Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Arvind Bhatia, marktanalist bij het Amerikaanse Sterne Agee, denkt dat Titan, de nieuwe mmog van Blizzard Entertainment, een casual game zal zijn. De game zou binnen twee jaar uitkomen. Hij maakt niet duidelijk waarop hij zich baseert.

Logo Activision BlizzardBhatia schat dat er binnen 24 maanden een casual mmog van Blizzard Entertainment verschijnt. Hij duidt daarmee op de game die tot nu toe slechts bekend is onder de werktitel Titan. Bhatia maakt niet duidelijk hoe hij vernomen heeft dat Blizzard aan een casual mmog werkt. Blizzard heeft wel toegegeven dat het aan een nieuwe mmog werkt die de werktitel Titan draagt, maar over de aard van de game heeft de studio nog niets losgelaten. Blizzard-directeur Paul Sams gaf in maart toe dat Titan al speelbaar is. Hij noemde de game 'het meest ambitieuze dat we ooit geprobeerd hebben'. Hij verwacht bovendien dat de game de populariteit van World of Warcraft gaat overtreffen. De directeur maakte niet bekend of Titan een casual game wordt.

Arvind Bhatia noemde de mmog in een rapport (pdf) dat hij namens bureau Sterne Agee opstelde en waarin hij analyseerde wat de aandelenkoers van uitgever Activision Blizzard in het komende halfjaar gaat doen. Bhatia denkt dat het aandeel boven verwachting zal presteren. Zijn optimisme is vooral gebaseerd op het aanbod van de uitgever voor de komende 24 maanden. Investeerders waren van mening dat de uitgever wel erg zwaar leunde op de twee grote succesnummers in de catalogus: Blizzards mmog World of Warcraft en Activisions Call of Duty-serie.

Bhatia ziet daar verandering in komen. Zo verwacht hij dat Call of Duty: Modern Warfare 3 het nog beter gaat doen dan zijn voorganger. Bovendien ziet Bhatia veel in Skylander, een computergame voor kinderen, die gespeeld wordt met speelgoedpoppetjes. De analist is bovendien positief over de nieuwe Call of Duty Elite-service die de uitgever een maand geleden aankondigde. Hij is bovendien positief over de marktkansen van Blizzard, waarvan binnen 24 maanden nieuwe uitbreidingen voor StarCraft II en World of Warcraft verwacht worden en die rpg Diablo III op de markt brengt.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Zolang de hele discussie 'wat is casual en wat is hardcore' nog steeds gaande is, kan je vrij moeilijk zeggen dat hun volgende game 'casual' zal zijn. Als WoW als casual moet worden gezien, wat zijn diverse andere MMO's dan? Kiddygames?

Ergens ben ik verbaast dat dit soort 'glazenbol gelul' op de frontpage kan komen, enkel omdat WoW wordt genoemt en toevallig wat populairder is dan de andere MMO's? En door wie wordt het gezegt? Een of andere analist die 0,0 heeft gezien van Titan, beetje logisch praatje doet over D3 en SC2. Per saldo zijn het 4 A4'tjes met wat cijfertjes en random gokwerk (plus een pagina met nutteloze info), zeker pagina 2 is gewoon terug te vinden in financial report van Blizzard zelf.

Maar dan lees je het rapport:
Risk Factors: Upcoming launch of ERTS’ Battlefield 3; game
looks good, could take some market share from the Call of Duty
franchise and Star Wars MMO could bite into the World of
Warcraft subscribers.

Even serieus? SW MMO is de enige 'risk factor'? :? Heeft hij die game uberhaubt al gespeeld en dit weggezet tegen de 'denkwijze' van gemiddeld WoW-veteraan? Guild wars 2 is kansloos, Rift heeft geen nut, Tera wordt een flop, de rest van MMO's zijn blijkbaar helemaal niet interessant? Even mooi refereren naar een zin uit WoW: No king rules forever.

