Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Zoals de geruchten een week geleden al voorspelden verschijnt World of Warcraft: Cataclysm op dinsdag 7 december op de markt. Cataclysm is de derde uitbreiding van de succesvolle mmog van ontwikkelaar Blizzard Entertainment.

De Amerikaanse ontwikkelaar Blizzard Entertainment maakt bekend dat World of Warcraft: Cataclysm vanaf dinsdag 7 december te koop is. De derde uitbreiding van de mmog kost 35 euro, hoewel er ook een Collector's Edition verschijnt die voor 70 euro te koop is. De game verschijnt voor Windows XP, Vista en 7, en voor Mac OS X. De aankondiging bevestigt de geruchten die nog geen week geleden opdoken.

Uit de bestanden van de laatste bètapatch van de game viel al op te maken dat de uitbreiding op 7 december het licht zou zien. De verwachting was dat Blizzard de verkoopdatum van Cataclysm bekend zou maken op BlizzCon, de fanbeurs die de uitgever jaarlijks organiseert en die op 22 oktober in het Amerikaanse Anaheim begint. Een vertegenwoordiger van Blizzard in Nederland liet tegenover Tweakers.net echter weten dat een aankondiging tijdens BlizzCon te weinig tijd zou overlaten om de release van de uitbreiding in goede banen te leiden. Vooral winkels zouden meer tijd nodig hebben.

Met deze derde uitbreiding neemt Blizzard vooral de gebieden onder handen die bij de release van het spel in 2004 werden geïntroduceerd. De quests die spelers in deze gebieden krijgen voorgelegd worden voor Cataclysm geheel opnieuw ontworpen, zoals lead designer Tom Chilton in een interview met Tweakers.net eerder toelichtte. Daarnaast wordt het spel uitgebreid met een aantal nieuwe zones, waarin spelers van level 80 naar level 85 kunnen doorgroeien.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Lijkt me dat WoW weer op de goede weg zit met Cataclysm. Een aantal grote veranderingen ten opzichte van WotLK zijn:
- Per week kan je per karakter minder raiden. Waar men nu nog de mogelijkheid heeft om dezelfde raid zowel in 10-man als 25-man te voltooien (dus iedere 'encounter' twee keer per week) kan men in Cataclysm een 'encounter' nog maar één keer per week doen.
- De Heroic versie van de verschillende dungeons worden een stuk lastiger. Het is (zeker in het begin) weer vereist om bijv. crowd control te gebruiken en je zal bij vele bosses een aantal keer als groep 'wipen' (doodgaan) voor je de juiste strategie gevonden hebt.
- Er zijn een groot aantal wijzigingen doorgevoerd in de verschillende klassen. Zo zullen healers bijvoorbeeld weer op hun mana moeten letten en een grotere variëteit van spreuken moeten gebruiken. Tanks en "damage dealers" hebben meer leven en krijgen ook een meer dynamische speelstijl, in sommige gevallen zelfs een extra "resource" om te beheren (balance druïdes krijgen een nieuw mechaniek voor eclipse, paladins krijgen een extra "Holy Power" mechaniek naast de gebruikelijke mana en het "Soul Shard" systeem voor warlocks wordt verbeterd).
- Er komen 2 nieuwe rassen en meer klasse combinaties worden mogelijk, zoals bijv. Human Hunter, Troll Druid en Tauren Paladin.
- Alle quests in de continenten Kalimdor en Azeroth zijn veranderd / verbeterd, zodat ze leuker zijn om te doen.
- De "racials" van de verschillende rassen worden verbeterd. Het ontwerp van de racials van de nieuwe rassen Worgen en Goblin is daarbij het uitgangspunt (professie bonus, "fun" racials en pve bonus).
- De ontwikkelaars willen dat PvE meer tijd en ruimte is om goede keuzes te maken met betrekking tot healing, tanking en dps. Om dat te bereiken krijgen spelers meer hitpoints, doen bosses minder damage en worden healing spells minder krachtig.
Goeie post, zeer informatief en divers. Gaat met name over gameplay. Vergeet ook niet dat de graphics enorm zijn verbetert.

Ook de talent trees zijn sterk verbetert. Je kunt in feite geen 'fouten' meer maken in de talent tree (althans in die welke ik door heb gespit; resto druid :) ).

Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Je kunt immers lastiger zeggen hoe goed mensen presteren en wat hun 'role' is.

Naast de nieuwe rassen hebben ook de gnomes en trollen hun eigen stad terug.

