Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

De gameontwikkelaar achter World of Warcraft en Guild Wars is er van overtuigd dat toekomstige Massively Multiplayer Online-games direct vanuit de browser te spelen zijn.

Jeff Strain van ArenaNet noemt het de heilige graal van de gameindustrie. 'Zou het niet handig zijn als je naar een internetpagina gaat en simpelweg op de 'play'-knop klikt. Alle overwegingen die je nu moet maken met betrekking tot bijvoorbeeld de systeemvereisten zijn dan verleden tijd.'

Strain stond aan de wieg van World of Warcraft en heeft gewerkt aan Starcraft en Diablo. In 2000 heeft hij met drie anderen ArenaNet opgericht, het bedrijf achter de Guild Wars-serie. Het probleem is volgens hem dat spellen er niet meer uit kunnen zien zoals vijf of tien jaar geleden en dat er gebruik gemaakt moet worden van alom aanwezige browsertechnologie, zoals flash. 'Maar dat is nog ver verwijderd van wat we nodig hebben. Ik hoop dat we binnen vijf jaar over technologie beschikken die 3d-werelden ondersteunt zoals wij het voorstellen.'

Browser Guildwars
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Op een of andere manier zijn er heel veel mensen die dit als een soort heilige graal zien. Zelf snap ik niet zo waarom.

Is het werkelijk zo'n haslle om een setup te downloaden? Zoiets als flash is handig, omdat je namelijk vaak een page maar 1 keer bekijkt. Bij een MMO steek je heel veel uren in de game en maakt het dus eigenlijk niet zoveel uit om hem in het begin even te installeren.

Krijg je dus het volgende scenario:

1. Je gaat naar een webpage
2. Je moet superlang wachten tot die 2 GB is gedownload
3. Het is wel erg onhandig om steeds naar de page te navigeren
4. Je maakt een shortcut naar die page op je desktop of startmenu
5. Goh, het zou wel handig zijn om een programmaatje te runnen die dat automatisch doet en ook de game laat werken zonder browser.

Waar is hier de meerwaarde dat het in een browser werkt? En zeg nou niet dat je die 2GB niet hoeft te downloaden omdat ie dat toch wel streamed want ik denk dat de meeste mensen liever even een download aanzetten om van het gezeur af te zijn dan dat je iedere keer moet wachten tot alle content weer up to date is.

Om mijn argument nog wat kracht bij te zetten: wat heb je liever op je console? Een game downloaden zoals nu op xbox live of dat ie alles streamed? Doe mij maar een download, dan doet ie het ook als je internetverbinding eruit ligt en je hoeft nooit onverwacht te wachten.(MMO is per definitie online, maar voor normale games geldt dit wel).

Bovendien bestaat deze technologie allang voor 'normale' applicaties, namelijk JAVA. Dat 99.9999% van alle programma's nog gewoon een exe is zegt wel genoeg lijkt me.
Wat zou het voordeel zijn van een mmo in een browser venster? Als je andere applicaties naast je mmo wilt gebruiken dan neem je toch gewoon windowed mode.
Die vraag stel ik mij ook al een hele tijd.
De enige voordelen die ik zie zijn voor de ontwikkelaars en uitgevers. Omdat je dan in theorie platform onafhankelijk kan ontwikkelen. En doordat alle code centraal staat is het waarschijnlijk makkelijk voor software updates/bugfixes.
Ik snap niet goed hoe dit vloeiend kan gaan. Je hebt dan niet alleen vertraging van andere personen maar ook nog van je eigen bewegingen. Deze moeten immers eerst de servers bereiken, die dan nog het beeld voor jou moet renderen. Het lijkt me dan ook dat die servers enorm belast worden.
Ik geloof niet dat de servers je beeld renderen. Dat gebeurt lokaal. Dus dat hoeft al geen probleem te zijn. Verder is het niet veel anders je nu met online spelen doet...
Waarom vemeldt het artikel dan dit:
Alle overwegingen die je nu moet maken met betrekking tot bijvoorbeeld de systeemvereisten zijn dan verleden tijd.'
Als je computer zelf nog het beeld moet renderen, moet hij toch ook voldoen aan bepaalde systeemeisen?
Juist, bij WoW is het juist hetzelfde. Je client berekend alles van video tot besturing en het enige wat hij eigenlijk doorgeeft is waar je zit en wat je doet op dat moment, WoW servers zijn gewoon grote Databases.

