Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

Vanaf 19 mei is het verboden om geld te vragen voor add-ons voor de mmog World of Warcraft, zo stelt ontwikkelaar Blizzard Entertainment. Ook moet de broncode van add-ons vanaf die datum voor iedereen inzichtelijk zijn.

Blizzard Entertainment maakte een maand geleden al bekend dat het bedrijf gaat verbieden dat er geld wordt gevraagd voor add-ons voor de mmog World of Warcraft. Inmiddels heeft de ontwikkelaar de datum bekendgemaakt waarop de nieuwe beleidslijn wordt ingevoerd. Vanaf 19 mei gaat Blizzard controleren of er geld wordt gevraagd voor add-ons. Wie na die datum nog geld vraagt zal door Blizzard "direct worden benaderd".

De uitgever maakt niet duidelijk op welke manier overtreders worden aangepakt. Volgens de nieuwe regels is het niet alleen verboden om add-ons te verkopen, in het spel mogen ook geen advertenties of verzoeken om vrijwillige donaties zichtbaar zijn. Op de site waarop een add-on wordt aangeboden mag wel om vrijwillige donaties worden gevraagd. Een andere eis die Blizzard stelt is dat de broncode van iedere add-on inzichtelijk wordt gemaakt.

Een aantal bekende programmeurs heeft al laten weten te zullen stoppen met het ontwikkelen van add-ons voor WoW. Zo zal de maker van de populaire QuestHelper zijn add-on niet langer bijwerken. Ook de maker van Outfitter stopt met zijn activiteiten. De mensen achter Carbonite kiezen daarentegen voor een andere weg, zij bieden hun add-on voortaan gratis aan.

Blizzard trad in 2008 ook al op tegen een programmeur; de uitgever sleepte toen  Michael Donnelly en zijn bedrijf MDY voor de rechter. Donnelly maakte de bot Glider, die het spelen van World of Warcraft automatiseerde en de besturing van de mmog overnam van de speler. De rechter stelde Blizzard in het gelijk en verbood deze bot.

World of Warcraft met diverse add-ons

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

De vergelijking met Glider is enigszins krom: Addons (scripts die door de WoW engine uitgevoerd worden) bevatten enkel door Blizzard toegestane functies, gezien Blizzard zelf de LUA-API oplevert aan de ontwikkelaars en als er addons worden gemaakt die onwenselijk zijn (voornamelijk dingen die te veel automatisering bieden), dan past Blizzard de API aan, dit is al enkele keren gebeurd. Glider is daarentegen een extern programma en stelt gebruikers in staat om de "terms of use" te overtreden.

Het verbieden van commerciele addons vind ik dan ook enigszins ver gaan. Ik betwijfel of er iemand ooit veel winst gemaakt heeft met zijn addons (er gaat vrij veel ontwikkeltijd inzitten tenslotte). Zeker een simpel verzoekje tot donaties vind ik niets mis mee.

Maar ach, ik gebruik geen van de "getroffen" addons, dus ik zal er weinig van merken.
Natuurlijk wordt je weggemod maar de vergelijking is niet geheel onterecht. Het is natuurlijk een vreemd iets dat iemand die een API aanbied ontwikelaars verbied geld te vragen voor het werk dat zij met die API doen.

Je zou zeggen dat zo iets concurentie vervalsing heet of in ieder geval een markt verziekt. Of mensen er veel geld mee verdienen weet ik niet maar met een potentiele afzet markt van enkele miljoenen gebruikers lijkt het me dat er heus wel geld te verdienen moet zijn, mar juist dat verbied Blizzard nu en dat is toch vreemd in mijn ogen.
Microsoft bied geen API aan voor haar OS, of in iedergeval in zeer beperkte mate. Blizzard doet dit wel en ondersteund deze API ook zeer goed. Door deze "beperking" op addons wil Blizzard juist voorkomen dat spelers onterecht geld moeten betalen voor addons.

Wel grappig hoe de meeste mensen die het niet eens zijn met deze maatregel zelf waarschijnlijk geen WoW meer spelen. Anders hadden ze wel geweten dat het aantal "commerciele" addons erg meevalt, plus het feit dat addons helemaal niet nodig zijn! Ze maken raiden en questen makkelijker, maar er zijn genoeg mensen die end-game raids doen zonder addons.
Microsoft bied geen API aan voor haar OS, of in iedergeval in zeer beperkte mate.
Speciaal voor jou.... de Microsoft Windows API reference
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa383749(VS.85).aspx

De WoW API valt (natuurlijk) in het niets vergeleken met de uitgebreide Windows API.

Ik begrijp echt niet waarom je zou denken dat Microsoft geen of zeer beperkt een API zou aanbieden. Hoe denk je dat Windows applicaties (zoals WoW) dan mogelijk zouden zijn?
Bedankt smelly tweaker voor het verdedigen van de 'waarheid'.

Witchhammer... wie denk je dat de afkorting API heeft uitgevonden en waar hij voor staat?

Juist. uitgevonden door MS en staat voor Application Programming Interface.
Applicatie hier als tegenovergestelde van system of OS.
Dus API = een interface (voor programmeurs) om een applicatie mee te kunnen maken. Interface op wat? Op het OS (lees DOS / Windows).

Daarna is iedereen die een 'platform' wil bieden zijn interfaces ook API's gaan noemen, vandaar de verwarring.
Het verdedigen van de waarheid is een groot iets, maar:
Witchhammer... wie denk je dat de afkorting API heeft uitgevonden en waar hij voor staat?

Juist. uitgevonden door MS en staat voor Application Programming Interface.
iemand ophemelen voor iets waar degene niet verantwoordelijk voor is, is ook weer een stapje te ver. Het begrip API bestaat al zo lang als de 2nd generation languages ("Alles" na assembly). Daarvoor was het ABI (Application Binary Interface).
Op het OS (lees DOS / Windows).
Dat is wel een hele beperkte definitie van de term OS. ;)

[Reactie gewijzigd door Nick_S op 15 april 2009 22:30]

Door deze "beperking" op addons wil Blizzard juist voorkomen dat spelers onterecht geld moeten betalen voor addons.
Hoezo 'onterecht'?

Je *koopt* een add-on en moet daarvoor betalen. What's new?
Door deze "beperking" op meel wil de boer juist voorkomen dat consumenten onterecht geld moeten betalen voor brood.
Klinkt ook niet echt logisch toch? Onterecht betalen voor brood? ik moet altijd betalen voor brood. Oh ja ik moet ook altijd betalen voor commerciele software, maar dat geld kan ik misschien nog terug krijgen dus?
Is Blizzard niet een beetje aan het doorslaan op deze manier? Als ik, ik noem maar wat, een eigen karakter ontwikkel en die aan mensen aanbied voor een klein bedrag, ben ik daar toch vrij in aangezien het mijn creatie is. Waarom zou ik daar dan geen kleine tegemoetkoming in mogen zien en Blizzard wel een tegemoetkoming mogen zien voor het onderhoud van hun serverpark?

Dat is dan toch met twee maten meten?
Nee hoor. Blizzard vraagt geld voor onderhoud en het is een bedrijf met doel om geld te verdienen.

Probleem is, jij maakt een character en wil die vekropen. Mensen die geld hebben kunnen dus direct een high level character kopen, maar mensen zonder geld moeten dan toch maar zelf levellen? Ik snap dat 'iedereen is gelijk' aan opties en keuzes binnen WoW voor hetzelfde bedrag wat vergaand ideaal is, maar toch.
Nee... jij trekt nu high level character erbij, daar zie ik niks van terug in het oorspronkelijke verhaal van lollie.

