Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Josh Mosqueira, hoofd-designer van Diablo III, heeft op de Gamescom in Keulen aangekondigd dat de rpg ook op consoles beschikbaar zal komen. Mogelijk zal de pc-versie van Diablo III begin november in de winkels klaarliggen.

Blizzard Entertainment liet al eerder doorschemeren dat het aan een consoleversie van Diablo III wilde werken. Zo had de spelontwikkelaar in november vorig jaar enkele vacatures in de aanbieding waarin gezocht werd naar een producer, een programmeur en een ontwerper voor een consolegame in de Diablo-reeks. Ook liet ceo Mike Morhaime in februari weten dat het bedrijf een consoleversie onderzocht.

Inmiddels heeft Blizzard op de Gamescom in Keulen laten weten dat er inderdaad consoleversies van Diablo III zullen verschijnen. Voor welke console dat zal zijn en wanneer de rpg is te verwachten, is niet bekend gemaakt maar volgens insiders zal er uitsluitend een PS3-versie verschijnen. De spelontwikkelaar zou momenteel bezig zijn om een team samen te stellen om de port van de pc-game mogelijk te maken.

Inmiddels gaan er ook geruchten de ronde over de releasedatum van de pc-versie van Diablo III. Zo is op de website van Bol.com te lezen dat het spel op 3 november uit zal komen, maar het is niet duidelijk of deze releasedatum correct is. Blizzard wil alleen loslaten dat het er naar streeft om de rpg nog dit jaar uit te brengen.

Diablo III

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Op de Bol.com site staat:

Let op:

Verschijningsdatum is fictief. Deze zal gewijzigd worden wanneer er een officiele datum beschikbaar is.
Fictief. Haha, wat een rakkers. Gegokt bedoelen ze. Geinig.
Kom op tweakers, iedereen weet toch dat release data op sites als bol.com en frs.nl placeholders zijn? Als er een datum zou zijn, dan zou iedereen het wel weten. Nu heb je een redelijk misleidende heading boven je artikel, je insinueert dat Josh heeft gezegd dat Diablo 3 in november in de winkel ligt als je de eerste alinea bekijkt.
Geef mij maar Torchlight 2, een beetje always-online DRM aansmeren... Mods zijn zelfs verboden, lekker is dat Blizzard!
Activision heeft lekker de macht aldaar.
Ik ga het proberen uit te leggen...

Waarom always online-DRM bij Diablo 3? Bij Diablo 2 had je de mogelijkheid om online te spelen of lokaal(single player en / of lan / open battle.net)... En inderdaad, verre van iedereen had internet dus werdt het veel lokaal gespeeld. Echter omdat je lokaal alle bestanden had konden hackers er ook alles mee doen. Die hebben reverse engineering toegepast en konden op deze manier er achter komen hoe ze items konden kopieren(dupen). En uiteindelijk werden er een hoop items geduped op battlenet en getrade / verkocht(ook voor echt geld).

Bij Diablo 3 willen ze dit voorkomen door de bestanden alleen op de server te laten staan zodat dit niet meer zal voorkomen. Dus ja is dit vervelend voor een aantal mensen? Tuurlijk, je zal niet in het buitenland(als je geen internet hebt..) Diablo 3 kunnen spelen, of wanneer je op een LAN zit zonder internet etc.

Voordeel is natuurlijk ook dat een gecrackte versie ook niet meer mogelijk is. Ja, eentje zonder mobs/ quests / npc's zoals illegale World of Warcraft servers waar alles bugged is en half werkt, zoiets zal ook wel voor Diablo 3 komen.
Hm, ik had die always online duidelijk anders begrepen. Ik nam aan dat je alleen online hoeft te zijn, maar dat je client alsnog alles bepaalt (zoals AC2). Wat jij zegt maakt wel meer sense, is er ergens uitgelegd hoe het precies gaat werken? Niet dat ik je niet geloof maar ben wel benieuwd naar de bron ;)
http://diablo.incgamers.c...o-3-item-binding-and-more

so @Diablo 3 will require a constant internet connection? Another game I won’t be getting. And I was really looking forward to it… –notdix

Correct, it’s a client/server based architecture (not too unlike World of Warcraft) so it will be online-only. –Diablo