Een via browser te spelen WoW zou ik overigens alleen maar kunnen toe juichen hoor. Scheelt weer een 9GB aan installmap ofzo.
Dat principe werd al lang voor WoW door de echte oer-MMORPG's gebruikt ;)

Jammer dat WoW voor mensen synoniem is geworden aan MMORPG als iPod aan MP3 speler.
Wanneer je spellen via de browser/online/streaming kunt spelen kun je ALLES vanaf het internet draaien.
Yep en is dus compleet onzinnig, althans vind ik.

Ik geeft echt voorkeur aan native appz die snel opstarten en native draaien op je hardware. En geloof me in 5 jaar, zijn ze echt nog niet zover qua infrastructuur en hardware bij de mensen thuis (met de huidige game kwaliteit, textures, etc.), laat staan browsers of extensies/add-ons die gaan functioneren als emuleerlaag voor webappz die desktopappz gaan vervangen, om het maar zo te zeggen.

IE is eens al in de kernel verweven :D, maar waarom ze alles in de browser willen proppen is beyond me. Waarom gooien we niet heel het OS(al zijn functies, GUI, file explorers, software, etc.) overboord en houden we nog maar 1 centrale app die je op kan starten waar alles voor ontwikkelt wordt en waar je alles in kan doen, de browser :+

Ik heb liever native appz,games,etc.! Snelle PC kost niet voor niets je aardig wat duiten :), maar de software laat je ervan genieten uiteindelijk. En in alle eerlijkheid, wie wil nu wachten op het laden van (web)appz ? terwijl native (local)appz laden zo snel als je pc is !

[Reactie gewijzigd door SpeedyTJB op 24 september 2007 18:50]

Het ligt eraan hoe het allemaal gedaan wordt. Voor dit soort toepassingen is toch een internetverbinding nodig, dus dan zou het kunnen. Mijn Office draai ik liever op mijn PC. Ik heb niet altijd een internetverbinding staan (lees: laptop) en mijn vertrouwelijke informatie laat ik liever niet rondslingeren. Hier moet echter toch via de server gespeeld worden, dus dat valt dan allemaal wel mee. Als men via een Citrix of VMware ESX-achtige oplossing het wil aanbieden, dan kan het zelfs eigenlijk alleen voordelen hebben. De applicatie draait dan volledig op de remote computer en er wordt alleen een audio en video naar de client geduwd en keyboard / muis / joystick terug gestuurd. Dit heeft voor de ontwikkelaar voordelen. Hij zorgt voor zijn eigen farm en hoeft dus niet met allerlei verschillende hardware en OS configuraties rekening te houden.Ook hoeft hij alleen maar een client te schrijven voor een bepaald OS om ervoor te zorgen dat ALLE applicaties ineens werken. Linux, MAC OS en andere exoten kunnen ineens simpel worden bedient. En natuurlijk is het zo dat de software niet meer op een dikke Windows computer hoeft te draaien, zodat er genoegen kan worden genomen met een mindere client.

In andere woorden: ontwikkelaars krijgen wat ze graag willen hebben: een uniform platform, zoals ze bij consoles ook hebben. Dit zorgt voor minder ontwikkelingskosten, minder testen en minder bugs. En aangezien dit soort spellen toch via een abonnement gaan, zijn de kosten voor de hardware ook in de hand te houden.
Voor games is het allesbehalve onzinnig. Immers, wanneer de bandbreedte zo hoog word als nu het geval lijkt (ftth enzo) is dat geen probleem meer. Dan is het logischer om niet alleen userdata maar ook de maps en de engine te hosten. Aangezien ook servers en desktops steeds krachtiger worden is het dan logischer om alle dataverwerking op de servers te laten plaatsvinden, en alle grafische effecten en inputverwerking op de client. Door daadwerkelijk alle dataverwerking server-side te doen kun je dus alle cpu-, gpu- en watdanookvoorpu-kracht gooien in graphics en physics (misschien dat zelfs physics (gedeeltelijk) door de server zijn te doen, maar dat zal dan weer later worden en lijkt mij onpraktisch). Dan doet die snelle pc voor aardig wat duiten waar hij het beste in is, dingen mooi eruit laten zien, en die snelle servers doen waar zij het beste in zijn, dingen berekenen.
Ja dat is inderdaad mogelijk, maar dan ga je wel erg ver.

