Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Wie geld wil verdienen aan het verhandelen van virtuele voorwerpen uit Diablo III kan de opbrengst overgemaakt krijgen op een PayPal-account. Dat kost echter 15 procent transactiekosten. De optie komt alleen in Europa en Amerika beschikbaar.

Wie virtuele voorwerpen vindt of verovert in Diablo III kan die verkopen aan andere spelers. Daarvoor is in het spel een auction house te vinden. Daar zijn er zelfs twee van. In de een kunnen spelers voorwerpen kopen voor het goud dat in het spel als betaalmiddel fungeert. Wie echt geld wil verdienen aan het spel, kan er echter ook voor kiezen om de voorwerpen aan te bieden in het real-money auction house. Ontwikkelaar Blizzard kondigde de optie in augustus aan en liet daarbij weten dat voor het overmaken van het verdiende geld naar de rekening van de speler transactiekosten verschuldigd zijn. Hoeveel die kosten bedragen was destijds nog niet bekend.

Inmiddels heeft de ontwikkelaar echter laten weten dat het 15 procent van het verdiende bedrag in zal houden om de transactie te bekostigen. Spelers kunnen daarbij kiezen of het geld opgeteld wordt bij hun Battle.net-tegoed of overgemaakt wordt op hun PayPal-account. Alleen voor het overmaken naar PayPal is de 15 procent inhouding van toepassing. Dat is tegelijk ook de enige optie om het geld op een eigen bankrekening te krijgen. De optie om geld te verdienen aan het spel is niet overal beschikbaar. Alleen spelers in Noord- en Zuid-Amerika en Europa kunnen voorwerpen tegen echt geld verhandelen. In Azië is de optie niet beschikbaar.

Het verdienen van geld is bovendien regiogebonden. Spelers kunnen voorwerpen alleen in de real-money auction house van servers in hun eigen regio plaatsen. Blizzard hanteert daarbij de regio's Amerika, Europa en Azië. Spelen buiten de eigen regio is wel mogelijk. Spelers kunnen dus wel een spelpersonage aanmaken op een server buiten hun eigen regio. Het is alleen niet mogelijk om voorwerpen in het real-money auction house van die server te plaatsen. Voorwerpen te koop aanbieden in het gewone auction house kan wel. Er zijn meer beperkingen bij het aanmaken van characters op servers buiten de eigen regio. Characters kunnen bijvoorbeeld niet verhuisd worden. Ook voorwerpen kunnen niet overgedragen worden van de ene regio naar de andere. Spelers kunnen per regio maximaal tien characters aanmaken.

Diablo III is vanaf 15 mei te koop en is vanaf middernacht speelbaar. Net als bij voorgaande games van Blizzard is er een middernachtelijke verkoopstart in Rotterdam. Op maandagavond 14 mei zijn er evenementen voor de deur van de MediaMarkt in het centrum van Rotterdam die eindigen met de start van de verkoop van de game.

Het real-money action house in Diablo III

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (36)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Onderstaande komt van de D3 site, met een stukje verheldering.

For Equipment (weapons, armor, accessories, and other unique items)
•Transaction Fee (Gold Auction House): 15% of final sale price
•Transaction Fee (Real-Money Auction House): $1.00 USD per item / $1.00 AUD per item
•Transfer Fee (when sending proceeds to PayPal or other authorized payment-service provider): 15% of amount being transferred

Het komt hier dus op neer dat je dus bij items, 1 dollar, of in ons geval dus 1,00 kwijt bent per transactie in de RMAH. Het geld komt dus in een Blizzard account terecht, en pas als je het wilt doorsluizen naar PayPal gaat er 15% af.

For Commodities (gems, materials, dyes, pages, recipes, and other non-unique items)
•Transaction Fee (Gold Auction House): 15% of final sale price
•Transaction Fee (Real-Money Auction House): 15% of final sale price
•Transfer Fee (when sending proceeds to PayPal or other authorized payment-service provider): 15% of amount being transferred.

Bij mats is het dus nog een stuk duurder want je bent dus 15% kwijt bij de RMAH per transactie (in tegenstelling tot de 1,00 hierboven, en daarna nog eens 15% dus als je het naar de PayPal sluist. (dus in totaal 30% van je totaal bedrag.)

Ik gok dan ook dat er maar weinig mats aangeboden gaan worden op de RMAH.

