Diablo III: hoe Blizzard je aan het spelen houdt

Ophef en vertier

Er zijn weinig games die zoveel ophef veroorzaken als Diablo III. Fans zijn enthousiast, op het fanatieke af, en zelfs Blizzard - toch heel wat gewend - moet verbaasd zijn over de toeloop. Tot teleurstelling van diezelfde fans konden de servers de inlogverzoeken in ieder geval niet aan, al zijn de problemen hier in Europa lang niet zo groot als die in Noord-Amerika. Wij kregen zelf eerder dit jaar al een aardig voorproefje, toen de aanvragen voor een bètakey voor de rpg onze eigen servers bijna op de knieën kregen. En wij zijn toch ook heel wat gewend.

Gespeeld op: Windows
Ook beschikbaar voor: OS X

De inlogproblemen raken een controversieel punt van de game; wie Diablo III wil spelen dient steeds ingelogd te zijn bij Blizzard. Dit terwijl Diablo in essentie een singleplayergame is. Dat lijkt onlogisch, maar dat is het niet. Want als Blizzard iets geleerd heeft in het afgelopen decennium, dan is het dat games meer moeten zijn dan enkel een campagne met een goed verhaal en goede gameplay. Waarom horen we Blizzard nooit klagen over piraterij van pc-games? Waarom gaat het bedrijf daarmee tegen elke heersende trend in? Omdat de Amerikanen al vroeg inzagen dat een game meer moet zijn dan louter een verhaal en wat gameplay.

Ze blijven komen

Terwijl maar al te veel collega's worstelen om die twee elementen goed op orde te krijgen, heeft Blizzard door dat er meer nodig is om een game niet alleen op korte, maar juist ook op lange termijn succesvol te maken. Je moet zorgen dat spelers terug blijven komen. Je moet dus zorgen dat er reden is om terug te komen. Dat lukt Blizzard al jaren. Met StarCraft, met Warcraft III, met World of Warcraft en met StarCraft II, en nu ook met Diablo III.

Want hoewel het misschien niet eens een onderdeel van het spel zelf genoemd kan worden, is de belangrijkste vernieuwing aan Diablo III misschien wel het gemak waarmee je ervaringen kunt delen. Niet zozeer het gemak waarmee je met andere spelers kunt chatten of elkaars Achievements kunt zien, maar wel het gemak waarmee je andere spelers uit kunt nodigen om samen te spelen - en de meerwaarde die dat biedt.

De eerste twintig minuten van een Barbarian in Diablo III op Normal

Diablo III - Nu ook op console Review van 3 september 2013
Blizzard schrapt 600 banen Nieuws van 1 maart 2012