Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

De IJslandse ontwikkelaar CCP stopt de ondersteuning van Linux. De client van hun mmo Eve Online zal niet langer voor Linux geleverd worden: het aantal spelers met belangstelling voor deze variant is te klein.

Eve OnlineArend Stührmann, bij CCP in dienst als producer van de mmo Eve Online en bij spelers beter bekend als CCP Whisper, maakte via een e-mail bekend dat de IJslandse ontwikkelaar stopt met de ondersteuning van Linux. Het kost de ontwikkelaar verhoudingsgewijs te veel mankracht om de speciale Linux-client te blijven ontwikkelen: te weinig spelers maken van de Linux-client gebruik om met de ontwikkeling ervan door te gaan, aldus Stührmann. Er zit volgens Stührmann bovendien te weinig groei in het aantal gebruikers van de Linux-client.

Sinds eind 2007 is de client van het spel in drie varianten leverbaar: voor de pc, voor de Mac en voor Linux-computers. Het gebruik van de Mac-client neemt volgens Stührmann wel voldoende toe om die te blijven ondersteunen. In dezelfde mail noemt de producer een aantal alternatieven voor de huidige gebruikers van de Linux-client. Die komen er vooral op neer dat het spel onder Wine gedraaid kan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Voor de mensen die EvE Online willen proberen onder linux is er meer dan 1 oplossing... Dit komt uit een officieel mailtje van CCP

Options for installing EVE Online under Linux:

Wine:

To install Wine either use your distributions package management software or download the sounrce and install it manually. Information on how to download and install Wine for a few distributions can be found here

To install EVE using Wine follow these steps.
1. Download the Windows client from our homepage
2. Right click on the EVE client installer and select "open with Wine Windows Program Loader"
3. This starts the EVE client installation process.
4. Follow the instructions here to get EVE to run fully.
4. When complete simply run the EVE online Client using the Shortcut created on your desktop.


Wine-Doors:

Wine-Doors is a frontend application for Wine and includes easy installation for a number of additional programs and games with easy installation procedures. Wine-Doors binaries and sources can be found here

To install EVE using Wine-Doors follow these steps:
1. Download the Windows client from our homepage
2. Start Wine-Doors
3. Find EVE Online in the list of available applications and press the install option behind it, then press Apply.
4. Navigate to where you saved the EVE installer and press Open.
5. This starts the EVE client installation process.
6. Install all Windows Fonts available
6. When completed simply go to Applications --> Wine --> Programs --> EVE and select EVE Online to start.


PlayOnLinux

PlayOnLinux is another frontend application for Wine which also includes easy installation for a number of programs and games. Download the binaries from here

To install EVE using PlayOnLinux follow the these steps.
1. Download the Windows client from our homepage
2. Under File select Install
3. At the bottom of the window you see a text line "Install a .pol package or an unsupported application". A new window appears.
4. Select Manual installation and press NEXT
5 A wizard is started, press Forward
6. Select "Install a program in a new prefix"
7. Name the Prefix EVE ( do not use spaces ) and press Forward
8. Browse to the location where you saved the EVE installer, select it and then press Forward.
9. Now begins the Installation process for the EVE client itself.
10. When the EVE client has completed installation untick "Run EVE-Online" then press Finish and then Forward.
11. Say yes to creating a shortcut to the Application
12. Press Browse and navigate into the Program Files\CCP\EVE folder, there select eve.exe and press open then Forward.
13. Name the shortcut ( i.e. EVE Online ) and press Forward.
14. Select where you wish the shortcut to be displayed and press Forward then press No.

Install the Microsoft Fonts

1. Under File select Install
2. Select the "Other" category
3. Here select Microsoft Fonts and press the Apply button, then Forward
4. Select EVE as the target prefix and press forward.
5. When done, press forward.

Install DirectX

1. Under File select Install
2. Select the "Other" category
3. Here select DirectX 9 : June 2008 patch and press the Apply button, then Forward
4. Select EVE as the target prefix and press forward.
5. After downloading the window closes automatically.

EVE can now be run normally

Cedega
1. Install the Cedega application
2. Download the Windows client from our homepage
3. Start the Cedega Gaming Service application
4. Press Install
5. Under GDDB Profile drop down box select EVE online and browse to the EVE client installer file under Program.
6. Press Continue and the EVE client installation is started.
7. When the client installation is completed use the Cedega Gaming server Application to launch EVE.


