Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Blizzard worstelt naar eigen zeggen met de implementatie van Marketplace in zijn Battle.net-omgeving. Momenteel kan het bedrijf niet garanderen dat het marktplein voor StarCraft II-content daadwerkelijk het levenslicht zal zien.

Blizzard Entertainment logo (60 pix)Dit vertelde StarCraft II-lead designer Dustin Browder maandag tegen Eurogamer.net. De Battle.net Marketplace werd op de BlizzCon van 2009 aangekondigd. Op dit platform moeten spelers hun gratis en betaalde StarCraft II-content kunnen aanbieden. Het was de bedoeling dat deze marktplaats kort na de release van StarCraft II zou verschijnen, maar volgens Browder gaat het nog wel even duren. "Het zal niet volgende maand worden. We moeten nog wat kilometers maken voordat we dit aan de fans kunnen geven."

Browder zegt bijvoorbeeld nog niet te weten hoe de rechten van gebruikers moeten worden beschermd. "We moeten talloze problemen verhelpen. Hoe beschermen spelers hun eigen map? Hoeveel mogen ze voor een map vragen? We moeten veel dingen uitzoeken." Als antwoord op de vraag of dat er een kans is dat de Marketplace nooit verschijnt, zegt Browder dat die kans er inderdaad is. Blizzard heeft al vaker compleet afgewerkte producten in de prullenbak gegooid, Warcraft Adventures bijvoorbeeld, maar Browder denkt niet dat dit nu ook gaat gebeuren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Snap uberhaubt niet waarom je geld zou mogen vragen voor een gemaakte map van SC2, als het nu een complete mod is (zoals NS voor HL toendertijd) zou het mischien nog wat rechtvaardig zijn, maar voor een simpele map? :?
Heb je StarCraft 2? En wel eens gekeken naar de modding capabilities hiervan?

Deze zijn zeer groot, zo groot zelfs dat Blizzard mods van hun eigen games niet eens herkend als zijnde mods. Kijk maar naar wat er onlangs was gebeurd met de world of starcraft trailer op youtube. Deels te verwijten aan de naam, maar deels was de gedachte dat het om een rip van models ed zou gaan in een standalone game.

De mogelijkheden gaan veel verder dan enkel maar een standaard SC2 mapje te maken.

En zeker als er wat mee verdiend kan worden, denk ik dat het voor sommige indie developers nog wel eens interessant kan worden om dit via de SC2 client te doen. Zeker als een RTS setting je doel is, maar ook daarbuiten kan de engine veel.

Het grote probleem uiteraard is:

- Hoe gaat Blizzard gratis ripoffs handelen.
- Hoe gaat Blizzard voorkomen dat iedereen voor wat voor trash dan ook geld gaat proberen te vragen
- Wat voor payment tools gaan ze mee werken om dit internationaal haalbaar te maken, zonder dat je je custom game community om zeep helpt

En daarnaast nog de legio aan kleinere problemen welk bij de ontwikkeling naar voren zullen komen.

Tevens is natuurlijk de vraag hoe zeer Blizzard ontwikkelaars zal steunen in doorontwikkeling naar vraag vanuit de indie dev community.
Hoe gaat Blizzard voorkomen dat iedereen voor wat voor trash dan ook geld gaat proberen te vragen
Was het niet zo dat al die maps die nu te spelen zijn eerst door Blizzard zelf nagekeken zijn? Zal sowieso wel een selectieproces aan vooraf gaan.
Wat voor payment tools gaan ze mee werken om dit internationaal haalbaar te maken, zonder dat je je custom game community om zeep helpt
Ze hebben WoW, als er één spel is waar je op heel veel verschillende manieren voor kunt betalen - ook internationaal - is het dat wel.
Maar ze hebben ook battle.net en blizzstore, en als je dan bekijkt welke verschillen er in mogelijke payment methods zitten tussen hun diversiteit aan stores lijkt het nog helemaal niet zo zeker dan een Battle.net Marketplace diezelfde diversiteit aan betalingsmogelijkheden krijgt als WoW.

En er zit wel een soort van selectieprocedure op de maps, deze is volgens mij echter niet vooraf dat ze geupload worden maar dat weet ik niet helemaal zeker. Kan een modder / mapmaker mogelijk wat meer duidelijkheid over geven.

