Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: Destructoid

Het mmo-spel EVE online zal een engine-upgrade krijgen in de aankomende patch. Gamers worden niet verplicht hun computer te upgraden. Zowel de oude als de nieuwe engine kan gekozen worden.

De nieuwe engine verschilt niet veel van de oude; de graphics zijn wat opgepoetst en spelers moeten een grafische kaart hebben die Shader Model 3.0 ondersteunt.

EVE Online dateert uit 2003 en werd ontwikkeld door CCP Games. De massively multiplayer online game speelt zich af in de ruimte. Spelers zijn hier piloten in een zelf aan te passen ruimteschip. De te verdienen ervaringspunten worden anders verdeeld dan spellen als World of Warcraft: ze zijn niet verbonden aan acties of opdrachten, maar vaardigheden worden geleerd naarmate de tijd vordert ongeacht of de speler online of offline is.

Onlangs maakte ontwikkelaar Blizzard bekend dat de uitbreiding van World of Warcraft: Wrath of the Lich King ook enkele grafische updates zal bevatten. Zo zal er een nieuwe shader gebruikt worden voor gebieden waarin zich ijs bevindt.

EVE Online - nieuwe engine
Screenshot EVE Online met nieuwe engine
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ik speel eve nu 4 jaar en ik kijk enorm uit naar de nieuwe graphics engine. Op het moment worden bijna alle graphics gegenereerd door je CPU ( daardoor merken sommige het verschil tussen bijv een geforce 6600 gt en een 8800 GTX bijna niet ). Dit gaat veranderen in deze patch, dus er word een gigantische performance boost verwacht voor de gene met een mid tot high end GPU.

CCP ( de makers van eve-online ) zijn ook bezig met Ambulation waarin het mogelijk gaat worden uit je schip te komen en een leven te hebben buiten je schip om ( in de stations dus ).

Laatste keer dat ik de developers hoorde praten over Revelations III ( waar de graphics update in zal zitten ) waren ze er nog niet over uit of 'walking in stations' ook in de patch komt.

Hoe dan ook zeer interessante tijden voor eve-players :)

edit-

Hier nog een paar links voor de mensen die geinterreseerd zijn in "Ambulation" en de nieuwe graphics engine :

eve forum topic met screenshots van schepen met de nieuwe graphics engine:
http://myeve.eve-online.c...p?a=topic&threadID=562778

Ambulation concept art ( van lead concept artist bij ccp ):
http://staff.ccpgames.com...y/thumbnails.php?album=12

Filmpje met eerste stukjes walking in station:
http://www.tentonhammer.com/index.php?q=node/620

[Reactie gewijzigd door Lanu op 8 september 2007 02:25]

Dat lijkt me helemaal sick, dat je personage kan uitstappen en bv een winkeltje binnen kan lopen voor wat updates, zoals wow en gw.En evt anderen kan ontmoeten. Ik ben benieuwd!
Hmm de oude graphics engine heeft een best slechte performance (UI eet 40+ FPS :S) en maakt amper gebruik van je GFX hardware. Waarschijnlijk is het beter om sowieso over te stappen op de nieuwe engine want zelfs met een 8800 GTX is de performance om te huilen :(.

Ach als het goed is kunnen we dit toch allemaal testen op de test server eerst en dan zien we wel :D, alleen wel jammer dat dit nieuws nog niet eens bekend is gemaakt door de devs :S (kan er iig niks over vinden op het EVE forum).

@ sync
Ja als je lekker in je eentje speelt is er niks aan de hand nee, maar als je een gevecht hebt van 20 vs 20 dan mag je van geluk spreken als je fps boven de 10 blijft (en dat is zelfs met alle effecten uit). Gevechten groter dan dat zijn over het algemeen alleen te doen als je helemaal uitzoomd maarja dan zie je nog weinig :P. Natuurlijk heeft de server performance er ook wel wat mee te maken (die waar ik leef altijd volledig crap is).

