Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

Tegelijk met de introductie van patch 4.2 heeft Blizzard The Burning Crusade, de eerste uitbreiding van World of Warcraft, gratis gemaakt. Wie de game nu koopt, krijgt de uitbreiding erbij. Wie de game al heeft, kan hem gratis downloaden.

Vanaf 28 juni bundelt Blizzard World of Warcraft met The Burning Crusade, de eerste uitbreiding, die begin 2007 verscheen. De twee zijn als de Digital Battle Chest te downloaden voor 20 dollar. De uitbreiding werd in de laatste maanden al tegen de sterk gereduceerde prijs van 5 euro aangeboden. Met The Burning Crusade kunnen WoW-spelers doorgroeien van level 60 naar level 70. Wie World of Warcraft al in bezit heeft, maar de uitbreiding niet, kan The Burning Crusade gratis downloaden. Voor de latere uitbreidingen, Wrath of the Lich King uit 2008 en Cataclysm uit 2010, moet nog wel betaald worden.

Tegelijk met de introductie van de Digital Battle Chest heeft Blizzard ook de voorwaarden voor de trial-account versoepeld. De gratis trial heet nu World of Warcraft Starter Edition. Wie het spel wil proberen, kan het nog steeds gratis downloaden en spelen. Daar zit nu geen tijdslimiet meer op, wat wil zeggen dat spelers oneindig lang kunnen doorspelen. Een trial account verliep tot nu toe na 10 of 14 dagen. De overige restricties blijven wel gelden. Zo kunnen de characters van een trial-account niet verder doorgroeien dan tot level 20, kunnen ze niet meer dan 10 Gold in bezit hebben en kunnen ze geen voorwerpen kopen van of verkopen aan andere spelers.

De veranderingen in trial en uitbreiding worden tegelijk doorgevoerd met patch 4.2, die door Blizzard Rage of the Firelands is gedoopt. In de patch wordt de raidzone Firelands geïntroduceerd, geschikt voor groepen van 10 en 25 man, en in beide samenstellingen kan op Normal en Heroic gespeeld worden. Via de raid zijn ook de nieuwe Tier 12 Armor Sets te bemachtigen, met voor elke class een geheel nieuwe reeks uitrustingsstukken. De patch voegt ook een nieuwe reeks singleplayerquests aan de game toe, waarin het verhaal van de Orc-leider Thrall uit de doeken wordt gedaan.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

Wat m.i. een goede optie is voor een MMORPG met veel uitbreidingen is de methode die bij Everquest wordt gebruikt op dit moment:

Bij de laatste expansion zitten automatisch alle vorige expansions. Dus als je wilt instappen hoef je enkel de laatste expansion te kopen en je hebt alle voorgaande delen ook.

Nu moet je als je WoW wilt starten met spelen tot de laatste uitbreiding (nadat 4.2 live is gegaan) nog steeds de volgende producten aanschaffen:
* WoW classic (+ gratis BC)
* WoTLK
* Cataclysm

Maar goed het wordt wel iets goedkoper omdat BC nu gratis is. Is er ook iets bekend hoe Blizzard dit gaat doen als er een 5e expansion is (of een 6e etc)?
Ik ben het met je eens. Ik zie het op dit moment zo in dat je maanden tijd en ettelijke euri moet uitgeven om bij de endgame content te komen, waar 90+% van de actieve playerbase zit (en het leuke gedeelte van het spel begint).

Een half jaar geleden ofzo eindelijk mijn eerste karakter op level 60 gekregen, dus bij de originele vanilla endgame content... En toen was de lol voor mij er volledig af, omdat er gewoon niemand was. Iedereen stoomt gelijk door naar Outlands, ook omdat de gear die je in de eerste instance aldaar krijgt al veel beter is dan de endgame content van vanilla.

Ik zou graag willen dat Blizzard de endgame content(s) van de verschillende expansions leuk houdt om te spelen, of op een andere manier de spelers die (nog) niet toe zijn aan de expansions te onderhouden.

Maar dit is een goeie eerste stap: ik hoop dat ze dit mettertijd ook gaan doen voor de andere expansions (goedkoper maken, gratis maken, of met een X-hoeveelheid speeltijd verkopen).

Hoe zit het overigens met de endgame content van TBC? Wordt dat nog wat gespeeld, of stoomt iedereen gelijk door naar Northrend?
"Hoe zit het overigens met de endgame content van TBC? Wordt dat nog wat gespeeld, of stoomt iedereen gelijk door naar Northrend?"


Mensen die geen WotLK bezitten spelen soms wel door naar endgame content van BC. Anderen zetten hun experience stop op lvl 60 om deze content te unlocken. Je kan naar een NPC gaan in Stormwind of Orgrimmar, afhankelijk van je faction, om je experience stop te zetten voor een klein bedrag in gold. Naar wens kun je dit wellicht ook weer aanzetten als je verder wilt gaan met het levelen van je karakter.
En hoe zit het met die gamecards, die blijven gewoon wel behouden lijkt me?

één van de redene (niet de enige) dat ik wow niet speel is dat ik het zo schandalig duur vind.
Ik weet nog dat ik in der tijd HL1 kocht voor 15€ en ik heb er 6 jaar gratis plezier aan gehad.

vrienden van me die steeds mee zijn met de nieuwste wow hebben 5x 50€ ofzo neergeteld voor de games zelf + 13€ per maand voor gamecards.


als de gamecards wegvallen overweeg ik misschien wel een maandje te spelen oid..
Gaaf, ze gaan een beetje de kant op zoals Anarchy Online, daar kreeg je de uitbreiding Notum Wars ook gratis erbij.

Het enige grote nadeel hiervan is dat je veel meer gold spammers krijgt. (denk ik dan :o )
De expansion packs worden echt niet gratis bij WoW. Zoals er al staat moet je Wrath en Cataclysm nog gewoon kopen. Wrath zal na een tijdje misschien gratis worden, maar dan is de volgende expansion waarschijnlijk alweer uitgebracht.

Blizzard probeert gewoon mensen lekker te maken met extra's, zodat ze uiteindelijk de nieuwe expansion packs ook gaan kopen en niet blijven hangen in de oude versies. Ik had pas geleden alleen nog maar Burning Crusade, en kreeg toen van Blizzard een gratis 10-dagen trial voor Wrath. Aangezien ik die (en Cataclysm) toen al had besteld* heb ik er echter geen gebruik van gemaakt.

* Ik heb gewacht met upgraden totdat ik het nodig vond. Tot een week ofzo geleden had ik geen reden om Wrath of Cataclysm te kopen, ze boden te weinig extra's. Extra gebieden, kon ik toch nog niet naar toe. Extra races, och. Extra levels, zo ver was ik nog niet. Nu ik level 60 heb gehaald is Cataclysm toch wel fijn zodat ik overal kan vliegen.

