Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Ook in hoger beroep heeft een Amerikaans rechtscollege bepaald dat de bot MMO Glider verboden is. De bot maakt geen inbreuk op het auteursrecht op World of Warcraft, maar is wel strijd met de Digital Millennium Copyright Act.

MMO GliderHet Ninth U.S. Circuit Court of Appeals heeft zich uitgesproken in de zaak tussen World of Warcraft-ontwikkelaar Blizzard Entertainment en Michael Donnely, de maker van de bot MMO Glider (uitspraak als pdf). Glider automatiseert het spelen van World of Warcraft en neemt de besturing van de mmog over van de speler.

Het rechtscollege, onder leiding van rechter Consuelo M. Callahan, houdt staande dat het verspreiden van de bot is verboden. Het college deed de uitspraak echter op andere gronden dan in eerdere uitspraken werden gehanteerd. Zo verwierp het college een eerdere uitspraak waarin het gebruik van Glider werd verboden omdat de bot veranderingen in de software aanbrengt voordat deze naar het werkgeheugen van de pc wordt gekopieerd, wat een inbreuk zou zijn op het auteursrecht op het spel.

Het college oordeelde dat Glider niet zozeer de technische maatregelen omzeilt die ontwikkelaar Blizzard heeft genomen, zoals het botdetectieprogramma Warden, maar dat de software van Donnely 'de ervaring omzeilt die spelers krijgen als ze door verschillende werelden reizen, verschillende geluiden horen, gebouwen bekijken, de inwoners en monsters ontmoeten, en als ze andere spelers tegenkomen'. Daarmee schendt de bot de Digital Millennium Copyright Act. Het college oordeelde bovendien dat Blizzard geen recht heeft op het geld dat Donnely met Glider verdiende. Hij verkocht de bot voor 25 dollar, maar Blizzard nam een verbod op het commercieel aanbieden van bots pas in de gebruikersvoorwaarden op nadat Glider op de markt was verschenen, waardoor het geen aanspraak kan maken op de winst van Donnely.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Kijk voor de aardigheid naar een wat diepgaander artikel op - waar anders - Ars Technica.

De rechter maakt verschil tussen inbreuk maken op de DMCA voor wat betreft het medium waarop het spel geleverd wordt (de bitjes en bytjes van het installatiebestand) enerzijds en de omgeving waarin het spel "beleefd" wordt (de bitjes en bytjes van het WoW-universum).

Eerder werd al gesteld dat er op de lokale installatie, die immers niet versleuteld is, geen DMCA-inbreuk plaatsvindt.

Het nieuws is nu, dat er een inbreuk plaatsvindt op het digitale universum van WoW:
Judge Campbell found that Warden did effectively control access to the "non-literal elements." That is, while Warden does not prevent users from accessing the individual elements of the game separately, it does effectively bar users from accessing all of the elements together while playing the game.
Er wordt dus geen specifieke inbreuk vastgesteld:
The firm offered two arguments. First, the law only grants protection to works that are fixed in a tangible medium, and MDY argued that the "non-literal elements" were too ephemeral to qualify. The judge rejected this argument, holding that it was sufficient that the "non-literal elements" could be recorded by screen-capture software, even if Glider didn't actually do so.
Ik ben het met Ars eens dat dit (alweer) een zorgwekkende oprekking van de toch al vťrstrekkende DMCA is. Een vervolg zou kunnen zijn dat ingame "lock picking" strafbaar gesteld wordt!
'de ervaring omzeilt die spelers krijgen als ze door verschillende werelden reizen, verschillende geluiden horen, gebouwen bekijken, de inwoners en monsters ontmoeten, en als ze andere spelers tegenkomen'
Ik vind het eigenlijk een mooie uitspraak omdat de rechter tevens rekening houdt met de andere spelers. Jij 'berooft' jezelf en de andere spelers van een mooie spel-ervaring op het moment dat je de bot inzet.

@KnetterGek Hij verbied geen mods.. maar BOTS.. Een mod zorgt voor een andere spel ervaring, maar omzeilt deze niet.. Je moet de mod immers nog steeds zelf spelen.