@firefly
Ja over de gfx upgrade wel ja, maar niet over dat je zou kunnen kiezen welke engine je gebruikt (wat daadwerkelijk het enige nieuwe is in het bericht, die screens zijn idd al redelijk oud).

[Reactie gewijzigd door MoD_Legion op 7 september 2007 12:17]

Ik weet niet wanneer jij het voor het laatst hebt aangeraakt maar het spel draait vloeiend op mijn laptop; Pentium M 1,5 // 512MB DDR 333 // Radeon 9700Pro 64MB op 1280 x 800. Alleen het laden duurt wat langer vanwege de hdd maar dit spel is echt lichtgewicht. De client neemt ook maar ~250MB ram. Alleen laatst op een Geforce 4MX gespeeld, dat ging verder niet heel lekker.
is dat zo ? waarom draait het dan zo bagger op mijn 1950 ? 610/1605
en dat op 1024x768 eve moet gewoon overstappen op een echte engine want de huidige is gewoon slecht in terms of performance
ik draai +100 fps buiten (in stations nog een eind hoger) op mijn stock 7900GTO...
1280x1024 alles op high... }>

raar dat het dan bagger draait bij jouw :?
Het forum staat/stond vol met die nieuws. Er zijn al maanden pics in de omloop die de nieuwe met de oude modellen vergelijken.
Verder is er door de devs/gms ook duidelijk gemaakt dat deze engine een DX9 engine zal zijn, dus geen DX10 en Vista verplicht.

Drelaz: de DX10 versie zal pas later verschijnen. Ik meen me te herinneren dat deze DX9 fase wel de grondbeginselen zou hebben om uiteindelijk naar DX10 te gaan.

[Reactie gewijzigd door FireFly op 7 september 2007 12:26]

Hebben ze dat veranderd dan, het is namelijk heel de tijd al de bedoeling dat dit een DX10 engine wordt en dat er een DX9 versie (zeg maar de oude engine) komt voor mensen die geen DX10 hebben.

@Fireshade: Dit nieuws is btw al meer dan een jaar geleden aangekondigd dus het komt zeker niet plotseling.
Je weet maar nooit of het een client side probleem is of 'server lag' zoals veel spelers het noemen. (Jita during primetime, anyone?)

Ik heb echter wel gemerkt dat de client niet goed scalable is.
Op mijn Mac laptop draait het op zich redelijk onder parallels (moet wel fullscreen draaien anders klop de positionering van de muis niet, vrij raar) maar zodra het aantal te renderen objecten te hoog wordt gaat de boel stotteren.
Maar dat kan ook aan de server liggen.

Ik ben benieuwd wat ze er van maken in iedergeval.
Beetje raar dat jij dat niet hebt gelezen - het heeft op tig sites gestaan waaronder eve-online.com zelf.

Zie overigens het filmpje met een van de devs over Trinity 2 (de nieuwe engine) waarin hij nog veel meer verteld.
Laten we hopen dat EVE ook degelijke dualscreen support krijgt dan: EVE heeft zoveel vensters dat ze elkaar voortdurend in de weg staan wanneer je met een aantal zaken tegelijk bezigbent. Gewoonweg de mogelijkheid om de vensters op het tweede scherm te zetten terwijl de 3D view op het eerste scherm blijft zou een gift uit de hemel zijn.
EVE Online erg aan te raden, maar (zeker vergeleken met WoW) het spel is zeer complex. Ik heb nog geen spel gezien met zo een hoge learning curve als EVE.

Deze complexiteit komt dan wel door de enorme vrijheid die je krijgt als speler, en alle mogelijkheden die worden aangeboden binnen het EVE universum.

Voor de tweakers die na het lezen van dit nieuwsbericht EVE proberen, maar zich nogal overweldigd voelen door het spel heb ik n tip: EVE University.

EVE University is een corporation (EVE equivalent van guild/clan) dat zich specialiseert in het begeleiden van nieuwe spelers, en helpt spelers met zeer behulpvaardige corp-chat, ingame lessen corp events (frigate free for all, mining operations, etc).

