Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Ontwikkelaar Realtime werkt aan zijn eerste mmo-game genaamd All Points Bulletin. Het spel moet een combinatie worden tussen de actiegame Crackdown en de shooter Counter-Strike. Het doelloos verzamelen van voorwerpen is er volgens de ontwikkelaar niet meer bij.

Het spel, kortweg APB, is bedacht door Dave Jones, die eerder verantwoordelijk was voor Grand Theft Auto. In het spel kruipt de speler in de huid van een agent of crimineel. Volgens Jones zullen vooral de schietelementen en achtervolgingen doen denken aan een potje Counter-Strike.

De spelbedenker vindt dat mmo’s en rpg-spellen ten onrechte onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. APB neemt de vrijheid uit spellen zoals GTA en Crackdown, en plaatst deze in een multiplayer-omgeving, aldus Jones. Jones laat het spel bovendien plaatsvinden in een moderne wereld, meldt gamesite Joystiq.

Volgens Jones is het verzamelen van voorwerpen en afslachten van grote aantal vijanden om verder te komen niet aan de orde. Dit is iets dat in een mmo zoals World of Warcraft wel voorkomt. Om dit te voorkomen heeft Jones naar Counter-Strike gekeken en geprobeerd meer variatie in de missies te creŽren.

De voortgang in het spel wordt niet uitgedrukt in statistieken, zoals concurrent World of Warcraft en veel andere mmo's dat doen, maar door middel van nieuwe aanpassingsmogelijkheden voor het karakter. Zo begint de speler het spel in een wit T-shirt en hebben ervaren spelers de beschikking over verschillende accessoires en kledingmogelijkheden. Ook kunnen spelers hun eigen karakter samenstellen. Zo zijn kenmerkende elementen als jukbeenderen, wenkbrauwen en haar aan te passen. Ook kunnen er littekens, sproeten en tatoeages op het karakter worden aangebracht.

De makers geven de speler dezelfde vrijheid bij het samenstellen van een auto. Hierbij is een zelfgemaakt logo zowel op de auto als kleding te plaatsen. Auto's worden geÔntegreerd met de sociale muzieksite Last.fm, waardoor het mogelijk is om je eigen muziekcollectie te beluisteren.

Ontwikkelaar Realtime Worlds wil het spel in 2008 uitbrengen voor de pc en Xbox 360.

APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot APB - screenshot

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

dit lijkt best veelbelovend, de ideale GTA achtigge game zou voor mij GTA SA/VC/IV worden, maar dan online met een corporatiesysteem als in EVE online.
Je hebt dus hele grote bendes met hun leiders, die dan bijvoorbeeld grote gebouwen in de stad kunnen kopen als hoofdkwartier.

Wat me ook tof lijkt mits goed uitgewerkt is een wat realistischere gameplay, het hoort niet aan de orde van de dag te zijn dat er overal schietpartijen plaatsvinden, en het moet wel veilig zijn voor een beginner om over straat te lopen op gewone plaatsen.
Het moet dus niet erg lonend zijn om dus zomaar iedereen neer te schieten, dat kan worden gedaan door intelligente NPC's waarvan zegmaar 1 op de 3 oid een schietpartij zou reporteren aan de politie(al dan wel niet gespeeld door echte spelers) die dan actief op zoek gaan naar de dader, dus geen ontzettend domme politie die het na 10 min achtervolging maar opgeeft.

Aan de andere kant moet het ook geen utopia worden
je moet de supermarkt in kunnen zonder neergestoken te worden, maar vrij en blij rondhuppelen door een donker steegje zou wel weer gevaarlijk moeten zijn.
Het moet ook voorkomen worden dat de bevolking van de stad volledig bestaat uit gangsters en criminelen, daarom zou de game opgesplitst moeten zijn in meerdere servers met elk maximaal (ik noem maar wat) 500 spelers waarvan het de vaste wereld is.
De stad zal dus vooral vol zijn van NPC's, mensen waar je nooit wat mee te maken zult hebben die gewoon elke dag naar hun werk gaan en savonds terug naar echtgenoot en kinderen.

