Door Paul Hulsebosch

Redacteur

World of Warcraft: Cataclysm

14-08-2010 • 09:00

133

Multipage-opmaak

Rampenplan

Is een mmog nog leuk na zijn derde uitbreiding? Blizzard Entertainment denkt van wel en het werkt daarom hard aan Cataclysm, een nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft. Ondertussen is de Amerikaanse ontwikkelaar ook nog bezig met een geheel nieuwe mmog, die niet is gebaseerd op één van zijn voorgaande titels. Als altijd wil Blizzard zich niet vastleggen op een datum waarop de uitbreiding en de nieuwe mmog uit gaan komen, maar bij Cataclysm kan dat niet heel erg lang meer duren. De bètatest van de uitbreiding is namelijk al in volle gang.

Cataclysm maakt een flinke bende van alles waar je in World of Warcraft aan gewend bent geraakt. De wereld wordt opgeschud door een enorme ramp en die laat zijn sporen na in de oudste delen van het spel, de gebieden die bij de start van WoW in 2005 werden geïntroduceerd. Tegelijkertijd worden de twee oudste werelddelen uitgebreid met nieuw land, startgebieden voor de twee nieuwe rassen die met Cataclysm aan het spel worden toegevoegd. Het gaat daarbij om de Worgen, die meevechten aan de kant van de Alliance en om de Goblin die meevechten met de Horde. In deze eerste preview concentreren we ons op de nieuwe rassen en op de veranderingen die Cataclysm aan de bestaande wereld aanbrengt.

* Sporen

Die veranderingen zijn groot. Alle zones in Azeroth zijn onder handen genomen, zowel in Kalimdor als in de Eastern Kingdoms, de werelddelen van de oude wereld. Vreemd genoeg is de invloed van de ramp uit de titel betrekkelijk klein. Heel veel invloed op het landschap heeft de ramp in ieder geval niet gehad, al is er in elke zone wel iets van te merken. Neem bijvoorbeeld Stranglethorn Vale. Daar is ter hoogte van de Mizjah Ruins een flink gat in de grond geslagen, vlakbij de kust. Er gebeurt niet zoveel rond dat gat; er stroomt van alle kanten water in, meer niet. Verder hebben de Goblins een nieuwe nederzetting gesticht, ergens halverwege tussen Grom'gol Base Camp en Booty Bay, waar olie wordt gewonnen. Ook aan de andere kant, bij The Crystal Shore, zijn grote installaties in het water voor de kust te vinden. Verder heeft het kamp van Nesingwary een iets andere opzet gekregen, maar de rest van de zone ligt er precies zo bij als je gewend bent. Ook in Westfall is een flink gat in de grond geslagen. Vlak bij Durmonts Place zweven brokken aarde boven deze gortdroge kuil, maar verder lijkt ook hier weinig te gebeuren.

Preview: World of Warcraft: Cataclysm

Zo is elke zone van Azeroth onder handen genomen. Eilanden zijn verdwenen of juist boven water gekomen, de Charred Vale is vol lava gelopen en Auberdine is in de golven verdwenen. In de meeste gevallen gaat het om kleine wijzigingen, in een enkel geval zijn ze wat groter. Zo is The Barrens in twee delen gesplitst, gescheiden door een diepe kloof vol lava. Het lava heeft ook duidelijke sporen nagelaten in een van de twee helften van de zone.

Toch zijn de uiterlijke veranderingen niet het belangrijkst. Blizzard heeft alle quests onder de loep genomen, ze vervolgens bijna allemaal afgekeurd en vervangen door splinternieuwe. Alle bestaande zones hebben nieuwe verhaallijnen en quests gekregen en in sommige gevallen zijn zones zelfs voor andere levels geschikt gemaakt. Zo zijn de Western Plaguelands opeens geschikt voor spelers die net level 40 hebben bereikt.

Preview: World of Warcraft: Cataclysm

Op naar 85

Er zijn ook nieuwe gebieden aan het spel toegevoegd, hoewel het in de meeste gevallen gaat om de uitwerking van gedeelten die in aanleg al aanwezig waren. Het zijn de gebieden die je van level 80 naar 85 moeten brengen, de nieuwe levelcap. Zo bevindt er zich nu opeens iets achter de poort van Uldum en is de voorheen ontoegankelijke zone rond Mount Hyjal eindelijk toegankelijk. Ook de Twilight Highlands zijn te betreden, met het duistere Grim Batol waar de finale van Cataclysm zich afspeelt. Een centrale plaats in de nieuwe zones van Cataclysm neemt Deepholm in, dat officieel niet in Azeroth ligt maar in de 'Elemental Plane' ervan, wat vrij vertaald betekent dat het een ondergrondse locatie is. Hier komen de questlijnen van de nieuwe gebiedsdelen samen. Tot slot is er nog de Sunken City of Vashj'ir die, zoals de naam al aangeeft, volledig onder water ligt. Alle handelingen worden er dus al zwemmend uitgevoerd, inclusief gevechten. Bovendien kun je er met je mount over de oceaanvloer rijden.

* Over de muur

De nieuwe eindgebieden laten we nog even links liggen. Eerst kijken we naar de twee nieuwe rassen en de bijbehorende startgebieden. Azeroth is namelijk nog verder uitgebreid. Zo blijkt achter de Greymane Wall, in het zuiden van Silverpine Forest, al die tijd al de zone Gilneas te zijn verscholen. Dat is de thuisbasis van de Worgen, het ras dat de Alliance gaat versterken in Cataclysm. Wie een Worgen-character aanmaakt, start in de menselijke vorm maar zal al snel onder invloed raken van de vloek die je in een wolfachtige Worgen verandert. Omstreeks level 10 krijg je de optie om te kiezen tussen de menselijke en de dierlijke vorm, als racial ability. Je kunt dan tijdelijk de menselijke vorm aannemen. Die verlies je echter weer zodra je gaat vechten. Dat kan alleen in de dierlijke vorm.

Preview World of Warcraft: Cataclysm

* Uit fase

De Worgen hebben Darkflight, waarmee ze 10 seconden lang 70 procent harder kunnen rennen, Viciousness, wat 1 procent extra critical strike chance oplevert en Aberration, dat de duur van schadelijke curses en diseases met 15 procent verkort. Tegen de tijd dat je level 13 bent, heb je heel Gilneas doorkruist en heb je alle quests uit het startgebied gehad. Blizzard maakt bij de tocht door Gilneas, en ook bij de quests in de andere zones, veel gebruik van de phasing-techniek die zijn intrede deed bij Wrath of the Lich King. Dit is de techniek waarmee delen van het landschap van uiterlijk kunnen veranderen als een bepaalde quest is ingeleverd. De techniek werd in Wrath of the Lich King nog spaarzaam gebruikt, maar in Cataclysm gaat Blizzard helemaal los. De techniek wordt vooral gebruikt om de gevolgen van de catastrofe te tonen waar Cataclysm op is gebaseerd. Zo zul je tijdens je tocht door Gilneas delen van de zone in zee zien verdwijnen.