Ik ben daar zelf ook begonnen, 9 maanden geleden ofzo, en zonder EVE Uni was ik zeker met EVE gestopt.

* -GSF-JohnDoe is nu Director of Recruitment & Instructor voor EVE University
Ik ben het totaal niet met John eens, integendeel vind ik WoW wel een aanrader om zo veel redenen. Al heb ik een goede vriend die echt heel bekend is in EVE (tribalbleb) heb ik er nooit wat aan gevonden.

Het spel is echt 50-90% van je tijd wachten en niks doen tot je met je groepje vrienden wat tegenkomt dat je MAG killen. Je hebt superveel domme regels zoals nee, die is allied met die en die, dus die mogen we liever niet killen. Of die weer te sterk, kunnen we niet aan, of of .. etc. Maarja je hoeft niet van PvP (dat niet uit kan) te houden. Je kan ook naar veilige gebieden en daar lekker minen en items verkope en kopen. Of leuke (LOL! en dan zegt john zeker vergeleken met WoW) carrier missions (dit is echt een lachertje, je zou haast een EVE speler moeten vragen het voor te doen als ze er uberhaupt heen kunnen met hun security status)!! Ik kan nog veel langer doorgaan maar dat doe ik niet...

Ik wil alleen zeggen, WoW kan je lang spelen, kort spelen en het fun gehalte is veel hoger. Er gebeurd veel meer in een korte tijd, je spreekt meer mensen en er is meer diversitiet.
Staat genoteerd, bedankt.
De dingen die je opnoemt daar kan ik helemaal inkomen.
Met WoW kan ik bepaalde facties ook niet killen hoor, omdat ik ze nog nodig heb voor specialistische updates enz. daar pak je juist de zeer zeldzame items/patterns enz ;)
Maar juist het rustige heb ik wel even behoefte aan. Het 24/7 full concetrated WoWen (Instances &Raids) heb ik wel even gezien.... Ik zoek wat met wat meer diepgang, maare die tip van EVE University is echt goed thnx
Aanmelden bij een corporation die goed omgaat met noobs is zeker een goed idee. Zeker omdat je niet goed en snel in aanraking komt met bepaalde aspecten van het spel (samen mining en pvp operaties doen, territorium verdedigen, etc.) als je alleen opereert., het is tenslotte een multiplayer game. In je eentje missies doen (zal wel quivalent zijn aan 'quests' in WoW) gaat snel vervelen.

Zelf ben ik ruim twee jaar geleden begonnen met spelen, we zijn met een hele groep mensen overgestapt van een ander spel (Earth 2025: een textgebaseerd browserspel waar iedereen wegliep vanwege cheats en geen vernieuwing), en hebben direct een eigen corporation opgericht. Dus we waren allemaal nieuw en het was leuk om samen alles te ontdekken. We konden ons vrij snel vestigen in 0.0 security space (de regionen waar alles mag en het meest te halen valt, geen restricties op PvP) dankzij goede vrienden in corporations die daar al gevestigd waren. Je hebt daar ook de beste NPC's om neer te schieten voor geld, een leuke afwisseling voor PvP.

Voordat je eventueel besluit om ermee te stoppen moet je de PvP in 0.0 space geproefd hebben, dat is wat me aan dit spel gekluisterd houdt. Je kan een gebied in EVE daadwerkelijk veroveren en bezitten met een groep mensen... je houdt je 'sovereignty' door ruimtestations te bouwen waar alleen jouw mensen mogen 'docken' met hun schip, en hun verdediging zodat anderen jouw ruimtestations niet makkelijk kunnen overnemen. Zomaar een clubje mensen verzamelen in snelle schepen en dwars door vijandelijk gebied een spoor van bloed achterlaten is ook een leuk tijdverdrijf (= roaming gangs).