STEL: ik maak een (level 1) character, met nieuwe graphics. Ik heb zelf kleren zitten ontwerpen en gezichten modellen en textures maken en zo.

* Mijn character levert de kopende speler *geen* voordelen op. Ziet er alleen anders uit.
* Ik verkoop *alleen* mijn eigen werk, geen IP van Blizzard of zo.
* Ik vraag heel duidelijk 1 dollar ervoor. Geen rare fratsen of exorbitante bedragen
* de add-on bevat geen spyware e.d., gewoon een eerlijk product

Wat dan? probeer nu eens in te gaan op dit scenario, zonder er meteen gold farming of levelen of ander spelbederf bij te halen. Dat die add-ons tegen gehouden moeten worden is iedereen het allang over eens en vertroebeld de discussie.
Denk, dat de auteursrechten van je creaties op dat moment, bij jou liggen wettelijk gezien.
Onafhankelijk wat blizzard allemaal zit te claimen....
Het is jouw creatie maar Blizzard's copyright/IP waar jij een licensie op neemt als je WoW koopt + Subscription betaald. Je mag niet hun IP doorverkopen aan een ander :)
Jamaar ik verkoop hun IP niet door aan een ander, ik geef geen licentie op WoW, ik bezorg de broncode niet. Enkel MIJN tijd die ik gestoken heb in een karakter ontwikkelen waarvoor ik altijd braafjes abbo-geld betaald heb en de software van hun gekocht.
Als je het doorverkoopt moet die andere persoon ook nog altijd de softwarelicenties + abbo-geld betalen, dus verliezen ze er niets op.

Lijkt een beetje op een auto kopen, hem tunen en dan doorverkopen waar de autoconstructeur zegt dat dat niet mag want je verkoopt hun IP door ... .

Maar ja, dat is het knappe aan software, je kan wel een licentie nemen, maar het is nooit van jou.

Terug on topic:
Ik betwijfel dat er nog veel mensen gaan blijven addon's schrijven als dit ook al niet meer mag. Blizzard mag de addon schrijvers hun IP wel gezellig gaan inpikken en die functies incorporeren (en dus er geld voor krijgen) maar owee als jij dat zou doen. Dat is niet eerlijk zegt de multinational tegen de kleine gebruiker ... .
Jouw WoW-licentie zegt duidelijk dat materiaal dat je ingame gemaakt hebt eigendom blijft van Blizzard en dat je dit niet mag verhandelen buiten het spel om. Zo ook staat hier in dat je account persoonlijk is en dat dit niet mag worden doorverkocht.

Of je het er moreel mee eens bent of niet, dit zijn de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan toen je je aanmeldde voor het spel.
Add-ons daarentegen maak je buiten de game om.

Verde kan de licentie zeggen wat ie wil. Het blijft raar. En onaardig. Of is dat geen goede term voor een bedrijf? Zo waardeer ik ze toch echt. Bedrijven kunnen aardig zijn en onaardig. Ik vind dit geen aardige actie van Blizzard, want ze duperen alle eerlijke add-on ontwikkelaars omdat er een paar tussen lopen die geld vragen voor prut of andere louche zaken.
Je moet het niet alleen vanuit je eigen situatie zien natuurlijk. Als Blizzard het zou toestaan characters of accounts te verkopen wordt het een grote bende in warcraft. De ene verkoop site na de andere begint met het powerlevelen van characters, farmen van gold en items, trainen van professions en ga zo maar door. Op een gegeven moment is de input die jij hebt gestopt in je spel zo goed als "waardeloos" omdat iemand anders die financieel sterker is het gewoon koopt.
Blizzard maakt een game, geen online handelsplatform. Als jij dingen wilt verkopen zijn daar genoeg websites voor.
Bovendien vergelijk je apples met peren. Blizzard onderhoudt niet alleen een serverpark, ze maken ook updates, zoals de 3.1 patch van vandaag, en hebben sowieso het spel gemaakt. Het is van hun, dus aan hun om er mee te doen wat ze willen.
Die 3rd parties die WoW als manier zien om snel rijk van te worden mogen ze van mij tegen werken wat ze willen. Vooral goldfarmers mogen ze van mij ophangen aan een grote boom, wat een irritante lui zeg.

Bovendien, zo'n creatie waar jij het over hebt, is niet van jou, maar van Blizzard. Alles op de WoW servers is van hun. Moet je je eens indenken als je zelf servers had, en je komt er achter dat jouw servers door mensen die je niet eens kent gebruikt worden om geld mee te verdienen. Daar zou jij toch ook iets tegen doen?
Bovendien, zo'n creatie waar jij het over hebt, is niet van jou, maar van Blizzard.
Blizzard kan in hun voorwaarden zetten wat ze willen. Ik heb het gemaakt, dus is het van mij. Dat ik het vervolgens bij hun host omdat zij mij de mogelijkheid daartoe bieden, wil niet zeggen dat het daarmee ook hun bezit is.

Als ik een houten bank maak en vraag aan mijn opa of hij daar mag staan. Mijn opa zegt vervolgens geen probleem. Ik verkoop die bank en mijn opa zegt ineens van ja maar dat mag niet. Hij staat in mijn schuur, en ik bepaal daarmee dat je de bank niet mag verkopen.

Dat is toch krom? Feitelijk is dat wel wat hier gebeurd.
Moet je je eens indenken als je zelf servers had, en je komt er achter dat jouw servers door mensen die je niet eens kent gebruikt worden om geld mee te verdienen. Daar zou jij toch ook iets tegen doen?
Waarom zou ik? Als mensen netjes hun abonnementsgelden betalen waar ik mijn onkosten uit haal en mijn winst vandaan haal, mogen ze van mij best een tegemoetkoming zien voor de tijd die zij gestoken hebben in het ontwikkelen van hun add-on.

Tijd is geld in deze wereld. Niet iedereen is (altijd/overal) vrijwilliger en wil zeker eventueel gemaakte onkosten terugverdienen.

edit:

Kleine verduidelijking

[Reactie gewijzigd door LollieStick op 15 april 2009 19:11]

je komt er achter dat jouw servers door mensen die je niet eens kent gebruikt worden om geld mee te verdienen.
Die 'mensen die je niet eens kent' zijn toch gewoon mensen met een WoW account? Oftewel betalende klanten? Dat je ze niet kent mag je dan vooral jezelf aanrekenen als je het mij vraagt.

'gebruikt wordt om geld te verdienen'. Schandalig inderdaad. Want dat is inderdaad het enige dat deze mensen 'fout' doen... Blizzard = communistisch?? Geld verdienen = slecht? Geld vragen voor je werk maakt je een zeurpiet? Toch typisch dat de mensen die dat soort dingen zeggen nooit degenen zijn die dergelijk werk doen. Al eens een add-on gebouwd? Of een character? Gratis weggegeven allemaal?

Is er hier toevallig een bakker op het forum zodat ik binnenkort gratis brood kan komen ophalen?
Ik vind persoonlijk dat de maker van QH nogal erg doet over het feit dat hij niet meer mag bedelen om geld in het spel. Hij mag toch gewoon op z'n Curse entry de donate button laten staan?

Ik zou hoe dan ook niet voor dit soort add-ons betalen al is het maar omdat het altijd 13 in een dozijn zijn...
Mja, vind het ook nogal schijnheilig van m... Volgens mij wordt QH hoofdzakelijk door z'n gebruikers onderhouden, door het insturen van updates enzo. Wat de maker nou eigenlijk doet voor z'n geld zou ik ook niet weten. En alleen omdat ie nu z'n nag weg moet halen wil ie er mee stoppen? Nadat al die gebruikers al die tijd trouw de moeite hebben genomen hem te helpen door het opsturen van updates? Pfft.
En alleen omdat ie nu z'n nag weg moet halen wil ie er mee stoppen? Nadat al die gebruikers al die tijd trouw de moeite hebben genomen hem te helpen door het opsturen van updates? Pfft.
Mmm. Beetje raar dit.