Mocht je dus al het geld in je Blizzard account houden om er later andere blizzard itrems mee te kopen dan betaal je dus voor Equipment alleen 1,00 en bij Commodities 15% transactie kosten...... natuurlijk slim gedaan zodat een aantal mensen het geld binnen in Blizzard houden...

[Reactie gewijzigd door Sindragosa op 2 mei 2012 16:17]

Correct - in totaal gaat er 30% van je itemwaarde naar Blizzard. Als het over equipment gaat is het 1 dollard + 15%.

Commodities zijn echter winstgevender als items onder de 6.66 dollard waard zijn, en dus is het verstandiger om die items om te zetten naar goud of andere crafting items en die aan te beiden op het RMAH.
all currency below is USD

I wanted to know what the actual profit margin would be on each type of transaction (Equip and Commodities)

So I made an excel sheet and ran the numbers.

Equipment at the minimum sale price of 1.25 comes out to just 21 cents profit
17% profit margin
at the maximum sale price of 250 you cash out with 211.65
85% profit margin
you will have a PM of 72% between 6.66 and 6.67 USD

Commodities on the other hand have a consistent 72% margin
1.25 minimum sale becomes 90 cents profit
250 max sale becomes 180.63

What does this mean?
If your items aren't worth 6.66 consider trading down for commodities as the Blizz rake won't hurt you as bad with fees..
On the other hand, if you have high end commodities > 6.66 consider trading for equipment then placing that on RMAH.

That my friends is the fulcrum. 6.66

[Reactie gewijzigd door Bombtrack op 2 mei 2012 16:29]

Incorrect:
Als je in eerste instantie je gems voor 1 euro zou verkopen houd blizzard daar 15% (dus 15 cent) van in. Je krijgt dan 0.85 euro. Wil je deze 85 cent vervolgens naar je paypal account verplaatsen dan houd blizzard weer 15% in, dus heb je uiteindelijk 72.25 cent in je paypal account.
Blizzard houd dus 27.75% in en geen 30%.

Verder: top! ;)
Een slimme strategische zet van Blizzard. Ten eerste maak je daarmee de 'zwarte handel' wit. Op deze manier kunnen spelers er zelf ook aan verdienen als ze willen zonder een ban te riskeren.

De tweede reden is natuurlijk dat dit een enorme potentiele geldgenerator is. Het biedt de mogelijkheid om veel extra te verdienen aan het spel zonder dat de speler hiertoe verplicht wordt. Dit zal zeker voor aandeelhouders interessant zijn en past ook volledig binnen het verdienmodel van Activision.

Er zijn echter ook twee redenen om wat twijfel te trekken bij het succes hiervan:

Ten eerste kan het zijn dat spelers die niet willen betalen voor items hier uiteindelijk min of meer verplicht toe worden omdat ze anders niet meer mee kunnen komen met de betalende spelers. Dit zal afhangen van de in-game waarde van items en de in-game economie.

En ten tweede betekent dit dat mogelijk juist het zwarte goldfarmen extra aantrekkelijk kan zijn omdat je die 15% cut niet hebt. Het zal er vanaf hangen of in-game traden/opsturen van geld uberhaubt mogelijk is of dat het auction house de enige mogelijkheid is.
Niet alleen kan dit veel geld opleveren voor Activision-Blizzard, eens het hele systeem op poten staat kost het hen eigenlijk geen cent, behalve dan de servermaintenance enzo die sowieso al komt kijken bij het onderhouden van zo'n game.

Pure winst dus.

Vele van de auctions zullen wel voor lage bedragen gaan, maar een miljoen veilingen van een euro leveren ook 150k op, en het kost Activision-Blizzard helemaal niks, want de spelers doen al het werk.

Ik vind het redelijk briljant vanuit een business-standpunt.
Aangezien het geen 'multiplayer' game is lijkt het me niet echt een probleem worden dat je niet 'mee kunt komen'.. Of het wordt solo gespeeld of Co-op. Wanneer Co-op wordt gespeeld speel je in jou juiste difficutly level (dus met spelers van je eigen niveau/gear). Daarom verwacht ik dat het niet mee kunnen komen niet een heel groot probleem zal worden.. Je hoeft niet tegen betere spelers te spelen, dus zult een achterstand ook niet zo heel erg merken/erg vinden.

