Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

World of Warcraft: Wrath of the Lich King heeft het record voor de snelst verkopende pc-game ooit verbroken. In de eerste 24 uur dat het spel op de markt was, ging het wereldwijd liefst 2,8 miljoen keer over de toonbank.

Met het nieuwe record neemt Wrath of the Lich King het stokje over van de vorige World of Warcraft-uitbreiding, The Burning Crusade, dat in januari 2007 in 24 uur tijd 2,4 miljoen keer werd verkocht, zo maakte uitgever Vivendi donderdag bekend. De goede verkoopresultaten zijn voor een deel te danken aan de ruim 15.000 winkels wereldwijd die op de dag van de release hun deuren om middernacht direct openden.

In Nederland deed onder meer Media Markt met zeventien winkels mee aan deze actie, wat in Rotterdam goed was voor een opkomst van meer dan 1200 mensen. De goede resultaten komen niet als een verrassing; kort voor de release van Wrath of the Lich King ging World of Warcraft over de elf miljoen abonnees.

Lich King nachtelijke opening
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ik vind het eigenlijk nogal mager, als ze meer dan 11 miljoen abbonees hebben en er gaan er maar 2,8 miljoen over de toonbank in de eerste 24 uur?

Betekend dat dan dat een heleboel mensen zonder uitbreiding spelen of dat een heleboel mensen de uitbreiding alsnog halen na die 24 uur?
Van die 11 miljoen speelt de helft (of meer) in Azie. Bij de laatste expansion werd Azie een paar maanden later voorzien van de expansion. Daarmee halfeert dus het aantal mensen dat momenteel de expansion zou kunnen kopen. Neem daarnaast het punt dat dit de verkopen binnen 24 uur zijn, waar er waarschijnlijk genoeg mensen zijn die het in de eerste week (maar na die eerste 24 uur) of eerste maand kopen, dan kom je vanzelf al een heel stuk dichter bij de ~5.5 miljoen spelers in NA en Europa.
2,8 miljoen is enorm veel voor de eerste 24 uur als een spel 11 miljoen abonees heeft, niet iedereen koopt zo een uitbreiding direct. Een paar redenen:
- Er zijn best een hoop casual spelers en die hebben echt nog niet de tweede uitbreiding nodig.
- Nu ben je er 30 euro voor kwijt met een paar maanden wellicht de helft.
- Verkoop starte midden in de week, een hoop spelers hebben een fulltime job en kunnen niet altijd tijdens winkel uren hun game halen.

Binnen 24 uur 25% van je huidige playerbase motiveren om je nieuwste uitbreiding aan te schaffen is enorm goed. Een hoop andere uitgevers zouden enorm blij zijn als hun uitbreiding zoveel procent van hun huidige spelers aansprak.

ps. Ben zelf een paar jaar geleden na een maandje spelen gestopt met WoW.
Het is geen global release, in China kwam TBC ook pas later uit.
Ehm, veel mensen hebben wel een beetje geduld hoor.

Ook staat WoW ervoor bekend (allé dat zeggen ze toch zelf) voor veel casual players te hebben.
Mensen die maar een paar uur per week spelen.
Voor die mensen is de nood om de update direct te hebben wel wat minder natuurlijk
En niet iedereen heeft tijd/zin/is verslaafd genoeg om de eerste dag gelijk naar de winkel te rennen. Misschien hebben ze het wel gewoon de dag erna of in het weekend gekocht ;)
vind jij weinig op zich, terecht misschien zelfs als je het vergelijkt tegen de 11 miljoen spelers, maar is wel een wereldrecord !
En hou rekening dat niet alle wow-spelers ook wow-verslaafden zijn... Die kopen het niet binnen de eerste 24 uur maar misschien de eerste week of de eerste maand...

btw, er waren ook geen 11 miljoen kopie's van de uitbreiding beschikbaar....

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 21 november 2008 14:22]

Korte rekensom die ik voor mezelf maak:
Gesteld dat ik een mmo 1 uur per dag speel, aan 13 euro per maand, dan betaal ik dus 43c per uur.
Gesteld dat ik een random multi player spel koop dan betaal ik 50 euro en speel ik het misschien een maand of 2 à 1 uur per dag, dan betaal ik dus 83c.
Gesteld dat ik een random single player spel koop betaal ik 50 euro en heb ik het na 10 à 20 uur uit, dan betaal ik dus en het beste geval 2,5 euro per uur.
Gesteld dat ik naar de film ga aan 8 euro per ticketje met de gemiddelde film 2 uur (ruim)
dan betaal ik dus 4 euro per uur.

Een mmo blijft veranderen terwijl multi player zeer weinig veranderen en single players bijna niet.

Ik vind mmo's dus veel interessanter en zal dus ook enkel de steengoede single players kopen. Ik verkoop mijn single player spellen bijvoorbeeld niet door, dat zou iemand anders kunnen incalculeren dat hij een spel snel uitspeelt en dan aan de hoogst mogelijke tweedehands waarde terug verkoopt en tot de conclusie komen dat hij single players veel interessanter vind.