CodeWeaver Games

1. Install the Codeweavers games application
2. Start the CodeWeaver Games application and select EVE Online from the options list and press next.
3. The installation process takes care of all requirements so there's not much else you need to do at this point but wait for it to complete apart from pressing Yes and Ok from time to time.
4. When the installation is complete untick "Run EVE-Online" and press finish.
5. The application finalizes the installation proces, when finished press Finish.
6. Start the EVE client by double clicking on the EVE icon on your desktop.
Als ze ervoor zorgen dat het zonder noemenswaardige problemen onder Wine kan draaien dan moet het geen probleem zijn. Zijn bijvoorbeeld ook genoeg WoW spelers die onder Wine in linux spelen.

Waarom deze vergelijking?
Ik heb mij laten vertellen dat beide spellen bijna geheel op lua code draaien (heb hiervoor nog geen bron kunnen vinden, als iemand mij hierin kan ondersteunen plaats aub reactie)
De interface van WoW draait mbv een hele hoop lua, weet ik uit ervaring. De rest van WoW weet ik niet, aangezien ik verder gene idee heb van de internals van WoW. Ik denk echter niet dat het server side op lua draait.

Eve gebruikt echter geen Lua maar is geheel geschreven in Python, zelfs server side. (Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online#Development) Daarom vind ik het ook nog altijd enigszins raar dat ze geen native clients voor mac/linux hebben. Het lijkt me dat python een stuk makkelijker te porten is dan C++ oid...
Een van de hoofdontwikkelaars van WoW is iemand die heelveel aan wine heeft gewerkt daarnaast heeft deze man ook veel gedaan binnen de linux gaming wereld. Hij is bijvoorbeeld een van de hoofdontwikkelaars van OpenAL. Het is dan ook niet vreemd dat Wow redelijk goed overweg kan met wine.

Verder is de rendering engine van EVE (grotendeels in tegenstelling tot die van WoW) geheel in DirectX geschreven. Die van WoW werkt met beide zover ik weet, DirectX of OpenGL. Hierdoor is het een stuk moeilijker om EVE goed draaiende te krijgen onder linux dan dat voor EVE is.
Ik vrees dat een deel van de weinig groei van de Linux doel groep te wijten is aan hunzelf.

Als je Eve als jaren sporadische in het oog houd, en nu pas hoort dat er een Linux client was, zeg je ook effen van "huh?".

En als je dan leeft wat dracozna hierboven schijf, dat het niets anders is dan een niet goed functionerende Windows client, die men onder cedega draait...Tja..

Wat mij nog meer stoort, is dat hierdoor de perceptie weer gegeven wordt: Linux = Bad for game developers. Terwijl blijkbaar de fout bij CCP zit.
CCP heeft wel degelijk reclame gemaakt voor de Mac en de Linux client alleen is dat je mischien niet op gevallen. Download client link je bied je nog steeds de Mac, Windows en Linux clients aan.
Veel van de Linux gebruikers hebben aan gegeven dat ze niet zo blij waren met de client omdat er veel dingen gewoon niet zo goed werkte als onder Wine. Cedega heeft de bal laten vallen in plaats van hun systeem te verbeteren hebben ze CCP maar een beetje laten aan moderen waar Wine deze dingen wel op oorde had. Cedega is dus eigenlijk het bewijs dat je met een grotere groep developers (zo als bij Wine) een beter product kan leveren dan je met een kleinere groep developers kan.

Het is jammer en ik weet dat er ook binnen CCP een aantal mensen helemal niet zo blij zijn met dit besluit maar als je meerdere releases moet uitstellen dan wel aanpassingen moet maken aan je code om iets te laten werken onder Linux terwijl de partner geen vinger uitsteekt anders dan af en toe een klacht van een gebruiker naar jouw door verwijzen dan is de keuze niet zo moeilijk.

Ondanks dat CCP geen officiele ondersteuning meer levert voor Linux is er genoeg informatie voor handen voor iedereen om de EVE client gewoon aan de praat te krijgen onder Linux, het is alleen niet meer zo makelijk op te zetten als met Cedega, maar het werkt wel een stuk beter.
de windows client onder WINE werkt een pak beter dan de EVE Linux client, die gebundeld is met Cedega. dat dan CCP tot het besluit komt dat de Linux client bijna niet gebruikt wordt vloeit daar dan gewoon uit.
Dat is wel jammer, ik heb EVE Online eens geinstalleerd op SUSE 11.1, en het verliep zonder enig probleem. Naast een aantal interface bugs werkte het gewoon goed.

