Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

De mmo-in-space Jumpgate, die in 2001 op de markt kwam, keert later dit jaar terug terug als 'Jumpgate Evolution'. Uitgever Codemasters zal het opgepoetste multiplayerspel in Europa en de Verenigde Staten op de markt brengen.

NetDevil De Amerikaanse ontwikkelaar Netdevil gaat zijn mmo Jumpgate oppoetsen. De nieuwe versie zal later dit jaar als Jumpgate Evolution door Codemasters op de markt gebracht worden. Het in 2001 verschenen Jumpgate was voor Netdevil de eerste game, die door een team van slechts zes man werd gemaakt. De mmo speelt zich af in de ruimte, waarbij spelers met ruimteschepen kunnen handelen en vechten. Het opvallendste kenmerk is de besturing van de ruimteschepen: Jumpgate speelt als een flightsim en niet als een rpg. De vaardigheden van de piloot zijn belangrijker dan de kenmerken van het schip. In het nieuwe Jumpgate Evolution wil de ontwikkelaar meer actie bieden, al is nog niet bekend hoe dat vorm gaat krijgen. Wel is bekend dat de nieuwe versie drie speelbare rassen krijgt, dat Netdevil een geheel nieuwe grafische engine in het spel stopt en dat de kunstmatige intelligentie onder handen wordt genomen.

Mike Hendrixen van uitgever Codemasters meldde aan Tweakers.net dat voor het spelen van Jumpgate Evolution een abonnement moet worden afgesloten en dat de prijzen vergelijkbaar zullen zijn met die van andere mmo's. Hij liet bovendien weten dat het spel gehost zal worden in het serverpark waarop ook Lord of the Rings Online draait, wat wil zeggen dat het spel op Europese servers gespeeld kan worden. Er zal een open bŤtatest gehouden worden.

Het uitgeven van Jumpgate Evolution past in de strategie van Codemasters, dat in 2005 aankondigde zich op de snelgroeiende mmo-markt te zullen storten. De resultaten van dit beleid zijn wisselend. Games als Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar en Dungeons & Dragons Online: Stormreach zijn succesvol, maar mmo's als Archlord en Fury doen het minder goed en de uitgever moest het systeem van maandelijkse abonnementen voor die spellen al snel laten vallen. Beide games zijn nu gratis te spelen.

Jumpgate Evolution Jumpgate Evolution Jumpgate Evolution Jumpgate Evolution Jumpgate Evolution
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

De vermelding dat Codemasters het p2p (pay to play) systeem heeft laten vallen omdat er te weinig spelers waren klopt niet echt. Voor RF-Online bijvoorbeeld is dit gebeurd onder dwang van de ontwikkelaar CCR, waar er nu een cash-shop ingevoerd is.

CCR is een Koreaanse developer en in Korea werken bijna alle mmo's met een f2p systeem waar er een cash shop gebruikt wordt. Indien Codemasters de licensie op het spel voor Europa en de VS wou behouden waren ze gedwongen (tegen hun zin in) dit systeem hier ook toe te passen.

Ze halen er overigens even veel tot meer geld uit dan met een p2p systeem.
Lijk mij zeker een vette game. Is er iemand die de vorrige al gespeeld heeft? En is er al een release date bekend? Ik vond zelf Freelancer heel vet. Het is dan wel geen MMO maar online was hij toch heel vet speelbaar. Heeft het hier wat van weg?
Ik heb in een ver verleden de betatest van het orrigineel gespeeld.

Het grootste probleem, wat gelijk de grote kracht is tegenover EVE-online is dat je een ruimteschip direct bestuurd. Dus een joystick in je handen en vliegen maar. Het nadeel wat hierin inherent is, is dat je je schip niet met rust kan laten. Je kan niet even zeggen 'vlieg naar waypoint'. Je moet immers je schip zelf besturen. Ik hoop dan ook dat ze in deze versie een autopilot inbouwen om dit grote nadeel eruit te halen. Aan de andere kant, het leuke van de game is dat je echte dogfights kan houden. Je voelt je dus veel meer de persoon die je speelt dan iemand die met een 'pop' speelt.

Het spel maakt wel kans, als ze er de juiste marketing spin aan geven. Als ze het presenteren als een 'privateer-online' hebben ze als snel een grote potentiele klantgroep.