Er komt wel een PvP mode, maar dat is niet de core van het spel.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 2 mei 2012 19:38]

De reden waarom Azie geen RMAH (Real Money Auction House) krijgt is simpel: De (Zuid) Koreaanse keuringsdienst voor games wil dit niet. Zij zien de RMAH namelijk als een soort kansspel en deze zijn erg streng gereguleerd in Zuid Korea. Na lang onderhandelen is het Blizzard niet gelukt om deze beperking te omzeilen in ZK en vandaar de beslissing om de RMAH te beperken tot de regios Europa en Amerika. Naast Korea vermoed ik dat een land als China ook niet erg happig is op het idee van de RMAH.

Omdat je karakters op servers in iedere regio kunt aanmaken lijkt de beperking niet erg effectief. Het zou zo mogelijk zijn voor Koreaanse spelers om massaal op de Amerikaanse servers te spelen (De Europese slaan ze waarschijnlijk over want de Korea<->Europa latency is veel hoger in Blizzard games dan Korea<->Amerika). Daarnaast is het net zo hard mogelijk voor de Chinese sweatshop farmers om zich te vestigen op de Europese en Amerikaanse servers. Al zal de meeste illegale handel, net zoals in WoW, komen dankzij items en gold van gestolen accounts in plaats van puur farmen.
Ik krijg er steeds minder zin in als het zo moet.
Ben echt een Diablo I / II junk geweest, maar waarschijnlijk wordt het dit keer gewoon 1 keer de game doorhuppelen op de verschillende moeilijkheidsgraden en dan maar kappen.
Multiplayer interesseert me al helemaal niet.
Er zijn al teveel games die je het gevoel geven een cashcow te zijn.
Diablo was juist zo tof omdat het gratis was. Activision bedankt!

En ja: ik snap dat het nog steeds gratis kan, maar dat neemt niet weg dat mensen legaal met echt geld items kunnen kopen en dat neemt voor mij een groot deel van de charme van de game weg.
Opvallend dat Azi buiten de boot valt, wellicht omdat daar van oudsher de klassieke "goldfarmers" zitten?

Edit: ik bedoelde eerder "goldfarmers" als in lui in sweatshops die nu dan zeldzame items farmen om te verkopen voor echt geld.

[Reactie gewijzigd door surr1e op 2 mei 2012 14:54]

Nee, omdat het daar als gokken wordt gezien. Zie ook nieuws: Diablo III goedgekeurd voor Zuid-Koreaanse markt

[Reactie gewijzigd door Jeoh op 2 mei 2012 15:06]

Yup... wat ik me direct afvraag, kun je dan niet een stel aziaten laten farmen op de europese server en dingen die je vindt aan een echt europees account geven die ze dan verkoopt? Het is te hopen dat blizzard dat soort dingen ook afdekt, bv een flag op items dat als ze door een player die buiten zijn eigen regio speelt gevonden zijn dat die nooit tegen geld verkocht kunnen worden, ook niet door een speler die wel uit de juiste regio komt.
Hoe minder goldfarmers er zijn, hoe schaarser zeldzame items ook blijven, hoe meer geld ze waard blijven en hoe minder je verplicht wordt om die zeldzame items te kopen om niet achter te blijven.
Als het goed is kan dat dus nu juist niet. Je account wordt aan je eigen regio gebonden. geen idee hoe, zal wel op basis van ip-adres gaan (en daarmee dus wellicht ook te foppen). Je kunt vervolgens alleen binnen je eigen regio in echt geld handelen.
Ja, maar wat gebeurt er als ik met mijn account gewoon op de europese server zit en dus items voor geld mag verhandelen, een stel chinezen ook op de europese server laat spelen en alles wat zij vinden aan mij laat geven, kan ik met mijn lokale account die items dan alsnog verkopen? Of zijn die items geflagged als zijnde gevonden door een account van buiten de regio?
Daarnaast is er zoals fonsoy hierboven ook aangeeft nog het probleem van VPN tunnels, daar had ik nog niet eens aan gedacht... Gewoon een VPN opzetten en het goldfarmen gaat gewoon door :(
Dan moeten ze wel heel veel accounts aanmaken aangezien je maar 10 auctions per account tegelijk kunt hebben.
Niet alleen dat, ze zullen waarschijnlijk ook meerdere PayPal accounts moeten aanmaken en dan mogen ze hopen dat PayPal deze niet 'flagged for suspicious activity'.

Dat zal trouwens ook leuk worden, als je een item voor 200(?) verkoopt en PayPal je account flagged. Neem aan dat ze hiervoor een deal hebben gesloten?