Aan de ene kant vind je dat de gebruikers van de man zijn add-on een bepaald (moreel) recht hebben verworven op de add-on doordat ze er zoveel tijd en moeite in hebben gestoken.

Aan de andere kant schijn je te denken dat add-ons zichzelf schrijven en dat de maker dus maar een zeurpiet is dat hij geld wil zien:
Wat de maker nou eigenlijk doet voor z'n geld zou ik ook niet weten
Hij zelf vindt dat hij al die tijd heeft bijgedragen aan het succes van WoW en dat hij daar nu niet voor beloond wordt. Hij ziet zijn 'bedelen' dus als een soort (moreel) recht dat hij met zijn bijdragen zou hebben verworven.

Ik zie wel een overeenkomst tussen de gebruikers van de add-on en de maker. Allemaal hebben ze er veel tijd in gestoken. En allemaal worden ze nu 'genaaid' door Blizzard, de enige partij die wťl bulkt van het geld en helemaal volgelopen is met WoW.

Maar laten we vooral de maker van de add-on afzeiken. De zeikerd wil geld zien? Hij wil niet nog jarenlang gratis zijn avonden en weekends besteden aan code kloppen voor een add-on die Blizzard dan (met ťťn maand waarschuwing van tevoren) ineens verbiedt? Ja idd echt een zeikerd. Goede actie van Blizzard!
Er staat hopelijk iemand met kennis en kunnen op die het overneemt en vooral de nieuwe quests toevoegt. En anders kun je altijd nog overstappen naar carbonite vind ik persoonlijk een beter questhelper heeft dan euhm questhelper.
Die gebruikers, die hem al die tijd trouw hebben geholpen met opsturen van updates.

Hoeveel tijd, denk je, dat het HEM gekost heeft, om die allemaal te verwerken?
Kijk, als je dan nog is een vrijwillige bijdrage krijgt, kun je dat gebruiken om iets anders mee te compenseren, vervalt die, dan is het ineens X aantal uren per week, waar niks meer tegenover staat.
Die add-ons zijn voor een groot deel ontstaan door tekortkomingen in WoW, is het dan niet logisch dat ze misschien wat dingen standaard in het spel bouwen?

Ik vind het trouwens schande dat blizzard eist van de makers de broncode vrij te geven, het zou mij weinig verbazen dat blizzard zelf deze code gebruikt om in het spel te verwerken.

Trouwens ik ben wel tegen add-ons die voor spelers spelen, maar add-ons die het spel in kwaliteit verbeteren de kop indrukken, vind ik een slechte zaak.
Verreweg het grootste gedeelte van de addons (>99%) is gewoon gratis te downloaden. En de broncode is ook beschikbaar, de addons zijn immers geschreven in een script-taal en bevatten geen binaries. Sterker nog, ik zou niet weten hoe je een addon kunt maken zonder de broncode openbaar te maken (wellicht zou je obfuscated code kunnen gebruiken om eventuele "spionnen" in de weg te zitten, maar daar houdt het wel een beetje op).

En Blizzard heeft in de loop van de jaren al heel wat addon functionaliteit in de standaard interface gebouwd: raid-frames, boss-mods, scrolling combat text, threat meter en nu binnenkort dus de equipment manager. De addon-API is erg goed gedocumenteerd door Blizzard zelf, wat het schrijven van addons makkelijk maakt. En als een addon erg populair is, dan wordt de functionaliteit overgenomen. Een makkelijke manier om te testen wat de gemiddelde speler in z'n interface wil hebben dus!

Ten slotte, de commerciele addons worden niet de kop in gedrukt, ze mogen gewoon blijven bestaan. Alleen niet commercieel. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik me opeens dat een andere reden voor Blizzard om commerciele activiteiten rond addons te verbieden is om te voorkomen dat commerciele addon-makers moeilijk gaan doen als functionaliteit die vergelijkbaar is met wat de addon biedt aan de standaard-interface wordt toegevoegd.
Okay bedankt, ik heb zelf maar 2 weken WoW gespeeld dus mijn zicht hierop is wat meer op het nieuws gebaseerd dan het eigenlijke product.

Als het klopt wat je verteld is het nieuws groter dan de verandering.
Het enige wat ik me kan bedenken wat er verandert door dit, is dat de donate-nag uit questhelper standaard eruit moet. Wat je overigens allang al zelf kon doen als je een beetje kan coden, aangezien iedere addon gewoon een lua-script is.
Kan iemand mij als WOW-noob uitleggen wat "commerciŽle add-ons" zijn want in mijn idee zijn dat dus die uitbreidingen die je kan kopen voor WOW zoals: Wrath Of The Lich en The Burning Crusade (en welke je er nog voor hebt?).
"add-ons" zijn (relatief) kleine stukjes script die de WoW interface aanpassen. Denk aan een andere look voor de actionbars of een functie die bijhoudt hoeveel schade je al hebt toegebracht aan je vijanden. Iedereen die een beetje kan programmeren kan een add-on maken en met andere mensen delen. Het overgrote merendeel van deze add-ons is gratis te downloaden, maar er zijn een aantal uitzonderingen van erg geavanceerde add-ons die vragen om donaties of een kleine aankoop-prijs.

The Burning Crusade en Wrath of the Lich King worden uitbreidingen of expansions genoemd en zijn gewoon door Blizzard gemaakt.
de "commerciŽle add-ons" die hier genoemd worden zijn vergelijkbaar met BV addons van firefox.
kleine stukjes code die in het spel geplaatst worden om een paar extra status/info schermpjes en dergelijken te krijgen.

de uitbreidingen die jij noemt zijn expansion packs.


overigens is het al bijzonder dat je in WoW zulke plugins kan gebruiken, bij de meeste online spellen is alleen het gebruik van 1 zo'n plugin al genoeg om je account kwijt te zijn.
Myah, een groot deel van WoW is (was, ze hebben hťťl veel functionaliteit van add-ons ovegenomen) niet of nauwelijks te doen met de standaard user-interface... Een veelgehoorde comment op de WoW-fora is dan ook dat er een speciale achievement in zouden moeten zetten voor als je alle endgame-content gehaald hebt zonder add-ons, dan ben je pas een bikkel. :+

[Reactie gewijzigd door Vyo op 15 april 2009 14:04]

Dat zijn geen 'addons', dat zijn 'expansions', en zijn een officiele uitbreiding op de game. Addons zijn kleine scriptjes die je game-ervaring veranderen. Van kleine infovenstertjes die de status ergens van weergeven tot aan complete custom-UI's, je kan het zo gek niet bedenken. Wat een "commerciele" addon is zou ik ook niet weten, ik heb nog nooit addons gezien waarvoor betaald moet worden.
Ook snap ik niet wat ze bedoelen met hun opmerking over de beschikbaarheid van source code. Volgens mij zijn alle addons al open source? Voor zover ik weet voert WoW alleen lua-script uit, waardoor je de code sowieso al in kan kijken. Ik heb zelf zo hier en daar wel eens regels code in een addon verandert...

