Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties
Submitter: Homerius

Een Amerikaanse rechter heeft Activision Blizzard een schadevergoeding van zes miljoen dollar toegewezen in een zaak tegen de maker van een bot voor de mmo World of Warcraft.

Glider logoDe zaak tussen WoW-maker Blizzard en MDY Industries, de maker van de bot, sleept al vanaf 2006. In juli oordeelde de rechter dat de bot, die eerst als WoW Glider door het leven ging, maar inmiddels is omgedoopt tot MMO Glider, inbreuk maakt op het copyright van Blizzard. De zaak is echter nog niet gesloten. In 2009 staan beide partijen weer tegenover elkaar, als de rechter uit moet maken of de bot van MDY ook in strijd is met de Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act. Ondanks dat het laatste oordeel in de zaak nog niet gevallen is, heeft de rechter nu al een schadevergoeding van zes miljoen dollar aan Blizzard toegewezen.

De Glider-bot is gemaakt door Michael Donnelly, de man achter MDY Industries. Hij biedt het programma voor 25 dollar aan en zou minstens 100.000 exemplaren van de bot verkocht hebben. Onder de naam MMO Glider wordt het programma nog steeds te koop aangeboden. De bot automatiseert veel herhalende handelingen die spelers in World of Warcraft moeten uitvoeren, zoals het doden van monsters en het verzamelen van geld en andere buit. Er zijn meer bots voor WoW, maar die van Donnelly is zeer geavanceerd.

De uitspraak in juli baarde opzien: de rechter oordeelde dat Glider inbreuk op het copyright van Blizzard maakt omdat de bot in het werkgeheugen van de computer geladen wordt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

de rechter oordeelde dat Glider inbreuk op het copyright van Blizzard maakt omdat de bot in het werkgeheugen van de computer geladen wordt.
Kun je het niet nog een beetje veder uit zijn verband rukken...

Wat de rechter zij is dat er inbreuk gemaakt wordt op de copyright van blizzard omdat de bot, zich bemoeit met het geen er in het deel van het werkgeheugen gebeurt dat aan WoW is toe gewezen. Door daar veranderingen uit te lezen en zelfs waardes aan te passen hoeft de bot niet naar het scherm te kijken om te zien wat er gebeurt maar kan de bot meteen op een heel low level manier de loop van het spel beinvloeden. En door dat te doen woorden de copyrights van Blizzard geschonden.
Het probleem hier natuurlijk is dat de meeste debuggers op een verglijkbare manier werken en dat dus het debuggen van een stuk code of een programma meteen gezien kan worden als een inbreuk op het copyright van de auteur van de code of het programma. Dat is de rede dat de uitspraak nog al wat opzien baarde en de meeste mensen zich ook af vragen of deze uitspraak in een hoger beroep stand zou houden.

Hoe dan ook, als deze meneer 100.000 x $25 = $2.500.000 heeft verdient hoe kan de rechter deze man dan verplichten $6.000.000 aan blizzard te betalen? Rare jongens daar in het wilde westen, kunnen zeker niet rekenen...
Debuggen is geen bot.
1. debuggen gebeurd door de makers zelf, die kunnen hun eigen copyright niet schenden.
2. debuggen veranderd niets aan de code, ook niet in het werk geheugen.
3. debuggen doet nooit dezelfde dingen over en over, tenzij je de fout niet wil oplossen natuurlijk.
4. debuggen gebeurd om iets beter te maken, een bot is uit op in-game winst.

Debuggen en een bot hebben misschien wel dezelfde werkwijze, de bedoeling is totaal verschillend.

Dat de man zelf er mss 2,5 milj aan overgehouden heeft, wil niet zeggen dat dit de geleden schade is voor Blizzard.
Met bots kan je ook in-game dingen (geld items pakjes) verzamelen en verkopen. Wat de economie van het spel verstoord, waar Blizzard dus tegenmaatregelen voor moet nemen.

