Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 154 reacties

Blizzard biedt in Diablo III de optie om virtuele voorwerpen tegen echt geld te koop te zetten. Spelers kunnen ook virtueel geld te koop aanbieden. De ontwikkelaar wil op die manier een veilig alternatief bieden voor Chinese goldfarmers.

Volgens Rob Pardo, executive producer van Diablo III, wil Blizzard 'een leuke en veilige omgeving bieden waarin een door spelers gedreven economie rond het spel kan groeien'. Pardo deed zijn uitspraken op een persevenement op het kantoor van de ontwikkelaar in Irvine, Californië. Volgens de producer krijgt rpg Diablo III twee aparte verkoopkanalen. In het ene Auction House kunnen voorwerpen te koop worden gezet tegen het virtuele betaalmiddel dat in het spel wordt gebruikt. In het tweede veilinghuis kunnen voorwerpen worden aangeboden voor echt geld, dat spelers na een geslaagde transactie op hun rekening gestort krijgen.

Het systeem moet een alternatief worden voor de schimmige handel in virtueel geld zoals die met name plaatsvindt rond Blizzards mmog World of Warcraft. Daar verdienen Chinese spelers virtueel geld, dat via tussenpersonen aan Westerse spelers verkocht wordt. Met het nieuwe Auction House, waarover binnenkort meer op Tweakers.net, wil Blizzard voorkomen dat spelers van dergelijke tussenhandel gebruik moeten maken. Pardo maakte ook bekend dat voor het spelen van Diablo III een permanente internetverbinding nodig is, net als bij het in 2010 geïntroduceerde StarCraft II.

Diablo III - Auction House - Zoeken voorwerp voor dollars

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (154)

Een letterlijke Pay to win principe, is dit hun enige optie tegen goldsellers?

Waar is trouwens de bron van dit bericht? Ik vind het heel erg jammer dat hier meteen weer 'chinese' farmers wordt neergezet, ik kan ik de engelse berichtgevingen dit totaal niet terug vinden.

Daarnaast mis ik het kleine detail, Blizzard krijgt een klein deel van deze transacties, denk je dan echt dat ze dit doen voor anti-famers? Laat 10.000 man per dag handelen in zulke items, met zeg 10 cent per transactie, hoppa 1000 euro per dag voor Blizzard in de pocket.

En wat gaan ze doen tegen scammers ingame (item traden voor trash), waarop de persoon deze verkoopt? Als ze niet snel genoeg zijn met zo'n zaak, is het /wave item en kaching voor de scammer. Alleen maar omdat ze $$ willen zien en te lui zijn om actief tegen gold-advertisers in te gaan.

En is in iedergeval 1 andere game die zo'n systeem toelaat, danwel via een omweg, Perfect World. Ingame 'coins' voor de itemmall kunnen mensen te koop zetten tegen ingame gold, ingame gold weer voor gear (en natuurlijk andersom). Verschil is dat alles netjes via de 'itemmall coins' loopt, 100% toezicht en geen 'fee' voor de makers. Gear verkopen rechtstreeks voor geld gaat problemen opleveren, faked paypal accounts, gestolen CC's, hijacked accounts, hopelijk komen ze ook met een goeie support hiervoor.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 augustus 2011 12:56]

Bron zal Blizzard zelf zijn... zie ook http://www.mmo-champion.com/content/ Blueposts e.d.
Het zou een pay to win systeem zijn als je ALLEEN door microtransaties betere items kan kopen. Hier is dat echter niet het geval.
Wel als de keuze is erg lang grinden of gewoon X dollar uitgeven.
Als de markt volledig player driven is (alleen te koop wat er gevonden is door speler) heb je gelijk. (zoals het PLEX systeem van Ev E online, je kan voor echt geld een plex kopen, deze verkopen aan een andere speler voor ingame currency en dan iets anders kopen)

Is het echter zo dat je item X kan kopen voor 10$ of je kan er 10 uur voor grinden dan is het P2W pur sang.
In een MMO game heb je gelijk bij Diablo zal het wel meevallen denk ik
Sjah eerst verdiende Ebay hier flink aan (zeker met Paypal nog eens in bezit) en nu verdiend Blizzard hieraan. Op zich best logisch als je het aan mij vraagt :P
Het is niet 1000 euro in hun pocket, maar in die van hun payment provider.
Wordt het niet eerder een bepaald percentage? Ik zie de 30% richting Blizzard nog wel gebeuren; we hebben het hier per slot van rekening over Activision. Daarnaast, mensen (of eigenlijk developers) accepteren dit ook in bijvoorbeelde de Apple store of Android market. Het lijkt me in ieder geval erg waarschijnlijk dat het bedrag niet zo onsignificant zal worden als die 10 ct die je hierboven noemt.
What's next? Binnenkort echt geld betalen om wat health n mana potions te kopen?