Iedereen moet deze rekening voor zichzelf uitmaken en uitmaken of hij het interessant vind om te betalen.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 21 november 2008 11:22]

En hoe kom je aan een WoW abo? De game zelf krijg je gratis zeker? Net als beide uitbreidingen?

Met cijfertjes goochelen is altijd makkelijk trouwens, maar als ik een leuk multiplayer spel heb, dan speel ik het langer dan een maand. Denk aan TFC, dat trouwens een gratis mod was voor een eenmalig betaalde game. Daar heb ik me ettelijke uurtjes mee geamuseerd. En met allerlei andere HL mods en HLDM zelf ook.

Ik kan me voorstellen dat er nu veel mensen zijn die TF2 spelen. Dat is een eenmalige aankoop van (veel) minder dan ¤50. Of ben ik hier nu de uitzonderingen op de regel aan het opsommen? Ik weet dat valve een keiharde succesformule heeft, net zoals blizzard. Mij lijkt het dus fair om van beide kanten (mmo versus gewoon multiplayer) de sterkste spelers op de markt te gebruiken in een vergelijking, in plaats van een bomgame als WoW versus enkele matige games die ¤50 kosten en maar een maand blijven boeien in multiplayer.

Nu ga ik eens met cijfers strooien:
1e jaar WoW:
* aankoop van spel + 2 uitbreidingen: ~ ¤60
* abogeld voor een volledig jaar volgens de goedkoopste formule (6 maanden tegelijk via kredietkaart): ~¤120
SUBTOTAAL: ~¤180, en dat is zonder dat er een char van realm verplaatst is of enige andere bijkomende kost.
2e jaar WoW:
* geschatte kans van 50% dat er een uitbreiding van ¤40 op de markt komt en de kans dat een WoW speler die koopt schat ik ook op 50%: ~¤10
* abogeld voor volleig jaar, beste tarief: ~¤120
SUBTOTAAL: ~¤140

gemiddelde kost voor 2 jaar WoW: ~¤320

Een beetje WoW speler zit makkelijk aan 2u per dag, wat een totaal aantal gespeelde uren op 2 * 2 * 365 = 1460 brengt.

Ik weet niet of deze schatting ruim of net strak genomen is. Kan iemand mij daarin bijstaan? Er is een vriend die WoW speelt, en als er een dag is dat hij WoW speelt, dan speelt hij toch voor minstens enkele uren nonstop. Daarop kan ik mij dus baseren. Aangezien hij momenteel geen relatie heeft en hij nog studeert kan het ook zijn dat hij iets meer tijd heeft dan de gemiddelde werkmens (met kinderen toch), alhoewel we niet direct de kalmste richting doen die er is.

Anyway, als je dat nu vergelijkt met de uren die mensen doorbrengen met gratis mods voor games waarvoor je één keer betaalt - zoals vele Valve games - is het wel een pak duurder. Of het meer fun kan garanderen, daar kan ik mij als WoW-maagd niet over uitspreken. Er zijn echter ook genoeg mensen die gigantische hopen pret beleven aan zo'n gratis mods, denk aan allerlei TFC en CS clans die jaren hebben doorgemaakt met het spelen van hun favoriete mod, tesamen in groepsverband en met allerlei engagement dat er rond moet gebeuren om zo'n clan levende te houden.
Gratis mods heb je wel nog steeds een betaalde game voor nodig.
Ik heb trouwens ook mijn deel RTCW:ET gespeeld wat gratis was.
gemiddelde kost voor 2 jaar WoW: ~¤320

Een beetje WoW speler zit makkelijk aan 2u per dag, wat een totaal aantal gespeelde uren op 2 * 2 * 365 = 1460 brengt.
prijs per uur 320/1460 = 0.21euro

IK heb voor 360 euro aan gamecards gekocht en wow+tbc aan 30 elk, en ik had voor 115 days played totaal volgens mijn addons.

prijs per uur (360+30+30)/(115*24)=0.15 euro

Ik moet een ander spel aan 50 euro dus al 333.33 uren spelen wil ik er evenveel uit halen.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 21 november 2008 13:55]

320 euro voor 2 jaar fulltime hobby... SHIT wat goedkoop :o

Ik ben op jaarbasis met mijn hobby heel wat meer kwijt :X
"Gesteld dat ik een mmo 1 uur per dag speel, aan 13 euro per maand, dan betaal ik dus 43c per uur.

Gesteld dat ik een random multi player spel koop dan betaal ik 50 euro en speel ik het misschien een maand of 2 à 1 uur per dag, dan betaal ik dus 83c."

de mmo in kwestie (WoW) vergt een even groot aankoop bedrag als jouw random mulitplayer. Ze zijn dus even duur, op het feit dat de door jou berekende 43c nog erbij komt in geval van de mmo.....

