Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

De achievements uit World of Warcraft: Wrath of the Lich King worden uitgebreid, zo maakte Jeff Kaplan, lead designer bij het WoW-team, bekend. Bovendien krijgen spelers een account waarop hun scores in alle Blizzard-games worden opgeteld.

WoW Wrath of the Lich King logoJeff Kaplan, hoofd van de ontwerpafdeling van World of Warcraft, heeft tegen de MTV-website verteld dat het achievement-systeem in World of Warcraft-uitbreiding Wrath of the Lich King slechts een begin is. Spelers krijgen in de toekomst een Blizzard-account waarin de prestaties in alle Blizzard-games worden bijgehouden. Ook Starcraft II en Diablo III, twee andere games die Blizzard in ontwikkeling heeft, zullen in de Blizzard-account worden opgenomen, wat betekent dat spelers ook in die games achievements kunnen halen. Alle behaalde punten worden opgeteld en omgerekend naar een Blizzard-level. "Het Blizzard-level is vergelijkbaar met de gamescore," aldus Kaplan, refererend aan de punten die kunnen worden gescoord met het spelen van games op de Xbox 360.

Invoering van de Blizzard-account is volgens Kaplan "right around the corner." De gegevens van alle spelers zullen online kunnen worden bekeken, net zoals de Armory die nu op de website van World of Warcraft staat. Spelers die toegang hebben tot de bètatest van Wrath of the Lich King kunnen al experimenteren met achievements. Die worden nu nog per karakter bijgehouden, maar Kaplan hoopt ze binnenkort per account in te kunnen voeren. Hij zou graag achievements zien als "ik heb een Horde en Alliance character op maximum level" of "ik heb drie max-level characters." Kaplan wil ook achievements aan de verschillende classes en beroepen koppelen.

Tegelijkertijd bevestigde Mike Morhaime, directeur van Blizzard, nogmaals dat Wrath of the Lich King voor het einde van het jaar zal verschijnen. Blizzard had eerder al aangegeven dat het spel in 2008 zal verschijnen. Ditmaal zei Morhaime: "We hebben gezegd dat het dit jaar uit gaat komen en ik kan je vertellen dat het spel niet zal verschijnen in het derde kwartaal." Uit die mededeling kunnen we destilleren dat de tweede uitbreiding van de succesvolle mmo in de periode tussen begin oktober en eind december zal verschijnen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Bovendien krijgen spelers een account waarop hun scores in alle Blizzard-games worden opgeteld.
Ik vraag me af of diablo II hierin ook word meegenomen.
Er is namelijk nog een fanatiek aantal spelers hiervan.

Wel een leuke impuls voor de blizzard spellen.
Het is wel zo, dat de spelers hiervan over het algemeen erg lang aan deze spellen verknocht zijn.
Zie diablo II, starcrat, warcraft ect....
Ook Starcraft II en Diablo III, twee andere games die Blizzard in ontwikkeling heeft, zullen in de Blizzard-account worden opgenomen, wat betekent dat spelers ook in die games achievements kunnen halen.

staat er toch duidelijk dat het over SC2 en D3 gaat die nog i ontwikkeling zijn.

de games die nu reeds in al lang af zijn zullen hiervoor geen update krijgen.
1. zoals boven aangegeven : boeit niet
2. kan te ingewikkeld te implementeren zijn.
Wat ik erg jammer vind is dat de industrie de hele tijd het wiel opnieuw uitvind. Kunnen ze niet gewoon een standaard verzinnen waar iedereen aan mee werkt. Er zijn nu zoveel verschillende plekken waar dit soort troep wordt bij gehouden, ik bedoel:

XBox Live
Blizzard (straks)
Playstation 3 Network
Steam
en dan van een hele boel games zelf (denk aan CoD4 / C&C3 / etc)

Pas als er 1 netwerk met stats / achievements / etc wordt bijgehouden is het interessant.
Er is vast een manier te vinden om op termijn uit al die verschillende netwerken de desbetreffende data te minen en dat in 1 globaal account op te slaan... :)

Verder was het me idd ook al opgevallen bijna elke ontwikkelaar/uitgever/hardwarebouwer achievement-fever lijkt te hebben tegenwoordig. Maar goed, dat zal wel betekenen dat het aanslaat bij gamers denk ik?

