Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Jay Wilson, game director van Diablo III, heeft de eerste details bekendgemaakt van het Rune System van Diablo III, het laatste onderdeel van de game waar de ontwikkelaar nog aan werkt. Er volgt een nieuwe ronde in de bètatest.

"Runes waren met afstand de grootste ontwerphorde die we moesten nemen in de game en zoals je weet hebben we daar lang aan lopen sleutelen". Dat stelt Jay Wilson in een lange post op de officiële website van Diablo III, de rpg die Blizzard later dit jaar op de markt hoopt te brengen. Zo maakte Blizzards Wyatt Cheng in augustus duidelijk dat Blizzard voor Runes een systeem gekozen had waarbij runes een soort edelstenen waren, die in vijf verschillende kleuren in de spelwereld te vinden waren. De runes konden worden gecombineerd met de skills die een speler verkrijgt, met als opzet die skills een persoonlijk tintje te geven.

Blizzard heeft dat systeem losgelaten, stelt Wilson. Het werd te ingewikkeld: "Met de ongeveer 120 runes die de verschillende classes in het spel hebben, kwam dat uit op ongeveer 600 rune-varianten, met daarbij nog vijf kwaliteitsniveaus voor elke rune. Dat betekent dat we ongeveer 3000 verschillende runes in het spel zouden hebben. Dat zou een probleem worden, wisten we." Het nieuwe systeem is veel simpeler, stelt Wilson. "Je krijgt nieuwe skills nog steeds op de klassieke manier; door je spelpersonage in level te laten stijgen. In aanvulling op die nieuwe skills krijg je nu ook skill runes. Als je nu je skill-menu opent, kies je welke skills je in welk slot wilt plaatsen en tegelijk welke rune-variant je daaraan wilt koppelen. Runes zijn dus niet langer edelstenen die spelers al spelend bemachtigen. Spelers verdienen ze automatisch door hun personage in level te laten stijgen.

In Patch 13 voor de bètaclient van de game, die dit weekend is vrijgegeven, heeft Blizzard het nieuwe systeem verwerkt. Wie is toegelaten tot de bètatest van het spel, kan de wijzigingen dus vanaf nu uitproberen. Tweakers.net zal deze week een aantal bètakeys weggeven.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (51)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Dus wéér word het spel versimpelt, en deze keer komt het wel heel erg overheen met het skill-systeem uit Path of Exile.
even gekopieerd van forum:

hij zegt precies hoe ik er ook over denk: ( in het engels komt het beter tot zijn recht)

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/3388889535?page=2#34

D3 gaat gewoon falen. waarom? D3 wordt kleiner en makkelijker gemaakt voor console. ja je leest het goed. blizzard de enige game studio die pas een game uitgeeft als het klaar is gaat van d3 een console port maken.

als je al het nieuws hebt gevolgd zijner zo veel dingen uit het spel al gehaald zoals type wapens en de cube en couldron.. en nu het rune systeem dat tot de dood versimpelt wordt zodat 10 jarige het kunnen spelen....

[Reactie gewijzigd door roboreaper op 20 februari 2012 13:51]

De enige die nu 100% zeker zijn dat D3 gaat falen zijn mensen die D3 te veel vergelijken met D2. Je reactie op mellow jack bevestigd dit eigenlijk:
dat is wel zo. maar het is wel die groep van 1 miljoen mensen die net zo als d2 tot op deze dag de game speelt.
zonder die groep zou d3 nooit zn hype zijn geworden
Speel dan toch gewoon diablo 2 en stop met zagen! Misschien moet Blizzard beginnen met Diablo Builder ipv Diablo 3, zo kan iedereen zijn persoonlijk Diablo spel maken... Je 2e zin is uiteraard BS, ik ken nog heel wat mensen die D2 (ex-)veteranen zijn en wachten allemaal vol spanning op D3. Ze zijn allemaal zeker dat dit spel gewoon keihard keet gaat schoppen.

Het rune en cube systeem waren vooral super goed... :X Als je niet online begon op te zoeken wat de runewords of cube recipes waren kon je ze toch nooit vinden. Ga jij runeword experimenten uitvoeren met de drop rate van een Zod rune?

En zolang het geen port naar PC is, geen probleem... Ditchen ze content voor de port mogelijk te maken? Dan zou ik toch graag een bron zien bij zo'n uitspraak. En ookal is het zo, dan zullen we het wel bij de uitbreiding krijgen zeker?

Waarom zijn mensen altijd zo bang voor verandering? Ik zie de mensen al zagen over D4 als ze dan beslissen om de runes terug naar items te brengen...

Over deze laatste aanpassing heb ik mijn twijfels, ik hoop dat low level runes niet verwaarloost geraken. Maar dat valt nog af te wachten. Laat die releasedate maar komen nu!

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 20 februari 2012 17:03]

Ach... Misschien zijn dr 1 miljoen mensen die denken zoals jij (en de persoon die jij quote) maar pakt de massa (10 mio mensen) het wel veel sneller op :)

Ik zou het wel weten... 1 miljoen veeleisende (vaak ook mensen die veel zeuren) als klant of 10 miljoen minder eisende klanten die ten eerste veel sneller tevreden zijn en ten tweede minder zeuren en ten derde ook nog eens meer geld opleveren.