Het word allemaal nog toffer, maar nog moeilijker om goed te implementeren als spelers echt dood kunnen(dit zou wel heel zeldzaam zijn, vooral in het begin), en er geen experience is zodat mensen geen andere mensen gaan vermoorden omdat zij daar zelf beter op zouden worden, en geen skills(behalve mischien dingen als fisieke kracht en snelheid)
Dit zou het mogelijk maken voor een beginner om een grote gangleider te vermoorden in theorie, net als in het echt.
Maar een gangleider zou nooit ongewapend(zn wapens zijn natuurlijk ook veel beter) en zonder bodyguards over straat gaan, en een infiltratie van een hoofdkwartier van zo'n gang om vervolgens de leider te vermoorden zou ongelooflijk moeilijk moeten zijn en het zou super goed georganiseerd moeten zijn.

maargoed, ik droom lekker verder.

[Reactie gewijzigd door Abstrakt op 25 februari 2008 21:40]

Ik droom met je mee!

Stel je voor, iemand werkt zich met behulp van een clan helemaal op tot mafiabaas van een "family". Een andere clan kan dan gaan rivaliseren, territorium inpikken etc. En jij, als newbie zou dan vriendjes kunnen worden met de ene clan, infiltreren in de andere en dan als het moment daar is de baas omleggen.
Of je sluit je aan bij een "vigilante" clan en je gaat de misdaad bestrijden ofzo :9 En je kan natuurlijk ook een clan beginnen die zich specialiseert in het beschermen van "belangrijke personen". Een soort escort the VIP CS idee maar dan veel uitgebreider.
Of een uitgebreid terroristisch netwerk oprichten :P

En als je nou veel kleding hebt vrijgespeelt kan je altijd nog de spion gaan spelen. In je nette pak een bank binnenwandelen en dan later met je team 's nachts de bank overvallen ofzo...

Wat je zegt is ook interessant. Dat niet iedereen overal maar met wapens kan gaan rondlopen, maar ze wel zou kunnen verbergen. Stel je voor, loop je per ongeluk het verkeerde steegje in waar op dat moment een gangwar aan de gang is. Jij trekt ook je wapen en kiest een kant, of je schiet ze allemaal neer :+

Als je nou doodgaat zou het wel een idee zijn om dan in een bepaald gedeelte van de stad terecht te komen waar je niet dood kan, een soort veiligheidszone. Of je komt, ŗ la WoW, op een begraafplaats.

*dagdroomt*
Als het nu eens echt goed uitgewerkt wordt lijkt het me wel vet.

Keihard rondracen achter iemand aan (NFS), uitsappen, schiet gevecht ala (CS) (plz plz ook headshots, of iig dat een HS meer schade doet dan op een kleine teen!)

En dan nog wat missies en objectives, en het lijkt me wel wat. Ik mis eigenlijk wel een game, met goed schietwerk (waar GTA eigenlijk de mist in gaat door het gebrek aan precisie op de PC) en goed racewerk. (liefst nog een paar tikkeltjes realistischer dan NFS/GTA, meer richting LFS bijvoorbeeld :-) )

En dat dan ook nog allemaal online (hopenlijk zo lag-loos mogelijk) hmm als het echt werkt dan trekt het zeker wel mensen.
Ja, zou wel vet zijn als je zuiniger moet zijn op je auto, maar dat ook de besturing van de auto wat realistischer wordt. Maar meer als NFS:PS dan LFS; gezien veel mensen waarschijnlijk gewoon met tobo of gamepad rijden / spelen. En 't betere richtwerk zou ook fijn zijn; ironsights <3.
Eindelijk. Ik wil al lang eens erg graag een MMO spelen (om het gevoel eens te ervaren), maar behalve fantasy setting is er dus bijna niets te vinden.

En dan bedoel ik nadrukkelijk GEEN fantasy. Eindeloos belachelijke queste'jes voldoen, kinderachtige settings... En op de duur wordt het alleen nog maar een 'stats-spelletje'. Wie heeft de beste stats. Laat mij maar een MMO op skills spelen. (dus niet dat je ťťn of andere rpg-stat moet levellen om headshots te kunnen, die maak ik dan zelf wel)

Het is nu wel eens genoeg geweest met orks, goblins, mages, hocus pocus, dwarfs, ... en een halve WoW encyclopedie moeten lezen om iets te begrijpen van die stats en hoe en waarom ze omhoog gaan, en waartegen ze kunnen gebruikt worden.