De collector's edition is helaas overal uitverkocht. Op eBay wordt-ie nog wel verkocht, helaas voor 2x de normale prijs.
Hoe lang zijn ze hier nu al mee bezig? In de schappen van verschillende winkels kun je hem al tijden/maanden pre-orderen, dit lijkt mij eerder een stunt om meer geld te genereren (veel feestdagen die maand). "te weinig tijd om te releasen" lijkt mij daarom sterk!

\\edit @ Mutakalah:

Oh, dat zeker, liever kwaliteit boven het snel releasen van een game, maar dit riekt mij te veel naar een goed bedachte marketingstunt in plaats van het oprecht langer nodig hebben om een uitbreiding van een game klaar te stomen. ;)

[Reactie gewijzigd door LompeHork op 4 oktober 2010 16:16]

Als ik zie hoeveel er nog schort aan de PTR en verhalen uit de beta denk ik dat ze eigenlijk nog best wat maanden zouden kunnen gebruiken om alles te finetunen wat ze normaliter ook doen.

Het komt mij over alsof ze het te snel willen uitbrengen. Tenzij de interne beta's al vele malen verder zijn dan de "publieke" beta momenteel beschikbaar voor een select groepje beta testers.
Dan speel je vast niet zelf op de Beta ;)

De beta voelt al goed af, hier en daar nog wat veranderingen (die hun allang hebben intern) en het is klaar.... en ze hebben nog 2 maanden dus tijd genoeg :)

Final versie hoeft niet op de DVD te staan... nu toch een stream client :)
nooit PTR en beta vergelijken met het eindproduct. de interne build loopt meestal 3 of 4 builds voor.
Voor mij mag het nog wel wat langer duren.
Als er maar een fantastische uitbreiding uitkomt.
ik denk ook niet dat bliz zich aan de releasedatum gaat houden en dat het pas in januari uitkomt.
Als blizzard iets doet dan is het zich wel houden aan releasedate's
Daarom is er ook nog nooit eerder een releasedate geweest van cataclysm alleen maar geruchten.
Nu is het ook 100% zeker zoiezo vanwege alle info die al in de beta gevonden is en omdat ze het nu echt bekent maken.
Cataclysm komt 7 december
1 nadeel is dat ik never ever dan vrij krijg met werk gezien december de drukste winkel periode is :@
Vergeet niet dat de Beta build altijd achterloopt op de werkelijke builds.

blizzard schijnt de laatste expansies en patches een strategie te hebben dat ze features in en uit de release houden. Volgens mij hebben ze een must/need/nice to have lijst, en ik denk dat ze de must en need lijst nu veilig hebben in de laatste patch.

Een snellere release zal alleen wat van de content afschaven zodat deze in een opvolgende patch geïntroduceerd wordt. Gezien de in het verleden behaalde resultaten ga ik uit van een soepele stabiele release.

[Reactie gewijzigd door defiler1974 op 4 oktober 2010 16:24]

Waarschijnlijk gebruiken ze een methode die lijkt of hetzelfde is als de MoSCoW methode.
Je kunt diablo 3 ook al pre-orderen.

Pre-orderen is gewoon een manier om een gegarandeerde afname te hebben bij een winkel.

Meestal wacht ik pas op release date's en pre-order/order dan pas.
Zo ben ik begin 2008 een keer naar een winkel gegaan waar je Diablo 3 al kon pre-orderen. Dus ik vroeg zo, wanneer komt deze titel uit.

De winkelier gaf aan dat er nog geen release date was, maar dat ik als ik hem dan bestelde gegarandeerd op de release zou hebben.
Dus omdat winkels het mogelijk maken om te preorderen ondanks dat er nog geen releasedatum was is Blizzard fout bezig? Niet helemaal eerlijk natuurlijk. :)
Dat ligt ook aan Blizzard dat je hem bij winkels can pre-orderen. Blizzard heeft daar helemaal niks mee te maken, zijn de winkels die extra aandacht proberen te genereren. Diablo 3 kan je al ruim een jaar pre-orderen.
Blizzcon is op 22 oktober en dat is pas over 3 weken dus volgens mij kondigen ze het nu juist eerder aan. En als het qua marketing wil bekijken kun je inderdaad uitrekenen dat 7 + 22 - 4 = 25 december en dat zal voor de winkels zeer lastig zijn en Blizzard loopt mogelijk veel geld mis.
Er zitten nog genoeg bugs in de beta dus dat het nog wat langer duurt komt het gehaal alleen maar ten goede. Zelfs na de laatste patch staat er nog een boel open dat nog niet is opgelost.