Dit gezegd zijnde, vind de boete te laag.
Vind Bots het laagste wat je kan doen en verziekt elk spel, de boete kan niet hoog genoeg zijn.
in de EULA zal staan dat je de code van Blizard niet mag reverse engineren. Ik denk dat ze daar beter een veroordeling op hadden kunnen krijgen!
"Hoe dan ook, als deze meneer 100.000 x $25 = $2.500.000 heeft verdient hoe kan de rechter deze man dan verplichten $6.000.000 aan blizzard te betalen? Rare jongens daar in het wilde westen, kunnen zeker niet rekenen..."

Het is zo lang als dat het breed is, boetes van duizenden dollars of euro's voor een geŁploade MP3 staan ook in geen enkel vergelijk althans is mijn mening.
Ik plunder jouw bankrekening, daarmee krijg ik een ton in handen.
Jij klaagt mij aan. Ondertussen verdien ik bijv. rente op jouw ton.
Ik verlies de zaak is het dan ok dat we het oplossen doordat ik je je ton terug geef?
Ik zou graag een rekening willen waar een rentepercentage een bedrag van 2.5 miljoen naar 6 miljoen omtovert :D

Geen wonder dat al die banken daar in de US failliet gaan :p
"Hoe dan ook, als deze meneer 100.000 x $25 = $2.500.000 heeft verdient hoe kan de rechter deze man dan verplichten $6.000.000 aan blizzard te betalen? Rare jongens daar in het wilde westen, kunnen zeker niet rekenen..."
Het gaat natuurlijk niet om de winst die MDY al dan niet onterecht gemaakt heeft, maar om de schade die Blizzard geleden heeft. En het is Amerika, dus die schade wordt ruim naar boven afgerond.
Blizzard heeft echter ook schade geleden doordat mensen minder lang met het spel spelen alvorens ze een bepaald level bereiken en dus hebben ze ook minder abonnementskosten verkregen.

Verder gaat het niet om de verdiensten met de activiteiten, maar is het een schadeclaim van Blizzard de door haar geleden schade te verhalen. 6 miljoen kan gebaseerd zijn op misgelopen abonnementsgelden of het kan een deel gedorven inkomsten en een deel punitief zijn.
Deze discussie gaat nergens meer over....
In de ToU staat duidelijk vermeld dat 3rd party programs die automatisch taken vervullen (lees: automated movement etc) verboden zijn.

Ik citeer:
Art 4.B.
You agree that you will not (i) modify or cause to be modified any files that are a part of the Program or the Service; (ii) create or use cheats, bots, "mods", and/or hacks, or any other third-party software designed to modify the World of Warcraft experience; or (iii) use any third-party software that intercepts, "mines", or otherwise collects information from or through the Program or the Service. Notwithstanding the foregoing, you may update the Program with authorized patches and updates distributed by Blizzard, and Blizzard may, at its sole and absolute discretion, allow the use of certain third party user interfaces.


Met daaronder een stukje over dat Blizz daar waar nodig acht gerechtelijke stappen mag ondernemen daar waar nodig.

Buiten het feit dat bots voor een 'normale' speler erg erg irritant kunnen zijn, het mag simpelweg niet.
...designed to modify the World of Warcraft experience...
Wie bepaalt wat de WoW experience precies is? Ikzelf toch?
En Glider zelf verandert niets aan de databestanden van WoW, het leest ze alleen uit. Ik zie dus niet in hoe Blizzard anders kan beweren.

[Reactie gewijzigd door Crazz op 2 oktober 2008 16:47]

Ik vind dit een goede zaak, het geeft een duidelijk signaal af. Blizzard vecht er al lang voor om hun spellen cheat/exploit/abuse vrij te houden en dit is een grote overwinning voor ze en mogelijk, door middel van precedent, voor andere MMO makers.