Overigens is het nu alleen maar nog makkelijker voor de farmers, die gaan alleen boss runs doen en vervolgens de items in een shop zetten. Ook al kun je gold niet verkopen voor echt geld. Je kan nog steeds dure items voor echt geld er neer zetten zodat een speler dit in de NPC shop voor ingame gold kan verkopen...
Uit een interview met Jay Wilson (source: diablofans.com)

Q: Will gold be a sellable item? Because I think that the balances could become the currency exchange rate between gold to the dollar…


A: Gold is a tradable item, and I make the distinction because Blizzard doesn’t sell gold. We will not create any items or commodities. Players are able to sell gold.
Daar ga je iets hard door de bocht, want mensen moeten ook geld inleggen om items te plaatsen en geld afdragen als ze daadwerkelijk verkopen. Verkopers gaan geen geld inleggen om wat pots te verkopen, dat is gewoon niet rendabel. Daarnaast kan je ingame uiteraard ook voor wat gold je pots kopen, daarvoor hoef je niet naar de AH te gaan...
Hiermee breekt Blizzard met het verleden. Microtransacties worden nu mogelijk. Dit sluit aan bij de trend, die je ziet in mobile gaming, waarbij ingame aankopen een goede omzet genereren.
Blizzard verkoopt geen ingame items. Blizzard krijgt dus ook geen omzet.
Spelers kunnen items aan elkaar verkopen, voor echt geld of ingame geld.
Tweakers.net heeft het bericht helaas incompleet gemaakt :)... Blizzard krijgt wel degelijk een deel van de omzet en dit varieert per regio...
What’s Blizzard’s cut?
As with other online auction sites and real-world auction houses, our fee structure will vary by region. However, we plan to collect a nominal fixed transaction fee for each item listed in the auction house. This fee consists of a fixed charge to list the item, which is assessed whether or not the item is successfully sold, and an additional fixed charge that is assessed only if the item is sold. The listing portion of the fee, which helps encourage sensible listing prices and discourage the mass posting of items that are very low quality or would be of little interest to other players, will be waived for a limited number of transactions per account. For players who opt to have the proceeds of their auction house sales go to their third-party payment service account instead of to their Battle.net account, Blizzard will collect a separate “cash-out” fee. Specific details regarding these fees will be announced at a later date.
als ik het goed lees is dit toch wat andets als micro transactie's. blizzard zal hier weinig winst uit halen. en het kan best slagen op deze manier om gold farmers terug te dringen.
Waarschijnlijk net zoals in World of Warcraft een auctioneerscut waardoor de wel geld verdienen hiernaan
Tja, of gewoon zelf geld op de markt brengen,
Waarom de chinezen laten farmen als je het gewoon
zelf kan maken en verkopen. Je kan niet voorkomen dat er geld word verkocht.

Persoonlijk zie ik geenl verschil tussen het kopen van geld bij de uitgever
of bij handelende chinezen, dan heb ik liever dat de uitgever dat geld krijgt en daardoor
betere spelen maakt.
Er is een economisch verschil, namelijk dat het virtuele geld dat je bij de chinezen koopt uit het spel afkomstig is, en dus reeds in omloop was.

