Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Greg Street, de lead systems designer van World of Warcraft, licht in een lange update op de officile World of Warcraft-site toe welke veranderingen de verschillende classes uit de mmog zullen ondergaan in een toekomstige patch.

Nu Cataclysm, de derde uitbreiding van mmog World of Warcraft, een paar weken in de winkel ligt, wordt duidelijk hoe de verschillende classes in het spel zich tot elkaar verhouden nadat spelers tot level 85 zijn doorgegroeid. In een lange update op de officiële website van het spel maakt Greg Street, de lead systems designer van de mmog, duidelijk hoe Blizzard de classes wil aanpassen om de balans in het spel beter te maken, zowel in PvE als PvP. Street benadrukt dat Blizzard over het algemeen tevreden is over de verhoudingen tussen de verschillende classes en dat er dus veel gevechten geanalyseerd moeten worden om tot een goede conclusie te komen. De lijst aan veranderingen die hij beschrijft is dus niet compleet en zijn team zal de komende weken gevechten blijven analyseren om aan meer vergelijkingsmateriaal te komen.

Toch durft Street al een aantal conclusies te trekken. In PvE zijn Survival Hunters en Unholy Death Knights momenteel het sterkst in gevechten tegen één enkele computergestuurde tegenstander. Hunters die zich tot Beastmaster gespecialiseerd hebben, zijn momenteel te zwak, net als Retribution Paladins, Shadow Priests en Mages die Frost of Fire gekozen hebben. Bij classes waar de schade binnen een bepaalde Area of Effect speelt, zijn volgens Street Demonology Warlocks en Frost Death Knights te sterk en Shadow Priest juist te zwak. Over de manier waarop Healing werkt in het PvE-gedeelte Cataclysm is Street tevreden, net als over de rol die Tanks spelen in de uitbreiding.

Ook over PvP is Street redelijk tevreden. De grotere hoeveelheid gezondheid, afgezet tegen de lagere snelheid waarmee gezondheid zich herstelt, heeft het gewenste effect op gevechten tegen andere spelers. Zijn team gaat de komende tijd echter goed kijken naar de diverse opties om spreuken ongedaan te maken. De defensieve opties - het verwijderen van een kwaadaardige spreuk - zijn volgens Street goed, maar de offensieve opties - het verwijderen van een buff bij een vijand - is op dit moment te krachtig. Street wil vooral kijken naar de rol die Priests spelen in PvP.

Verder denkt Street dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan het nieuwe Mastery-systeem, vooral bij Retribution Paladins en Unholy Death Knights. De lead systems designer eindigt met een lange lijst van kleine tweaks aan eigenschappen van de diverse classes, al maakt hij daarbij duidelijk dat de lijst verre van compleet is.

Street maakt niet duidelijk wanneer de de veranderingen die hij in de update beschrijft doorgevoerd zullen worden. Waarschijnlijk gaat Blizzard ze opnemen in patch 4.1, waarin ook een aantal dungeons van een nieuw ontwerp voorzien worden en een nieuwe raid-zone toegevoegd wordt. Wanneer de patch verschijnt, is echter niet bekend.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Het is zo belachelijk dat ze hier shadow priests underpowered noemen. En survival hunter het beste in pve? Wat een bullshit. En in pvp zijn Death knights OOK overpowered, samen met Paladins onder andere. Wat een gare conclusies altijd.

En wat is het met dat "spreuken ongedaan maken" verhaaltje? Al sinds Vanilla is het belangrijk om te stunnen, te interrupten, en te silencen. Het is nu echt niet zoveel anders dan in TBC of Vanilla, die hele easymode speelstijl van Wrath of the Lich King is gewoon weg.

[Reactie gewijzigd door grind op 29 december 2010 12:19]

Het klopt anders wel aardig hoor dat hunters de dps lijsten toppen en retribution paladins ( want daar het hier om ) zijn zeker niet overpowered in pvp. Survivability is flink generfed en dmg output is vrij mager vergeleken met andere classes.