Je andere twee vergelijkingen zijn niet zo erg sterk. Een singleplayer die in 20 uur klaar is stinkt en zou ik hoe dan ook niet kopen (ik heb al zeker 100 uur in Oblivion zitten bijvoorbeeld) en een film is hoe dan ook een totaal andere ervaring.

edit:

Nog een ding, uiteindelijk maken de kosten niet uit natuurlijk. Als je het waard vindt is het zijn geld waard anders niet. Precies de reden waarom ik geen WoW speel, maar wel jaren starcraft en voor anderen is dat andersom. Ieder zijn ding!

[Reactie gewijzigd door flijten op 21 november 2008 12:03]

Aankoop kosten wow 3 jaar geleden: 50¤/(365*3)= 0,045e extra per uur
Aankoop kosten tbc 1.9 jaar geleden: 37¤/(365*1,9)= 0,053c extra per uur
Dus tot net voor wotlk betaalde ik 0,43+0,045+0,053 euro per uur. Tegen het eind van wotlk zal dat ietsje meer zijn.

Daarbij komt dat ik meer speel dan 1 uur per dag. dus gaat mijn kost per uur naar beneden.

Een single player die langer duurt dan 20 uur is eerder uitzondering dan regel tegenwoordig. Goeie rpg's (daar reken ik oblivion niet toe, want dat spel is kapot in alle opzichten, fallout 1 & 2 heb ik wel vele uren aan gesleten), spellen met veel replay (Fable 2 heb ik persoonlijk al veel gespeelt), games die gewoon echt lang duren (GTA).
Dan zijn er veel meer onder de 20 uur dan dat er boven zijn. Gemiddeld denk ik dat 20 uur nog zo gek niet is.

De multiplayer heb ik het aantal uren per dag gelijk genomen aan de mmo en de lengte die ik die spellen tof blijf vinden.

Een film per maand heb ik er gewoon bij gezet als referentie. Ik bedoel hiermee dat je met de prijs van een film, cola en large popcorn je mmo-abonnement kan betalen.
Nog een ding, uiteindelijk maken de kosten niet uit natuurlijk. Als je het waard vindt is het zijn geld waard anders niet. Precies de reden waarom ik geen WoW speel, maar wel jaren starcraft en voor anderen is dat andersom. Ieder zijn ding!
Daarom stond er ook in mijn post
Korte rekensom die ik voor mezelf maak:
en
Iedereen moet deze rekening voor zichzelf uitmaken en uitmaken of hij het interessant vind om te betalen.
*edit* berekening die ik verder beneden maak:
IK heb voor 360 euro aan gamecards gekocht en wow+tbc aan 30 elk, en ik heb 115 days played totaal.

prijs per uur (360+30+30)/(115*24)=0.15 euro

Ik moet een ander spel aan 50 euro dus al 333,33 uren spelen wil ik er evenveel uit halen.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 21 november 2008 13:51]

Ik betaal gemiddeld 10 euro per uur ;) game niet zoveel :P heb een paar weken geleden 2 nieuwe games gekocht en max 2 uur gespeeld haha

Maar zoals je in de edit zet klopt het precies, het is maar wat het je waard is... Ik vind het het waard om 60 a 70 eu voor een spel neer te leggen die ik max 5 uur speel in totaal :P
Met flijten. Als je een singleplayer game in 20 uur uitspeelt si het bagger.

Neem Fallout, ik zit nu nog maar op 40 uur, en ik ga het zeker nog vaker spelen, en heeft me 40 euro gekost.

Oblivion heeft me in totaal ongeveer 70 euro gekost maar heb ik ook minstens al 150 uur inzitten.

Battlefield 1942, Vietnam en 2 hebben me in totaal 80 euro gekost en ik zal het maar niet hebben over de duizenden uren die erin zitten (ja ik ben een BF gek). De gratis MMO's die ik speel zitten op honderden uren.

De kosten vallen best mee, afhankelijk van je aanschaf patroon en hoe lang je je met een game kan vermaken.
Ik verkoop mijn single player spellen bijvoorbeeld niet door, dat zou iemand anders kunnen incalculeren dat hij een spel snel uitspeelt en dan aan de hoogst mogelijke tweedehands waarde terug verkoopt en tot de conclusie komen dat hij single players veel interessanter vind.
Dit vind ik wel een heel bizarre redenatie om je verhaal van kosten per uur te ondersteunen (en wellicht je voorkeur voor MMO's financieel te rechtvaardigen?)
Als je de single-player spellen weer doorverkoopt zijn niet alleen de kosten per uur van de koper lager, maar die van jouw ook. En je kunt zelf ook eens Marktplaats af speuren voor een goed en sterk afgeprijst spel.