Wat betreft het gratis downloaden, dat kon altijd toch al? Iedereen draaide toch (min of meer) dezelfde client, waarbij content gedownload werd als het nodig was? Ik heb een Stormwind bug kunnen oplossen door in de config file aan te geven dat ik Catacylsm had; er werd extra content gedownload die de bug oploste, en daarna had het spel me gewoon weer op BC gezet. Ik heb bij mijn upgrade van BC naar Cataclysm dan ook niks extra geinstalleerd.
Je hebt voor een groot deel dezelfde content: alles wat je zou kunnen zien, ookal heb je de expansion niet zit in de patch. De expansion zal dus voor terrain en wat extra monsters bevatten, alhoewel ze daarmee voorzichtig moeten zijn met hunters die hun pets kunnen tamen.
Ehm, jij vond alle extra content nog niet nodig omdat je nog geen lvl 60 was (en dus kocht je LK en Cata nog niet), maar nu je kan vliegen door heel Vanilla vond je het ineens wel de twee uitbreidingen waard? Niet de extra professions, de DK klasse, andere gebieden enz enz...
Wel apart :)
Extra professions: ik heb alleen archeologie gemist. Ik ben tevreden met mijn twee main professions.
DK klasse: nog niet nodig gehad.
Andere gebieden: ik ben eerst Kalimdor en de Eastern Kingdoms aan het doen, daarna Outland, daarna pas had ik Wrath nodig voor Northrend.

Ik was hoe dan ook wel van plan te upgraden, alleen pas wanneer het nodig zou zijn. En totdat ik Outland had afgerond of level 70 was geworden was het niet nodig dacht ik. Tot ik erachter kwam dat je pas kunt vliegen met Cataclysm.

En ja, niet kunnen vliegen is best irritant. Het is sneller dan een mount en je bent minder gelimiteerd in waar je naartoe kan*. Het is ook beter dan flight paths want dan neem je vaak de meest lompe omwegen.

* Gisteren nog vloog ik van Darkshore naar Teldrassil, als Horde member. Probeer daar maar eens heelhuids te komen zonder te vliegen of water walken.
Dit doen ze om nieuwe spelers te lokken. Veel 'veteranen' vinden de huidige content oersaai (me included), dus zullen ze dit ook tegen hun vrienden zeggen die niet spelen. Op deze manier worden ze toch gelokt om te spelen. Om erachter te komen dat er op level 85 gewoon niks te doen is...
Wat een onzin zeg... het is saai als je het 5-6 jaar gespeeld hebt. qua mechanics veranderd er namelijk niet zo heel veel en de basis blijft altijd hetzelfde bij nieuwe expansions. Daarom kan het na enige tijd saai worden ja..

Waar baseer je op dat nieuwe spelers het dan ook opeens maar saai moeten vinden? en op lvl 85 niets te doen? jij wilt dus beweren dat je alle content die lvl 85 biedt gecleared(hc) hebt en tevens alle achievements hebt behaald? i dont think so.

Ik vind wow ook saai, daarom ben ik na cata ook gestopt nadat ik 6 jaar gespeeld heb. Echter is dit by far de beste game die ik ooit heb gespeeld en waar ik het meeste plezier aan heb beleefd, en zou iedereen aanraden die enigsinds een fan is van RPG WoW zeker weten proberen.
hmm.. heb toch een hele andere ervaring.. voor mij begint de game pas op 85... al die onzin met questen/dailies etc. vind ik pure bezigheidstherapie. Raiden/dungeons (HC)is waar de game begint en dit kan alleen op max lvl.

Ben wel benieuwd naar firelands.. heb het vanmorgen al even gedownload.. iets van 450 mb. dus dat was zo binnen.
Onzin, content wise veranderd er helemaal niets, BC en hoger zal een speler nooit zien voordat hij lvl55-60 is geworden, dus 'voor je vriend' maakt dat niets uit. Huidige content blijft gewoon bagger saai, zelfs Cata is na 2x spelen totaal niet meer voor herhaling vatbaar, maar voor een nieuwe speler zal het niets anders zijn als in de oude situatie.

Als ze zo'n enorm focus hebben op hele end-content, moeten ze lvl1-70 aanzienlijk korter gaan maken.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 29 juni 2011 10:55]

Ik vind dat alle MMO's gratis moeten zijn als je maandelijkse fee moet betalen.
En ook de trial moet inhoud hebben van de volledige content zodat je het volledig kan beoordelen of je over wilt gaan tot subscriptie.
Mja EVE Online heeft zo'n systeem.
Daar kost het spel geloof ik 5 euro ofzo, en alle expansions zijn gratis.

Overigens zijn sommige skills niet te leren op trial accounts, maar je kunt genoeg ervaring opdoen in het spel on te beslissen of je het wilt blijven spelen of niet. :)
Eve Online is zelfs de eerste 14 dagen gratis, daarna betaal je €15 per maand + €5 extra om je trial account om te zetten naar paid.

Alle patches/upgrades zijn gratis (bestaan geen expansions, dit zijn gewoon upgrades).

Je kan overigens ook een boxed versie kopen... Maar hoeft niet :D
verschil is dat expansions in eve niet extreem veel voorstellen kwa werk/content vergeleken met wow ;)
Precies wat jij zegt! Maar dan niet.

EVE Online voegt hele onderdelen aan zijn engine toe, terwijl in WoW er alleen maar nieuwe stukken level komen met nieuwe NPC's en map scripts. Daar komt bij dat CCP veel onderhoudswerk doet met uiterste voorzichtigheid omdat de economie en verstandhoudingen in EVE vreselijk complex zijn. Anders dan WoW, waar een beetje unbalance of bugs aan de orde van de dag zijn. Kwalitatief zijn de expansions die CCP uitbrengt heel hoogstaand, dus jouw argument is of een troll, of pure onwetendheid.
Nja beter dit dan die micropayment onzin. Je betaald het spel en de expansions om niet kapot gegooid te worden met reclame en een game die zwaar imbalanced is doordat mensen kapitalen eraan besteden. Als dit een spel online kan houden ben ik daar tevredener over dan het alternatief.

Daarnaast moeten content designers, game masters, bug fixers, forum admins, ICTers en maintenance werkers ook brood verdienen en er moeten genoeg servers zijn die aan iedereen over de hele wereld een goede service kunnen bieden waar het aangeboden word. Onderschat deze kosten niet!

Daarnaast gaan de inkomsten van WoW vooral naar de ontwikkeling van nieuwe titels van Blizzard (Diablo 3, Titan, Starcraft 2: Ghosts of the Past)
Dat is natuurlijk onzin, je hebt niet zo veel aan lvl 60+ content als je begint als lvl 1. Dus dat is onnodig content downloaden.
Ja ok, maar waarom een trial limiteren als je ze gewoon toegang geeft tot de hele spel wereld. Dat je er nooit kan komen is een ander verhaal.

Wel een tijdslimiet, dat had ik nog niet gelezen over de trial uitbreiding.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 29 juni 2011 10:20]

En waarom zou ik dan gaan betalen als ik alles al kan? Je moet juist triggers creeëren waardoor je zegt van jaaah ik wil gaan betalen :)
Helaas zou dat het gold-selling probleem alleen maar groter maken. De winsten van farmers worden op dit moment nog onderdrukt door Blizzard dat ze continue zo veel mogelijk probeert te verbannen uit het spel, als het spel gratis zou zijn zou er veel meer winst gemaakt kunnen worden wat de markt alleen maar verder zou aanwakkeren.

