Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Blizzard gaat alle dungeons uit het originele World of Warcraft vervangen door kortere versies. De meeste vernieuwde dungeons zullen opgenomen zijn in patch 4.1, de eerste patch die verschijnt nadat World of Warcraft: Cataclysm te koop is.

In het Dungeons and Raids panel dat tijdens BlizzCon 2010 gehouden werd, maakte Blizzard-medewerker Corey Stockton duidelijk dat het ontwikkelteam van de populaire mmog alle dungeons uit de versie van de game die in februari 2005 in Europa op de markt verschenen, zal gaan aanpassen. De meeste van de herontworpen dungeons zullen worden opgenomen in patch 4.1, de eerste grote patch die na 7 december verschijnt, de datum waarop Cataclysm te koop is, de derde uitbreiding voor World of Warcraft. Voor Cataclysm heeft Blizzard alle zones die opgenomen waren in de originele versie van WoW opnieuw ontworpen. In patch 4.1 volgen de diverse dungeons die in die zones te vinden zijn. Stockton kon niet garanderen dat alle dungeons in patch 4.1 opgenomen zullen zijn, maar wel dat het meerendeel in de patch meegenomen wordt.

Doel van het herontwerp is om de bestaande dungeons minder verwarrend, korter en leuker te maken. De langste dungeons uit de originele WoW, zoals Uldaman en Maraudon, worden opgebroken in twee of meer vleugels, een verdeling die ook bij de recentere dungeons aangehouden wordt. Andere dungeons worden ingekort. Zo zal de Sunken Temple de onderste verdieping verliezen. Ook de Wailing Caverns worden ingekort. Blizzard had al eerder bekendgemaakt dat Deadmines en Shadowfang Keep, twee andere dungeons uit het klassieke WoW, geheel opnieuw ontworpen zullen worden. Beide krijgen een Heroic-versie, zoals ook nieuwere dungeons die hebben.

In patch 4.1 zal ook een nieuw raid-gebied opgenomen zijn en een nieuwe 5-mans dungeon. Firelands, het nieuwe raid-gebied, is bereikbaar vanuit de zone rond Mount Hyjal. De zone is grotendeels bedekt met lava, maar zal eindigen in een overdekte ruimte waar de confrontatie plaatsvind met Ragnaros, de laatste tegenstander van de raid. Ragnaros is ook de eindbaas van de Molten Core-dungeon, maar keert in Firelands terug in veel krachtiger vorm. De raid-zone zal in totaal zeven 'bazen' bevatten. De nieuwe dungeon heet Abyssal Maw en is bereikbaar vanuit de onderwater-zone Vashj'ir. De dungeon bevat vier bazen.

Stockton maakte ook nog bekend dat de tweedimensionale kaart die er in het spel van elke dungeon beschikbaar is, sterk verbeterd gaat worden. In de dungeons van Wrath of the Lich King, de tweede uitbreiding van WoW, zijn die 2d-kaarten al sterk verbeterd, maar Blizzard wil nog meer wijzigingen doorvoeren. Zo zal op de nieuwe kaarten, die van elke dungeon in het spel gemaakt gaat worden, veel meer informatie zichtbaar. Zo is te zien welke voorwerpen er in de dungeon te bemachtigen zijn, is er een samenvatting van de verhaallijn te lezen en is van de bazen in de kerker te lezen hoe ze aanvallen. Tot slot is er een driedimensionaal portret van elke baas te zien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik speel zelf geen WoW, maar van de spelers van het eerste uur in mijn kennissenkring zijn er nu (sinds de laatste grote patch ter voorbereiding op cataclysm) toch een aantal afgehaakt omdat het t simpel is geworden. Op zich begrijp ik Blizzard wel; het is de enige manier om je playerbase en je inkomsten te vergroten. Maar het is wel een beetje zuur om de mensen die het spel groot hebben gemaakt op deze manier te belonen.
Aan de ene kant heb je wel gelijk, maar aan de andere kant, hoeveel van die originele playerbase heeft nog zin om eindeloos lang te wachten voor een lange lowlevel dungeon, om vervolgens toch maar een lvl 70 guildmember te laten helpen...

Ik heb TBC nog half meegekregen, maar kon nooit de tijd opbrengen om te gaan raiden en dergelijke. Vandaar dat ik er na verloop van tijd maar gewoon mee ben gestopt.
Ik heb de beginlevels wel eindeloos vaak gespeeld gewoon omdat ik ze zo leuk vond, echter kon ik me echt doodergeren aan het feit dat je zelden een party compleet kon krijgen voor die lowlevel dungeons.