Asl je je single-player spellen principiëel niet wil doorverkopen, snij je jezelf financieel wel in je vingers...
Daarom stond er ook in mijn post
Korte rekensom die ik voor mezelf maak:
en
Iedereen moet deze rekening voor zichzelf uitmaken en uitmaken of hij het interessant vind om te betalen.
Ik verkoop geen spellen door, moest ik dat doen dan kan ik een spel kopen voor 45¤ terug verkopen voor 35¤ en dan betaal ik maar 10¤ voor het spelen van dat spel.
tja, als ik zou moeten kiezen tussen abonnement betalen voor TV en hiervoor zou ik toch eerder hiervoor gaan (mind you, ik speel niks). voor beide wordt continu nieuwe content ontwikkeld (en ik moet zeggen dat ik de content die ze voor WoW maken beter vindt dan dat wat ze normaliter op TV uitzenden).
Je speelt met duizenden mensen tegelijk op servers van Blizzard, die stroom, bandbreedte en onderhoud nodig hebben, dat kost gewoon geld.

Daarnaast werkt Blizzard tussen de expansions door ook aan patches en nieuwe content, die je dan weer 'gratis' krijgt.

(Maar ondanks deze kosten worden ze er niet arm van, nee...)
Je speelt met duizenden mensen tegelijk op servers van Blizzard, die stroom, bandbreedte en onderhoud nodig hebben, dat kost gewoon geld.
Ik speel enkel quests voor één persoon (te druk real life), dus voor mijn part hoeft er zelfs amper internetverbinding te zijn. Toch betaal ik mee...
Dus je komt noooooit iemand tegen die je met een groupquest helpt? Je wacht gewoon een paar lvls ofzo? En ook jij betaalt voor de mensen die nieuwe flightpaths verzinnen of nieuwe quests voor je alts waar je dus ook single mee speelt.. Ze kunnen ook zeggen. Weet je wat. Hier is het spel, meer niet....
Das het nadeel van Sever based computing ;) je speelt misschien wel quests voor 1 persoon maar je speelt het alsnog op de server van Blizzar oid

Dus je speelt alsnog met duizende tegelijk ;) alleen ze doen iets voor zichzelf
Je betaalt hier volgens mij ook voor de patches e.d. Zoveel patches zie je bij een game waarvoor je eenmalig betaald niet / nauwelijks.
Ik speel enkel quests voor één persoon (te druk real life), dus voor mijn part hoeft er zelfs amper internetverbinding te zijn. Toch betaal ik mee...
Dan koop je een single player RPG.....
Je koopt feitelijk een abonnement op het spel zoals LeoHorst hieronder ook zegt. Daarnaast is de gameplay zo enorm uitgebreid en er is zoveel te ontdekken dat je het op geen enkele manier kan vergelijken met een normale game die je in de winkel koopt. Ook kun je meerdere karakters creeëren (bijv. van een ander ras of een ander klasse) zodat je ook andere "verhaallijnen" een keer kunt spelen. Overigens kost een maand spelen in het gunstigste geval (6 maanden vooruit betalen) 11 euro. Dat valt dus best mee, al is dat wel zonder de kosten voor aanschaf van de uitbreidingen mee te tellen

[Reactie gewijzigd door Crazz op 21 november 2008 11:23]

kabel, internet, telefoon, water, gas, elektriciteit, ...
Tss, in wat voor een wereld leven we tegenwoordig.
Of een huis, Nuts bedrijf, verzekerings maatschappij, telecombedrijf of enig ander bedrijf dat een dienst leverd.
Een spel wat zoveel vaste spelers heeft verdient dit gewoon.
Zelf speel ik geen wow, het trekt me niet, maar dit laat wel zien dat als je een goed pakkend product op de makrt zet er niets overblijft van verliezen door piraterij.
Een spel wat zoveel vaste spelers heeft verdient dit gewoon.
Zelf speel ik geen wow, het trekt me niet, maar dit laat wel zien dat als je een goed pakkend product op de makrt zet er niets overblijft van verliezen door piraterij.
Ik denk dat je hier iets over het hoofd ziet. WoW is niet (deftig) te spelen als je er niet voor betaald. Prive servers tellen niet mee, tenzij er in de laatste 2 jaar veel veranderd is zijn ze sterk inferieur aan de officiele servers.
Een spel van dezelfde qualiteit maar single player zou geen 11 miljoen keer verkocht worden denkik.
De private servers zijn zeker wel veranderd. Sinds de komst van de eerste Ascent emu, is de kwaliteit ten opzichte van WoW Emu of MaNGOS sterk verbeterd. MaNGOS bestaat nog, WoW Emu was direct na de TBC release weg, net als eigenlijk Kobold en Ludmilla.
Ascent maakt gebruik van een SQL database en een klein programmatje om alles uit te lezen en te processeren. Dat werkt snel en nauwkeurig. Nu zitten we met Arc Emu, de opvolger van Ascent. Die doet het goed, maar ik vind hem minder dan Ascent. De successen zijn de afgelopen jaren wel flink. Alle instances werden een aantal maanden geleden scripted en telkens als er weer een nieuwe update was, konden de grote servers die bijna direct (1 tot 2 dagen verschil met de Live servers) al draaien.