Dus of het alleen marketing is betwijfel ik.
Blizzard meer geld genereren ? 16miljoen spelers vs 13 eu per maand.
ik denk niet dat ze dat nodig hebben ;)
Geachte lezer,

Nagaande de verschillende veranderingen in de game en het eindeloos moeten testen om deze veranderingen op correct werkende wijze te kunnen realiseren is er erg veel tijd nodig om alles tot in het kleinste detail vlekkeloos te laten werken.
Dit proces is onder anderen strak in de gaten gehouden bij de Beta versie van Cataclysm.
Los van dit alles, zullen alle servers de gigantisch grote overstap van WotLK naar Cataclysm in een keer probleemloos moeten kunnen verwerken waardoor de game bij de release ook daadwerkelijk speelbaar is. Want zeg nou zelf: Als de game uitgebracht wordt, moet deze op zijn minst speelbaar zijn!
Hiernaast is Blizzard natuurlijk altijd bezig met het tevreden houden van zijn klant, dus alles wordt bij voorkeur natuurlijk driedubbel nagekeken om er zeker van te zijn dat ze hun kwalitatief hoogstaande prestaties kunnen behouden.

Hopende hierbij jullie als lezer van voldoende informatie weten te voorzien.
Met vriendelijke groet,
Merijn Manders

[Reactie gewijzigd door Ranoko op 6 oktober 2010 16:01]

Het 'te weinig tijd om te releasen' slaat op een release data aankondigen op Blizzcon. Vooral winkels hebben graag de tijd om events te organizeren. Daar hebben ze nu iets meer dan twee maand voor.

Als je een midnight-launch-event wil doen, dan is het wel handig dat je daar even de tijd voor krijgt, en twee maand is nu eenmaal meer tijd om werknemers e.d. te zoeken voor een avondje doortrekken dan iets meer dan een maand.
zeg jij ook 'het is twee uren rijden' of zeg je 'het is twee uur rijden'. Hoe oud ben jij? 30 jaar or 30 jaren? - daar komt het vandaan.
Dan nog is het raar om '2 maand' te zeggen. Je zegt 2 jaar geleden of 2 maanden geleden. Of je nou NL of BE bent...of er half tussenin woont en nergens bij hoort eigenlijk....
Dat zijn allemaal onzinvoorbeelden die je daar geeft. Getuigt niet echt van logisch nadenken...
speel sinds kort weer wow en bevalt me stukken meer dan toen ik 3 jaar geleden stopte! ook al heb je nog steeds van die gestoorde figuren die helemaal flippen als het niet helemaal goed gaat maar dat heb je met elke game denk ik wel :p

** doet me denken aan crazy german kid dat soort mensen :p **
denk dat de meeste WoW spelers jonger dan 15 zijn waardoor er relatief veel spelers zijn die moeite hebben om fictie te scheiden van realiteit
De gemiddelde leeftijd van gamers ligt rond de 35 (bron 1, bron 2.

De gemiddelde leeftijd van WoW spelers is volgens mij iets jonger, maar het is lastiger om daar gegevens over te vinden. deze bron zegt 28. Een onderzoek van Nielsen onder iets van 10 miljoen gamers in de leeftijd 25 - 54[/url] geeft ook aan dat er genoeg WoW spelers zijn... alhoewel in die laatste groep vooral veel mensen zijn die de standaard Windows spellen spelen.

Hoe dan ook, neen, veruit de meesten zijn 15+. Dat moet ook wel, want er zijn maar een handjevol potentiele klanten in de leeftijd 12 - 15 (wow is 12+), en daarin maar een klein handjevol die het geld hebben of los kunnen peuteren om elke maand hun Blizzard-belasting te betalen.
en wat is de gemiddelde dagelijkse speelduur per leeftijdscategorie?
toevallig vorige week een stukje gelezen (het zoveelste) over de verslavingsfactor van WoW. psychiaters hebben er steeds meer werk aan - het komt voor dat "patiënten" 14 tot 16 uur per dag spelen en vergeten te eten & te drinken.
het was al bekend dat naast alcohol en drugsverslaving de gamers een steeds grotere plek innemen in diverse behandelcentra. sterker nog: WoW is verslavender dan coke.

dus TN: volgende poll = Hoeveel uur per dag besteed je aan WoW? wel eerlijk invullen.
Wat een stelling.. Na 4 jaar is mijn hoogste account lvl 61. RP'ing :) En nee, ik zou mijzelf met een aantal uur per dag in de avond als ik tijd heb en niet als ik niet thuis ben / vakantie heb / betere dingen te doen verslaafd noemen.