Ik zelf hoop erg op een ontwikkeling van de markt na zoals ze dat bij Guild Wars hebben gedaan; je koopt het spel eenmalig voor om en nabij 60 euro en kan daarna alleen nog meer vanity items en andere optionele features (zoals de mobile auction house) kopen in de winkel. Met de recente overgang van Team Fortress 2 naar dit marketing plan hoop ik dat er veel zullen volgen, en dan met name de spellen met absurde abonnementsprijzen zoals WoW (wat nu €12 / maand + €3 / maand voor WoW Remote kost).
een poging the playerbase uit te breiden.. lijkt me dan dat ze dan de 2de en 3de ook voor een gereduceerde prijs aan moeten bieden, aangezien de maandelijkse kosten ook nogal fors zijn.
€12 per maand is fors voor een game die gehost wordt en continu uitgebreid wordt met nieuwe content?
Ja dat is zeker fors. gezien de playerbase.
En dan zijn de expansions ook niet eens gratis.
Zeik niet zo - speel het niet..

Je hebt vast geen idee hoeveel hardware en mankracht ervoor nodig is om dat hele serverpark te onderhouden.. Daarnaast moet je de uitbreidingen dan wel weer kopen maar tijdens een uitbreiding komt er zoveel extra "gratis" content bij dat dat best wel is te verantwoorden

Ik vergelijk het een beetje met CoD - je moet 15 euro betalen voor 2 nieuwe mappen en 3 oude (?) Daarnaast is een release van CoD dik 50,-- (niet via wat andere kanalen maar toch). Ook is het speel maar een half jaar houdbaar omdat er dan weer een nieuwe CoD op de markt komt waardoor de servers leeg lopen - helemaal erg met MW2 want das p2p. Ik kan sinds het uitkomen van MW2:BO MW2 zelf wel verwijderen want connecten bijna niet meer mogelijk, Kost: 50 voor het speel +2x een uitbreiding van 15 is 80,-- en je speelt het waarschijnlijk toch maar 6mnd... Das duur..

Bovendien is WoW ook een tikkie uitgebreider dan CoD..

Ik ben dan ook gestopt met CoD (ik kijk wel uit naar bf3 trouwens) en heb me gestort op WoW (veel vriendelijkere mensen ook over het algemeen en als er wat is wat je niet snapt op een quest/dungeon doet raar open je gewoon _in-game_ een ticket.

De eerste aanschaf van Wow is fors maar met het uitkomen van nieuwe uitbreidingen gooien ze de prijs van voorgaande uitbreidingen fors omlaag (en tbc is nu free)

[Reactie gewijzigd door shades op 29 juni 2011 11:03]

Slechte vergelijking aangezien je cod zonder de 15 euro aan dlc prima kunt spelen en je de game voor 29 euro had kunnen pre orderen. Bij wow tel je niet mee (en mag je niet mee) als je niet het hoogste level hebt en moet je dus de nieuwste content wel unlocken.

Het punt is dat het goedkoper KAN en dat er nu (te veel) geld wordt verdient. In 2008 werd al bekend dat de 200 miljoen kosten voor het netwerk + staff van 4 jaar binnen 2 maanden zijn terug verdiend: http://www.theinquirer.ne...53/wow-makes-huge-profits .

Een beetje tweaker had dit zelf kunnen bedenken na wat ervaring met de wow server clones waarop je met een beetje hardware zo 4000 man kwijt kunt. Het geniale aan world of warcraft is dat je altijd een target moet selecteren waardoor de server dus nooit zoeits als willekeurige kogels/pijlen hoeft te berekenen maar het altijd een kans is om te missen. Gewoon een simpele formule dus en geen physics. Kijk anders even hier als je er geen ervaring mee hebt: https://www.molten-wow.com/ .

Daarbij kun je zelf heel goed inschatten hoe veel mensen op jou realm kunnen door de addon van wowstatus.net te draaien op het moment dat er een que is. Dan kom je dus bij benadering achter de maximum capaciteit vd realm (x2 ivm factions). Wil je het precies weten dan moet je ook op de andere faction even tellen. Ik heb zelf altijd het idee gehad dat meerdere realms op een cluster draaien (vandaar de battlegroups oid die altijd tegelijk storing hebben).

Wow is een bijzondere game en het is begrijpelijk dat er mensen zijn die hun favoriete game graag verdedigen maar een beetje tweaker voelt aan dat de kosten voor de consument bij deze game weinig te maken hebben met de kosten voor blizzard. Blizzard kan de kosten per maand makkelijk verlagen of de expansion gratis maken. Het is een commercieel bedrijf dus ze hoeven niks... maar het kan wel. En daar mag een andere tweaker best kritiek op uiten zonder dat je deze persoon dan een zeikert hoeft te noemen...

ps voor de mensen die (de community van) wow zat zijn, bij rift betaal je 9,99 per maand.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 juni 2011 16:07]

Eens kijken, een playerbase van 11 miljoen spelers, die allemaal €12 per maand betalen. Zoveel kost het nooit een keer om een serverpark te onderhouden. Guild Wars heeft uiteindelijk iets van 5 miljoen exemplaren verkocht, zonder maandabonnement en die servers draaien ook nog steeds. WoW verdient bijna iedere maand zoveel.

Daarnaast houd het daar niet op:
1. Je koopt de game
2. Je betaald iedere maand
en 3. Er zijn ook nog eens micro transacties.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juni 2011 11:18]

Dat ze veel verdienen heb je gelijk in, alleen voor de volledigheid wil ik even toevoegen dat niet al die 11 miljoen spelers zoveel betalen. USA betaald minder en Azie nog minder.

Verder is het natuurlijk zo dat de game gemaakt is door een bedrijf, en niet een liefdadigheidsinstelling. Toen ik het speelde, vond ik die €12 in ieder geval genoeg value for money gezien de uren plezier die ik er van had.
Gemiddelde games kosten in de winkel tussen de 40 a 60 euro.
Die speel je in 2 a 5 dagen uit.

Al zou ik world of warcraft volledig moeten kopen, en een maand subscription er op moeten gooien haal ik er al meer uit voor mijn geld.
Dat is dus ook de reden dat ik de €12,- per maand gewoon totaal verantwoord vindt. WOW is alleen helaas te verslavend, daarom begin ik er niet meer aan. Toch was het een leuke tijd, helaas heb ik WOW en TBC al toen was ik uitgekeken omdat ik te veel uren in het spel moest steken om beter te worden.

Maar ik denk als ik vandaag weer zou gaan spelen ik meteen weer verslaafd ben.
Het is niet alleen de serverpark dat moet worden onderhouden. Ze moeten ook de mensen betalen die voor hun werken. Dus dat word z'n kleine 4600+ mensen die betaald moeten worden.

Een keer per jaar BlizzCon houden zal ook wel niet gratis zijn. Al zullen ze het geld daar wel uit de kaart verkoop halen. Maar dan nog, kost het geld.

Maar uit eindelijk blijft het een bedrijf dat winst wil maken.

* Cijfers komen van http://www.thegamereviews...mbers.html/comment-page-1 deze dateren uit 2009. Dus de aantallen kunnen inmiddels hoger liggen. *

[Reactie gewijzigd door Metian op 29 juni 2011 11:33]

Ook niet overdrijven. Stel dat die 4600 mensen een gemiddeld bruto salaris van 4000 euro hebben dan gaat het over 20 miljoen per maand.