Blizzard bant met gemak tienduizenden accounts dat ze honderdduizenden/miljoenen dollars kost op termijn, maar het spel wel eerlijker maakt voor de overgebleven spelers. Dat een botmaker ook gepakt word past perfect in hun strategie. Het hoe en wat hoe ze die botmaker juridisch pakten is niet 100% duidelijk voor me, maar het feit dat ze de moeite doen is voor mij al voldoende.

Die 6 miljoen dollar vind ik overigens ook eerlijk. Pak al de botmaker's verdiensten die ze aan Blizzard's spel verdient hebben en incasseer vervolgens ook nog eens schade van spelers die het spel door botters verlaten hebben nadat die de in-game economie geschaad hebben. Het is in mijn ogen een crimineel die het spelplezier voor honderdduizenden spelers verpest heeft uit winstbejag. Die mogen ze van mij keihard pakken.
mhhh...ik heb een schoonmaakster in dienst, is dat ook fout dan? Zo'n bot doet exact hetzelfde, het is normaal menselijk gedrag om arbeid te schuwen :-) Dat is de basis van veel uitvindingen
<Zie opmerking MatthijsPet is eigenlijk hetzelfde wat ik hier zei>

Blizz heeft de game zo gemaakt omdat er dan een uitdaging in zit en doordat je een feeling krijgt met je character hoe deze te spelen hoe wat te doen enz enz. Plus dat als je dan lv70 zelfstandig behaalt ( het max lv voor de eerste 5 weken nog ) je een voldaan gevoel van repstatie krijgt.

Blizz heeft de game niet gemaakt om een programma te draaien dat al het werk voor je doet terwijl dit de gameplay benadeelt.

Overigens zijn er maar heel weinig mensen die dit soort bots gebruiken om zelf te levellen, het grote nadeel van deze bots is dat goldseller er gewoon 400 a 500 in de hele game hebben lopen en constant geld lopen te verdienen om het vervolgens voor echt geld te verkopen, of om lv70 characters te maken om die vervolgens voor veel geld te verkopen.

Ik vermoed dat minder dan 1 procent dit soort bots ook daad werkelijk gebruikt voor zichzelf zonder er " echt " geld aan te verdienen.

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 2 oktober 2008 14:25]

niet bepaald deze heb je in dienst zodat jij een schoner huis krijgt hiermee val je toch niemand mee lastig?
En terecht, andere spelers worden benadeeld door deze persoon die een volledig geautomatiseerde bot schrijft, zowizo vind ik dat een bot in mmo's niet kan, addon wel natuurlijk om het meer informatief te maken.

Wat heb je nu aan een mmo als je bot je hele gameplay bepaald, ik zou het echt niet leuk meer vinden, en het is ook niet leuk dat jij hele tijd tot 70 hebt lopen te levelen, terwijl iemand anders op bed heeft gelegen en in 10x zon korte tijd tot 70 geleveld is en er geen vinger voor uitgestoken heeft, waarom ga je dan niet op een private server met instant 70.

Mensen die BOTs gebruiken verneuken de hele gameplay voor hunzelf, ze hebben het niet eens in de gaten omdat het haviken zijn, spelen FTL
Ik ben niet bepaald een kenner, maar kan je het verschil tussen de door u verafschuwde "bot" en de door u getolereerde "addon" eens toelichten? Het lijkt alsof beide hetzelfde doen, maar onder een andere naam?
Een bot automatiseert alles, waardoor je geld verdient en kan lvlen terwijl je zelf niet aan je computer bent.

Een addon is een soort kleine uitbreiding van het spel, er zijn bijvoorbeeld addons die je in het spel extra informatie geven over waar je precies moet zijn om een quest af te werken.
Maar addons kunnen niets automatiseren, je moet nog steeds alle acties zelf uitvoeren.
Een AddOn is niet eens een uitbreiding op het spel maar op de interface..... het geeft extra windows/icons, soms vergemakkelijkt het bepaalde toetsaanslagen...
Een AddOn automatiseert geen volledig proces van A naar B.