@DFyNt2U
Klopt wat je zegt.. de rechters hebben erg diep lopen kijken naar de functies van de bot en een imho redelijke beoordeling gemaakt: namelijk de bot beinvloed het spel/andere spelers en de manier waarop dat gebeurd is niet toegestaan via DMCA. Als de bots dus zijn interactieve eigenschappen zou verliezen of anders geimplementeerd zou krijgen, zou het weer een legale bot kunnen zijn. De bot mag dus puntje-bij-paaltje niet kijken naar zaken waar je als mens ook niet direct naar kan kijken.

[Reactie gewijzigd door Atmosphere op 17 december 2010 13:22]

Ik moest toch even het origineel bericht lezen om duidelijkheid te krijgen wat de rechter(s) werkelijk gezegd hebben.

De rechter heeft Glider verboden onder DMCA, niet omdat de bot de spelervaring vernageld, maar omdat Glider de ingebouwde anti-BOT beveiliging (genaamd Warden), omzeilt.
Zelf dat wordt half neergesabeld door de rechtbank: Ze stellen dat 'Warden' niet effectief de toegang controleerde van de statische spel elementen (de mappen, audio enz) omdat deze via 'normale' weg al beschikbaar waren en dat Glider dus op dat punt niet verboden kan worden. (Dit is mogelijk zelfs een beperking van DMCA gebruik in andere rechtzaken)
Maar 'Warden' reguleert wel toegang tot de dynamische elementen (interactiviteit zoals andere spelers enz.). Op grond van dat laatste is Glider dus verboden.

Eerst was ik van mening dat de rechters DMCA misbruikte, maar als je het pdfje leest dan hebben ze er wel degelijk goed over nagedacht. Of de uiteindelijke conclusie juist is weet ik niet, maar ze hebben tenminste niet met een dobbelsteen lopen gooien.

Al met al een grappig verhaal.
Bizarre jongens, die Amerikanen. Het is toch de keus van de gebruiker dat hij 'de ervaring omzeilt die spelers krijgen als ze door verschillende werelden reizen, verschillende geluiden horen, gebouwen bekijken, de inwoners en monsters ontmoeten, en als ze andere spelers tegenkomen'
Ik denk dat de uitleg niet volledig is. Kan je glider ook niet laten spelen als jij er niet ben, valsspelen dus?

Daarbij, als Blizzard alle bots aanpakken, goed of slecht, dan kunnen ze achteraf het verwijt niet krijgen dat ze er geen moeite voor deden. (voor de rechtbank)
Klopt. Glider is niets anders dan een stukje 3th party software die jouw character bestuurd terwijl jij aan het werk bent.

Of, zoals het in de praktijk 99/100 keer gebeurd: Glider wordt gebruikt door voornamelijk schimmige, Aziatische en Oost-Europese bedrijfjes die met de winst (loot) van deze virtuele characters in echt geld verkoopt...

Het probleem is Glider, absoluut.
Maar ook de kudtkindertjes die gold en andere services kopen. |:(
Maar ook de kudtkindertjes die gold en andere services kopen. |:(
Over het algemeen zijn dat juist mensen met een normale baan die niet de hele dag achter de computer een spelletje kunnen spelen, maar ook wel eens mee willen doen met de leuke dingen. Heel begrijplijk en een logisch economisch gevolg. Het zijn juist die kindertjes die er zo over klagen, waarschijnlijk omdat ze dan zelf minder speciaal zijn oid in het spel. :)
Ik snap nooit echt het gezeur om bots. Wat maakt het jou nou uit hoe een ander zijn karakter omhoog werkt. Als de bots een gebied leeg jagen, tsja daar heb je in real life ook last van. Voor Blizzard de schone taak om meer gebieden te maken waar gejaagd kan worden of te zorgen dat er meer dieren rondlopen.