Preview World of Warcraft: Cataclysm

Verloren eilanden

In de startzone van de Goblins, het ras dat de Horde komt versterken, wordt driftig gebruikgemaakt van phasing. Geheel in stijl vliegt er bij de Goblins nog wel eens iets in de lucht en in het startgebied gebeurt dat op grote schaal, wat zo hier en daar flinke veranderingen in het landschap met zich meebrengt. De start van de Goblins is daarmee wat spectaculairder dan die van de Worgen. Die start ligt op het eiland Kezan, waar de Goblins ijverig in de weer zijn met allerhande technische snufjes. Zo hebben de kleine wezens een snelwegennet over het kleine eiland aangelegd, waarvan een gedeelte is verhoogd. Voor een van de eerste quests krijg je dan ook een soort hotrod tot je beschikking, waarmee je indringers omver moet rijden op een manier die doet denken aan Carmageddon.

Preview World of Warcraft: Cataclysm

* Dan liever de lucht in!

Vlak na de scheurpartij over Kezan word je de lucht in gesmeten, op weg naar de Lost Isles voor de kust van Durotar. Daar vindt de rest van de Goblin-introductie plaats, tot je character level 13 heeft bereikt. Na nog een paar keer de lucht in te zijn geslingerd en in nieuwe fases van de eilanden te zijn terechtgekomen, beland je op een aanlegsteiger bij Orgrimmar en ben je op bekend terrein.

* Rassenkwestie

Waar de quests in het startgebied van de Goblins dus wat spectaculairder zijn dan die van de Worgen, zijn de racial abilities van de Goblin dat juist wat minder. Hun Rocket Jump laat je character een stuk vooruit springen, een beetje zoals Blink dat doet bij Mages. Goblins hebben ook een Rocket Barrage, die de raketten afvuurt die je in je broekriem hebt zitten. De schade die de raketten veroorzaken neemt toe als de Goblin in level stijgt. De schade bedraagt 24 tot 30 op level 1 en stijgt naar 1654 tot 2020 op level 80. De raketten zijn elke twee minuten te gebruiken. Daarnaast zijn Goblins 1 procent sneller in hun aanvallen, ze zijn beter in Alchemy en kunnen een Pack Hobgoblin oproepen. Dat is een wezentje dat fungeert als draagbare bank, zodat je op elk gewenst moment voorwerpen op de bank kunt zetten of er juist af kunt halen.

Preview World of Warcraft: Cataclysm

* Keerzijde

Het veelvuldige gebruik van de phasing-techniek is weliswaar indrukwekkend, maar het heeft een keerzijde. Zeker in de twee startgebieden, en in mindere mate ook in alle bestaande gebieden waarvan de quests overhoop zijn gehaald - en dat zijn alle zones uit het oorspronkelijke World of Warcraft uit 2005 - is het verloop van het spel er vrij lineair op geworden. Je kunt steeds slechts twee of drie quests tegelijk uitvoeren, die op hetzelfde punt moeten zijn uitgegeven. Pas als je die hebt afgewerkt, word je verwezen naar een volgend punt op de kaart waar een nieuw bundeltje quests op je wacht. Die komen dus pas beschikbaar als je de eerste drie hebt afgewerkt.

Vrijheid blijheid

Het maakt dat je veel minder vrijheid hebt bij het spelen van het spel. Je kunt vrijwel geen enkele quest overslaan en het is ook moeilijker om de lat voor jezelf wat hoger te leggen door quests aan te nemen die eigenlijk boven je niveau zijn. Die gaan meestal namelijk schuil achter een volgende faseverandering, zodat ze nog niet beschikbaar zijn. Het past echter wel in de trend die Blizzard al lang geleden heeft ingezet. De ontwikkelaar wil het spel toegankelijker maken voor nieuwe spelers en neemt ze dus, zeker in de startgebieden, stevig bij de hand, met een lineair spelverloop als gevolg. De keuze heeft voor ervaren spelers echter wel wat nadelen. Zo is het als beginnend Goblin of Worgen vrijwel onmogelijk om beroepen te ontwikkelen, simpelweg doordat de benodigde trainers niet beschikbaar zijn en je door de phasing-techniek niet meer volledig vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt. Zo is de Greymane Wall afgesloten tot je de volledige questlijn van de Worgen hebt doorlopen, waardoor je niet naar andere Alliance-gebieden kunt.

* Andere rassen

Hetzelfde geldt voor de herontworpen startgebieden van de andere rassen in het spel. Hier wordt minder gebruik gemaakt van phasing, maar wel van het lineaire verloop van de quests, met de bijbehorende nadelen. Ook in de nieuwe opzet van de bestaande startgebieden valt het niet mee om een beroep uit te oefenen, en er kan vrijwel niets worden overgeslagen. Het is ook minder gemakkelijk om jezelf uit te dagen door alvast moeilijkere quests op te zoeken. Tot aan level 15 is er bovendien geen Elite-tegenstander of groepsquest meer te vinden in het spel, wat de uitdaging er ook al niet groter op maakt.

Preview World of Warcraft: Cataclysm

Dan nog even kort iets over de veranderingen die Blizzard door gaat voeren in de statistische gegevens die ten grondslag liggen aan de vaardigheden van elk character. Het eerste dat je daarvan zult merken, is dat Weapon Skill is verdwenen. Je hoeft dus niet langer ervaring op te doen in het hanteren van een bepaald soort wapen. Met elk wapen dat je klasse kan hanteren behaal je voortaan direct de maximale effectiviteit.

* Statistieken

Blizzard probeert met de veranderde statistieken te bereiken dat het systeem overzichtelijker wordt en dat is natuurlijk een nobel streven. Daarom zijn naast Weapon Skill ook Defense, Spell Ranks en het systeem waarbij mana elke vijf seconden wordt geregenereerd uit het spel verdwenen. Eigenschappen als Attack Power, Spell Power, Armor Penetration en Shield Block zul je niet langer op voorwerpen tegenkomen. Ze kunnen echter nog wel voorkomen in de Talents van verschillende classes. Een uitzondering is Spell Power, dat nog als stat voorkomt op wapens van casters.

Verder zal Blizzard de opzet van het gebruik van Spirit en Intellect veranderen. Spirit zul je alleen nog tegenkomen op de uitrusting van healers. Andere casters kunnen op een andere manier hun mana aanvullen. Tot slot is er de nieuwe waarde Mastery die je op voorwerpen zult vinden. Die waarde is direct gekoppeld aan je Talent Tree. Mastery geeft een extra bonus aan de eigenschappen die je in de Tree hebt uitgekozen.