Begrijp me niet verkeerd, maar zulk gokwerk-onzin is gewoon niet frontpage waardig.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 30 juni 2011 11:59]

Guild wars 2 is kansloos, Rift heeft geen nut, Tera wordt een flop, de rest van MMO's zijn blijkbaar helemaal niet interessant?
Zijn aannames klinken logisch, zeker als ze vergeleken worden met Star Wars. Hoeveel spelers heeft Rift op het moment? Hoeveel Guild Wars / GW 2? Ik heb zo mijn twijfels dat ze ooit de 12 miljoen die WoW op het moment heeft zullen overstijgen - want daar gaat het om.

Star Wars is een 'risk factor' omdat het een hele sterke franchise is, en met Bioware en een geschat budget van 300 miljoen zit er zowel een sterke ontwikkelaar en een stevig budget achter. Ik geloof zo dat deze ook miljoenen spelers zal krijgen, en daarmee een geduchte tegenstander voor WoW wordt. Natuurlijk denk ik niet dat ze een hap uit de WoW-community zullen halen (immers, d'r zijn meer potentiele spelers dan alleen die van WoW), maar dat het ook populair wordt staat buiten kijf.
Zolang Blizzard nooit de precieze details weergeeft van die 11,3 (inmiddels) miljoen spelers, kan je vrij weinig over deze cijfers zeggen. Cataclysm was t/m eerste kwartaal 5,5 miljoen keer verkocht, ik mis nog ruim 50% van de playerbase die dus nog lich king zou spelen? Diverse grote MMO's gaan slechts voor 2 of 3 continenten, WoW is actief op elk continent, maar zijn geen absolute cijfers van bekend.
Een groot deel van die accounts zullen geen lich king maar 'vanilla' accounts zijn die gebruikt worden om te botten door goldsellers. Om goud te farmen heb je immers geen level 85 karakter of toegang tot alle gebieden nodig.
Ik vraag me af hoe dat zal gaan met Gold-farming nu WoW Free2Play is geworden.

En, als ik het toch over Free2Play heb: Ik denk dat Titan vanaf het begin wel eens Free2Play zou kunnen worden. Dat zou een goede strategie zijn voor een "casual game".
Het is nogal logisch dat de game meer casual gaat worden, iedere game gaat die kant op.
WoW begon als een veelal grinding game met veel en lastige content.
Nu een paar expansions verder is het allemaal makkelijker geworden, de echte endgame is natuurlijk nog wel moeilijk maar het levelen de skills trainen en quests zijn allemaal gewoon veek makkelijker geworden.

En de reden daarvoor?
Mensen die klaagden veel dat ze niet genoeg tijd hadden om geld te grinden, lastig goede gear konden krijgen en vaak endgame nooit te zien kregen.
Aangezien deze klachten van een flink percentage van de totale userbase kwam is het vanzelfsprekend dat dit werd veranderd.

Dus waarom zouden ze nu een "hardcore" mmo maken? alles gaat tegenwoordig sneller, mensen hebben het drukker en minder tijd over om vrij te zien vuur een paar uur spelen, dus wordt alles daarop aangepast en zal het zeker wel casual vriendelijk moeten zijn.
Ik zal zeer verbaasd zijn als er helemaal geen endgame in zit, want dat is toch altijd een zeer sterk punt geweest van Blizzard, maar dat het als casual wordt bestempelt nu zal niet veel mensen verbazen denk ik.
Ik voorspel reacties die gaan zeggen: Casual?? Ze hebben toch al een casual MMO genaamd World of Warcraft?!

Anyway, ik hoop dat "Titan" ook voor de wat meer hardcore gamers wat diepte gaat bieden, ook al weten we nog niet eens wat voor spel het zal zijn behalve dat het een MMO is.

Blizzard kennende wordt het vast wel een interessant spel wat het ook is.

Edit: Het feit dat Directeur Paul Sams de game "Het meest ambitieuze wat we ooit geprobeerd hebben" noemt vindt ik toch ook geen signaal afgeven van, "Oh da's vast een casual game".