De GFX moeten ze trouwens behoorlijk updaten. Zelfs in 2001 waren de graphics al niet echt state-of-the-art.

Overigens waren er nog wat meer problemen met de game. Dingen die, zoals ik het zie, vooral door het kleine dev-team komen. De game draait bijvoorbeeld voor een groot dele op handel. Dus spullen kopen bij station A, en verkopen bij B. Er was echter nergens een register van actuele of zelf maar gemiddelde prijzen van producten. Hoge winstmarges halen was dus een kwestie van geluk. Erg frustrerend als je net 2 uur onderweg was. Iemand had toen zelf een tool ontwikkeld om de prijzen af te tappen uit de game. Later heeft de ontwikkelaar deze gegevens wel beschikbaar gesteld, maar dat was eigenlijk al te laat voor veel spelers.
Er zijn/waren meer van dit soort problemen. Nu Codemasters de fakkel overneemt hoop en verwacht ik dat het team wordt uitgebreid. Net in dit soort dingen, die met een groter team makkelijk te voorkomen zijn, can Codemasters hun meerwaarde laten zien.

[Reactie gewijzigd door ShadowLord op 29 januari 2008 11:37]

Bedankt voor de info! Ik moet zeggen dat ik nu wel erg niewsgierig ben geworden en dat ik hem toch ga proberen! Jammer genoeg heb ik zelf nooit EVE gespeeld en ik ben bang dat dat nu een beetje te laat is. Ik zou ook niet weten hoeveel het kost om dat spel te spelen ( niet dat geld een rol is, maar ik ben dat elke maand betalen een beetje zat, heb zelf veel WOW gespeeld en als je is een keertje een week niet kon spelen betaalde je er wel mooi voor). Maar goed ik ga het afwachten en nogmaals bedankt!
Vanaf een tientje per maand, als je jaar abo neemt, paar euro duurder als je los per maand online tijd koopt.

EVE vind ik persoonlijk een gaaf spel, maar het kan vervelen. Je hebt een zooi stations met Agents erop welke je een missie geven (Assault/delivery zijn meeste). Je krijgt standing voor missies, met hogere standing krijg je betere Agents.

Je hebt een Character sheet, hier staan je skills in van je personage, deze kan je bijleren door max 1skill per keer tot lvl 5 te trainen. Je kan vrijwel elke skill kopen, skills van een ander ras kan je door iemand anders laten kopen. Met genoeg skillpunten kan je weer andere scheepjes kopen, zwaardere guns fitten, shield/armor/hull spullen kopen. Daarna als je wat sterker bent kun je PVP of PVE doen in groepen, dat maakt het wel tof. Ieder heeft eigen schip, dingen zullen niet snel hetzelfde zijn, ontzettend veel tweak mogelijkheden, drang om te verbeteren is groot.

Toch verveelt het me na een paar uur. Ik kan niet bijvoorbeeld een zondagje gaan EVE-en, iets dat met bijvoorbeeld Wing Commander III of IV of V (Prophecy) wel kon. Een enorme lading aan spanning krijg je alleen als je hull-dmg krijgt, je schip is duur, die moet niet kapot. Maar ook weer te verzekeren, dus eigenlijk nooit echt naar als je schip kapot gaat. Als je maar geld hebt. Gaat ook je Pod kapot (gebeurt niet zomaar in missies) dan zul je nieuwe Upgrade Augmentations moeten kopen welke je +skills geven zoals Memory of Intel.Groot voordeel, ruimte is groot. Bij Wing Commander start je vanaf dezelfde basis, bij EVE vanaf een station waar jou Agent huist. Bij Wing Commander leer je NPC's kennen, bij EVE een verhaal dat je kunt lezen of niet.

