Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De Koreaanse ontwikkelaars Blueside en Phantagram willen de rts-, actie- en mmo-genres combineren in een vervolg op het spel Kingdom Under Fire. De bedrijven mikken op een introductie in 2009 voor zowel pc als consoles.

Het vorige deel van Kingdom Under Fire, 'Circle of Doom', vormde nog een actie-rts, maar ditmaal moet het spel in de vorm van een mmo door duizenden gamers tegelijk te spelen zijn. De ontwikkelstudio's beweren dat het om een nieuw genre gaat: Massively Multiplayer Online Action Real-Time Strategy, afgekort 'mmoarts'.

Naast de kno-arts is er nu de mmo-arts

Opmerkelijk is dat de ontwikkelaar het spel ook van een offline-modus zal voorzien, wat bij mmo's ongebruikelijk is. Het spel moet 'epische veldslagen' opleveren met 'duizenden strijdende eenheden' en het zal zich niet alleen op de welbekende slagvelden afspelen, maar ook in kastelen, aldus Blueside-topvrouw Sejung Kim. Er zijn drie facties aanwezig in het spel: de Human Alliance, Dark Legion en een nog onbekende derde. Het is niet bevestigd of alle drie facties daadwerkelijk speelbaar zijn.

Het eerste deel in de Kingdom Under Fire-reeks verscheen in 2001 voor de pc. Hier betrof het nog een 2d-strategiespel, maar sinds Kingdom Under Fire: The Crusaders op de Xbox werd het strategiespel gecombineerd met actie-elementen en het gezichtsveld van een derde persoon. Het vervolg Kingdom Under Fire: Heroes verscheen als laatste deel op de Xbox, waarna de serie verschoof naar de Xbox 360 met Kingdom Under Fire: Circle of Doom.

Het is afwachten of er een daadwerkelijk verschil is tussen het nieuwe mmoarts-genre van de ontwikkelaar en het reeds bestaande mmorts-genre. Het combineren van beide heeft nog niet geleid tot commerciŽle successen. Mankind, de eerste mmorts-game, dateert uit 1998. Binnen het genre ondervinden ontwikkelaars problemen bij het creŽren van een consistente mmorts-wereld. Er is nog geen duidelijke oplossing voor de vraag wat er met een opgebouwd landgoed gedaan moet worden als spelers offline gaan. Diegene is dan niet in staat zijn territorium te verdedigen en het verdwijnen van een gebied als iemand uitlogt, strookt niet met de continuÔteit van een mmo-spelwereld.

Kingdom Under Fire 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

ziet er best leuk uit maar zoals de afsluiter zegt, hoe/wat gebeurt er met iemand die zich aflogd? Want ik kan me nl. goed in beelden dat veel mensen spontaan problemen krijgen met hun verbinding als ze aan het verliezen zijn :s.

[fantasie] Een mogelijke oplossing is het joinen van "pre-created basic kingdoms" of "Guilds" waar dan een "permanentie" van gamers kan zijn die het rijk/bezittingen uitbouwen en verdedigen, of iets dergelijks. Het enige lastige is het ding startende krijgen. [/fantasie]
Er zijn games waarin je iemand anders voor jou kan laten beslissen indien dit nodig is. Zo heb je toch continuiteit als iemand uitlogd.
Eve online heeft dit geloof ik aardig opgelost.
Daar kunnen beginnende spelers lid worden van een semi-npc faction.
enige goede mmo naar mijn mening is WoW, maarja dat zal wel smaak zijn. de settings van andere mmo spellen is het vaak gewoon net niet (zoals dat koreaans is gwoon te anders in westerse wereld, je moet er van houden) en daarnaast de enorme lag. silkroad enzo hebben gewoon teveel lag. wow is de enige die dit vind ik fatsoenlijk voor elkaar heeft. (was het maar niet zo duur)
Er zijn echt wel meer goede mmo's dan WoW. Het hangt inderdaad wel heel veel van je smaak af.

