Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: Switch

Gamesuitgever Electronic Arts gaat VG Holding Corp, het moederbedrijf van ontwikkelaars BioWare en Pandemic, overnemen. Met de overname wil EA de zwakke plekken in haar gameportefeuille wegwerken.

Electronic Arts (EA) logoElectronic Arts betaalt Elevation Partners, de huidige eigenaar, 620 miljoen dollar in contanten voor de overname, en voor 'bepaalde werknemers' van VG Holding Corp. wordt nog eens 155 miljoen gereserveerd. Daarnaast wordt er nog eens 35 miljoen dollar aan dat bedrijf geleend zodra de deal begin 2008 bekrachtigd is. EA verwacht dat de aankoop zichzelf in 2010 heeft terugverdiend.

De ontwikkelaars zullen onder het EA Games-label vallen, maar ze zullen hun eigen identiteit mogen behouden. BioWare is onder andere bekend van de bekroonde Baldur's Gate-serie en het eerste deel van Neverwinter Nights, en legt op het moment de laatste hand aan haar nieuwe Xbox 360-titel Mass Effect, die op 23 november uit zal komen. Pandemic heeft haar sporen verdiend met Mercenaries, waar nu een vervolg op wordt ontwikkeld, en werkt aan de game Saboteur.

Inmiddels wordt er ook al gespeculeerd dat Microsoft hiermee een exclusieve titel voor de Xbox 360 kwijtraakt. Hoewel Mass Effect bijna klaar is en door Microsoft Game Studios zal worden uitgegeven, komen de rechten van de game nu wel in handen van EA. Tenzij er een overeenkomst is tussen BioWare en Microsoft over de exclusiviteit, is de weg vrij voor Electronic Arts om het spel op andere consoles uit te brengen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

De ontwikkelaars zullen onder het EA Games-label vallen, maar ze zullen hun eigen identiteit mogen behouden.
Ik hou m'n hart vast. De spoeling voor Westerse CRPGs is al zo dun, en Bioware is een van de belangrijkste spelers. EA hecht toch meer waarde aan franchisenamen dan aan het hooghouden van een kwaliteitsstandaard -- EA-spellen zijn meestal niet slecht (al zou je dat gezien het gezeur van mensen niet zeggen), maar ze raffelen vaak een bekende formule af en spreken de fans van de serie niet aan.

Als EA BW overneemt verwacht ik dat ze de Baldur's Gate licentie weer nemen, en een Baldur's Gate 3 uitbrengen die de reviewers misschien tevreden stelt maar waar de fans geen brood van lusten (maar ze zullen het toch kopen). Misschien dat het dit keer anders gaat bij een EA-overname, maar ik betwijfel het.

@Basset: Planescape: Torment 2 lijkt me niet waarschijnlijk, aangezien het origineel toch relatief obscuur was vergeleken met kaskraker BG. Ik hoop althans dat ze niet met PT 2 aankomen, dat kan alleen maar een ramp worden.
Planescape gebruikte trouwens alleen de engine van Bioware, maar was ontwikkeld door Black Isle Studios (rip :(). Zo snel zal je geen Planescape game meer zien volgens mij, die wereld is toch door Wizards of the Coast stopgezet?

En de kwaliteit van de eerste game zullen ze volgens mij toch niet halen (al is het maar door gebruik van 3d engines ipv 2d, dat werkte gewoon perfect voor die reeks games).
Baldur's Gate en Planescape: Torment zijn Dungeons & Dragons Titels, even als Neverwinter Nights. De rechten voor deze titels zijn in handen van Atari, EA kan dat dus wel vergeten...
EA heeft poen zat. Als de commercile bobo's beslissen dat BG 3 commercieel interessant is valt er vast wel iets met Atari te regelen.
Ik vindt dit absoluut geen leuk nieuws. Een gerenomeerde studio als Bioware mag niet opgeslokt worden door EA. De reputatie van EA op het gebied van overnames is absoluut niet goed dunkt me. Denk aan Origin, Bullfrog, Westwood en Maxis die allemaal zijn opgebroken en verdwenen. Een overname door EA is een goed recept om een developer en diens games compleet weg te vagen. :(
Inmiddels wordt er ook al gespeculeerd dat Microsoft hiermee een exclusieve titel voor de Xbox 360 kwijtraakt. Hoewel Mass Effect bijna klaar is en door Microsoft Game Studios zal worden uitgegeven, komen de rechten van de game nu wel in handen van EA. Tenzij er een overeenkomst is tussen BioWare en Microsoft over de exclusiviteit, is de weg vrij voor Electronic Arts om het spel op andere consoles uit te brengen.
Spellen die door Microsoft Game Studios uitgegeven worden zijn altijd exclusief voor Microsoft (dus Xbox 360 en eventueel PC)*. Dat is volgens mij 1 van de voorwaarden om geld van Microsoft te krijgen voor de ontwikkeling van een spel. Ik denk niet dat de overname van een ontwikkelaar iets aan kan/zal veranderen.