Hier zie ik zeker potentie in, GTA meets MMO, daar droom ik al jaren van. En dan betaal ik ook wel de maandelijkse fee, als het spel goed is ga ik daar niet moeilijk over doen.
Als je nu iets wilt dan zou je mischieen eens een planetside trial moeten nemen. Dat is MMOFPS schieten zonder grinden (nouja grinden voor meer specialisaties, maar opzich kan je vanaf het begin een ubergun nemen). Maar het spel is nu sterk verouderd en waarschijnlijk op sterven na dood.
Maar hoe doet men dit met de serverload? Bij First Person Shooters wil je zo min mogelijk 'lag' ervaren. Naarmate er 100< players in zo'n server (MMO), lijkt me het toch moeilijk om een goede, lagloze server te maken. Vooral omdat snelle reacties noodzakelijk zijn in dit soort games, zal het waarschijnlijk een erg zware taak worden om dit spel goed in elkaar te kunnen zetten neem ik aan.

Persoonlijk vind ik het wel een erg gaaf idee. Ik speelde een tijdje terug nog veel SA-MP (San Andreas Multiplayer) alleen omdat je gewoon met 100-200 mensen in 1 server en 1 land rondloopt om elkaar vervolgens dood te schieten of om andere dingen te doen zoals auto's tunen. Dit spel heeft alles zo te zien. Lijkt mij toch erg mooi dit. Hopelijk krijgt GTA:IV net zo'n soort multiplayer-modus.
Serverwijs is wel te doen, zolang ze maar een lokale server maken hier in europa, wat ze vast wel doen. Sorry om nou weer planetside er bij te halen, maar dat spel haalde wel battles met 500+ man op 1 server in het begin, dus dat moet met dit spel ook wel kunnen als ze het maar slim genoeg bouwen.
Dit klinkt een beetje als of het een vreemde mix word tussen een hoop games (GTA, CS, NFS, WOW?)...
Het zal moeilijk zijn om daar een goed en speelbaar spel van te maken dat mensen aan spreekt en daarom ben ik ook bang voor een flop.
Als hardcore First Person Shooter gamer, vind ik meer vrijheid, en een open omgeving nog zo gek nog niet...Maar als unlock mijn jukbeenderen, wenkbrauwen en haar pimpen (???WTF???), zie ik inderdaad niet zitten...
Het kan voor FPS-spelers wel een goed spel worden, als het een soort van good-guys vs bad guys game ala GTA wordt waarin zowel de politie, burgerwacht als de criminelen allerlei upgrades in wapens, armor en mogelijkheden (voertuigen, bevoegdheden enz) krijgen.
Ook moet de mogelijkheid als bad guy bestaan je als good guy voor te doen, bijvoorbeeld door het verbergen van je wapens en overvallen te plegen, andere caracters neer te schieten enz, waarop de politie dan weer moet reageren...(maar dat aspect zal niet in amerika gewaardeerd worden)
Iemand kan zelfs de burgemeester of corpschef, of bende-leider spelen...die het natuurlijk niet lang gaan uithouden, omdat ze een 'high'priority target zijn...(ideetje voor een assasin-missie?)
Al met al, leuk idee..., maar er moet inderdaad wel goed over nagedacht worden voor welk type speler het spel bedoeld is, want hoe groter de Massive Roleplaying game wordt, des te slechter de graphics...Maar ja Operation Flashpoint zag er ook voor geen meter uit en was ook 1 van de beter reality-war-simulators, net als World War 2 online
PS: wat mij wel helemaal tof lijkt is het samen plannen en uitvoeren van een bankoverval, ala in de film heat, en dan een massive vuurgevecht aan moeten gaan met de aangesnelde politie. Dat soort dingen...

@Door PWM
Inderdaad..zoiets, alleen dan nog ala Operation Flashpoint de mogelijkheid hebben te switchen naar First Person-View...dat geeft namelijk dat extra beetje mee realiteit voor FPS-spelers

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 25 februari 2008 15:54]

Je speelt niet alleen kleren vrij. Wat het spel mooi verzorgd is het volgende:

Als een bankoveral word gepleegd door een groepje van bijvoorbeeld 4, dan word de ervaring van die 4 bekeken, en daar agenten aan gekoppeld.