Ik ga toch ook niet klagen dat studenten full time achter de computer zitten te gamen en ik doordat ik moet werken en dus minder tijd heb benadeeld wordt?
Voor Blizzard de schone taak om meer gebieden te maken waar gejaagd kan worden of te zorgen dat er meer dieren rondlopen.
Maar als bots officieel toegestaan werden, dan zou iedereen er een hebben. Veronderstellende dat de gemiddelde speler nu 2 uur per dag speelt, wordt de spelwereld dan 12 x zo zwaar belast en moet hij dus 12 x zo groot zijn. Bovendien is de kans dat als jij een andere speler tegenkomt maar 1 op 12 dat je daar een zinnige sociale interactie mee kunt hebben.

Kortom, het spel wordt een speeltuin voor bots waar voor gewone spelers geen lol aan te beleven is. Iedereen stopt met spelen en Blizzard gaat failliet. Daarom willen ze dit verbieden.
Als ik op straat loop is de kans dat ik een zinnige sociale interactie met een willekeurige voorbijganger kan hebben beduidend kleiner dan 1 op 12. Ik snap je punt maar als het probleem van MMOs is dat spelers die net begonnen zijn niet veel te doen hebben (wat de hele cataclysme update nodig maakte om de lagere levels weer aantrekkelijk te maken) lijkt me het voordeel van sneller levelen gewoon op te wegen tegen dat nadeel. Hoeveel spelers vallen niet af doordat een MMO niets meer is dan grinden, grinden grinden.

De zwaardere belasting is ook maar een beperkt punt. Servers worden nu namelijk berekend op piekbelasting terwijl de bots juist actief zullen zijn op momenten dat de speler normaal gesproken niet speelt en de belasting dus zeker niet 12x zo hoog wordt.

Dus in plaats van maanden moeten levelen voordat het spel "echt" leuk wordt en elke keer als je wat nodig hebt weer dagenlang goud gaan verzamelen kun je het nare werk uitbesteden. Net als in het echte leven waar veel mensen een schoonmaker inhuren ipv zelf elke week het huis te doen. Ja, het vereist een andere opzet van een spelwereld en bots maken de spelbeleving anders maar bots zijn niet per definitie slecht. Het is meer de "onkunde" van game ontwikkelaars dat men hier niet goed mee overweg kan.

Ik kan begrijpen dat Bots niet goed werken in WoW en het spel nadelig kunnen beÔnvloeden, maar dat is in mijn ogen dus voornamelijk een zwakte in het game design en zou een uitdaging moeten zijn om te verbeteren. Niet om bots zomaar te verbieden.
Het is denk ik duidelijk dat je geen MMO als WoW gespeeld hebt ;)
Deze bot farmers verzieken aardig de speelervaring van anderen, het is niet zozeer het leveren, maar het automatisch vergaren van 'grondstoffen' van ze doen.
Jij als speler moet zo nu en dan eens 'gold' verdienen in het spel om iets te kunnen kopen wat je nodig hebt of leuk vind om te hebben. Omdat deze bot's zo ontzettend veel vergaren en hiermee de markt (een soort van ingame eBay) overspoelen met hun lagere prijzen moet jij meer dan 20x zoveel tijd erin gaan stoppen om hetzelfde te kunnen verdienen dan in de situatie dat er geen botfarmers in je game zitten.
En jij moet het met de hand doen, terwijl de ander 30PC's heeft draaien en met 1 muisklik de boel in gang zet en vervolgens lekker iets anders gaat doen.
Klinkt een beetje als een vakbond die tegen automatisering in de fabriek is.
behalve dan dat iedereen fabriekseigenaar kan worden.

Of WoW gewoon een 2e parallelle wereld kan starten p[ een andere server waar bots WEL toegestaan zijn.
Bizarre jongens, die Amerikanen. Het is toch de keus van de gebruiker dat hij 'de ervaring omzeilt die spelers krijgen als ze door verschillende werelden reizen, verschillende geluiden horen, gebouwen bekijken, de inwoners en monsters ontmoeten, en als ze andere spelers tegenkomen'
Het geeft je echter een oneerlijk voordeel ten opzichte van andere spelers, waarmee je tevens (als de bot veel gebruikt zou worden) ook hun speelervaring en plezier zou verpesten. Uiteindelijk leidt dat tot vertrekkende spelers en verlies van inkomsten voor Blizzard.
Eventjes een reactie van een goldfarmer hier...