[edit:] note to self: soms is het handig de pagina eens wat vaker te refreshen voor je iets post :+

[Reactie gewijzigd door kozue op 15 april 2009 14:41]

Ook snap ik niet wat ze bedoelen met hun opmerking over de beschikbaarheid van source code. Volgens mij zijn alle addons al open source?
Er is een groot verschil met zichtbare source en open source. Dit verschil heet copyright. Als jij iets geschreven hebt, heb jij daarop het copyright*. Vergelijk dit met het schrijven van een boek. Hiervan heb jij ook de zichtbare tekst, maar hiermee mag je ook niet alles doen, wat er mogelijk is. Aan deze source kun je een licentie hangen, welke extra bepalingen aan dit copyright toevoegt. Open source is een benaming voor een type licentie, welke de vrijheden van de gebruiker van deze source zo min mogelijk beperkt.
quote: wiki
Open source beschrijft de praktijk die in productie en ontwikkeling vrije toegang geeft tot de bronmaterialen (de source) van het eindproduct.
* Ik weet dat hierop nog nuances mogelijk zijn, maar dit is het basisprincipe.
Vergelijkbaar met de Private servers die geclosed werden doordat er geld verdient werd met het verkopen van Epics en extra functies. en Donatie functies.
Niet echt vergelijkbaar. Door op een private server te spelen (gratis of niet), heb je geen WoW-account nodig en loopt Blizzard dus inkomsten mis terwijl je toch gebruik maakt van hun software.

Mensen die betalen voor addons betalen nog steeds de standaard maandelijkse abonnementskosten, dus Blizzard verliest geen cent aan het feit dat sommige addons geld vragen.

Addons die daadwerkelijk geld kosten zouden een probleem kunnen opleveren als er iets niet goed werkt: wiens schuld is het dan, die van Blizzard of de addon-maker. De speler verwacht goed werkende addons als hij er voor betaalt en zal wellicht het probleem naar Blizzard doorschuiven, waar ze bij Blizzard niet op zitten te wachten, begrijpelijk.

Het verbieden van vragen om donaties snap ik echter minder, donaties zijn geheel vrijblijvend en ik kan me niet voorstellen dat iemand verwacht dat een addon perfect werkt puur en alleen omdat hij $5 op een Paypal account heeft gedoneerd.
Door op een private server te spelen (gratis of niet), heb je geen WoW-account nodig en loopt Blizzard dus inkomsten mis terwijl je toch gebruik maakt van hun software.
Mijn broertje en vader spelen op een private server. Ze hebben echter wťl gewoon alle delen (origineel+uitbreidingen) gekocht. Hoezo hebben ze dan geen recht van die software gebruik te maken zonder te betalen voor server kosten van Blizzard? Van die servers maken ze immers geen gebruik, en ze hebben gewoon betaald voor de software zelf.
Simpel, licentie-overeenkomst van de client-software. Daarin staat dat deze alleen gebruikt mag worden i.c.m. een officieel WoW account. Je "koopt" de software ook niet, je betaald voor een licentie om de software te gebruiken.

Of je het er mee eens bent of niet, het maakt deel uit van de overeenkomst die je hebt gesloten met Blizzard toen je de software installeerde. En daarom staat Blizzard ook volledig in zijn recht om mensen die de overeenkomst overtreden aan te pakken.
Overeenkomsten moeten worden aangegaan voordat de software gekocht is.
Zulke overeenkomsten als de EULA's die je ziet bij het installeren van games hebben in Nederland geen rechtsgeldigheid.
Daar zou ik niet te zeker van zijn. Ik denk niet dat je wint. Misschien toch even checken van tevoren.

Overigens hier iets wat wťl echt zo is en in de praktijk ook nooit gaat lukken:

* Ga naar Vobis of Mediamarkt of zo en koop een Microsoft produkt
* Scheur de verpakking er af
* Breng het product terug en vraag je geld terug.

Volgens de EULA van MS mag je, als je bij het licentie scherm op Nee drukt, het geopende product retourneren en zul je je geld terug krijgen. Misschien iets voor jou smelly?
En toch lukt dit bij meerdere bedrijven, hoor. Voor een hoop mensen is de koppelverkoop pc <-> software een doorn in het oog en gaan hier, m.i. ook terecht, tegenin.

HP refunds 520$ for software
Bij WoW koop je natuurlijk de software en je account niet samen waardoor je hen daar niet op kan nemen.
Op de site waarop een add-on wordt aangeboden mag wel om vrijwillige donaties worden gevraagd.
De site bezoek je 1 keer per 3-4 maand ofzo. Sterker nog, veel addons worden geupdate via een addon-manager die direct de addons voor je download en installeert. Als je dan een addon-tip krijgt van een vriend of guildie, dan hoef je niet eens de website van de addon meer te bezoeken.

Ik heb van vrijwel geen enkele van mijn huidige addons ooit de website gezien, het loopt allemaal via een addon-update-programma. Dus om donaties vragen via de website is vrij nutteloos. Als je de QuestHelper link in het artikel volgt zie je ook het bericht van de QH-auteur waar hij meldt dat hij vrijwel geen donaties kreeg voordat de ingame melding werd toegevoegd.
Ik denk dat dat zozeer niet het probleem is van blizzard. Meer dat je per maand betaald voor een spel (WoW) en vervolgens tijdens het spelen meerdere meldingen voor donaties in het scherm verschijnen. De gebruiker is op de hoogte van de melding omdat hij de addon zelf heeft gedownload maar als iemand anders op bijvoorbeeld een lanparty deze meldingen ziet zal dit geen goede reclame zijn voor Warcraft.

Daarnaast heeft een ontwikkelaar uren tijd gestoken in een applicatie die hij graag closed source houd. Nu gaan andere gebruikers er vandoor met zijn werk en integreren het in een all in one addon en kan hij helemaal naar zijn donaties fluiten.
Op de site waarop een add-on wordt aangeboden mag wel om vrijwillige donaties worden gevraagd.
Wat zeg je? Mag de maker van de add-on op *zijn eigen* site nog steeds om donaties vragen? Da's toch schappelijk van Blizzard.

ik hoor trouwens net dat spelers van WoW ook nog steeds hotmail mogen gebruiken van Blizzard. En ze mogen nog steeds TV kijken. Zie, dat Blizzard bedrijf valt best mee.
Niet echt vergelijkbaar. Door op een private server te spelen (gratis of niet), heb je geen WoW-account nodig en loopt Blizzard dus inkomsten mis terwijl je toch gebruik maakt van hun software
Dat niet alleen. Veel hosters van private servers vragen ook (echt) geld voor epics e.d., dus ze verdienen gewoon geld met het IP van Blizzard. De meeste mensen die op private servers spelen doen dat omdat ze geen geld (over) hebben voor een echt account. Dus in die zin loopt Blizzard niks mis.
Questhelper is wel erg handig hoor. Maar als de broncode nog beschikbaar wordt gesteld kunnen andere daarop doorontwikkelen. Maar ik betwijfel of dat gaat gebeuren.
Tevens Outfitter zag ik wel aankomen, dit heeft Blizzard in de patch van vandaag een heel eind nagemaakt geloof ik. (Heb het nog niet gezien verder).

Overigens lees ik nog even de bronnen na, maar QuestHelper wilt de database nog updaten tot het einde van WotLK en Outfitter heeft gisteren een nieuwe versie geplaatst. Vreemd ;)

[Reactie gewijzigd door ReCreator op 15 april 2009 13:32]

De "Equipment Manager" (een functie die meerdere uitrustings-sets beheerd) was nog niet helemaal af en zal niet in de patch van vandaag zitten. Hij wordt echter wel binnenkort toegevoegd in een kleinere patch.

