Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Uitgever Ubisoft trekt de stekker uit de gratis speelbare mmog Shadowbane. Op 1 mei zullen de servers offline worden gehaald. Shadowbane startte in 2003, als spel waar destijds een maandelijks bedrag voor moest worden neergeteld.

ShadowbaneDe mededeling op de Shadowbane-website is uitgebreid, maar de boodschap is simpel: Ubisoft stopt met de mmog. De servers waarop het spel wordt gehost, worden op 1 mei offline gehaald. Het spel werd in maart 2003 gestart als een mmog waarvoor een maandbedrag moest worden neergeteld. In maart 2006 besloot Ubisoft al om Shadowbane gratis speelbaar te maken. Inkomsten moesten voortaan worden gegenereerd uit advertenties, die zichtbaar zijn tijdens het in- en uitloggen en op de momenten waarop de speler dood gaat in de game.

Shadowbane is gemaakt door het Amerikaanse Wolfpack Studios, dat een jaar na de lancering van Shadowbane door Ubisoft werd opgekocht. Shadowbane was een van de eerste mmog's waarin de nadruk werd gelegd op player-versus-player-gevechten. Daarnaast viel Shadowbane op doordat spelers invloed hebben op het uiterlijk van de spelwereld. Delen van de wereld kunnen worden gesloopt, iets wat zelfs in de meest recente mmog's nauwelijks mogelijk is. Ubisoft haalde in maart 2008 de servers van Shadowbane al korte tijd offline, voor de Shadowbane Reboot waarin technische verbeteringen aan de engine werden aangebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ik heb de beta gespeeld en het viel erg tegen (veel beloftes die werden gemaakt door de devs die niet of zeer matig terug kwamen in het spel) maar er zitten unieke delen in het spel waaronder het bouwen van steden wat later door andere MMO's, zoals Horizons en Age of Conan, is getracht over te nemen maar geen enkele MMO is sinds Shadowbane zo uniek geweest als het aankwam op het bouwen, onderhouden en veroveren van 'player-run cities'.
Ik heb dit gespeeld een paar maanden nadat het uit was. Op zich best leuk maar heel moeilijk om te starten.

Er was op dat moment al n groot gilde dat de baas was op de server. Ze hadden een stad in het beste gebied en controleerde alle belangrijke spawns. Gildes die niet deden wat er werd gezegd werden medogeloos uitgemoord en hun stad werd vernietigd. Iedere poging om een nieuwe stad te bouwen werd daarna met de grond gelijk gemaakt.

Dit heeft geleid tot een "oorlog" die maanden heeft geduurd. Als klein gilde is onze stad verschillende keren vernietigd. Op een moment zijn we overgestapt op een hit en run oorlog. Snelle aanval op steden een aantal gebouwen vernietigen en weg wezen als de verdediging komt. Na een aantal maanden heeft dit er toe geleid dat het grote gilde uit elkaar viel. Het kan erg demotiverend zijn om te vechten tegen een tegenstander die niet wil vechten.
Daarna was het ook snel weer over met dit spel. De spanning was er vanaf nadat er geen grote tegenstander meer was om tegen te vechten.

[Reactie gewijzigd door Ryack|IA op 20 april 2009 11:21]

Had er nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.
Wel jammer.. ziet er wel redelijk uit voor zo'n oud spel.

(http://chronicle.ubi.com/Screenshots.php)

[Reactie gewijzigd door J4RnO op 20 april 2009 10:59]

Persoonlijk vind ik het er niet uit zien, geld ook voor World of Warcraft. Welke ik dus ook daadwerkelijk heb gespeeld. (Shadowbane heb ik nog nooit van gehoord :?).

Mijn vraag is dus ook, zijn er ook daadwerkelijk MMOG die er wl zeer strak uit zien? In FPS shooters zijn de graphics altijd om bij te kwijlen :9~ maar bij MMOG wil dat niet erg lukken... Waarom niet?
Men wil met dat soort betaalde diensten een zo groot mogelijk publiek trekken. Als je te hoge eisen stelt aan je game loopt je dus inkomsten mis omdat de helft (of meer) van je doelgroep een te zwakke pc heeft...
daarvoor hebben ze settings uitgevonden... Zodat de mensen die niet zo'n snelle pc het spel op lagere kwaliteit kan spelen. En de mensen die wel een snelle pc hebben de game gewoon op ze max kan spelen... Een compleet onzin argument dus...
Je kunt nou wel een mooi spel gaan maken, met gfx die de lat nog hoger leggen dan die al is, maar wat heeft het voor zin als het gros van de gamers het toch niet kan bezichtigen zonder gerriteerd te raken door de lage fps. Dat is dus alleen maar weggegooid geld voor de ontwikkelaar, bovendien moet de consument weer langer wachten voor het spel af is.

Ik ben het wel degelijk eens met M-Opensource, als die MMOG's zo zwaar zouden zijn als First Person Shooters, zouden alle kinderen van onder de 13 jaar met hun afgedankte brakke pc die ze van hun broer hebben overgenomen het niet eens spelen. Terwijl het toch een vrij grote doelgroep is voor MMOG's.

World Of Warcraft kan ik zelfs nog op mijn laptopje van 4 jaar oud vloeiend spelen, terwijl dat met CoD2 nog maar traag gaat. CoD2 mocht meteen weer verwijderd worden, terwijl World Of Warcraft er gewoon op kon blijven.