Ik vraag me wel af of je EVE Online niet gewoon onder WINE kan draaien.

De interesse voor linux groeit nog wel, maar blijkbaar nog niet genoeg.

Edit: Na enig zoeken kwam ik hier op uit: http://wiki.jswindle.com/index.php/EVEOnline.
Het is helaas nog steeds een omweg, de all-in-one pakket die eerst werd aangeboden was veel makkelijker te installeren.

[Reactie gewijzigd door Crossive op 10 februari 2009 12:56]

Die komen er vooral op neer dat het spel onder Wine gedraaid kan worden.
Het kan dus al onder Wine gedraaid worden.
Dit geeft dus ook weer dat de meeste gamers toch Windows boven Linux prefereren.
Die conclusie kan je niet trekken. Het is nu eenmaal zo dat (bijna) alle (pc) games voor Windows gemaakt worden, dus elke gamer draait WIndows. Als dan een paar games voor Linux verschijnen blijven deze mensen bij Windows om ook de nieuwe Windows-only games te kunnen spelen. Een gamer gaat niet Linux installeren om de Linux-client te draaien terwijl het ook bij de rest van zijn games onder Windows kan draaien.

Pas als alle games op zowel Windows als Linux aangeboden worden en na een jaar de verhouding Linux / Windows niet veel veranderd is kan je zeggen dat gamers Windows prefereren. Het is een beetje loos om te zeggen dat gamers een platform met games prefereren boven een platform (zo goed als) zonder games.
Je bent hier aanbeland op een belangrijk probleem voor het gamen op het linux platform. Omdat er (nog) geen aantoonbare markt voor games onder linux is worden er ook haast geen grote games uitgebracht voor linux en groeit de markt dus ook niet echt.

Spel ontwikkelaars gaan geen geld investeren in het porten van een spel naar linux als er niets mee verdient wordt, een goed gevoel eraan over houden is niet echt uit te leggen aan de investeerders. Voor de mac ligt dit iets anders, van de macs zijn mooie verkoop cijfers bekend zowel qua machines/OS als verkoop van software en games in het specifiek dit maakt het voor de ontwikkelaars makkelijker om de kosten van een mac versie te rechtvaardigen.

Dat sommige shooter fabrikanten dat wel doen heeft meer te maken met het feit dat zij er meer op uit zijn om hun engine te verkopen, een goede manier om te laten zien dat de engine robuust is, om te showen dat het dan ook nog even onder linux draait.
Volgens mij hebben gamers gewoon geen andere keus, je kan zo goed als geen spellen kopen voor GNU/Linux in de winkel. Daarnaast draaien de games die in de tijdschriften besproken worden enkel onder windows.


Maar als de gamers wat verder zouden zoeken, zouden ze zien dat er al een hoop goeie opensource games bestaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_open_source_games
http://freegamer.blogspot.com/


Zelf gebruik ik bijna constant Ubuntu en ik ben er heel tevreden van :-)
maar laat helaas de kwaliteit van die open source games toch behoorlijk nog achterliggen op de 'top'games die uitkomen op windows.. En dat is natuurlijk ook wel te begrijpen, de OSGames worden vaak in de vrijetijd gedaan waardoor alles een stuk langer duurt voordat je een resultaat hebt..
En jij en ik vinden de OSGames misschien wel leuk genoeg, maar de gemiddelde gamer die ik ken vind een spel dat meer dan 2 jaar oud is gewoonweg niet meer goed (ongeacht hoe goed het ook is).. gelukkig zijn er mensen die nog wel kunnen genieten van 'oude' games ondanks dat ze er een stuk minder uit zien dan de nieuwste.. en maar goed ook, anders zouden we nooit zoveel emulators hebben van oude consoles..
Imho is het juist andersom, en laat de kwaliteit van de dure windows games te wensen over. Er wordt alleen nog maar gekeken naar graphics, en er wordt tijdens de development teveel tijd verspilt aan de engine, en oh ja, we moeten er ook nog een game op bouwen, dus zetten we even snel wat eentonige levels in elkaar. En tot overmaat van ramp proppen ze het spel vol met DRM waardoor je als eerlijke gebruiker vele problemen tegenkomt die nooit in open source games zouden zitten. De open source community heeft daarentegen een hoop goede games gemaakt die wťl vernieuwende gameplay en originaliteit hebben.
En ja, helaas koopt de gemiddelde gamer alleen maar saaie shit die te veel gehyped wordt, en krijgen de windows-only games veel meer aandacht dan ze eigenlijk verdienen. Ik ben daarentegen iemand die wťl kan genieten van de grafisch wat simpelere games met originele gamepla, die vaak nog gratis zijn ook. En eigenlijk zou ik willen dat meer mensen dat zouden doen, zodat bedrijven die alleen maar graphics-games en uitmelkers maken door verminderende inkomsten vanzelf meer naar gameplay gaan kijken.
Maarja, dat is hopen op een andere wereld. Zolang mensen saaie troep als Far Cry 2 blijven kopen zal er nooit wat veranderen.
Gelukkig is er nog Blizzard, die gameplay altijd hoog in het vaandel heeft staan (en mac support trouwens ook), en ik kijk al uit naar Starcraft 2 (SC1 was geniaal, heb t ook nog veel op internet gespeeld) en Diablo 3 (zelfde verhaal als SC1, alleen jammer van al die cheaters met duped items op battle.net).