Overige kosten (niet te shabby ingeschat):

- Klap je nog 10 miljoen per maand tegen je infrastructuur aan, inclusief uitbreidingen
- Nog eens 10 miljoen per maand naar nieuwe ontwikkeling.

Ze vangen ruwweg 120 miljoen, dus blijft er 80 miljoen over.

Ik bedoel: ze zullen heus hun kosten wel hebben maar armzalig zijn ze niet. Ik zou een systeem als EVE online veel beter vinden. Je betaalt maandelijks en loopt gewoon mee met alle updates. Geen discussie, geen onduidelijkheid, geen onderscheid tussen spelers. Wel zo handig toch? Neemt ook een barriere weg, want ik heb al een paar keer gestaan dat ik niet wist welke uitbreiding ik in de winkel moest kopen en uiteindelijk van afgezien omdat ik niet zeker wist of ik dan de voorgaande versies ook nog moest kopen...
Plus de hardcore gamers kunnen door middel van PLEX ook nog een subscription met ingame geld kopen !

Een reward voor de mensen die contributie leveren aan de EVE-gemeenschap, En het actief houden.
Waarom zou jou systeem beter zijn dan het systeem van wow?

Uiteindelijk heeft wow nog steeds de grootste playerdatabase, zal ook wel een reden hebben toch?
alle servers kosten ook iets van 300.000 per dag
11 miljoen spelers, zijn die allemaal wel alle maanden actief?

Maar verdienen ze er hopen geld mee? Tuurlijk dat en waarom niet eigenlijk?
Als de consument dit nu wil betalen?

Natuurlijk kan het goedkoper maar dat zullen ze pas doen als hun populariteit daalt om mensen die het anders te duur vonden toch over te halen. En dat is net wat ze nu doen. Dit geeft gegarandeerd een boost in nieuwe spelers.

En natuurlijk willen ze maximale winst, het is geen vzw maar een commercieel bedrijf met investeerders die alleen maar harde euro's willen zien. Dus zolang de consument betaald kan je ze het niet kwalijk nemen.

En persoonlijk vind ik het nu ook niet dat ze echt het onderste uit de kan halen, de prijs is niet mals maar niet overdreven. En het is ook niet zo dat je met items zit die beter zijn dan de rest die je alleen krijgt door euro's. Of dat je gold kan kopen voor euro's (op de "zwarte markt" wel maar maar dat terzijde) Andere mmo doen dit soms wel.
Jouw #3 is niet eens verplicht. Die microtransacties zijn de aankopen die je doet in de Blizzard Store. Daar kun je overigens alleen een vanity pet of een mount kopen, geen van beide die jouw een voordeel geeft op andere spelers. Maar Blizzard heeft zelf ergens tijdens de Blizzcon van vorig jaar laten weten dat het onderhouden van die servers niet eens zoveel kost als mensen denken.

De opbrengst van 2 van die pets gingen volledig naar een goed doel, dus niks winst maken wat dat betreft. €30,- voor een mount is misschien wat overdreven veel, maar je koopt het 1x en dan is het toegankelijk voor elke character die je hebt of ooit zult maken.

Die €12,- per maand wat ik betaal is trouwens helemaal niet zoveel, of leven de mensen tegenwoordig allemaal van het kleingeld wat ze op straat vinden? Lijkt mij dat tweakers die graag veel geld uitgeven aan dure computer spullen juist niet moeten klagen om een magere €12,- per maand. Drink dan 2-3 glaasjes minder in de maand en je hebt het eruit.
Guild Wars met WOW vergelijken in deze gaat uiteraard totaal niet.
Hoeveel gebruikers heeft GW? Hoeveel WOW?
Hoeveel servers heeft GW? hoeveel GW?
ETc etc.

Iets met appels en Peren...
Ik snap het verschil niet hoor. Beide azen op dezelfde speler-markt en houdt er zijn eigen betaal mechanisme op na. Ideaal om die eens te vergelijken. Feitelijk moet/mag je dat ook nog eens vergelijken met de F2P-mmo's.

Ok GW heeft minder gebruikers, dus minder server uitgaven, maar voor hun part hadden ze er liever meer dan WoW , dus dat is geen argument.
GW heeft geen abbo, dus minder inkomsten.
GW heeft inderdaad minder updates/uitbreidingen tussendoor omdat zij van plan waren om die frequenter te bundelen en zo uit te brengen.

Het gaat in de vergelijking nu net om hoe GW met minder toch dezelfde markt bespeeld en probeert te overleven. en geloof me dat doen ze zelf ook hoor.

Wil je ook zeggen dat je HP en Dell niet mocht vergelijken omdat HP via winkels verkocht en Dell enkel online (was vroeger zo).

Oja en het laatste argument is dat GW geen echte MMO is wegens hun instanced play, gaat ook niet echt op, want GW2 wordt wel zo en zal hetzelfde betalingsmechanisme behouden als GW.
Of het zal stand houden ???
GW2 wordt per maand betalen
Volgende keer misschien eerst even de moeite nemen om iets op te zoeken voordat je onzin verkoopt?

http://eu.guildwars.com/support/article/faq_gw2/

GW 2 gaat gewoon hetzelfde model hanteren als het origineel.

@below: Vraag me af hoe een open wereld server kosten verhoogt. Daarnaast gaat GW 2 wel gewoon open world dus blijft een wankel punt at best.

Blizzard verdient gouden bergen aan WoW, niet voor niks dat zoveel andere developers hebben geprobeerd een succesvolle MMO op poten te zetten met hetzelfde pay2play systeem. Verder ook niks mis mee dat ze er dik aan verdienen aangezien ze een grote hoeveelheid spelers geven wat die graag willen zien. Dus waarom de pogingen om te doen alsof Blizzard hier eigenlijk helemaal niet zo dik aan verdient?

En ben het er mee eens dat 12 euro niet eens zo veel gevraagd is gezien het aantal uren dat de meeste spelers erin steken. Vergelijk het eens met andere entertainment takken. Film van 2 uur kost je algauw 7 euro voor een kaartje en dan mag je niet de hele maand naar die film :P
Nee hoor, GW2 is ook (net zoals GW1) gratis maandelijks te spelen na eenmalig aanschaf.
GW Met WOW vergelijken is niet hetzelfde als DELL met HP vergelijken.
JE zou dan moeten gaan voor HP en NEC of Toshiba ( computers ).
Daar zit ook het hele probleem. Hoewel je argumenten op zich niet verkeerd zijn , zijn de bedrijven in omvang, operations , etc volledig verschillen en zijn dus om die eenvoudige reden al niet te vergelijken.

