Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Blizzard heeft tijdens een presentatie meer informatie over de aankomende uitbreiding van de mmorpg World of Warcraft onthuld. De spelers kunnen nieuwe gebieden verkennen en kiezen uit een nieuwe spelersklasse.

WoW Wrath of the Lich King logoWrath of the Lich King is de tweede uitbreiding voor WoW en volgt in de voetstappen van The Burning Crusade. De limiet van het level dat de spelers kunnen bereiken is gestegen van 70 naar 80 en de wereld van Azeroth en Outland wordt uitgebreid met het nieuwe continent Northrend, waar de titulaire Lich King heerst met zijn leger van ondode Scourge. Dit nieuwe continent is bedoeld voor spelers van level 68 en hoger.

In Northrend zijn verschillende dungeons te vinden waar spelers zich doorheen kunnen vechten. Volgens Jeffrey Kaplan, co-lead designer van WoW, zullen alle dungeons in de uitbreiding over zowel gewone als heroïsche spelmodi beschikken. De laatstgenoemde modus is veel moeilijker, maar daar staat dan wel een aanzienlijk grotere beloning tegenover. Ook zijn de raid instances aangepast om 10 tot 25 spelers te accommoderen, waar voorheen er instances waren die alleen voor 10 of 25 man geschikt waren. Zo hoeven kleinere guilds niet meer spelers aan te trekken om deze raids te kunnen voltooien, of hoeven grotere guilds niet met slechts de helft van hun ledenbestand op oorlogspad te gaan, aldus Kaplan.

Een andere grote verandering is de komst van de zogenaamde heldenklasse. De eerste klasse uit deze serie is de Death Knight en is beschikbaar voor alle rassen in de wereld van het spel. Normaliter kiest een speler tijdens het maken van een karakter de bijbehorende klasse en bouwt deze verder uit, maar een Death Knight maken wordt pas mogelijk zodra een karakter level 55 heeft bereikt. Een nieuwe speler uit deze klasse begint in een necropolis met speciale missies waar de speler leert omgaan met de unieke mogelijkheden van de Death Knight. Ook begint de speler al op level 55 en krijgt direct de beschikking over enkele spreuken en abilities. Verder gebruiken Death Knights geen mana voor hun magische krachten, maar drie verschillende typen runen: blood, frost en unholy.

Blizzard heeft nog vele andere nieuwe mogelijkheden op stapel staan. Zo is het mogelijk om het kapsel van je karakter te veranderen, zijn er nieuwe dagelijkse quests, wordt de user interface verbeterd en kunnen er belegeringswapens gebruikt worden. Wrath of the Lich King staat gepland voor een niet nader bekend gemaakte datum ergens in 2008.


Video (remote_wrap.php?mid=33733)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ze gaan zelfde ontwerp fout maken als de bestaande MMO's.

Weten geen oplossing voor het level probleem, dus voegen ze maar weer 10 levels toe.

Maar heeft wel als resultaat dat steeds meer content, wat al in spel was, niet meer geschikt is voor de hogere levels.

Zonde.
Weet jij die oplossing dan wel? Dan zou ik eens met blizzard om de tafel gaan zitten. WoW gaat grotendeels om progress. Doen ze het niet met levels dan zouden ze het met rep rewards only moeten doen? Probleem met toevoegen van extra gear op hetzelfde level is gewoon het balancing probleem. Met zo'n levelcap pakken ze bovendien heel veel oude gestopte gamers weer terug in de bak met actieve abbo's... Er is echt wel goed over nagedacht...

Vind de hoeveelheid content die ze uitbrengen echter erbarmelijk weinig maar de manier waarop heb ik niet zoveel op aan te merken.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 11 mei 2008 17:27]

Oplossing is te simpel voor woorden:

Je gebruikt het hele mmo gedeelte met levels e.d. om de mensen te trekken. Dat is goed gelukt, nu hebben ze dan ook een gigantische community aan mensen!