Preview World of Warcraft: Cataclysm - Training Preview World of Warcraft: Cataclysm - Training Preview World of Warcraft: Cataclysm - Training Preview World of Warcraft: Cataclysm - Training

Voorlopige conclusie

Voor ervaren spelers zijn vooral alle genoemde statistische wijzigingen interessant, al moet nog blijken hoe de verhoudingen tussen de verschillende classes precies uit gaan pakken als iedereen straks level 85 is, het nieuwe maximum dat in Cataclysm wordt ingevoerd. De veranderingen in de opzet zijn in ieder geval dusdanig groot dat er nog wel wat kleine aanpassingen zullen volgen voordat - en waarschijnlijk ook nadat - Cataclysm uit is.

De veranderingen die Blizzard met Cataclysm in de bestaande zones van World of Warcraft heeft doorgevoerd zijn echter nog gewaagder. Door zo zwaar te leunen op de phasing-techniek is het verloop van het spel wel erg lineair geworden, wat een deel van de vrijheid wegneemt die synoniem is met een mmog. En er is ook geen weg terug. De zones van Kalimdor en Eastern Kingdoms kunnen na de release van Cataclysm niet meer in hun oude toestand worden gespeeld. De veranderingen die het gevolg zijn van de catastrofe in Cataclysm zijn permanent.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Titel World of Warcraft: Cataclysm
World of Warcraft: Cataclysm - Box
Platform pc, Mac OS/X
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Activision Blizzard
Releasedatum nog niet bekend
Preview World of Warcraft: CataclysmPreview: World of Warcraft: CataclysmPreview: World of Warcraft: CataclysmPreview: World of Warcraft: CataclysmPreview: World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: Cataclysm - TrainingPreview World of Warcraft: Cataclysm - TrainingPreview World of Warcraft: Cataclysm - TrainingPreview World of Warcraft: Cataclysm - TrainingPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: CataclysmPreview World of Warcraft: Cataclysm

Lees meer

World of Warcraft: Cataclysm
World of Warcraft: Cataclysm Video van 3 december 2010
World of Warcraft: Cataclysm
World of Warcraft: Cataclysm Video van 13 oktober 2010
Video World of Warcraft :Cataclysm
Video World of Warcraft :Cataclysm Nieuws van 25 augustus 2009

Reacties (133)

Sorteer op:

Weergave:

Dankzij de beta key van tweakers.net heb ik gisteren een aantal uren kunnen spelen.
Het is in ieder geval duidelijk dat de game de komende maanden zeker nog niet gaat uitkomen want er moet nog een hoop werk verzet worden.

Heb ondertussen een level 12 worgen (en daarmee ook het huidige start gebied van de worgen voltooid) en een level 9 goblin waarmee ik nu aan het rondlopen ben.
Vooral de gebieden en quests van de goblins laat me soms hardop lachen :)
Van het in de lucht schieten van bom gooiende apen, het bevestigen van raketten op zoek geraakte kippen tot het laten ontstaan van een heel dorp door een doos op te blazen (town in a box) het zit er allemaal in.

Ook nog even kort rondgevlogen met een level 80 character en er zijn op sommige plaatsen redelijk wat veranderingen in het landschap te bespeuren.

Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik World of Warcraft heb gespeeld maar met Catackysm is de verleiding groot nu alle oude gebieden zijn vernieuwd een frisse start te maken met een goblin of een worgen. Persoonlijk ervaar ik het gegeven dat je zeker in het begin een lineair pad volgt om de beginners op weg te helpen als positief want uiteindelijk wil ik dit spel spelen om een hoop lol te hebben.
Als ik dit lees in de conclusie

voor ervaren spelers zijn vooral alle genoemde statistische wijzigingen interessant
Hoe is het voor onervaren spelers, de beginners die nu pas WoW gaan spelen.
Dat aspect mis ik in deze preview wel aangezien ik aan neem dat er toch ook nieuwe spelers bij komen die onervaren zijn en pas beginnen.
Dus was ik benieuwd hoe dit spel voor nieuwelingen is op diverse punten.
Of komt dit nog terug in de review?

Verder over de preview interessant om te lezen voor mij

[Reactie gewijzigd door pino85 op 22 juli 2024 13:44]

Over de preview: Ik vind persoonlijk de preview behoorlijk karig/matig en deze is volgens mij niet geschreven door iemand die regelmatig het Cataclysm nieuws bijhoudt (mmo-champion.com is een van de beste bronnen).

Zo zijn de statistische wijzigingen voor ervaring spelers maar een klein deel van het verhaal en zeker niet persé de belangrijkste verandering. De talent trees worden ook zwaar onder handen genomen, raidbuffs worden meer gehomogeniseerd, bosses kunnen nog maar 1 keer per week worden verslagen in plaats van twee keer per week (10 player mode and 25 player mode). Het gevolg hiervan is dat raids met een kleine aantal specifieke classes al de maximale raidwide buffs (groepversterking) kunnen toepassen en niet meer zo'n strakke class indeling te hoeven hebben in hun guild. Daarnaast kunnen bosses nog maar 1 keer per week worden verslagen, waardoor zowel hardcore and casual spelers elke week veel minder tijd 'kwijt' zijn aan raiden. Daarnaast is er een guild leveling systeem, waardoor de guild speciale guild abilities of buffs kan kopen. Zo kan de repairkost worden verlaagd, kan de hele raid in 1x ergens gesummoned worden of kan de hele raid in 1x geressurect (tot leven gebracht) worden na een wipe.

Om je vraag van beginners te beantwoorden: het spel wordt veel makkelijker voor beginners. Ten eerste is de hele oude wereld onder handen genomen om het leveling pad logischer te maken. In de huidige wereld moet je naar een ander continent vliegen als je klaar bent met een bepaalde zone, daarna kun je weer terug om in een willekeurig andere zone te levelen. Deze progressie is veel logischer in Cataclysm, daar ga je gewoon van de ene naar de daarnaast liggende zone. Daarnaast krijg je op level 10 (wanneer je je eerste talent specialisatie kunt kiezen) meteen duidelijke info wat de grote verschillen zijn tussen de verschillende talenttrees en krijg je meteen een pakket aan buffs/abilities die bij die talenttree horen, wat het levelen makkelijker/aangenamer maakt. Daarnaast krijg je veel meer tutorial tekst en mededelingen in je scherm. Als je bijvoorbeeld een nieuwe ability unlocken, maar deze moet moet leren bij je trainer, wordt je daarnaartoe verwezen. Eerst wat dit gissen, of veel op internet zoeken. Zo zijn er nog een aantal zaken te noemen, maar het komt er op neer dat het geheel voor beginners veel logischer in elkaar zit.