Wat zeker waar is, is dat je soms veel wacht en weinig schiet als er een PvP op gepland is. Net zoals bij een echt gevecht wordt er vaak eerst bekeken welke samenstelling de "fleet" van de tegenstander heeft en een tactiek bepaald, en bepaald of en wanneer er wordt aangevallen. Je hebt nog geen leidinggevende rol (fleet commander) als je nog geen ervaren speler bent, en moet dus luisteren wat de fleet commander wil dat je doet... en (ik heb het zelf ondervonden) het kan inderdaad best frustrerend zijn als je moet wachten op het juiste moment om als 1 sterk team toe te slaan. In zulke gevallen ben je met honderden mensen tegelijk, dus moet het wel gecoordineerd verlopen. Persoonlijk vind ik de operaties op kleinere schaal waar je met een groepje vrienden direct iets gaat ondernemen het leukste.

In EVE ben je als je neergeschoten wordt ook echt kwijt wat je bij je had (met uitzondering van wat loot als een teammaat het weet te pakken voordat de vijand het doet), voor wat ik heb gehoord is het in WoW alleen 'beschadigd' en kan het tegen betaling weer hersteld worden. Je hebt dus echt iets te verliezen, er is dus een risk vs. reward systeem in vrijwel alles wat je in het spel doet.... dat maakt het erg spannend in veel situaties waarin je mogelijk kan worden aangevallen, en bevredigend als je zojuist een peperduur schip van de vijand aan flarden hebt geschoten en een dure module in de loot vindt die nu van jou is.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 8 september 2007 20:54]

Dit is niet echt een nieuwe oplossing. Dark Age of Camelot gebruikt het al langer (een jaar of vier) - mensen hebben de optie om oudere clients te gebruiken om het spel te spelen. (Maar dan geen toegang tot de nieuwe secties)

Het is in ieder geval wel een goede zaak, aangezien je op deze manier geen gebruikers buitensluit als je een engine upgrade doet. :)
Ultima Online was volgens mij een van de eerste die twee verschillende engines gebruikte. Op een gegeven moment had je een 2D en een 3D client, die allebei bruikbaar waren.
(Maar dan geen toegang tot de nieuwe secties)
En dat heb je met deze engines dus niet :)

Beide engines geven je toegang tot het hele universum. Het enige verschil is hoe de beelden gerendered worden. Vandaar dat het ook wel te doen is, de graphics engine en de "game" engine staan los van elkaar.

En je kunt er vanuit dat de nieuwe engine voor het eerst gebruik gaat maken van de opties van moderne grafische kaarten. De oude engine was 90% processor afhankelijk. Als je een Athlon X64 4400+ had draaide het bij wijze van nog op een 8MB matrox kaartje. :)
Leuk spel, destijds wel meegestopt omdat het het tevens het slechts geprogrammeerde spel was waar ik tegenaan ben gelopen..

* In drukke hubs kon je af en toe absoluut niets beginnen
* Veel time outs/connection drops/andersoortige ellende. Als je op de forums hierop ging zoeken dan kwam je erachter dat een grote groep gebruikers ( enkele duizenden ) hier ook last van hadden en dit al maanden geleden gemeld hadden. Werd geen reactie op gegeven. In en in triest voor iets waar je vele geld voor neerlegd.
Nou, ik heb ze wel begrepen. Het spel groeide op een gegeven moment zo snel, dat CCP het niet bij kon houden, en dan krijg je dat...

En dat is volgens mij al opgelost...
Yup, al lang... althans t.o.v. het aantal gebruikers toen.
EVE is uniek in die zin dat alles en iedereen op 1 server zit (tranquility) en niet op 50 losse (zoals WoW b.v.). Het record "meeste gebruikers tegelijk online" staat nu op 35.000. Iets waar WoW niet eens van durft te dromen (met 3 to 5000 geloof ik per server).

Tranquility komt geloof ik zelfs terug in het lijstje van snelste supercomputers (/grids) ter wereld.