Nu moeten ze die mensen eigenlijk een wereldje / spel in WoW zelf kunnen laten maken, waar anderen voor een eventuele inleg aan deel kunnen nemen en weer dingen mee kunnen winnen.

Ook sociale aspecten zijn belangrijk natuurlijk :) dus het groepsaspect (het idee van Raid is dan ook geniaal, je bent hier meestal uren mee bezig) moet absoluut niet weggenomen worden.

Een oplossing die er bijvoorbeeld zou zijn is toch een vorm van communicatie mogelijk te maken tussen beide kanten, wat het weer een stuk dynamischer maakt, en dan strikt om battles te organiseren. Laat alleen guilds deze "voorstellen" doen, en laat 1 persoon per server de meest passende / originele aanklacht met mooi verhaal dit bericht grootschalig doorlekken naar de andere kant, waar dan weer op dezelfde manier antwoord op gegeven kan worden (en zo dus wat afgesproken worden). Of het bijvoorbeeld mogelijk te maken om (na een capture van b.v. 24 uur) neutrale zones over te nemen. Dit zou dan meteen het sociale aspect benadrukken ("help, laag level en zwak, moet deze missie doen in gecaptured gebied"), waar vervolgens dan weer grootschalige gevechten uit kunnen volgen (= dynamischer spel, blijft dus boeien) :)

Het leuke hiervan is dan ook meteen dat elke server een andere situatie zal hebben, en dus ook een ander wereldje zal zijn. Dan kun je voor variatie ook nog eens naar een andere server verhuizen (= nog meer playtime, dus uiteindelijk inkomsten)

Blizzard moet gewoon wat controle uit de handen durven te geven! Ik denk dat de WoW community net als die van b.v. Diablo prima in staat is zichzelf te regelen, en onderhand volwassen genoeg is.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 12 mei 2008 00:02]

Weet jij die oplossing dan wel?
  • Maak je characters niet onsterfelijk. Om de frustratie van alles kwijtraken als een character doodgaat spreid je het risico over een groep characters.
  • Gebruik geen numeriek level systeem, in ieder geval niet aan de buitenkant. Laat spelers elkaar maar op uiterlijk beoordelen
  • Laat alle verbeteringen ook nadelen hebben zodat je niet al je skills kan volpompen totdat je onoverwinnelijk bent.
Maak je characters niet onsterfelijk
Goed idee. Sterfelijke characters gaan er gegarandeerd voor zorgen dat mensen hun abonnement opzeggen zodra één van hun personages het loodje heeft gelegd. Het teniet doen van alle voortgang die je in maanden van spelen hebt geboekt, werkt demotiverend.
Gebruik geen numeriek levelsysteem
Lijkt me absoluut een toffe twist aan het genre, maar het laat de interne hiërarchie natuurlijk gewoon in stand. Het is dan ook bepaald geen oplossing voor het probleem dat deze games draaien om progressie welke eindig is.
Laat alle verbeteringen ook nadelen hebben
Het hele concept van een levelsysteem draait om het feit dat je personage telkens sterker wordt. Zelfs als je dat met een dergelijke methode inperkt, zul je op den duur diezelfde 'onoverwinnelijke' status bereiken. Bovendien is het uitermate onlogisch om vaardigheden te verliezen wanneer je een hoger level behaalt.
Je zou per ongeluk ergens vanaf vallen, en dood gaan :')

