Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Alex Mayberry van Blizzard Entertainment heeft losgelaten dat Starcraft Ghost niet is geschrapt. Het project zou alleen tijdelijk zijn stilgelegd. Directeur Paul Sams liet los dat Blizzard aan een nieuwe mmo is begonnen.

Logo Starcraft GhostMayberry, die bij Blizzard als senior producer aan World of Warcraft werkt, was in Rotterdam voor de nachtelijke lancering van Wrath of the Lich King, de tweede uitbreiding van de succesvolle mmo. Hij hield zich op de vlakte toen Tweakers.net hem vroeg naar de andere projecten die Blizzard in productie heeft, maar bij een rechtstreekse vraag naar de status van Starcraft Ghost was Mayberry opeens heel stellig. Starcraft Ghost, het actiespel waarmee Blizzard zijn debuut op de consolemarkt zou willen maken, is niet geschrapt, maar slechts uitgesteld. Daarmee bevestigt Mayberry wat al viel af te leiden uit een toespraak van Mike Morhaime in februari van dit jaar. De directeur en oprichter van Blizzard onthulde toen een lijst van games die Blizzard ooit heeft geschrapt, en daarop was Starcraft Ghost de grote afwezige. Mayberry maakte wel duidelijk dat er op het moment niet wordt gewerkt aan de 'space-fps', die op de Xbox, de Playstation 2 en de Gamecube zou moeten verschijnen. Mayberry wilde niet ingaan op de mysterieuze 'vierde game' die Blizzard in ontwikkeling heeft, naast World of Warcraft, Starcraft II en Diablo 3.

Zijn baas, Blizzard-directeur Paul Sams, was heel wat openhartiger. Sams was in Londen voor de lancering van Wrath of the Lich King en liet aan de website VG247 weten dat Blizzard een tweede mmo in ontwikkeling heeft, maar dat dit project nog in een vroeg stadium is. "We willen een grootse game maken," zei Sams, "een spel dat cool, nieuw en anders is en eigenlijk een nieuwe generatie moet gaan vertegenwoordigen op het gebied van uiterlijk, gevoel en speelwijze. Dat is een uitdagende onderneming." Blizzard baseert de nieuwe mmo niet op World of Warcraft. "We zijn helemaal opnieuw begonnen met dit spel. De ontwikkeling vordert langzaam in de huidige, eerste ontwikkelingfase. Het team probeert uit te vinden hoe het spel eruit moet zien, hoe het moet spelen en wat de opvallendste kenmerken moeten zijn. Dat is een langzaam proces. Pas als die eerste vragen beantwoord zijn, komt de ontwikkeling echt op gang."

Mayberry liet ondertussen tegenover Tweakers.net los dat het maken van de nieuwe Battlegrounds en de Achievements die in Wrath of the Lich King worden ingevoerd, de grootste uitdaging vormden. Beide onderdelen stonden ook als eerste op de agenda van het ontwikkelteam. De Battlegrounds vormden de grootste technische uitdaging, omdat er strijdwagens en kanonnen in voorkomen die door spelers worden bestuurd. Dergelijke interactie in het spel was tot nog toe niet mogelijk. Maar ook voor het invoeren van de honderden Achievements was het nodige programmeerwerk nodig. Lang niet alle data die voor de Achievements bijgehouden moet worden, werd opgeslagen, wat het nodig maakte de database achter het spel uit te breiden, maar wel zonder dat het spel door de grotere database zou vertragen. Hoofdontwerper Jeff Kaplan heeft zich uitgebreid bemoeid met het invoeren van de Achievements. Hij wilde er oorspronkelijk 2000 invoeren, maar dat bleek te veel van het goede. Het zijn er nu ruim 500, en ook dat aantal stelde het team al voor onverwachte uitdagingen. Zo moest het team voor Wrath of the Lich King in totaal 1500 nieuwe iconen maken. Volgens Mayberry is het maken van een icoon slechts een paar uur werk, maar als er 1500 stuks gemaakt moeten worden, is dat toch goed voor een paar weken tekenwerk.

De nachtelijke lancering van Wrath of the Lich King, waarover Tweakers.net Mayberry aan de tand voelde, was volgens uitgever Activision Blizzard een groot succes. Er bestaat geen officiële telling van het aantal aanwezige fans die 's nachts al hun exemplaar van de uitbreiding wilden bemachtigen, maar volgens Mediamarkt, waar de eerste exemplaren te koop waren, zijn er ruwweg 1500 exemplaren van de uitbreiding verkocht, waaronder alle 130 voorradige exemplaren van de Collector's Edition.

Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King Nachtlaunch Wrath of the Lich King

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Blizzard is naar mijn mening een van de weinige game ontwikkelaars die voor kwaliteit gaan. Het gaat er niet om om zo snel mogelijk een game te produceren, te cashen en verder te gaan.

Blizzard besteed enorm veel aandacht aan gameplay. Mooi voorbeeld blijft StarCraft. Die game gaat al *lang* mee, maar wordt nog steeds veel gespeeld.

Het waarschijnlijke probleem is dat Blizzard moeite heeft gehad met het vinden van een goede balans in de shooter, waardoor ze 'm uitgesteld hebben.
Blizzard is naar mijn mening een van de weinige game ontwikkelaars die voor kwaliteit gaan. Het gaat er niet om om zo snel mogelijk een game te produceren, te cashen en verder te gaan.
Dat lijkt me logisch als je een businessmodel creeert op basis van abbonementen: je wil je klanten binden. In games doe je dit door ze te boeien en bezig te blijven houden. Ook door kwalitatief goede spellen uit te brengen.
Een model gebasseerd op eenmalige verkopen (het traditionele model dus) moet het hebben van kwantiteit en daar is het dus van belang zo veel mogelijk (maar niet te veel, wegens oververzadiging en het keuzeprobleem van de consument) aan te leveren.
Wat me opvalt is hoeveel mensen er positief schrijven over Blizzard terwijl bij EA er vaak heel ander soort berichten tussen.
Het zijn overigens, zoals ook blijkt uit mijn taal gebruik, pure onderbuik gevoelens.
Omdat het gewoon een feit is dat EA voor kwantiteit gaat en Blizzard voor kwaliteit, het op onderbuik gevoelens gooien is een beetje het standaard argument als je verder geen goede argumenten hebt.
Neen, het zijn niét allen pure onderbuikgevoelens, het zijn ervaringen.

Zelf heb ik al héél wat games van Blizzard gespeeld, en telkens waren het pareltjes, die volledig af waren, met goed verhaal, uitgebalanceerde gameplay, en mooie (maar niet 100% state of the art) graphics.

Van EA heb ik ook al heel wat games mogen spelen, maar daar is het toch wel wat anders gesteld met heel wat van die games. Wat niet wegneemt dat er weldegelijk goede spellen tussenzitten, maar de kwaliteit is zoizo wisselend: je weet op voorhand niet of het goed of slecht gaat zijn (tenzij in reviews natuurlijk).

Daarentegen is Blizzard quasi garant voor een degelijk spel.
Inmiddels is ook bekend geworden dat er inmiddels 100.000 stuks van de game zijn verkocht in de Benelux op de dag van lancering. Dit is dan zelfs zonder de limited editions nog. Zeer indrukwekkend aantal!
Waarom een nieuwe game uitbrengen als een andere nog super populair is. Als bedrijf kun je de strategie hanteren om geen nieuwe game uit te brengen die de populariteit van de andere verstoord. Stel je voor dat de helft van de mensen overloopt naar Starcraft en niet meer actief met WoW bezig zijn, dan heb je kans dat je binnen WoW een soort van kredietcrisis krijgt (gamers verkopen massaal hun vergaarde spul). Oke je hebt dan wel een Starcraft die de boel overneemt, maar daarvan is nog niet bewezen dat het een succes wordt. Het lijkt mij dus dat Blizzard de boel probeert te rekken...

Ik moet misschien niet zulke paranoia gedachten spuien ... :)
Aangezien je je WoW-items niet (legaal) buiten het spel kan verkopen, neem ik aan dat je met "massal verkopen" in-game bedoelt ? Wat wil je dan met al het vergaarde gold doen ? Je kan het immers niet omzetten naar echte valuta.

Dus er gaat zeker geen overaanbod komen als er plots massas mensen zich wegtrekken, die gaan gewoon weg, zonder hun spul te verkopen ofzo, hoogstens gaan ze de goede zaken aan hun kenissen doorgeven op een of andere manier

Wat ik eerder zie gebeuren als er plots veel mensen zouden vertrekken is het omgekeerde: door een tekort aan bepaalde professions gaan de prijzen initieel stijgen om dan terug te vallen op een gebalanceerd punt (vraag/aanbod)

Nu moet ik wel toegeven dat ik geen MMORPGS speel, dus geen idee hoeveel van wat ik hier heb geschreven ook daadwerkelijk kan.


