Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Blizzard Entertainment gaat in de aanstaande patch 3.1 alle character classes onder handen nemen. Bovendien zal het genezen van andere spelers minder effectief gemaakt worden. Wanneer de veranderingen ingaan, is niet bekend.

Classes in World of WarcraftOntwikkelaar Blizzard Entertainment heeft op het officiële forum van de mmo World of Warcraft de veranderingen op een rij gezet die het door wil voeren bij de verschillende character classes in het spel. De grootste ingreep is echter een verandering die alle classes die mana gebruiken zal beïnvloeden. Blizzard is van mening dat het voor genezende classes als Priest en Paladin te makkelijk is om hun voorraad mana op peil te houden tijdens lange gevechten met sterke computergestuurde tegenstanders. De snelheid waarmee de verbruikte mana zich weer aanvult, zal worden verminderd. Blizzard zal daarnaast per genezende class aparte aanpassingen doorvoeren, die er voor de genezende Priest-class juist voor zorgen dat ze beter zijn in het genezen van de groep waarmee ze op stap zijn. Bij Paladins worden vooral de Protection Talents verbeterd. Ook Hunters staat een grote ingreep te wachten. Zij zullen niet langer munitie verbruiken. Hunters kunnen nog wel schieten, maar ze hebben daarvoor geen voorraad munitie meer nodig.

Bij de overige classes zijn de ingrepen minder groot. Warlocks en Warriors zullen vooral wat effectiever zijn. Voor Warriors is het wat makkelijker om Rage te winnen en bovendien kost het minder Rage om van Stance te wisselen. Warlocks krijgen een spell die hen kans geeft om een Soul Shard te winnen ook als het slachtoffer niet dood gaat, wat erg handig kan zijn in lange raids. Rogues en Shamans krijgen kleinere wijzigingen en ook aan de de nieuwe Death Knight wordt nog niet veel aangepast. Wanneer patch 3.1 live gaat is onbekend. Een aantal veranderingen zijn al doorgevoerd op de testserver van Blizzard.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Voor de wow spelers die niet de dagelijkse wow newsboards volgen:

Spirit word aangepast zodat de regeneration buiten de '5 second rule' minder aantrekkelijk is. De 'sit back and regen' tactiek word dus generfed. Healen zal niet minder effectief worden. Mana management zal alleen lastig worden als je niet effectief met je heals om springt. Hersenloos spammen en 80% overheal (buiten paladins dan) word dus afgestraft.

Voor priests word bijvoorbeeld Meditation weer geboost.
Als je gewoon even bij de links op het blizzard forum kijkt dan zie je meteen alle updates,

Voor wie de "nieuwe" armor sets wil zien (tier8)
http://www.mmo-champion.c...7fb5c7aa847&topic=32357.0
Dit is overigens net als de update nog niet final, ze zaten in de beta maar waren weg gehaald.
Je moet met name ook rekening houden dat Blizzard niewe servers opzet (realms) die het spelen weer aantrekkelijk moet maken.

Zo is er onlangs een nieuwe realm van start gegaan onder de naam "Saurfang". Deze realm staat migrate (migreren van poppetjes) niet toe. Als je in deze realm gaat beginnen dan beleef je ook weer het hele Ahn'Qiraj gebeuren mee. Dat is echt heel erg leuk vind ik persoonlijk, omdat ik het zelf niet heb meegemaakt.

De realm loopt nu al behoorlijk vol, en de strijd wie als eerst lvl 80 haalt gaat los:D

We hoeven niet te spreken van een spel dat "op dood" staat afgeschreven, want daar is het nog veels te populair voor.


Gatygun,

De chars pluk je hierdoor eigenlijk al kaal, want je begint helemaal opnieuw, dus voordat er weer mensen lvl 80 zijn zal een tijd duren :D
Je behoudt dan voorlopig het lvl 60 effect voor hoe lang dat ook mag duren.
Ik denk dat het je nog erg gaat verbazen hoe snel mensen lvl 80 zijn ik durf er geen uitspraken over te doen maar ik durf er mijn hand voor in eht vuur te steken dat het véél eerder is dan je denkt.

Als WoW mij iets heeft geleerd is dat een selecte(ik vermoed minder dan 10%) mensen online extreem competief(spelling?) is. Ik heb WoW 2 jaar gespeeld(vanaf launch) en heb het daarna uiteraard gevolgt(al is het alleen maar omdat het uniek is). Sommige mensen zijn bereid zoveel tijd erin te steken als nodig is om eerste zijn, gewoon om eerste te zijn. Dit lijkt me helemaal het geval bij een race naar lvl 80 waar iedereen op 0 begint. Ik denk dat er zich snel een kopgroep vormt van de echte hardcore gamers die het gaan uitmaken. Maar nogmaals ik denk dat de lol er snel vanaf is.
Minder mana-regen ?
Dat is funest in raids en instances.

