Door Arthur Geraerts

World of Warcraft: Cataclysm

Makeover

Meer dan twee jaar na het verschijnen van de vorige uitbreiding, Wrath of the Lich King, is er met Cataclysm eindelijk een nieuw tijdperk aangebroken in Azeroth. Zal deze uitbreiding de inmiddels 12 miljoen WoW-spelers wederom een aantal jaren zoet weten te houden, of is de rek er nu toch echt uit bij het inmiddels zes jaar oude spel?

Gespeeld op: Windows
Ook verschenen voor: Mac OS X

Na twee uitbreidingen die uit nieuwe werelden bestonden, te weten het verwoeste Outland in The Burning Crusade en het koude Northrend in Wrath of the Lich King, keer je in Cataclysm weer terug naar de continenten Kalimdor en Eastern Kingdoms. Deze twee gebieden, die elke speler ooit met zijn personage heeft doorlopen tijdens de levels 1 tot en met 60, zijn echter onherkenbaar geworden. Deathwing the Destroyer, een enkeling zal hem misschien nog kennen uit Warcraft 2, is namelijk herrezen. Terwijl je nog bezig was de laatste epics uit Icecrown Citadel te hengelen, is hij begonnen met een allesvernietigende slooptocht rond Azeroth. Bijna elk gebied heeft zijn portie gehad, van het Night Elf-gebied Teldrassil tot de zompige jungle van Stranglethorne Vale: overal zijn de sporen van Deathwing te vinden.

* Extreme Makeover: Azeroth Edition

Behalve dat Azeroth in cosmetisch opzicht een forse verandering heeft ondergaan, is de wereld vijf jaar ouder geworden. Dat houdt in dat de gebieden in Azeroth ook zijn voorzien van nieuwe quests, waarvan sommige het gevolg zijn van de veranderingen, terwijl andere verband houden met verhaallijnen uit oude quests. Met andere woorden: levellen is weer leuk, ook voor spelers die de oude wereld van haver tot gort kennen. Sommige gebieden zijn zo zwaar getroffen dat steden van factie zijn gewisseld of simpelweg niet meer bestaan. Zo is Camp Tourajo, een gezellig Tauren-kamp in The Barrens, volledig uitgemoord door de Humans en het pittoreske Alliance-dorp Southshore is door de ondode Forsaken veranderd in een spookstad. Dat zijn uiteraard niet de enige veranderingen. Het is duidelijk dat Cataclysm niet de meest gezellige periode heeft ingeluid in Azeroth, het is een uitbreiding met een zwart randje. De fans zullen versteld staan wat een draak in vijf jaar tijd voor verschil kan maken. Je bent alleen al een paar dagen zoet met avonturieren en uitzoeken welke veranderingen er in de wereld hebben plaatsgevonden, mocht je dat leuk vinden.

* Verbeterde speelervaring

Naast de inhoudelijke veranderingen heeft Blizzard de wereld ook aangepakt vanuit het oogpunt van de gameplay. Zoals je zelf ongetwijfeld hebt gemerkt, verliep het 'levellen' in de oude wereld niet altijd even vloeiend. Zo was je na level 30 bijvoorbeeld altijd aangewezen op het immens grote Stranglethorne Vale, waar je bijna 10 levels lang doorheen moest kuieren en dat ging op den duur vervelen, zeker als je een tweede of derde personage speelde. Een personage van level 1 naar 60 zien te krijgen gaat nu veel sneller, en op een vergelijkbare manier als in Wrath of the Lich King. Zo is bijvoorbeeld Azshara, een van oudsher schitterend maar desolaat gebied waar niet zo heel veel viel te beleven, omgebouwd tot een Goblin-gebied dat geschikt is voor level 10 tot 20. En zo zijn er legio andere voorbeelden. Grote gebieden als The Barrens en Stranglethorne Vale zijn opgedeeld in kleinere gebieden. Ook hoef je niet meer zulke immens grote afstanden af te leggen, want elk gebied heeft er meerdere flightpoints bijgekregen.

World of Warcraft: Cataclysm Video van 29 november 2011