Ik vraag me ook serieus af hoeveel van de oorspronkeleijke playerbase, begonnen in 2005, nog over is op de huidige servers...
Dat zijn dan dezelfde mensen die alle raids op "normal" doen en dan zeggen "Dit is te makkelijk" maar nog nooit een hard-mode gezien hebben....

Als je beweert "dit is te makkelijk" dan verwacht ik in de achievement lijst te zien dat alles op heroic/hard mode verslagen is. Zolang dat niet het geval is moet je niet klagen. (en eerlijk gezegd; er zijn er maar hl weinig die dat kunnen zeggen!)
Je wilt niet weten hoe makkelijk heroic nu is met sommigen instances. Toen ik nog speeld ging er meestal niemand dood tijdens een instances. Raids zijn wel stukken lastiger alleen nog steeds to makkelijk. 90% van de tijd haal je hem in 1 keer.
Hangt ervanaf. Voor ICC10 heroic bijvoorbeeld, moet je toch al wat heroic gear hebben om het fatsoenlijk te kunnen doen. Dat betekent dat je de eerste keer nogal zit te stoeien, en het steeds makkelijker gaat naarmate je meer heroic gear verzamelt. Om een ICC mount te krijgen zijn we toch nog heel wat avondjes zoet geweest met achievements halen en dergelijke. En het kost al teveel tijd.
Ik speel WoW sinds de open beta en speel vandaag de dag nogsteeds een beetje. Ik heb nog fanatiek Molten Core en Blackwing Lair gedaan toen dat nog helemaal 'hot' was (voor degene die niet bekend zijn met WoW, dit waren de eerste grote raid instances voor 40 man). Ik ben alleen maar blij dat het meer casual en eenvoudiger is geworden aangezien je als raid assistant/leader tenminste ook nog tijd heb om het rustig aan te doen i.pv. dat het een tweede baan wordt.

Naast het raiden zelf deed ik nog DKP in de gaten houden, nieuwe mensen recuiten (want met 40 man raiden wordt je een nummertje en als je niet voldoet dan werd je eruit gezet), nieuwe mensen voor de raid uitleggen wat de bedoeling is bij elke encounter enz enz. Het werd een verplichting zeg maar en het ging eigenlijk zo ver dat ik geen tijd meer over hield om binnen WoW zelf ook nog eens wat te doen. Ik had in die tijd gewoon school / vrienden wat uiteraard voor ging. Nou kan je zeggen dat het m'n eigen schuld is dat ik het zover heb laten komen, wat deels ook wel zo is, maar ja zo groeide de guild nou eenmaal.

En zoals m'n bovenbuurman al correct opmerkte - voor de die-hards heb je nog de hard mode van instances, waar het bovenstaande verhaaltje min of meer weer gaat spelen. Maar ja, hard mode Ulduar was weer veel te moeilijk volgens sommige ...

Kortom, ik vind de nieuwe casual approach prima. Minder gestress, minder gezeur en gewoon plezier met z'n allen hebben. Want dat is nou precies waar het allemaal om draait.

[Reactie gewijzigd door silentsnake op 24 oktober 2010 12:02]

Dat het je stress bezorgde heb je aan jezelf te danken. Je hoeft niet alles zelf te doen, je kan ook delegeren. Mensen die in hun eentje een hele guild willen runnen zonder hulp houden dat gewoon niet lang vol, het is niet te doen. Zodra je gaat raiden etc moet je gewoon taken verdelen anders gaat het mis.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 25 oktober 2010 00:07]

Ik vond de lengte van de oude instances best aangenaam. Paar maanden terug nog een karakter geleveld door continu instances te doen, en dat was echt leuk. Ik vind de recentere dungeons net iets te weinig diepgang hebben eigenlijk.

Maar goed, de evolutie naar vereenvoudiging is al enige jaren aan de gang, dus het is geen verrassing.
Wanneer je tijd had om te gamen wel ja. Probleem bij die lange dungeons voor mij was altijd: tijd. Als ik even voor een halfuurtje mijn PC aanzette kon ik geen dungeon doen. Risico dat je halverwege moet leaven is te groot en dat is niet prettig voor de rest van de groep natuurlijk.

