Door , , 59 reacties

Blizzard heeft heel wat games op stapel staan waar fans met smart op wachten. StarCraft II komt eraan, al zal het pas in 2010 te koop zijn, en Blizzard werkt aan Cataclysm, de derde uitbreiding voor World of Warcraft. Er wordt echter ook hard gewerkt aan Diablo III, het hack 'n slash-rollenspel in duivelse setting waar door fans van de serie zo reikhalzend naar uitgekeken wordt. Tweakers.net kreeg de kans voor een interview met Jay Wilson, bij Blizzard in dienst als producer van Diablo III. Hij is de man aan het roer, de man die het team aanstuurt dat het spel maakt. De vragen die we aan Wilson voorgelegd hebben, komen grotendeels van GoT.

Diablo heeft vele fans, maar Blizzard is op dit moment natuurlijk vooral bekend van World of Warcraft. Hoe voorkom je dat al die 11 miljoen fans Diablo III slechts zien als een offline versie van World of Warcraft?

Jay Wilson, producer Diablo III bij BlizzardNou, ten eerste speelt Diablo III heel anders dan World of Warcraft. Er zijn natuurlijk wel overeenkomsten. Het zijn beide fantasygames, met magie en zwaarden en bijlen en het bevechten van monsters, en in beide speelt het bemachtigen van voorwerpen een grote rol, maar Diablo III is veel meer een actiegame, het is veel sneller en ook de manier waarop je aan voorwerpen komt is heel anders. Bovendien is de manier waarop je het verhaal volgt heel anders. Dat is in Diablo III geheel lineair, terwijl dat bij WoW niet zo is. Ook het verhaal en de sfeer van Diablo III zijn heel anders, veel donkerder en grimmiger dan van World of Warcraft. Er zijn eigenlijk alleen oppervlakkige overeenkomsten, maar Diablo III speel je in veel kortere sessies dan World of Warcraft en het is veel meer gericht op actie. Wel is Diablo III makkelijk onder de knie te krijgen voor wie bekend is met World of Warcraft.

Blizzard wil met Diablo III vast een groter publiek aanspreken dan met de voorgaande delen. Wat gaan jullie doen om gamers die nog geen fan zijn van de serie over de streep te trekken?

We richten ons in eerste instantie op de gamers die de voorgaande delen van Diablo wel leuk vonden. Verder is er natuurlijk best kritiek mogelijk op de voorgaande delen en daar proberen we op in te spelen met Diablo III. Zo willen we het vechten verbeteren, omdat er klachten waren dat het in Diablo II wat saai was. Dat proberen we nu spannender en vooral afwisselender te maken. De verschillende classes in het spel kunnen nu niet alleen maar aanvallen, maar zich ook verdedigen, en bovendien kunnen ze aan de actie ontsnappen als dat nodig is. We maken het vechten daarmee bewust ook een stuk uitdagender. Zo hebben we de manier veranderd waarop spelers aan medicijnen komen. Je bent nu afhankelijk van de medicijnen die monsters laten vallen als ze dood gaan. Dat betekent dat spelers nu tijdens het vechten meer dienen te bewegen om aan medicijnen te komen. Dat maakt het spelen spannender, want je hebt niet altijd gezondheid beschikbaar als je het nodig hebt.

Diablo III

Het kan natuurlijk ook dat mensen Diablo II niet leuk vonden omdat ze het verhaal niet goed uitgewerkt vonden. Ook dat proberen we te ondervangen, en we hebben daarom erg veel aandacht besteed aan het verhaal. We willen een wereld creëren die zo interessant is dat spelers er terug willen keren en een verhaal vertellen dat zo aansprekend is dat spelers het ook echt onthouden. Verder proberen we de wereld levendiger te maken, onder meer door deze te vullen met personages met wie je op de een of andere manier interactie kunt hebben, maar ook met gebeurtenissen die op de achtergrond plaatsvinden. Zo proberen we te bereiken dat Diablo III een beter rollenspel wordt. Het is eigenlijk heel simpel, we proberen een groter publiek te bereiken door een betere game te maken dan de voorgaande. Het moet toegankelijk en makkelijk te spelen zijn. Bovendien proberen we het sociale aspect te verbeteren, via de nieuwe versie van Battle.net, zodat het makkelijker is om met vrienden samen te spelen.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.