Ik sta zelf, zoals je wellicht kunt lezen, behoorlijk positief tegen de veranderingen in Cataclysm, ookal begint alles nogal oude koek te worden voor me. Ik mis echt de oude wereld (Kalimdor/Eastern Kingdom) in de uitbreidingen TBC en WOTLK en daar keert men met Cataclysm nu weer naar terug. Ik ga dan ook zeker weer een character/alt levelen van 1-85, gewoon om te kijken hoe de oude wereld is veranderd, maar dan op m'n eigen tempo :)

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 22 juli 2024 13:44]

nieuwe spelers ?
ik denk eerlijk gezegd dat er met 10 miljoen plus spelers dat er weinig nieuwe bijkomen die niet al ooit wow gespeeld hebben ..
een enkeling mss maar meeste zullen mensen zijn die nu 1 van de nieuwe rassen levelen of mensen die levelen om de nieuwe contecnt enzo te zien .
Er zijn nog altijd veel mensen die een char overkopen en dan nog steeds niet weten hoe ze fatsoenlijk moeten spelen. Zodra deze mensen een nieuwe alt beginnen, komen ze hopelijk veel tips tegen en begrijpen ze hun rol beter in het spel. Eigenlijk zou je van elke class een alt moeten maken, alleen al om alles goed te begrijpen :)
Zoals altijd zien de screenshots er weer goed uit.
Wellicht toch maar weer eens kijken of ik mijn character nieuw leven in kan blazen.
het spijt me, maar ik kan niet anders dan hier even op inspringen.

Zodra dit om een nieuwe game zou gaan, had men gezegd dat de graphics out-dated zijn. Gaat het echter om het populaire WoW, dan zien ze er ineens goed uit. Ik geef toe; in tegenstelling tot wat hiervoor de maatstaaf was ziet het er zeker beter uit, maar naar de maatstaven van tegenwoordig vind ik dit weinig vernieuwend.

No offence WoW gamers, ik snap de verslavings factor van de game en dat het leuk kan zijn, dit gaat puur over het uiterlijk van de game.
Ja maar juist dat is deels de kracht van WoW, je kan het letterlijk op elke PC spelen. Nu krijgt cataclysm wel wat DirectX 11 functies, maar ook die zijn te disablen. Zo hebben mensen met een oude PC ook nog wat aan de game.
en vergeet laptoppers niet. op mijn 2 jaar oude 12" MSI laptopje kan ik WoW zonder problemen spelen, wat ik erg leuk vind!
Minimum eisen van Starcraft 2 gezien? Call of Duty: MW kan ook op erg slechte PC's gespeeld worden.. Maar als het maximale wat je uit een engine/game kan trekken datgene wat we hier zien dan is het echt wel tijd voor verbetering. Heb zelf ook met plezier 3 jaar gespeeld maar het is geen schande om een keer een graphic overhaul te doen, zeker nu je toch alle begin-gebieden vernieuwd.
Dx 11 features met shaders voor die voor 96% nog Dx8 en 9 zijn?

Natuurlijk gaat het om gameplay en zorgen dat het op veel platformen werkt, maar deze uitbreiding ziet er voor een oppoetsbeurt nog steeds slecht uit.
Ik speel ook WoW...je hebt gelijk! WoW is net als een iPhone, weinig vernieuwend, weinig origineel, maar het vermaakt. Mensen spelen het OMDAT miljoenen mensen het spelee. Waar mensen zijn komen mensen naar toen.

Nogmaals het is geen originele game het is geen vernieuwende game, het is zelfs geen goede game. Maar het vermaakt. Punt.
als het geen goede game zou zijn zou het ook wel uit reviews van vakbladen blijken, alleen het tegenovergestelde is tot nu toe vastgesteld... ikzelf speel het sinds het begin toen er zeker geen miljoenen spelers waren, en toen vond ik het al een goed spel...
Maar jij kan zeker goed beargumenteren waarom het zelfs geen goede spel is ? Punt.
en hoeveel van die reviewers raiden in een nr1 raiding guild? Zo goed als geen. Als ze dat wel deden vanaf het begin dan posten ze wel anders
jouw 'punt' zou een 'vraagteken' moeten zijn :+
Ik speel zelf geen wow en inderdaad het ziet er naar huidige maatstaven niet uit ( ahum ) maar graphics alleen zeggen echt helemaal niks over een game. Je kunt nog zo'n mooie engine hebben die juweeltjes van 3d graphics op je scherm toveren maar als je omgeving / lore / verhaal POEP is dan is je game ook POEP. En dat is net het punt bij WOW.

Mensen spelen het niet om de WTFOMGLOL graphics maar om het verhaal, de sfeer, de lore, de omgevingen etc etc.. DAT is de kracht van een MMO.
Wow valt te spelen op een PII 450 mhz met 500mb + geheugen. Dan moet je natuurlijk geen wonderen verwachten op fps en resolutie gebied, maar het draait wel.
ja...dan draait het op 5fps ofzo...misschien nog wel minder. Dat noem ik geen spel spelen.
ik betwijfel of dit uberhaupt gaat draaien.
Zo goed vind ik ze er niet uit zien als ik eerlijk ben. Als je het vergelijkt met MMO's als Lord of the Rings dan vind ik dat toch een stuk mooier.
Zo gaat het er ook nooit uit zien want dat is een compleet andere stijl. WoW had van dag 1 al gekozen voor een artistieke stijl over een technische stijl. Vandaar dat het van dag 1 er technisch gezien al minder uit zag dan EQ2. Maar in zijn eigen stijl ziet het er prachtig uit, en is dit weer een verbetering.
De reden is gewoon omdat het allemaal nog steeds gebaseerd werd op wc3 engine en daarna nooit meer zin hadden om het te updaten naar iets lichtelijk modern.
Prachtige berg. Zo'n zaken hebben mij toch wel doen kotsen elke keer ik ze zag. Muren die bestaan uit enkele platte vlakken, trappen zijn altijd vlekke hellingen, eerste dat je doet is helm en cape verbergen, transports lijken op houtige vliegende robots ipv levende dieren, ...
Mja grafisch is het misschien niet zo state-of-the-art... maar er zijn genoeg factoren die die dit meer dan compenseren. Het is een feit dat WoW gewoon geniaal in elkaar zit. Het feit dat miljoenen mensen er duizenden uren in steken geeft wel aan hoe goed het spel is.
WoW is een stuk leuker om te spelen en geeft een stuk meer waar voor je geld dan bijvoorbeeld 20 uur Crysis.
Je praat poep. Wow heeft zijn eigen engine. De designs zijn wel in dezelfde stijl van WC3, dat is op zich niet verkeerd. Net zoals zwart-wit foto's ook iets kunnen uitstralen wat kleur nooit kan doen, zo is dat ook bij Wow.
Goed, maar het ziet er nog slechter uit dan de gemiddelde RTS. En grafische stijl vind ik ook niet zo origineel eigenlijk, je bedoeld die gekleurde verlichting overal?
En ook al ziet het er minder goed uit dan de gemiddelde RTS het wordt toch gespeeld door MILJOENEN mensen dus wat is precies je punt?
Crummy graphics are crummy...