Ik heb zelf gedurende redelijk lange tijd een WoW Emu server gedraaid, maar ben daarna overgestapt op Ascent. Op den duur ben ik ermee gestopt, omdat de grote servers eigenlijk veel beter waren. Die maakten hun eigen cores en hadden scripters in dienst, die ze beta(a)l(d)en van de PayPal inkomsten. De kleinere servers gingen toen al vrij snel achteruit in animo. Nu is de strijd tussen de grote servers weer losgebarsten, het gaat er nu om wie het eerst een stabiele WotLK server kan draaien. Dan wordt de rangorde weer bepaald, dus ook de inkomsten. Het is dus maar waar je voor kiest: betalen en spelen met een grote (en serieuze!) community, of gratis spelen met een iets kleinere, minder realm en servergebonden groep mensen (dus ook scheldkannonnades etc zitten er dan bij).

Voor mij is de keuze nu wel gemaakt: ik betaal als ik twee maanden de tijd heb om te spelen, anders doe ik het niet. Maar ik begrijp het volledig als je eerst een tijdje wilt kijken of het spel wat voor je is, of alvast raiden zodat je je kunt voorbereiden op de guildraids, of gewoon gratis wilt spelen. Zo inferieur zijn de private servers dus niet aan de live.
Wacht, even voor de duidelijkheid, je weigert een abonnement te betalen voor de officiële servers, maar je hebt geen probleem om geld neer te dokken voor illegale servers? Explain, please do explain.
Ja, sommige mensen doen dat. Op de meeste servers kun je namelijk dingetjes meer als je betaalt, in tegenstelling tot de normale servers. Dat vinden sommige mensen zo aantrekkelijk, dat zij graag 20 dollar neerleggen voor een wapen of armor. Er zijn zelfs op de meeste servers sets te koop van bijvoorbeeld een extra weaponskill, armor, weapon, lvl 1 tot 70 (zal nu wel 80 zijn), pet en non-class based skills. Dat kan soms wel eens 150 dollar kosten. Andere mensen schenken uit het oogpunt dat de server, bij onvoldoende inkomsten, niet meer bekostigd kan worden en dus de speelmogelijkheid op die server, waar zij net hun level zoveel hebben behaald, uit de lucht gehaald zal worden.

Waarom die mensen geld betalen om armorsets te krijgen, is voor mij maar half duidelijk. Ja, je kunt meer, maar je speelt op een redelijk onstabiele server die vaak verandert met de patches en zomaar uit de lucht gehaald kan worden. In ieder geval maken de serverbeheerders er gretig gebruik van. Het is eigenlijk dus een soort handel geworden. De grootste servers hebben ook de meeste inkomsten en kunnen meer mensen inhuren om hun server nog beter en groter te maken. Op dat punt is het gewoon handel. Ik ken, doordat ik er al wat langer inzit, de meeste beheerders van de grote servers wel. Sommigen van hen hoeven niet meer te werken, omdat ze genoeg geld (ik ga geen precieze bedragen geven, die kun je zelf ook opzoeken) verdienen voor hun levensonderhoud.
Je bent ronduit gestoord als je ook maar een cent betaalt voor een nep server.
Bij blizzard betaal je voor het server park die ervoor zorgt dat jij alles kunt doen wat jij wilt waneer je wilt met nog 1000 anderen op hetzelfde realm. Je betaalt voor de service niet voor de game.

Als jij gaat dokken voor die goedkope junk servers die men gebruikt voor prive server ben je aan het betalen voor de game niet de service. En dan noem je als reden dat ze ook nog gaan betalen om te cheaten leuk.

Als iemand 150 euro aan speel tijd nodig heeft voor een pet wordt dat gezien als een achivement en als iets unieks wat jij heb gehaald. Ga je het zo "gratis" doen op een prive server dan verdwijnt elke vorm van voldoening omdat iedereen hetzelfde heeft. Nou leuk spelen zeg en dan nog geld voor neer leggen ook :S
Goed, ik leg het nog een keer uit: die mensen doen het meestal voor de server zelf. Dat ze er iets bij krijgen, is bijzaak. Dat betekent dat ze wel degelijk voor de service betalen, niet voor de game. Op de rest van je post wil ik niet reageren.

Ok, vooruit, post geëdit.

[Reactie gewijzigd door Krylinck op 21 november 2008 20:06]

Wat ik me afvraag is hoe komen ze aan de server software?
Mijn gok zou zijn gelekte versies e.d. door medewerkers van Blizzard. Geen enkel bedrijf is waterdicht denk ik. Mede doordat dit betas e.d. zijn is de kwaliteit van nepservers heel laag (tenminste, dat was twee jaar geleden zo...).
Het kan ook gereverse engineerd worden. Principe is heel simpel:

- Pak de client
- Kijk wat voor packets ie verstuurt
- Bouw de functionaliteit om op deze packets te reageren
- Test client met je 'server' en herhaal process

Ik heb lange tijd Ragnarok Online gespeeld, welke officieel op de ontzettend zware Aegis software draait. Deze is gelekt maar er is bv ook een zeer lichte eAthena server die gereverse engineerd is.