[...]
Het hele concept van een levelsysteem draait om het feit dat je personage telkens sterker wordt. Zelfs als je dat met een dergelijke methode inperkt, zul je op den duur diezelfde 'onoverwinnelijke' status bereiken. Bovendien is het uitermate onlogisch om vaardigheden te verliezen wanneer je een hoger level behaalt.
simpel voorbeeld uit diablo 2: als je punten in de skill Frozen Orb stopte, kostte deze ook ietsje meer mana, naast dat ie een stuk sterker werd :). volgensmij bedoelt Floort dat.
Hogere spell ranks kosten in WoW ook meer mana. De hoeveelheid mana is beperkt door de combinatie van level+gear en eventueel een paar talents die je extra mana kunnen geven. Wat dat betreft dus weinig meer te verbeteren. Zelfde beperking geldt overigens voor mana regeneration.
Sterfelijke karakters een slecht idee? Dan vraag ik me serieus af waarom we met duizenden hardcore diablo2 speelde. Softcore was gewoon niet leuk meer. hardcore gaf net eventjes wat meer spanning in het spel. En ja, ook ik heb een aantal chars vaarwel moeten zwaaien. That's the game.
wtf heeft deze dude(ette?)?

In WoW ben je nooit onoverwinnelijk. Het voelt misschien zo als jou char een ander niet aankan (in pvp of arena) maar dat is echt grote onzin. Heeft ook totaal niks met een oplossing van een level probleem te maken.
Je kan bijna onoverwinnelijk zijn in wow als je de juiste gear heb :P. Maar totaal onoverwinnelijk niet maar wel in 1v1 duel.
Eve-Online heeft een mooie oplossing: je karakter kan je oneindig ontwikkelen.
Maw onsterfelijk dus... ;) Het is nu eenmaal de eenvoudigste manier
Heel simpel. Zie Final Fantasy XII, in dat spel heb je bepaalde dingen waarop je een level cap hebt. Als voorbeeld is een boss encounter voor lv40. Al je skills worden dan (tijdelijk voor dat gevecht) terug gezet naar lv40 inclusief al je skills en wat je ook niet moet vergeten, je gear! Want als je lv 70 spul hebt, kun je dat dus niet meer aan!

Zo lijkt het mij super interessant om weer Naxxramas op lv60 te doen enzo. Op deze manier hou je de loot ook interessant, omdat dan de lv60 loot ineens weer interessant is.
Je moet je ook bedenken dat WoW niet zozeer draait op de top spelers, maar vooral z'n winst haalt uit de enorme groep low en mid level characters, dus hoe langer je de rit maakt, des te meer inkomsten je hebt. Dat ze dat niet meteen gedaan hebben is een kwestie van ontwikkeltijd (als je nagaat hoeveel content en manuren er werkelijk in zitten schrik je je rot - is gewoon niet haalbaar in 1 keer) en strategisch merketing - alles in 1 keer aanbieden is niet handig, want dan zijn de meeste van je klanten te snel uitgekeken op de bestaande content. Die balanceer-truc doet Blizzard gewoon goed en mensen blijven terugkomen.

Daarnaast is het de vraag of er werkelijk een level probleem is. Want wat IS WoW werkelijk? Waarom speelt men WoW en geen Tabula Rasa? (ff afgezien van de fantasy/sci-fi setting)
Ik denk dat Yahtzee (Zero Punctuation) het nog het beste heeft gezegd: de grind halen uit een MMO is nutteloos, omdat dat nu juist is wat de meeste spelers aantrekt.
Er is, fundamenteel, niets mis met het levelsyseem in WoW.
Waar iets mis mee is, is de perceptie dat het een oneindig systeem is, of zou moeten zijn. De rest is de balans gelijk houden tussen classes en uitrusting; iets wat je bij elke RPG zal houden.
Ach het is hetzelfde mis als ook in everquest.
Op gegeven moment haal je het hoogste level en dan hebt je niks meer te doen.

Net wat je zegt, het spel drijft op spelers die bezig zijn, dus waarom eindig level systeem, als je bijvoorbeeld ook remort opties kan invoeren, zoals in veel muds?
Dan hou je spelers bezig, worden oude en nieuwe spelers gemixed en wordt de content beter en langer benut.
Ben na twee jaar spelen op lvl 70 gestopt, het is steeds hetzelfde maar dan hogere lvl. Voor raid heb ik geen tijd, dus dan is er weinig te doen in wow
tjah ik vind het zelf nog altijd leuk om met een groepje aliance-steden aan te vallen :) (lvl 55 schadow priestes).