Zo is het ook niet toe gestaan om de functietoetsen van, bijvoorbeeld, de Logitech G15 toetsenborden te gebruiken. Dat is ook al een simpele manier van botting
Moest het niet in de WoW EULA staan zou ik er geen problemen mee hebben als er bots rond mij lopen. Ze hebben het spel gekocht dus ze mogen spelen zoals willen, zolang het maar niet tegen de EULA is.
Als iemand in een shooter niets doet dan jumpen ga je toch ook niet zitten klagen maar gewoon voortspelen :/
In het artikel staat:
De uitspraak in juli baarde opzien: de rechter oordeelde dat Glider inbreuk op het copyright van Blizzard maakt omdat de bot in het werkgeheugen van de computer geladen wordt.
Het moet echter zijn:
De rechter oordeelde dat de bot inbreuk op het copyright van Blizzard maakt omdat WOW door de Bot in het geheugen wordt geladen en WOW benodigd is om de Bot te laten functioneren. Hierdoor wordt WOW als onderdeel van de Bot gebruikt in plaats van andersom waarbij de bot een uitbreiding zou zijn op WOW.
Onaangekondigd? Lees anders de EULA van WoW even voordat je argeloos op 'I Accept' klikt. (En de EULA krijg je na elke update opnieuw gepresenteerd, dus dat is ook geen excuus.)
A. WHEN RUNNING, THE WORLD OF WARCRAFT CLIENT MAY MONITOR YOUR COMPUTER'S RANDOM ACCESS MEMORY (RAM) AND/OR CPU PROCESSES FOR UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAMS RUNNING CONCURRENTLY WITH WORLD OF WARCRAFT.
Pijltje_hoog: nee, ze kunnen idd niet bepalen wat je wel en niet kan draaien. Ze kunnen je wel van hun netwerk buitensluiten als je iets draait wat zij niet leuk vinden. En ze gaan je heus niet bannen voor een screengrabber (ook al heeft WoW er een ingebouwd).

Bedenk dat zij miljoenen hebben geinvesteerd in WoW, en hun inkomsten afhankelijk zijn van hoe leuk het spel is, en cheaten met bots bederft het voor iedereen en kost hun indirect dus klanten. Zij bepalen dus de regeltjes om hun netwerk te beschermen, en daar hoort dit helaas ook bij.

De EULA is er om hunzelf te beschermen, niet om jou te beschermen. Als de EULA je niet bevalt, dan speel je het spel niet, simpel. Ik weet niet of het je is opgevallen, maar elk spel heeft een EULA, en als je die tot de letter volgt, wordt je inderdaad niet blij. Bliz is daar (helaas) niet de enige in...

Ik ben ook niet blij met de maatregel, maar het is helaas de wereld waarin we leven. Je kunt niet elke WoW-klant vertrouwen op hun mooie blauwe ogen, niet als er 9 miljoen van zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 2 oktober 2008 18:14]

Kijk en dat is dus weer je reinste KUL. Blizzard kan toch niet bepalen wat ik wel of niet kan draaien op mijn pc zolang het hun programma niet raakt. Dat vind ik dus wel je reinste bedrog van Bliz.

De EULA is zo vaag en globaal gesteld dat ze je zelfs een process aan doen als je een screengrabber zou hebben draaien om leuke achtergrondjes voor je pc te maken (voor eigen gebruik!)

En Nee ik lees ook geen EULA's. Maar bedankt voor de tip. Ik zal toch maar eens beter gaan opletten. Ben alleen bang dat het er op neer gaat komen dat ik alleen nog Open Source Games kan gaan spelen.... :S

Blizzard you just lost another customer. En deze keer niet omdat ik de spelen van jullie niet leuk vind!!!!!!!!!!!!!!! (en graag ook zonder bots speel).
En dat komt waarschijnlijk uit de huidige EULA en niet diegene toen het is toegevoegd. Pas toen mensen het merktten hebben ze het in de update erna bijgeplaatst.