Koop je het bij Blizzard dan wordt er nieuw geld in de virtuele markt gepompt wat de inflatie omhoog drijft; hoe meer geld er in omloop is hoe minder het waard wordt. Hoe meer mensen dus geld bij Blizzard kopen, hoe duurder je diablo karakter straks uit is bij de kassa van de virtuele supermarkt.
Er is een economisch verschil, namelijk dat het virtuele geld dat je bij de chinezen koopt uit het spel afkomstig is, en dus reeds in omloop was.
Alleen gefarmd door bots die duizenden keren het zelfde rondje lopen. En bij mobs die zilver droppen, kan je volgens mij niet echt spreken van "reeds in omloop".
Koop je het bij Blizzard dan wordt er nieuw geld in de virtuele markt gepompt wat de inflatie omhoog drijft; hoe meer geld er in omloop is hoe minder het waard wordt. Hoe meer mensen dus geld bij Blizzard kopen, hoe duurder je diablo karakter straks uit is bij de kassa van de virtuele supermarkt.
Is nu precies het zelfde bij de gehackte accountts. Die krijgen hun goud ook terug terwijl het gestolen goud opgenomen is in de economie... Daar wordt ook 'uit het niets' goud gecreëerd.
Dus er is wel verschil :) Een heel belangrijk verschil zelfs... zoals je zelf al aangeeft. Ik doe dit liever via de ontwikkelaar/uitgever zelf, zodat je iig weet dat het opgebrachte geld eventueel terug in de game gaat oid. Dat veel liever dan de portemonnee van een of andere Chinees vullen.
Volgens mij bedoelen ze dat je dus als speler spullen op de AH voor echt geld kan zetten. Dus jij hebt item A gevonden en dat kan je verkopen voor virtueel goud zodat jij bijv item B en C kan betalen. Maar je kan ook bijv item A verkopen voor 10 euro omdat het heel zeldzaam is. Dit kan je dan via die speciale AH doen.
Dan zie ik alsnog niet in waarom het farmen zou ophouden. Alleen maar een betere reden om te gaan farmen lijkt me. En het is dan nog eens legaal ook.
Erg legaal is het farmen niet, het zet wel gewone mensen aan om hun gevonden items te verkopen voor echt geld.
Zelf had ik in Diablo 2 na een paar uurtjes genoeg items en veel te veel geld. Zou handig kunnen zijn dat een auctionhouse dit oplost (en ik er nog een centje aan kan bijverdienen, kan ik tenminste de expansion kopen die waarschijnlijk een paar jaar later uitkomt)
Dat geld verdienen zal wel meevallen denk ik. Als jij in een paar uur "te veel geld en items" hebt, hebben andere spelers dat ook wel denk ik. Wet van vraag en aanbod, enz.
Als je dan ook echt geld moet betalen om het OP de RL-AH te zetten, dan gaat die vlieger niet op natuurlijk.
Op de gewone moet je waarschijnlijk in-game currency betalen.

Ik had dat nuttigere info gevonden als -Pardo maakte ook bekend dat voor het spelen van Diablo III een permanente internetverbinding nodig is-
ja sorry, de quote toets werkt niet, ook niet met onscreenkeyboard :S en lol sinds wanneer worden emos ook gekrompen?.

*edit*
Brummetje geeft al antwoord.
scroll down

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 1 augustus 2011 19:14]

en het kan best slagen op deze manier om gold farmers terug te dringen.
Ik geloof daar niks van. Oke, je zult minder tussenhandelaren hebben misschien, maar het farmen zelf zal gewoon doorgaan (om vervolgens op de 'legale' markt verkocht te worden). Het enige verschil is dat Blizzard hier ook zelf geld mee kan verdienen - en dan waarschijnlijk als alternatief voor een maandelijkse of periodieke betaling.
De echte 'rare' drops in diablo 2 waren ook echt 'rare' en niet zo makkelijk te krijgen. Als dit in diablo 3 wordt doorgezet zal er niet zo snel geld verdiend kunnen worden als mensen nu denken. Het heeft volgens mij geen effect op de goldfarmers want die gaan equipment farmen. Voor de auction house spelers van WoW die het leuk vinden om met een auction house te spelen en in diablo 3 willen stappen kan dit een leuke inkomst opleveren.

[Reactie gewijzigd door Katsumii op 1 augustus 2011 13:14]

Tot de eerste Diablo 3 bot.

"Rare" was echt niet zo rare als je een beetje MMBot configureren kon. De enige echt rare items waren nog de zeer hoge runes, en de goed gestatte Annihilus en Infernal Torch items.

Ik verwacht dat het handelen in echt geld alleen maar meer spambotterij zal veroorzaken.
En die worden dan gebanned.
Juist door het via battle.net te doen is het voor blizzard heel simpel om geautomatiseerd de farmers er uit te halen en dan de account te checken en eventueel te bannen.
Voor farmers zal het ook niet mogelijk zijn ongelimiteerd paypal/bank rekeningen te open en het zal dus ook simpel zijn om gewoon een rekening te blokeren op battle.net indien die account de ToS breekt dus eventuele andere accounts die de zelfde rekening gebruiken zijn ook buitenspel.
Geen rekening , geen mogelijkheid het geld te transferen.
Denk jij... ik heb 2 jaar lang gebot met WoW elke dag 15 uur en nog steeds ben ik niet gebanned. Blizzard is daar zo traag in en als je wel wordt gebanned is het een temporary ban en daarna moet je maar even de aantal uren botten terug schroeven.
Botters vernaggelen games... Dat moet ik even kwijt!!!

LineageII: perfect voorbeeld, ik speel dat nu al 7 jaar LEGIT en ben nog steeds niet max level en max gear gezien de makers alles moeilijker maken...

