Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Ontwikkelaar Blizzard Entertainment heeft uitleg gegeven over de achievements die in Wrath of the Lich King, de uitbreiding voor zijn mmo World of Warcraft, worden ingevoerd. Daarmee maakt de ontwikkelaar een eind aan de geruchten hierover.

Het bestaan van achievements in World of Warcraft: Wrath of the Lich King lekte een maand geleden uit, toen een deelnemer aan een interne test van de uitbreiding enkele screenshots op een fansite plaatste. Blizzard wilde destijds geen toelichting geven. Inmiddels is op de website van de mmo echter een pagina verschenen waarop de invoering van achievements wordt bevestigd en waar uitgelegd wordt wat er allemaal wordt bijgehouden.

Het systeem van achievements maakt onderdeel uit van Wrath of the Lich King en wordt dus ingevoerd zodra de uitbreiding in de winkel verschijnt. De achievements zelf zijn echter niet alleen op de uitbreiding van toepassing; ze kunnen ook in het oorspronkelijke spel en in The Burning Crusade, de eerste uitbreiding, behaald worden. Bij de invoering zullen er ruim vijfhonderd achievements te behalen zijn, maar Blizzard wil daar in de toekomst met elke grote patch nieuwe aan toevoegen.

Er zijn achievements op allerlei terreinen, zowel serieus als grappig. Zo kun je punten scoren voor het vallen van grote hoogte of het bezit van een bepaald aantal huisdieren. Verder zijn er achievements voor het verkennen van de wereld, voor het volbrengen van quests, voor het deelnemen aan de diverse seizoensgebonden evenementen, voor het verbeteren van de reputatie bij de diverse rassen en facties in het spel en voor deelname aan player versus player-gevechten. Het behalen van achievements levert de speler echter weinig anders op dan uiterlijke schijn, al kan met sommige achievements een decoratief wapenkleed of een huisdier worden verdiend. Spelers kunnen wel elkaars achievements bekijken en vergelijken. Achievements zijn gangbaar bij games die via Xbox Live te spelen zijn en maken ook onderdeel uit van WoW-concurrent Lord of the Rings Online. Ook het binnenkort te verschijnen Warhammer Online krijgt een vergelijkbaar systeem en voor Age of Conan: Hyborian Adventures is het in ontwikkeling.

Blizzard heeft ook bekendgemaakt dat World of Warcraft op de Latijns-Amerikaanse markt verschijnt. Vanaf 25 juli is het spel met de bijbehorende prepaidkaarten te koop in Mexico, Chili en Argentinië. Spelers uit die landen kunnen terecht op Spaanstalige servers en Blizzard heeft een Spaanstalig supportteam klaar staan. Ook Noord-Amerikaanse spelers kunnen desgewenst naar een Spaanse server overstappen. Blizzard werkt nog aan een Russische versie van de mmo, die later dit jaar gelanceerd zou worden.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements World of Warcraft: Wrath of the Lich King Achievements
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Ik vraag me af of het met terug werkende kracht werkt? b.v. de wereld verkennen, ben met mijn 2 70's werkelijk overal geweest, en verder :P Moet ik dan weer alles af?
Of alle pets opnieuw kopen/vinden/traden?

Wel leuk, krijg er weer zin in na 7 maanden offline! :D
Helaas niet schijnt het.
Dingen zoals de bank slots, map explored, vanity pets, items equipped wel omdat die nu ook al beschikbaar zijn. Maar het aantal keer dat je ben geresurrected door priests of paladins, aantal deaths in iedere battleground, etc kunnen ze pas vanaf de WotLK expansion patch beginnen met tracken.

Als het goed is word dat versie 3.0.
De schatting is dat die over een maand of 4 toch wel ongeveer zou moeten komen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 22 juli 2008 15:05]

Na een aantal jaar zeuren over dit spel, heeft de 10 dagen trial me toch gegrepen, en ga ik de game een kans geven.
als je een sociaal leven wil behouden begin er niet aan.

(Ik heb ook nog een sociaal leven maar ik zeg regelmatig dingen af omdat ik met de guild ga pve-spelen) -Ik zie mijn vrienden dus een pak minder dan vroeger-

+ je hebt geen tot weinig tijd nog voor andere leuke dingen (zoals andere games of ...).