Het modsysteem van tweakers op z'n best.
Beetje onzin, ik bepaal nog altijd zelf wat ik uitvoer op m'n computer.

Ik kan wel begrijpen dat ze ertegen in gaan dat een app met hun app interact, maar dat moeten ze zelf ook maar dichttimmeren.
Gedeeltelijk heb je gelijk maar op het moment dat jij iets uitvoert op je PC wat I/O naar andere stukken software ondervangt, wijzigt en terugstuurt, dan maak je wel degelijk inbreuk op het copyright en de werking van de software van Blizzard.

Ik zie niet wat je moet dichttimmeren; met voldoende kennis van zaken kan je elke aanroep naar een DLL of iets dergelijks uitlezen en documenteren; je mag er alleen geen verkeerde aanroepen naar doen.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 2 oktober 2008 13:25]

maar op het moment dat jij iets uitvoert op je PC wat I/O naar andere stukken software ondervangt, wijzigt en terugstuurt, dan maak je wel degelijk inbreuk op het copyright
Dat is niet waar. Als ik in een office pakket een document maak dan rust het copyright van dat document bij mij, niet bij de maker van dat office pakket.

Het programma is auteursrechtelijk van de schrijver, de data die het produceert is auteursrechtelijk van de gebruiker. Wat hij daarmee doet is zijn zaak.

Anders ligt het bij het injecteren van data in systemen van anderen. Dat mag alleen met toestemming van die anderen. Het injecteren van data op de servers van Blizzard is dus wel aan te pakken. Maar dat doen de gebruikers en niet de maker van de bot.

Dat bots irritant zijn behoeft denk ik geen betoog, maar van auteursrechtschending is hier m.i geen sprake. Die meneer heeft zelf software geschreven, die is van hem.

Onder Europees recht kun je zelfs in licentie voorwaarden niet verbieden dat iemand iets maakt dat compatible is met jouw software. Je mag een gekocht stuk software reverse engineeren en iets maken dat er mee samenwerkt.
Dat is niet waar. Als ik in een office pakket een document maak dan rust het copyright van dat document bij mij, niet bij de maker van dat office pakket.
dat is ook niet de aard van het proces en ook niet wat MAX3400 zegt: het gaat namelijk om het feit dat de werking van het programma veranderd is, zonder dat dit toegestaan is. beetje slechte vergelijking maak je.
Dan doet het geen inbreuk op de copyright, maar op de ToS.
de werking van het programma is gelijk gebleven hoor, alleen worden er aanroepen tussen gegooid door een ander programma zonder tussen komst van de gebruiker...
"Dat is niet waar. Als ik in een office pakket een document maak dan rust het copyright van dat document bij mij, niet bij de maker van dat office pakket."

Je hebt welliswaar de copyright op de inhoud van het document, de makers kunnen dan nog steeds copyright hebben op het formaat van het document...
Gedeeltelijk heb je gelijk maar op het moment dat jij iets uitvoert op je PC wat I/O naar andere stukken software ondervangt, wijzigt en terugstuurt, dan maak je wel degelijk inbreuk op het copyright en de werking van de software van Blizzard.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet helemaal klopt. Het opvangen van Interupts, een taak uitvoeren en de interupt daarna doorsturen is al jarenlang een geaccepteerde programmeertechniek. Als dat illegaal is, ga ik maar even wat aandelen Commodore kopen. Ik vraag me af hoeveel Blizzard/Activision dan wel niet moet betalen als schadevergoeding (incl. rente) voor het misbruik van de interupts van de C64. ;)
Ik begrijp niet hoe Blizzard kan bepalen welke software een ander bedrijf mag maken...

Stel je voor de Microsoft opeens bepaald dat niemand meer non-Microsoft applicaties op Windows mag draaien...ik denk niet dat zij daarmee weg zouden komen. Waarom Blizzard wel?
Ik begrijp niet hoe Blizzard kan bepalen welke software een ander bedrijf mag maken...