Echter heb jij wel een punt SKDragon, er zijn botters die al 7 jaar lang AFK botten en "hero" zijn (zeg maar nr1 van server per klasse). Ze geven toe in shouts dat ze botten en NCsoft USA doet er niets mee... Mijn advies speel geen enkele NCsoft USA game...

Schijnbaar kan je in WoW ook botten, dus en gezien ze geen actie ondernemen tjah waarom niet dan hé.

PS.
Keep in mind though, botting is cheating and cheaters suck :P
Dit is niet helemaal waar.. sommige gems, 4 sockets ethereal armors, socketed shields of deflecting, crowns met +life / socketed waren toch echt heel, heel zeldzaam. Items die sommigen gewoon verkochten voor.. gold en waarvan mensen niet eens doorhadden hoe zeldzaam ze waren. Bouw maar eens een runeward in een perfect zwaard/shield/armor, en dan maar hopen dat je max stats haalt...

Diablo _/-\o_

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 1 augustus 2011 20:57]

Blizzard gaat op elke transactie geld verdienen; zodra er een item geplaatst wordt dan innen ze een bepaald bedrag/% en zodra het verkocht wordt weer.

Dit is iets anders dan een welbekende transacties uit bijv Lotro, omdat het hier gaat om items die iedere speler kan krijgen via drops.

Erg benieuwd wat voor prijzen spelers op termijn gaan vragen/uitgeven... Items farmen wordt zo wel erg interessant..
Laat diegene die de "items" verkoopt nu Blizzard zelf zijn ...

Bij elke nieuwe patch die men uitbracht voor Diablo 2 waren dezelfde dag al bots aanwezig waar je je spullen kon kopen ... Zo snel dat is onmogelijk. Diegene die dit moeten kunnen beamen zijn de echt Diablo fans. Ik heb inmiddels na al die jaren wachten geen zin meer in dit spel. Het heeft te lang geduurd.
Microtransacties waren al mogelijk. In bijvoorbeeld WoW kon men mounts kopen.

Dit is ook niet het standaard microstransactiesmodel maar een die zich tussen spelers bevindt.

Het mooiste is waarschijnlijk dat Blizzard zo zelf de markt zou kunnen sturen door er items op te zetten voor geld, mochten ze dit willen.

Het zit er waarschijnlijk wel in dat duurdere items principieel in het $-huis verschijnen. Het zou me ook niet verbazen als Blizzard een transaction fee zal vragen.
Microtransacties waren al mogelijk. In bijvoorbeeld WoW kon men mounts kopen.
Maar dat was heel kleinschalig en, gezien de prijzen, ook zeer exclusief. Wat ze hier voorstellen lijkt, naast de aankoopprijs van het spel, een volwaardig verdienmodel te zijn.
Hoezo zeer exlusief, op de eerste dag dat je een mount kon kopen liep iedereen ermee rond. Ik heb die dag ook hard gelachen om al die figuren die voor 20 euro een virtueel beestje hadden gekocht; blizzard trouwens ook :P
De items die in WoW mbv microtransacties verkrijgbaar zijn, zijn allemaal cosmetisch en hebben geen effect op gameplay.
Het zijn geen microtransacties, Blizzard verkoopt zelf niks. Het blijft, net als in WoW, handel tussen spelers onderling. Blizzard biedt alleen de optie om je voorwerpen - maar dus ook ingame goud - voor echt geld te koop aan te bieden, zodat je niet langer bij met schimmige partijen buiten het spel om deals hoeft te sluiten.
En wie houd blizzard tegen om zelf ook wat items op de AH te zetten en zelf met het volle bedrag ervandoor te gaan?

for (int i=0; i < 100; i++)
{
AuctionHouse.Add(new EpicSword());
}

Gaat vast gebeuren wanneer ze naar hun idee te weinig ophalen met de fee's

[Reactie gewijzigd door Fealine op 1 augustus 2011 15:06]

Omdat je de naam van de speler ook altijd nog kunt vinden en dus kun je hem mailen in-game, neem ik aan?
Of PM-en.