Maar om verder over die achievements te gaan. Als het me geen betere items oplevert ga ik me er niet mee bezig houden. Ik denk wel dat bepaalde mensen dit enorm leuk gaan vinden. Een aantal mensen in guild houden om alle pets te hebben die er bestaan en alle mounts in het spel te hebben etc. Dus ik denk dat het wel leuk zal worden voor hen maar niet voor mij.

-wow: 3 jaar en counting-
-pve tot in de kist (maar ik speel op een pvp-server :p, entrance of instance ganking ftw)-

[Reactie gewijzigd door El-Timaaros op 23 juli 2008 13:01]

Hier ben ik het dus niet mee eens.

Als jouw sociale leven eronder lijdt, betekent dit simpelweg dat jij of niet kan plannen, of gewoon geen zin hebt om andere dingen te doen.

Ik speel ook WoW, wanneer ik er tijd voor heb. Ik haal mijn ontspanning uit een avondje WoWen, soms wel een hele dag in het weekend als dat kan.

Als het mooi weer is ga ik naar buiten, als ik behoefte heb om af te spreken doe ik dat.

Kortom, het gaat om keuzes die je ZELF maakt. Het spel heeft daar totaal geen invloed op. Als jij 24/7 aan het gamen bent, zegt dat iets over jezelf, niet over het spel!

Die achievements zijn leuk, zeker als je daar dus speciale items etc voor krijgt.

@Jokuh,
Veel plezier, in WoW zijn er altijd mensen die een alt oid levelen dus er zijn altijd mensen om mee te spelen!
Als je in een PvE raiding guild zit heb je toch minder keuze hoor.
Ze gaan dan, je komt of je komt niet - ze gaan voor jouw niet op een ander tijdstip iets doen, en dan mis je dus wel dingen voor de volgende keer.

Alhoewel vind ik wel dat je gewoon tijd moet maken voor andere dingen. Misschien zonde dat je iets anders gaat doen terwijl je voor wow betaald hebt, maar zo is het nou eenmaal.

Ontopic ; Ben benieuwd of je nog wat kan met je achiement punten..
Beetje jammer dat ze achievements invoeren voor `vallen van grote hoogte'. Dan krijg je van die spelers die zichzelf voortdurend laten droppen om die achievement te halen, ik vind dat persoonlijk nogal storend gedrag. Moet er wel bij vermelden dat ik geen WoW speel maar wel Lord of the Rings Online en ik ben een beetje een soft roleplaying speler, dus waarschijnlijk ligt het meer aan mij dat ik me daar aan stoor ;).
Uhm... ik jump juist van alles af wat maar enige hoogte heeft. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik overal van af ben gejumpd waar mogelijk. Hoezo is dat storend?

Voor mij is dat vallen van grote hoogte juist een leuke achievement.
Dat wordt een eitje dus:

Flying mount, opstijgen naar hoogste punt waar je kan komen, en dismounten maar
ik meen te hebben gelezen dat je van zo groot mogelijke hoogte te vallen, zonder dood te gaan....

"Fall 65 yards without dying."

[Reactie gewijzigd door sbruynis op 22 juli 2008 13:25]

Een eitje voor de priest met Levitate-spell.
Wat denk je van een gelukkige proc van je NoggenFogger elixir ;) Slowfall effect :D
Je moet de val wel overleven, wat niet zo makkelijk is voor de meeste classes. :P
Ach ja, ik als mage heb Slow fall en Blink, maar ik gebruik liever Blink want daar heb je ballen voor nodig. Als je timing net iets verkeerd is ben je of dood of bijna dood.
ooh dat doe ik ook maar dan probeer ik net voor ik de grond raak in flightform te gaan :)
Een health potion gebruiken voordat je de grond raakt kan ook. :)
Hoezo? Je verliest toch pas hp op het moment dat je de grond raakt en dan is het een beetje te laaten om nog een potion te nemen...
Denk dat het alleen zal werken zonder buffs.. Zoals heel veel dingen... Dus eerste paar weken gaat iedereen buffs gebruiken.. Blizzard denkt dan.. Ah nee ze gaan weer zeuren... DUS huppa weg ermee en opnieuw proberen bij de volgende patch ;)
De Jumpatron 2000 in nagrand geeft je een slow fall buff.
Dat zou prima moeten werken.

En anders is er Blackrock mountain.
Als je vanuit het noorden komt kan je precies tot de ledge vallen en nog 5-10% health overhouden.