Dan kom je meer op een werk-environment idee. Centrale servers en allemaal thin clients, als het ware bij de mensen thuis. Nu begrijp ik jouw opsplitsing wel, lokaal renderen en de server complexe berekeningen laten doen. Maar de hardware kosten worden dan deels verplaatst van thuis bij jou naar het datacenter de server. Of de geschreven code / (server/client) game engine moet daar zodanig van profiteren, dat het ook echt zoveel makkelijk wordt om op de server alles te berekenen (physics en dergelijke) en ze dan ze verspreiden, dus in andere woorden de game source code minder complex is en sneller te schrijven is. Maar iemand gaat uiteindelijk voor die hardware in het datacenter betalen, en dat is nog steeds degene die het spel koopt :D

CPU's zijn niet zo duur, grafische kaarten wel ! En dit alles binnen 5 jaar is erg ambitieus, en we hebben het nu alleen nog over infrastructuur gehad. Niet over wat het gaat emuleren in de browser.

Miscchien is dit de wereld ingestuurd en ambitieus gemaakt, gewoon als Reclame :Y). TENZIJ je straks ook minimum system requirements krijgt voor spellen via de browser. Je krijgt dan ook het gezanik zeker van, only windows-compatible, etc... Het mooie van de browser is altijd dat het juist OS/client onafhankelijk is.

De tijd zal uitwijzen natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door SpeedyTJB op 24 september 2007 20:05]

En is de controle groter, kan je echt niets meer 'ongezien' doen.. en het brengt waarschijnlijk meer geld op, omdat zgn. 'freeshards' (google maar ofzo) bij mmorpg's geen bestaan meer hebben, lijkt me?
Ik maak het al.

Met Virtools. Het draait bijzonder vloeiend. En werkt direct op de Mac ook. Je hoeft alles in principe maar 1x in te laden als je het op de harde schijf mag opslaan. Werkt allemaal prima.

*EDIT* GAARNE NIET ALLEMAAL TEGELIJK, IK WIL OOK NOG GAMEN en ik zit hier nu met
een ping van 3000. Dus wacht eventjes op je beurt als je download langzamer dan 40kbyte per seconde gaat, bedankt.
*EDIT2* Ik wil niet NOG een brief van m'n provider dat ik teveel upload, en ik heb nu een ping van over de 10sec, dus echt rustig aan nu anders gooi ik de link eraf. De URL is
http 80.60 .190.55 /tech /pirates.html

ga maar testen qua 3d performance. in 3 weken gemaakt met 4 man. Nog geen multiplayer en niet veel te doen verder, maar je kunt even snel zien hoe virtools draait. bewegen met wasd en numpad, vogel maar uit.

[Reactie gewijzigd door Shakkara op 24 september 2007 20:42]

Wow. Dat ziet er inderdaad vrij netjes uit.

Maar dit klinkt me niet direct als iets wat nieuw is in de oren. Ik bedoel, hoe sucky runescape wel niet is, het laat zien dat het kan.
"3D Life Player is not supported by this browser or operating system."

Nuff said. :(
Ik heb gewoon Windows.

En wat is berhaupt het nut van een browser als je het enkel gebruikt als schilletje rondom e.o.a. platform-AFhankelijke plug-in? Maak er dan gewoon native app van. Of gebruik Java icm WebStart.

Ik dacht dat die plug-in-cultuur, waarbij je voor elk suf wissewasje een plug-in moest installeren, al begin deze eeuw een stille dood gestorven was.
Eerst probeer ik het met Firefox, niet werken (vista + firefox niet compatible ofzo).
Vervolgens met IE explorer en krijg ik meteen 2 errors voor mn kiezen. En dan duurt het inladen van alles toch nog laaaaaang.
Laat wel zien dat de techniek momenteel zeker nog niet rijp is voor de massa imho.