En je voorbeeldcode vergeet wat belangrijke elementen.
Zoals een aansturing.
Ik verwacht dat, ALS ze dit gaan doen, ze het gewoon met een nep-account doen, zodat het officieel lijkt en er qua programmering niets mis kan gaan.
(want extra zinnetjes programmeren is geldrovend en tijd groeit niet aan de boom)
Nee helaas dat argument gaat niet op :)
Er is echter wel een groot verschil met WoW: in Diablo III zijn de koper en de verkoper anoniem. Je ziet dus niet wie iets te koop aanbiedt
Wat betreft je opmerking over mijn voorbeeld code.... ik was er niet vanuit gegaan dat blizzard dit stukje code direct gingen gebruiken en in hun source code gingen opnemen :+

[Reactie gewijzigd door Fealine op 2 augustus 2011 14:59]

Ik heb me niet in het spel verdiept, maar waar komen die 'Microtransacties' in dit verhaal voor? Ik ga er van uit dat je tijdens het spelen van het spel virtueel geld kunt verdienen aan loot en quests. Het echte geld in de andere veiling gaat naar mijn idee niet naar Blizzard toe.
Een deel van de opbrengst gaat naar Blizzard als fee. Daar bekostigen ze (voor een deel) de servers mee.
Maar diablo is toch single player? Dan kunnen mensen hacks maken om items in je inventory te laten verschijnen.
Bij Diablo 2 kon je de singleplayer characters niet gebruiken in je online game, waarschijnlijk zal dat hier hetzelfde zijn.
Dat hoop ik!

De open en closed Battle.Net speelmanieren hadden een verschillende kijk op het spel. Closed was voor de "legit spelers" die gewoon het spel zoals het hoort speelden en Open was voor de hackscene waar je je character aan kon passen met behulp van een "hero editor". Deze tak van sport was een stuk lastiger, goed werd je niet door het grinden of het hebben van goede items. Goed werd je door te testen en goede waardes te vinden voor allerlei parameters.

Hoogtepunten hierbij waren toch wel 1.09 waarbij je bijvoorbeeld level 41257908 kon worden (Elites, Supremes) of 1.10 waarbij paladins met 95% Energy Shield en later dopplezons heer en meester waren in de Blood Moor. _/-\o_

Mooie tijd :9~
Je kan Diablo III alleen maar online spelen. Er is geen single player content (al kan je natuurlijk wel in je eentje online spelen). Saves bestaan alleen in de cloud.
Diablo III wordt net als zijn voorgangers singleplayer met een multiplayer modus. Je zal waarschijnlijk zo'n activatieproces door moeten en een permanente internet verbinding moeten hebben. En ik denk zo dat je op die internetverbinding doelt. De opzet van Diablo blijft ongewijzigd.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 1 augustus 2011 14:17]

Misschien verwoord ik het dan niet goed, maar dat is inderdaad wat ik bedoel. Het spel blijft natuurlijk prima single player te spelen zonder ooit gebruik te maken van de MP component, maar je moet wel online zijn.
En dat is behoorlijk vervelend als je wil gamen maar er is geen internet tot je beschikking.
Praktisch is anders.

Ik zit behoorlijk wat op mijn laptop, wil dan wat gamen ergens als ik een uurtje over heb en heb vaak geen internet. Dan is deze aankoop niet meer zo vanzelfsprekend als deze eerst was, in mijn geval.
In dat geval een instant NO-BUY, heb settlers7 ook nog niet gespeeld om dezelfde reden.
Diablo is single- en multiplayer. Als je in single player items hacked, heb je ze nog niet in multiplayer. Die characters worden namelijk op Blizzard's server opgeslagen.
Sterker nog, Diablo III heeft i.t.t. haar voorgangers geen offline characters meer. Om te voorkomen dat er illegaal verkregen items de online markt in komen. Dus een uber singleplayer character in elkaar hacken zit er straks ook niet meer in.
Oke mooi, nog nooit een diablo eigenlijk gespeeld maar deze wordt een koop ;)
ik heb een beetje gemende gevoelens bij dit concept. Aan de ene kant dacht ik meteen van.. WAT?!

Maar aan de andere kant.. Het verkopen van items voor echt geld gebeurt toch wel. Beter dat het via blizzard gaat.

Toch juig ik het niet toe, Gold farmers en sellers keihard en genadeloos bannen. via dit geven ze goldfarmers etc juist een geweldige tool om hun praktijken uit te voeren.
Vanuit WoW is al lang gebleken dat het bannen helemaal geen zin heeft. Ten eerste duurt het verwerken van een report al heel lang (men moet gaan uitzoeken of een speler echt aan het botten is)

Ten tweede gebruiken veel goldfarmers gehackte accounts, en zelfs met dingen als trialaccounts wordt winst gemaakt.

Als laatste opmerking kan ik je verzekeren dat het botten en verkopen van gold tegenwoordig zo professioneel wordt gedaan, dat je er gewoon niet achter gaat komen.

Ik denk dat dit véél effectiever is. Bannen doet Blizzard al jaren, en hoe succesvol zijn ze nou in WoW geworden tegen bots etc?
Aardig goed. ik merk nooit geen spam meer. en merk je het wel dan installeer je zon woorden filter addon. Werkt perfect :)
Volgens mij bedoelt hij niet alleen de spam.