Bovendien zijn de werelden van MMOG's niet te vergelijken met die van FPS'en. Deze zijn anders opgebouwd, en zodoende veel groter. Waar je bij CoD2 in nog geen minuut aan de andere kant van de level bent, ben je bij WoW na een dag lopen (zonder mount) nog niet eens aan de andere kant van de level.
jah maar... ik heb een 486DX en het spelletje ziet er bij die kameraad van mij 100x mooier uit... Wat een K-spel, waarom kan het bij hem wel en bij mij niet... ik speel het NOOOOOOOOOOOOOOOOOIT weer... Wat een slecht geoptimaliseerd spel zeg...

klinkt stom... maar zo gaat het wel...
De reacties op je post gaan vooral over inkomsten en een zo groot mogelijk publiek, maar voor iedere hele sexy, bekwijlbaar stukje spel, moet natuurlijk ook een enorm stuk content worden gedownload. Het verschil tussen een character settings van 200 kb en 500 kb (ik zeg maar wat, geen idee hoe groot die settings echt zijn) lijkt niet zo groot, maar als je honderdduizenden gamers op je servers hebt lopen, dan tikt het toch aardig aan...
Nog altijd beter als Runescape als je het mij vraagt, als je dat ziet en het met mijn pc bespeelt kun je je wel omleggen :9
Maar ja, ik had er dus ook nog nooit van gehoord..
Misschien hadden ze het beter een beetje kunnen promoten.
Volgens mij hebben ze ook niet veel geld in marketing gestoken.
Deze titel is mij namelijk kompleet voorbij gegaan...
Dit spel zegt mij ook helemaal niets om eerlijk te zijn, ik kan trouwens wel veel spellen qua titels, maar van dit spel heb ik van me leven niet gehoord.

En inderdaad J4RnO, dit spel heeft nog goede beelden, ik zou zo zeggen zet het naast WoW en zoek de verschillen.
Onzin, alle screenshots zijn gewoon vlak met wat 3D objecten erop. Helemaal geen relief in de landschappen. gewoon een vlak terrein en sproei er in top-down view wat 3D objecten op. Wow heeft duidelijk heel wat meer aandacht gestoken in de omgevingen.
Jammer, maar begrijpenlijk, als Ubisoft niet meer genoeg inkomen weet te genereren uit deze MMO, door een terug lopend gebruikers aantal bijvoorbeeld dan komt er en punt waarop de steker er uit moet.

Ik heb de game geloof ik wel eens bekeken maar als dat zo is heeft het duidelijk niet mijn aandacht getrokken anders had ik het vast wel eens gespeelt.

Dat reboot verhaal hoe zit dat eigenlijk, ik ben van bijvoorbeeld EVE gewent dat het iedere dag een uurtje uit gaat (11:00 tot 12:00) voor patches het eventuweel vervangen van hardware en andere onderhoudes werkzaam heden. Meestal duurt zo iets niet meer dan 15 minuten maar officieel staat er een uur voor. Een expansion (2x per jaar) betekend dat de servers tot wel een 24 uur uit de lucht zijn.
Betekend dat dat er in al die tijd maar een grote patch is geweest voor Shadowbane? Of zijn er wel meer grote patches geweest maar was het maar een keer nodig om echt de steker er uit te trekken?
Ik herinner me een review toen het uitkwam. Als ik het niet vergis, draait het vooral om PvP.. En kon het nogal moeilijk zijn voor beginners omdat er straffeloos gemoord kon worden.

En voor diegenen die zeggen de graphics redelijk waren voor die tijd, de engine is wel recent gepdate (zie post).

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 20 april 2009 11:12]

@Ryack dat klinkt onwijs gaaf hoe jij het zo overbrengt imo :P ik heb al bijna zin om het spel te spelen als de servers niet offline worden gehaald.

Mjah all great things come to and end.

@THAiSi, je hebt nu wel zeker een dergelijke computer nodig als je WoW wilt spelen, Ik had een slappe setup waarmee ik wow nog redelijk kon spelen totdat de nieuwe uitbreidingsset kwam.

Overal lag en ik kon gewoon niet meedoen aan de ''raids'' omdat er gewoon teveel op mijn scherm gebeurde, nou geweldig dat WoW er nu mooi uitziet maar wat heb je eraan als je niet fatsoenlijk kan spelen?
wil je een MMORPG met goede Graphics, en ook nog F2P (free 2 play) is.

http://12-sky2.aeriagames.com/ (gaat CB (Closed Beta) deze maand)

of je kan de Europese versie pakken

http://www.12sky2.com/ (gaat OB (open Beta) deze maand)
Blijft een vervelend iets, games waarbij je afhankelijk bent van 1 host voor de servers. Dan ben je jaren bezig geweest met het opbouwen van een character o.i.d. en ben je dat in 1 klap kwijt omdat er besloten wordt dat het niet langer rendabel is.

Natuurlijk wel logisch allemaal, maar daarom niet minder vervelend. Bedenk maar eens wat dit bij WoW of EVE zou betekenen. ;)
Blijft een vervelend iets, games waarbij je afhankelijk bent van 1 host voor de servers. Dan ben je jaren bezig geweest met het opbouwen van een character o.i.d. en ben je dat in 1 klap kwijt omdat er besloten wordt dat het niet langer rendabel is.
Het algemene probleem van Software as a Service.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True