Bots leiden absoluut niet tot verlies van inkomsten voor Blizzard. Integendeel. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er op dit moment 200.000 accounts zijn die gebruikt worden om te botten, waarschijnlijk zelfs een veelvoud daarvan. Daarnaast, als er geen gold meer gekocht kan worden gaan er vreselijk veel mensen kappen met WoW.

Waarom wil Blizzard dan toch van Glider af? Enkel om een goed signaal af te geven naar hun klanten. Het lijkt nu alsof ze iets doen tegen bots. In de werkelijkheid schieten ze er niets mee op. Er zijn zo ontzettend veel bots voor WoW, goede en slechte, dat het niet normaal meer is. Glider had ik sinds de begindagen in gebruik, maar toen deze bot plat ging had ik diezelfde dag nog een andere bot... Welke nog beter was ook.

Verder doet bovenstaande bericht denken dat Glider nooit meer terug zal keren. De waarheid is echter dat na deze rechtszaak, de kans dat Glider terugkomt veel groter is geworden. Sterker nog, de kans dat Glider terug komt is na deze rechtszaak zelfs groter dan niet.

Even een berichtje van iemand die geld verdient met goldfarmen dus. Als er vragen zijn hoor ik het wel!

Als je me wilt flamen/uitschelden omdat je WoW speelt en goldfarmers haat, kan dat via PM (ik speel zelf ook WoW trouwens). Verdere vragen kunnen hier!
Ik ga hier volledig mee akkoord, ware het maar dat ik zelf meeschrijf aan bots voor een ander populair spel op internet....
Even een berichtje van iemand die geld verdient met goldfarmen dus. Als er vragen zijn hoor ik het wel!
Zit 'ie nou reclame te maken voor zijn handeltje ?
Nou, lef heeft hij in elk geval wel ! |:(

OT: hoe je het ook wend of keert, het spel is bedoeld om door mensen gespeeld te worden. (hersenloze) bots horen daar niet in thuis ! Het is niet eerlijk, en bots verpesten het voor de goedwillenden, zoals hooligans het bij het voetbal voor de echte supporters verpesten.

De uitspraak van de rechter is misschien wat vreemd, maar het pakt wel het wezen van een bot aan, waardoor ook er andere bots onder kunnen vallen. Dat ze niet te stoppen zijn, dat is waar, maar wanneer ze illegaal zijn, zijn ze wel een stuk makkelijker aan te pakken.

[Reactie gewijzigd door T-men op 17 december 2010 16:20]

Wees niet bang, ik maak geen reclame voor mijn handeltje.

Gold zal je niet van mij kunnen kopen. Daar koop je waarschijnlijk niet genoeg voor en betaal je waarschijnlijk ook niet genoeg voor.

Dus bij deze; je hoeft bij niet te komen vragen of je gold kan kopen. Het antwoord is nee.

edit: Om nog even terug te kopen op het rechtszaak verhaal, het verhaal rondom Glider is nog lang niet afgelopen en het ziet er juist alleen maar slechter en slechter uit voor Blizzard. De kans is heel groot dat Blizzard dit uiteindelijk gaat verliezen. Er mist dan ook een hele hoop info in deze nieuwspost.

[Reactie gewijzigd door Goldfarmer op 17 december 2010 16:43]

Blizz gaat hoe dan ook gelijk krijgen immers goldfamers (ook wel losers) verpesten wel degelijk de ervaring binnen het spel. Zelf speel ik op RP realms en het is niet bepaald ongebruikelijk dat de chat onderbroken wordt door een gf-loser die daar varierend tussen de 2 en de 20 keer zijn bericht spammed waardoor ik weer een flink eind met scrollen om te kunnen lezen wat iemand mij net fluisterde voor de spam storm.

Ook verziekt het kopen en verkopen van in-game goud de in-game economie en is het daardoor voor minder goede en nieuwe spelers erg lastig om even een super snelle riding skill te kopen.