Gezien het feit dat er zoveel private WoW serversoftware is, zullen er wel een aantal gereverse engineerd zijn.
Ik heb een hoop private servers gespeeld, maar ze kunnen totaal niet tippen aan de officiele servers! Vooral veel technische mankementen. Dit merk je sterk als je zelf eerst 2 jaar wow official heb gespeeld

Ik ging met een maat uit me klas wow private spelen, hij vond het erg leuk op de gratis server, ik vond het maar karig en best wel saai. Hij zag de technische fouten niet, omdat hij nooit gezien had hoe het normaal was! Bij mij vielen de fouten snel op.

Hoe dicht ze ook bij Wow official komen, net zo goed zullen ze nooit worden.

En van mijn part mogen ze aangepakt worden, de private servers.

Niet dat ik zelf zoon legaal-boontje ben, maar als het om servers gaat, en abbonomenten dan doe ik het zo legaal mogelijk.
Niet alle servers zijn gelijk. Je hebt goede en je hebt slechte, da's logisch. In principe heb je gelijk, de private servers zullen qua techniek nooit zo goed worden als de officiele servers. Maar dan heb je dus je oordeel vanuit het originele spel. De servers worden steeds beter en ik vind dat als je je even verdiept, je een prima server kunt vinden die aan jouw eisen voldoet.

Zoals ik al zei in mijn eerste post, gaan ook lieden die willen voorbereiden op raiden even kijken hoe het precies werkt. Dat heb ik zelf gedaan met BT, alvorens ik met mijn guild (op de Live server dus) erin ging. Dat geeft wel wat voordeel: je hebt het proces immers al redelijk kunnen doorlopen. De scripted instance geeft er ook een hoge mate van gelijkwaardigheid aan. Het is dus een prima test of je het zelf wel aankunt, alleen is het met andere teamgenoten. De gameplay mag dan karig en saai zijn, de instances op de goede servers lijken ontzettend sterk op die van de Live servers. De fouten met het levelen, questen en vooral met reputation vergaren vallen inderdaad wel snel op, daar heb je volkomen gelijk in. Op dat moment weet je gewoon dat je het toch gratis speelt, dat maakte het voor mij in ieder geval minder erg. Met WoW Emu was het eigenlijk andersom, daar ging het questen, levelen en reputation vergaren beter dan het partyen of raiden. Ik speelde trouwens eerder op de normale servers dan op de privates, dus mij viel ook alles wel op. Nogmaals, je hebt gelijk daarin.

De privates worden ook aangepakt, zoals je al opperde. Blizzard klaagt regelmatig eigenaren en beheerders van privates aan, alleen is het het niet waard om al de kleintjes aan te pakken. Dat kost te veel tijd, moeite en geld. In het begin werden de grootste servers om de haverklap aangeklaagd en uit de lucht gehaald, nu is het wat minder. WoWscape heeft laatst wel een claim gekregen, ik weet alleen niet hoe het is afgelopen. Blizzard is dus nog wel bezig ermee.
Netblade, met daarnaast weinig tot geen mogelijkheid om überhaupt te piraterijen, aangezien je gewoon per maand moet afrekenen om te kunnen blijven spelen ;)
Je kan ook geen crack maken van een expansion van een MMO of van een MMO zelf, je kan alleen online spelen met een werkende code en aangezien je niet offline kan spelen kan er ook niks gecracked worden.
In het geval van World of Warcraft heeft dat natuurlijk ook nog wel e.e.a. te maken met de moeilijkheid van het opzetten van een onofficiele server (of in ieder geval een goed werkende).
Op zich wel leuk dit soort acties alleen vind ik het jammer dat het zo'n grote geldtoko als de MM is die het organiseert. Er zijn nog zat echte gameshops die echt gebaat zouden zijn bij dit soort acties. Die hebben ook de mensen die gamen als echte hobby hebben en geheid veel moeite doen om zo'n nacht aan te kleden. Loop je ook niet langs rekken vol wasmachines, TV's, haardrogers en weet ik het wat nog meer...
De andere gameswinkels hadden dit zelf ook kunnen organiseren. Het is niet zo dat MM het alleen recht had om dit te doen.

Als die "echte" gameshops het zo nodig hadden, dan hadden ze het zelf ook gewoon moeten doen.
Geloof mij nou maar dat Media Markt er veel moeite voor zal doen dat er geen marktaandeel voor andere gameshops overblijft.

Desnoods verkoopt Media Markt het wel met verlies wat ze ook in veel gevallen doen.
Juist. Dat is de strategie van de Media Markt. Met enkele lokkertjes (de groot uitgemeten in een advertentie) de klant lokken. Maar als je op zoek bent naar een elektrisch apparaat wat niet in de aanbieding is dan kun je net zo goed een andere elektronica boer gaan bezoeken wat de kans is groot dat het bij de Media Markt duurder is. Tel daarbij op dat de mensen die er werken (op een enkeling na) dozenschuivers zijn en geen idee hebben wat de specificaties van het product zijn dat ze verkopen.