Overigens lijkt de toevoeging van de Equipment Manager een veel waarschijnlijkere reden voor het stoppen van Outfitter dan het nieuwe addon-beleid. De Blizzard-functie doet immers precies hetzelfde, iets wat vaker gebeurd: Blizzard neemt de meest populaire addon-functionaliteit over en voegt het toe aan de basis WoW-interface (denk aan raidframes, threat-meter, scrolling combat text, boss-mods).
Lees ook net dat Blizzards Outfitter-Clone op de laatste minuut uit de patch is gehaald. Dus vandaar misschien toch de update van de originele maker :)
Niet alleen het idee van outfitter hebben ze lichtelijk overgenomen. Met 3.1 zouden ze ook een nieuwe quest/achievement tracker introduceren. Wat dat precies inhoud weet ik nog niet.
Meer commerciŽle addons als Outfitter en QuestHelper ken ik overigens ook niet, je zou bijna denken dat Blizzard deze opties met opzet heeft ingebouwd zodat mensen al minder afhankelijk worden van deze 2 addons.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 15 april 2009 14:02]

Ja want Blizzard verdient niet genoeg met WOW en wilt dan ook zeker niet dat andere bedrijven daar wel wat van zouden kunnen profiteren..
Verdienen ze dan niet aan het abonnement dat je voor WOW nodig hebt?
Blizzard gaat niet meer of minder verdienen met deze actie, het gaat erom dat ze willen voorkomen dat er een hele industrie rond het maken van addons ontstaat. Als een aantal succesvolle addons betaald worden, gaan er nog veel meer volgen. Want als jij tijd en moeite in addon X hebt gestoken, en addon Y vraagt geld, dan ga jij dat toch ook doen?

Wat je dan zou krijgen is dat je, om mee te kunnen komen met de rest, extra geld uit moet geven voor addons. En dat is iets wat nooit de bedoeling is geweest. Blizzard heeft addons toegestaan zodat je je client kunt customizen, niet om andere partijen een platform te geven waarop ze geld kunnen verdienen.

Dit is hetzelfde als het verbieden van goldselling. "Het schaadt niemand" is kortzichtig, het heeft op de lange duur zeker gevolgen voor de economie en de community binnen een MMO.
Leuke redenering en niets tegen in te brengen...

Behalve dan dit: Als ik mijn (ooit commerciele) add-on nu open source maak en gratis weggeef dan kan het ineens wťl. Dus stel ik heb een gold-harvest-addon, kost 5 euro, mag niet meer. (want heeft gevolgen voor de spel-economie en -ervaring). Maak ik hem open source en gratis, mag het weer wťl (want ineens geen gevolgen voor economie en spel-ervaring meer??).

Dat specifieke acties/mogelijkheden van een add-on niet mogen omdat ze spelbederf (zouden) veroorzaken hoor ik hier niemand aanvechten of onlogisch vinden. Maar daar gaat dit bericht niet over. Dit gaat over betaalde add-ons, die niet meer mogen, behalve als ze gratis en open source worden... dan mogen ze ineens weer wťl... beetje raar.

Ben ik de enige die vindt dat 1 maand van tevoren waarschuwen dat iets verboden gaat worden, terwijl het ontwikkel traject van een (uitgebreide) add-on makkelijk vele maanden kan kosten, een beetje lullig is? Je zal als 3rd party maar al maanden bezig zijn aan een fantatische add-on... hoor je ineens dat vanaf volgende maand (dat werd onze release datum!) je ineens geen geld meer mag vragen?!?

Ik vindt Blizzard de echte graaiers dat ze al het geld voor zichzelf willen houden en 3rd parties geen dollar gunnen.

* OddesE is niet betrokken bij enige add-on voor WoW (gelukkig!)
Punt is: ze verbieden zelfs VRIJWILLIGE bijdrages.

En laten we eerlijk wezen, iemand die serieus bezig is met addons te programmeren, heeft WEL allerlei kosten.
Dan is het toch treurig, dat jezelf niks meer mag krijgen voor de kosten?
Internet bandwijdte van een site is niet gratis.
Tijd is niet gratis en kennis ook niet
Ze verbieden vrijwillige bijdrages niet (leer lezen), je mag er alleen niet meer ingame om vragen. Je moet het dus op je site doen bij het downloaden enzo er van.
Net of Blizzard meer zal verdienen door dit te verbieden. Als ze nu geld vroegen aan addon makers voor signing van de addons ofzo zou het een ander verhaal zijn. Onzin opmerking dus.

@kozue: Dat is toch precies wat ik zeg.

[Reactie gewijzigd door The Realone op 15 april 2009 14:38]

Daar heeft ie het niet over.

Bovendien is dit geen poging van Blizzard om meer te verdienen, dit is een poging om crapware uit het spel te weren. Advertenties, nagware en het vragen van geld voor van alles en nogwat haalt de spelervaring omlaag, wat ze dus proberen te voorkomen.
Gelukkig zijn addons altijd gewoon plain text script, dus kun je de nag er sowieso al uithalen, zoals bij questhelper :+
Wel dat het plain text is doet er niet toe als een add-on niet onder open source is uit gegeven mag jij er zo maar niet aan gaan sleutelen.
ik gebruik questhelper nu al heeeeeeel lang maar zo'n melding is mij eigenlijk nog nooit opgevallen (vraag om donatie)

waar komt deze dan? in je channel text bij het opstarten?
Ik heb het over 3maand tijd een keertje bij mij gezien en was gewoon in chat 2 of 3regeltjes tekst.
Hier kan een heel simpel antwoord op gegeven worden.

* Je mag van je internetprovider ook je lijn niet doorverhuren aan andere of delen met anderen.

* Je mag je inlogcode voor bepaalde games niet delen met anderen.

* Je mag je gekochte muziek en films niet uploaden naar anderen.

Waar zou je dan wel geld mogen verdienen met het schrijven van een beetje text om het voor de WoW speler makkelijker en dus wellicht ook saaier te maken.
* Je mag van je internetprovider ook je lijn niet doorverhuren aan andere of delen met anderen.
Onzin, dat mag ik van de wet wel. Ik ben alleen hoofdelijk aansprakelijk voor de lijn. Ik mag best wel compensatie vragen aan de mensen die mijn lijn gebruiken. Sterker nog, dit gebeurt op veel plekken in nederland waar er sprake is van woongroepen (bijvoorbeeld studenten huizen). 1 persoon is de feitelijke afnemer van de service, de andere zijn onder-afnemer van die service.
* Je mag je inlogcode voor bepaalde games niet delen met anderen.
Van de wet mag het wel. Die inlog code heb ik met mijn geld gekocht, dus mag ik die ook weer verkopen. Dit staat gelijk aan het doorverkopen van software licenties.
* Je mag je gekochte muziek en films niet uploaden naar anderen.
Dit staat niet gelijk aan de andere voorbeelden. Ik mag wel mijn muziek CDs en DVDs echt wel aan iemand anders uitlenen/geven. Ik bezit de fysieke media en de enkele licentie die er aan gekoppeld is, dat is van mij en niemand anders. Ik mag geen nieuwe licenties op de content uitgeven, en dat is wat je bij uploaden doet.
En verder is het hele voorbeeld onzin.

Als 3rd party ontwikkelaar maak je een *nieuw* product dat samenwerkt met het bestaande product WoW van Blizzard. Je verkoopt niets door, leent niets uit, (onder)verhuurt niets. Wat het Łberhaupt te maken heeft met een DSL lijn (behalve dat je die nodig hebt om te spelen) ontgaat me volledig.