[Reactie gewijzigd door Tanksenior op 30 juni 2011 11:40]

Een casual game is juist het tegenover gestelde van iets als WoW. Wiki zegt "They are typically distinguished by their simple rules and lack of commitment required in contrast to more complex hardcore games.[1] They require no long-term time commitment or special skills to play, and there are comparatively low production and distribution costs for the producer." Wat dus neerkomt op ongein als FarmVille etc. dus als er mensen hun definities niet op orde hebben is dat makkelijk aan te geven.

En voordat ik echt iets over Titan zelf ga zeggen zou ik graag willen weten waar deze persoon zijn bevindingen op heeft gebaseerd. Ik hoop toch echt dat het geen casual game word als het de definitie van hierboven volgt.
Wiki zegt, en uiteraard.... is wiki de bron van informatie waarop we varen in deze wereld.

Buiten dat om, voldoet WoW goed aan de beschrijving die je hier geeft.


- Typically distinguished by their simple rules and lack of commetiment required.

Dit is waar in WoW als je je behoudt tot aan entry level questing, dungeons omzeilt en feitelijk niets anders doet dan lopen van A naar B, om wat van C te doden of van D te gatheren. Van ook maar iets anders hoef je geen kennis te hebben. De benodigde interactie met andere mensen in farmville welk je al vlot nodig hebt zou hierbij al als meer complex ervaren kunnen worden.

- The require no long-term time commitment or special skills to play.

Ook dit geldt voor een aanzienlijk deel van de mogelijke content in WoW. Je kunt veel dingen doen wanneer je wilt, waar je wilt en hoe je maar wilt. Heck, een 4 jarige is al in staat om wat varkentjes te doden of wat spinnepootjes te verzamelen.

- and there are comparatively low production and distribution costs for the producer.

Wat uiteraard dan ook maar niets met casual danwel hardcore te maken heeft... maarja, dat is wikipedia voor je.


WoW is een casual game op entry level, maar kan zeer complex worden als dat is waar je naar op zoek bent. Daarin verschilt het bijvoorbeeld van MMO's als EVE online, waarbij op entry level het al zeer complex is maar daarna een veel minder stijle curve kent.

Titan zal hoogstwaarschijnlijk soortgelijk in aard zijn. Mogelijk zelfs nog meer casual minded qua entry level, maar met ruime mogelijkheden om het spel meer complex te maken voor de speler indien deze hier voor kiest.

In deze moderne tijd van hoge production costs voor games van grote studios, kom je er slecht onder uit door je te richten op zowel casual als meer hardcore spelers.
Nou, gecombineerd met "Hij verwacht bovendien dat de game de populariteit van World of Warcraft gaat overtreffen" zou het juist weer wel op een casual game kunnen duiden, waar ze dan een flinke innovatieslag mee willen maken bijvoorbeeld een combinatie van facebook game en console game... dat zou casual en ambitieus zijn..

Maar het blijft allemaal een beetje uit de lucht gegrepen
World of Warcraft noem ik nou nog niet een casual game.. Blizzard probeert al een tijd de game gebruiksvriendelijk te maken voor casual spelers maar ik zelf vind dat je er nog weinig van ziet. vooral in het begin van een nieuwe uitbreiding.

Sinds gisteren hebben we een nieuwe content patch 4.2 gekregen en pas nu word het al wat beter voor een casual omdat je nu je character kan gearen met epics en je dus als casual weer wat te doen heb. Maar nog steeds een raid joinen is lastig omdat je toch niet de ervaring heb die high end raiders wel hebben.
Je kan altijd een guild joinen om die raid ervaring op te doen. Er zijn zat guilds waar raiding niet verplicht 3 keer in de week is, en waar ze gewoon raids maken uit de leden die zin hebben op het moment.
Bovendien ga je ook niet solliciteren als putjesschepper, omdat je gebrek aan ervaring hebt voor magazijnmedewerker. Ervaring doe je op, het is een leerproces. Je solliciteert op een functie waarin je door kunt groeien. Dezelfde gelijkenis zie je bij WoW, het raiden vereist ervaring maar je kunt net zo goed instromen/een noobie guild maken.