Toch, ook met een soort van selectieprocedure beschikbaar staat er best wat troep in het systeem. En blizzard lijkt meer te controleren op zaken welk tegen de EULA zouden zijn dan kwaliteit. Ergens is dat natuurlijk wel terecht, want wie is Blizzard om te bepalen wat kwaliteit is in community made content.

Aan de andere kant, als hetzelfde toegelaten kan worden als paid content zal de markt waarschijnlijk spoedig overspoeld raken met maps welk toch niemand koopt.
Heb je enig idee hoeveel werk er in een goede map gaat zitten?
Mijn broer heeft Starcraft Zone Controle gemaakt voor WC3. Ik heb zelf wat mee geholpen met testen. Maar er gaat echt enorm veel tijd in zitten.

Al zou je een bijdrage van 1 euro kunnen vragen of zelfs 50 cent per download zou het al heel erg helpen. En voor een echt goede map heb ik dat wel over! Dan mag het soms best wel wat meer zijn.

99% van de tijd dat ik WC3 speelde waren het custom maps. Bij Starcraft is dat wel minder maar denk nog steeds meer dan 50% van de tijd
probleem is dus dat je de map niet ff kan testen om te zien of ze goed is
Nee, maar dat is aan de ontwikkelaar. Die kan doen aan promotie, in de vorm van screenshots en filmpjes e.d, maar ook aan bijvoorbeeld demo's met beperkte functionaliteit.
Je kiest toch gewoon zelf om er zoveel tijd in te gooien? Bedrijven zie de $$ in de ogen en gaan massaal een gros maps/mods uitbrengen om even flink te cashen. Zelfs voor 50cent per download kan je duizenden euro's verdienen.
Dat is eenvoudig op te lossen door gebruikers de maps te laten beoordelen.
Het begint vaak voor de lol. En dan kan het wel eens uit de hand lopen. Zoals bij SC Zone Controle gebeurde. Mensen vonden het toch wel erg leuk. Dus dan ga je er mee door. En dan is het ook leuk als je er wat voor terug krijgt.

Ik zeg ook niet dat het een must is. Het zal ook niet makkelijk zijn een goed systeem te implementeren.

Daarnaast kunnen mappers hetzelfde doen als wat je bij Android apps ziet. Basic versie gratis en een soort Pro versie voor een klein bedrag.
Ontwikkelaars doen het zelf ook met alle map packs die tegenwoordig voor belachelijke bedragen worden aangeboden. (bijv. de COD mappacks)
Waarom zou jij of ik er geen geld voor mogen vragen? Ik zou het niet eens willen, maar je kunt er business van maken hoog kwaliteit maps te bouwen. Dat kost je veel tijd en dus wil je er een vergoeding voor, niet onredelijk.
Daar kunnen ze ook gewoon soort van 'hall of fame' voor neerzetten, alsof iemand ooit geld heeft gekregen voor 1 van zijn maps (uit duizenden beschikbare) voor CS?

COD/MOH zijn gewoon cashcows, die moeten zo'n beetje elke 1-2 jaar worden vervangen en in de leefperiode van de game zoveel mogelijk cashen. SC (en CS/HL) hebben een enorme levensduur, daar hoeven ze niet 'even' het eerste jaar flink te cashen.
tja maar veel maps waren voor cs ook niet echt "Af"het werkte prima, maar de afwerking laat vaak te wensen over..
Teveel detail is slecht in de oude Quake1 engine, waarop HL/CS gebasseerd is, want het maakt je framerate onstabiel. Maps voor die engine moeten simplistisch blijven.

Ik denk dat er tegenwoordig geld gevraagd wordt voor DLC omdat het nu veeeeel meer tijd kost om het te maken. Dat geldt ook zeker voor maps/levels.

Wat dat betreft zou het slimmer zijn om gamers er van te overtuigen dat het beter is om niet steeds nieuwere engines te gebruiken met meer grafische rekenkracht omdat het steeds langer duurt voordat een game (of content) klaar is. Gameply > Eyecandy. Stop being a graphics-whore.

Wat dat betreft doet Valve het best slim met de Source engine. Ja, er wordt wel steeds wat aan toegevoegd, maar niet zoveel dat je meteen meerdere jaren moet wachten op een spel.