*Hier zijn enkele uitzonderingen op.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 12 oktober 2007 13:10]

Jammer, de hele deal tussen Bioware, Pandemic en Elevation was er juist op gericht om niet afhankelijk te worden van n uitgever.

Ik hoop dat ze nu niet,gedwongen door EA, spellen in anderhalf jaar moeten uitbrengen in plaats van de 3,5 jaar die ze er nu vaak voor uittrekken.
zal wel net als met WestWood gaan,

zodra EA de baas is is de kwaliteit ver te zoeken.
Toch vind ik dat wel meevallen. EA heeft al uitgesproken dat ze beseffen dat ze niet kunnen leven van sequels en cashcows alleen. Ze willen in springen op de behoefte aan originele games.

Games als Spore, Crysis en Hellgate London geven toch wel aan dat er niet alleen maar goedkope vervolgjes worden uitgegeven.
90% van de EA games zijn goedkope vervolgjes, 10% is iets 'origineels'. 9% van die 10% is net weer iets anders dan een van de gewone EA spellen of weer een simpele FPS. 1% (Spore) is dan weer echt origineel maar wordt steeds uitgesteld.
Die 90% is ook gelijk 90% van hun inkomen. Titels als Madden, NFL, en weet ik veel wat voor (sport) games nog meer zijn compleet uitgekauwd en hebben maar weinig grote veranderingen per jaarlijkse versie, maar het is wl d grote cashcow, met verkopen gelijk aan grote gehypte games als Halo en weet ik veel wat. Denk ook eens aan De Sims, waarschijnlijk de grootste en bestverkochte spellenserie aller tijden.

Als een formule werkt, moet je wel gek zijn om die weg te gooien om maar 'geen goedkope vervolgjes' te maken. Ik heb liever een goed vervolg dan een slecht origineel.
Hmmmm... dus ze zijn geen haar beter als Nintendo, maar daar mag niets verkeerds over gezegd worden....
ik denk dat het verschil is dat marioland authentiek aanvoelt, en Regisseer Je Voetbalteam '95 t/m '08 toch net iets minder (disclaimer: Ik heb om beiden nooit veel gegeven)
Crysis?
Je bedoelt het vervolg op Far Cry? Die koning aller spelen, de ongekende nieuwe diepgang in interactieve entertainment, het ultieme digitale genot, oftewel een first-person shooter met betere graphics?

Goedkoop weet ik niet. 13 in een dozijn? Check.
Crysis is niet het vervolg van Far Cry dat is Far Cry 2 dat door ubisoft in samenwerking met crytek word gemaakt,
Maar wat is er, behalve het hoge testosteron gehalte, zo bijzonder aan Crysis? Gaat het bij die game nog om de gameplay? Kan me Far Cry nog herinneren. Behalve de graphics was het weer just another shooter.

Hoop dat EA Bioware en Pandemic beetje met rust laat en hun eigen ding laat doen. Zijn toch wel '2' studios die altijd kwaliteitsgames hebben uitgebracht, al is het sinds Neverwinter Nights 1 wel steeds meer achteruit gegaan bij de eerste...
De kwaliteit die WestWood leverde is jammer genoeg verloren gegaan omdat EA alle goede werknemers overplaatste naar EA zelf.