Andersom ook: mensen die halverwege ineens leaven zal ook minder worden. Wat is er frustrerender dan als DPS 20 min in de wacht te hebben gestaan, en dan halverwege een dungeon nog eens 20 minuten wachten omdat de tank naar bed moet :S. Vervolgens zeggen weer andere dat ze geen tijd meer hebben om te wachten en daar gaat je dungeon weer.
Wel mooi dat nu eindelijk ook al het oude spul verbeterd wordt. Zeker nu de speelstijl van de latere uitbreidingen compleet anders is dan toen ze er ooit mee begonnen. Toen duurden instances nog lang en items waren moeilijk te verkrijgen. Tegenwoordig gaan de instances in maximaal een half uur en zijn je items vrijwel gratis. Maar of het een echte verbetering is? In elk geval wordt de race naar het maximum level nu wel een stuk aangenamer :)

[Reactie gewijzigd door vleesjus op 24 oktober 2010 10:18]

Ik ben gestopt na TBC, omdat ik veel tijd had verspild (zo kan ik het wel noemen; bij de TBC uitbreiding ook veel te veel gespeeld om als eerste holy priest van de server bij lvl 70 te komen...) aan de game om goede items te krijgen en ze opeens iedereen gratis gingen voorzien van epics. Toch lees ik altijd het WoW nieuws op T.net en ik denk wel dat de verkortingen van (raid) instances e.d. een goed initiatief zijn. Blizzard probeert het spel op deze manier leuk te houden voor een groter publiek (meer casual spelers), waarbij ze natuurlijk ook gelijk een stukje kritiek verwerken in het spel (veel tijd nodig om 'goed' te worden en daardoor te verslavend). Soms kriebelt het wel eens om te kijken hoe alles er nu uitziet ingame, maar aangezien ik nog steeds denk volgens de oude WoW-wetten (12u per dag spelen om raids voor te bereiden en te raiden voor 'd' items) denk ik niet dat ik dat ooit nog ga doen (er zijn nog meer dingen in het leven kwam ik na twee jaar achter ;)).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 24 oktober 2010 11:03]

Uhm, Pre WOTLK duurde een ''korte'' instance meestal toch een ruim een uur, en bossen waren nog moeilijker of leuker. En items farmen duurde alleen maar lang omdat de trash zo kut was. Nu is een heroic doen stuk aangenamer, zelfs in het begin van de expansion duurde het ongeveer half uur en moes je geen mage hebben voor sheep.

Nu lig de focus eindelijk op bossen en niet op trash.

En dat Blizz normal modes bossen voor iedereen toegankelijk heeft gemaakt is alleen maar goed. Want weens nauw eens eerlijk, hoeveel mensen hebben Illidan of BT gezien voor 3.0 patch? 1% van alle spelers ofzo...? TBC was niet moeilijker dan WOTLK maar men was gewoon slecht toen...3/4 van de spelers toen gebruikte PVP gear in PVE, ze vonden het zelfs beter ondanks... en specte toen ook kut.

Ten slotte. Hard modes bossen zijn stuk moeilijker dan zelfde tier PRE WOTLK boss , hard mode Lich King is moeilijker dan bijvoorbeeld de laatste boss van Sunwell
Pre nerf m'uru voelde toch moeilijker en minder luck dependant dan LK hc, maar toch zijn ze met WOWTLK wel de goede kant op gegaan voor de meer casual player, als ze nu eindelijk iets fixen voor het veel te dure character transferen. Heb al meer dan 400e betaald aan alleen wisselen van servers.
Het lijkt mij een beetje raar om 400E uit te gaan geven aan het transferren van een char naar een andere server. Allereerst kost het niet heel veel om dit te doen en heeft Blizzard deze kosten waarschijnlijk in het leven geroepen om een 'bende' van migraties te voorkomen en ten tweede is een dergelijk aantal migraties vaak te wijten aan de persoon zelf (ruzie maken op servers, ninjalooting etc.).
haha lol, transfer maar eens 2 chars (2 chars is niet overdreven een main + alt) en daarna ooko een faction change de bij