Diablo 3 required to be online to play, so much for solo questing, @Blizzard the mmorpg model does not fit the rpg model for gaming… –neotericity
It’s online-only, but that doesn’t mean you can’t play alone. And in fact it’s the default setting. –Diablo
Los van het feit dat dupen slecht is geweest voor de economie van D2:LoD is het wel zo dat als dupen er niet was geweest het vrijwel onmogelijk zou worden goede runewords te maken (kans om een Zod (zeldzaamste rune) te vinden is extreeeeeeem klein. Iets als een SoJ was dan nog wel (redelijk) makkelijk te farmen van andy nm, daarvoor gaat dit verhaal niet op.
Toch zou zonder de runewords het spel (denk ik) niet zo lang zo een grote playerbase kunnen houden, simpelweg omdat je gamers wel een tijdje een wortel kan voorhouden, maar niet voor altijd (zie ook de parallel met hoe high-tier gear werkte in WoW vanilla t.o.v. nu)
Zod dropt als de ziekte bij hephasto hell.

Jah's, Lo's en ohm's worden al moeilijker.
maar dan nog, beetje dedicated council farmen, dan kom je er ook wel.

hell tc85 area's farmen met de hand i.p.v. 24/7 mephi/pindle farmen met bot schiet ook harder op,
wat runes betreft dus.
maarja, mens is van nature lui, dus als je "goedkoop" 1tjes en 0-tjes kan kopen, waarom niet. ( zie ook wow gold)
persoonlijk vind ik de zet dat blizzard dit nu voor eens en voor altijd tegen wil houden wel goed.

On topic : Ik zie mezelf nou nog niet echt items oprapen á la d2 style met de stick op bijvoorbeeld de ps3 controller, lijkt me knap lastig. tenzij ik lig te slapen en de items tegenwoordig á la TF2 direct in je backpack komen
Bij Torchlight werkt het redelijk goed vind ik, daar druk je gewoon op A om een item op te rapen als je er in de buurt staat. Als ze dat doen, eventueel met een knop die hetzelfde doet als Alt bij Diablo 2, lijkt me dat prima werken.

offtopic:
Die Zod's moet ik eens gaan zoeken dan... :) Jaren geleden dat ik D2 speelde, maar ben vorige week weer begonnen :)

[Reactie gewijzigd door Egrimm op 22 augustus 2011 12:47]

Zod bij Hephasto is 1 op de 155000... Dit is toch niet echt ruim.
Sorry hoor maar dat Zod dropt als de ziekte is echt onzin, ik heb nog nooit een Zod gevonden en zou er nooit een hebben gezien als ik niet actief was op jsp waar je die dingen kunt ruilen.

Sommige runes zijn niet op een normale manier te vinden en daarom zijn ze interessant voor shops/dupers. Verder vindt ik het niet erg, want juist die onvindbare zooi maakt het de moeite waard om te blijven proberen :)
wat dacht je er dan van om alleen de gegevens van de multiplayer characters online op te slaan zodat je offline er mee kunt doen wat je wilt? 8)7
Ik denk dat het het einde van de wereld niet is. Het is een kwestie van tijd voordat er een offline release komt van een warez group. Als je thuis altijd online speelt, en die andere versie dan gebruikt voor andere situaties dan is het probleem ook opgelost.
Dan zorgen ze er toch gewoon voor dat single player en online niet aan elkaar gekoppeld zijn? lijkt me een nettere oplossing dan waar ze nu voor kiezen.
Bovendien is de optie om je character altijd in multiplayer te gebruiken niet gewoon always-online DRM. Het is een belangrijke optie.

Mensen die trouwens open battle.net van diablo II zich herinneren, weten waarom dat nodig is. Iedereen kon daar zijn eigen items met zelf gekozen stats maken. Het is dus ook niet nieuw dat blizzard deze feature bied, het is alleen zo dat het op de vorige manier niet werkte, en dat blizzard absoluut geen cheaters wil, dus dan maar always online.

Ik denk dus dat er geen sprake is van "het aansmeren van een DRM". Het is gewoon bescherming tegen cheats.

Bovendien moet ik nog zien hoe moeilijk het is om een D3 server na te maken. Bij Warcraft 3 was een battle.net server namaken niet heel moeilijk, dus misschien word de DRM omzeilen niet eens onmogelijk.
het voordeel van warcraft 3 was volgnes mij dat alle gameplay door de client besloten werd en battle.net simpelweg een doorgeefluik was voor degene die hoste.

battle.net 2 beslist zelf wat bijv bots doen, wat mobs doen, hoeveel het er zijn en welke. kortom de client is een veredelde remote gui, waarbij battle.net alle beslissingen neemt.
Dit is dan ook de reden dat je altijd online moet zijn.