Als ze dat hebben dan kan Blizzard via PayPal misschien ook nog achterhalen waar iemand woont. Om de VPN tegen te gaan?
Nee het spel mocht anders niet uitgebracht worden, blizzard maakt goldfarmers werkeloos in Diablo 3 omdat je bij blizz zelf al gold kan kopen.
Had dat niet te maken dat Zuid Korea dit zag als een vorm van gokken en daarom de release van de game tegenhield? De andere 2 belangrijke landen (Japan en China) zijn die regels niet dacht ik.
jep omdat de drop random zijn en dus de winst ook random is denk ik.
Je kan niet bij Blizzard zelf gold kopen, je kan alleen gold kopen dat andere spelers op de AH gezet hebben. Klein doch belangrijk verschil.
Dat klopt ja.

Kans is dus aanwezig dat de markt daardoor alsnog verziekt wordt.
Een VPN aanschaffen a 8 euro per maand, en de chinezen kunnen simpelweg alsnog spelen op de europese servers.

Zonder het excluderen van de aziaten zouden items te goedkoop worden aangeboden. Dat was met het goud in games al zo. Voor luttele euro's waren hopen geld te verkrijgen, wat ook weer inflatie met zich meebracht.
Kun je als werkeloze toch nog wat verdienen :P
Waarschijnlijk een paar luttelete Euro's (als het al om 1> euro gaat) per uur als ik kijk naar de euro-prijzen van top tier items en de tijd die het gekost heeft het zover te krijgen in de 2 MMOs die ik vroeger heb gespeeld.
Het maximum bedrag in echt geld wat je kan/mag vragen voor een item is $250 USD (Zie D3 FAQ). Voor ingame currency geldt een max. van 100,000,000,000 gold.

Gold kan je ook verkopen en in een later stadium kan je ook je character(s) verkopen.

Ik zou er mijn baan niet voor opzeggen ( la EVE), maar je kan er best leuk aan verdienen. Ik juich het alleen maar toe.

Edit: USD != EUR

[Reactie gewijzigd door Ireyon op 2 mei 2012 15:06]

Niet een geheel correcte response. Ik zei ook al, het Euro/uur "loon" is het niet waard. Cool, jij verkoopt je zwaardje met upgrades voor $250. Maar als het verkrijgen van en het geld verzamelen voor de upgrades enkele weken heeft geduurd en bij elkaar tientallen uren, dan is 250 dus niks.
Wat je zegt klopt, maar je vergeet er rekening mee te houden dat Diablo III een spel is, en geen job. Het zwaardje in jouw voorbeeld verkijgen is geen job, maar amusement.

Stel nu dat je het spel gewoon leuk vind, en na een paar weken spelen heb je een aantal zeldzame items verzameld, die je zelf niet kan gebruiken.
Je gooit ze op de real-money auctionhouse, en je verdient 100.

Mooi meegenomen toch? Had de real-money auctionhouse niet in het game gezeten, dan zaten die items ofwel ergens in je bank te verrotten (bij wijze van spreken dan), of had je een hoop virtuele goudstukken extra. Na een tijdje heb je toch wel genoeg goud in het spel, dus dan kan je net zo goed een echte cent verdienen.

Je hoeft helemaal niet te spelen met als doel geld te verdienen. Voor vele mensen zal het gewoon een extra bonus zijn.
Sterker nog, na een aantal items te verkopen heb je zelfs de aankoop van het spel terugverdiend, en dan is elke cent die je verdient een leuke bonus.

Er zullen natuurlijk wel mensen zijn die proberen te leven van Diablo III spelen, en als het ze lukt, tja, dan hebben ze van hun hobby hun beroep gemaakt, en daar zie ik helemaal geen graten in.