Daarentegen als je dit nu al kunt maken en er gaat echt veel in/voor ontwikkeld worden dan denk ik dat over 5 jaar al behoorlijk mooie dingen te zien zijn inderdaad.
Is een applicatie die puur voor (dus eigenlijk als) de MMO geschreven is niet te allen tijde efficinter dan een browser?
De download voor WoW is meer dan een Gigabyte... Zou wel fijn zijn als die niet nodig was toch?
Alle data die je PC rendert moet alsnog op je PC staan, dus IPV een client van 1GB die je download moet je dat alsnog doen, maar dan via je browser.
Evt zou je eerst een klein deel kunnen downloaden en tijdens het spelen de rest op de achtergrond kunnen laden, maar je hebt uiteindelijk toch die 1GB nodig.

Ik denk niet dat we over 5 jaar alles via de browser spelen, tenzij er zeer binnenkort een revolutionaire cross-browser en cross-platform plugin komt die dit alles mogelijk maakt incl 3D acceleratie etc. Maar wie weet zit ik er wel heel erg naast :)

Een groot nadeel voor mij lijkt me dat je afhankelijk bent van de stabiliteit etc van je browser, wat als je ana het gamen bent en je opent een link vanuit bijv je messenger of mail? Dan ben je plotseling je spel kwijt en heb je youtube voor je neus.
Dan kom je al bijna terecht op een plugin die langs je browser heen werkt en vanuit je browser wordt gelanceerd, maar dan kan je net zo goed het spel op je HD lanceren vanuit je browser en heb je weinig toegevoegde waarde.
Dit bestaat toch al ? cfr. Runescape
De gameontwikkelaar achter World of Warcraft en Guild Wars
ArenaNet heeft NIKS met World of Warcraft te maken..

Deze twee titels zijn van concurrenten.. knap om ze over 1 kam te scheren..
Ik zal ALTIJD fullscreen prefereren boven zo'n klere randje er omheen, dus hoop dat als het zo ver komt er toch een FS optie zal zijn :)
Nog nooit van fullscreen internet gehoord zeker. Weer een probleem uit de wereld.
Met een MMO speel ik eigenlijk altijd in een window ipv fullscreen. Ik wil nog wel andere dingen kunnen doen tijdens het grinden/wachten op raids, etc (ook een reden waarom ik Final Fantasy XI niet meer speel, en ja, ik weet dat er een windower programma voor is, maar je kunt ervoor gebant worden).
Alle overwegingen die je nu moet maken met betrekking tot bijvoorbeeld de systeemvereisten zijn dan verleden tijd.
Je pc moet toch nog steeds het boeltje renderen? Of sturen de webservers gewoon constant alle frames naar jou?
Juist. Je moet het boeltje renderen, maar dat is naast input-verwerking de enige stap die de client dan nog moet uitvoeren. Systeemeisen worden dus lager, en zullen nauwelijks of nooit de reden zijn dat mensen een spel niet spelen.
En wat moet een huidige mmo client nu dan meer doen dan input verwerking en renderen?
Niks.
Oftewel, ipv een dedicated render engine, krijg je een algemene browser render engine binnen de browser.
Dan zou een ontwikkelaar dus geen keuze meer hebben, en zou iedereen dezelfde render engine uit een browser gebruiken.
En dat zie ik gelukkig niet gebeuren.
Dus zolang er niet kant en klaar gerenderde beelden worden verstuurd, is er 0 voordeel.
En dat laatste zie ik binnen 5 jaar niet gebeuren.
Ik zie het al voor me, een server die voor zeg 20.000 spelers 1600-1200 60fps moet renderen en versturen.
Dat zou niet praktisch zijn.

50KB voor 1 frame. 30 keer per seconde. Per speler...
En dit is alleen het netwerk-gebruik, laten we niet beginnen over de videokaart.
Theoretish EN praktish kan dit al. Heb hier een 100mbit lijn glasvezel. Kan hier makkelijk online games mee spelen die er zoals world of warcraft uit zien.
Jij wel ja. Ik woon nog altijd op een boerderij, 4,5km van de ADSL centrale. Enige opties hier zijn KPN en @Home. Na wat negatieve ervaringen met @Home (dagen zonder verbinding etc) blijft er hier dus erg weinig keus over. En ik zie KPN afgelegen gebieden echt geen 100mbit glasvezel tot aan de deur aanleggen. Heck, ik ken zelfs mensen zonder kabeltv verderop in de straat, simpelweg omdat de kabel er niet ligt. Niet iedereen zit in de randstad weet je...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True