Kortom: door de verschillen tussen batle.net v1 en v2 lijkt het me sterk dat je dat zomaar ff namaakt.
Er is echt geen super intrusive always online nodig om de problemen die jij noemt te fixen. Daarnaast is er al helemaal geen reden voor de mensen die alleen maar op zichzelf of op lan parties spelen (waarschijnlijk een groot deel van de mensen) te forceren om altijd met internet in connectie te staan (wat echt best wel een probleem kan zijn).

Basically komt het er op neer dat je een game koopt (en dus bezit) maar niet mag spelen als je geen internet hebt (als je dus op reis bent of in 99% van de wereld buiten NL). Of ben je lekker aan het spelen, valt je crappy inet connectie weer eens weg of ligt je wifi er weer ff uit.

Maar maakt ook niet uit, gewoon kopen en cracken. Diablo 3 was voor mij altijd een sure buy maar de laatste tijd weet ik het niet meer zo zeker. Ik zie nu dat veel van mijn maten van plan zijn torchlight 2 te kopen ipv diablo 3 (vanwege de absurde drm) dus mogelijk volg ik hun wel. ;(
Tsja, vooral doen zou ik zeggen.
Blizzard heeft volgens mij nu eenmaal heel veel kaas gegeten van het hele online gebeuren (World of Warcraft, starcraft) en gebruiken deze ervaring om van diablo3 ook een game ervaring te maken die vrij is van cheaters en dupers.
Ze willen gewoon de controle over de items, auction house, achievements, etc. aan hun eigen kant houden. Ook voor patches en updates lijkt me dit een vrij vanzelfsprekend iets.

Ik denk daarnaast dat je erg overdrijft in je cijfers van de internet aantallen (anders graag een bron ;) ). Zeker gezien de doelgroep van D3 ook grotendeels te vinden is in de huidige playerbase van WoW, waar je ook altijd (goh..) een internetverbinding voor moet hebben.

De game heeft nou eenmaal een groot aantal online functies. Dit is in mijn ogen anders dan een DRM voor bijvoorbeeld een offline racegame of anders.
Maar wat nu als ik single player lekker wil cheaten? Waarom zou dat niet mogen.

Ik kan me always online wel indenken, en ik vind het goed voor characters die online gebruikt worden. (dus zou ik deze ook online storen).

Maar ik zou graag ook volledig offline willen spelen, waarbij ik dus cheat enzo gewoon omdat het ooit leuk is om met uber spullen rond te lopen.
waarbij ik dus cheat enzo gewoon omdat het ooit leuk is om met uber spullen rond te lopen.
Wees blij dat het niet kan.. cheaten is altijd de beste manier om een spel voor je zelf te verneuken
Handig dat jij die keuze voor iemand anders maakt.

Het draait hier allemaal om keuzes, pc gamers hebben al tijden last van allerlei beperkingen die vanuit de console markt richting het pc platform gekomen zijn en nu worden we weer opgezadeld met overbodige beperkingen (en dan nog wel door blizzard, misschien is dit nu het nadeel van de overname van activision)
offline cheaten vindt ik een slecht excuus (tenzij de game zelf cheatcodes ingebouwd zou hebben). Een developer hoeft helemaal geen rekening te houden met spelers die van plan zijn het geheugen ed. dusdanig te manipuleren voor trainers ed.

Dus als een developer niet voor cheatcodes en niet voor modding kiest, dan heb je gewoon pech met deze game.

Ik vind het anders dan het feit dat je totaal geen mogelijkheid hebt om zonder inet verbinding te spelen. Dit is toch een feature die vanzelfsprekend zou moeten zijn, maar dat is het dus blijkbaar niet meer. Ergens is dat jammer, maar ik denk dat het onvermijdelijk is. Het duurt niet lang meer dat echt alles afhankelijk van een online verbinding wordt.
En wat is er mis met always-online ? meeste mensen zijn dat sowieso al..
Ja, mensen zeiken teveel over dat online-DRM. KIjk maar eens rond....er zijn veel meer spellen die dit soort DRM hebben.

Whats the problem? Dan koop je het toch lekker niet!
Dan raad ik jou ook aan eens om je heen te kijken. Want er zijn ook vaak problemen met DRM.
Om ubisoft erbij te slepen. Die servers hebben een week na launch van de laatste settlers er een week uit gelegen! Als ik een spel op release koop wil ik het kunnen spelen. Dat is waarom ik de volle mep betaal.