En hoe heet dat nog oudere spel ook alweer. Je vliegt in een scheepje, meestal snel op lage hoogte over een planeet of maan. Supersnel schieten, eindbaas, alles in blokkerig 3D. Vooral die lava-planeet was listig... hoe heet dat nou.. denk denk... Uiteraard met Joystick!
De nieuwe graphics lijken een aardige stap in de goede richting te zijn, als je de site bekijkt, maar inderdaad, dat mocht ook wel, daar het al een stuk minder was dan bijvoorbeeld WC:Prophecy uit 1998.
Het is jammer dat Chris Roberts niet weer eens bezig wil gaan met een echte spacecombat game. Al wat hij maakte veranderde in goud zo ongeveer. Freelancer was helaas zijn laatste product wat dat aangaat. Een Freelancer of Privateer MMO zou zeker geen gemis zijn in het genre in ieder geval, zelfs als het zonder Chris Roberts als drijvende kracht is.
En toch zal het de sfeer van Freelancer niet halen, zoals velen proberen.
Misschien dat Infinity het kan. : http://www.infinity-universe.com/Infinity/
Ik loop me zelf een breuk te zoeken naar een full download, maar kan alleen een 2.1 naar 2.2 patch link vinden ??
Klopt ... op de Development pagina staat ook:
The game is currently in early development, and no playable version has been released yet.
Infinity is nog enorm in ontwikkeling.

Er werken een paar mensen aan en ze verwachten in ieder geval nog een jaar of twee bezig te zijn. Ik ben bang dat ze nodig eens aan de gameplay moeten gaan sleutelen en wat werkends laten zien, naast deze Combat-preview.

Ben in ieder geval erg benieuwd naar het Freelancer-MMO gevoel, lijkt me echt het einde :)
Hoe weet jij dat nu al? Ben je misschien helderziend?

Maar goed, zo sfeervol vond ik Freelancer nou ook weer niet hoor.
Als je het vergelijkt met de voorganger (Starlancer) dan bood Freelancer een nogal dood en oninteressant universum. Ook qua multiplayer, geloofwaardigheid en verhaal was het een flinke stap terug, maar de muisbesturing was wel een leuke toevoeging.
Een dood en oninteressant universum?!?

Sorry, maar vergeleken met welk space-spel ook dat ik in de jaren gespeeld heb, is Freelancer de enige recente geweest die elk sterrenstelsel als een uniek sterrenstelsel had. Heb Freelancer minstens drie keer opnieuw doorgespeeld.

Overal en bij iedereen was er een verhaal, iets te ontdekken, te vechten of te bekijken. Vergelijk 't eens met Eve-Online. Prachtig spel ook, halfjaar gespeeld, maar elk systeem bestaat uit een zon (of twee) met planeten, stations, asteroide-gordels, zo nu en dan een Exploration-site of Deadspace-complex. In Freelancer was elk systeem uniek, dat heeft geen ander spel weten te evenaren (naar mijn idee).

Mooiste voorbeeld daarvoor: Space Force Rogue Universe
Elk systeem hetzelfde: Zon, Station, AsteroÔdes, Vijanden... :/

Hopelijk komt er wel weer eens een keer een spel zoals Freelancer of Earth&Beyond waarbij overal wat te zien en te ontdekken is, met meer Speler-skills dan Eve-Online.

--
Edit: Inderdaad is Eve-Online veel spannender om in rond te vliegen met al die onbekende corps, maar dat kun je beter pas na een half jaar doen. Darkstar was geloof ik die ik bedoelde met 300 identieke zonnestelsels. X2 en X3 zijn leuk, maar hebben een ongelooflijk laag tempo en gaan meer om je eigen economie te creŽren. Sinds Freelancer is naar mijn weten geen echte goede First-Person-Space-Action-Etc.-Game geweest :)

[Reactie gewijzigd door IceEyz op 29 januari 2008 14:53]

In vergelijking met pakweg een Starlancer, Freespace 2, X: The Frontier (zo heette dat toch?) of Independence War had Freelancer een niet bijster interessant universum. Dan doel ik niet per se op de omgevingen en random encounters, die waren uiteraard goed gedaan, maar meer op de achtergrond van het geheel. Wat dat betreft was EVE juist aanzienelijk interessanter (en vooral spannender) om in rond te vliegen en kennis te maken met al die corporations, alliances en rassen.