Dus je bent nog altijd appels met peren aan het vergelijken. Allebei fruit , maar daar houdt het dan ook mee op!
Guildwars heeft een hele andere architecture. En is geen OPEN wereld. Dat is het verschil. daarom kost gw zoveel minder serverpower.
Hierboven is al vermeld geweest dat GW2 WEL een open wereld zal hebben en nog altijd zonder montly fee te spelen zal zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat GW2 een geduchte concurrent voor WoW kan worden als ze hun ideeën goed uitwerken. Stiekem hoop ik dat GW2 sterk doorbreekt zodat we eindelijk van het commentaar af kunnen dat 'WoW €12 per maand vraagt om hun serverpark te onderhouden'. Blizzard wil gewoon geld verdienen en mensen willen ervoor betalen, het serveronderhoud is slechts een klein deel hiervan vermoed ik.
Hmm, om het zo te zeggen, ik speel csro, dat is bijna het zelfde als wow, je moet ook beesten killen, quest doen, en lvl'en, maar csro is gratis! en daar zijn ook wel veel spelers(niet zoveel als wow) en ik heb geen lagg ofz, csro haalt hun inkomen uit speciale dingen die je met echt geld moet kopen, en dat werkt goed, en hun houden alles ookal 6 jaar draaiende.
micro-transactions, bah.
Sorry hoor maar die vergelijking slaat kant noch wal. Hoe kun je nu WoW met CoD gaan vergelijken? 2 totaal verschillende games met een totaal verschillende doelgroep...

En waar baseer jij je op als je zegt dat een game van 50 euro. Maar een half jaar houdbaar is? Diablo 2 heb ik toch echt wel 2 jaar lang gespeeld hoor.

Neemt niet weg dat WoW gameservers nodig heeft en het nodige onderhoud maar baseer je verhaal dan iig op vergelijkbare games zoals guildwars, aion of rift.
Ik deel uw mening over betalen om een gekocht spel te kunnen spelen, echter vind ik dat uitbreidingen moeten kunnen als er voldoende nieuwe content is. Niet zoals in sommige shooters je 30€ moet betalen voor enkele multiplayer maps meer.
Denk toch dat er dik 11 miljoen mensen het niet eens zijn met je. Dan kun je berekeningen maken wat je wil, het gaat er om dat die mensen dat willen betalen. Als jij met 12 euro 11 miljoen leden kan aantrekken, dan kun je rustig zeggen dat de prijs goed is.
ik speel de game zelf niet (meer) maar prijs vind ik vrij acceptabel.

Als ik een game koop voor de PS3 (rond de 60euro) komt er een maand later 1 of 2 nieuwe DLC's a 10euro, voor de volledige game + uitbreidingen ben je dan al snel 80-90euro kwijt.

Dat staat gelijk aan 7 maanden wow, denk niet dat ik die ps3 game voor 7 maanden speel. neej die prijs van 12euro is vrij acceptabel
Maar WoW is ook niet gratis... je zal de game sowieso eerst moeten aanschaffen om de gratis DLC te krijgen. Wil je dan de volledige game zal je toch ook weer geld moeten neerleggen voor die extras. Volgens mij zit ik dan ook al snel aan de 50 a 60 euro... Plus dat men blijft verdienen aan WoW spelers... ik ken er die spelen al vanaf het begin en zijn dus al honderden euro's kwijt puur aan abonnementsgeld.

Ik had die €12,- persoonlijk redelijk gevonden als je dan de game zelf gewoon volledig kon installeren... Imao zou het zo moeten zijn dat je of een abonnement betaald voor de game, of de game in 1x volledig aanschaft. Het verdienmodel nu is toch best wel 'inhalig', eerst aanschaffen en dan ook nog abbo betalen. Het is absoluut de game waar veruit het meeste grove geld wordt verdiend... er is geen enkele andere game die maand na maand nog steeds miljoenen binnenharkt.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 29 juni 2011 10:31]

Als je het spel aanschaft zit er direct een maand speeltijd bij. Je hoeft voor de eerste maand dus niet verder te betalen.

Verder is 12 euro per maand helemaal niet duur voor goede servers met lage ping en continue verbeteringen
een beetje kort door de bocht
Je kan het ook zien dat je voor de eerste maand 20 euro betaald.

en als je dan nog de twee (voor het gemak 20 eu per uitbreiding) andere uitbreidingen wil zit je op 60 euro. en dan mag je een maand spelen, dat is je startup fee om alle content te hebben. en daar dan nog na de eerste maand per maand 12 euro.

Bij EvE online is in ieder geval alle content gratis, ongeacht wat je denkt van het spel, en ook hier zijn regelmatig content updates

[Reactie gewijzigd door Bornhald op 29 juni 2011 12:03]

Al een tijdje niet meer op Eve geweest denk ik? Ze gaan Pay 2 Win in-game shopuitbreidingen doen.
Al die conclusies die men trekt uit één gelekte e-mail. :z

[Reactie gewijzigd door Maizel op 29 juni 2011 16:48]

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat WoW een behoorlijke klantenservice heeft.
Heb je problemen in het spel, kan je contact opnemen met de klantenservice die over het algemeen bijzonder vlot is.
Daarnaast als er iets met de account is kan je bellen en ook dat word rap opgelost.

Hier betaal je natuurlijk ook voor.

Daarnaast word er elke woensdag onderhoud uitgevoerd, en soms zitten daar ook gewoon (kleine) uitbreidingen tussen net als nu

Om maar even de vergelijking met CoD te maken. Als je daar iets met het spel hebt moet je het via fora oplossen?
De verhouding nut/prijs is echter zeer goed bij wow voor de meeste gebruikers, een betere verhouding dan menig andere game die goedkoper lijkt (maar dat gaat dan alleen op in absolute zin).
BF:BC2 voor 40 euries gekocht, en speel het nu al sinds maart 2010. (Nu BF3 ook alweer gepreordered voor 36 euros :D) In die 14 maanden had jij 200 euro betaald.
Inderdaad er zit daar een team achter dat er dag en nacht aan werkt om het draaiende te houden zonder meerdere problemen.

En om eerlijk te zijn betaal ik elke maand met plezier die 12 euro. Het stopt nooit. Als je om de 2 maand een nieuwe game koopt kost je dat minimum 50 euro. Dan zit ik nog maar op 24 euro. En via G2Play.net kan je playtime voor 22 euro kopen (2maand).
Inderdaad er zit daar een team achter dat er dag en nacht aan werkt om het draaiende te houden zonder meerdere problemen.
Zonder problemen ???

Elke uitbreiding en grote patch die er sinds TBC is uit gekomen zit vol met bugs, en ipv de beta servers te gebruiken om de bugs te vinden, gebruiken ze hun 12m gebruikers als beta testers >_<

Daar naast begint het gevoel van "bin there, done that!" steeds erger te worden.

Ik zit in de oudste guild op mijn server, met ongeveer 70~80 leden, maar sinds Cataclysm hebben steeds meer moeite om een 25 man raid samen te stellen.

Met een zeer actieve ook offline groep, we hadden vorige maand een ontmoeting, waar we met 73 mensen een grote villa hadden gehuurd voor een week en veel plezier gehad.

Waar we in Vanila raids zonder moeite 4x 40 man raids maakte per week maakte, is het nu steeds harder om een raid groep samen te stellen.

Daar naast door alles steeds simpeler en eenvoudiger te maken, heeft Blizz het nu zo simpel gemaakt dat elke idioot het kan spelen, en goede gear kan krijgen, elke "verbetering" die Blizz heeft doorgevoerd voelt iig voor mij als een versimpeling van het spel, en steeds minder interessant.
Als mijn guild niet zo tof was geweest was ik al veel eerder met WoW klaar geweest.