Dit is dus slechts een voorbeeld. Er hoeft maar iets te gebeuren met de DRM server en jij kan niet spelen. Toch wel vervelend dat jij met een betaald product niks kan, terwijl iemand die een illegale versie heeft lekker kan spelen.

dus DRM vind ik inderdaad niks. omdat ik al slechte ervaringen er mee heb. En dus laat ik inderdaad spellen om DRM links liggen.
Precies. DRM doet niks anders als de betalende speler straffen en de piraat te belonen.
Je kunt zelf echt niet het antwoord verzinnen op die vraag? Of de vele redenen die in voorgaande threads worden genoemd?

...
En nu een echt nadeel wat voor iedereen een nadeel is ipv alleen een nadeel is voor de zeurende/kopiërende mede mens? Ik heb SC2 gekocht en had daar nog nooit een nadeel ondervonden aan het always online gedeelte

Dit geldt trouwens alleen voor NL, als je in Afrika woont dan kan ik mij best voorstellen dat je een onstabiele internet lijn hebt

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 22 augustus 2011 09:50]

Ik ben voor mijn werk veel onderweg en speel graag een spelletje, vaak heb ik niet of nauwelijks internet toegang.

Jouw suggestie dat mensen die de problemen aan de kaak stellen mogelijk alleen maar zeurderig of pirates zijn is niets dan character assasination dat elk valide punt wat je zou kunnen maken ondermijnt.

De lijst met kritiek punten op D3 features is groot en het is dan ook niet verwonderlijk dat je meer en meer mensen diablo 3 op hun lijst ziet vervangen door torchlight 2. Temeer omdat mensen van het diablo team zijn overgestapt naar torchlight.

Nee, wat blizzard doet is slecht voor de consument en op langer termijn dus ook slecht voor de industrie. Alle argumenten die ze verzinnen voor hun standpunt zijn makkelijk onderuit te trappen. Bij elke andere game was ik (en waarschijnlijk de meesten) al lang af gehaakt.
Dat is al jaren terug hoor dat mensen overgestapt zijn. En we hebben aan Torchlight 1 kunnen zien wat ze gemaakt hebben. Leuk spel maar geen game om een jaar lang te boeien.
En dat er mensen zijn die D3 vervangen door T2 zal op niet zo'n grote schaal voorkomen, er zit nogal een verschil tussen beide games. Een RPG liefhebber zal echt wel voor D3 kiezen als hij de keuze heeft.

Wat Blizzard doet is te begrijpen, al is het niet echt handig in alle gevallen. En Blizzard is niet de enige, het zal nog veel vaker voor gaan komen.
Toch heeft het ook zijn voordelen...

Bij Diablo 2 hebben we gezien dat het offline spelen ook effect had op de Closed (online-only) sectie. Hackers waren op een gegeven moment in staat om zieke items te porten vanaf de singleplayer naar de multiplayer. Resultaat: Onmogelijke items (Constricting ring, Whites, noem maar op). Met een Real money auction house zijn dit soort fratsen natuurlijk onwenselijk en ik snap dan ook goed dat Blizzard meer controle wil hebben. Op deze manier wordt het deze mensen een stuk lastiger gemaakt om te experimenteren met dubieuze methodes zoals packetsniffing en gecontroleerde servercrashes. Dit kan nu namelijk niet meer buiten hun servers om.

Ik hoop dat de keuze voor online-only dan ook een einde maakt aan trage servers, gehackte items, et cetera.


Voor de rest heeft Blizzard gezegd hier niet zomaar een simpele port te maken naar consoles maar het spel zodanig aan te passen dat het goed werkt. Blizzard kennende zal dit zeker het geval zijn ;)

[Reactie gewijzigd door uNoTopia op 22 augustus 2011 14:18]

NL != de wereld.

Met always on-line kan je niet een potje spelen op de trein, of op het vliegtuig. Mensen met een wonky connectie kunnen niet (deftig) spelen. Mensen op verplaatsing op hotel zonder internet kunnen niet spelen. Soldaten gestationeerd in het buitenland zonder internet kunnen niet spelen. Mensen die graag een mod willen (offline) kunnen niet spelen.