Kijk maar af en toe eens naar AH in WoW. Bv Elementium ore waarvan 100 stacks worden geundercut aan 25 tot 50% van de vorige prijs.

Ik kan me echt niemand voorstellen die tijd steekt in 100 stacks te farmen en dan 25 tot 50% meer winst laat liggen :)
In Diablo 3 ben je niet verplicht gebruik te maken van het AH, je hoeft dus totaal geen last te hebben van deze farmers. In WoW kwam je ze tegen tijdens het questen, hier zul je ze niet zien omdat je met maximaal 4 personen speelt en een farmer zijn bot niet met jou zal laten spelen.
Merken ga je ze wel. Omdat ze de economie naar de haaien helpen. En mensen in PVP waarschijnlijk een oneerlijk voordeel kunnen krijgen.
Ik heb ook sterke mijn twijfels bij dit idee...

Als het doorgaat wordt progressie in het spel (deels) door geld wordt bepaald. Dit betekent dat je bepaalde doelen kunt bereiken door a) heel goed te zijn b) veel geluk te hebben c) er veel tijd in te steken d) er geld in te steken. Voor doelen die met veel tijd of alleen met geluk te bereiken zijn, zal het niet veel uitmaken denk ik; daar kun je toch maar in beperkte mate trots op zijn.

Maar als je kunt gaan betalen om een doel te bereiken dat je anders alleen kon bereiken door heel goed te zijn, wordt het een ander verhaal. Als je nu met een flinke smak geld een baas kan verslaan die je anders alleen kon verslaan als je heel goed was, dan haalt dat iets af van de prestatie en de status die je er door verkrijgt.

Natuurlijk zijn er mensen die het spel alleen voor zichzelf spelen en dus voor de persoonlijke uitdaging (die zullen geen last hebben van het AH), maar veel mensen houden er ook van om zich te vergelijken met anderen (zie bijvoorbeeld de populariteit van achievementsystemen). Dat aspect wordt dan een beetje zinloos als je gewoon het spel vele malen makkelijker kunt maken met een smak geld.

Natuurlijk gaat veel afhangen van hoe groot de impact van gear op performance gaat zijn. Het zal nooit zo zwart-wit worden dat gear alles bepaalt en skill niets meer betekent. Maar als geear (via het AH) een deel van de inkomsten van Blizzard gaat bepalen, kan ik me ook niet voorstellen dat het een onbelangrijke rol speelt. Daarnaast wordt het nu legitiem omdat Blizzard het zelf aanbiedt; je bent dus geen 'cheater' meer als je items buiten het spel om koopt.

Maar goed, we zullen moeten zien hoe het uitpakt. Sowieso is het een interessante ontwikkeling.
Blizzard slaat 2 vliegen in 1 klap, illegale zaken de nek omwringen en ook hun eigen portemonnee spekken. Wat ik heel erg jammer vind is dat de charme van zelf je items binnenhalen door veel tijd in een game te stoppen om the kunnen pronken hierdoor om zeep wordt geholpen. Als je een dikke portemonnee heb dan kan je dus veel makkelijker en sneller goeie gear krijgen, skill telt dan niet meer mee.
Skill heeft bijzonder weinig te maken met items vinden in Diablo. Tijd des te meer. Tijd = geld, dus er verandert eigenlijk niet zo veel.

Ik vind het wel prima, ik zie de charme ook niet zo van een item kopen, maar aan de andere kant heb ik niet zoveel tijd meer voor games, wel zo fijn dat ik dan de optie heb.
Dat is natuurlijk altijd al geweest. Als je maar genoeg geld hebt dan kan je goede/beste gear kopen en dit kan ook op heel veel manieren. Want denk niet dat bind on pickup een probleem is voor dit soort mensen in WoW. Die gaan gewoon groepen in met hele hoge lvls die dus een paar man door hoge dungeons heen sleuren en dan vervolgens betalen voor ieder BoP item die ze willen enz.

Het positieve hieraan vind ik wel weer dat ik straks lekker kan verdienen aan dit spel, immers heb ik vroeger nooit de moeite genomen om mijn accounts te verkopen, maar geloof mij, ik had daar over de jaren een hoop geld mee kunnen verdienen, nu ga ik dat dan ook zeker doen.
Tja, je noemt illegale zaken legaal, en het probleem is weg.. Is ook een oplossing.
feit blijft dat Blizzard hiermee kapituleert voor de farmers, iets waar ze tot vandaag enorm fel op tegen waren.