* player-x als zijn huidige 3 maanden game-time op zijn, dat hij na 7 jaar klaar is met WoW!
Zonder problemen ???

Elke uitbreiding en grote patch die er sinds TBC is uit gekomen zit vol met bugs, en ipv de beta servers te gebruiken om de bugs te vinden, gebruiken ze hun 12m gebruikers als beta testers >_<
Ik ken vrij weinig spellen (en überhaupt software) die bug vrij uit komen (of überhaupt zijn). Ongeacht hoe goed er getest worden. Ik meen dat er voor standaard kwaliteit geldt dat er per 1000 regels code 1 bug in zit. Deze ga je niet allemaal direct vinden (met direct vinden bedoel ik na testen in een gecontroleerde omgeving, acceptatie omgeving, van OTAP uitgaande) , en er zullen er ook zijn die je nooit gaat vinden.

Daarbij ken ik zat ontwikkelaars die van mening zijn dat de productie omgeving de beste test is. En ik moet zeggen dat ik het daar als analist ook zeker niet mee oneens ben. Omdat daar pas echt alles geprobeerd wordt en daar ga je de uitzonderingen vinden die niet getest kunnen worden omdat je niet in beschouwing neemt dat iets dergelijks zal gebeuren.
Het probleem is dat er zoveel bugs in zitten dat elke gebruiker ze na een paar uur tegenkomt. Dat kan op een paar dingen wijzen: Of Blizzard heeft een erg, erg slechte tester, of hij werkt maar 1 dag per week, of Blizzard releaset keer op keer met tientallen known bugs.
Ze hebben toch de public test realm? Wordt die niet gebruikt om de bugs te pletten e.d.?
Als je even bedenkt waar die 12 euro van jou aan besteed wordt, valt het eigenlijk wel reuze mee.

Er zijn regelmatig grote content updates, deze krijg je dan eigenlijk compleet gratis (ik heb het niet over de uitbreidingen, maar in dit geval dus over 4.1 of 4.2 patches). Als je dit zou vergelijken met een game die je voor 60 euro koot, en per DLC ben je dan een euro of 10-15 kwijt gemiddeld. Nu zit deze in jouw maandelijkse 12 euro in begrepen. Je betaald dus al een stukje voor de extra content. De ontwikkelkosten, kan je dus stellen, betaal je gewoon door netjes jouw subscription draaiende te houden. Je betaald de developers, maar dit is in principe niet veel anders dan als bij DLC (en dan bedoel ik niet mappacks van bijv 800 MS points en waar je 3 maps krijgt uit andere versies van hetzelfde spel).

Daarnaast, de servers waarop jij speelt, kosten ook veel geld. Niet alleen de aanschaf, maar ook het onderhoud dat hier wekelijks op gepleegd word. Maar niet alleen zijn er materiaal kosten, ook de mensen die de boel monitoren, zorgen voor het onderhoud en upgrades, moeten ook ergens van betaald worden. Evenals de GMs die proberen de spelers een zo optimaal mogelijke spel ervaring te bezorgen.

Als je dit alles even vergelijkt met een gemiddeld spel van een euro of 60. Een spel waar je tegenwoordig een uurtje a 6-8 in zit (dit is meer regel dan uitzondering), of in het ergste geval, 12 uur. Laat ik dan even uitgaan van een 8 uur gemiddelde voor gamplay a 60 euro. dat is 7.5 euro per gespeeld uur.

Voor 5 euro meer, krijg je dus onbeperkt toegang voor een game, waar je in een maand tijd, zelfs als je maar een uurtje per dag speelt, dus 30 uur betaald, voor 12 euro. Dit komt effectief neer op een 40 cent per gespeeld uur. Das toch heel wat meer waar voor je geld, ben ik van mening.

voor 40 cent per (gespeeld) uur krijg je dus: onbeperkt toegang tot de servers, eindeloos veel uren spelplezier, regelmatige content updates, mensen die jouw spelplezier in het belang hebben, onderhoud aan de servers waar je op speelt, en meer. Als je meer dan 30 uur per maand zou spelen, gaat je prijs per gespeeld uur nog verder naar beneden.

Ik kan dan ook niet begrijpen, dat je 12 euro per maand fors vind, als je bedenkt wat je er voor terug krijgt.
Het enige jammere vind ik nog steeds (ik speel al niet meer sinds WotLK is uitgekomen) dat als je maar een uurtje per dag speelt je echt een heleboel spelervaring mist in de zin van dungeons en vooral raids die je dan echt wel kan vergeten. Tevens is het dan ook niet makkelijk aan een beetje actieve guild te komen.
Het grootste probleem waar ik altijd tegenaan ben gelopen is dat de meeste raids starten tussen 6 en 7 terwijl er bij ons thuis dan net altijd gegeten werd...

Al met al heb ik genoten van de mooie landschappen die WoW te bieden heeft en zeker de meeste starter zones vond ik echt geweldig mooi, maar voor mij was de lol op lvl 70 (BC) er wel af aangezien ik nergens terecht kon omdat ik niet uren achtereen op een dag kon spelen vanwege tijdgebrek.

Ik ben het met je eens dat de spellen waar je tegenwoordig 50 euro voor neertelt over het algemeen een beroerd korte gameplay hebben, maar met 1 uur WoW per dag zijn er denk ik een hoop mensen snel uitgekeken op het spel, zeker op high level.

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 29 juni 2011 11:18]

Hoelang eet jij dan? Toen ik nog WoW speelde en iemand moest voor een kwartier afk gingen wij gewoon vrolijk verder met trash mobs op te ruimen, zeker in het begin.
toendertijd woonde ik nog thuis en was ik gerust 3 kwartier verder als ik ging eten (tafeldekken, eten, afruimen en alles in de vaatwasser ruimen).

Al met al dus niet echt een wenselijke tijd om te gaan raiden.
Verder had ik heel erg onregelmatige speeltijden (sociale leven ging bij mij ook altijd voor), waardoor ik ook nooit vooruit wilde plannen om mee te doen aan een raid.
Het feit dat ik me niet wilde laten vastleggen aan bepaalde tijden om WoW te spelen is een zeer bewuste keuze geweest, maar heeft er wel toe geleid dat ik nooit de volle potentie van het spel heb meegemaakt en is ook de reden dat ik het al lange tijd niet meer speel.
Mijn guild startte altijd rond 8-9 uur, om door te spelen tot 11 of 12 in het weekend met een sign up systeem. Je kon dus zoveel of zo weinig raiden als je wilt. Met een addon werd dan bijgehouden wie het meeste bijdraagt en daarmee kon je dan drops "afkopen". Zo kan je 2 keer per maand of elke avond spelen, het is je eigen keuze.
Die is inderdaad fors gezien het aantal spelers dat deze fee betaald. De nieuwe content die continu wordt toegevoegd kost geen vermogen plus voor de echte nieuwe content, lees uitbreidingen, betaal je gewoon opnieuw een bedrag om het te mogen downloaden en spelen. Naar mijn mening moeten die kosten dus lager kunnen.
Vergeet niet het hosten van de servers. Elke realm bestaat uit minimaal 3 servers, 1 voor kalimdor, 1 voor eastern kingdoms en een dungeon server. Dat zijn niet de eerste de beste huist-tuin en keuken servers.