Silkroad vind ik trouwens een vreemde vergelijking, dat spel is gratis.
Verder heb je bijvoorbeeld nog Eve, ook een goede mmo, alleen totaal anders dan WoW.
De Lord of the Rings mmo vond ik trouwens ook best goed.

WoW is gewoon bijzonder goed uitgewerkt. En het succes van WoW versterkt zichzelf.
Veel mensen zullen ook voor WoW kiezen omdat vrienden ook WoW spelen, dat is denk ik een waarde die je niet moet onderschatten bij een mmo.

Maar zoals je zelf al zei, een MMO is een kwestie van smaak, het is erg persoonlijk welke bij je past.
Sorry hoor, maar ik kan WoW nog niet echt een RPG meer noemen. Ja, je hebt classes, en je kan nog wat aan je skills veranderen (hoewel er altijd een of twee cookie-cutter builds per class zijn die het beste zijn). Maar verder is er geen character development, en je kan bovendien niets omdat je geen voorwerpen kunt oppakken en neerleggen, wat gewoon essentieel is voor de emergent-gameplay van een echte multiplayer RPG.

Als ik dan UO erbij sleep, daarin heb je geen levels en geen experience, enkel skills die beter worden als je ze gebruikt. En je hebt skills voor werkelijk alles, niet alleen maar vechten maar ook dingen zoals timmeren voor het maken van meubels voor in je huis, muziek spelen, bedelen, vissen, noem het maar op. Dus je kan gewoon een mijnwerker spelen die tevens goed is met magie en genezing en ook nog wat kan koken, of een dief (items jatten van andere characters kan gewoon, je kunt ook gewoon in hun rugzak proberen te kijken om wat weg te snaaien) die ninjitsu doet en dan in een dier kan veranderen om zich uit de voeten te maken, noem het maar op! Dat is roleplaying en charactercustomization, niet van: "Doodt hersenloos wat wezens en dan ga je levelup!"

En Eve Online zit ook een stuk beter in elkaar dan WoW, krijg het maar eens voor elkaar dat de hele economie op spelers draait. Ook hier kan je stations bouwen, en echt iets toevoegen aan de wereld, en dat mist er gewoon in WoW, het is niet veel anders dan een adventure: Jij doet wat de developer bedacht heeft, de speler heeft geen ECHTE vrijheid van handelen!

[Reactie gewijzigd door Shakkara op 29 januari 2008 19:15]

Zelfs als er een betere komt wordt het lastig om de mmo-spelers bij WoW weg te krijgen. De meeste mensen hebben toch een band met hun karakter, guild en het spel zelf.
Ergens heb je wel gelijk. Ik probeer veel mmo-rpg's maar de koreaanse (volgens mij ook de grootste markt wat mmo-rpg betreft) zijn wel de ergste.Geen communicatie naar spelers, zeer slechte support(verscheidene aanbieders die na een circa een half jaar een automatisch mailtje versturen. Om nog maar niet te spreken over het engels wat er in de games gebruikt wordt. Oja, al die aanbieders werken ook nog eens tijdens kantooruren en niet in het weekend. Leuk, zo is laatst Holic Online een heel weekend gehacked geweest omdat de GM's niets kunnen en de admins in geen velden of wegen te bekennen zijn.
(en achteraf ontkenden ze dat er iets gebeurt was :r)

Gelukkig gaat het hier om een iets beter bekend staande developer en mag er toch zeker enige kwaliteit verwacht worden.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 29 januari 2008 18:48]

Ze gaan lekker met die MMO's, de laatste tijd lijkt het wel alsof ze geld ruiken die dingen schieten als paddenstoelen uit de grond.
Het is wel is waar wel zo dat ze allemaal net wat anders willen met de MMO, en dat ze allemaal wat andere nieuwe elementen proberen toe te voegen. maar ik heb zo iets. vind 1 mmo wel genoeg. kan me ook niet echt voor stellen dat er mensen zijn die 3 of 4 mmo's tegelijk spelen?