Ik houd nog steeds al het niews mbt EVE in de gaten. Heb het een tijd terug vrij veel gedaan en het blijft me intrigeren. Zeker mensen met weinig tijd kunnen hier net zo veel lol aan beleven (je traint ook als je offline bent).

Zodra we straks in de spacestation kunnen rondbanjeren (begin volgend jaar geloof ik) ben ik zeker weer van de partij! :Y

(check overigens de (vaak indrukwekkende) trailers: http://myeve.eve-online.com/download/videos/)
Geweldig spel, er zou misschien nog een uitbreiding komen dat je ook in stations kan lopen. Echter lijkt een interface upgrade mij het meest nodig, grafisch is het wel te doen alleen de interface is af en toe wat onhandig, (dit vindt CCP zelf ook).
De grafische engine is altijd al het visitekaartje geweest van Eve. Maar in het spel zelf is dat eigenlijk bijzaak.
Hmm, dan toch maar eens testen binnenkort. Geweldig spel blijft het, speel het erg graag. Meer mijn setting als WoW (waar ik persoonlijk geen vermaak in kan vinden) en het maakt eigenlijk niet zoveel uit of je nu veel of weinig online bent (je zet je skill aan en gaat op vakantie, en je word wel beter)
Netjes dat ze dat zo doen, heb deze game een jaartje gespeeld met een GeForce 4 Ti4200 64MB op een AthlonXP 3000+ 2.16GHz met 1.5Gb DDR400. Daar draaide het aardig goed op, maar de user interface uitschakelen verdubbelde de FPS. Hopelijk hebben ze dat ook aangepakt :)
Wat kun je grofweg met dit spel doen? Iemand zin in geven van een korte uitleg? Ik speel nu LOTRO.
https://secure.eve-online.com/trial/

Kijk hier maar is voor een korte uitleg en een gratis trail van 14 dagen.
ik heb eve ook gespeeld en 14 dagen is.....bij lange dagen niet genoeg om de diepgang van EVE weer te geven pas na 6 maanden begon ik de diepgang van EVE te zien

14 dagen is echt nutteloos voor EVE de meeste haken af omdat ze denken "mm beetje vliegen en minen is dat alles" terwijl EVE zoveel meer is..

helaas ben ik niet zo'n pvp tiepe en kon mezelf niet vinden in 0.0 gebied (clan verhuisde naar 0.0 ik kwam vast te zitten met me hauler en al mijn bezittingen aan boord en geen reaktie krijgen van de clan na 1 week vragen om escort...ben toen maar gaan vliegen op goed gelukt en 3 portals later neergeschoten door een piraat en toen had ik me buik vol van EVE :| )

misschien ga ik ooit nog wel eens proberen de game was relax
na die 14 dagen begint het eigenlijk pas echt. In die 14 dagen heb je net genoeg tijd om degelijke cruiser skills te trainen, en daarna wil je gewoon meer :)
Tenminste, dat had ik... ben nu gestopt :9
www.eve-online.com ? Je kan zo vreselijk zo veel dingen met eve. Je kan handelen, spullen maken, mineralen mijnen, pvp-en, npc's afknallen, etc. Je hebt heel veel skills en diverse spullen en ruimte schepen in alle soorten en maten.
Ik vind het persoonlijk de beste mmorpg die ik ken (en heb er een boel gespeeld) maar het is dan ook totaal anders dan, bijvoorbeeld, WoW of LOTRO. Waarmee ik niet wil zeggen dat WoW, etc. slecht is maar dat Eve me gewoon meer aanspreekt.

[Reactie gewijzigd door hilgo op 7 september 2007 12:32]

Owkee dat is zowat de informatie die ik zocht. Kan geen spelwebsites bekijken zowat alles wordt gefilterd (Amerikaans moederbedrijf) op het werk en wilde nu informatie.

Ga de trial eens bekijken...

[Reactie gewijzigd door DingieM op 7 september 2007 13:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True