Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Nu het in Warhammer Online populair blijkt te zijn om ervaringspunten te verdienen tijdens het vechten tegen andere spelers, overweegt Blizzard om een dergelijke player versus player-levelling ook in World of Warcraft mogelijk te maken.

Twink in World of WarcraftBlizzard onthulde de overweging tijdens Blizzcon 2008, de fanbeurs die de ontwikkelaar vorige week hield. Tijdens een vragensessie gaf het team dat de player versus player-zones in Wow ontwerpt, toe dat men nu overweegt de pvp-optie ook aan de mmo van Blizzard toe te voegen. Tot nu toe hield Blizzard dit pvp-gedeelte strikt gescheiden van player versus environment, de modus waarin spelers tegen de computergestuurde monsters van het spel vechten. In de pvp-modus kan een speler alleen zogenaamde honor points verdienen, die echter geen invloed hebben op het level, de sterkte van een avatar. In het onlangs gelanceerde Warhammer Online: Age of Reckoning kunnen spelers al enige tijd ervaringspunten opdoen door tegen andere spelers te vechten, en die mogelijkheid blijkt veel spelers aan te spreken.

Het opdoen van ervaring in pvp-modus zou een einde maken aan de populaire twinks, speciale characters die spelers op het maximale level houden dat in een bepaalde pvp-zone toegestaan is, meestal level 19, 29 of 39. Het ontwerpteam besprak ook de optie om guilds een belangrijker rol in pvp-gevechten te laten spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Ik denk niet dat ze Warhammer als échte concurrent zien. Maar waarom zouden ze zich enigzins kaas van 't brood laten eten? World of Warcraft heeft niet bijster veel aanpassingen nodig om xp voor PVP gevechten mogelijk te maken, en als mensen daar blij van worden, so be it. Als dat voor 20.000 euro geimplementeerd wordt en betekent dat er 2000 mensen de overstap niet maken of juist kiezen voor WoW, dan is het geld er al lang weer uit :)

Dat WoW daardoor nog meer eenheidsworst wordt, sja. Zelf zou ik het niet willen, PvP binnen WoW vind ik per definitie niets waard eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 14 oktober 2008 14:05]

Inderdaad, WoW PvP is echt triest. Het is echt gear versus gear. Het hele twinking gebeuren maakt het spel heel erg onaangenaam voor een speler die voor het eerst PvP wil gaan doen op pakweg level 15 ... die heeft al snel 3x minder health dan een twinked level 19 character en dus ook totaal geen kans. In 1 tot 3 seconden is zo'n speler dood in een 1-on-1 met een rogue.

Die onbalans wordt vooral door enchants veroorzaakt. In de nieuwe update die binnenkort uitkomt heb je dan ook nog Inscription, wat dan een ander type enchant is en dus twinking nog krachtiger gaat maken.

Ik vind PvP levelling een erg goed idee. Dat maakt PvP gelijk een stuk zinvoller (in plaats van bijvoorbeeld de battleground gear farming).
Tsja onbalans in PVP, vanaf het begin is er altijd wel gedoe geweest over PVP balance. WOW begon toch meer als PVE spelletje; de BGs waren niet erg sophisticated en het PVP systeem ook niet (goede ouwe tijd met rankings).

Blizzard lijkt nu zoekende hoe ze PVP volwassener kunnen maken. Maar eigenlijk lijkt het er steeds meer op dat ze PVP en PVE af willen splitsen. Met de introductie van resillience kreeg PVP een eigen gearstat en daarmee kwamen ook de PVP-sets (itt de PVE gearsets die daarvoor ook voor PVP gebruikt konden worden).

Zou mij niks verbazen als ze deze trend doorzetten; bijvoorbeeld door characters echt aparte gear te geven voor PVE en PVP. Dus een gearset die je automatisch aantrekt in BG / Arena met eigen stats en een andere set voor raids / dungeons. Op die manier hoef je gear niet meer te balancen voor zowel PVE als PVP, maar slechts voor 1 van beiden.

Ook qua talents zou het zelfs die kant op kunnen gaan. Als tank had ik altijd het probleem dat ik iedere keer tussen raids moest respeccen als ik PVP wilde doen. Zou me niks verbazen als je straks ook verschillende talentspecs kunt hebben voor PVP en PVE.

Kortom: PVP wordt steeds meer een eigen "spel" in WOW dat bestaat naast en los van PVE. Het levellen in PVP maakt PVE levellen nu ook overbodig voor die-hard PVPers.