Wow is wel degelijk een grotendeels casual game geworden. Het is alleen geen casual facebook skit game. Het is met WoW zo dat in vele situaties je niet eens hoeft na te denken. Het raiden zelf zit vaak zo in elkaar dat wanneer iedereen zijn rol weet, je ook niet na hoeft te denken. Wel degelijk een casual MMORPG dus. (ook pvp is sinds WOTLK niet meer wat het was qua skill/intellect/variabiliteit)

[Reactie gewijzigd door grind op 30 juni 2011 12:00]

ja en die guilds komen over het algemeen geen stap verder.
ik zit in een redelijk goede guild. en daardoor hadden we net aan alles gecleared van pre-4.2 terwijl er toch zo'n 3x per week door mijn guild geraid werd

de gevechten worden steeds moeilijker en een beetje slacken zoals in wotlk kan helaas al niet meer!
ik zie pugs ook echt niet meer gebeuren, dat vraagt om whipen
Zolang ze maar plezier hebben. Boeiend dat ze niet alles "clearen"
ik zit in een redelijk goede guild. en daardoor hadden we net aan alles gecleared van pre-4.2 terwijl er toch zo'n 3x per week door mijn guild geraid werd
Mission accomplished, niet? Het gaat niet om dat je de snelste bent in het 'uitspelen' van het spel, dan is er immers weinig uitdaging aan.
@ Pinopro, ah weer zo 1 waarvoor blizzard de game verpiept.

WoW is alles behalve moeilijk :X
Straks gaan ze nog zeggen dat Starcraft 2 Niet voor pro's is :z
Ja, want Bhatia weet vast veel meer dan de rest van ons. Iedereen behalve Blizzard weet namelijk helemaal niks over Titan.

Ik ben wel bang dat Titan een behoorlijk trieste aangelegenheid gaat worden voor ons gamers. Vroeger werden games gemaak voor gamers. "Als we een nog mooier, nog betere, nog spannendere game maken, dan kunnen we nog meer verkopen".

Totdat er een of andere oetlul in marketing met de volgende redenering kwam. "De markt voor gamers is zo'n 200 miljoen groot. Maar stel je eens voor hoeveel niet-gamers er zijn ! Er zijn wel 6.8 miljard niet-gamers !!! Dat is een veel grotere en interessantere afzet-markt !" Fantastisch. En nu maken gaming-companies vooral "games voor niet-gamers". En alle genres worden langzaam aangepast aan het niveau van 7-jarige blinde kinderen met een verstandelijk gehandicapt, die eigenlijk niet van gamen houden.

Lang leve de vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door gryz op 30 juni 2011 11:42]

Hahaha, zit wel een kern van waarheid in. Aan de andere kant is het gaming medium net als film en tv: kwaliteit is zeldzaam. Het grootste deel van het aanbod is in elkaar geflanst zonder fatsoenlijke productiewaarden en voor de mainstream markt.

De echte gaming fan moet zich tegenwoordig inderdaad door een hoop casual en kwaliteitsloze bagger werken voordat er weer iets leuks uitkomt, maar alsnog zijn er games als The Witcher 2, Starcraft 2, Fallout 3, Dirt 3 en straks Diablo 3 om ons tevreden te houden. Om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Daarnaast is casual niet altijd slecht: Een spel als Uncharted 2 kan ook als (semi-)casual gezien worden: Vrij makkelijk, nooit veel overnieuw moeten doen als je doodgaat en erg gebruiksvriendelijk. Maar toch is het een geweldige game. Er is dus ook een succesvolle middenweg.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 30 juni 2011 15:15]

Ik ben er benieuwd hoe Blizzard het "Titan" probleem gaat opvangen in WoW.