Vrij egoïstisch om te zeggen dat iets geen nadeel is omdat jij er geen nadeel aan hebt.

http://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came%E2%80%A6

Te begrijpen: Ik doel hier op de always online in een single player game (iets wat er uit gehaald is in Diablo 3).

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 22 augustus 2011 10:17]

Als dit het zelfde systeem wordt als bij starcraft 2, wat logisch lijkt aangezien het nog steeds battle.net 2 is, is het mogelijk om na de eerste keer online inloggen op een guest account te spelen. Om daar op door te kunnen spelen moet er elke 30 dagen een connectie geweest zijn met battle.net.

Op zo een account is het alleen mogelijk om single player te spelen. Maar dit is dan zonder achievements.

Edit: Voor meer info @ guest en offline mode check http://eu.battle.net/sc2/en/blog/641953

[Reactie gewijzigd door Nofion op 22 augustus 2011 12:17]

Het is helaas niet hetzelfde systeem. In Diablo 3 is er geen single player meer, al je chars zitten op de server. Wil je single player spelen dan moet je maar een sessie starten met enkel jezelf.

Geen probleem voor de always connected people. Jammer voor die mensen die ik reeds opnoemde.
Daarom stel ik ook een vraag en beweer ik niets... Vooralsnog noem jij, zeker goede punten, maar ik vermoed dat die doelgroep te beperkt is om hier echt rekening mee te houden.... (vanuit een financieel oogpunt)

Daarom vraag ik mij ook af wat iedereen het nadeel vind voor de doorsnee gebruikers (ik had naar zeurende/kopiërende ook de veel eisende gamer moeten noemen)
Er zijn binnen NL ook genoeg mensen met een haperende connectie of brak aangelegde WIFI en de meeste mensen weten niet wat ze daaraan kunnen doen.

De gemiddelde gamer = geen tweaker of expert op dit soort dingen.

Ik vind dit soort DRM ongelooflijk omslachtig en zeker niet klantvriendelijk. Downloaders wachten 2 weken langer en krijgen een versie zonder dat geneuzel.
Zelf zal ik er geen hinder van ondervinden, want bij mij werkt het internet helemaal top.. maar ik ken genoeg voorbeelden waarbij ik me kan voorstellen dat dit soort DRM roet in het eten gooit.


PS. ik denk dat veel mensen reizen en met name studenten die met hun laptop even een spelletje willen spelen zijn dan bijv. de dupe.
De NS is echt niet zover wat betreft wifi in de treinen, die zie je alleen in de randstad en mobiel internet is duur en bij Vodafone mag je niet tetheren. En dat zijn de mogelijkheden in NL, hoef je niet te vragen hoe beperkt je in oost-europa bijv. wel niet bent.
Beperkte groep? Boah. Ik neem dagelijks de trein (redelijk lange rit) en je hebt geen idee hoeveel er gegamed wordt op zo'n trein ^^

Always online is dan erg lastig =/
Nauwelijks. Heel veel op mobieltjes enzo, maar vrijwel NIEMAND gamed op een laptop. Dit is dus een vrij theoretische discussie. ALS iemand al entertainment op een laptop zoekt, dan is het films/tv series kijken (wat ook natuurlijk volledig legaal is...)
Nauwelijks. Heel veel op mobieltjes enzo, maar vrijwel NIEMAND gamed op een laptop. Dit is dus een vrij theoretische discussie. ALS iemand al entertainment op een laptop zoekt, dan is het films/tv series kijken (wat ook natuurlijk volledig legaal is...)
Goh, zou je voor jezelf willen spreken? Er zijn genoeg mensen die gamen onderweg met een laptop
Ik zie dit ook nooit en zit toch ook dagelijks in de trein. Anyway, elke 'singledekker' heeft wifi dus je zou gewoon een potje diablo moeten kunnen spelen.
Nauwelijks. Heel veel op mobieltjes enzo, maar vrijwel NIEMAND gamed op een laptop. Dit is dus een vrij theoretische discussie. ALS iemand al entertainment op een laptop zoekt, dan is het films/tv series kijken (wat ook natuurlijk volledig legaal is...)
Ik ken nog redelijk wat laptop gamers, aangezien het ook op consoles gaat draaien zal het ws op mening laptop nog prima te draaien zijn.
tenzij blizzard over een jaar zijn activatie server offline haalt. en je het spel niet meer kunt spelen. nu zal blizzard dit niet zo snel doen. maar bij wijze van.
Dan komt er een patch waarmee je wel offline kunt spelen. Is al eerder gebeurd bij andere uitgevers. Daarnaast zal het bij Blizzard inderdaad niet snel gebeuren omdat er nog expansions in de pijplijn zitten.
Zit je op een lanparty lekker SC2 met/tegen elkaar te spelen.... servers offline voor maintenance....
Bij SC2 hoef je niet eens altijd online te zijn. 1 maal elke 30 dagen inloggen is genoeg. Hopelijk komt dat systeem ook naar Diablo III.
Correctie, dat is voor Battle.net en werkt dus voor al je Blizzard games. Battle.net checkt trouwens all je Blizzard games in een keer.