[Reactie gewijzigd door bbr op 22 juli 2008 15:18]

Flightform FTW, kan je net boven de grond gewoon verder vliegen. :P
Pff, dan kom je niet zo ver hoor, met een flying mount. Ik denk dat je beter naar winterspring kunt gaan en dan met slowfall naar azhera springen ;)
Voor mij zou het een storende vervuiling van de spelwereld zijn. Maar goed, ook ik vermaak me prima op een roleplayer wereld in Lord of the Rings online. Daar zal het dus wel aan liggen.
Leuk concept. Uiteraard is het eerste doel van een RPG het behalen van levels en het verhogen van je stats. Maar het bijhouden van die nutteloze feitjes (hoeveel gold heb je in totaal geloot) geeft het spel wel wat extra's. Ikzelf zou deze achievements actief gaan najagen (behalve misschien dat vallen, puur voor de lol), er niet mee patsen en niet van onder de indruk zijn van andermans achievements (is mijn manier van spelen niet), maar als de kiddies dat zo graag willen, ga je gang.
Het helpt wel evt bij het recruiten van nieuwe guild members.
Je kan in 1 oogopslag zien hoeveel potions die persoon gebruikt, aantal guilds gehad, hoeveel raids die heeft gedaan, etc.
Als jij daarop je mensen selecteerd in plaats van kijken naar hetgeen belangrijk is (persoonlijkheid, karakter), ben je vast ook het type dat mensen weigert omdat ze hun armour niet allemaal epic zooi hebben. Beetje trieste manier van kijken naar mensen hoor.
Alles word bekeken, maar een BT / endgame guild gaat duidelijk geen green geared characters recruiten, lijkt me redelijk logisch waarom.
Vooral met de huidige middelen (arena, badge gear, craftables) is het geen excuus om nog green/blue geared te zijn en dan een application te maken bij een endgame guild.

Er zijn ook zogeheten "casual guilds" als je geen zin heb om daar tijd in te steken.

Iemand die nooit potions drinkt zal eerder dood gaan, en minder dps of healing doen.
Iemand die al in 100 guilds heeft gezeten is onstabiel en zal dus zonder moeite snel weer bij een andere guild een application maken.
Een speler met green gear die applied bij een endgame guild wil een "free ride" en is dus een slacker waar een slimme guild geen tijd in hoeft te steken.
Een speler die op zijn applicatie aan geeft ervaring te hebben met illidan, sunwell en hyjal, maar in totaal slechts 2-3 raids totaal heeft gedaan loopt simpelweg te liegen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 22 juli 2008 14:23]

Daar heb je toch trials voor? 1 a 2 weekjes op proef, weet je precies wat je aan die gene hebt. Green geared of niet. Iedereen zal immers z'n blue en epic gear een keer moeten halen. Bij "The Exalted" wordt gewoon een doel opgesteld. Haalt die gene het doel binnen de gestelde 2 weken, dan is die gene competent genoeg om een plaatsje in de guild te verdienen. Ben je niet voldoende raid gegaired krijg je iedere maand gewoon een doel tot je dat wel bent. In een zekere zin is dat ook een vorm van achievements.

Als je als guild leader daar geen tijd voor hebt, wordt het tijd dat je guild genoten eens naar een andere guild gaan zoeken. Een goede guild leader delegeerd het werk naar zijn officers en lieutenant's.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 juli 2008 16:22]

Ligt aan de indruk die ze geven, maar dan nog hebben we daar vaak de tijd niet voor. En het is ook logischer om ze elders epic gear te laten halen als we zelf vooral met progress raids bezig zijn.

Vooral bepaald volk zoals dit ding hier word sneller op de decline stapel gegooit dan onze guild door een stack deviate fish heen gaat.

[Reactie gewijzigd door bbr op 22 juli 2008 15:31]

En jij denkt dat door een simpele achievement systeem je dus efficienter kunt recruiten? Wat een onzin.

Is er een achievement die tracked hoe goed mensen Engels spreken? En wat ik al helemaal niet snap, stel je komt een character tegen die in 20 guilds gezeten heeft, hoe weet je dan of het 20 guilds in 4 jaar tijd is geweest (waarvan het eerste jaar 19 guilds door het levellen) en daarna 3 jaar strak bij één raidguild? Hoe weet je dat nou?
OF andersom natuurlijk een vergeten character van een guildhopper die hij/zij weer actief gaat bespelen en misschien maar 1 of 2 guildswitches gedaan heeft.