[Reactie gewijzigd door Lordsauron op 29 januari 2008 15:56]

MMO;s bestaan al langer in azie, nog voor WoW. MMO begon hier pas ( het westen) nadat WoW een succes werd.
Wat WoW beter deed dan alle voorgangers was denk ik het verhaal (Warcraft) en de wereld die toch wat groter was dan de standaard MMO toen
De wereld van Ultima Online is vele malen groter dan die van WoW... En je kan er huizen bouwen, en elk item van de grond rapen en ergens anders neergooien.

Lekker krattenforten maken en je lam drinken :)
Dat is bullshit, MMO begon hier pas voor de counter-strike generatie met de lancering van WoW.

Alle normale rpg spelers kennen de mmorpg's daarvoor als utlima online en ragnarok.
City of Heroes was een van de eerste/betere voordat WoW kwam geloof ik.
Dat is ook niet zo verwonderlijk. Bekijk het succes eens van WoW.
Klinkt leuk maar Massive online lagg?
Met glasvezel over een tijdje geen last meer van.
Volgens mij ligt lag meer aan de servers die niet alles tegelijk kunnen verwerken dan aan verbindingsproblemen.
mmorts games, zoals http://www.sgalaxy.com/ worden allemaal gemaakt in korea. Heb nog geen mmorts uit andere landen gezien.

dit heeft niks te maken de mainstream mmo's zoals silkroad online of WoW |:(

[Reactie gewijzigd door sHELL op 29 januari 2008 16:03]

Fout. http://www.ballerium.com/ Ontwikkelaar ontwikkelt vanuit IsraŽl. :)
Van de ene kant lijkt het me wel leuk, van de andere kant heb ik de ervaring met RTS games online dat in plaats van eerst wat opbouwen er meestal meteen word aangevallen met alles dat ze hebben (wat de lol flink weg neemt) en ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen, maar als dat lukt kan het leuk worden.

Waar ik meer naar uit kijk is een MMOFPS. Een Soort Battlefield dus.
Maar dan waarbij heel veel aandag is besteed aan de details van echte oorlogsgebieden (iraq / WW2 / WW1) zodat je eens echt daar met duizende mensen het strant van normandie op komt rennen..(in plaats van het oo zo realistiche 16vs16) En als ze het dan echt heel erg realistich weten te maken (Dus ook een kill en dood voor dat potje) zou je ook nog kunnen zien welke beslissingen (in de werkelijkheid) een andere uitkom hadden kunnen betekenen.

Dat lijken me pas mooie games. (Maar wel alleen als het heel realistich is)
Ja hoor, wachten tot als een paar duizenden spelers het loodje leggen om opnieuw te kunnen gamen. :P 8)7 Ik vind het in America's Army al lang duren :)
Wow is gemaakt door blizzard. Blizzard heeft ook de mmo's Diablo 1 en Diablo 2 gemaakt.
Dit was ongeveer in het pentium 2/3 tijdperk.

En ik vraag me af hoe ze 1000 mensen tegen nog eens 1000 mensen laten gaan? Iets als medieval total war?

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 30 januari 2008 08:15]

Wat is nou het beoogde verschil tussen een "Action RTS" en een "RTS"?
Wat voegt het woordje "Action" nou toe aan Realtime Strategy?
Het spel moet 'epische veldslagen' opleveren met 'duizenden strijdende eenheden' en het zal zich niet alleen op de welbekende slagvelden afspelen, maar ook in kastelen
Ben je nou als speler een van die duizenden strijdende eenheden, of ben je altijd de "generaal"?
In het eerste geval zijn ze dan niet de eerste. In bijv. Age of Conan kun je al meedoen aan veldslagen en belegeringen. Soort "raiden", maar dan met duizenden tegelijk, met catapulten e.d..

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 30 januari 2008 12:19]

Er is nog geen duidelijke oplossing voor de vraag wat er met een opgebouwd landgoed gedaan moet worden als spelers offline gaan.
was er niet een ontwikkelaar bezig met een MMORTS die werkte met zwevende eilanden.
dat opzich vind ik al een hele gave setting maar het lost met een beetje extra verhaal een veel van de bovenstaande problemen op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True