Dus inloggen met SC2 en je hebt er een ilegaale D3 naast staan steigert SC2 ook. Het is in principe Battle.net die steigert en je gewoon weg toegang weigert to je het gefixed hebt.
Je zou natuurlijk ook een legale D3 op je systeem kunnen zetten :P Dat Blizzard via Battle.net probeert af te dwingen dat je van hun games alleen legale versies hebt vind ik niet zo gek hoor.
En op een regenachtige dag op vakantie toch lekker een beetje singleplayer rocken dan? Komt niet vaak voor en je kan dan nog genoeg andere dingen spelen maar toch.. het is niet als Diablo 1 & 2.
Het ergste is nog dat ik me daarin kan vinden, wat zjin we een stelletje computer verslaafde aan het worden allemaal :P
De grap is dat de ontwikkelaar van Torchlight toegezegd had dat hij Torchlight 3 (!!) eerder in de winkels zou hebben dan Blizzard Diablo III. Ik heb de bron even niet bij de hand maar meer mensen kunnen zich dit nog wel herinneren denk ik. En nu moet Torchlight 2 nog uitkomen... hij mag dus wel opschieten :)
http://www.joystiq.com/20...3-runic-ceo-hypothesizes/

"..Torchlight 3 out before Diablo 3, Runic CEO hypothesizesby Alexander Sliwinski on Aug 24th 2010 9:30AM

Runic Games CEO Max Schaefer respectfully believes that a third Torchlight game could be out before Blizzard's Diablo 3 -- a joke we'd made when the second Torchlight was recently announced. "
En dat zegt een ontwikkelaar die zelf al vertraging heeft met T2....
Weet je nog die auction house waar je items kan kopen voor echt geld? Beetje makkelijk te hacken en/of farmen als niet always online aanstaat en je kan modden.
Het lijkt eerder een kleine MMO nu, beetje onvermeidelijk.
Het probleem is dat de "single player" eruit gehaald is. Je kan inderdaad online single player spelen. Maar in Diablo 2 had je online characters en offline characters appart.

Logisch dat multiplayer always online is. Maar er zijn zat mensen die niet op internet kunnen die wel eens een potje willen offline spelen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat eigenlijk wel een voordeel vind. Ik merkte dat ik in D2 vaak offline begon, maar op de ladder en in de realms waren de echt goede items te verkrijgen, die in Single Player niet dropten. Dus maakte ik dan realm characters om mee te spelen. Vaak speelde ik dan alleen in een password protected game. Online single player dus.

Het nadeel daarvan is dat je offline characters, waar ik vaak al wat tijd in had gestoken, gewoon niet meer gebruikt worden, en dat die tijd dus wasted is. Ik vind het een goede zaak dat je nu geen verschil meer hebt tussen single en multiplayer characters.
Maar in jou voorbeeld had je dus duidelijk een keus. Of offline spelen, waarmee je nooit online zult kunnen spelen. Of online single player, kan je nog alleen spelen, maar heb je de keus om er ook mee te multiplayeren. Op zich niks mis mee, het is inderdaad alleen jammer van het verschil in drops.
Err, een kritiek punt valideren met een ander kritiek punt werkt niet echt. Na het always online is de auctionhouse voor geld het grootste andere kritiek punt. :/
Nou ja, in Diablo 2 werden items toch al aan de lopende band verkocht in het illegale circuit, en je had een gigantische kans om gescammed te worden. Nu Blizzard die al bestaande markt in legale banen gaat lijden wordt de koper ook beschermt.

Plus, de auction house is in ieder geval optioneel. Je hoeft er niet eens naar om te kijken als je dat niet wilt. De DRM is dan een totaal ander verhaal.
Probleem daarmee is dat zelfs al doe JIJ er niet aan mee, anderen de balans van de game kunnen kapot maken door er maar genoeg geld tegen aan te gooien. Daarnaast kan het ook nog eens tot hyper inflation of deflation leiden van de waarde van items dankzij farmers.