Zolang er maar geen lvl 70 aliance spelers komen. Dat is not fun -_-'
Is de oplossing niet gewoon: als je het spel niet meer leuk vindt, speel je een ander?
Met alle respect, hoewel er geen endgame is in WOW kan je wel nog steeds stoppen en een andere game spelen.
Ik ben benieuwd hoe Blizzard dit aan gaat pakken, kan je straks het normale spel, tbc, en wotlk in een 3-in-1 pack kopen?

Ook vraag ik me af wat er met het aantal WoW subscribers gaat gebeuren, vorige expantion nam dat (mede door Azie) ontzettend toe, maar ik geloof ergens dat iedereen in de doelgroep het nu inmiddels wel heeft geprobeerd/lid is.

En hoe zit het eigenlijk met het starten van een nieuwe char? Gaat het straks van 1 naar 70 even snel als 1 naar 60?

Ergens geloof ik ook dat WoW naast piraterij een van de grootste oorzaken is dat er minder PC games worden verkocht :P

Zelf zit ik nu al geruime tijd zonder WoW, en ik ben blij dat ik ermee gestopt ben :)
Er was eerder aangekondigd dat 70 - 80 even snel zou gaan als 60 - 70 en dat er niets zou veranderen aan de levelling speed. Ik kan atm geen bron vinden helaas, zal deze posten wanneer ik het weer gevonden heb.
Ik heb gelezen (in power unlimited geloof ik) dat 1-60 30% versneld gaat worden zodat nieuwe spelers gemakkelijker kunnen bijlopen.
dat is gebeurd in een redelijk recente patch, tussen lvl20 en 60 krijg je ongeveer 30% meer xp van mobs en quests. Voor lvl60-70 is er niks veranderd, en relatief is dat het meest tijdvergende deel (ineens dubbel zoveel xp nodig per level, vergeleken met, zeg lvl50-60 is het net alsof je 20 levels moet stijgen).

Persoonlijk vind ik (een van de nadelen) van de level80 limiet dat nieuwe spelers wel erg lang bezig zijn om level80 te bereiken, en eerlijk gezegd, is de 'oude' content ook niet zo interessant, als je ziet hoe nu lvl70 spelers epics als kadootjes krijgen, maar het levelen van lvl20-60 is relatief saai met weinig (echt) goede beloningen. Bovendien is het vinden van een groep om een instance(='dungeon') te doen voor levelende spelers welhaast onmogelijk geworden, alle oude dungeons liggen er dus maar wat verlaten bij. In de tijd van de level60 limiet was dat anders.

persoonlijk.. had ik liever gehad dat blizzard niet steeds de levellimiet verhoogte (nu weer naar 80), het maakt alles wat je hebt gedaan op level70 in 1 klap nagenoeg waardeloos, en net als met de burning crusader expansie zie je dat een hoop guilds eraan kapot gaan, simpelweg omdat de ene speler meer tijd heeft om zijn karakter te verbeteren dat de ander. Wat eerst een hechte raidgroep was bestaat in 3-5 weken na de expansie uit mensen waarvan de een nog in 'waardeloos' gear rondloopt of zelfs nog aan hete levelen is, terwijl de ander alweer met zijn eerste epics bezig is. Vooral voor de redelijk casual speler (de mensen met baan/school etc) is het redelijk moeilijk om eea zo snel te doen dat ze volwaardig mee kunnen doen met raid. Na een half jaartje trekt dat dan weer wat recht, maarja ondertussen zijn ze dat wel meestal opzoek naar een ander/nieuw guild omdat het niveauverschil te groot is.
Omdat WoW als concurrent de andere games wegvaagt natuurlijk. Zo bedoelde hij/zij het ..
Ik denk eerder dat donotwant bedoelde dat mensen al zo veel geld aan WoW kwijt zijn, ze niet ook nog eens andere games legaal gaan kopen.
Ik denk eerder dat donotwant bedoelde dat mensen al zo veel geld aan WoW kwijt zijn, ze niet ook nog eens andere games legaal gaan kopen.
Tijd eerder, zoveel kost wow nu ook weer niet ;)
True, kan je het ook op je internet verbinding steken: "ik moet wel downloaden, door die kost van het internet heb ik geen geld meer voor legale games"