I.p.v. krachtiger kunnen ze een engine misschien beter efficiënter maken.
Dat is ook weer simpel opgelost door betere level editors te maken. Terrein en props als bomen worden al vele jaren geseed op een map ipv één per één gemaakt.
Met een slimme editor zou je vele zaken kunnen seeden zodat er weinig werk overblijft.
Je moet wel onthouden dat CS ooit startte als een mod voor Half-life, en nu uitgegroeid is tot een populair (en betaald!) spel. Nee, de maps zelf niet, maar komt dat ook niet voor een deel omdat er gewoon geen betrouwbare manier was om er geld mee te verdienen?
ooit ben ik wel fanatiek aan het mappen geweest, maar het is lang niet makkelijk om een nette, gebalanceerde map te maken.
Maps voor SC2 kunnen hele mods op zich zijn. Je zou er versteld van staan wat er allemaal onder een 'map' kan worden gezien. ;)
Als je bekijkt dat er game makers zijn, die complete mods uit warcraft 3 gestolen hebben om er hun eigen spel van te maken en te verkopen, vind ik het wel terecht dat de bedenkers daarvan wat geld zouden mogen ontvangen.

Dan praat ik hier over DOTA die op een gegeven meer gespeeld werd dan counterstrike.

Deze mod is al 2 keer nagemaakt(Demigod, en nog eentje) met andere helden en mappen, en Valve heeft nu ook eentje ervan in de maak.

Nu moeten wij dus game fabrikanten betalen voor een idee wat ze niet zelf hebben bedacht. Maar letterlijk het hele concept en idee van die mod gestolen hebben.

Ik ben er dus echt niet op tegen dat de bedenkers van dei mappen daar geld voor krijgen.
League of legends en Heroes of Newerth zijn ook allebei dota-clones
Nu moeten wij dus game fabrikanten betalen voor een idee wat ze niet zelf hebben bedacht. Maar letterlijk het hele concept en idee van die mod gestolen hebben.
Dat heb je sowieso al bij elk spel vandaag. Je betaalt niet voor een idee, je kan ook betalen voor hun arbeid of omdat jij er kloteveel plezier aan hebt.
Hoeveel mogen ze voor een map vragen?

Dat lost vraag en aanbod toch gewoon op?
Ik denk dat ze wel een soort standaard willen hanteren. Net als songs in iTunes.
Ik denk dat ze willen voorkomen dat er plots bedrijfjes ontstaan die levels gaan maken om er "rijk" van te worden. Lijkt me eerder dat ze het willen beperken tot hobbyisten zodat ze een extra centje kunnen verdienen.
Zelf was ik ooit een 'high-end' mapper op verschillende games.

MoH:AA
CoD:2
AoM/AoE3
WC3

En ik heb onlangs eens een uurtje of 10 in de SC2 editor gezeten en via oude contacten een closed alpha 'getest' voor een first person mmofps op de SC2 engine.
De 'Sky is the limit' is veel gebruikt, maar met deze tool past het best wel.

Het probleem is niet de prijs denk ik. Ze kunnen simpelweg elke map laten begginen op bv 0.25 cent en via rating/downloads/playtime kan deze 'automatisch' stijgen tot een maximum van bv 2,50 euro of dergelijke.

Maar wat als iemand nu een echte mega hit maakt, en de map download 100 000 keer aan 2.50 ? Dan heeft die persoon een massa geld, dus gaat de staat zich moeien toch ? En dat is vermoedelijk het probleem. En ja.. Rip-Off op engine/concept/eye-candy/triggering/models/music is best moeilijk als je public gaat. Je kan je maps wel beschermen via een code, maar ik betwijfel of dit uiteindelijk 100% veilig is als er geld aan te pas komt.

Momenteel map ik niets meer, buiten een beetje LBP2 soms voor de lol. Maar als deze market erin komt, ga ik wel eens een kijkje komen nemen. Als je deftig wilt gaan met dit, kom je er niet met 50uur per week. Ik stak meer tijd in editors als in de periode waarin ik no-life WoW deed, puur omdat elk stom ding 2 opties heeft. De snelle weg, en de perfecte weg. Dit voor lag e.d. in je 'map-engine' tegen te gaan.

- Grtz.
De overheid die zich er mee bemoeit? Hooguit de belastingdienst die dan bij de ontvanger van dat geld aan klopt hoor... tenminste, als die persoon het zelf niet aangeeft bij zijn belastingaangifte. Het is gewoon inkomen, moet je loonbelasting over betalen, dat is toch niet zo gek?
*herinnert zich de gigantische hoeveelheid Heroes 2 t/m 4 maps die de community maar wat graag gratis aanbood en pinkt traantje weg*
p dit platform moeten spelers hun gratis en betaalde StarCraft II-content kunnen aanbieden.
dus doe de zakdoeken maar weer weg.
Ach ik zeg doe maar het fooi systeem!
You like it a lot, you tip the builder!
Zie dit vaak terug op flash game sites.