Dit lijkt me allemaal een goede zaak voor zowel PVP als PVE, omdat balance issues voor beiden dan veel beter opgelost kunnen worden. Maar goed, wat ze ook veranderen, ik blijf voortaan weg van WOW... kostte veel te veel tijd :)

[Reactie gewijzigd door Morrar op 15 oktober 2008 11:20]

Ik zou niet inzien wat hier verkeerd aan is. Wordt een game niet behoorlijk saai indien je niets extra's krijgt voor goede gear?

Ik heb in het verleden WOW gespeeld, en heb altijd hard aan mijn gear gewerkt. Daar werd ik ook voor beloond in PVP duels, en volgens mij is dat ook de bedoeling. ook het gebruik van potions en dergelijke kan bijdragen aan de experience in mijn ogen. Helaas is dit in wow ook minder geworden, door het nerfen van echt goede wapens / potions. Jammer.
Er is een verschil tussen "iets extra's" en "overall 50% krachtiger" ;)
Wat lower level twinking betreft is het zelfs 100% tot 200% krachtiger.

Een team in full blue gear met een paar PvP epics en een paar greens heeft dan bvb 8.5k HP terwijl een tream in full epics al snel 12.5k HP heeft. De spelldamage bonus is dan ook 500 versus 1000 ofzo.

Ik heb zo'n team met slechts matige gear en die heeft helemaal *geen* kans om een full epic geared team aan te vallen. Met heel veel moeite krijg je dan 1 van de 5 opponents dood.
Daar komt nog eens bij dat Arena gevechten nu niet meer gematched worden op rating, dus als 1200 rating team moet je gewoon vechten tegen 1600+ rating teams ... en soms zie je continue hetzelfde team terug, dus je blijft gewoon verliezen. Ook heb ik nog geen enkel team gezien die gear had van ongeveer hetzelfde level als ik (level 65-70 quest blues + epic shield, epic weapon en 3 overige epics), ze hadden steeds een full epic set of zo goed als).

Mensen gaan dan queue dodgen(en dus later spelen wanneer deze goeie teams niet meer online zijn), maar dat mag eigenlijk niet(van Blizzard) en is ook gewoon niet leuk(mijn mening).

Critical hit chance enzo is bij WoW ook extreem hoog ten opzichte van andere games. Het is omdat dit soort dingen uit de hand liep dat PvP en PvE gear afzonderlijke gear zijn en dat men resilience heeft moeten introduceren.

[Reactie gewijzigd door Vich op 14 oktober 2008 15:16]

Oplossing zou zijn om teams beter te machten op rating, jammer dat dit dan niet goed werkt. Ik speel ook al erg lang geen wow mee, in mijn tijd was PVP nog gewoontjes, en nog zonder cross-realm BG.
Teams worden tegenwoordig zelfs helemaal niet meer op rating gematched, dat is er sinds een van de vorige updates uitgehaald. Hier lossen ze waarschijnlijk de langere wachttijden op om te kunnen spelen, maar het komt volgens mij de balans niet ten goede.

Het erge is dat ze nog steeds dezelfde fouten blijven maken ..
In de nieuwe uitbreiding zit level 80 PvP gear ... en de beste level 80 sets verschillen reeds ongeveer 30% ten opzichte van de lager level (blauwe) PvP gear. Dat verschil gaat alleen maar groter worden met het introduceren van nieuwe sets bij nieuwe PvP seizoenen. Tel daar alweer de enchanting en inscription bij op en de extremen vergroten alweer.

(ter info) Topic over de nieuwe sets:
http://www.dual-boxing.co...age=Thread&threadID=13939
Onzin, iedere gebruiker die in potentie naar een ander product kan overlopen is toch echt een concurrent, als het interesse wegneemt van jouw product. Ik hoop en verwacht niet dat WAR in de buurt komt van de het aantal spelers dat WoW heeft, maar WAR heeft momenteel al 750k subs en dat is niet niks.

Het is nogmaals klinkklare onzin om te zeggen 'geen concurrent', het gemiddelde referentiekader op internet is WoW = enige mmo op de markt met veel leden, de schatting is momenteel dat er wereldwijd zo'n 30-40miljoen mmo gamers zijn. WoW trekt de helft van z'n subs uit Azie, waar de mmo markt gedomineert wordt door Lineage met zo'n 2.5mil subs en WoW met 4-5mil subs, de scope voor de westerse wereld waar WAR momenteel enkel actief is, is dus zeker wel indrukwekkend, ook voor Blizzard.

WoW heeft altijd een ding heel goed gedaan, cater to casual en goed ideeen gejat, van content tot ingame mechanics, niks mis, want ze voeren soms de ideeen die ze jatten en stuk beter dan het originele concept uit een andere mmo.