[Reactie gewijzigd door Carnage op 2 mei 2012 18:00]

Kun je als werkeloze gamer toch nog wat verdienen
geweldig systeem dit, voornamelijk omdat het nu (netjes) door de ontwikkelaar en uitgever geregeld wordt. Een andere game Wow (jah die met monthly-fee) heb ik na aantal jaar gespeeld te hebben met geld terug verdiend; items/account(je characters) verkocht. Daarop heb ik zelfs winst gemaakt. Hardstikke mooi dat je als gamer nu het aankoop berdracht kunt terug verdienen! *O* En daarvoor hoef je zeker niet werkloos te zijn zoals RampageNL verwoord.
Ben benieuwd, maar toch ook een beetje huiverig hoe dit uit gaat pakken. Verschil tussen gewone gear en zieke gear lijkt me toch erg groot worden op deze manier.
Ik had hier ook mijn twijfels over maar als je erover nadenkt, in D2 de handel al gigantisch, juist door de Aziatisch markt eruit te halen, zorg je dat het moeilijker wordt voor hun om die handel voort te zetten. Ik denk juist dat dit ervoor zorgt dat veel mensen toch echt eerlijk hun spullen moeten zien te krijgen, of gewoon bizar veel geld er in steken.

Al met al denk ik wel dat dit positief is en voor in de plaats dat de Aziaten hun zakken zitten te vullen of Blizzard* zelf door items te verkopen, kan de speler er nu zelf gaan aan verdienen indien ze dat willen.

*Blizzard verdient hier wel aan, maar het is niet zo dat ze zelf items zitten te verkopen, nu gaat het meeste toch naar de speler.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 2 mei 2012 15:07]

Ja, leuk, maar een F2P game hoef ik dan ook niet voor 50 euro te kopen.
Het is wel geld maar als je het op lange termijn kijkt stelt het niets voor. Vergis je niet, ze blijven gewoon gratis je spel hosten. Bij Diablo 2 kan je nog steeds gewoon al je karakters online opslaan en mee spelen, dat is een service die je nergens anders krijgt na zo'n lange tijd.
Aan de andere kant zal het aanbod en vraag zoveel groter zijn dat de markt een stuk efficienter zou moeten worden. Persoonlijk verwacht ik dat vooral het aanbod *veel* groter word wat dus zou moeten betekenen dat de prijzen op zich in vergelijking met andere spellen toch wel lager zullen worden.
Volgens mij hebben ze dit een stuk slimmer aangepakt dan in het verleden, ze verdienen er zelf nu ook op en ze krijgen meer inzichtelijk over de "out of game currencies".

Ik vraag me alleen af of de restrictie van de 3 regio's ( N/Z Amerika, Europa & Azie ) de echte " chinese farmers" tegen zullen houden. Ik vermoed dat dat namelijk niks uit gaat maken.
Voor 15% wil ik het wel incasseren en doorstorten naar een Aziaatische rekening :9~
Kost het je geld als je er een item opzet en niet verkoopt? Krijg je dan een negatief bedrag op je pay-pal account?
Dit staat op battle.net
The auction house system will deduct a nominal transaction fee from the seller if the item was sold
En even verder:
This fee is assessed only if the item is sold

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 2 mei 2012 19:30]

lijkt me niet he
als jij iets verkoopt hoef je toch niks te betalen, zie het als btw.
Er staat dat de transactie kosten 15% zijn, dus neem aan dat pas bij het werkelijk verkopen van de spullen er geld naar blizzard gaat.

Zijn er ook transactie kosten aan het verkopen van spullen in in-game gold?
Staat in de tekst dat het alleen geld als je geld laat overmaken naar je paypal. ;)
Als het werkt zoals in WoW, dan betaal je een kleine deposit als je het item te koop zet, maar krijg je die deposit terug wanneer het item verkocht is, of de veiling verloopt.

De 15% die naar Activision-Blizzard gaat zal er waarschijnlijk maar af gaan eens een item verkocht is. Geld verliezen zal je dus nooit doen.

[Reactie gewijzigd door Carnage op 2 mei 2012 18:07]

Is het niet gewoon weer de geld-reden? Zodra Chinezen e.d. ook hun wares mogen verkopen, zal de de prijs van items dalen omdat zij goedkoop deze items kunnen verkopen (ze hebben lage loonkosten).

Daardoor zal de 15% opbrengst voor Blizzard veel lager worden. Als je dure Europeanen en Amerikanen hun spullen laat verkopen, liggen de prijzen en dus de winst voor Blizzard hoger.
Probleem met je theorie is dus dat de EU, US en Asia servers compleet niet verbonden zijn qua RMAH, sterker nog, deze functie zit er niet in inde Asiatische versie...

bron:
Het verdienen van geld is bovendien regiogebonden. Spelers kunnen voorwerpen alleen in de real-money auction house van servers in hun eigen regio plaatsen. Blizzard hanteert daarbij de regio's Amerika, Europa en Azi.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 2 mei 2012 15:26]