Ik heb zelf een high level priestes en juist door mijn hoge mana-regen raak in in een wat groter gevecht niet OOM. Hoe wil ik mijn groep in leven houden zonder mana ? |:( |:(

Ik heb het dus wel over lvl 65+ instances

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 6 februari 2009 18:42]

In de raid content heb je als je eenmaal een klein beetje goede gear te pakken hebt totaal geen mana probleem meer. Bij een hoop bazen eindig je dan met >50% mana over zonder je hele trukendoos opengetrokken te hebben.
En dat is hetegene wat Blizz wil aanpakken.
Niet meer blindelings spammen omdat je toch niet oom gaat maar weer ouderwets zo efficient mogenlijk helen. Goede stap imo. Ik speel zelf ook een Priest en deze nerf zal mij dus best hard raken maar nu is het gewoon *te* eenvoudig.
Nee hoor, ik eindig boss fights soms met 80%+ mana. De huidige content is dan wel te makkelijk, maar de mana regen is gewoon ook te hoog. Ulduar(nieuwe instance in patch 3.1) zal uitwijzen hoe hard deze veranderingen aankomen, maar ik verwacht persoonlijk niet teveel schokkende dingen.

En 65+ instances zijn lvl- up instances, Blizzard neemt deze niet echt meer mee en praat alleen over lvl80 instances, de zgn end-game content.
Een deel van mijn probleem is dat ik dual spected ben (holy en schadow)
Dit heb ik expres gedaan zodat ik kan healen en redelijk kan questen.

Ik vraag me af hoe het zit met het idee van Blizzerd zit om 2 set of gears + specs te kunnen hebben. Een voor gewoon questen ed en voor raids & instances.
Dat zou heel goed uitkomen. Normaal dan full schadow voor mijn eigen attackpower en in instances en raids full holy om anderen te helpen

Ik gebruik dus redelijk wat mana als ik greater heals moet doen
En dat is nogal vaak bij die tanks die alleen maar pullen -_-'
En dan ook nog niet wachten als de healer Mana Break roept
Dan gaat de groep er dus aan -_-'

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 6 februari 2009 19:46]

Dit is er toch? Als je eenmaal 80 bent gedinged dan zijn er voor priests 2 tier 7 sets, 1 voor de disc/holy priest een 1 voor de shadowpriests.

Als jij nu en shadow en holy bent.. tja dan moet je ook niet zeuren.
Dit zijn twee talentrees die elkaar niet echt aanvullen. Of het een, of het ander. Dan ben je een stuk efficienter

Bovendien word in 3.1 naar alle waarschijnlijkheid de dual tree ingevoerd zodat je altijd instant kunt switchen van spec.
Dat is dus ook haar punt. Heb je d'r post niet gelezen? Ze wil juist 2 sets hebben, en dual-tree mogelijkheden zodat ze niet een mixed spec moet hebben (zoals nu) om allebei sub-optimaal te kunnen, maar gewoon 2 specs waartussen ze kan wisselen, afhankelijk van wat ze op dat moment doet.
Voor mij komt het alleen te laat. Ik ben al klaar met m'n paladin naar 80 levellen en ga er nu toch niet meer mee questen. Bovendien was questen als holy pala goed te doen (van 70 naar 80). Je lijkt dan alleen meer op een priest dan op paladin (meer spelldmg dan melee) :+

edit:
Ff aangepast, ook al had ik dat verder ook niet kunnen weten zonder je profiel te checken ;). Voor mij is iedere wow speler waarvan ik het geslacht niet weet automatisch een gozer, daar zijn er nou eenmaal meer van :p

[Reactie gewijzigd door kozue op 8 februari 2009 20:28]

euhm haar post he
Ik ben een meid.

Als holy priestes kan ik niet fatsoendelijk questen en worden mijn kils altijd gejat (als ik het al overleef)
Als schadow priestes kan ik niet fatsoendelijk healen zonder razendsnel OOM te raken
En aangezien priests heel vaak voor healing worden gevraagd in instances is dat wel zo handig dat ik niet snel OOM ben.