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel recente space games gespeeld (wel het belachelijk slechte Space Force, helaas) maar ik dacht dat Darkstar One en (vooral) X3 juist in dat universum-weergave aspect toch minstens op Freelancer niveau zaten?
Je hebt het over achtergrondverhaal en zo, he. Maar Freelancer had telkens unieke systemen, ik denk dat IceEyz dat bedoelt. Al die andere spellen hebben gewoon een zon met planeten rond, net hetzelfde als het vorige systeem. Maar in Freelancer heb je telkens unieke zonnestelsels. (ook al zijn de missies daarbij oersaai, op het hoofdverhaal na)
vond freelancer maar matig en veel te arcade.
Eindelijk weer een mogelijkheid om een echte simulation-MMO te spelen. EVE online is een mooi spel wanneer het om spacebased gaat, maar het mist de actie van spellen als Wing Commander en Privateer. Aangezien er geen enkele echte concurrent is in dit segment van de MMO's, kan het best eens zijn dat het spel een redelijk succes wordt (en dan heb ik het niet over WoW-cijfers, maar als het al een paar honderdduizend spelers kan krijgen is het al een succes, zeker als het ontwikkelingsteam nog klein is.)

Persoonlijk zou ik nog liever zien dat EA alsnog doorgaat met de ontwikkeling van Privateer Online, maar ik vrees dat day slechts dromen zullen blijven.
Persoonlijk zou ik liever zien dat dit een succes word dat dat EA met een of andere Space MMO komt waar ze na zoveel tijd ineens de stekker uittrekken (Earth & Beyond anyone?).

Begrijp me niet verkeerd hoor, EA maakt leuke games, maar de support vind ik bagger.
Jumpgate ziet er vet uit , Hoop dat het wat weg heeft van Eve online

Is er al info bekent over de systeem specificaties ?

[Reactie gewijzigd door Dreams Software op 29 januari 2008 11:03]

volgens mij is jumpgate meer een soort Xwing vs tie fighter met handel erin dan eve online dat meer een MMO is met een spacejasje. Dit is meer op fliegen gebaseert daar heb even geen "last" van dat is gewoon afstand houden en knallen met die guns.. :) wel lekker trouwens...

Eve het ultime tweakers spel :)
Als de besturing hetzelfde blijft als de oude versie van Jumpgate dan deze het beste te spelen zijn met een joystick. Als je bijvoorbeeld gas geeft om naar voren te vliegen zal de snelheid toenemen zolang je gas blijft geven. Om dan weer op tijd te kunnen stoppen zal je weer genoeg gas in de tegenovergestelde richting moeten geven. Dit maakt het landen op een station bijzonder lastig.

EVE online zou trouwens ook joystick dungeons krijgen (in de verre toekomst).
De besturing blijft niet helemaal hetzelfde. Onlangs hadden de makers een uitgebreid interview met MMORPG.com - daarin kwam naar voren dat het oude besturingssysteem behouden blijft, als een optie voor de gevorderde speler. Verder is er een nieuw besturingssysteem ontwikkeld om het wat meer newbie-friendly te maken... dus met muis en tobo, waarschijnlijk a'la freelancer (echt veel detail gaven ze niet).

Je kan wel on-the-fly switchen en blijkbaar hebben beide modes zo hun voordelen, dus dat kan nog wel leuk worden in die intense online dogfights :)

[Reactie gewijzigd door Droniac op 29 januari 2008 13:59]

ach eenmaal gewend zijn die newtonian physics helemaal niet lastig. je kunt er geweldige manoeuvres mee uithalen.

mmm denkt terug aan i-war 2.. vlucht vlucht, 3 bogeys op de hielen.. meh je denkt dat je me tuk hebt? main thruster uit, draai, hey ik vlieg achteruit :D *klik* bombs awaaaaaay ;) *zwaai*

niet te vergeten strafen met een ruimteschip *grin*
Ja en dan vooral het gedeelte dat je LDR aan en uit kon zetten terwijl je al was versneld tot vele duizenden kilometers per seconde.

*Pats boem, snelheid nul*

*badguys razen met vele duizenden kilometers per seconde langs je heen*

*zwaai*

Doet me denken aan dat spaceballs gebeuren dat Spaceball One langs die vliegende camper raast en volledig het spoor bijster is. :+
Geweldig, een mmo waar het meer om de flightskills van de piloot gaat dan de uitrusting en daar gaan ze nu meer actie in stoppen... sorry ik zie het geen success worden.
Je moet kiezen, of actie of simulatie.