Dan denk ik dat je het beter kan steken op de stijging van de index. (voedsel of games, moeilijke keuze)
Euh dit was allemaal al bekent? Ik zie hier niets staan wat ik 3 maanden geleden al niet wist..

Ik vind het een teleurstellend vooruitzicht, Blizzard voegt enkel uitbreidingen van bestaanden dingen toe.. ipv dat ze iets echt nieuws toevoegen wat de sleur van WOW een beetje doorbreekt.

De echte WOW geeks kunnen vast niet wachten, ik persoonlijk ga er niet meer aan beginnen, je bereikt er niks mee en de gameplay lijkt per expansion saaier te worden.
Precies, naast enkele toevoegingen zie ik met deze expansion weinig vernieuwends komen dat afgehaakte spelers weer aan het spelen gaat krijgen.
Ook zijn de raid instances aangepast om 10 tot 25 spelers te accommoderen, waar voorheen er instances waren die alleen voor 10 of 25 man geschikt zijn. Zo hoeven kleinere guilds niet meer spelers aan te trekken om deze raids te kunnen voltooien, of hoeven grotere guilds niet met slechts de helft van hun ledenbestand op oorlogspad te gaan, aldus Kaplan.
Dit is opzich wel een interessante verbetering. Voor TBC was het al vaak zo dat je de 40-man raid instances niet in kon gaan als je maar 35 man had. Vandaar ook dat ze in TBC dit aantal teruggebracht hebben naar 25-man raids. Jammer alleen dat deze verbetering zo laat komt.

Zelf heb ik 2 jaar WoW gespeeld (vanaf de release), en ben na TBC steeds minder gaan spelen en uiteindelijk gestopt. Want ja, als je jezelf dan eindelijk helemaal omhoog hebt gewerkt (alle instances gedaan, beste gear, beste guild etc.) en na een expansion ineens weer (bijna) helemaal opnieuw moet beginnen, houd het voor mij op.

Ook is het wel jammer dat er geen 40-man raid instances meer waren in TBC, dat vond ik één van de leukere dingen in het spel. Nu heb je geen (of een minder) grote chaos als je taktiek helemaal in de soep loopt bij een Molten Core raid. Of 39 mensen over je heen als door jou de raid wiped bij een boss (Baron Geddon anyone? :p). Het spel lijkt hierdoor ook wel makkelijker geworden.

Als Blizzard nou de 40-man raid instances terugbrengt met de mogelijkheid dat deze zich accomoderen aan de hoeveelheid spelers in de groep (dus 10 tot 40 spelers ofzo) is het misschien nog wel interessant. Maar als ik kijk naar wat deze expansion tot nu toe brengt, is het niets meer dan een paar toevoegingen aan het spel ipv bestaande elementen te verbeteren.
Dit vind ik maar een rare opmerking, langs de ene kant zeg je dat er vanaf je alles hebt niet meer te doen is, en langs de andere kant zeg je dat het slecht is dat je dan weer vanalles beter/nieuw kunt halen?
Ik vind het bagger. 40 man is the way its ment to be played.

25 was maar een mager aftreksel. Nu gaan ze zelf naar 10. Aan de andere kant wordt die content nu ook berijkbaar voor de gewone spelers die kunnen een pug maken en ook die gear krijgen.

Echter vond ik de spanning die je in een 40 man raid had veel leuker. Een optie om te kiezen tussen 10-25-40 zou wel leuk zijn maar die 40 man raids komen denk ik niet meer terug als het aan blizzard licht.