Nee zonder gekheid, dit spel ziet er beroerd uit, maar wat maakt het inderdaad uit, je speel dit om de gameplay.

Maar waar deze beelden in 2005 nog genoeg waren om spelers op te laten gaan in het spel, is het voor huidige standaarden wel echt slecht.

En anders: WC3 kan er nog redelijk mee door, net als zelfs SC1 en Diablo2. Maar in WoW kijk je tenzij het druk is continue toch echt aan tegen super simpele animaties en modellen. Waarbij de belichting en omgeving vooral eruit springen als "ouderwets". Ik vond de belichtingsmodellen toen het spel uit kwam al slecht en het is nooit beter geworden helaas.

Ik denk dat deze uitbreiding meer een toetje voor de die-hards is en geen poging nieuwe spelers te betrekken, wat prima is. Persoonlijk denk ik alleen dat het hiermee wel eens een beetje klaar is.
Het vetste zou zijn een heel nieuw wow ontwikkelen met hetzelfde principe, races e.d. maar dan helemaal opnieuw indelen qua land, spreuken, aanvallen, gadgets etc etc. Maar het basis principe hetzelfde houden en de graphics sterk verbeteren.

Wanneer het spel met de graphics van vandaag zou worden uitgebracht, het systeem volledig werd vernieuwd, zou het wel eens de toekomst van wow kunnen verzekeren, naast dat deze versie dood zal gaan zodra blizzard stopt met uitbreiden en supporten.
Ja dat zou wel vet zijn, misschien moet je er zelf alvast maar mee gaan beginnen en er dan achter gaat komen dat dit nooit haalbaar zou zijn. Wat jij graag wilt is een nieuw spel, en daar zijn ze nu mee bezig.

Eerst nog Diablo 3.
gewoon crappy pc gebruikt met crappy instellingen bij mij ziet het er stukken beter uit...
inderdaad.. je kunt aan de screenshots zien dat niet alles is ingesteld.. er zijn onder andere water reflecties toegevoegd en zonnestralen en nog wat ander optimalisaties voor de laatste directx versie.

En voor de rest.. ik vindt dat het geheel goed past. De gameplay is het belangrijkst, en dat zit over het algemeen goed.
Dat als ze het mooier en beter eruit zouden laten zien dat misschien nog meer mensen het zouden spelen? Ik heb het even geprobeerd, maar mede hierom direct aan de kant gelegd.
Smaak qua graphics is een behoorlijke kwestie van smaak. Jij vind het lelijk, ik vind het er mooi uitzien.

Dus het zou toch nooit goed zijn. Ik heb liever wat mindere specs nodig zodat ik alles voluit kan draaien.
Ondanks dat de graphics niet echt modern zijn vind ik het er inderdaad super mooi uitzien. Het heeft gewoon een unieke sfeer die een andere mmo niet neer kan zetten. (heb er genoeg geprobeerd). De moderne mmos zijn mooier qua graphics en detail. Maar toch heeft wow iets wat super is. Helaas heb ik deze game sinds vorig jaar niet meer gespeeld en ben ik dus ook gestopt. Toch denk ik iedere maand wel weer een keer aan opnieuw beginnen. Het is gewoon op een of andere manier verslavend. Helaas zou ik dan te erg achter lopen op de gevestigde mensen van het spel, wat mijn reden van stoppen dus ook was. Je kwam nooit in een guild die goed was omdat jij later was begonnen en daardoor minder goed was als de gevestigde orde. Dat is het grootste nadeel van het spel.
Klopt, ik kon er ook niet aan wennen. Het doet af aan de sfeer die ik in deze MMORPG zocht.
Het zou dan ook weer zo kunnen zijn dat hierdoor mensen afhaken.
Die 'mooiere' engine zou dan ook 'zwaarder' zijn voor je pc, waardoor misschien een heleboel mensen (en dan vooral casual spelers) met een normale huis-tuin-keuken pc (zonder dikke videokaart) het niet meer lekker kunnen spelen?
Of minder mensen misschien juist. Doordat het grafisch zo simpel is kunnen ongeveer alle computers op aarde dit spel aan. Dat kun je van LotRO niet zeggen.
Ze moeten er een soort Farcry2 engine in stoppen. Dan heb je mooie weer effecten en volgens mij kun je grotere stukken van de map in het geheugen laden. Aan de andere kant ben je dan wel erg veel aan het versleutelen en ziet het er misschien wat te serieus uit. Kinderen spelen het immers ook.

Dus misschien moet iemand maar een ander MMO spel maken wat er serieuzer uitziet met een mooie engine, mooie landschappen en misschien meer vrijheid.

Komt vast nog wel
En dan heb je nog Aion ;)
Yep, maar Aion faalt weer met speelbaarheid :)

Als je alles op max zet en met extra opties, ziet dit spel er uitstekend uit hoor :)

Daarnaast zijn dit screenshots uit de beta, en dus absoluut niet gelijk aan de final.
WOW goede graphics? Hou iemand anders voor de gek!
Gameplay, ja die is goed. :)
Wat boeit 't nu hoe een game eruit ziet????

Stel je hebt prachtige graphics maar de gameplay is kut, is de game kut.
Stel je hebt bagger graphics maar de gameplay is goed, dan is de game ook goed.

zo simpel als dat - dus wtf moet je nu met een game als graphics niets toevoegen??
Ik vind de Homogenisatie die Blizz doorvoert echt verscrhikkelijk. Er is werkelijk amper meer de mogelijkheid om een character te customizen of te spelen met bijvoorbeeld ArP vs Str wat vaak een hoop discussie kon opleveren. Nu gaat het allemaal in de richting meer=beter. Er worden zoveel stats het raam uitgegooit dat er geen discussie meer kan zijn over hoe je nou het best je karakter kan gearen. Ook wil Blizzard alle healers bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om zowel te tankhealen of te raidhealen. Kortom Homogenisatie! baah.. Wat een saaie bedoeling gaat dit worden. Maargoed (en hier ga ik ga reacties op krijgen) Casual heaven = meer $$$$$$$, helaas voor sommigen wordt hier gewoon gekeken naar wat de meerderheid wil zien/zijn in een MMO terwijl er wordt gegokt dat de hardcore players toch wel blijven hangen.
Het probleem is eigenlijk dat de hc players toch wel blijven want er is nog geen alternatief jammer genoeg, waar ik wel bang voor ben is dat ook ik nu echt na verloop van tijd ga afhaken zeker als je inderdaad zoals hierboven al staat aan gegeven die foto 16 ziet dan wordt het wel errrrruuuggg kiddie like.