Bronnen:
http://www.warhammeronline.com/pressreleases/20081010.php
http://www.mmogchart.com/
denk maar eerder richting 200.000 en dat zal vermoedelijk nog een laag bedrag zijn die misschien net de development kosten covered, dan spreken we nog niet over het uitwerken & testen van die zaken :)
je gelooft toch zelf niet dan een paar functies invoegen 2 ton kosten he...

en testen doen de spelers zelf op test servers dus dat kost ze helemaal niks de test servers staan er al en zijn al betaald en al lang terug verdiend.
Ik denk dat je behoorlijk onderschat wat er allemaal bij komt kijken.
Nou ben ik geen game-developer, dus ik kan me vergissen, maar ik denk dat je op z'n minst vergeet dat dit soort zaken een serieus ontwerp nodig hebben (functioneel en visueel) voordat developers het mogen implementeren.
Met name het functionele deel in deze zal flink wat ingrijpender zijn dan "een paar functies", zo moet er nagedacht worden over de niveau- en puntenverdeling binnen PvP (naast battlegrounds heb je ook te maken met world-PvP).
Bij het implementeren moet de functionaliteit worden gemaakt voor zowel de server als de client software, vervolgens zal intern getest moeten worden (minimaal unit-, gameplay-, stabilitytests) en dan zou het op de test servers terecht kunnen komen.
Dit is dus absoluut niet leuk he. Ik moest het 2x lezen, maar na de 2e keer goed te hebben gelezen, maakt dit dus een einde aan de pvp twinks. En die hebben inderdaad hun charmes, echt zonde is dit.

Ik dacht eerst dat ze het oude pvp lvl 60 systeem weer introduceerden, maar nee. Dat je verschillende ranks kan halen, dat was pas leuk. Knight-Luitanent, Marshal, Commander,.... etcetera. Dat waren pas tijden!!

Groetjes
Ze zien Warhammer toch als een serieuze concurrent, had ik eigenlijk niet verwacht :)
Ik zie niet helemaal in hoe je dat uit het artikel kunt opmaken. Niet dat het niet waar kan zijn wat je zegt, maar er staat niets waaruit dat blijkt. Imho is het gewoon een typisch geval van verkeerd inzicht over een bepaalde feature. Bij het bedenken van alle details ga je namelijk niet gewoon alles uitproberen. Voor het niet kunnen levelen bij pvp battles heeft Blizzard ongetwijfeld een goede argumentatie gehad, maar hebben het probleem van de twinks niet van tevoren zien aankomen.

Als een andere game dan ook nog eens bewijst dat het wel anders kan en dat de gamers dat ook leuk vinden, is het imho logisch dat je zegt een vergissing te hebben gemaakt en de gameplay aanpast. Iig beter dan krampachtig vast blijven klampen aan een fout in je oorspronkelijke design zodat je niet hoeft toe te geven dat een andere partij soms betere ideeën heeft. En daarbij doet het er totaal niet toe of die andere game nou een concurrent was of niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 oktober 2008 14:45]

Het lijkt bijna alsof warhammer gebruikt wordt om de nieuwe features even te testen...
Hoe bedoel je dat? Denk je soms dat WAR (mythic entertainment) van de makers van WOW (blizzard) is?
Dat kun je hem niet kwalijk nemen. Dat kun je namelijk uit het nieuwsbericht ook opmaken.

"Tijdens een vragensessie gaf het team dat de player versus player-zones in Warhammer Online ontwerpt, toe dat men nu overweegt de pvp-optie ook aan WoW toe te voegen."

Dit nieuwsbericht is echter een beetje jammer. Ten eerste is er geen enkele link tussen WAR en WoW, noch tussen de developers. De developers van WAR waren niet aanwezig op Blizzcon, en er is nooit door Blizzard gesuggereerd dat WAR de inspiratiebron is voor de nieuwe PvP-scenario's in WoW.

Check de bron, daar kun je zien dat deze suggestie afkomstig was van één van de aanwezige gasten.

Daarnaast is dit nieuws ook weinig zinnig, omdat alles wat wordt genoemd al kan. Er zijn al NPC's in PvP battlegrounds en je kunt al XP verdienen met PvP (alleen nog niet zoveel).

Juist de dingen die nieuw zijn komen helemaal niet aan bod in dit nieuwsbericht.. Zonde.