Die Hero class die op 55 begint vind ik ook BS. Gewoon weer lekker vanaf lv1. Levelen gaat nu toch al heel snel je kunt in iets van 5 day's played 60 zijn deed je eerst 11 over. Dit laat een beetje de luiheid van blizzard zien. Alles wat we doen is toch wel leuk....

Net als die nieuwe Season 4 die er aan komt. Zelfde looks voor 2 classes alleen andere stats en kleurtjes :?
Haha correct Season 4 ziet er vrij gay uit en ik vind het ook vrij slap van blizzard ik bedoel met de komst van TBC is alle quest gear en ook andere gear gewoon dezelfde looks als al bestaande gear gebleven alleen een andere kleur. De arena en Pve sets zijn dan wel weer nieuw maar komende season 4 gear is dan weer super brak. S2 en S3 zagen er gewoon super cool uit.
Op zich wel logisch de level cap naar 80. Er komt ook een nieuwe proffession. Inscription; waar mee je spels kun opwaarderen of effecten mee geven. In die zin is het dus een mooie manier om in de breedte je char aan te passen. Ik mis op zich wel de AA (alternate advancement) punten die Everquest had, je kon dan op het eind steeds sterker worden.

Tja ook weer nieuwe talents en builds. En wat ik zo allemaal in de filmpjes heb gezien ziet het er heel mooi uit voor wat de WoW engine kan brengen.
Heel mooi? Het ziet er exact het zelfde uit als bestaande wow....
Ach..... De spelers zullen wel blijven komen....
Denk niet dat ik de expension ga kopen..... sind april 2005 aan het spelen en ben wel eens toe aan iets nieuws (hope dat Age of Conan dat kan brengen, maar goed, we zullen wel zien ;))
tja, dan neem je toch gewoon een pauze? 7 maanden pauze genomen voordat de 1e uitbreiding uitkwam, en nu weer even pauze tot de 2e er is. gaat prima. 't is toch zomer :) en een heel avontuur buiten.
Meer gedetailleerd informatie vind je hier:
http://www.mmo-champion.com/
er zou een feature moeten komen dat je dit soort posts kan highlighten, thanks, goede link!
zoals "zie extra bron:"
ik ga denk ik wel van deze uitbreiding houden, het feit al dat blizzard weer terug gaat naar Azeroth met Northrend, is erg mooi, ik vond the burning crusade teveel van het origineel afwijken.ze doen nu tenminste een goede stap in de richting om Northrend weer in azeroth te plaatsen,

PVP actie gaat hier ook weldegelijk een boost krijgen, en de 10 man raid instances worden waarschijnlijk ook erg populair ( zie karazhan alleen maar al in The burning crusade)
Ze "plaatsen" northrend niet in azeroth, daar lag het altijd al. De warcraft wereld bestaat al langer dan WoW, in wc3 zat je ook al in northrend :+
Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de getoonde trailer. De animaties ogen niet glad - 'too smooth' of juist te hikkend. Ook de tekenstijl vind ik tegenvallen. Alles is zo ontzettend flets (overbelicht?) en cartoon-y. Ik had verwacht dat WoW onderhand er toch wel wat beter uit zou zien. Blizzard heeft tenslotte geld zat om artiesten in te huren en jaren de tijd gehad om het te verbeteren.

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar deze animatie stijl doet het gewoon niet voor me. Zonder twijfel zal het weer een overweldigend succes zijn voor Blizzard. Misschien dat ze nu genoeg geld overhouden om Diablo 3 eindelijk eens te maken. Zeker nu de studio achter Titan Quest falliet is.
Het is de bedoeling dat het op zo veel mogelijk systemen draait. Als ze opeens heel veel grafische tweaks maken zodat sommige spelers het niet meer kunnen spelen is geen goed idee natuurlijk.
2e engine maken met beter gfx? hebben ze voor eve ook gedaan :), daar zijn expansions trouwens gratis :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True