2x 20 euro | 40 euro | Server Change
2x 25 euro | 50 euro | Faction Change
------------------------------------------------
90 euro voor 2 chars overzetten


heb er een paar meer, of stel dat je weer terug wilt.. kom je toch wel aardig snel aan die 400euro
Ik begrijp dat je met wat leuke berekeningen met gemak op 400E kunt komen, maar dan denk ik wel dat je je af moet gaan vragen waar je mee bezig bent. Het is allereerst niet altijd nodig om al je chars over te zetten naar een andere server (en dan ook nog een een faction change te doen) en ten tweede moet je dan ook nog bedenken dat het hier om ruim vier keer zoveel transfers gaat als in jouw berekening.
Hij geeft dan ook een voorbeeld. Een hardcore raider doet een transfer zonder problemen naar een andere realm. Ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen.
400 euro? Serieus hoezo geldverspilling.
Zoals ik al zei denk ik dat het wel een goede zet was om het spel toegankelijker te maken voor een breed publiek. Echter ben ik het niet eens met je stelling dat men voor WOTLK 'gewoon slecht' was; het spel is in de loop der tijd veel makkelijker geworden. Alleen al het feit dat je tegenwoordig maar 25 of 10 man hoeft te coordineren ipv 40 man is hier een goed voorbeeld van.
Zerosixzero,

ik kon het niet beter verwoord hebben... Soms kriebelt het nog, nt zoals bij elke andere verslaving waarvan je af moet kicken.

Maar al die uren en uren spelen leiden eigenlijk tot niets, omdat bij elke uitbreiding je zuurverdiende epics niets meer waard zijn.
maar aangezien ik nog steeds denk volgens de oude WoW-wetten (12u per dag spelen om raids voor te bereiden en te raiden voor 'd' items
Dit is al lang niet meer het geval, overigens: raiden voor paarse pixels is altijd een slechte motivatie.
Dit is al lang niet meer het geval, overigens: raiden voor paarse pixels is altijd een slechte motivatie.
Oranje boven :Y)
*ZUCHT* Meer easy mode......
Wow is voor mij echt berg afwaarts aan het gaan.
"en is van de bazen in de kerker te lezen hoe ze aanvallen.'"

Wat een slappe hap! Dat is juist de fun van WoW. Uitvinden wat je kunt doen om een baas te verslaan. Niet zomaar kado doen op een gouden dienblad! Ik speel al 3 jaar geen WoW meer, omdat ik er te verslaafd aan werd, maar de helft van de lol was het researchen hoe je een eindbaas kon verslaan, om vervolgens de dungeon op farm te hebben. Op je eigen kracht. Dit vind ik geen handige zet van Blizzard. Ik had het eruit gehaald. Als je wilt weten hoe je een baas verslaat kun je op youtube bijna alles vinden als je dat dan toch wilt.

[Reactie gewijzigd door HellBeast op 24 oktober 2010 10:43]

Of je het nou op Google opzoekt of je kan het snel en makkelijk ingame opzoeken, wat is het verschil?

Je hoeft het niet te gebruiken als je dat niet wilt.
en daarnaast zijn er genoeg lui, die ondanks dat er verteld wat er gedaan moet worden de boel nogsteeds verprutsen


"omg healer you let me die in de green stuff, REZZZ lol, lollar free epicz!"
Wel jammer opzicht. Ik vond de langere dungeons altijd wel super vet om te doen. En mis soms het dungeon gevoel bij die kleine nieuwe dungeons
Eens.. het gaf ook meer een gevoel van voldoening als je zo'n instance had gedaan. Ik denk ook dat het verkorten van die dungeons meedraagt aan het gevoel dat WoW veel simpeler is geworden.

Vroeger moest je ook atunen voor een raid en in combinatie met die lange instances zoals UBRS was het allemaal ook wat moeilijker en moeizamer.
Verstandige zet om de instances in te korten.

Met een ervarener en verveelder playerbase en inflatie qua items kun je het niet langer verantwoorden dat mensen lang in een instance zitten terwijl ze makkelijk gelijkwaardige items elders kunnen krijgen.
Vroegh gingen mensen nog naar een instance voor de instance en iets minder voor de items vergeleken met nu. Door de instances nog verder in te korten versterk je dat alleen nog maar denk ik. Ze worden daardoor minder interessant, de enige inhoud is dan nog de bosses en trash die sowieso bruteforced worden tegenwoordig. Daarmee wordt de instance zelf totaal oninteressant en geeft imo een stuk minder plezier dan de lekker uitgebreide dungeons in Wow-vanilla. Op level 60 bijvoorbeeld met een paar guildies naar BRM of BRS gaan was gewoon leuk, en het kon ook niet even in een kwartiertje gesteamrolled worden zoals nu met alle 5-mans gebeurt. Er ging nog wel eens wat mis waardoor je keihard wipedte en dat zorgde dan weer voor veel lol. Vergelijk dat met een random dungeon van nu, waar vaak niet eens een woord gesproken wordt van begin tot eind, want het is niet nodig voor tactics en de enige reden dat men er komt is de emblems (die met 4.0 ook verdwenen zijn).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 24 oktober 2010 18:06]