Sterker nog, ik denk dat de hele regel die Blizzard nu probeert in te voeren wel eens niet rechtsgeldig zou kunnen zijn. Zeker in Nederland (niet dat Amerikaanse bedrijven zich daar veel van aan trekken), maar zelfs in de US wellicht niet. Maar goed Blizzard kan dure advocaten betalen en die zullen het wel uitgezocht hebben dus wie ben ik.
Blizzard is niet amerikaans.
Je mag je inlogcode niet met anderen delen of van anderen kopen / verkopen.
Als je de 'Terms of Use' een keer goed doorleest, is het zoals XP. Je HUURT een account, met een maandelijkse huur aan gesloten.
Is a violation of the Terms of Use as it involves the sharing of account details
Dus een account sharen/uitlenen/verkopen/kopen is verboden volgens Blizzard zelf.
The selling of World of Warcraft accounts, characters, and/or items is against the Terms of Use. Violation of this agreement may result in immediate and permanent account closure.
It is against the Terms of Use to buy or sell in-game content for real money. Accounts which are involved in these transactions may be permanently closed. This includes, but is not limited to, gold, items and accounts.
Hier kan een heel simpel antwoord op gegeven worden.

Ik mag met office word, autocad en allerlei andere programma's ook geld verdienen, door ze te gebruiken of zelfs uitbreidingen op te maken.

Waarom niet voor wow?

Trouwens de punten hierboven kloppen voor geen meter:
Al die 3 punten mogen onder bepaalde condities, internet cafe's kunnen speciale keys krijgen, zodat meerdere gebruikers spellen kunnen spelen daar.
Providers kopen ook lijnruimte in en alles, die verhuren ze dan weer door, normale gang van zaken.
Allerlie aanbieders kopen muziek en films in, die ze tegen betaling weer aan anderen uploaden tegen betaling.

Mag dus allemaal :D
Want 3rd parties hebben het recht om aan Blizzard's creatie ook dik te verdienen? Ben het helemaal met Blizzard eens, het is hun spel, dus aan hun om er geld mee te verdienen, niet aan makers van addons.
Overigens ken ik helemaal geen betaalde addons. Misschien dat ze "bedel-ware" als questhelper met "commercieel" bedoelen, omdat er eens in de zoveel dagen een melding langs komt of je aub geld wilt overmaken, maar ik heb nog nooit 1 cent moeten betalen voor het gebruik.
Ah ja, en softwaremakers die software voor Windows maken zouden eigenlijk ook niets moeten verdienen, al dat geld zou naar Microsoft moeten gaan. Want het is immers hun OS waar ze aan verdienen. En gamedevelopers zouden ook gewoon maar gratis moeten gaan werken. Het is immers de console maker die de console op de mark heeft gezet, dus zij zouden al het geld moeten verdienen. Begint het al een beetje te dagen hoe absurd het klinkt wat jij zegt?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2009 14:20]

Jouw vergelijking slaat nergens op. MS biedt een platform aan, Blizzard een eindproduct. WoW is geen platform, het is een game. Dat je er nou toevallig addons voor kunt maken is nog geen vrijbrief voor graaiers om er het dan meteen maar als melkkoe te zien.
"Graaiers"? Wat een onzin, dan kun je iedereen die geld verdient door te werken wel graaiers noemen. Er is blijkbaar een markt voor, anders verkochten hun producten niet en had dit nieuwsbericht nu niet hier gestaan. Blizzard biedt weldegelijk een platform aan, ze hebben er namelijk bewust voor gekozen om add ons toe te staan door er een SDK voor vrij te geven. Dit gaat op voor heel veel producten - zowel bij software als bij fysieke goederen, van Photoshop tot iPods. Maar bij WoW zijn het ineens graaiers? Kom nou toch. De developers steken tijd en geld in het ontwikkelen van een dergelijke addon. Daar mag best een vergoeding tegenover staan. En ook Blizzard heeft baat bij het bestaan van dergelijke addons.

Overigens betwijfel ik de rechtsgeldigheid van hun policy hier in Nederland. Je mag vziw namelijk gewoon producten verkopen die werken met andere producten zonder dat de fabrikant van het andere product daar toestemming voor gegeven heeft, zelfs als dat betekent dat je het een en ander moet reverse engineeren om erachter te komen hoe het werkt. Maar wellicht dat iemand met meer verstand daarover wat meer over kan zeggen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2009 22:50]

Dat je er nou toevallig addons voor kunt maken is nog geen vrijbrief voor graaiers om er het dan meteen maar als melkkoe te zien.
Aaargh!!!

Dus als je iets hebt ontwikkeld dat anderen (hopelijk) handig vinden en je vraagt daar geld voor ben je een graaier?!?

Wat een kul zeg. Ik ga maar naast de graaiers uit de zorg, de politiek en het bankwezen staan. Ach.. ik hoor er nu ook bij zal ik maar denken. Iedereen is tegenwoordig een graaier dus het zal wel mode zijn.
MS Windows is ook een eind product. MS VisualStudio is ook een eindproduct, maar daar kan je ook commerciele addons voor krijgen. Het feit dat iets een eindproduct is sluit niet uit dat het geen platform kan zijn voor nieuwe dingen. Een auto is ook een eindproduct, maar die kan ik ook na mijn wensen aanpassen.

Natuurlijk mag blizzard bepalen dat er geen commerciele producten gemaakt worden die verder werken op hun creatie, in hoeverre dit rechtsgeldig is is nog maar de vraag. Als ik een boek verkoop hoe je het beste bepaalde dingen in WoW kan doen, heeft Blizzard daar niks over te zeggen. Maar als ik gebruik maak van de files van WoW voor mijn product dan ben ik ondergeschikt aan de rechten die Blizzard mij geeft (want auteursrecht verbied mij deze bestanded te gebruiken zonder toestemming).
Autocad is ook een eindprodukt.

Maar moet je zien hoeveel third party software er nog voor te verkrijgen is, groot gedeelte betaald en zelfs flinke betaalservices etc.
Dan maar eens goed vergelijken: IPhone.
Het is een eindproduct maar door de store zijn er na enkele maanden al duizenden applicaties waar vele developers extra centen aan verdienen.
Want 3rd parties hebben het recht om aan "vul maar softwarepakketnaam in" creatie ook dik te verdienen?

Heb het even wat algemener neergezet, wat je zit te beweren en dan is het al duidelijk te zien, wat voor flauwekul het is. Bijna alle professionele pakketten, heb je software van derden bij om gebruiksgemak te vergroten en die 3e partijen verdienen gewoon hun geld daarmee en iedereen vindt het prima.

Waarom zou dat in eens voor een spel anders moeten zijn? Dan had blizzard maar niet zo een leuke modable ui moeten maken of andere dingen.

Wat denk je trouwens, dat het kost, als jij een GOED bekende mod hebt voor een spel, die bij verschillende patches van het spel opgewaardeerd moet worden, om alles werkend te blijven houden.
Je site moet al het verkeer, maar aankunnen, kost ook geld.
Je site moet best wel goed beveiligd zijn, beter dan gemiddeld, kost ook geld.
Site bij houden kost geld.
Programmeren kost tijd, kost geld.

Beetje naief, dat iemand zelfs geen vrijwillige bijdrage meer mag vragen.
Blizzard is zelf al zo gierig als de neten, door hun patches via p2p systemen te doen en nu mogen zelfs de modders/programmeurs van utilities hun eigen kosten niet meer terugkrijgen door vrijwillige bijdrages.

Gewoon zeer treurig.
Blizzard wil gewoon niet dat mensen die meer geld te besteden hebben voordelen kunnen hebben. Daarom is er ook geen gear of gold te koop voor echt geld zoals je vaak ziet in 'gratis' MMO's waarbij spelers die meer te besteden gewoon betere gear hebben.