[Reactie gewijzigd door kozue op 10 februari 2009 14:16]

nou gezien wat de mensen HIER over de wii zeggen zou je het omgekeerde zeggen...
Wat zeggen ze dan over de wii? Ik vind je reactie niet echt duidelijk en zoek de connectie met m'n post...
nou die vinden de wii geen gamemachine... omdat de grafische kwaliteiten niet zo goed zijn als die van concurenten.
het is nou eenmaal zo dat de winkel levensduur en de speel levensduur van een top spel niet lang is, het wordt een paar maanden heel veel verkocht en gespeeld. Daarna komt er weer een ander spel uit dat net iets beter is of er net iets beter uitziet en wordt dat de nieuwe hype.

Opensource games hoe leuk zo ook zijn kunnen niet tegen het commerciele ontwikkel/verkoop model aan ontwikkelen. De ontwikkeling van een opensource game gaat een stuk langzamer over het algemeen dan een commercieel spel waar dag en nacht aan gewerkt wordt. Helaas zorgt dit ervoor de echte fanatieke gamert niet echt geinteresseerd blijft voor de opensource game en snel weer op zoek gaat naar een andere uitdaging.
Dit geeft dus ook weer dat de meeste gamers toch Windows boven Linux prefereren.
Wat een onzin, 90% van de pc bezitters doet er veel meer mee dan alleen gamen, daarnaast is de verdeling Windows/Linux niet 50%/50% dus dit kun je nooit zo stellen.

Ik ken genoeg mensen die Linux draaien ťn gamen en ik heb er zelf ook nooit geen grote problemen mee gehad. Misschien zijn de Linux gebruikers wat minder veeleisend, dat kan. Of prutsen ze wat meer om het te laten werken, dat kan ook en dat weet ik wel zeker. Maar het grootste gedeelte van de gamers weet amper wat Linux is (behalve voor sommige gameservers misschien, maar niet als desktop) of zijn er van overtuigd dat je er niet mee kunt gamen vanwege 'horen zeggen'.

Nu moet ik zeggen dat de playerbase van EVE toch bovengemiddeld 'nerd' is dus dit valt me een beetje tegen, had juist bij EVE meer Linux gebruikers verwacht al staan er natuurlijk geen cijfers bij.
Wat ik echter wel opmerkte bij mijn dualboot Windows XP Pro - SuSE 11.1, is dat de snelheid waarop de game functioneerde wel veel lager was. Het valt zeker niet op als je op een uber high end systeem draait, maar op mijn laptop was het zeker een snelheidswinst van 40% voor Win XP.
De "linux client" was de windows client met een cedega wrapper... Cedega is traag, probeer het eens onder een recente versie van wine.
Mijn ervaringen zijn juist omgekeerd. Wolfenstein liep voor geen meter op me 500Mhz. bak totdat ik een RedHat cdrom van me opa kreeg.
Maar wolfenstein heeft native versies. Zoals ik hier boven al zei is die EVE client geen echte linux versie, maar gewoon de windows client op cedega (een verouderde versie van wine).
Dat mag dan wel zo wezen, maar het moge duidelijk zijn dat de meeste gamers simpelweg Windows gebruiken. Het is voor hun niet boeiend op welk besturingssysteem ze het spel spelen, als ze het maar kunnen spelen. Dat Linux niet door de meeste gamers wordt gebruikt is geen verrassing; de meeste mensen maken er namelijk geen gebruik van.