Stel je voor de Microsoft opeens bepaald dat niemand meer non-Microsoft applicaties op Windows mag draaien...ik denk niet dat zij daarmee weg zouden komen. Waarom Blizzard wel?
Blizzard bepaald ook niet welke software een ander bedrijf mag maken. Blizzard heeft alleen bepaald dat andere software de werking van hun software niet mag beinvloeden. En op die manier bepalen enorm veel bedrijven wat er wel of niet met software mag gebeuren :)
Windows heeft invloed op WoW, DirectX heeft invloed op WoW, de drivers op mijn PC hebben invloed op WoW, mijn virusscanner heeft invloed op WoW...
da's natuurlijk de grootste onzin. je gaat nu appels met peren vergelijken.

DirectX is een library/framework waar WoW op gebouwd is... WoW Glider / MMA Glider is een ThirdParty applicatie die de instructies in het geheugen veranderd, wat ervoor zorgt dat de applicatie niet meer werkt zoals deze zou moeten werken.

het is grappig om te zien dat mensen die cheats gebruiken in games totaal geflamed worden... en wanneer een bedrijf een maker van een bot (wat in feite een cheat is) aanklaagt en wint, dan wordt er moord en brand geschreeuwd ;)
Waarom Appel wel?
Voor de mensen die het niet begrijpen: iPhone

Ik kan de redenering van de rechter en Blizzard wel volgen, maar de uitspraak zelf laat een wrange smaak. Iets kopiŽren in het werkgeheugen inbraak op de copyright? Hmm...

[Reactie gewijzigd door twabi2 op 2 oktober 2008 13:54]

Van wie is dat werkgeheugen? Als er iemand anders dan ik een claim op kan leggen, dan is het Windows en zeker niet Blizzard. Wanneer zij dergelijke claims durven te maken moeten zij een eigen OS schrijven.
ach, zoals je kan lezen is de rechter niet echt een man van expertise. In juli vorig jaar vond hij dat iets in het werkgeheugen copieren zonder toestemmen inbreuk was op copyright wet.....
Het lijkt me dat deze uitspraak makkelijk veranderd wordt door een hogere rechter met meer expertise en een groep van ondersteunende software experts.

Een schadevergoeding is natuurlijk helemaal raar, want Blizzard heeft geen schade gelopen door zijn product behalve wat patches, de rechtzaak en wat onderzoek (hetgeen geen 6 miljoen kost).
ach, zoals je kan lezen is de rechter niet echt een man van expertise. In juli vorig jaar vond hij dat iets in het werkgeheugen copieren zonder toestemmen inbreuk was op copyright wet.....
Het lijkt me dat deze uitspraak makkelijk veranderd wordt door een hogere rechter met meer expertise en een groep van ondersteunende software experts.
Je zet me een klein beetje aan het twijfellen maar volgens mij ging het niet om het kopieeren van data tussen de twee processen. Dit zou inderdaad wel erg bizar zijn want dan kan MS ook wel sluiten wanneer mijn Windows aan het swappen is.
Volgens mij ging het om het reverse engineren van de structuur van het process en daar op in te hooken.

Die 6 miljoen vind ik ook een beetje raar maar ik denk dat ze best wel een lading geld geinvesteerd hebben in die WardenClient.
Een schadevergoeding is natuurlijk helemaal raar, want Blizzard heeft geen schade gelopen door zijn product behalve wat patches, de rechtzaak en wat onderzoek (hetgeen geen 6 miljoen kost).
Dat hoeft niet per se zo te zijn.

Blizzard zou kunnen betogen dat bottende spelers her plezier van "legitieme" spelers vergallen, waardoor die spelers afhaken en Blizzard dus inkomsten misloopt.

edit: wat ik hier verder zei stond hieronder al 8)7

[Reactie gewijzigd door aap op 2 oktober 2008 14:53]

Mja.. ga er ook maar vanuit dat Blizzard goed heeft uitgezocht waar ze de rechtszaak wilden doen. In vele andere landen zou het oordeel anders zijn gevallen.