[Reactie gewijzigd door Kura op 15 april 2009 13:29]

Toch klopt je bewering niet helemaal, Blizzard heeft namelijk al geruime tijd een trading card game (vergelijkbaar met Magic) waarbij je in-game items kunt krijgen.
Om deze items te krijgen moet je ofwel heel veel geluk hebben of genoeg geld :)

Even een kleine quote over een van de items:
"The odds of pulling a Spectral Tiger Loot card out of a Fires of Outland TCG pack are speculated to be around 1 in 7,260. The first Spectral Tiger card sold on eBay for $2,000. Cards currently sell in the range of $500 to $800 on eBay."
Bron: http://www.wowwiki.com/Reins_of_the_Swift_Spectral_Tiger

[Reactie gewijzigd door P4X_Tuner op 15 april 2009 13:55]

Maar zijn dit niet allemaal items die geen (extra) stats hebben?

Als voorbeeld geef je een speciale mount die in stats niet verschilt met een mount die je normaal ingame koopt. Enige voordeel is dus dat je jezelf kunt onderscheiden maar beter of sterker wordt je er niet van.
Dit zijn inderdaad hoofdzakelijk mounts; Terugverwijzend naar de reactie van dokzero5
zie ik dit enigzins als een "Voordeel" voor de beter bedeelden op de rest van de community.

Tevens kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat veel mensen het jammer vinden dat dit soort items niet voor hun beschikbaar is op een andere manier (ondanks het geen toevoegde waarde heeft qua stats).
Ik weet niet of je het weet maar er zijn meer dan genoeg add-ons die gewoon gratis zijn en betalen voor een mmo (waar je al 15 euro p/m voor betaald) voor extra's lijkt mij niet echt een optie.
Heh nee je kan dus aan gear/gold komen door veel te spelen... Maar goed als je een baan of twee hebt, of een gezin, waardoor je wellicht wel geld maar geen tijd hebt, dan zorg je er dus ook voor dat je publiek bestaat uit mensen die veel tijd aan WoW besteden.

Ik zie dan liever een manier om wel met RL cash aan ingame stuff te komen.

Ik vind het persoonlijk wat zwak van Blizzard, blijkbaar zijn er zulke handige add-ons te krijgen dat mensen er geld voor over hebben. Dan kan je als ontwikkelaar denken: hey, zal ik dat eens inbouwen, misschien zelfs gratis, of: nee dat wil ik niet. Niet dat deze mensen mijn inkomsten beperken of stelen, nee hoor. Gratis add-ons sure, we weten dat onze game het nodig heeft, maar anderen mogen er niet aan verdienen.

Dus nu zullen handige add-ons verloren gaan, meer mensen gefrusteerd worden door de game en misschien zelfs stoppen.. Waar is dan het voordeel voor WoW, Blizzard of hun klanten?
Er zullen weining mensen gaan stoppen omdat een paar add-ons het niet meer doen... Er zullen vast en zeker genoeg andere spelers dezelfde add-on "overnemen" en verder uitbouwen...

Ik ken genoeg hardcore spelers die geen add-ons gebruiken. Die redden zich prima zonder.. Maakt het spel wel spannender...

Reden waarom de game zo makkelijk is geworden, komt vaak door de add-ons.. Iedereen weet precies wanneer een boss iets doet en iedereen wijkt dan uit.. Nou nou poehoe wat lastig.. Gewoon opletten dus..

Als de mogelijkheid bestaat om geld te kopen voor WoW, dan krijg je alleen maar een slechte economie in het spel.. Mensen die geen geld hebben, moeten dus farmen en zien andere gewoon alles kopen.. Het is een SPEL wat leuk moet blijven..
Geen tijd? Ander spel kiezen of leren leven met het feit dat je wat langer moet wachten.. :)
Blizzard die mensen met meer geld geen oneerlijk voordeel wil geven? Dat dacht je.

Wist je dat multiboxing is toegestaan? Dat is met meerdere accounts en een key duplicator meerdere karakters tegelijk besturen, en dus virtueel onverslaanbaar zijn in PvP, en veel multiplayer content wordt solo-baar.

Oneerlijk voordeel of niet, als het Blizzard’s portemonnee spekt dan vinden ze het best.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 15 april 2009 19:02]

Maar bij een ingame link in de mod voor een donatie kunnen zelfs de studenten die rood staan de mod nog gebruiken. Ik hoop dat blizzard hier heel snel van terug komt, anders zijn ze sowieso een speler kwijt (me)
Add-ons kunnen echter ook een toevoeging geven die het spel net leuker maken. Ik kan me voorstellen dat veel mensen al zouden gestopt zijn met WOW had men geen add-ons die saaie dingen automatiseren, dus Blizzard schiet hiermee in eigen voet als populaire add-ons plots niet meer worden verder ontwikkeld.

En dat daar soms geld voor die add-ons word gevraagd of (zoals in de meeste gevallen) een donatie, dan vindt ik dat moet kunnen. Ook snap ik echt niet waarom de bron code openbaar moet zijn, soms wil je dat gewoon niet als developer omdat het geen meerwaarde heeft.
Ik kan me niet herinneren dat er commerciŽle addons waren in de tijd dat ik actief WoW speelde (vanaf de release tot op ongeveer 1/3 van de BC tijdsperiode). En dat was dan van standaard questen en grinden tot end-game RAID content.

De addons die toen werden gebruikt voor ons (en zowat elke guild) waren gratis te verkrijgen en deden hun werk perfect. Ik zie niet in waarom dat nu zou moeten veranderen en je zoveel meer voordeel kunt halen uit betaalde addons.

Ik verbaas me sowieso al over het feit dat er commerciŽle addons zijn, maar daarvoor heb ik het spel ook al te lang niet aangeraakt.

@DarkUnreal: De ellende is, ik heb 2 dagen geleden m'n account weer nieuw leven in geblazen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Realone op 15 april 2009 15:28]

need scroll of ressurection? :p haha
Er waren pre-tbc al betaalde questguide addons :)
Dat is waar, maar misschien is dat juist de reden dat ik gestopt ben. Ik heb zelf (pre)TBC gespeeld en wat mij uiteindelijk liet stoppen was dat er tot op zekere hoogte geen 'skill' nodig is, maar alleen 'tijd'. Dit was zeker het geval met TBC waarin iedereen full epic kon worden door grinden. En juist dat grinden en andere herhalingen worden na maanden spelen toch supersaai ;).
Het ligt eraan wat voor addon het betreft lijkt mij. Dat ze een bot weren vind ik niet vreemd, dat is net zoiets als cheaten bij een andere game.

Ik vind het zowizo vreemd dat ze betaalde addons kunnen verbieden, kijk dat ze zelf bepalen wat in WoW wel of niet kan is duidelijk, maar het lijkt mij niet aan hun om te bepalen wat een ander doet. Als iemand iets ontwikkelt, zijn eigen code schrijft en daar geld voor vraagt is dat diegene zijn goed recht lijkt mij.

Dat de source inzichtelijk moet zijn juich ik zeker toe, maar vind ik wederom iets dat Blizzard niet kan bepalen voor een ander.
Is de source van WoW open? Dacht het niet, laat ze daar eerst zelf eens mee beginnen dan.
Omdat dit feitelijk er op neer komt dat ze dan geld verdienen met het intellectuele bezit van Blizzard.
Dan moeten ze maar geen API ter beschikking stellen of er geld voor vragen.
Er bestaan honderden payware add-ons voor microsoft flight simulator, hoor je MS klagen?
Nee, omdat het voor andere piloten niet oneerlijk is dat jij opeens een Concorde hebt. In WoW is het wel oneerlijk als bepaalde spelers een bepaalde add-on hebben, en andere deze niet kunnen krijgen omdat ze ervoor moeten betalen. Op deze manier heeft iedereen toegang tot dezelfde add-ons, waardoor het weer gelijk getrokken kan worden.
Mwah. Beetje zwak argument. Zoals al eerder gezegd zijn er genoeg Add-ons die niet voor oneerlijk voordeel zorgen. Ook waren er al guide-lines dat een add-on geen oneerlijk voordeel mocht opleveren, dus dergelijke add-ons kunnen op die grond al geweerd worden.