Neemt niet weg dat er mensen zijn die hier wél vatbaar voor zijn en die inderdaad verslaafd kunnen worden aan een game. Kan Blizzard / WoW daar iets aan doen? Als het WoW niet is dan is het voor deze mensen wel een andere game.
Volgens mij is er een tijd terug een onderzoek geweest wat aangaf dat de gemiddelde leeftijd boven de 20 jaar lag.
Er spelen genoeg 35+ mensen, ken er zelf ook een aantal waaronder een aantal guildies.
Er zijn genoeg 40+'ers die ook WOW spelen en het gemiddelde behoorlijk omhoog krikken.
Er zijn zelfs nog een redelijk aantal 60+'ers die het spel spelen.

WoW is voor iedereen die ervan houd. Niet perse van <15 jarige nerdjes zoals de meeste denken.
hehe, zo hadden wij ooit een grampa in de guild, die bleek dus echt al opa te zijn en zijn kleinzoon zat ook in de guild en was 16 :)
De gemiddelde leeftijd ligt heel wat hoger dan 15.
waar baseer jij op dat ze jonger zijn dan 15?
Gaan ze nu met cata weer terug naar de meer hardcore gamer? Zo ja dan denk ik dat echt heel veel mensen gaan klagen :)

Lol de meeste mensen weten niet eens hoe je moet spelen zonder al die addons.
Ben beniewd

Zelf w8 ik maar op 1 game --> Guild Wars 2
Persoonlijk heb ik diep, diep respect voor Blizzard dat ze zo'n addon systeem in het spel hebben geïmplementeerd. Hun concurrenten durven over het algemeen nog niet eens te dromen over iets soortgelijks.
Helemaal mee eens... zelf beleefde ik ook de meeste lol aan de vele addons en de mogelijkheden hiervan. Ik wilde alleen benadrukken dat veel mensen nu echt 100% afgaan op wat de addon aangeeft etc... de denkfactor is praktisch 0 meer.

beetje jammer. Mocht dat weer terugkomen met Cata dan zou dat wel de charme een beetje terugbrengen.

toch w8 ik nog maar op 1 game :P
Mee eens, waar is de tijd gebleven dat je op ventrilo een dedicated blaffer nodig had die riep wanneer Magmadar z'n frenzy had en getranqed moest worden, of wanneer Onyxia haar deep breath deed?

Tegenwoordig wordt alles voorgekauwd en weet je zowat op de seconde wat een boss gaat doen. Ik blijf het leuker vinden om gewoon met 4 vrienden zonder enige voorkennis van abilities een heroic te doen, zit veel meer uitdaging in, de eerste paar keer althans.
Inderdaad. De enigste die ik ooit gebruikte was questhelper en damagemeter. En ik merkte al dat ik van questhelper lui werd
Mja, dat gaat niet helemaal op in een MMO omdat je je vaak ook wat wil 'bewijzen'. Als je de loef afgestoken wordt door een zogenaamde 'noob' die addons gebruikt terwijl jij het spel zonder addons speelt dan kan dat wel wrevel opwekken (men weet immers niet dat jij geen addon gebruikt)
Ik wilde alleen benadrukken dat veel mensen nu echt 100% afgaan op wat de addon aangeeft etc... de denkfactor is praktisch 0 mee
Voor sommige mensen zou dat inderdaad een uitkomst zijn, helaas is dat een broodje aap verhaal ;)
Helaas werkt het naar mijn mening juist tegen de funfactor in. Gezeur over gearscore, voor noob uit worden gemaakt als je liever zonder DBM raid en er zijn zelfs mensen die je uitlachen als je de default UI gebruikt.
Laat iedereen eens allemaal lekker opflikkeren met hun addons. Ik wil geen nutteloze GS troep, irritante DBM meldingen die duidelijk dingen nog duidelijker proberen te maken voor noobs zonder ogen in hun kop en de default UI bevalt me prima.
Ik hoop dat vooral GS in cata niet meer mogelijk is, dat is de meest nutteloze, irritante addon die ooit is gemaakt.
De enige addon die ik gebruikte was een RAID UI als healer zodat ik iedereen zen HP bar zag en de bikini addon "Gear score" zodat als mensen kwamen zeiken dat ik een lage gear score had 5236 ofzow en degene die dat zei 5150 had ik lekker in zen face kon wrijven dat hij toch een lagere had dan mij ^^ en als je bosses al een keertje had gedaan en je op VT of TS zit er altijd wel word omgeroepen wat je moet doen maar bij bosses die je al hebt gedaan is DBM gwn niet nodig ... en zo blijf je tenminste nog wel een beetje lol hebben in plaats van healbot te gebruiken ofzow ..
Gelukkig zijn er diverse niveaus waar je op kan spelen (e.g. raiden), van casual tot hardcore.
Gezeur over gearscore
Gearscore zegt verre van alles. Het houdt geen rekening met zaken als beste stat voor role/class, pvp versus pve gear, en allerlei andere stats. Het is voor mensen die niet kunnen of willen inspecten. Vaak luiheid, soms onwetendheid; lastig te zeggen.
voor noob uit worden gemaakt als je liever zonder DBM raid
Er zijn meer 'boss mods' dan DBM, en zo'n addon helpt de performance.
en er zijn zelfs mensen die je uitlachen als je de default UI gebruikt.
Mensen die hun ervaring tot in de puntjes aanpassen (e.g. macros, UI, gear (gems, enchs), addons, enz) zullen beter presteren omdat ze meer output krijgen cq. zich beter kunnen focussen op de content. Er is namelijk wiskundig een betere prestatie met dezelfde class/role/gear mogelijk, of er is minder noise aanwezig welke je afleidt.