Ik ga er toch stilletjes vanuit dat ze niet werkelijk ze allemaal korter gaan maken, ik weet niet wat er met Stockades gaat gebeuren, maar als ze die korter maken dan loop je al binnen 2 minuten tegen de baas aan.
Stockades zijn ook aangepakt maar volgens mij vooral wat inboedel betreft. Andere bazen en zo. Volgens mij loopt Hogger ook in Stockades rond straks maar weet dat niet zeker.
Een keer fatsoenlijke loot in Stockades zou geen kwaad kunnen.
Dit soort berichten maken mij echt blij dat ik gestopt ben met spelen. Ik snap de gedachtengang van Blizz' en ik snap ook dat ze de playerbase (waarvan zo'n 75% gewoon een slechte PC heeft waarschijnlijk) tevreden willen houden met de minimale graphic updates. Ook snap ik waarom ze de dungeons willen inkorten; om de grote massa blij te houden. Jammer genoeg ben ik er nooit ntje geweest die bij die grote massa hoorde. Met vrienden altijd top end geraid (ja, dat houdt ook Naxxramas + Kel'Thuzad down pre TBC uitbreiding, Kael'Thas vr de nerfs van zijn advisors etc. in) en heb het altijd geweldig gevonden.

Echter heb ik het gevoel dat iedereen in de beste gear moet rondlopen van Blizz' en dat raiders die avonden opofferen om tactics te leren dezelfde rewards krijgen als iemand die dungeons doet, emblems verzamelt en de gear bij een vendor koopt. Klopt niet helemaal in mijn beleving. En ja, dan kan je gaan zeuren dat er een verschil in itemlevel is. En dat mensen die hardmodes doen ng betere items krijgen. Maar wat zijn nou de verschillen ? 6 of 12 itemlevels. Kom op. Dat is een minimaal verschil voor een hele berg extra moeite. Niet eerlijk naar mijn ziens. Maar ja, wat kan je er aan doen, behalve niet betalen voor iets wat je niet wilt.
Mja, WoW grafisch updaten wordt lastig, gezien de enorme hoeveelheid content. Dan moeten ze eerst gigabytes aan textures updaten en vervolgens alles controleren of het nog klopt... ze hadden al moeite patch 4.0.1 fatsoenlijk in te voeren (enorme hoeveelheid bugs etc.)
Laat blizzard eerst maar even Diablo 3 afmaken voordat ze weer iets gaan doen met WoW
Dat zijn verschillende teams, dus het maakt niets uit dat men verder gaat met Worl of WarCraft. :)
Ben nu eindelijk gestopt, het jeukt toch wel erg om weer terug te gaan, in de hoop het oude gevoel terug te krijgen dat vanilla had met cataclysm. Maar ik ga denk ik het toch maar niet doen!
Join the club. :P

Keek net even op mijn Battle.NET account en morgen is het precies 3 jaar geleden dat mijn WoW account frozen is.

Toch jeukt het bij mij soms ook nog weleens. Gister zelfs was ik nog gewoon vanuit het niets ineens terug aan het denken aan de leuke WoW-tijd die ik heb gehad.
Maar het oude gevoel zal waarschijnlijk toch niet meer terugkomen. Helemaal nu ze die oude 'hardcore' dungeons ook nog eens gaan veranderen/opsplitsen...
Het lijkt erop dat het allemaal steeds meer casual wordt en minder hardcore. Dat is erg jammer want zo krijg je veel minder uitdaging in het spel.

Ik hou het bij de oude herinneringen die ik nog aan het spel heb, zoals slopend lange Alterac Valley battles van 10+ uur, 24/7 southshore - tarren mill battles nog voor de battlegrounds er waren, chaos in 40-man raids, voor de eerste keer een 40-man eindbaas down met je guild na uren/dagenlang wipen, capital cities van de horde aanvallen als alliance etc etc. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Welzo op 24 oktober 2010 22:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True