Bioware en Pandemic ontwikkelen tien nieuwe spelreeksen voor EA

Uitgever Electronics Arts gaat de recent overgenomen ontwikkelstudio's van Bioware en Pandemic gebruiken om tien nieuwe spelreeksen aan zijn portfolio toe te kunnen voegen.

Zes van de tien nieuwe spelreeksen zullen volledig eigendom van EA zijn, zo heeft de gamesgigant bekendgemaakt. Hoewel de uitgever niets bekend heeft gemaakt om welke titels het gaat, is de kans groot dat het rpg-spel Dragon Age van Bioware een van de nieuwe franchises is, al zijn hier sinds 2004 geen nieuwe beelden van getoond.

Behalve Dragon Age werkt Bioware momenteel nog aan een nieuwe mmorpg, een consolegame voor Lucasarts en het spel Sonic Rpg voor de Nintendo DS. Ontwikkelaar Pandemic is bezig met Mercenaries 2: World in Flames en het stealth-actiespel Saboteur. Het is niet bekend of deze titels ook tot de nieuwe reeksen behoren.

Dragon Age (links, screen uit 2004), Saboteur (rechts)

In oktober 2007 werd bekend dat Bioware en Pandemic opgeslokt zouden worden door uitgever Electronic Arts. Met de start van 2008 is die overname definitief. Met de overname is 620 miljoen dollar gemoeid. Ondanks geruchten die kort na de overname opdoken, ontkent Bioware overigens dat het aan een PS3- of pc-versie van Mass Effect werkt.

Door Tom Rosens

Redacteur

08-01-2008 • 16:52

16 Linkedin

Lees meer

The Saboteur Video van 16 november 2009
Video's Dragon Age: Origins Nieuws van 1 september 2009
'EA stoot ontwikkelstudio Pandemic af' Nieuws van 14 januari 2009
Pandemic werkt aan Mercenaries 3 Nieuws van 31 oktober 2008
Bioware werkt aan Jade Empire 2 Nieuws van 31 december 2007
EA neemt BioWare en Pandemic over Nieuws van 12 oktober 2007

Reacties (16)

16
15
1
0
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 245653
8 januari 2008 19:08
Dat zal goed zijn voor beide kampen: bioware en pandemic krijgen nu alle ruimte om hun games te maken: aan financiën alvast geen gebrek. Langs de andere kant krijgt EA ook een frisse injectie die het best kan gebruiken.
MMORPG van Bioware? KOTOR?

Maar interessanter, een consoletitel van Lucas Arts in de maak. Ik denk/hoop dat dat KOTOR 3 is...
Waarom noemt iedereen direct KOTOR als de naam Bioware valt? De echte top reeks was Baldur's Gate! Geef me daar maar een echte MMORPG van, kan ik zo 10 jaar verder :Y) .
Als ik Bioware hoor dan denk ik aan:

- KOTOR
- Baldur's Gate
- Neverwinter Nights
- Mass Effect

Met en zonder expansions, allemaal toppers.

Ik baal dan ook oprecht dat EA ze heeft overgenomen. De redenen waarom mogen duidelijk zijn.
ik denk dan toevallig ook nog aan jade empire
ik denk planescape torment!
dat was pas een spel!
Helemaal mee eens... Ik denk dat we Planescape: Torment ondertussen wel tot "cult" kunnen verheffen :D.
Ja inderdaad! Ik vind het een beetje tegen vallen dat hier geen game tussenzit van het BaldursGate universum ( lees: D&D ). Daarmee is bioware geworden wat het is. KOTOR had nooit bestaan zonder deze reeks.
Dragon Age is de geestelijke opvolger van de Baldurs Gate serie, een rpg in eenzelfde stijl, maar in een zelfontwikkelde wereld met eigen regels. Na Kotor hebben ze besloten voortaan zo te gaan werken zodat ze geen (restrictieve) licentie meer hoeven te nemen op een bestaande wereld/spelregels (D&D, Star Wars). (Al valt Sonic daar een beetje buiten, maar die valt ook al op omdat die voor de DS wordt ontwikkelt)
Dragon age heeft een preview (Games for Windows magazine van halverwege 2006) gehad waarin een aantal screenshots stonden.

Samenvatting van het artikel.

[Reactie gewijzigd door Minotic op 8 januari 2008 21:52]

Wel irritant dat 1 vd betere spelcreators voor de Pc overgenomen is en nu voor de consoles bezig is .... moet ik tóch nog ergens een Xbox360 of een PS3 gaan kopen, net nu mijn nieuwe HD3870 zo heerlijk (stil) draait :'(
Pandemic is ooit begonnen aan Total Annihilation 2, maar daar is nooit meer wat van vernomen. Misschien dat EA het project weer leven inblaast. :)
Supreme Commander kan gezien worden als opvolger. Zelfde soort setting (een universum in verval na een 1000 jarige oorlog, die nu moet aflopen) ideeën en strategieën (kleine mobiele eenheiden beschermen grote wapens die zéér ver kunnen schieten,...).
yup, en de gameplay is ook redelijk hetzelfde, behalve dat je iets mindr kwijt kunt op ook grotere mappen. SupCom is toch per saldo iets minder dan TA.( behalve grafisch dan, dan is ie vele malen beter ) en zeker erg leuk en zit op alle punten beter in elkaar dan die EA "games"
Inderdaad. De huidige titels waar men aan werkt zijn nog enigszins origineel, daarna mogen de studios zich op sequels gaan richten :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee