Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 224 reacties

Nu de bètatest van World of Warcraft: Cataclysm gestart is, wordt ook duidelijk dat Blizzard Entertainment gesleuteld heeft aan de grafische engine van het spel. De ontwikkelaar heeft ondersteuning voor DirectX 11 ingebouwd, al is die nog behoorlijk provisorisch. Het maakt echter wel nieuwsgierig en dus hebben we het spel op de testbank gelegd, waarbij we de framerate van het spel onder DirectX 9 vergeleken hebben met die in DirectX 11.

* Benchmark

Voor de test hebben we gebruik gemaakt van de interne benchmark in World of Warcraft, waarbij een vlucht over het landschap gemaakt wordt tussen twee vaste opstappunten. Voor wie bekend is met het spel: we kozen de route tussen Menethil Harbor en Thelsamar. Voor de benchmark schakelt het spel weersveranderingen uit, wordt de tijd op 12 uur 's middags gezet en worden andere spelers niet weergegeven, zodat het mogelijk is om meerdere vluchten onder precies dezelfde omstandigheden te maken.

World of Warcraft: Cataclysm in DX11 World of Warcraft: Cataclysm in DX9
Zie de verschillen in de randen van het water. DX11 links, DX9 rechts

* Frames

Voor de test gebruikten we een EVGA Classified-moederbord, voorzien van een Core i7 920 die is opgevoerd naar 3,8GHz. De videokaart van dienst was een GeForce GTX 480 en het systeem werd verder voorzien van 6GB ddr3 geheugen en een Samsung Spinpoint F1 van 500GB. Om het systeem op zijn staart te trappen stond de resolutie van het spel ingesteld op 2560 bij 1600 en mocht de kaart 8x multisample uitvoeren. Verder stonden alle effecten op de uiterste stand, dus zaken als View Distance, Environment Detail, Texture Resolution, Particle Density, Liquid Detail en Texture Filtering stonden allemaal op maximaal.

We hebben de benchmark zowel onder DX9 als onder DX11 vier keer uitgevoerd en we keken daarbij naar zowel de minimale als de gemiddelde framerate. Uit de vluchten blijkt dat de gemiddelde framerate onder DX9 en DX11 nauwelijks van elkaar verschilt. Onder DX9 komt het gemiddelde op 75,36 frames per seconde uit, onder DX11 is het gemiddelde 73,87.

World of Warcraft: Cataclysm
 Frames per seconde
DirextX 9: minimaal
****
31,75
DirextX 11: minimaal
**
15,89
DirextX 9: gemiddeld
**********
75,36
DirextX 11: gemiddeld
**********
73,87

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True