Ik zit even je link door te lezen en even wat van je guildapplications en wat een onzin staat daarin zeg:

- Flying mount speed 60, 280, 310%? Who cares? Wat wil je daarmee aantonen lol? Hoe snel ze van de Summoningstone naar de ingang van BT of Sunwell kunnen vliegen?
- Does anyone other than yourself have access to your account? (Note this is a bad thing) Ja Vooral door dat laatste zullen ze ook met hand op het hart de waarheid vertellen?

En verder ben je dan alleen maar bezig met afbranden van mensen die bij je guild willen komen en ze onnodig lang aan het lijntje aan het houden. Je doet er gerust vijf dagen over om iemand eerst helemaal uit te zuigen qua info en dan te zeggen dat je eigenlijk al vol zit...

Dus die vijf dagen had je ook kunnen besteden aan een heroic Arcatraz run of prestatiemetingen ingame. Dus je hele flyer met oh ik heb er de tijd niet voor, gaat niet echt op.

Holy crap lol: http://www.rampageguild.e...forum_viewtopic.php?22176 wacht gewoon al 22 dagen op een antwoord haha. Nja goed jullie guild, jullie regels, maar gelukkig niet de mijne :).

[Reactie gewijzigd door Kykez op 23 juli 2008 02:37]

Dit spel kan op verschillende manieren gespeeld worden.

Dat is het leuke er aan. Het ligt er aan wat je gaat doen waarop je mensen selecteert. Dat is niet zielig, het is gewoon zo dat het wat lekkerder speelt als je met mensen met ongeveer de zelfde instelling speelt. En de wereld is groot genoeg om eenieder te bekoren.
Het zou echt een stuk leuker zijn als je echt mooie rewards krijgt voor bepaalde achievements :D Maar toch, leuke toevoeging, vind het altijd wel handig beetje je stats bekijken en wel leuk als je iets haald toch :D

[Reactie gewijzigd door jporter op 22 juli 2008 13:21]

Je krijgt een "Seal club"
Voor als je de 1.000.000 tuskarrs heb gekilled.

En je krijgt "Tanned Leather Boots" als je level 80 haalt.
Wat de achievement points zelf doen is nog niet bekend.

[Reactie gewijzigd door bbr op 22 juli 2008 13:59]

Dit zal vele fans bekoren voel ik zo... :P

In Call of Duty 4 werkt het goed, zo goed zelfs, dat ik nu mijn profiel ge-reset is alles opnieuw moet en wil halen. :*)
haha naar de kapper in wow grappig :)
Leuk dat ze voor die feature een complete kapsalon hebben ontwikkeld :P
Ik ben benieuwd in welke homecities allemaal een kapper te vinden is en hoe die eruit ziet.
Dat vind ik wel een beetje jammer. Achievements (of traits zoals ze in LOTRO heten) zijn gewoon een goede toevoeging, maar om ook de barber rechtstreeks te kopieren...
Zie het als een compliment. :)
En ach, al zouden ze alles van LOTRO copieren, dan nog lukt het ze niet om zo'n volwassen userbase te krijgen. En dat is een van de belangrijkste punten die LOTRO groot maken.
Alsof LOTRO de eerste was met een kapper. Ultima Online had al jaren een kapsalon in bepaalde steden.
Een jaar of 10 zelfs inmiddels.
Maar ging dat niet meer met hair dyes en scrolls dan een kapper?
Je kocht ze wel van de alchemist.
Goh, dat wordt dus na het levellen naar 80 een tweede doelstelling om te blijven spelen.
Je hebt toch ook nog zoiets als het 'raiden'? Dus het is de derde doelstelling? :Y)
Moet je raiden wel leuk vinden, persoonlijk vindt ik het niets aan een beetje met 40 spelers een Boss in mekaar trimmen. Ik geef wel toe dat ik daarmee afwijk van de meeste spelers in wow.
Dit zit al sinds jaar en dag in GuildWars. Jammer dat deze niet genoemd wordt als vergelijk aangezien het hier wel erg sterk op en zelfs van afgekeken lijkt.
En die heeft het weer van een ander, natuurlijk.
Dit gaat enorm aanslaan, nog meer redenen om WoW door te spelen ook al heb je eigenlijk geen zin :) Puur om die achievements te halen :P
Idd, ik ben een beetje bored op mijn 70 hunter, dit lijkt me wel weer leuk!
Yup, zo gaat dat met games he ;)