Nee sorry hoor al die stemming makerij die ik over deze game heb gezien/gelezen heeft er bij mij alleen maar voor gezorgd dat ik het negeer en lekker wacht tot de uiteindelijke game
dat is wel zo. maar het is wel die groep van 1 miljoen mensen die net zo als d2 tot op deze dag de game speelt.

zonder die groep zou d3 nooit zn hype zijn geworden
Niemand weet inderdaad de releasedate. Het is wel zo dat met patch 13 de laatste grote change is geweest die betrekking heeft op de direct gameplay. (Lees: Runes en Skills)

Dit kan nog enigsinds veranderen qua UI, maar de basis is er. De releasedate zal daarom geen maanden meer duren verwacht ik!
Bedoel je de announcement van de releasedate of de releasedate zelf? Want tussen die twee zit over het algemeen minimaal 2 maanden bij Blizzard :)

Als we nu denken dat ze begin maart de releasedate bekend maken, dan zal dat zijn voor ongeveer begin mei :)

Met andere woorden: Het duurt juist nog zeker "maanden".

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 20 februari 2012 13:24]

Het hoeft deze keer niet zo te zijn dat er minimaal 2 mnd tussen de announcement en de releasedate zit. Dit heeft bashiok (Community-manager) ook al aangegeven.

Ze willen hier dus best van afwijken. Maar het blijft: 'When Its done!'
Zolang de skill variaties maar geballanceerd zijn t.o.v. de level wanneer je ze krijgt en waar je hoort te zijn ingame, dan zal het inderdaad niet lang meer hoeven duren.

Allee skills zijn ook meestal weapon damage afhankelijk en die zijn weer character level afhankelijk. Dus de skills hoeven maar kleine veranderingen te hebben om toch al op verschillende levels effectief te zijn. Ze hebben er in elk geval wel over na gedacht. Het is haast iets als scaling based on level net als Oblivion was, maar gelukkig wel iets anders.
In ieder geval zijn ze daar over uit, goed nieuws

[Reactie gewijzigd door Kobalt77 op 20 februari 2012 13:09]

Inderdaad, na ehh, 6 jaar? dat ze het erover hebben gehad en ons eigenlijk al twee andere systemen hiervoor hebben laten zien zijn ze er eindelijk (voor nu even) klaar mee.

Nog een rondje balance waarschijnlijk nu en wachten tot de artisans echt helemaal af zijn en dan zou er misschien eens een release datum vanaf kunnen.

Ondanks dat dat allemaal wat negatief klinkt, ben ik erg benieuwd hoe soepel het straks allemaal speelt. Ze willen nieuwe spelers en veteranen servicen met D3, ik hoop echt dat ze dingen niet voor de simpliciteit toch wat geweld aan doen. Kwa gameplay flow komt het sowieso wel goed (voor mij), ik hoop alleen dat ze niet toch wat meer artificiële remmen toevoegen.
Jammer, zo vind ik het meer overkomen alsof ze graag runes erin wilde, maar het geen plek konden geven en het daarom maar zo hebben opgelost. Het voegt vrijwel niets toe aan het bekende ability tree mechanisme.
Ooit Sacred 2 gespeeld? Daar kon je ook na bepaalde levels (van de skill zelf) 3x een keuze maken uit 2 effecten waarmee je de skill veranderde. Helaas was dit altijd permanent en als de uitwerking niet beviel kon je opnieuw beginnen.

Het is altijd leuk om een skill naar wens te kunnen veranderen, en dit hebben ze nu dus met die runes opgelost. Ik vind het helemaal niet erg dat het geen items meer zijn, want anders kon je jezelf zo even "dik" kopen via de Auction. Nu ben je ten minste gebonden aan character level.
Nu nog even hopen dat het wat sneller is dan deze week ( lees vanmiddag :) )
Inderdaad. Ik lees wat negatieve verhalen over de skill en runesystem. Ik geef liever mijn eigen mening dan de mening van een ander te moeten volgen. Hopen dat ik een key kan bemachtigen zodat ik dit zelf kan ondervinden!
Er zit in ieder geval schot in de zaak, misschien dan toch wel voor juni 2012 Diablo 3 :D

Tevens, kom maar met die betakey! Ik doe overal aan mee en nergens zo'n key te halen he ;[
Ja ben ook wel benieuwd, hopen dat het niet zoiets is als bij d3db :(
Cool dat hier ook beta keys weggeven gaan worden. Ben al dagen bezig via de andere giftaways. Maar dat wilt nog niet echt opschieten. Sommige zitten meer dan 10000 mensen boven op.
Nu maar hopen dat dit niet als een lopend vuurtje verspreidt word, en dat er hier ook even 20000 nieuwe aanmeldingen komen puur voor de beta keys.

Houd iedereen zich AUB still op buitenlandse sites, chat channels en fora. }:O

[Reactie gewijzigd door Bulls op 20 februari 2012 13:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True