Ik heb niks tegen gf-losers zolang ik er geen last van heb en de huidige methodes om het goud te wederverkoper zijn gewoon erg zielig. Ik betwijfel of je Łberhaupt een gold farmer bent maar mocht je dat werkelijk doen ben je net zo hard schuldig als ieder ander ook als je enkel in grote hoeveelheden buiten wow verkoopt gezien de koper het vast wel weer binnen wow verkoopt.
De bizarheid van de Amerikanen heeft niet zozeer te maken met WoW, maar wel de manier waarop deze rechtszaak is gewonnen.

De 'Bot' is onder de DMCA illegaal verklaard, de DMCA is een Copyright wet. De bot is een stukje software, de software van WoW wordt niet veranderd maar een veiligheidsmechanisme wordt om de tuin geleid. Dat de bot wordt verboden vanwege copyright is vreemd. De WoW exploitanten claimen namelijk contractbreuk (gebruikerslicentie) : de speler houdt zich niet aan de voorwaarden van hun spel maar ze gebruiken de DMCA (verbod op omzeilen digitale beveiliging) om hun gelijk te krijgen.

Dat ze daar gelijk voor hebben gekregen is bizar en het laatste woord erover is nog niet gesproken en gaat hoogstwaarschijnlijk door naar de laatste ronde van het hoogste gerechtshof.
dan moeten ze het aantal schaarse beesten/user aan de account koppelen en niet los laten rondlopen. Of een error 'u heeft uw dagelijke dosis beesten geschoten, uw jachtvergunning is verlopen.
Als er namelijk veel mensen tegelijk op jagen zonder bot heb je nog steeds hetzelfde probleem.

Lijkt me dus gewoon een eenvoudig op te lossen foutje van blizzard
Maar dat was niet de redenering van de rechter...
Met de zinsnede 'en als ze andere spelers tegenkomen' alludeert de rechter hier wel op.
Ik ben het met je eens dat het eigen keuze is.
Echter:
Stel jij loopt als hardwerkende jan modaal per dag ongeveer 4 uur in wow rond, bezig met quests, goud verzamelen en levellen. Komt er iemand langs die even hard als jan modaal werkt, maar de voordelen heeft van een 24/7 wow speler die nooit hoeft te stoppen. Dat voelt oneerlijk, of op zijn minst onprettig.
In die zin ben je het spel dan dus voor jezelf en anderen aan het verpesten.

Een alternatief zou zijn om voor iedereen de bots toe te staan. Dan blijven echter de dungeons op low level leeg. Enige dat dan nog gebeurt is high level raids (tot dat de bots doe ook aan kunnen, dan kunnen de spelers helemaal stoppen :P)
Het leven is oneerlijk.
Als je hard werkt en er zoveel last van hebt dat iemand andere zijn virtuele penis dikker is, dan kon je ook glider kopen en gebruiken. Dus het is geen oneerlijke 'concurrentie'.


Een dopper of student (wat is het verschil tussen die twee ook al weer :/ ) die gans de dagen zelf spelen vond ik altijd veel irritanter dan mensen die met bots speelden of die goud kochten omdat ze minder vrije tijd hadden.

Als je je MMO zo maakt dat je karakter groeit naar tijd en niet naar skills, dan moet je daarna niet beginnen wenen dat mensen hun skills gaan gebruiken om tijd goed te maken.
Een dopper of student (wat is het verschil tussen die twee ook al weer ) die gans de dagen zelf spelen vond ik altijd veel irritanter dan mensen die met bots speelden of die goud kochten omdat ze minder vrije tijd hadden.
Het gaat er niet om wat je irritanter vind op basis van onderbuik gevoel, het gaat over het feit dat botten aantoonbaar de spelervaring van andere spelers negatief beinvloed op een wijze die niet vergelijkbaar is met die paar no-lifers die continue spelen.
Het 24 uur per dag spelen van WoW is een persoonlijke investering van tijd, en dat recht heb je. Echter een bot voor je laten spelen is niet hoe het spel is bedoelt om te spelen. Het doet afbreuk op de speelervaring van anderen via onrechtmatige middelen. Ook wordt de bot vrijwel uitluitend gebruikt door goldfarmers die daarmee de in-game economie verzieken en dus de spelervaring voor andere spelers alsnog kapot maken.