Immers indien Titan uitgebracht wordt, gaat iig een deel en misschien zelfs hele volksstammen over naar het nieuwe spel. De vraag is dan blijf WoW dan een valide spel? Of sterft het een langzame dood?
Blizzard zal dan met de uittocht van de spelers in WoW langzaam servers wel weer gaan fuseren zodat er nog enigzins een "volle" server is te bereiken.


Mijn punt is eigenlijk vooral, Blizzard is vooral bedreigend voor zichzelf... en wordt niet zo zeer bedreigd door andere MMO's.
WoW bloedt toch wel (ooit eens) dood, beter om dan zeker te zijn van je zaak en te zorgen dat je je eigen spelers behoudt door middel van een nieuw spel dan dat al die spelers zich verspreiden over honderden andere games.
Deze analist roept veel, maar wat is de nieuws waarde? Ik kan ook zeggen dat ik verwacht dat Diablo 3 een groot succes wordt en dat de komende Call of Duty ook goed gaat verkopen.....
Welke meet staaf gebruiken ze hier om zoiets te concluderen?
Ik ben nogal sceptisch om bij voorbaat dingen te roepen zonder een daadwerkelijk goed inhoudelijk rapport.(Ja ik heb het pdfje goed gelezen,erg slecht geformuleerd.)
Elke game probeert zich casual aan te passen voor een groter scala aan publiek.

O.T. : World of Warcraft is na mijn mening makkelijk genoeg om als een casual in te stappen.Alles word voor je uitgelegd dungeons,spelltooltip,help button,help van de players zelf,en nog veel meer. Natuurlijk zal je niet high end raiden als casual,maar wel levelen,pvpen,heroics,of in eye of the storm random player mindcontrollen met je priest en leuk van een berg af te springen.
Is het zo moeilijk om gewoon af te wachten wat het gaat worden? Het kan me vrij weinig interesseren wat Titan gaat worden. Als hij maar weer goed wordt en vele mensen van hun baan en school gaat afleiden ;)
Bovendien Bovendien Bovendien, niet erg stylistisch geschreven die laatste alinea ;)

Blizzard kennende, zal het toch wel een kwalitatief goede game worden, al is dat afwachten.
De mening van deze man is net zo goed een mening van elke gamer die de markt volgt. Al denk ik dat hij hard de plank misslaat als hij denkt dat MW3 beter verkoopt dan zijn voorgangers.. Mensen beginnen te prikken door door het feit dat ze constant hetzelfde trucje op dezelfde engine uithalen, en dat verveelt.

BF3 is een serieuze concurrent voor Modern Warfare franchise. Zeker alle gamers die nog wel Modern Warfare 1/CoD2 spelen, waar het aantal gamers nog zoveel groter is dan bij Black Ops of MW2, moeten nog van game switchen. Ik zie BF3 daar als grootste kandidaat voor 'nieuwe game of veel tijd in te steken'.

En WoW begint volgens mij ook af te zwakken, zeker als ik kijk naar de ranking in de Xfire lijst(al is dat een beperkte user-base, lijkt me deze toch vrij representatief: In plaats van dat de game al 5 jaar ONafgebroken op 1 staat, stond hij gister toevallig op #2, dat zegt toch wel wat denk ik). Maar dan moet er wel een fatsoenlijke MMO uit komen die niet vanaf het begin verzadigd is van bugs. En die concurrent zie ik op 't moment alleen in Guild Wars 2, ware het niet dat het aantal spelers van GW1 op 't moment veel te klein is.
Ik kan eerlijk gezegd ook niet wachten op een nieuwe MMO waar ik zo in de wereld werd getrokken als WoW bij mijn eerste minuten in 2004(Koreaanse Beta). Vooralsnog zie ik alleen Titan aan dat plaatje voldoen, Blizzard kennende.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True