Zonder geld-uitgave kunnen wisselen van talents zou heel handig zijn, maar dat is er helaas nog niet.
Misschien kan je dan eens disc/shadow speccen :) Disc priests kunnen heel aardig healen met veel mana regen in combat, als je voor levelen spirit tap erbij neemt, kom je al een heel eind.
Hoewel ik niet vind dat het op tweakers hoort (er zijn bijna maandelijks patches met wijzigingen, niks nieuws onder de zon dus)

Ik denk dat het mana regeneration 'probleem' komt omdat het de vorige grote patch (3.0 als ik me goed herinner) iets te veel gebuffed is.
Dit is toen namelijk flink verhoogd omdat het nu niet meer mogelijk is om meerdere keren per gevecht mana potions te drinken (wat voorheen wel kon)
De cooldown voor potions begint nu pas te tellen na het gevecht. Hiertegenover stond een buff in de mana regeneratio, wat nu dus naar beneden bijgesteld moet worden

Voor mijn shaman healer was de mana regen idd veel te hoog, de laatste dungeon run die ik deed (voordat ik mijn talents verandered heb en naar elemental ben gegaan) ben ik gedurende de hele run niet 1x onder de 80% van mijn mana uitgeweest
Dit kan dus best wat minder, imho
Blizzard heeft gelijk dat mana geen issue meer is in de huidige content, de wijze waarop ze het aanpakken is wel weer van de categorie "niet nadenken maar doen" helaas.
Misschien is dit hun antwoord op al de klachten dat het spel teveel de "hello kitty island adventure" kant opging, maar het is wel een beetje een luie manier van dat probleem te fixen.
Geen ammo meer nodig voor Hunters? Raar hoor. Ik vond het altijd alleen vervelend dat ammo plek innam zodat je geen andere goodies kon oprapen, maar het kopen of een limiet hebben op ammo was totaal geen probleem. Naja scheelt ook weer geld . Alleen begrijp ik dan even niet hoe je aan bepaald type ammo komt zoals sterkere pijlen maar ook daar zal wel iets op verzonnen zijn?

Ik ben een super casual wow speler dus ik weet bij lange na niet alles maar dit verbaasd me gewoon.
Dit is dus een giga voordeel voor een hunter.
Zij kunnen nu hun ammo poutch wegdoen en een mooie 22 slot bag gebruiken die misschien van 2 slots ontdaan wordt door speciale munitie of iets geks.

In dit geval blijft de warlock de gebeten hond omdat zij juist een grote soulbag gebruiken voor de soulshards.
Ik gebruik nu een 32 slots bag en heb soms moeite met aanvullen als ik teveel soulfire gebruik of andere dingen moet doen waar je de shards voor nodig hebt.
Een redelijk alternatief zou dan zijn dat deze shards stacken zodat we ook naar normale tassen over kunnen gaan.

Hunters hebben nu dus een ammo tas en misschien een speciale tas voor herbs/enchanting/mining of waar er nog tassen voor zijn en nog maar 2 gewone tassen+ back pak.
Warloks het zelfde geval.

Alle andere klassen hebben dus 3 normale tassen als ze een speciale tas gebruiken.

Nadeel is wel dat de tailors die soulbags aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen als dit gebeurt.
Zelfde geld voor die group die de ammobags maken.
@Kaasje123
Zal wel hetzelfde werken als met bv. throwing daggers/axes enzo.
Je zal dan er gewoon 1 pijl/bullet van moeten hebben en die equip je en verder is die ene pijl/bullet unlimited.

@hackerhater
Moeten de mana users nu ook maar lkkr geld spenderen, aan pots enzo, om hun mana te kunnen bijvullen. Zijn het niet meer alleen de tanks die lading G moeten dokken voor repairs.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 6 februari 2009 18:49]

Moeten de mana users nu ook maar lkkr geld spenderen, aan pots enzo, om hun mana te kunnen bijvullen. Zijn het niet meer alleen de tanks die lading G moeten dokken voor repairs.
De potions zijn geen echte oplossing in een zwaar gevecht
Ik kan ze zelf maken dat is het probleem niet
Maar je kan een potion maar 1 keer per minuut ongeveer drinken

Voor een mage ed is het vervelend als ze even niet meer kunnen aanvallen
Als een priest (als healer) niks kan doen kan dat de dood van de hele groep betekenen

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 6 februari 2009 19:49]

Zal wel hetzelfde werken als met bv. throwing daggers/axes enzo.
Je zal dan er gewoon 1 pijl/bullet van moeten hebben en die equip je en verder is die ene pijl/bullet unlimited.
Throwing weapons zijn op dit moment gelimiteerd tot 200 keer gebruiken. Dan is de durability weg en daarmee het wapen nutteloos. In feite dus ook gewoon "ammo".