Windows is gewoon vastgegroeid in onze cultuur en je zult er moeilijk vanaf komen, zolang men ook niet durft over te gaan of wil over gaan naar Linux. Het is maar net hoe je het ziet.
iawtc.
Als grote groepen gamers nou voordelen zouden zien van het gamen onder Linux, zou er misschien verandering in kunnen komen.

Beetje kip-ei verhaal eigenlijk ; veruit de meeste games hebben geen Linux client omdat veruit de meeste gamers geen Linux draaien, en veruit de meeste gamers hebben geen Linux omdat veruit de meeste games geen native Linux client hebben
Nee, het geeft enkel aan dat de interesse in de Linux Client van het spel minimaal is. Dat toevalligerwijs het spel beter draait onder Wine dan op de "officiŽle" client versterkt dat alleen maar. Veel Linux gebruikers spelen via Wine, en worden daardoor dus geteld als Windows gebruiker.
Of dat de meeste gamers zich niet zoveel met OS'en bezighouden zodat ze niks van Linux afweten?
Of dat linux gebruikers zich niet zo met games bezig houden? Ik game wel, maar ben meer een casual gamer. Ik had wel van EVE gehoord, maar wist niet dat er een linux client van was. Als ik dat geweten had, had ik het waarschijnlijk een kans gegeven. Tot nu toe had ik zoiets van "waarom zou ik yet-another-windows-game willen proberen?". Maar dat hoeft nu dus ook niet meer. Nouja, ik vermaak me nog prima met WoW. Ook geen linux client, maar draait wel prima onder wine, wat je van zo'n EVE nog maar af moet wachten...

edit:
Aan de posts te zien onder het bronartikel was de linux client van dusdanige kwaliteit dat je beter de windows versie onder wine kan draaien. De "linux client" was namelijk gewoon de windows versie op cedega, en mijn ervaring met cedega was dusdanig slecht dat ik het tegenwoordig eigenlijk niet meer gebruik. Een up to date wine doet het vaak beter dan cedega, ook al is cedega specifiek voor games gemaakt...

[Reactie gewijzigd door kozue op 10 februari 2009 13:20]

CCP en Cedega werkte heel nou samen om er voor te zorgen dat de client zo goed mogenlijk onder werkte. Het grootste probleem was dat een aantal grafische truckjes die onder Windows werkten op Linux niet goed uit de verf kwamen. Anders dan dat was het een goede setup.

Dat CCP ging stopen met de Linux client zat er aan te komen er waren gewoon echt niet genoeg mensen die het gebruikte en daar door was het gewoon echt de moeite van het onderhouden niet waard.
Goed is wel dat ze gewoon nog Mac OSX ondersteunen en dat die mensen wel gewoon kunnen blijven spelen, zonder een dual boot of virtual machine nodig te hebben zo als voor eind 2007.
Of dat de meeste gamers gewoon willen gamen en wel van Linux afweten maar er totaal geen interesse voor hebben?
In mijn "omgeving" groeit de belangstelling voor Linux juist. Vier jaar geleden was ik de eerste die WolfET op Linux speelde en nu volgen steeds meer (online en real-life) vrienden me. Speel nu vooral Enemy Territory: Quake Wars en ut2004 op me Linux machine samen met een paar fellow Linuxers.
Tja, wat zegt dat? Is jouw omgeving toonaangevend voor alle gamers? Ik zeg niet dat de belangstelling voor Linux stilstaat of afneemt, maar het valt me op dat er hier allerlei redenen worden aangedragen voor het gebrek aan belangstelling aan een Linux-client voor EVE, behalve "misschien interesseert het een hoop mensen gewoon niet".

Het lijkt wel of dat ondenkbaar is hier. Je bent ůf geinteresseerd in Linux, of je hebt er nog nooit van gehoord. Onzin natuurlijk.
"de meeste gamers" willen gamen: joh, anders waren het geen gamers

De verzameling gamers heetf een intersectie met de verzameling linux-ers. Tot zover is jouw redenatie correct. De gamers die van Linux afweten (en dan verder dan wel eens een live-cd) die interesseren zich natuurlijk wel voor Linux clients...