Maar goed more casual is more money. Dus zal de hc player dit gewoon weer moeten aannemen voor lief.

We zullen zien.
Helemaal mee eens, Zoals het nu is en steeds meer word bestaan er feitelijk nog maar drie soorten toons : healers, tanks en dps, je hebt alleen nog hier en daar een rogue of een hunter nodig. ;(
Ten eerste snap ik weinig van je frustratie. Met elke uitbreiding is WoW meer casual geworden, dit is oude koek. Voor hardcore guilds zijn er nog steeds heroic/hard modes van bazen, ook in Cataclysm.

Blizzard heeft stats als armor penetration weg gegooid, omdat het niets aan het spel toevoegt, want het is een stat die voor grotere nummers zorgt. Daar heb je strength/agility al voor, dus is het eigenlijk nutteloos dit ook nog met een andere stat te doen. Ik zie het eerder als een grote cleanup van hoe bloated/opgezwollen het aantal stats en talents werd.

De keuze of je wilt raidhealen of tankhealen levert raids juist alleen maar meer flexibiliteit op, waardoor het geheel beter is de balanceren. Op die manier is de raidgroep niet meteen in het nadeel als class A of B niet online is. Dit maakt raiden flexibiler. Hetzelfde geldt voor raidbuffs. Raidbuffs worden gehomogeniseerd, zodat players niet meer worden geinvite omdat ze een unieke buff geven, want dat is niet meer. Ze worden nu geinvite, omdat ze goed zijn in het uitvoeren van hun rol als tank/healer/dps. Ik vind dit een prima ontwikkeling.

Ik vind dit alles zwaarder wegen dan het kleine stukje eigenheid dat je er als class voor opgeeft. Daarnaast zijn de verschillen nog steeds groot. Priests zijn nog steeds de allround healers, shamans zijn nog steeds geweldige raidhealers met chainheal, paladins zijn nog steeds erg efficient en druids zijn nog steeds de beste in heal-over-times (HOTS).

Ik vind dit weer typisch gezeur vooraf. Alleen denken in beperkingen en problemen, niet in voordelen of kansen. Geef het een kans, speel het, oordeel daarna.
ik wil hier inderdaad even commentaar op geven. Wat je zegt is in mijn beleving gewoon 100% waar.

Daarnaast vind ik het nog steeds vreemd dat je voor elke uitbreiding moet betalen. Maar ja, na WoW ben ik dan ook EVE gaan doen waarbij je gratis je uitbreidingen ieder half jaar krijgt.
Goed dat je EVE noemt, ik heb nog ergens een key liggen voor een trial en veel oud-guildies van WoW zijn EVE en/of Aion gaan spelen. Geen van beide nog geprobeerd maar ga ze toch maar eens een kans geven denk ik.
Ik ben zelf nog steeds wel wat sceptisch over Cataclysm. Opzich voelt de beta wel goed alleen ben je nu zo snel level 80 (zomenteen) 85 dat je nouwenlijks meer in het spel komt.

Ook nieuwe raid systeem dat je alleen maar 10 of 25 man raids kan doen vind ik wat minder
Wel eens 40-man raids gehost als guildleader? Waar op het laatste moment iedereen moet toileteren, hond uit laten, laatste friends episode leechen, nog even de ah vullen, wife aggro, etc..

Nee, nu 10man en 25man beter zijn gebalanceerd ga ik met wel rl vrienden de beest uithangen, op hun kan ik ten minste rekenen...
Ach das zo overdreven. Feit is dat je vroeger niet constant actief moest zijn met die 40mensen. Op de trash kon je gerust 1/4 van de raid op follow laten gaan en op de bosses had je effe de aandacht nodig van iedereen voor 10min. Maar voor al de loothoeren zijn er dan plots geen problemen meer om even actief te spelen :p

5mensen missen in een 40man raid was geen probleem, bij 10/25 mag je er relatief veel minder missen.
Als je met je guild raids op farm had staan, kon je best 5 op follow hebben staan. Maar tijdens het tot farm komen, was net nr 40,- die koffie aan het halen was / ff foon / ... etc, meestal de oorzaak van de wipe. En om naar farm te komen was het best lastig om via teamspeak 40 man alert te houden (al heeft het wel grappige recordings opgeleverd)
Ik ben zelf nog steeds wel wat sceptisch over Cataclysm. Opzich voelt de beta wel goed alleen ben je nu zo snel level 80 (zomenteen) 85 dat je nouwenlijks meer in het spel komt.
Komt dat ook niet omdat je al zovaak een karakter gemaakt hebt dat je het hele 1-80 proces kunt dromen?