Laten we als voorbeeld een resto druid nemen. Het kan zo zijn dat jij bijvoorbeeld zo'n goede healer bent dat jij geen healer UI nodig hebt, en alles handmatig selecteert. Ik vraag me af hoe je dat doet (de eerste keer dat ik dat deed kon ik enkel m'n group healen), maar ok. Dan gebruik je ook nog geen macros en default UI en kun jij bijvoorbeeld niet zien wie z'n Innervate's heeft gebruikt (dat zou jij waarschijnlijk via vent communiceren...?). Ook kun je niet eenvoudig een rebirth + nature's swiftness + healing touch doen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn enige conclusie is dat jij OF een hele goede speler bent (die _veel_ beter kan presteren met allerlei kleine aanpassingen zoals aangegeven), een scrub die ik boost in een PUG, of een van die ventjes in m'n guild die het altijd verneukt in de 25 man raids.

Ik ben dan ook blij dat 25m raiding passee is en ik met mensen in 10m kan raiden die er soortgelijke gebruiken op na houden zodat mensen zoals jij die het spel vanilla/social willen spelen fijn met elkaar kunnen spelen zonder dat ik last heb van dergelijk laks cq. ongeinteresseert gedrag.
Misschien zou je eens de nieuwe features/changes die nu op verschillende WoW-sites staat kunnen lezen, daar staat alles. :).
De goedkoopste preorder is al pricewatch: World of WarCraft: Cataclysm, PC voor 27 euro te koop.

Weet iemand hoe het zit dat er hier zoveel verschil in kan zitten? Hoeveel % marge zou er op een spel zitten voor een webshop die het voor 27 E verkoopt?
Vrijwel geen marge, het zou me zelfs niet verbazen als ze verlies lijden. Maar het is ook een publiciteitsstunt; ze weten dat veel mensen deze game gaan kopen, en als ze het bij die shop doen, dan heb je een grote kans dat men ook andere spelen en/of timecards bij hen haalt.

Netzoals een supermarkt die het bier goedkoop in de aanbieding gooit, met de wens dat men ook veel-grotere-marge-versnaperingen erbij koopt ;)
Goh, slecht nieuws voor de winkels dus.

Kunnen ze het niet voor de sinterklaas verkoop meenemen.
Wel voor de kerstverkopen ;) EN die zijn iets belangrijker dan het kleine Nederlandse feestje.
Leuk zo voor kerstmis, alhoewel Cata toch wel gekocht word door de gebruikers, zal het hun nu misschien wel een recordaantal geven met allemaal aankopen in dezelfde maand ivm kerstmis wat vooral in de US enzo heel groot is :) ( voor sinterklaas was voor de benelux misschien ook nog wel leuk geweest )

Voor de rest ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik nog door ga spelen of niet.
Alles heeft een commercieel plaatje. Maar ik kan niet wachten :D
Het zal ook wel zijn om de die-hards wat meer tijd te geven voor het tijdig aanvragen van hun vrije dagen :+
Blizzard staat er niet om bekent om games/expansions te vroeg uit te brengen om zo meer "geld" op te brengen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True