En met "spreuken ongedaan maken" wordt bedoeld dat je in pvp bij verschillende classes teveel spreuken kan dispellen. Heeft niets te maken met stunnen, interrupten of silencen. Lees eens het tekst goed door, want je begrijpt duidelijk niet waar het over gaat.
Het ding is juist, je kunt er te weinig dispellen bij sommige classes. Maar goed, dat is puur mening. Wat ik wou aangeven hier is dat vanuit mijn ervaring het anders ligt dan wat er in het artikel hier aangegeven word. Een probleem met mijn mening? Dan moet je vooral flamen zoals je hier doet, suggereren dat ik niet weet waar het over gaat. Dat heeft namelijk geen enkele zin, en er is geen onderbouwing voor :D

[Reactie gewijzigd door grind op 2 januari 2011 13:37]

'Gare conclusies' gebaseerd op een flinke hoeveelheid waarnemingen. Waar jij geen toegang tot hebt.
Mooie veranderingen, maar ik ben toch vooral benieuwd of ze eindelijk iets gaan doen aan Subtlety Rogues, vooral in PvE. Die zijn op dit moment totaal nutteloos.
What's new? De paar keer dat dit het geval was was het f overpowered door een bug, f het werd uiteindelijk toch maar generfd omdat sub "te leuk" zou zijn om te spelen.
Sub is het stiefkindje van de rogues sinds Vanilla. Er is de afgelopen jaren al honderd keer gezegd dat ze van Sub een volwaardige spec willen maken, maar het is gewoon nog nooit gebeurd.

Het meest recente excuus: "We aren’t seeing a lot of Subtlety rogues in PvE yet, so that sample size is still small."
Simpel vertaald: we hebben geen idee hoe Sub zich houdt, maar omdat er toch bijna niemand Sub speelt, hoeven we daar voorlopig ook niets aan te doen.

[Reactie gewijzigd door Loei op 29 december 2010 11:21]

Wat ik eigenlijk hoop is dat ze arcane mages weer leuk gaan maken. Na alle veranderingen aan classes om ze meer uiteenlopende spells te laten gebruiken (soulshards bij locks, holy power bij paladins, etc) viel het me ongelooflijk tegen dat arcane mages slechts 1 knop nodig hebben voor pve dps (arcane blast + missiles macro). Gaap. M'n alts zijn er in cata allemaal op vooruit gegaan qua fun factor, maar m'n main is nu gewoon bijna saai. Dat in combinatie met de belachelijk lange dungeon queues voor dps maakt dat ik tot nu toe weinig zin heb gehad om heroics te gaan doen.

offtopic:
Ik moest erg lachen toen ik "health" vertaald zag naar "gezondheid". Ik kon de rest van het artikel niet meer door lezen zonder meteen allemaal andere rare NL vertalingen voor de geest te halen. "schaduwpriesters", "onheilige dooie ridders", "koelkast magiers" :+
zie niks over druid staan nog ben daar ook tevreden mee tot nu toe hoe die het doet dus van mij hoeft er niks veranderd te worden :)
druids word ook aardig wat aangepast. maar je moet ff het originele bericht lezen van blizzard. heb nu alleen even geen link. op MMO champion staat het ook
Druids worden ook zeker aangepakt. Feral kan zelfs nerfs verwachten, en dan met name in het pvp gedeelte. Terwijl Balance een buff voor Mushrooms kan verwachten.

Zie ook; http://www.mmo-champion.c...nges-December-27-Hotfixes
priest healing is wel nog goed maar shaman en druid healing kan nog verbeterd worden.
persoonlijk vind ik fury warriors en elemental shamans te sterk (ik speel ze zelf :P), misschien dat ze daar ook nog naar gaan kijken.
maar ik vind dit wel een goede zet van blizzard, zo laten ze weten dat ze niet alleen uit hun neus vreten maar toch wel echt iets doen.
Inderdaad, er zijn heel veel items met mastery rating. Dit terwijl de shaman healing mastery gewoon erg ondermaats is en andere stats veel meer opleveren. Jammer dat ze dat niet gaan aanpakken.

Voorderest wel leuk om te lezen wat op het moment de betere classes zijn en welke wat minder presteren. Het spel is zeker weer interessant nu je niet zomaar door alles heen loopt met area of effect.
Blizz is gewoon een groot log apparaat geworden. AL helemaal niet te spreken over de GMs die eigenlijk alleen maar macro-ed text antwoorden over problemen oplossen ho maar.

Maar ff terugkomend op je shammy probleem, daar ben ik het niet mee eens. Wat je nu ziet is een enorme schifting in players met dezelfde gear. Ik noem het de mensen die het snappen en mensen die het niet snappen.
Ik zie nog te veel resto shammies kloten met haste en chainheal... Dat was wotlk. In cata is alles anders geworden en het wordt tijd dat mensen dit begrijpen en ook anders gaan denken. Ik zelf heb geen problemen met resto shammy healing. Ik geef eerlijk toe dat ik nog geen raid gedaan heb. Mijn server is daar nog niet zo ver in. Maar wel alle HC gecleared. Als je logisch nadenkt kom je er wel uit. Succes.
Helemaal mee eens. Durf misschien nog wel een stap verder te gaan. Alle area of effect damage in HCs is verminderd, wat healen al stukken makkelijker maakt. Daarnaast op het moment dat je wat leuke HC gear hebt(vooral trinkets), wordt mana management al bijna geen issue meer. Resto shammies zijn niet moeilijk te spelen op het moment. Het is gewoon een kwestie van je stats balanceren en wennen aan nieuwe spell rotatie.
Verder zie ik eerlijk gezegd ook niet echt het nut van dit bericht. Na vrijwel elke expansion/grote patch komen er weer nieuwe classfixes omdat keer op keer class X te sterk blijkt te zijn, of class X juist te zwak.

Prima dat Blizzard probeert te balanceren, maar als ze dat nou eens zouden doen vrdat de content live is.

Ik zie trouwens liever de talloze pvp bugs gefixed. Zoals bijvoorbeeld Tol Barad waar je nu voor wintraden beloond wordt.
Volgens mij is het best logisch dat ze niet een perfecte balans hebben kunnen vinden in de korte test periode die ze hebben gehad.
Als je een beetje de Beta hebt gevolgd dan weet je dat er onwijs veel veranderingen elke week voor elke class kwamen om het beter te balanceren.
Dit balanceren is echt niet iets simpels dat je eventjes zo kan berekenen, er komt ontiegelijk veel bij kijken. Dit testen zij zelf en beta testers, helaas is dit een veel kleinere sample dan het aantal mensen op Live servers.
Ze krijgen dus veel beter en nauwkeuriger data binnen als het op de live servers actief is.
Naar mijn mening doet blizzard juist ongelovelijk zijn best om alles zo gebalanceerd mogelijk uit te brengen, dat dit niet lukt is m.i. best logisch.
Dat keer op keer weer patches uitgebracht moeten worden vind ik toch niet echt logisch hoor. Natuurlijk gaat er het n en ander fout, maar dingen die keer op keer weer niet gefixed worden en met simpele oplossingen zo - vlekkeloos zouden kunnen werken?
Als je geen vooruitgang wilt in vernieuwende gameplay dan klopt het wat jij zegt ;)
Ik vind het vreemd dat ze nu pas conclusies uitbrengen. Ik dacht dat ze tijdens het ontwikkelen en zelf testen van zulke veranderingen al een bepaalde doel hebben en ongeveer weten wat die veranderingen voor effect hebben.
Dan doen ze ook, maar uiteindelijk als ze live gaan met die veranderingen, zul je altijd zien dat de builds van de niet-testers anders uitpakken dan die van de testers. Ik zie het alleen maar als iets positiefs. Ze blijven bezig om een balans te vinden.
Ik ben het met de meeste wel eens.

BTW jullie zijn vergeten te melden dat Arcane Mage ook te lage dmg heeft...
Er is maar een deel van alle changes in het artikel gezet, dus logisch dat niet elke class er apart in staat.

Zo laag vind ik de dps van arcane mages trouwens niet eens, maar goed dat is een ander verhaal.
Ik heb nooit eerder gezien dat Blizzard naar buiten treedt met een lijst van classes die te sterk zouden zijn en welke te zwak...

Ik vind het goed om te zien dat ze elke class toelichten en dat ze continu bezig zijn met verbeteringen. Ik hoor op het WoW forum veel mensen klagen over de healing op dit moment.. grappig om te zien dat Street hier wel tevreden over is :)

Eindelijk wat challenge in the game!
Toen ik het ergens 5 jaar terug speelde was er pas challenge, 3 jaar terug begon de lol langzaam eraf te gaan voor mij. Om dit nou als een challenge te zien, het spel wordt wat gebalanceerd. Als je voorheen een survival hunter was, wordt t nu voor de gevorderde speler 'iets' moeilijker (lees: minder makkelijk).
Inderdaad, het was vroeger een hele "' challenge' om maanden dezelfde raids te farmen om iedereen te gearen en voor te bereiden op bosses met tig bugs. :/ Mensen snappen werkelijk niet dat moeilijkheidsgraad niets te maken heeft met de hoeveelheid tijd dat je er in stopt.
Aan de andere kant, als je iedereen maanden laat farmen brengen ze minder tijd door in de raid zelf, heb je minder getrainde spelers in je raid en wordt het vanzelf moeilijker door een gebrek aan skill.

Ik ben blij dat ze het grinden steeds meer uit het spel aan het halen zijn. Geen quests meer a la "ga maar 30 van deze mobs killen" of "ga maar van die en die mobs killen net zolang totdat een zeldzaam item dropt". Geen wekenlang rep farmen zodat je de heroic versie van een dungeon kan doen (burning crusade). Geen kunstmatig gefarm omdat je voor iedere raid weer een aparte set gear nodig heb vanwege dat debiele resistance (vanilla). Niet nutteloos 2 jaar oude dungeons farmen waar geen uitdaging meer in zit (lich king na 3.3).
Meer tijd voor leuke dingen dus, zoals gevarieerde quests die wl leuk zijn om te doen, dungeons waar je tactics voor nodig hebt en je ook daadwerkelijk kunt wipen, je gear zien verbeteren om je klaar te maken voor de high level raids, etc.
Dat is exact wat ik bedoel. ;)
Vroeger moest je onnodig lang farmen om aan verschillende raids mee te doen. Sommige mensen verstaan dat als "moeilijk", onzin natuurlijk. Het is nu een hele verbetering ten opzichte van vroeger.
Nou ik heb 5 jaar geleden ook gespeeld en zoveel "challenge" was er nou ook weer niet. Het kwam toch veelal neer op het farmen van resistancegear, uren wipen op bazen die gebugged waren en het clearen van eindeloze trash.

Als de bugs eenmaal weg waren had je een boss ook gewoon snel neer.
Bugs, dat is een aparte naam ervoor.
De meeste mensen noemden het de boss nerfen zodat iedereen die er tegen aan blaast ze kan verslaan.
Ik heb het over bugs waardoor bosses gewoon niet doodgingen of de-spawnden op 1% hp. Geen nerfs.
Leuk om te lezen dat Retribution Paladins te zwak zijn. Ik speel er een en ik vind het zeer relaxt spelen, ik blijf in groepen beesten rechtop staan waar ik met een hunter al bij 2 beesten omviel.
Het gaat hier vooral om damage in raids, niet over "hoeveel mobs ik in mijn greenies aankan".
Hahaha, dat vind ik mooi...sorry PiepPiep.

DPS is gewoon even "minder" op dit moment voor ons Pallys, komt wel weer goed.
en terecht.. hybrids mogen helemaal niet top dps doen. als je wilt dpsen roll je maar een dps class
Dat idee is al lang naar het rijk der fabelen verwezen. Een Retri paladin s een DPS class. Net zo goed als een Shadowpriest en een Enhancement Shaman dat zijn. Blizzard heeft al lang aangegeven dat de DPS van deze classes on-par moet zijn met andere DPS classes.

En dat wordt bewezen door de Shadowpriest die bij ons de DPS lijsten aanvoert (vlak achter de Hunter uiteraard, zoals Blizzard al aangeeft).

Een Retri paladin s geen "hybrid". Vroeger waren de Balance Druid en de Elemental Shaman de chte hybrids aangezien die in hun toenmalige vorm ook gewoon net zo goed konden healen. Tegenwoordig kan een Shadowpriest helemaal niet meer healen en een Retri paladin nog veel minder.
Apart, de helft staat niet in het artikel het gaat in ieder geval om dit artikel:

http://www.mmo-champion.c...nges-December-27-Hotfixes

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True