Het feit is gewoon dat de verhouding Windows clients tov Linux clients niet gelijk is, maar ver in het voordeel van Windows (ws 99% <-> 1 %).
is inderdaad volgens mij een soort kip en het ei verhaal.
Veel gamers kennen linux wel en willen wel eens kijken, maar stellen vast dat ze de meeste van hun favoriete games en zeker al de nieuwste games niet kunnen spelen op linux (en mac) en kiezen dus voor windows (XP) want vele games hadden nogal wat problemen met Vista blijkbaar. ik moet de eerste XP game die bij mij niet op Vista draait nog tegenkomen.
De wat oudere games ala Duke 3D 'tjach, die draaiden ook al niet gewillig op XP; maar nog niet op Vista geprobeerd.
Of dat de meeste gamers een pc met Windows hebben gekocht en dus niet snel op het idee komen spelletjes onder linux te spelen |:(
Het grootste probleem met Linux is vaak de hele installatie en de boel aan de gang krijgen, niet iedereen heeft daar zin in. 9 van de 10 keer bij windows is het niets anders dan de installer aanklikken en dan uiteindelijk op de shortcut klikken om het spel te spelen.. Bij Linux is dat ff een stuk ingewikkelder, voornamelijk omdat er zoveel verschillende versies van Linux zijn..
9 van de 10 keer bij windows is het niets anders dan de installer aanklikken en dan uiteindelijk op de shortcut klikken om het spel te spelen.. Bij Linux is dat ff een stuk ingewikkelder, voornamelijk omdat er zoveel verschillende versies van Linux zijn..
Als je gewoon een .deb of .rpm file hebt (afhankelijk van je distro) kan het niet makkelijker! Dependencies e.d. gaan dan gewoon automatisch en heb je het met een paar muisklikken geÔnstalleerd. Geen wizards ofzo...

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 10 februari 2009 14:01]

Het grootste probleem met Windows is vaak de hele installatie en de boel aan de gang krijgen, niet iedereen heeft daar zin in. 9 van de 10 keer bij linux is het niets anders dan de package manager opstarten en dan uiteindelijk op de shortcut in het menu klikken om het spel te spelen.. Bij Windows is dat ff een stuk ingewikkelder, voornamelijk omdat er zoveel verschillende versies van Windows en DirectX zijn..
_/-\o_

Goed gesproken... Het moet maar eens een keer afgelopen zijn met alle onwaarheden die mensen prediken om maar niet hun horizon te hoeven verbreden...
Moet je eens zelf 3d programma's met DirectX ondersteuning gaan schrijven... dan weet je hoe "makkelijk" directx is...

On Topic:

De voornaamste reden dat niemand de "officiele" linux client gebruikte (wat niet eens een echte linux client was...) was omdat de windows client met wine gewoon stukken beter draait. Ik speel zelf af en toe wat Eve, en ik draai op mijn Linux liever de windows client met wine. Veel mensen op het Eve Linux Forum zeggen hetzelfde...
Ik heb anders jaren Black & White in de kast liggen en het wilde op geen enkele (laptop) werken . Ook GTA IV is een nacthmerrie om aan ge gang te krijgen. B&W werkt (bijna) gewoon onder Wine zonder problemen.
Gelukkig hoef je die guide helemaal niet te volgen. EVE werkt op een default installatie van Wine, dus dat gaat even makkelijk als in Windows.

Je kan dit nieuws op een aantal manieren spinnen. Je kan zeggen dat ze Linux laten vallen, je kan zeggen dat ze Transgaming laten vallen, maar je kan ook zeggen dat een Cedega-versie niet nodig is, omdat de Windows-versie in Wine beter werkt. Ik ken meer mensen die het op Wine draaien dan op Cedega.
Het is jammer dat het zo gegaan is. EVE had een Linux cliŽnt wat eigenlijk de Windows cliŽnt icm cedega was. Die client was nooit echt goed geweest en transgaming liet ook te weinig van zich horen (wel vertellen dat er een dev blog kwam maar een half jaar later nog steeds niks van gehoord).