Het zou nog mooier zijn als je kan zien hoeveel tijd iemand er aan heeft besteed!
Op die manier weet je meteen dat het geen copy paste is geweest van een ander.
ja, maar dat doet 95% van de mensen dus niet..
Grapjas, denk je dat één in de 20 mensen doneert? Zal eerder 99.9% zijn die het niet doet.

Denk ook dat dit nooit van de grond komt, zoals nu duidelijk is zijn er zat die het gratis in hun vrije tijd doen, ja het kost een hoop tijd (ik heb er ervaring mee ja), maar je krijgt wel er een hoop voldoening voor terug.
Als je ervoor moet betalen zal het altijd een veel kleinere groep zijn die wil dokken, gezien de hoeveelheid prima gratis mappen, resultaat is dan dus dat hij laag in de lijst custom maps komt te staan gezien dat die enkel op populariteit gesorteerd kan worden en dus niemand ze uberhaupt te zien krijgt. Tenzij Blizzard ze kunstmatig hoger neer gaan zetten.
Ik vind dit ook een slecht idee. Het wordt een constante worsteling met problemen die ze zelf al voorzien, zoals bovengenoemde gratis ripoffs en mensen die denken gratis geld te kunnen verdienen. Bovendien wordt het steeds gekker dan ze voor al die dingen geld gaan vragen. Als iemand veel tijd steekt in een map, moeten ze dat doen als hobby en niet als werk vind ik dan. En anders kunnen beter de beheerders mappen selecteren die voor de verkoop gaan dienen denk ik. :)

En als ze het dan per se toch willen doen, moeten ze minstens de mappen als tijdsgelimiteerde demo's aanbieden, zodat mensen nog een beetje kunnen bekijken wat ze gaan kopen. En moet er actief gemodereerd worden om ripoffs offline te halen, maar dan krijg je natuurlijk weer de discussie in hoeverre een ripoff een ripoff is...

[Reactie gewijzigd door JoepD op 21 februari 2011 12:45]

Er moet wel rekening worden gehouden met wat Blizzard zei over "Premium maps", de zgn. maps die voor een prijs mogen worden verkocht - dit zou alleen mogen als de map goed genoeg was. En volgensmij was dat Dustin Browler die zei dat een map als "DotA" uit WarCraft III niet voldoende was om premium te zijn.

Zou dus zo ongeveer betekenen dat je eigen models, voice acting en dergelijke er in zou moeten hebben voordat je zoiets daadwerkelijk zou mogen verkopen. Dat zou de kwaliteit alleen maar ten goede komen.
Mits het niet door Blizzard wordt misbruikt...
Ik zou hier best wel voor willen betalen. Nette maps zijn zo moeilijk te verkrijgen, except officiele die worden gebalanced door patches. Ik had eigenlijk de marketplace maanden geleden verwacht :-(
Vroeger waren mods gratis, tegenwoordig betaal je 15 euro voor een wapen in Team Fortress 2...
Grappig, ik zou juist zeggen dat TF2 het voorbeeld is waar naar gekeken kan worden. Ja je kan wapens kopen als je heel graag wil maar in principe kan je ze allemaal craften en/of met random drops krijgen. Enige uitzondering op die regelen zijn de re-skins. Maar goed voor die wapens heb je altijd het origineel dus niemand krijgt een oneerlijk voordeel maar je kan wel een uniek uiterlijk hebben
Maar dat is een prijs gevraagd door een andere player. Valve verkoopt zelf geen wapens in team-fortress 2, er is enkel een winkel waar spelers wapens en hoedjes kunnen verkopen aan elkaar.

Je kan dus alle wapens gratis krijgen door het spel te spelen, en als je het dubbel hebt, verkoop je het gewoon zelf. ;)
Die problemen die ze aanhalen, lijken me zaken waar je in de beginfase van het project over nadenkt. Dus voordat er een regel code geschreven is.
Ik denk dat die regels code schrijven uberhaupt niet het probleem is bij Blizzard. De regelgeving en voorwaarden is iets waar ze niet goed uitkomen. En dat is ook niet echt iets waar je de rest op wilt laten wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True