[Reactie gewijzigd door Funcracker op 14 oktober 2008 17:40]

Het zal een uitdaging voor Blizzard gaan worden om te kunnen tippen aan het RvR systeem in WAR. Het halve spel en community zal hiervoor omgebouwd moeten worden.

Begrijp me niet verkeerd. Heb 2 jaar WoW gespeeld (Tot 1 maand na BC) En ze hebben echt een top product neergezet. Maar het is en blijft, denk ik, een PvE spel met wat PvP uitstapjes.

Laat WoW gewoon WoW blijven en zorg ervoor dat je een goed PvP/RvR systeem in de nieuwe BlizzMMO bouwt en je hebt 2 MMO's die nog jaren gespeeld gaan worden.
Waarom zou er geen ruimte zijn om dat binnen bestaande wereld in te bouwen? Er zat eerst nauwelijks PvP in, later kwamen er de battlesgrounds (AB/AV/WSG/EOTS), honor systeem, Arena's, competities, cross realm pvp, in BC zone PvP objectives. Volgens mij moet dat best lukken als ze hun best doen. Het is alleen wel een erg grote ingreep. Misschien volgende expansion.
Naar mijn mening is de pvp in WoW juist steeds gelimiteerder geworden door al die "toevoegingen".

PVP is door de tijd heen steeds meer gecentraliseerd ipv dat het overal was. Voordat alle bg's en later de arena's er waren was er veel meer world pvp.

De spelers van het eerste uur zullen zich zeker de gevechten rond crossroads en southshore nog wel herinneren. Net zoals de urenlange battles bij de poorten van Org en dan elkaar zones lang achterna zitten etc. Dit waren allemaal vrij spontane gevechten en dit gaf toch meer het gevoel van een wereld in oorlog waarin verschillene fracties elkaar naar de keel stonden. ITT nu waarin je maar in een aantal beperkte instances je items bij elkaar staat te sprokkelen, veel meer is het niet.

[Reactie gewijzigd door DamageCase op 14 oktober 2008 17:38]

Gear based instead of skill based, community zuigt hardcore. Er was ooit goede en leuke pvp in WoW, voordat er battlegrounds kwamen, world PVP namelijk. De battlegrounds en pvp-reward systemen zijn nu al meerdere malen getweakd en het werkt nog steeds niet.

De 'toevoegingen' inderdaad.
Blizzard gaat ook wel die kant op, lake wintergrasp bijv.
Persoonlijk denk ik dat blizzard het beste pve en pvp kwa talents ed kan splitsen, geen gezeik meer met balancing en dan hoef het ook niet meer class > gear > skill te zijn zoals het nu is in pvp.
Het meest interessante aan war zijn de city sieges imho, zou leuk zijn als men zoiets zou inbouwen in wow.
Ondanks dat ik de levelling-mogelijkheden in MMO's niet goed ken, denk ik dat Blizzard zichzelf hiermee in de vingers gaat snijden en dat er juist mensen overstappen naar een ander MMO. Van de reakties op T.net op WoW-artikelen, hoor ik toch vaak dat PvP niet het meest favoriete onderdeel is van de meerderheid van de spelers.

Als je zometeen door WotLK een hoger level kan halen met je mannetje en dat ook nog eens zou kunnen krijgen door PvP, werk je redelijk in de hand dat mensen een hoog level behalen zonder misschien daadwerkelijk ervoor moeite te doen. In veel spellen waar levelling afhankelijk is van interactie met anderen, is er namelijk altijd een groep die elkaar "helpt" met levellen op een manier die zeeeeer op het randje is.