Als ik games koop dan doe ik dat bij voorkeur bij de kleine zelfstandige gameshop. Vaak goedkoop en ook de mogelijkheid om tweedehands spul te kopen (zelf vind ik oude games van bijvoorbeeld de MegaDrive en Dreamcast erg leuk). Tevens vind ik het belangrijk dat de kleine zelfstandige ondernemer (dus ook in andere branches) die zich onderscheid van de massa ook een belegde boterham kan verdienen.
Dan moet je overdag gaan, als de vaste mensen er staan en niet in de avonduren als er studenten (no offense) rondlopen. Het is niet alleen bij de MM zo. Bij alle grote ketens wordt je gek van mensen zonder kennis..

Wat je bij de MM moet doen, isje mond opendoen als de prijs te hoog is.. Ok internet is goedkoper, maar als je alleen op het prijskaartje kijkt en verder loopt.. Tja.. Dan laat je zelf de kansen missen. Niet bij een muis ofzo, maar TV's of andere groot spul.
Ik heb zelf in de elektronica gewerkt als bijbaan en ik werd vrij regelmatig getraind op feiten kennis. Overigens maakt van de gehele verkoop de kennis van de verkoper maar zo'n 20% uit, het gaat veel meer om je houding en gedrag. En het spijt me zeer maar bij de MM ga ik niets groots kopen. In de winkel waar ik werkte waren overigens ook ongeïnteresseerde (zaterdag) verkopers. Die liepen er over het algemeen niet lang. Maar zoals je zegt, dat is bij alle ketens zo.

Ik ga ook niet onderhandelen over een prijs. Staat het bedrag mij aan dan koop ik het indien de verkoper een goede indruk maakt. Staat de prijs mij niet aan dan zoek ik hem elders goedkoper of zoek een ander product wat wel bij mijn bestedingsbedrag past.
Dan moet je overdag gaan, als de vaste mensen er staan en niet in de avonduren als er studenten (no offense) rondlopen. Het is niet alleen bij de MM zo. Bij alle grote ketens wordt je gek van mensen zonder kennis..

Wat je bij de MM moet doen, isje mond opendoen als de prijs te hoog is.. Ok internet is goedkoper, maar als je alleen op het prijskaartje kijkt en verder loopt.. Tja.. Dan laat je zelf de kansen missen. Niet bij een muis ofzo, maar TV's of andere groot spul.
Grappig genoeg is het soms juist andersom. Dat de studenten meer kennis hebben omdat ze al een achtergrond erin hebben (zoals IT'ers die op de computer afdeling staan als bijbaan). Ook hebben studenten vaak meer tijd om zich dieper in de materij te richten dan de full-timers
IT afdeling misschien, maar verder ken ik de dozenschuivers.. En die hebben niet allemaal de zin om zich te verdiepen... Ik heb er 1 jaar gewerkt als fulltimer en je hebt altijd uitzonderingen zeker. Maar de meeste tijdelijke krachten, waren onder niveau.
ach, dat is toch niet mijn probleem? Als mensen veel te dure troep bij de MM willen kopen moeten ze dat vooral doen. bij 'gameshops' kom ik anders toch ook nooit.. internetwinkels zijn je vriend. (en online prijsvergelijkingen)
Welke gameshops kunnen zoveel klanten tegelijketijd huizen?
Dit hele actie was wereldwijd en is niet specifiek door de MediaMarkt georganiseerd, maar door Blizzard zelf. Blizzard heeft waarschijnlijk gewoon partners gezocht en dan met name in grotere ketens om makkelijker deze aktie op meerdere plaatsen te kunnen houden.
@ andros....das zeiken om het zeiken. wees blij dat er uberhaupt winkels open waren.
Deze aandacht is echt 100% terecht, aangezien Lich King alles is wat Burning Crusade (vorige expansion) niet was.

Bij de MediaMarkt in Enschede was het ook lekker druk, uiteraard niet zo druk als in R'Dam :)
Zou niet best zijn he, dat WotLK alles zou zijn wat BC ook was :P
"Je koopt dus een spel en dan moet je per maand ook nog gaan betalen. Het lijkt de belasting wel..."

Bij World of Warcraft koop je geen spel maar een account. Zie het als een abonnement op een krant of een tijdschrift. Dan is het ook logisch dat je elke maand of kwartaal een acceptgiro krijgt.
Deze vergelijking gaat scheef. Je betaalt een kranten abonnement per periode. Waaraan moet je dan nog iets extra's betalen om het lezen van je krant op te leuken?
Je kan het dan beter vergelijken met bijv. een tv-abo. Je betaalt per maand voor je digitale ontvangst, en zo nu en dan kijk je naar een film waarvoor je extra moet betalen.
Doe even normaal met "PC-Gaming is dood"

Zelf ben ik een voorstander van game's op pc, het ziet er grafichse beter uit en vaak de game-play is beter.

Zelf heb ik ook een xbox360 staan, ik moet je eerlijk zeggen dat het gewoon veel gebruiksvriendelijker is. Daarom moedig ik ook zeker de console gaming aan! Vind het alleen grafichse te min.