Hier, gratis tip:

De mensen die bij jullie zitten houden kennelijk meer van vliegen en minder van het mmo actie gedeelte. Ga eens met MickeySoft praten en zet de echte Flightsimulator op als massmultiplayer omgeving. Kun je alle vliegtuigfanaten wereldwijd bij elkaar brengen.
Ophouden met actie er omheen bedenken of handelachtige componenten.
Rating voor de daadwerkelijke vliegkunsten, en vlieguren. Vervolgens spelen mensen daarmee landen/trajecten/banen/vliegtuigen vrij. Af en toe een wedstrijd opzetten, kunnen mensen een titel veroveren. Daar willen ze vast wel een 10 of 15 euro per maand voor betalen. Lijkt me dat er een aardige doelgroep voor is en mooier, nog geen concurrentie.
Microsoft heeft al iets uitgebracht waar je half aan refereert. Voor zover ik kennis heb van Flight Simulator X, zit daar gewoon een online mogelijkheid in.

Verder zijn er enorm veel communities die in competitieverband ook vliegen over bepaalde trajecten waarbij verbruik, vlieg-schema etc. allemaal factoren zijn voor het behalen van een titel/overwinning.

Maar ja, blijkbaar heb je andere ideeen over wat een MMO kan/doet ten opzichte van een ultra-realistisch vliegspel als Flight Simulator.
Toch vind ik dit niet helemaal waar. Ik vond zelf de besturing in Freelancer geweldig. En het lijkt mij ook heel erg gaaf om dit met meerdere mensen te kunnen delen. Of onderdelen te ruilen en dat soort dingen. Geweldig! een Dog fight waarin jij met je (laten we het maar ff guild noemen) tegen die van mij. Tientallen schepen tegenover elkaar, wachtend op het eerste schot wat afgevuurd word.
Ho zeg, hopelijk wordt dit iets. Ik hou wel van eve-online, maar echt controle over je ruimtetuig hebben en grote dogfights lijken me best interessant !
Een Space MMO.... de meeste games in dit genre worden niet te populair en raken in de vergetelheid... ook zal ie moeten opboksen tegen gevestigde orde EVE Online, die ook net flinke upgrades heeft gehad.

Ben benieuwd of het een 2e keer wel overleefd...
Nee, nog een spel met elfjes, orc en dwergen zou anders wel populair worden, en vooral niet hoeven opboksen tegen de gevestigde orde van WoW :)

Ik denk niet dat het subgenre hier zal bepalen of het een succes wordt of niet, en sowieso lijkt me dit iets spannender als EVE online in gevechten omdat je je eigen schip kan sturen.
Mwoa tussen EVE Online en Jumpgate Evolution klinkt het laatste toch een stuk interessanter (en ik speel nu EVE). Directe controle over je ruimteschip en player skills ipv. character skills, veel beter! Nu moet het nog wat toegankelijker dan Jumpgate eerst was en dan heb je een goed spel :)

Ik ken vrij veel EVE spelers die zo over zouden stappen op een degelijke space MMO met directe besturing. Bovendien heb je nog de groep van ex-Earth & Beyond spelers die op zo'n soort spel wacht.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 29 januari 2008 12:19]

Juist, ik ben een ex-eab speler en dit ziet er wel erg interessant uit ! Ik mis echt de directe controle in Eve-online.
enige reden dat ik eve niet speel (los van de betaalmogelijkheden) is dat er geen space flight in zit. een space mmo maar geen spacers hmmmm.. dit klinkt dan een stuk interessanter.

los daarvan is elke mmo imho welkom die het meer moet hebben van playerskill dan levels, kit en teveel tijd.
Ik heb de orginele JumpGate gespeeld. Ik waardeerde hoe de besturing werkte: wilde je remmen dan moest je je schip draaien en vol gas geven. Erg realistisch in de ruimte.

Maar wat betreft inhoud en speelstijl leek het veel te veel op Eve-Online. Dit spel speel ik nu en ik verwacht niet dat JumpGate wat betreft omvang, complexiteit en speler-interactie daar ook maar bij in de buurt komt.

Leuk initiatief, maar ik blijf voorlopig Eve-Online spelen.
Ooo, JumpGate komt terug?!
* StarLite poetst zijn hitmans weer op en zet zijn flashfires klaar :P
Wat heb ik dat veel gespeeld vroeger zeg, vanaf de beta tot een klein tijdje voordat de europese server sloot.
Zo te zien aan de paar screenshots is het spel wel enorm veranderd, ik vraag me ook af of het nog steeds Jumpgate is, of dat ze puur alleen de naamsbekendheid gebruiken voor een nieuw spel wat er een beetje op lijkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True