En ook: Dit moedigt mensen wel aan om meer nieuwe karakters te maken om zo de rest van het spel ook te kunnen zien, of om het net iets anders te doen. Dit zorgt er weer voor dat niet iedereen op de hoogste levels zit, en dat de rest van het spel leeg aanvoelt.
Als Vanilla WoW speler vind ik het wel jammer dat alles zo makkelijk en toegankelijk wordt. Ik ben zelf nog van de tijd dat je soms weken van onafgebroken wipen op 1 boss nodig was om uiteindelijk de kill binnen te halen. Ook het minitieus zoeken naar de balans van alle statistieken vind ik erg leuk. Ik snap wel dat het voor de casual speler op deze manier wel leuker wordt. Ook vind ik het al sinds TBC jammer dat er geen 40 man raids meer zijn dit vond ik destijds toch wel het toppunt van het spelen van MMORPG. Al met al ga ik wel mijn karakter weer eens van stal halen even kijken wat het is en dan zie ik wel verder. Met Starcraft 2 in huis en Diablo 3 in het vooruitzicht denk ik dat mijn WoW hoogtij dagen wel aan z´n eind zijn. Het leuke van Starcraft 2 en Diablo 3 is ook dat veel mensen die ik ken van WoW ook die 2 spellen zullen gaan spelen.
40 mans zijn wel leuk, maar 40 spelers vinden die de juiste gear hebben en die allemaal de tactics toch een beetje kennen en ook proberen het tot een goed einde te brengen was een ware hel. Het is nu beter zo met 10 en 25 mans. Ook voor de perfomance van de game.
Als Vanilla WoW speler vind ik het wel jammer dat alles zo makkelijk en toegankelijk wordt. Ik ben zelf nog van de tijd dat je soms weken van onafgebroken wipen op 1 boss nodig was om uiteindelijk de kill binnen te halen.
Ook het minitieus zoeken naar de balans van alle statistieken vind ik erg leuk. Ik snap wel dat het voor de casual speler op deze manier wel leuker wordt. Ook vind ik het al sinds TBC jammer dat er geen 40 man raids meer zijn dit vond ik destijds toch wel het toppunt van het spelen van MMORPG.
Opzich is de content juist moeilijker geworden, er is voor mensen die geen moeite willen doen echter ook content bijgekomen (uitgeklede versies van encounters), dat heeft echter geen negatief effect op mensen die wel wat meer uitdaging verwachten. Wat ze wel hebben verminderd is het zinloze grinden, maar dat is juist een pluspunt imho (behalve voor mensen die tijd gelijk stellen aan skill).
40 man raids = 15 slackers op sleeptouw nemen, dat is niet leuk en zeker niet voor degene die zo'n raid moeten organiseren, wat dat betreft heeft de stap naar 25 mans het echt verbeterd (of de stap nu naar 10 man zon verbetering is betwijfel ik maar dat is afwachten)
Het onagebroken wipen op een boss zit er in principe nog in, echter: mensen zijn beter geworden/informatie wordt breder gedeeld en het is dus al moeilijker een fatsoenlijke encounter te designen, all in all is het zeker beter dan vanilla wow, wat eigenlijk maar relatief makkelijk was kwa pve.
Je kunt het vaak ook zo gek maken als je wilt, denk aan de hard modes van obsedian (3 dragons up), en in ulduar (freya met 3 protectors up), zelfs voa heeft belachelijke achievements (alle 3 de bazen tegelijk dood)...
Het feit dat je 15 slackers op sleeptouw neemt klopt wel, maar toch vond ik persoonlijk de 40 man raid echt wat een MMO voor mij moest zijn. De "hard" mode is inderdaad flink pittig (in the end its all about beating the script) alleen als Vanilla WoW speler......tja dan weet je al wat ik wil zeggen. WoW blijft ondanks de lage lat toch nog altijd vermakelijk om te spelen en dat verdient een pluim.
Ik ben erg benieuwd, ik hoop inderdaad wel dat de Gearscore en het gezeur of je wel of niet een achievement hebt gehaald dat ze dat er uithalen. Er is geen raid meer te vormen of mensen beginnen wel te zeveren over het feit dat je iets niet hebt of wel hebt.

Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe characters, zoals ik het hier boven lees lijkt mij een goblin erg lachen en dat lijkt me dan wel een nieuwe uitdaging.
Ben benieuwd of ze de voorlopige datum van 1 november gaan halen.
Gearscore en achievements zijn gewoon een benodigdheid om te kijken of je wel weet wat je doet, voor de rest is het niet zo heel moeilijk om er aan te komen, zoek een guild of een paar vrienden die je mee willen nemen en je alles uitleggen, en dan heb je al snel geen moeite meer met een groep te vinden.
Gearscore zegt zo ontzettend weinig of mensen weten wat ze doen.

Ik zie zo vaak poppetjes.. volledig t10 gegeared, die in icc zelf maar iets van 4 k dps doen (met inmiddels 30% boost door icc).
Het nadeeel is dat zeker met pugs iedereen zich blind staart op gearscores en archievements.. Iedereen die gewoon wekelijke met het guild icc25 doet.. en het wel best vind.. kan gewoon mee.

Terwijl iemand die dat geluk niet heeft maar wel begrijpt wat ie doet geen kans maakt.
maar goed, ontopic.
Ik ben benieuwd. hoe het hele phasing gaat uitpakken. Op dit moment vind ik het irritant dat ik veel poppetjes in icecrown niet kan zien en ik niet weet welke quests ik moet doen om ze wel weer te zien.
Ik op mijn Warrior, niet eens half t10 gegeared stond op de 4.3k DPS op Sindragosa.
Een lotsa-movement fight dus, zoiezo al Melee onvriendelijk.
Voor de rest stond ik netjes genoeg tussen de 7 en 8K dps, waardoor ik dus mensen met hogere gearscore achter me liet, even om te bewijzen dat Gearscore dus geen zak waard is.
Inderdaad moeten ze het uit Cataclysm op een of andere manier weghalen, maar of ze dat zal lukken...

Voor de rest ben ik lekker psyched over Cataclysm, ziet er grandioos uit, alles wordt steeds complexer en dieper, de quests, raids enzovoort.
Bij WoW zit het hem steeds in de kleine detail verbeteringen, vergelijk nu eens een Raid set tier 1 met tier 10, Je ziet dat bij tier 1 merendeels alles erop geplakt is met low-quality textures, tegenover tier 10, In Cataclysm wordt dit nog verder uitgebreid.

En @ Sir_D_Fortesque;
Dat doen ze ook, maar ze proberen met Cataclysm het zowel toegankelijk te maken voor nieuwe spelers, als een verse ervaring voor end-game en oud-spelers, Allemaal voor de centjes natuurlijk. :)
Dat is onzin, wat je daar zegt. Gearscore is gewoon een verlenging van je internet-plassertje. Achievements linken kan iedereen. Wat nu als ik op een ander karakter een raid wil doen? Misschien heb ik op mijn beste karakter alles al gedaan. De moeilijkste achievements gehaald. Dit is echter niet terug te zien op een tweede, of derde poppetje.
Ik heb het inderdaad niet volledig correct verwoord op de manier hoe ik het bedoel, het is meer een inschatting qua ervaring wat je hebt. Als je op andere chars die achi hebt kun je btw gewoon reloggen en de achi doorsturen, dan wordt je vast wel serieus genomen.