Maar ik weet zeker dat games om de pc zeker blijft bestaan!
Hahaha, werelds. Het was ook ironisch bedoeld, al ben ik bang dat nu een paar honderd man mijn reactie neergesabelt hebben. Gelukkig zag ook iedereen de smiley erbij staan.

PC-gaming is alles behalve dood IMHO, natuurlijk heb je een gigantische groeimarkt casual gamers die alleen maar een console kennen omdat ze PC's maar k*t apparaten vinden. Maar de beste game experience heb je nog altijd op de pc... period :)
Maar de beste game experience heb je nog altijd op de pc... period
Je klinkt wel erg zeker van je zaak met "period". Wat is jou definitie van "beste game expierence" dan? Sommige mensen zitten liever achter een bureau, anderen zitten liever in de huiskamer op de bank te gamen. MMO's en FPS speel ik persoonlijk graag achter m'n pc, muis en keyboard werken fijn. Voor bijna alle andere genres is een controller beter geschikt omdat de analoge input gewoon beter is, ik ga i.i.g. geen Soul Calibur of Forza 2 op m'n PC zitten spelen (zelfs als ze er zouden zijn) .

[Reactie gewijzigd door Kura op 21 november 2008 12:03]

Maar de beste game experience heb je ik nog altijd op de pc... period imho :)
Jouw mening is niet de enige waarheid. Windows is ook een k*t OS om spellen op te draaien. Veel te veel general purpose waardoor je game voor geen meter draait. Ik heb een stuk betere game experience op eigenlijk iedere andere moderne console (wii, xbox 360, ps3).

[Reactie gewijzigd door kozue op 21 november 2008 12:21]

Niet om iets af te doen aan het record hoor, dikke prima!
Maar het is wel prima te verklaren waarom dit voor de 2e keer voor WoW het geval is.
De piek bij de release is simpelweg monsterlijk hoog, waarna het volgens mij net zo hard zal afvlakken met kopers die even geen geld of tijd hadden om deze "noodzakelijke" uitbreiding te kopen.

De redenen daarvoor zijn volgens mij dat

1.) je als speler geen achterstand wil oplopen in dit spel, het blijft toch ook deels een prestige spel. ("Kijk mij eens, ik ben al level 99 met uber vette mount" )
2.) je betaalt toch al voor je abbonnement, dus dan wil je daar ook het meeste uit halen en zeker bij blijven met het product zelf.
3.) je hier maanden naar uit hebt gekeken.
4.) je verder uitgespeeld bent met de andere levels (je max is al bereikt, dus je moet het wel kopen, anders kan je misschien niet eens verder spelen)

ps: Ik speel het zelf niet, simpelweg omdat het teveel tijd kost (om in de top mee te doen) en TE vet is om te doen.. (moeilijk om ermee te stoppen)
Dat er een enorme piek was was heel goed te merken
server overbelast :(
Ik ha enorm veel wrok tegen WoW , maar ik ben toch overgehaald door ... 10 vrienden om te gaan spelen.

Het blijft een massa spel en ook al zijn er "betere" mmos op de markt , de community is doorslaggevend.

En ik moet zeggen Death Knight ownd de pan uit :D

Het zal idd moeilijk zjin om te stoppen daarom zal ik in weekend lvl 70 zijn om te beginnen met het vette gedeelte ;)
Als de community doorslaggevend is dan kan ik je WoW afraden. Tenzij je natuurlijk met mensen speelt die je in het echt ook kent, dat is wel leuk. :)

Maar WoW heeft hier weer een goede prestatie neergezet en als ik de WoW spelers zo hoor zijn ze over het algemeen tevreden en vinden ze het een hele verbetering ten opzichte van BC. Ik heb WoW hier zelf ook liggen met de twee uitbreidingen, maar ik speel het zelf niet meer (ik ben overgegaan op LOTRO die sinds deze week ook een geweldige uitbreiding heeft). Ik kijk zo nu en dan wel eventjes mee, maar daar blijft het bij.

De Death Knight vind ik lore technisch gezien een waardeloze toevoeging.
*Lore technisch* :/

Als je voor lore binnen een spel gaat, speel je geen WoW of Lotro of wat voor MMO dan ook, Al proberen ze het bij lotro enigsinds omdat het vast zit aan het IP. Maar liever wat game-dynamiek als een sterke lore. Je speelt een MMO te lang daarvoor om een character weg te laten omdat het qua lore iets beter uit terwijl het veel toevoegd aan de gameplay. En dat doet het in dit geval.

[Reactie gewijzigd door Kura op 21 november 2008 12:19]

Waardeloze toevoeging?!!?!?!?! Uhm... Waar gaat deze uitbreiding over...? Denk dat je ff de lore opnieuw moet lezen.. Zijn eigen leger keert zich tegen hem en die kunnen we nu spelen... Wat wil je nog meer? :)

[Reactie gewijzigd door Deurges op 21 november 2008 13:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True