Waar ik me meer zorgen over maak is het feit dat hiermee een inkomstenbron voor engineers weg gehaald wordt. Engineers kunnen op dit moment 2000 stuks ammo in 1 bagslot krijgen en hunters kopen dat maar wat graag.
Dat zal dan wel lvl-gebonden zijn.
Net als bij anderen.
Hoe hoger het lvl, de beter de wapens.

Wat vooral jammer is, is dat de nerd-class Death Knight niet een beetje generfd worden.
Wat zijn die een partij uber zeg.

Ongelooflijk wat een kracht deze hebben.,
Als de andere classes wat minder worden en de DK niet dan is het verschil niet meer te overbruggen.
net zoals met thrown weapons denk ik, dus gewoon een dure pijl die je recycelt of zo
Krijg je hier een woordenboek bij? Als je nog niet "into" WoW bent is dit tekstje best wel grappig om te lezen :)

On-topic: Mooi dat ze dit in een update doen, en er niet een aparte uitbreiding van maken waarvoor je weer extra mag dokken..
Je mag elke maand dokken voor deze game, het is alleen niet éxtra :*)
Hoe kunnen ze dit ooit als betaalde uitbreiding aanbieden? Een healer kan kiezen tussen betalen voor een verslechtering of niet betalen om je oude mana regeneratie te houden?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Dit nieuwsitem gaat over een patch waarvoor niet betaald hoeft te worden. Verder is dit een class-change die voor iedereen zal gelden, ongeacht of je de Lich King-uitbreiding nu wel of niet gekocht hebt.
Gelukkig maar: want het lijkt bij iedere patch wel WoW juist gemakkelijker wordt gemaakt en de classes steeds meer in één werden geschoven. Vroeger toen ik nog Might & Magic, Eye of the Beholder, Elder Scrolls, Lands of Lore, Ultima (Underworld) etc. speelde, was questen en vechten écht een heel stuk moeilijker en uitdagender. Voor dat je daar op een quest ging kocht je dik mana potions in, bij WoW kun je altijd met een minimale hoeveelheid volstaan. Hetzelfde met de durability wat in de praktijk nog geen probleem is (vooral bij classes die meerdere wapens sowieso al kunnen dragen). WoW is sinds de release eigenlijk steeds maar makkelijker en makkelijker geworden en zijn de class verschillen steeds minder 'uniek' gemaakt. Het probleem bij Blizzard is dat ze denken: gemakkelijker = gebruiksvriendelijker/toegankelijker. Maar veel van de problemen om het spel beter toegankelijk en gebruiksvriendelijker te maken zouden ook kunnen worden opgelost op andere manieren dan stuff gemakkelijker te maken.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 7 februari 2009 23:25]

waarom zijn er nou geen aanpassingen voor een mage :P
Omdat mages onbelangrijk zijn ;)
Omdat de mage de meest balanced class in deze game is en blijft.

Deze class heeft miste aanpassingen en is toch goed speelbaar geweest.
Wees blij dat je niet generfed wordt... beter geen nieuws dan slecht nieuws, toch?
Ik zag idd laatst bij een vriend dat ie heel eenvoudig de 'moeilijke' opdrachten kon doen. Elites killen was een eitje met z'n paladin. Ik vind het sowieso raar dat ze het mogelijk hebben gemaakt. Ze weten toch wat ze doen daar bij Blizzard of niet soms?! Nou ja... beter laat dan nooit.
Dat kan ik met m'n (blood) death knight ook hoor. Elites van 100+k health sla ik gewoon neer in m'n eentje. En juist die DK veranderen ze niks aan.
Ik vind het eigenlijk een beetje rare beslissing over die heals. Wat moet je nou zonder effectieve healers in je raid? Healen was al een stuk minder effectief geworden in arena sinds WLK, en nu willen ze het nog meer gaan slopen?
edit:
Thanks voor de update nimmolon. Ik kom idd nooit op forums en schrok al toen ik las dat ze healen wilden gaan nerfen...

Wat ik wel goed vind is dat hunters geen ammo meer nodig hebben. Beetje irritant om als hunter een hele bag vol ammo mee te moeten sjouwen terwijl een andere class die bagspace kan gebruiken voor nuttiger dingen.

[Reactie gewijzigd door kozue op 8 februari 2009 12:20]

Ik snap dat tweakers een Nederlandse site is, maar wat mij betreft mag er toch echt wel de engelse terminologie gebruikt worden. Ik stoor mij nogal aan de term 'genezende class', het 2e woord is sowieso Engels, dus waarom niet gewoon healing class?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True