Als je bedenkt dat er ruim 400? realms zijn dan zijn dat dus over de 1200 servers die onderhouden moeten worden.

De expansion koop je waarmee je de ontwikkelingen betaald voor de expansion zelf. Het abbo betaal je voor het onderhoud van servers, gratis content patches tijdens de expansion, service (o.a. game masters, etc), forums, support, etc. etc.

12 euro per maand is echt niet veel, een gemiddelde speler stopt er misschien wel 100 uur per maand in. Als je 1x naar de bios gaat dan ben je dat geld al kwijt voor 2 uur plezier.
Het is zo fors dat Blizzard de helft als winst binnen haalt. Als je dat uitrekent is het om beroerd van te worden.
Inderdaad belachelijk, een bedrijf dat winst maakt. Waar halen ze het lef vandaan?

12 euro is prima voor een maand lang toegang tot een MMO. Zo'n beetje elke andere bezigheid kost je maandelijks meer.
Inderdaad, maar er schijnen wel meer bedrijven te zijn die winst maken. Schande! Wat is dat voor onzin? We moeten toch alles gratis kunnen downloaden?!

:P
Weet niet welke andere bezigheden jij hebt.....
Bioscoop 14,- 2 uurtjes
Avondje stappen 50,- ben je zo kwijt
Dagje pretpark 30,- tot 40,-

Als je WOW een jaar speelt kost je dat 144,-
Daar kan je 2-3 spellen voor kopen die je misschien 2-3 maanden speelt?
Hou je 3 maanden winst over bij WOW.

En wat betreft de kosten voor Blizzard. Hou er rekening mee dat ze alles dubbel uitgevoerd hebben met aggregaten en backupsystemen.
Een uurtje per ongeluk eruit liggen is geen optie.
Dus 10 miljoen voor infra? denk dat je er bij 30 nog niet in de buurt zit.
Mount & Blade- €10 - 300 uur.
Mount & Blade Warband - €15 - 450 uur
Shogun Total War, 29,95 - 200 uur
Bad Company 2, €29,95 - 150 uur.

Sorry hoor, maar wat jij zegt is bullshit.
En toch zijn er zo veel mensen die het geld er schijnbaar wel voor over hebben dus wat is daar mis mee? De service die ze bieden is gewoon erg goed, heb je een probleem krijg je vrij snel ingame hulp etc.
Het is ook best te betalen hoor die €12.-, is een paar biertjes minder per maand. Maar dat neemt niet weg dat Blizzard er hoe dan ook erg riant op verdient en een gratis expansion als deze dus een leuke extra is maar zeker niet alleen maar goedertierenheid.
Inderdaad. Je slaat wat mij betreft de spijker op de kop.

Alle Yay-sayers schijnen te denken dat mensen die tegen subscriptions van een bepaald bedrag vinden dat het veel geld is, of dat het niet op te brengen is.

Het zal voor de meeste mensen niet veel geld zijn, maar ik weet zeker dat Blizzard er schandalig veel geld mee verdient en het een stuk goedkoper zou kunnen!
Het is zo fors dat Blizzard de helft als winst binnen haalt. Als je dat uitrekent is het om beroerd van te worden.
Afgezien van of de prijs gerechtvaardigd is (dat is door ieder individueel zelf te bepalen); waarom zou je beroerd worden van de hoeveelheid winst dat een bedrijf overhoud aan de prijzen die ze hanteren voor een game? Het is hun goed recht (en als onderneming zijnde misschien zelfs plicht) zo veel mogelijk winst te maken, en logischerwijs kan deze winst maar uit één bron komen: de klant.

Je moet je overigens bij een MMO (als WoW) wel realiseren dat je in mindere mate een product afneemt en in veel grotere mate een dienst. In dat opzicht is het goed te rechtvaardigen om uitbreidingen gratis te willen krijgen, je betaalt immers abonnementsgeld. Je wilt ook niet iedere keer dat KPN een mast bijzet eenmalig X bedrag bijbetalen omdat je dan in nieuwe gebieden kan bellen. Anderzijds zit je weer met de winst die het bedrijf wil/moet maken, en dat de klant (graag!) in het geval van WoW voor deze uitbreidingen betaalt. Ze zouden gek zijn als ze zo'n kans op extra inkomsten zouden laten schieten, bedenk voor jezelf maar eens wat je zou doen in hun geval.

Het is m.i. dus absoluut niet mogelijk om te stellen dat de prijzen of de winsten van Blizzard te hoog zijn. Dat kun je bijvoorbeeld bij Apple ook niet stellen; ze verdienen namelijk grif geld omdat de consument hun (meer)prijs wil betalen. En zolang er voldoende consumenten zijn die 'gewoon' betalen, kun je moeilijk spreken van te duur.
Dit inderdaad: De spelers betalen het gewoon, en wie dat niet wil, die speelt het lekker niet. Zelf heb ik zo'n 4 jaar voor dit spel betaald + 3 uitbreidingen en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Dat het nu allemaal goedkoper wordt gemaakt is logisch; het spel is 6-7 jaar oud en de player base loopt terug.

Bovendien: Die inkomsten steken ze weer in toekomstige games als Diablo 3, Starcraft 2: Heart of the Swarm en de nieuwe MMO waar ze al 3 jaar mee bezig zijn. Het wordt dus goed besteedt, want Blizzard heeft nog nooit een matige of slechte game afgeleverd.
haha inderdaad, zolang als spelers betalen..

Besef je echter wel dat je op dit moment allang niet meer alleen betaald voor wow maar ook voor het team dat werkt aan hun volgende MMO.
(wat op zich niet verkeerd is gezien de reputatie van bliz om kwaliteit te willen leveren)

Ik vermoed dat op dit moment nog maar 40% van hun resources naar wow gaat want
de content die uitkomt is kwalitatief niet echt super meer, mager op zijn minst en zal er niet beter op worden..
Dat spel zit aan zijn limits qua features omdat de engine inmiddels sterk verouderd is..
Waarmee ze dan weer prachtige games kunnen maken zoals diablo. Van mij mogen ze!
Dat is het probleem dus. Voor die nieuwe content komt er nog eens een extra klap boven op die €12. Wel vraag ik me hoeveel mensen nogsteeds slechts enkel de 'vanilla' WoW draaien. Je krijgt hem immers ook al bij de battlechest en alle hardcore players die hebben toch alle expanties al wel meteen bij de release gekocht.

Een beetje jammer dat je voor een spel dat al €12 p/m kost ook nog eens €65?(incl uitbreidingen) moet betalen. Maargoed, dat is natuurlijk marktwerking.
Je kunt natuurlijk beginnen met de default WoW, waarbij je nu dus tot lvl 70 kunt levelen.