Dat is het verschil.
Ja en, je bepaalt toch echt zelf hoe je een spel speeld, gelukkig kan dit soort ongein in europa niet, die achtelijke wetten en regels van usa.

Nog ff en usa gaat je vertellen hoe je het moet spelen volg je die regels niet word je aangeklaagt.
Hou je fijne politieke mening eens buiten game discussies? Thanks.

Nog afgezien van alle boven- en onderstaande redenen waarom een bot wel- of niet gebruik zou mogen/moeten/kunnen worden: Er staat nadrukkelijk in de TOS dat het niet mag. Blizzard maakt de ToS, Blizzard maakt het spel, Blizzard bepaald.

Simpel.
Het artikel gaat niet over een game maar over een rechtszaak. De opmerking van devil-strike, ongenuanceerd als hij is, sluit prima aan bij het artikel.
Ik zou graag een bot in RL me werk laten doen, dan kan ik tenminste 24/7 per dag WoW spelen ;) Helaas werkt het niet zo makkelijk, kwestie van keuzes maken.
Ik gebruik dit soort speeltjes niet, maar kun je niet gewoon met z'n alle dit bots dood maken ofzo? Dan ben je van het gezeur af en kun je lekker doorspelen.
ze moeten toch wat verzinnen om het verboden te houden..

van mij part zeggen ze dat de bot slecht geschreven is en een vervuiling is voor het WWW ofzo.. als die BOT maar weg blijft want toen ik WOW speelde had ik echt een gruwelijke hekel aan bot's die hersenloos lekker heel de dag op schaarse beesten aan het jagen was.. en als ik dan kwam viel er niks te halen. (maanden lang)
deze bots worden vooral gebruikt om te farmen en dat is nadelig voor andere mensen die er wel moeite voor moeten doen en last hebben vande hacks.
Ik denk dat hij daarbij vooral op de ervaring van de medespelers oogt.
Bots zijn toch altijd sowieso verboden bji MMO's :/ .. als je een programma hebt die voor jou levelt, grind, loot etcetera. dan is het toch logisch dat ze zoiets verbieden.

Of mag Fishbots bijvoorbeeld wel?
Bots zijn volgens mij altijd al verboden geweest volgens de voorwaarden van Blizzard (en als dat niet zo is, zou het wel moeten zijn). Maar deze Bot is nu ook volgens de US wet verboden. Dat is een iets harder verbod wat strafbaar is met boetes en gevangenis enzo.
wat strafbaar is met boetes en gevangenis enzo.
Aangezien het een in-game overtreding is, mag je de straf misschien ook wel in-game uitzitten, of voldoen in in-game valuta. Da's balen, heb je net je doel-level bereikt, moet je avatar de komende drie maanden de bak in :-(
Dat gaat rigoreuzer hoor. Permban, klaar.
Ik neem aan dat we hier met civielrecht te maken hebben en niet met strafrecht... een gevangenisstraf lijkt me dan ook onwaarschijnlijk. Hoogstens een geld boete...
Mij lijkt dat het verkopen nu strafbaar is. Blizzard zal wel een ban uitdelen als je er nog gebruik van maakt en ze het kunnen detecteren.
De enige mmo die ik ken waar je kan botten is http://mwo.enjoymmo.com/
Maar daar zit dan ook een bot in de client :P
Ze moeten ook wat doen aan prived servers zoals op http://wowstatus.net/ dat is echt een doren in mijn oog.
En het is vanzelfsprekend dat bots verboden zijn in spellen vindt ik.
En als het een spel is waar je per maand moet betalen vind ik dat Blizzard "Warden" wel eens mag updaten!
En het is vanzelfsprekend dat bots verboden zijn in spellen vindt ik.
Hoezo dat? Het is toch een computerspel? Ik vind het juist wel aardig dat al die mensen hun werkpaardje ook eens een verzetje gunnen:-P

edit: PS, het is 'n "doorn"