Trouwens wel vreemd dat niet de 100.000 kopers van de applicatie veroordeeld worden maar de maker ervan. Het zijn de kopers die uiteindelijk inbreuk plegen, niet de fabrikant. Ik bedoel, de wapen industrie wordt ook niet aangeklaagd voor alle moorden terwijl wapens wel gemaakt worden voor dat doel.
De 100.000 kopers zijn waarschijnlijk allemaal gebanned, dus die zijn ook wel gestraft.
Die 100.000 kopers zijn waarschijnlijk maar 1000 echt van verbannen... Die hoge banpieken van Blizzard zijn niet alleen Botters van WoWglider of Open-bot ofzo maar meestal eerder 'Trial-accounts' van spammers of accounts van mensen die eens een hack wouden uitproberen.

In WoWGlider en Innerspace zitten zeer harde anti-warden toepassingen die tot nu toe hun werk succesvol doen.
Die 100.000 kopers zijn waarschijnlijk maar 1000 echt van verbannen ...
Hehe ... als dat zo was :) Lijkt me trouwens stug dat een spammer in "paniek" raakt wanneer zijn level onus charactertje gebanned wordt :)
100.000 kopers laten veroordelen zou erg veel tijd kosten en de opbrengsten zouden beperkt zijn. Je kunt beter 1 persoon aanpakken die er veel geld mee heeft verdiend.

[Reactie gewijzigd door Peter 1981 op 2 oktober 2008 13:46]

Het is een rechtzaak. Het gaat dus om recht, niet wat makkelijker is, of meer geld oplevert.
Inderdaad, maar vanuit een kosten/baten analyse dient wel naar de kosten te worden gekeken. Indien 100.000 dagvaardigingen moeten worden uitgebracht (geschreven, betekent, etc.) dan is daar erg veel geld mee gemoeid en is niet eens zeker of er wel 100.000 veroordelingen zullen volgen.

Daarom wordt ook de bron aangepakt omdat dit 100.000x makkelijker is.
Wat bedoel je precies met deze analogie in vergelijking met WoW?
Zelf vind ik de volgende iets dichter in de buurt komen
Als iemand alle raden en deuren van jouw huis dichtmetseld, hoe zou jij dat vinden?

Als het gaat om het techmische gedeelte of de software nu wel of niet geheugen wijzigd (of eigenlijk alleen maar uitleest) dan kan dat lastig zijn voor Blizzard.
Maar zoals veel producten is het niet zozeer een technisch issue maar of het product op zich niet word beinvloed. Wat volgens de voorwaarden van Blizzard niet is toegestaan. Hierin heeft Blizzard een erg sterke zaak.
Leuke aanname. De verzekering zal van wel vinden. die keren namelijk niet uit. Geen inbraak sporen.. dus eigen schuld...
Maar vind dit wel een BEEETJE vergezocht. Je besteelt Blizzard niet direct..
Maar 6 miljoen dollar terwijl hij als opbrengst (dus niet eens winst) 2,5 miljoen heeft binnen gehaald slaat natuurlijk weer eens nergens op. Weer een typisch Amerikaanse uitspraak. SUE them!!!!!!
Mensen die met bots spelen snappen het idee van een spelletje niet volgens mij...
Als je het niet leuk vindt om te spelen, speel dan gewoon niet.
Veel mensen vinden WoW (dan heb ik het over raids/arena etc.) wel leuk, maar het lvlen niet.

Het spel zelf begint pas op lvl 70 en als je met een bot het 'saaie' gedeelte kan overslaan is de keuze rap gemaakt voor heel wat mensen.
gold farmers die hetvoor echt geld verkopen misschien.
Goed nieuws. Ze mogen van mij ook die goldsellers aanpakken. Dit is niet eerlijk tegen andere spelers die uren in hun personage steken.

[Reactie gewijzigd door Zidane007nl op 2 oktober 2008 13:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True