In de price watch kost WoW maar 9 euro dus dat is niet bepaald duur met uitbreidingen erbij zit ik dan op 51.54 en dat is een goede prijs voor zo'n grote game. (dus hoe je aan die €65 komt is mij dan ook een raadsel
En bij de FRS (sowieso in doetinchem, andere filialen weet ik niet) kost WoW nog maar 5 euro ;D
Als je alle uitbreidingen wilt heben word het natuurlijk ook wel steeds duurder om in te stappen. Daarom is het ook geen raar idee om nu de eerste uitbreiding gratis mee te leveren.
Dat valt wel mee, de uitbreidingen zijn niet duur en ook het orginele spel is stukken goedkoper geworden.

Eigenlijk moeten ze gewoon deze uitbreiding open gooien dus voor iedereen, ook die WoW al hebben zonder uitbreiding.
Een kijkje op amazon.co.uk laat zien dat de volledig world of warcraft toch nog steeds £11.99 + £16.61 + £19.20 = £47.80 = €53.14 kost. Bij bol.com kom je zelfs nogsteeds uit op €86.97 uit. Dat noem ik niet goedkoop voor een game die ook nog eens maandelijkse kosten rekent.
Waarbij Wow zelf bij de release 50 euro kost en de releases 30 euro/stuk ofzo.
koop het dan niet bij bol.com. op battle.net (de officiele website van blizzard) kan je het vinden voor 70 euro. Als je kijkt hoe belachelijk veel content dat is dan velt het goed mee. Het is ook echt belachelijk groot, voor een bepaalde achievement moet je alles exploren. Voor de expansion die flying mounts overal toeliet ben je daar echt verschillende dagen mee bezig door gewoon rond te lopen, zelfs op een snel rijdier. En dan heb je eigenlijk het singleplayer deel gezien. Je hebt nog tientallen dungeons en raids die tussen 30min en 6 uur kunnen duren (die 6 uur hoeft trouwens niet na elkaar, mag gespreid worden over een week). En als DAT nog niet genoeg is heb je nog PVP waar je echt zoveel tijd kan insteken als je wilt, want er zal altijd iemand betere pvp gear hebben dan jij en je dus verslaan.

Probeer echt de schaal van WoW goed te vatten voordat je de aanschafkost veel vindt. Je kan perfect de een basisaccount + nu de gratis burning crusade kopen en voor 5 euro genoeg content hebben voor twee maand als je redelijk casual speelt. 12 euro per maand is goed doenbaar imho. Als je gaat kijken naar hoeveel uur ik per maand TV kijk en hoeveel we daarvoor betalen.... WoW is dan echt wel een betere deal. WoW spelen voor een jaar is gelijk aan iets meer dan 2 gewone games qua prijs. Welk spel buiten misschien Call of Duty speel je echt een jaar op? Zelfs 2 spellen met 30 uur storyline wat heel veel is de laatste tijd zullen zeker geen volledig jaar vullen.
Dan koop je het toch niet? Ik snap niet dat het zo'n probleem/discussiepunt is. Als Blizzard genoeg exemplaren van hun spel en uitbreidingen verkoopt (wat ze volgens mij doen), dan is er een markt voor. En zijn er dus mensen die EUR 86,97 niet te veel vinden en ook geen problemen hebben met de EUR 12 per maand.

Ik heb het er niet voor over en speel WoW dus ook niet (meer).

OT:
Mooi dat dit gratis is geworden, mag ook wel voor een uitbreiding uit 2007 (!). Tijd voor een nieuwe WoW! :)
aangezien de maandelijkse kosten ook nogal fors zijn.
Ik denk dat maar een klein gedeelte van de playerbase onder de 16 is en boven die leeftijd zijn de maandelijke kosten ineens zo fors niet meer...
Ik hoop dat ze nu de 4 starter-zones hebben toegevoegd aan het continent ipv ze een aparte instance te maken.
Als je doelt op Silvermoon, die zal in principe nooit onderdeel tot het continent worden, samen met BC zit dat ding op een compleet andere server en is nooit onderdeel geweest van 'de wereld'.

Verder moet het voor die wolfjes en gremlins wel 'phased' zijn, omdat hun locaties uiteindelijk niet meer bestaan, of juist bestaat uit enorm veel phased content.
Nou ik vind het behoorlijk acceptabel voor een game die iedere woensdag onderhoud pleegt aan de server. Constant nieuwe inhoud vrij geeft.

Ga eens een avondje stappen 12 euro wat koop je daar voor 4 biertjes? En dan ben je er nog geen eens 2 uur. Wow kan je de hele maand onbeperkt spelen(behalve woensdagmorgen) met al je vrienden mits zij willen spelen.

Daardebij komt nu ook dat je tot lvl 80 recruit a friend kan doen wat alleen maar mooi is.

Ik vind het al met al een hele schappelijke prijs.
Ik denk dat het vooral mensen klagen die eigenlijk de leeftijd nog niet hebben om het te kunnen spelen, en ook nog geen financiele zelfstandigheid hebben.

12 euro is inderdaad peanuts als je kijkt naar wat ze leveren (en hiermee doel ik op de vergelijking met alternatieven)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 29 juni 2011 11:48]

Belachelijk dat ze nog geld vragen voor oude expanions. Bij everquest en everquest2 krijg je bij de laatste expension gewoon alle voorgaande gratis. Dat is ook logisch omdat een groot deel van de content van een expanion niet meer gebruikt wordt als er een nieuwe expansion is. Je ramt dan alleen zo snel mogelijk door de content heen zodat je bij de nieuwste zones kan.
Een hoop mensen zullen hier blij mee zijn maar ze trappen ook een aantal mensen op de tenen. Dat aantal bevind zich onder de mensen die er gewoon voor betaald hebben.

Blizzard zal een keuze moeten maken, de patches en uitbreidingen worden gratis (zolang je het abbonnement betaald) of ze maken ze een stuk goedkoper of maken vooraf bekend dat ze na verloop van tijd gratis worden.

Dit is een beetje de consument "flessen". Bovendien lopen ze nu ook het risico dat er een groep ontstaat die zegt: we wachten wel tot ie gratis wordt.

Als ik blizzard was zou ik ze gratis maken, ben je meteen af van al die verschillende content waar de mensen mee rondlopen en kun je een hoop onderhoud van services en servers schrappen tegenover uitbreiding van de capaciteit van de huidige. Ook niet langer optioneel, je krijgt gewoon altijd 1 download met alles erin. Wellicht moeten ze dan het abbo met 1 of 2 euro verhogen, de meeste wow'ers zullen zich daar niet door laten afschrikken.
Natuurlijk ga je mensen hebben die redeneren zoals jij vermeld, maar dit is een zeer gewoone praktijk in de game industrie, van mijn part mogen ze de volledige Vanilla versie en BC in de "trial" versie opnemen, heb je als je aan het rerollen bent op zen minst wat volk. En wat het expansion gebeuren betreft vanilla + BC voor de prijs van 1 geen probleem. Voor mij althans.
Als je in 2007 voor TBC betaald hebt, dan heb je waarschijnlijk twee jaar lang genoten van de content van die expansion. Dan heb je dus waar voor je geld gehad.

Als je nu WoW nog koopt - met graris TBC - dan is de TBC content niet meer dan een paar dagen spelen op weg naar level 85. Als je 30 euro o.i.d. moest betalen voor raid en dungeon content die je nooit zult spelen en voor quest zones waarheen je doorheen flitst, dan voel je je pas genaaid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True