[Reactie gewijzigd door wankel op 17 december 2010 13:11]

verboden of niet het word nog steeds massaal gebruikt
Ziet "warden" dat dan niet?
'de ervaring omzeilt die spelers krijgen als ze door verschillende werelden reizen, verschillende geluiden horen, gebouwen bekijken, de inwoners en monsters ontmoeten, en als ze andere spelers tegenkomen'.
Bij deze rechter is het maken van mods dus verboden... Counter-Strike, een mod waar mensen weleens van gehoord konden hebben, zou dus verboden moeten zijn omdat het de ervaring die Half-Life spelers krijgen omzeilt...

Bejaarde randmongolen stellen onuitlegbare wetten op die vervolgens door andere bejaarden wollig geÔnterpreteerd worden en toegepast op een onderwerp waar noch wetgever noch rechter verstand van hebben.
Verbazingwekkend dat die DMCA nog altijd bestaat.
[...]

Bij deze rechter is het maken van mods dus verboden... Counter-Strike, een mod waar mensen weleens van gehoord konden hebben, zou dus verboden moeten zijn omdat het de ervaring die Half-Life spelers krijgen omzeilt...
je bent de weg een beetje kwijt. Valve biedt met Half Life de expliciete mogelijkheid om mods te maken. (ze hebben de makers van counterstrike zelfs in dienst genomen uiteindelijk!). Daarnaast is het een total conversion mod. Van half-life is niets meer terug te vinden.
Bij deze rechter is het maken van mods dus verboden... Counter-Strike, een mod waar mensen weleens van gehoord konden hebben, zou dus verboden moeten zijn omdat het de ervaring die Half-Life spelers krijgen omzeilt...
Kwee niet hoor maar volgens mij haal je mod en bot een beetje door elkaar :? CS is een compleet ander spel, een bot doet dingen voor je in een spel...
Ik zie niets over mods? Er staat in dit specifieke geval dat deze BOT de DMCA schendt
Mods zijn zeker toegestaan bij WoW, in de vorm van Addons die sommige onderdelen makkelijker kunnen maken. Maar Glider neemt alles over, de speler hoeft dus niks meer te doen. Daar zit een groot verschil in.

Counterstrike is dan misschien een Mod op Half-life maar je kunt Glider meer vergelijken met een hack (Aimbot etc.) voor Counterstrike.
jij klinkt als een BOT gebruiker :P

maar hoe je het ook went of keert. die BOT's moeten weg blijven uit WOW, het verziekt het spelplezier voor andere en geeft de mensen die BOT's gebruiken een oneerlijk voordeel..
Helaas zit het "probleem"dan in dat de andere spelers die je tegenkomt naar alle waarschijnlijkheid wel alles op een eerlijke manier hebben behaald, en het dus niet echt fair is dat degene die alles dmv een bot heeft behaald op hetzelfde niveau zit qua gold etc als de echte gamer.
zag gister nog een paldin die een bot was kan je heel makkelijk zien want ik viel hem aan en deed geen reet tegen me ... onder een bepaald % leven healen geen mana meer over "Gay on Hands" gebruiken .. typische reacties van een BOT.

Killen die hap en niet meer op laten staan klaar ben je :)
Goed voor hem dat hij zijn geld mag houden;

Maar ergens ben ik wel blij dat he tvanaf nu niet meer kan. Gezien Wow enkel online is kan je he tniet vergelijken met Counter-strike. En daarvoor verpest hij het wel een groot stuk voor de legit spelers.
Ik kan mij wel voorstellen dat deze bot voor sommigen wel leuk is. stel, je speelt het spel nog niet zo lang en je wil graag sneller levelen omdat je dan met je vriendjes mee op raid mag, tja, dan is dit wel een leuke optie.
Eerlijk is iets anders en voor de mensen zonder deze bot is het zeker niet leuk te noemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True