De cliŽnt was zo erg dat de meeste, waaronder ikzelf, de Windows cliŽnt installeerde onder wine. Deze werkt stukken beter dan de officiŽle Linux cliŽnt. Het is dan ook niet zo gek dat het voor de statistieken lijkt dat de Linux cliŽnt amper gebruikt werd.
Ook het ontbreken van de Premium graphics engine van EVE in de officiŽle Linux-client heeft gebruikers bewogen om het onder Wine te draaien... waar de Premium graphics versie gewoon prima bleek te werken.

De enige reden dat ik nog Windows gebruik op m'n werkstation is eigenlijk EVE, omdat ik daar toch nog meer fps uit krijg dan onder Linux/Wine, wat bij zware momenten zoals het renderen van veel models een merkbaar verschil geeft.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 10 februari 2009 17:58]

Jammerrrr :( deze gebruikte ik nu net zoveel!

@hierboven: volgens mij gaat het onder WINE niet echt lekker werken maar nooit geprobeert. wel dus, staat in het artikel. Nu gebruik ik CrossOver, dus daar zal het wel onder gaan draaien. Ik gebruik het op een Ubuntu machine en voorheen op Kubuntu (maar das alweer jaren geleden).

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 10 februari 2009 12:57]

Alhoewel ik het nooit gebrukte (mn gaming bak draait windows, de rest ubuntu) vind ik het wel jammer. Vond het altijd erg charmant dat het kon.
Maar als ik in de appdb van wine kijk zie ik alles gold dus het zal onder wine wel prima draaien.
heb het vroeger ooit eens onder wine gedraait en dat ging redelijk.. is al jaren geleden dus zal nu wel probleemloos gaan vermoed ik.

check, de wine appdb bevestigd dit blijkbaar met zijn gold status:
http://appdb.winehq.org/o...lass=application&iId=2249
Ik vraag me wel af of je EVE Online niet gewoon onder WINE kan draaien.
artikel was te lang? :+ uit artikel:
In dezelfde mail noemt de producer een aantal alternatieven voor de huidige gebruikers van de Linux-client. Die komen er vooral op neer dat het spel onder Wine gedraaid kan worden.

[Reactie gewijzigd door psycho_NIX op 10 februari 2009 12:57]

Ja lekker gaan Winen, terwijl het eerst native kon. :(

En hoeveel werk is een port van Mac naar Linux nou?
Blijkbaar te veel om het te blijven onderhouden.

Ze hebben er in ieder geval de moeite voor genomen om het aan te bieden.
Ik denk dat de linux bakken toch voornamelijk voor andere doeleinde gebruikt worden dan gaming.

MS heeft nog steeds zijn spul vrij goed voor elkaar(directX, support met andere software(steam etc)) en zolang de andere OS dat niet hebben zal er niet snel iets veranderen.
Er wordt hier meermaals vermeld dat het op cedega loopt ...
het is nooit native geweest, de officiele client was een packaged versie van transgamings cedega met eve. Dus eigenlijk ook een wine derivaat. Artikel dus niet gelezen en geen idee waar je het over hebt.
Het wordt niet in het tweakers.net artikel vermeld, ik wist het ook pas toen ik het bronbericht las.
Mac is ook hetzelfde laken een pak. Draait op Cider (de cedega voor OS X).

[Reactie gewijzigd door kozue op 10 februari 2009 14:18]

En is daardoor ook brak.
Ik heb het welgeteld 2 weken op mijn mac gehad en er toen met een grote boog afgesmeten.
Steeds crashte het als het te druk werdt, en na een herstart zit je daar in je eitje.
Dat was voor ik helemaal met eve ben gestopt omdat betalen voor een tweede baan toch niet helemaal je dat is.
Niet om het een of ander, maar de Linux client van Eve draaide altijd al onder Wine. Deze werd meegeleverd, geconfigureerd en wel. Als je in de installatie map gaat kijken kom je al de wine drive structuur tegen.

Naast dat je het nu zelf moet tweaken veranderd er dus al niet veel.
CCP heeft het een kans op Linux gegeven. Kennelijk was er onder de doelgroep "Gamers die hun spellen onder Linux willen draaien en een spel als EVE leuk vinden" niet genoeg vraag. Goed dat ze het geprobeerd hebben.
Heel goed zelfs! Alleen jammer dat ze 1 van de weinigen zijn. Bij een groter aanbod zou het wellicht interessanter voor gamers zijn om over te stappen naar Linux al dan niet dual-boot met MS-windows. Momenteel is het aanbod van recente games daar simpelweg te klein voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True