Natuurlijk is het beide niet dé perfecte oplossing om noobs tegen te gaan, maar op deze manier is het wel weer een stuk makkelijker noobs eruit te "filteren".
heel leuk allemaal. Maar ik denk dat het feit ze die elite quests op start gebieden hebben verwijderd en de stats van items zoals attack power er af hebben gehaald en beroepen oefenen bij start zones verwijderd... dat dit wel een heel grote impact gaat hebben op de oude vertrouwde fans van wow.
Blizzard neemt hiermee een erg groot risico. Het ontmoedigd behoorlijk om opnieuw een character op te bouwen.
Wat ik verder nog zou willen weten is of je alleen in TBC en WotLK nog kan oplevelen van 60 naar 80. Mensen zoals ik hebben erg weinig zin om nog een keer voor de zoveelste keer door die gebieden heen te moeten levelen. Dus ik hoop dat dit ook mogelijk is gemaakt in azeroth aangezien je ook hier nu moet levelen van 80 naar 85.
Je moet bij een nieuwe uitbereiding altijd opnieuw een character opbouwen, dus ik zie niet in wat het probleem is als de game-mechanics veranderen. Het levelen van nieuwe characters (mocht je dat bedoelen met opbouwen) is juist beter, gezien alle quests vernieuwd worden (in Azeroth).
Verder zul je wel door TBC en WotLK moeten banen, alleen is dit een stuk minder erg dan je denkt. Door het iedere keer ophogen van de experience is de hoeveelheid quests dat je moet doen aanzienlijk verminderd. Met slechts een onderdeel van beide continenten zal je meer dan genoeg experience krijgen om verder te kunnen. Maar het blijft inderdaad zo dat je daar doorheen moet.
Mja dat was even mijn negatieve modus.. het zal allemaal wel meevallen en door alle nieuwe dingen die in het spel zitten vergeet je de oude al snel. Opnieuw char opbouwen bij elke uitbreiding is in principe niet nodig hoor. TBC en WotLK heb ik ook gewoon met mijn oude druid en hunter erg veel van genoten.
Het is alleen nog even overwegen voor mezelf of ik weer wil beginnen dus ik ben hier nu aan het kijken of iemand mij kan overtuigen en dat is al redelijk goed gelukt ;)
TBC en WotLK heb ik ook gewoon met mijn oude druid en hunter erg veel van genoten.
dat komt omdat er in wotlk en TBC nieuwe zones bij waren gekomen ( nieuwe continenten ) echter de cataclysm herstructureerd het hele oude continent dus Eastern Kingdoms and Kalidor, welke je ooit eens in ht begin heb gelevelled wil je dat optimaal beleven dan zal je gewoon vanaf scratch moeten beginnen met een character
Dat is juist goed! Na 6 Alliance te levelen heb ik nu nog maar weinig zin om aan nóg een te beginnen. Met de cataclysm aan komst, ga ik sowieso mijn priest verder levelen en vervolgens een nieuwe class rollen om zo het nieuwe content te zien. (Of misschien zelfs met mijn priest gewoon alles doorlopen)
Positief: het ziet er weer lekker uit alemaal, de nieuwe rassen lijken me de moeite waard om te spelen en het lijkt me leuk om van 80 naar 85 te gaan.

Negatief: Ik heb het laatste jaar m'n interessein WoW verloren doordat ik steeds meer het gevoel kreeg dat Blizz zich vooral tot doel heeft gesteld nieuwe spelers aan te trekken en het spel (voor meer mensen) toegankelijker te maken. De ervaren spelers worden hierbij vergeten en veel vrijheden, uitdagingen en mogelijkheden tot creatief spelen zijn en worden ook nu weer om zeep geholpen.

Resumerend: Ik zal ook deze expansie wel aanschaffen, m'n bestaande chars naar 85 brengen en ook een Goblin en een Worg levellen. Ik vrees echter dat ik daarna al weer snel zal afhaken.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:44]

Ik heb op Stormrage en Wildhammer gespeeld en er zijn nog maar zat hardcore guilds die niet gestopt zijn in WOTLK. Met heroic modes van raid bazen (extra moeilijke mode voor desbetreffende bazen) is er nog genoeg uitdaging voor hardcore en semi-hardcore guilds in World of Warcraft, dus ze snijden zichzelf hier niet mee in de vingers.

Wat uiteraard gaande is, is dat WoW meer casual/toegankelijker wordt, maar dit is het geval geweest met elke uitbreiding, in The Burning Crusade en Wrath of the Lich King. Het is niet meer dan logisch dat het spel met Cataclysm ook weer een stapje extra casual wordt. Zo wordt het steeds makkelijker om hoge level uitrusting/gear te krijgen zonder guild en is het steeds makkelijker om je character van 1 naar 80 te levelen met heirlooms (geven je een experience boost) en standaard meer experience per kill/quest in de oude zones.

Cataclysm is niet meer dan een logisch vervolg op WOTLK.
Cataclysm is niet meer dan een logisch vervolg op WOTLK

Ben ik het niet mee eens, ik zie niet in waarom het logisch zou zij dat een spel met iedere uitbreiding meer casual wordt.
Er was op een gegeven moment ook sprake van dat Cata meer richting Vanila zou gaan qua speelwijze, het tegendeel blijkt nu waar te zijn.

ze snijden zichzelf hier niet mee in de vingers

Ik ben toch lange tijd redelijk hardcore geweest (12 lvl 80 op 3 servers), ik zie steeds minder uitdaging en mij zien ze nog maar een paar maanden per jaar door deze ontwikkelingen.

HC modes zijn wel leuk maar echt veel meer uitdaging bieden ze ook niet (op een paar gevalen na dan). Heirlooms hoor je me niet over klagen hoewel ik er nauwelijks gebruik van maak (hou er nu eenmaal van om het spel te spelen).
Het is in mijn ogen wel een logisch vervolg. Blizzard is een bedrijf, ze willen winst maken en tegelijkertijd continuïteit waarborgen. Daarom maken ze het spel elke keer iets toegankelijker voor mensen. Ze doen dit in fases, zodat de 'hardcore' mensen zoals jij er niet meteen mee stoppen en ze het grootste deel van de huidige spelers ook nog kunnen behouden.

Daarnaast, jij representeert niet alle hardcore guilds. Op Wildhammer en Stormrage is er nu pas 1 guild erin gelaagd de Lich King (eindbaas) op 25 player mode heroic te verslaan, dus er zijn wel degelijk genoeg guilds nog bezig het hoogste van het hoogste te bereiken. Ik denk niet dat het veel anders is op de meeste andere servers.

Daarnaast zijn de bazen op zichzelf niet veel makkelijker geworden, maar is de community ook veel geïnformeerder (bosskillers, elitistjerks etc.) en veel meer ervaring dan in vanilla waar verschillende tactics door raids/guilds nog uitgevonden moesten worden.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 22 juli 2024 13:44]

Onzin dat er nog een uitdaging is voor hardcore guilds. De nieuwe 10/25 raids worden over het algemeen door hardcore guilds binnen 24 uur gecleared. Wat is hier dan de uitdaging?
Hoe zit het met het water in de screenshots ?

Verder leuke preview, blij dat ik weer begonnen ben. Ik krijg nu ook al Shadowmourne :D
Graphics
- Experimental support for DX11 (can be enabled by passing ‘-d3d11’ on the command line or adding SET gxApi "d3d11" to the Config.WTF file).
- OpenGL Hardware Cursor support (can be enabled on the Video Resolution Panel).
- Improved water and lava rendering system (enabled by the Liquid Detail slider on the Video Effects Panel)
0 = Classic Water
1 = New Water (fake reflections)
2 = New Water (ocean has real reflection for terrain)
These values are likely to change during Beta.
- Dynamic Sunshafts effect (enabled by the Sunshafts option on the Video Effects Panel).
Bron: Pagina 2 van www.mmo-champion.com
Oh, jammer dat het nieuwe water niet opgenomen is op de foto`s van T.net. Dat oude water kennen we allemaal wel :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.