Als ze het hadden gehouden tot een normale winkel zou ik er geen probleem mee hebben maar een winkel die je items verkoopt voor echt geld?

Ik geloof echt wel dat blizzard er bovenop gaat zitten maar met een leger aan farmers wereld wijd zullen ze altijd wel weer een manier vinden om dingen te manipuleren. Zelfs blizzard heeft toe gegeven dat ze zelf niet weten wat er gaat gebeuren, een vrij grote risico voor zoiets cruciaals denk je niet?
Hoe wil jij de balans verstoren als je in je eigen wereld tegen mobs vecht ipv tegen andere spelers? Je hebt niets te maken met spelers die een vermogen aan betere gear uitgeven. Daarnaast is de droprate voor jou net zo hoog/laag als voor een farmer. Kan best zijn dat jij twee stuks ubergear loot en een farmer niet.
Ja dat klopt. Ik had daarom ook gehoopt dat ze de WoW aanpak hadden gekozen. Gewoon BoP. Dan was echt geld eens stuk moeilijker geweest om voor je items te vragen.
De WoW aanpak? Je bedoelt: goldsellers actief negeren, geen Bind-On-Need, en nog wat van die zaken die elke amateur kan bedenken? Nee, sorry, WoW geeft me maar een beperkt vertrouwen in Blizzard.
Bind-on-Need zit nu gewoon in WoW.
Dat is alleen een nadeel; Blizzard die gold sellers legaliseert.
Goldsellers had je sowieso, alleen nu is het veilig om gold te kopen. Ze beschermen de spelers tegen allerlei schimmige figuren.
Mods voor een RPG? Ik heb ze voor D2 geprobeerd, standaard alle dikke loot krijgen en cube recepies waarmee je alles kan veranderen in wat je wilt. Nee zoiets verpest het spel.
Ik hoop echt dat de release in november zal zijn, lijkt me zeer snel na de beta. Als ze dit jaar willen uitbrengen, denk ik eerder dat het midden december zal worden.

En wat betreft de console. Lijkt me logisch dat men zich ook op deze markt wil richten, extra inkomsten. Maar vraag me wel af of iedereen een internet-verbinding heeft op z'n console?
lijkt me zeer snel na de beta
Inderdaad, maar ik vind dat zeker geen slecht plan, ik wil dit spel zo graag spelen! :)

Ze hebben op voorrand ook gezegt dat het een korte maar krachtige beta wordt. Ze willen nu vooral de HW testen. (Daarom dus de tool voor je PC specs bij de D3 Beta sign-up :P) Balance issues enzo die al naar boven komen kunnen uiteraard ook doorgegeven worden maar daarop is al uitgebreid getest geweest door blizzard zelf.
The primary reason for the Diablo III beta test is for us to test out our new hardware, see how the server–client infrastructure holds up, and look for bugs in the installer and patcher as well as the game. We’re also looking to get some quality feedback about the beginning game experience and how the different classes feel.
Bron: D3 Beta - FAQ

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 22 augustus 2011 09:32]

En wat betreft de console. Lijkt me logisch dat men zich ook op deze markt wil richten, extra inkomsten. Maar vraag me wel af of iedereen een internet-verbinding heeft op z'n console?
Datzelfde kan je je natuurlijk afvragen bij PC gebruikers, hoewel de meeste wel een internet verbinding zullen hebben.
Maar je zou het toch als vereist kunnen stellen op een console game. Zorg gewoon dat mensen het weten.
Bij mijn weten "eist" Microsoft bijvoorbeeld dat Xbox 360 games ook offline te spelen zijn. Dat zou dan de Xbox 360 uitschakelen als optie hier. Alternatief is natuurlijk dat ze de always online eis laten vallen, omdat piracy (volgens mij, heb even geen cijfers bij de hand) bij consoles veel minder voorkomt dan op de PC.
Het kan ook zo zijn dat ze het niet uitbrengen op de XBOX omdat het wel erg makkelijk is om op de XBOX een game online illegaal werkend te krijgen.
Sony eist ook dat Playstation 3 games offline gespeeld kunnen worden. Misschien komt hij wel op de Wii-U uit?
Gheh, items oppakken met het het touchscreen op de controller ... hmm ..
"Its ready when its ready", daar staat blizzard om bekend.
En gelijk hebben ze! :-)