Blijkbaar is geld toch allesbepalend. Zodra ze een graantje mee kunnen pikken, gaan alle principes overboord.
Dit is gewoon een drama, maar lees maar wat ze met de skill non keuze hebben gedaan.
Alle skills worden gewoon unlocked als je de level bereikt, en vervolgens scalen ze mee met gear en character level. Hoezo RPG, dus is gewoon een hack&slash on rails geworden, kunnen ze niet gelijk alleen een filmpje uitbrengen? Een RPG is zo leuk omdat je dingen kan kiezen, halen ze de keuze weg, dan is het niets anders dan een simpel spelletje.

Noobfriendly game, ze zijn natuurlijk bang dat mensen na 2 maand niet terug gaan naar WoW subscription.
Je hebt keuze uit meer dan 20 skills die je ook nog aan kunt passen met runes. Mogelijkheden zat voor verschillende builds.
Ja en die runes kun je vervolgens weer te pas en te onpas uit de skill halen om het vervolgens weer ergens anders in te proberen.
Diablo is toch altijd het toonbeeld geweest van hack en slash RPG, de charme is altijd geweest dat je lekker los kon met items verzamelen. Beetje random mappen, maar volgens mij liep je altijd dezelfde kant op en kwam je per level grofweg dezelfde monsters tegen. Dus als je DII vergelijkt met baldure's gate bijvoorbeeld dan was dat ook al een hack&slash on rails.

Daarbij kon je DII ook casual spelen en was het alles behalve rocket science.

Dus ik snap je verontwaardiging niet zo erg
Och kijk, jij weet meteen al hoe de hele game in elkaar zit. Dan hoef je hem ook niet meer te kopen. Als je hem dan toch niet koopt, heb je ook geen recht om hier te komen zeiken. Ergo, shut up.

Of, je wacht tot de game uit is, koopt hem, baseert je mening op feiten van de 1e hand (jezelf) in plaats van een tekstje wat misschien wazig overkomt. Vind je het dan nog niks, dan heb je inderdaad het recht om te zeiken.

Niet op voorhand allemaal vooroordelige onzin gaan posten...
iedereen heeft recht om zijn mening te geven, ook al ben jij het daar niet mee eens. Wie ben jij om hem dat recht te ontnemen. :X
Dus als je Battle account nu gehackt wordt. Dan ben je niet alleen al je items en gold kwijt, maar kan je ook een rekening van b.v. €5000,- tegemoet zien doordat ze allemaal items hebben gekocht en doorgestuurd? :)
(Y) Go Activision

Ik hoor van anderen die hun account weer terug is gezet dat ze b.v. dubbele items krijgen in bank / bag / mail. Krijg je ook weer je exacte (gold) bedrag terug, die zijn nu immers echt geld waard geworden. (in 'legaal' circuit) Kortom ze moeten mogelijkheden hebben voor erg exacte tracking tegen fraude enz om alles weer exact recht te zetten. Anders kan het nogal eens uit de hand lopen.

Dus de echt competitive guilds zullen ook echt geld ermee kunnen verdienen, door schaarse items in AH aan te bieden? Games worden dus steeds minder sociaal, waarom ga ik nog om met iets mindere presterende spelers? Je laat deze achter en sluit je dus bij een competitive guild aan, kan je nog wat onkosten terugverdienen. Ook zal het gedrag in pugs steeds achterlijker worden met rolls enz.
Gewoon credit card met verplicht CVC code invullen bij iedere aankoop, dan kunnen ze niets onder jouw naam aankopen en het lijkt me dat ze die aankopen ook gewoon kunnen terugdraaien. Daarnaast zit bij iedere credit card een verzekering.
Lang niet iedereen heeft een creditcard en dat is ook niet erg populair in Nederland.
Iedere betaalmethode heeft zo haar eigen beveiliging. Met iDeal krijg je een SMS bevestiging, met Paypal moet je ook nog je Paypal wachtwoord invullen.
Ja, als je slim genoeg bent om voor alles hetzelfde wachtwoord te gebruiken is dat je eigen schuld, maar dat is sowieso niet zo verstandig.
Volgens mij zit je in een verkeerd topic hier. We hebben het hier over Diablo 3, niet WoW.
Dat je het over guilds, pugs en rolls hebt in een topic over Diablo 3 raakt kant noch wal.
Ok dan heb je geen officiele guilds, maar je heb geloof ik best grouped instances.
Iedereen krijgt loot van een boss, niet een shared roll op 1 item als ik van filmpje mag herinneren. Dat mag het effect tijdens spelen dan wel wat dempen.

Toch zie je steeds meer microtransactions in MMO's / games algemeen en kan je zien aankomen dat als dit redelijks succesvol is het breed wordt uigegerold over meerdere games van Blizzard/Activision.