Verder is het hele verhaal van dat het zielig is voor mensen met weinig geld ook erg zwak of niet soms? Dat geldt namelijk voor *alles* en niet op zijn minst voor Blizzard zelf die ook gewoon 10 Euro per maand vraagt voor een spel, toch niet heel goedkoop. Laat ze de abbo's halveren dan hebben de arme mensen geld voor add-ons...

Je zal als ontwikkelaar al een half jaar bezig zijn met een geniale add-on waar je 20 dollar voor wou gaan vragen. Krijg je van Blizzard een maand om te leren leven met het feit dat je investering weggegooid geld is. En bedankt.

Note to self: Nooit, maar dan ook nooit op Blizzard rekenen als betrouwbare partij om als 3rd party developer mee te werken!
Als je daar zo serieus mee bezig gaat maak je toch eerst een overeenkomst met de andere partij? Ik bedoel, voor hetzelfde geld krijg je de mededeling dat eenzelfde functionaliteit 2 weken later standaard met een patch wordt geinstalleerd :/
Net als dat Blizzard dat doet wanneer hun client gestart word op het Windows operating system van Microsoft.
Ik zou nooit een addon kopen, maar ik zie niet in wat er mis mee is dat mensen voor een addon willen betalen. Mischien zit er wel heel veel werk in het verzamelen en bijhouden van de informatie in de addon ofzo.

[Reactie gewijzigd door Azzmodan op 15 april 2009 16:48]

Ik speel het nu ook, gebruik ook allerlei addons en ze zijn allemaal gratis. Heel wat addons worden door andere raiders gebruikt.

Dingen automatiseren is dan weer een bot gebruiken volgens mij. En dat is uiteraard verboden, wat ook logisch is.. Deze zijn dan ook wel betalend.

Wat wel het geval is is dat ze soms vragen voor donates. Maar uiteindelijk beslis je zelf of je dat doet of niet..
Het vragen van een donatie mag ook nogsteeds... Alleen niet meer in-game.

Dus op je website (of op Cursu/WoWi/etc.) mag je gewoon vragen om donaties.
Vergelijk jij nou de bakker met een de maker van een add-on? Dat is gewoon appels met peren vergelijken. Het programmeren van een mod kun je in je vrije tijd doen, het bakken van brood is een fulltime bezigheid.

Bovendien is het voor heel VEEL van dit soort projecten juist de gewoonte om een donatie te vragen.

[Reactie gewijzigd door roooii op 15 april 2009 20:30]

Denk je dat die grote add-ons een hobbyproject zijn? Misschien ooit als zo gestart maar ze zijn veel verder dan dat gegroeid.

Je maakt iets leuk voor jezelf en vrienden. Het begint bekend te worden en je voelt je verplicht om het uit te breiden. Het wordt groter dan de tijd die je er wilt aan besteden. Vanaf dan wil je financiŽle compensatie voor de extra tijd. Met een beetje geluk kan je fulltime leven van je software.
Dit is een cyclus dat elke programmeur doorgaat bij het maken van populaire software.
Blizzard heeft de addon 'markt' juist vrijgegeven om addon-ontwikkeling juist te stimuleren.

Dat heeft niets met het feit te maken dat je betaald voor een stukje server hosting (dat is het maandelijke bedrag dat je betaald).
Ik vind dat Blizzard een beetje lijd aan grootheidswaanzin, ok verbieden dat je er geld voor vraagt, raar, maar ok het kan een oneerlijke edge geven.

Echter donatie buttons ingame, dat is geen oneerlijke edge of wat dan ook, hoogstens een stukje scherm.

Ook ik is " Een andere eis die Blizzard stelt is dat de broncode van iedere add-on inzichtelijk wordt gemaakt."

Echt helemaal van de zotten, mensen hebben lang gewerkt aan bepaalde add-ons en willen niet dat iedereen daar zo maar even mee wegloopt en een misbaksel van code mee kruist. Het is "zijn code" die persoon is er trots op en wil het netjes bewaren. gare blizzard :/
Uhm, Outfitter gaat lekker door:
http://wow.curse.com/down...ns/details/outfitter.aspx

Questhelper gaat lekker door:
http://wow.curse.com/down...details/quest-helper.aspx

Welke addons stoppen er dan wel? Beide hebben gemeld gewoon door te gaan met updaten van de software. Beide hebben ook gemeld (toen ze zeiden dat ze publiek stopte) dat ze door gingen met ontwikkelen alleen niet meer actief de addons naar het publiek zouden brengen (maar dan via vrienden / viavia).

Kan het verkeerd hebben, maar beide addons worden nog altijd door ontwikkeld dus.
Curse's addon updater moet aangepast worden.
Carbonite moet aangepast worden.

Aangezien die in violation zijn.


Addon makers kunnen klagen wat ze willen, maar ze hebben dezelfde TOS / TOU geaccepteerd als de rest van ons.
Het lijkt me dat als Blizzard je addon overneemt dat dat een flink compliment is ipv een "slap in the face" zoals sommige zeggen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 15 april 2009 13:51]

Curse's addon updater staat los van de addon zelf. Deze hoeven ze niet aan te passen daar dit geen addon is die draait in WoW :)

Carbonite wordt gewoon gratis en zal net zo door ontwikkeld worden als normaal. Hierboven wordt gemeld dat er addons niet meer door gaan in ontwikkeling, maar dat gebeurd dus wel. Helaas dus incorrecte informatie.
Klopt, en toch moeten ze em aanpassen.
Addons, en programmas die met addons samenwerken mogen geen geld vragen.
Dat zou dus ook over wowui etc gaan.

Addons moeten vrij beschikbaar zijn, eveneens als de distributie daarvan.
Staat in de recente regel aanpassingen.

Oftewel, zowel de addon, als de manier om de addon te downloaden mag de domme gebruiker geen geld kosten. Curse is dus " in violation " zo te zeggen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 15 april 2009 15:40]

Misschien denk ik hier compleet verkeerd over na, maar toch ga ik het posten.

Is het uberhaupt wel mogelijk om een LUA script te schrijven, en dit te encoden?

Ik speel(de) ongeveer een jaar WoW en aangezien ik ook nog graag programeer, ga je meteen achter LUA aan. Helaas kon ik niets leuks bedenken om te schrijven, omdat vrijwel alles al was gemaakt. Toch heb ik door verschillende addons gekeken (ja gewoon met notepad/editplus) en dit was altijd unencrypted code. Ik kon dit dus gewoon al inzien en zo nodig aanpassen.

Wat probeert blizzard dan precies voor elkaar te krijgen met dat je de source moet laten zien? Dit kun je zo nagaan als je het hebt gedownload?

Rare gang van zaken als je het mij vraagt. Ik denk dat ze meer doelen op het feit dat je de addons niet meer mag verkopen.
Is het uberhaupt wel mogelijk om een LUA script te schrijven, en dit te encoden?
Door je code te obfuscaten kun je het practisch onleesbaar maken, maar enrypten of compilen kan inderdaad niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True