[Reactie gewijzigd door orbit_l op 4 augustus 2008 16:50]

Van mezelf - en vrienden die ook gamen - weet ik dat een spel waarbij je 'stats' hebt om te verbeteren vaak leuker is om te spelen. Online is het dan nog leuker omdat je je dan kan vergelijken met heel veel andere gamers.

(reactie op orbit_l)

[Reactie gewijzigd door Haan op 4 augustus 2008 17:32]

Vreemde opmerking om te werken aan een standaard; vooral omdat je het ook toespitst op bepaalde games.

Hoe in hemelsnaam wil je ervoor zorgen dat concurrerende software-uitgevers een standaard gaan verzinnen waarbij stats/achievements op een universele manier worden opgeslagen? Sterker nog, gezien je voorbeelden van games; hoe wil je in hemelsnaam een game als CoD4 "vergelijken qua stats" met iets als C&C3?

Ik denk dat er twee richtingen komen: eentje waarbij dingen centraal worden geregistreerd op je user-account (denk hierbij aan XboxLive en PSN) en eentje waarbij dingen centraal geregistreerd worden per uitgever (waar je dus een apart account moet aanmaken voor EA, Blizzard, noem maar op).
vraag me af of je deze achievements "opnieuw" moet halen, of dat men oudere gegevens bewaard heeft en dat je al direct bepaalde achievements unlocked.
Ik vermoed dat het zal afhangen van het soort achievement, of het is gericht op het eindresultaat, of dat het aantallen bijhoud.

voor iets als 'bezit 3 lvl 80 characters" zullen je huidige characters wel meetellen, maar als er iets is van 'kill 1000 mobs', dan moet je vast opnieuw beginnen.
Er is al gezegd dat bepaalde achievements alleen te halen zijn voordat WotLK uit komt. Zaken zoals de ZA Bear Mount, de titel "Hand of Adal" en de titel "Of the Shattered Sun" zullen niet meer mogelijk zijn zodra WotLK uit komt, maar wel onderdeel zijn van het achievements systeem.
Die dingen die jij noemt zijn wel mogelijk hoor. Alleen zul je heel hard moeten zoeken voor raid-party's die willen meewerken hieraan aangezien het nog meer tijd zal gaan kosten. Veel items van lvl 70 zijn useless op lvl 80.
Maar niet meer mogelijk op lvl 80. Dat soort titels moet je halen @ lvl 70 en zullen dus bijna onmogelijk worden.
Technisch gezien lijkt het me inderdaad ook niet mogelijk dat je bij het invoeren van de achievements alles gaat berekenen met terugwerkende kracht als het ware. Let op de data die nu in de databases wordt bijgehouden etc. Men had bij het DB ontwerp al op de hoogte moeten zijn van wat ze nu willen implementeren
Nouja heel veel ook niet, er wordt immers bijgehouden welke queests je al gedaan hebt. En er zijn zat queests als "kill uber boss X" wat vaak ook achievements zullen zijn (denk ik).
Een hoop achievements moet je opnieuw gaan halen..
klinkt goed, dat voegt toch wel iets toe aan de gameplay, dan heb je echt een doel, wat resulteert in meer vermaak...
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je nu doelloos WoW speelt :?
ja sorry was ik er ff vergeten bij te zetten, ik had het eigenlijk over Starcraft 2...
Kijk, dat is nieuws voor der verandering.
Achievements is wel grappig, maar lijkt me erg apart of zelfs, oninteressant om dat nou bij je starcraft punten te gaan optellen.
Starcraft / bw heb ik wel eens gespeelt, maar kan me echt niet boeien om dat nu uit de kast te gaan halen om zo m'n "blizzard punten" online te verbeteren.

Lijkt me ook weinig waarde hebben verder, of wat?
zit in beta en het achievements weet dus wat je vroeger gedaan hebt, zo heb ik al achievements van doe 1500 quests, of de achievements voor alle zones van Eastern Kingdoms en Kalimdor te ontdekken.
City of Heroes is een MMORPG waarin het achievement systeem ook al wordt gebruikt.

Het werkt daar erg goed en geeft een soort game-in-game.
Leuk dat blizz dit ook introduceert.
Kennelijk mis ik iets maar als gamer zie ik hier het nut niet van in.

T'is wel aardig maar binnen de kortste keren staan er mensen bovenaan die niet werken en de hele dag gamen. Ongelofelijke scores die miemand ooit meer inhaalt zelfs niet als de persoon in kwestie overlijdt.

Ik geef het 2 weken en dan is de lol eraf

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True