Voor Blizzard zelf is een extra spel enkel een plus waarde: de mensen die het niet zo hebben voor de "fantasy" van warcraft, kunnen dan de "science-fiction" van starcraft spelen. Ze kunnen de inkomsten van wow gebruiken om onmiddelijk deftige servers te hebben, ze hebben de nodige lessen geleerd uit de launch van wow dus zou een nieuw spel wel eens direct een stevige wauw-factor kunnen hebben.
Waarom een nieuwe game uitbrengen als een andere nog super populair is.
Omdat WoW niet eeuwig zo populair zal blijven. Tegen de tijd dat deze nieuwe mmo uit zal komen (aangezien ze nu in de eerste fase zitten zal dat niet voor 2012 zijn) heeft WoW z'n beste tijd echt wel gehad. Bovendien zal de nieuwe mmo waarschijnlijk wat een ander publiek aantrekken waardoor ze weer een ander marktsegment aanboren en dus nieuwe klanten aantrekken.
Wow sommige mensen gaan er wel heel erg in op :D

Ik wist wel dat er een oproep was geplaatst voor een World of Warcraft dresscode maar die kerel in die jurk is wel heel extreem :+

Wel heel gaaf verder :) zo te zien was het een groot succes, had nooit zoveel mensen verwacht.
ben er zelf niet in thuis; maar het is een erg leefbare community.
kijk eens op de volgende website; http://www.larp.nl/ misschien dat iets voor jou is? een paarse jurk ;-)
Niet alleen bij het larpen wordt er ge-c(r)osplayed maar ook op de grote Anime conventies kan je veel mensen vinden die zich kleden als zijn/haar favo anime/game figuur.
Anton zal je ongetwijfeld dankbaar zijn voor je gratis reclame :P

Verder moet ik zeggen dat, er vanuitgaande dat de foto's van de beste kostuums genomen zijn, het me redelijk tegenvalt qua kostuums. Blijkbaar is er toch weinig verband tussen LARPers en WoWers.
dat is zeker waar. het lijkt erop dat de hier gefotografeerde WoWers wel echt hun best hebben gedaan de meest baggere ready-made spullen te halen. honestly, je moet er je best voor doen (zelfs bij de drie manen is de kwaliteit meestal beter :P ) en over het naaiwerk gaan we het helemaal maar niet hebben.

nougoed, misschien toekomstige LARPers, dus ik zal (nog) niet te hard zeuren :P
Ik wist wel dat er een oproep was geplaatst voor een World of Warcraft dresscode maar die kerel in die jurk is wel heel extreem :+
LOL ik vind het echt een prachtig gordijn! Waar overleden oma's al niet goed voor zijn :D
Het spel is "nog maar" 6 jaar uitgesteld hoor, ik kon me zelfs herinneren dat het bijna af was toen het gecanceled werd. Nu dit soort beweringen gaan maken doet te hard aan "Duke Nukem Forever" denken.
Starcraft Ghost was al ver gevorderd (was te merken aan de screenshots), maar al een geluk dat blizzard toch wel veeleisend is over de spelletjes die ze maken.

Ik denk gewoon dat ze niet tevreden waren van het resultaat en dat ze gewoon opnieuw zijn begonnen, denk dat dit ook de reden is waarom ze zo groot zijn.

Off Topic. Laatste tijd doet EA het trouwens in mijn ogen ook heel goed wat betreft kwalitatieve games (nuja 9 van de 10 spellen worden wel door hun uitgegeven)
de game is gewoon gestopt. en men is overnieuw begonnen
maar artwork is nog steeds bruikbaar, dus zeggen ze dat de game niet geschrapt is..
gewoon een nieuwe engine en nieuwe models met hetzelfde designdocument.
Ik zie wel langaam aan steeds meer mensen stoppen met WoW maar mensen die het nog nooit gespeeld hebben zie ik langzaam het spel starten..

wat mij stopte te spelen was het lange lopen. :+ als je opdracht fail jammer joh. opnieuw starten; helemaal aan het begin. en dan was je weer 2 uur zoet met iets wat je 2 uur daarvoor ook heb gedaan.
hmm quests die 2 uur duren? Geef eens een voorbeeld want volgens mij praat je poep. Ik vind de quests in WoW over het algemeen aan de korte kant, moet je EQ2 eens proberen.
Eerst opeens Starcraft2 in 3 delen uitbrengen en nu opeens weer verder gaan met Starcraft ghost terwijl deze toch echt geannuleerd was.
Ik krijg toch het vervelende gevoel dat Activision aan het pushen is en dat zou erg jammer zijn, Blizzard is een bedrijf dat je de tijd moet geven en daarna gegarandeerd met een top game uitkomt.
Er zijn al jaren berichten dat Starcraft Ghost niet geannuleerd maar uitgesteld is, dat dat nu ook na de fusie bevestigt wordt zegt dat dat zo gebleven is. Niet dat Activision dit ineens zo bekokstoofd heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True