"A late game is only late until it ships. A bad game is bad until the end of time."
Gaat alleen niet op voor DNF, die is gewoon slecht :+.
DNF is wat gedateerd maar zeker niet slecht hoor.
~Shigeru Miyamoto
Die is alleen niet van Blizzard, maar van Nintendo. Shigeru Miyamoto, om precies te zijn.
Inderdaad, maar geldt voor elke game natuurlijk :-)
Onzin. Starcraft 2 was niet ready toen het gereleased werd. Vanaf dag 1 was er al een patch beschikbaar, en daarna zijn nog vele patches gekomen inclusief patches die enorme veranderingen aanbrachten aan de gameplay.
Ik ben benieuwd hoe dit zal werken op een console. Met Diablo op de PC is het een kwestie van op de grond klikken en je mannetje loopt / slaat / cast in die richting.

Op een console is een aanwijzer onhandig als het aankomt op een RPG, dus dan zit je in feite aan 2 manieren vast. De stick waarmee je beweegt zorgt ervoor dat je ook gelijk naar een richting toe draait, of je hebt een tweede stick waarmee je mikt, wat mij eigenlijk onhandiger lijkt.

En ik denk ook dat er een lichte aim-assist op de console versie komt. :)
Er zijn heel wat rpg's actie/adventures op de consoles waaronder Torchlight, Sacred 2, Two Worlds etc. dus ik denk niet dat het een enorm probleem zal worden mbt controls :)
Gewoon, zoals elke action adventure, stick is lopen, A is meppen (LMB). B is casten (RMB), zootje hotkeys onder de andere knoppen, of een quick select onder de D-pad of zo. Waarschijnlijk met een soort van lock-on feature zodat je specifiek een vijand kan targeten.
Je moet onafhankelijk kunnen richten van je looprichting en gezien het aantal vijanden on-screen bij diablo denk ik niet dat er een lock-on functie komt. Ik zet mijn geld op aimen met right-stick.
Nee joh ze maken het gewoon first person. :+
Ik betwijfel ten zeerste of de releasedate in november zal zijn, op 11-11-11 is namelijk de release van rpg-topper The Elder Scrolls 5: Skyrim. Dit zou een ongelofelijke concurrentie-strijd ontketenen, niet alleen zijn het beide toppers maar ook van hetzelfde genre en bespelen dezelfde markt.
The Elder scrolls 5 is echt een totaal ander type spel dan Diablo 3, dus ik denk niet dat die elkaar gaan snijden. Daarnaast is Elder Scrolls een leuke serie, maar die haalt het bij lange na niet bij de Diablo series in mijn mening.

dus 11-11-11 zou voor mij een prima release dag zijn :)
11-11-11 he?
Even uitrekenen op de 23 manier:

11+11+11=33
33/11=3
1+1+1+1+1+1=6
3x6=666
666=Diablo

Ja het klopt :+
Volgens mij heeft Bol.com die release date er al maanden op staan.
Het zou mooi zijn natuurlijk maar het kan ook zo maar Q1 2012 worden.
Die staat er inderdaad al een paar maanden op.
Sowieso staat Blizzard bekend om zijn 'it's done when it's done' en daarnaast zullen ze altijd zelf de aankondiging van de releasedatum doen. Bol.com kan de 'echte' releasedatum dan ook niet weten.
Dat klopt, maar Bol.com heeft verrassend vaak gelijk.
3 November lijkt me zeer onwaarschijnlijk, blizzard kennende zal het eerder Q1 2012 worden, ze hebben vaker een streef datum vermeld voor andere releases maar halen hem vrijwel nooit.
Beetje jammer dat tweakers.net dit plaatst op basis van een vermelding van Bol.com...
Als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat ze het bevestigd hebben op Gamescon.

OT: interessant, ik hoop dat de controls wel goed zullen uitvallen, en dat je niet aan het buttonbashen bent om een skill te doen. Want dat zou het spel gigantisch vernaggelen.
Is de console-versie dan "verbonden" met de PC-versie? Effectief lopen spelers dan in dezelfde wereld rond (gaaf!) of is het een geheel eigen online wereld welke gescheiden is van de PC-versie. (leuk, iets minder gaaf)..?
ik zou dat eigenlijk ook wel willen weten. lijtk me niet handig als de helft van mijn vriendengroep de ps3 versie heeft en dan niet met de pc versie kan spelen ;o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True