Het enige wat Warhammer misschien voor heeft op WoW is juist dat je kan levellen via PvP en dan vraag ik me af waarom Blizzard niet "innovate but imitate".
Dat gaan ze toch ook juist imitaten nu?
Ik was al bang dat ik een uitzondering was. Ik PvP werkelijk nooit. Het trekt me gewoon niet echt.
Ik vind pvp ook lame. Behalve dat het alleen maar om je gear draait, oftewel om hoe lang je het spel al speelt, is er in alles wat groter is dan 1vs1 veel te veel crowd control. Vooral rogues zijn daar irritant in, met hun eeuwige gestun, alhoewel frost mages ook aardig hoog scoren op de irritatie schaal. 5v5 arena vond ik niks aan, meestal ging ik dood voordat ik de eerste spell kon casten, tijdens alle CC spam :S Dan speel ik liever UT, daar kun je altijd terug blijven schieten totdat je het loodje legt, in plaats van toekijken hoe je tijdens een stunlock door een rogue in elkaar wordt gemept zonder iets terug te kunnen doen.
Als ze players willen laten levellen met world pvp kun je niet meer normaal questen. Dan krijg je van die noobs die exclusief op pvp gaan levellen en je niet meer alleen in elkaar slaan als ze je toevallig tegen komen, maar je echt op gaan zoeken (wat nu voor het grootste deel verspilling van tijd is). XP in battlegrounds zie ik niet zo veel problemen mee, behalve dat mijn twinkje dan maar eens door moet levellen naar 70, maar so be it... twinks waren toch al lame :p
WoW is zeker gear, WAR heeft dat een stuk minder, gear maakt je zeker beter, zou onlogisch zijn als dat niet het geval was, maar teamplay and skill gaat toch wat dieper in WAR. De gameplay is trager, WoW is echt niet geschreven met diepgaande pvp in mind, zelfs de developers hebben dat toegegeven, WAR daarentegen wel.
Je kan veel zeggen, maar je haalt nergens zo gemakkelijk DPS wapens vandaan als PvP (veel te makkelijk). Zie Karazhan loot, ~87.7 DPS terwijl op Merciless Slicers al 97.7 DPS zit (praat nu over 1handers). Je pvp'd eventjes en je kan al snel instromen op Kara niveau (helaas geld dat atm amper voor warriors, hoop dat hier verandering in komt - in de zin van gewild als DPS'er, ben het wel een beetje zat om keer op keer als meat tank te functioneren |:( ).

[Reactie gewijzigd door Lenn89 op 14 oktober 2008 21:11]

Sommigen zullen dit niet graag horen en dan vooral de mensen die enkele K goud op een altje van lvl 19 of 39 hebben gesmeten :/
In Dark Age of Camelot kon je XP afzetten, dan kon je ook voorgoed in een bg blijven... Ik weet eigenlijk niet of dat in WAR ook geïmplenteerd is, maar het zou in WoW ook wel kunnen.
hebben ze toch zelf gedaan twinks zijn nooit de bedoeling van blizzard geweest en mensen die ze dus toch maken doen dit zonder support van blizz dus kunnen dit verwachten.
Maar als Blizzard iets niet leuk vindt dan doen ze er wel iets aan :)
Tja als je zoveel goud "over" hebt voor een altje.. Dan heb je ook een fatsoenlijke main.. En dan heb je dat goud ook zo weer bij elkaar :9
De Twinks hadden toch ook zijn charme...
Net als de enorme zak goud die je voor twink-items kan/kon vangen op de auction hall.
Ik zie wel de reden in. Als ik nu PVP levert dat me nauwelijks wat op (ik zit op een PvE server overigens).

Maar ik zie ook grizje wolken. Guildmembers kunnen zo 'afgesproken' gaan PvP-en en hun ranking zonder al te veel moeite elkaar skyhigh levellen. Maar waarschijnlijk zal Blizzard een paar grenzen instellen.

- Geen exp als andere char beneden bepaald level niveau is.
- Geen exp als er in bepaalde tijd meermaals tegen bepaalde char is gevochten.

Meer van dat soort limieten om exp. boosters te stoppen.
Jammer, ben net mijn eigen twink begonnen :( leuke tijdbesteding op de momenten dat je het end-game spelen even beu bent.

Door het levelelen door pvp'en zal het aantal endgame pvp 'tards flink toenemen ( welke pve'er kent het niet: je begint een PUG, je hebt nog 1 dps nodig , je invite een full-gladiator-geared player (je bent echt hopeloos op zoek) , en ja hoor: grote bek, asociaal, egotripper, ninja puller, geen dmg output, halverwege de instance 'ineens' een DC etc etc etc .. )
Alhoewel er heel sporadisch toch wel eens pvp-geared spelers zijn die wél weten hoe het zit pve-wise.
2 compleet aparte disciplines ja. Hun sets zijn al getheorycraft voor ze ze kochten, dus dat ze het zo ver hebben geschopt bewijst niets. Maar die k*thouding kom je overal tegen.

PvP spreekt me niet aan, teveel gear afhankelijk. Bij PvE bepaal ik zelf wat ik aankan.
PvP spreekt me niet aan, teveel gear afhankelijk. Bij PvE bepaal ik zelf wat ik aankan.
PvE is toch ook gear afhankelijk? Probeer maar eens een raid guild of zelfs maar een heroic dungeon groep te joinen met alleen quest-greens.

Alleen bij solo spel kun je echt zelf bepalen wat je wel en niet aankan, maar helaas zit daar weinig uitdaging in: alles wat voor solo spel bedoeld is kun je bij wijze van spreke naakt nog aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True