Zo kunnen dus 4 noob overvallers gepakt worden door 1 hele goeie agent. Is het groepje echter zeer ervaren, dan worden er 4 ervaren agenten op afgestuurd, of 8 minder ervaren agenten.

Op die manier is het altijd spannend wat er gebeurd, en door wie of wat je word gepakt.

Ben jij heel erg goed, dan krijg je dus niet alleen uiterlijke kenmerken, maar word je dus ook geacht 1 bankoveral in je eentje tegen te gaan.

Hier een gameplay filmpje van 1 super agent, tegen 4 mindere spelers:

http://www.gamevideos.com/video/id/17692

Het is toch mooi om te zien. 4 spelers zitten in 1 auto. 3 stappen er uit, en de 4de persoon ramt die auto in een etalage. Ze beginnen spullen te pakken, en een vijfde speler krijgt de melding dat hij er heen moet.

GTA als MMO. Heerlijk, en must have voor mij.

[Reactie gewijzigd door PWM op 25 februari 2008 15:47]

Vergeet de Sims niet :9.

Het gedeelte van personages samenstellen is volgens mij daarvan gejat. Auot's samenstellen kon ookal in de NFS series inderdaad. Mijn zusje vind het prachtig om zelf personages samen te stellen. Al denk ik niet dat zij dit spel zal gaan doen.

Bij zo'n spel als dit waar men counterstrike in wil opnemen zou ik eerder weapon mods toevoegen i.p.v. mods voor je auto e.d.. Ik denk dat daar meer vraag naar is.

[Reactie gewijzigd door Swelson op 25 februari 2008 15:25]

Dan moet jij de Sims Online niet vergeten ;)
Lol, iedereen die dus niet in een politie pakje rond loopt door het spel is dus een crimineel en dus suspect...

Je word dus constand overhoop geknalt..

De game spreekt me overiigens toch wel aan, neem het bovenstaande niet al te serieus.. Lijkt me opzich wel leuk een beetje gangster spelen met je homies online. :D
Je bent politie, geen Rambo ;)

Dit betekend dat je pas in actie mag komen als er een overtreding word begaan :)
Of je bent gewoon burger, minding your own business...geld verdienen om zo upgrades te verdienen en aan je caracter of auto te besteden...En als de politie je dan arresteert, krijgt die agent weer min-punten...
Maar ja, dan kan je ook een keertje het haasje zijn en overvallen worden...maar in amerika mogen burgers ook vuurwapens bezitten om zich te verdedigen...Dus alles bij elkaar genoeg mogelijkheden

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 25 februari 2008 15:59]

Denk dat we gewoon moeten afwachten, het is anders dan de meeste games maar dat was world of warcraft ook en kijk dat nu eens.

mijzelf lijkt het wel een toffe game.
Ik zie niet hoeveel anders WOW is vergeleken andere MMORPG's... het was idd een grote verandering vergeleken met Warcraft 3, maar verder is het (voor mij) gewoon weer een MMORPG met een hoop spelers.
Ik denk niet dat een CS achtige gameplay gecombineerd kan worden met MMO.
Alhoewel ik wel eens een mmo wil gaan spelen als ie eens in een andere setting is dan future of fantasy.

[Reactie gewijzigd door Jokuh op 25 februari 2008 15:11]

zie mijn post hierboven...ik denk het wel ;-)
Als ze een model nemen zonder mandelijks betalen en ze het concept goed uitwerken kan dit iets worden.

In screen 9 zie ik toch massa's potentieel om een bloedbad te starten :D
Idd, als het niet maandelijks betalen word vind ik het prima. Al denk ik eerder dat ze wel met dat model gaan werken. Het lijkt me overigens wel erg tof om bijv. Agent te zijn, lekker real life/real time thugs oppakken :)
Vind het er grafisch beter uitzien dan GTA4, en ben daar altijd kritisch in.
Kan een GTA4 killer worden.
Het wordt sowieso tijd voor iets nieuws!
Het zal de grafische stijl krijgen van Crackdown. Erg mooi, maar gewoon niet te vergelijken met GTA. De stijlen zijn te divers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True