Ik haal alleen wat haken en ogen aan in bovenstaande post.
lolwhut? een rekening van € 5000? alleen als je zo slim bent om je bankrekeningnr openbaar te stellen en van hetzelfde wachtwoord te voorzien als je b.net account. :\

Veilige wachtwoorden schijnen daartegen ook wel te helpen ;)
Veilige wachtwoorden helpen niet als mensen via phising e.a. methoden keyloggers geïnstalleerd krijgen. Mij in 4 jaar WoW nog niet overkomen zelfs zonder Authenticator (knock on wood). Maar je hoort het toch dikwijls nog eens dat het gebeurt.

Ik noemde zomaar een getal. Je kan je voorstellen dat als je een CC subscription hebt de uitgever gelegitimeerd vindt het AH transaction geld daar op af te rekenen. Ook kan je denken aan het storten van geld op je Blizzard account, zeg maar een potje met een bepaalde limiet.

Maar ja dat is nog veel gissen het ontbreekt i.d.d nog aan veel details. Zelf denk ik niet dat het niet echt gebruiksvriendelijk is om in game dan CC en CVC code te vragen bij elke transactie. Misschien moet je deze dan later buiten de game op de website afhandelen. Ik denk eigenlijk wel dat het gebruik van de CC verplicht wordt om deze functionaliteit te benutten?

Verder gaat dit denk ik helemaal niets helpen tegen goldfarmers, de markt wordt alleen maar groter. Blizzard zag dat er een markt was en stapt daar nu zelf in.
Creditcards kun je laten terugboeken. Dit is makkelijker als het gaat om een "Card Not Present" transactie zonder handtekening. De bewijslast ligt dan bij degene die claimt de service geleverd te hebben.

Het lijkt me duidelijk dat CC niet verplicht is, als ze aangeven dat cash-out via Paypal ook mogelijk is.
Lekker, een Duping bug gaat je nu dus erg makkelijk geld opleveren.. diablo 2 all over again :(
Dit is ook precies waar ik aan dacht. Ik snap ook niet precies waarom er geen parallel wordt getrokken met het huidige systeem van D2 maar wet WoW. Nu is er ook een handel in items voor geld of indirect voor forum gold via d2jsp.

Uit de zin "In het ene Auction House kunnen voorwerpen te koop worden gezet tegen het virtuele betaalmiddel dat in het spel wordt gebruikt" moeten we dus ook opmaken dat "gold", anders dan bij diablo 2, de main currency wordt in diablo 3.
Nee, D3 heeft dan twee currencies. Ingame gold en real life money. Heb je veel gold, dan koop je in de ingame gold AH je items. Heb je veel real life money (er voor over), dan koop je in de real money AH je items.

Een dupe bug kan je dus in real life dus ook veel echt geld opleveren...
D2jsp is echter niet van Blizzard. De eigenaar van d2jsp, de totalitaire baas der bazen njaguar heeft enorm veel geld verdiend aan het verkopen van forum gold. Ik vind dat het niet meer dan redelijk is dat Blizzard deze rol over wilt nemen. De handel zelf kan je namelijk niet stoppen.
Helaas geen Diablo 3 in Nederland. "Gokspellen" zijn volgens de wet verboden in Nederland. In het verleden heeft onze overheid geen inzicht getoond in het verschil tussen "game" en "gokspel".
Ik vraag me af of dit wordt gezien als "gokspel". Het is toch gewoon handelen via een veiling "site" zoals eBay of Markplaats? Inplaats van 10 kilo aardappelen die je in je tuin hebt geoogst, verkoop je een rare item die je in Diablo 3 hebt gevonden.
Je verkoopt (via Diablo 3 AH) een item dat je met geluk gekregen hebt (in Diablo 3) en krijgt het geld vervolgens op je rekening. Dan is Diablo3 inderdaad een gokspel, en verboden. Maar goed, zoals Seejay al zei, de Nederlandse overheid (Donner) heeft zijn eigen logica om te bepalen of iets een gokspel is, en die is ... merkwaardig.
Vandaar ook mijn vergelijking met 10 kilo aardappelen uit de tuin. Dat is ook puur geluk, het had ook maar 5 kilo kunnen zijn (edit: je krijgt hoe dan ook aardappelen en je krijgt hoe dan ook items in Diablo 3, de kwaliteit kan echter verschillen). Maar inderdaad we zullen zien, aangezien Blizzard zelf al heeft aangegeven dat het per regio verschillend zal zijn met de hoe & wat.

[Reactie gewijzigd door Barthak op 1 augustus 2011 15:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True