Laat ons hopen dat deze bedrijven niet hetzelfde lot ondergaan...
Wat een gekerm weer hier, conclusies al klaar voordat er ook maar iets is uitgebracht onder EA.
Wacht maar eens eerst af wat het eindresultaat is onder EA en wat er gaat gebeuren.
Pardon,.... ik geloof dat menigeen hier zijn conclusies goed onderbouwd heeft door te wijzen hoe EA ontwikkelaars die ze in het verleden over hebben genomen om zeep heeft geholpen. Dat je dan nu kritisch bent vind ik niet meer dan logisch. Vooral ook omdat BioWare een dermate goede ontwikkelaar is dat het alleen maar slechter kan. Hopenlijk heeft EA uit het verleden geleerd en laat het BioWare echt als zelfstandige dochter opereren. Ik betwijfel dat echter sterk.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 12 oktober 2007 13:52]

Erm kijk effe naar MOH Airborne, een maand uit en nog geen eens een normale dedicated server die je kan opzetten, op vragen hierover wordt niet eens gereageerd
Verrassing! EA is volgens mij alles aan het opkopen ;)

Anyway, had eigenlijk eerder verwacht dat Bioware bijv. overgenomen zou worden door Microsoft Game Studios. Veel titels die ze ontwikkeld hebben zijn echt specifiek op PC of Xbox uitgekomen.

Hopen dat deze overname de nieuwe titels toch wel ten goede komt!
Verrassing! EA is volgens mij alles aan het opkopen ;)
:o nee echt?

mja, zijn genoeg er tegen omdat EA 'te commercieel' is, maar EA is gewoon d grootste gamefabrikant ter wereld, en verdient er bakken vol geld mee. De regels van kapitalisme verplichten EA om het f uit te geven aan overnames en andere manieren om nog meer geld te verdienen, f, zomg, het uit te keren aan aandeelhouders. Maar ja, met dat laatste verdienen ze geen geld.
Ja, en dat is ook zo. Ik vraag me af hoeveel mensen die bij EA werken daadwerkelijk games spelen. Het bedrijf is alleen gericht op resultaat. Daarvoor moeten alle games toegankelijk zijn voor iedereen en is diepgang en originaliteit wel het laatste waar ze aan denken. De afzet is voor hun kennelijk veel belangrijker dan de kwaliteit van de games die ze leveren. Neem nou NFS Carbon, het zoveelste uitmelkproduct van EA. Na NFS underground had ik het eigenlijk al gehad, maar zo lang er iets te verkopen valt blijven ze rotzooi maken. En iedereen koopt het.

Ik zal dan ook NOOIT van me leven een EA game kopen in de winkel. Vergeet het maar.
Indeed, ongelooflijk dat mensen zo lang met een bepaalde game meegaan en weer 40 Euro uitgeven (wanneer het dus weinig extra's biedt). Hetzelfde heb ik ook een klein beetje met Halo-3, ben er in meegegaan, maar om nu te zeggen...wat een top-spel en/of super-vervolg... vanuit commercieel oogpunt is het meer dan logisch, EA heeft dit wel begrepen, maar waar ik EA vroeger heel aardig vond, geeft het nu een slechte smaak in de mond. Ik ben gewoon niet meer geinteresseerd in wat EA uitbrengt, teveel doodgegooid met basketbal, golf, 2000-2008.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 12 oktober 2007 12:54]

De regels van kapitalisme verplichten EA om het f uit te geven aan overnames en andere manieren om nog meer geld te verdienen
... en daarom is kwaliteit van de games in mijn ogen vaak echt ver te zoeken.

Moet je voor de lol eens de laatste NASCAR demo downloaden van de Amerikaanse Xbox Live Market Place. Aan het begin dikke letter "EA HD"... maar waneer je het spel zelf ziet en speelt, het lijkt wel PlayStation 1 kwaliteit qua graphics en besturing...

En dan nog het feit dat je (bijna) verplicht wordt om iedere 2 jaar de nieuwe versie te kopen van een spel omdat men gewoon de stekker uit de servers trekt.

Bijv. alle Xbox/Xbox 360 titels kan je zelf een game opzetten om te multi-playen. Niks aan de hand omdat alles via de servers van Xbox Live zelf gaat.

Bij alle games van EA lopen de games weer via Xbox Live naar de servers van EA en is het dus mooi einde verhaal qua multi-playen indien EA vind dat een spel "te oud" is...

Let wel: ik zeg niet dat alles "rommel" is maar er zit bij EA toch echt een hoop narigheid tussen waarvan je soms echt denkt: wie koopt dit nou voor de volle mep...
mja, zijn genoeg er tegen omdat EA 'te commercieel' is, maar EA is gewoon d grootste gamefabrikantuitgever ter wereld, en verdient er bakken vol geld mee.
Stond Mass Effect ook niet al geplanned voor de PC? En als niet dan nu dus waarschijnlijk wel :)
2 afgeraffelde sequels en 30 expansion packs later lopen de originele coders weg. :)
Ultima online, om er maar een te noemen...
UO2, UXO. beide cancelled.
UO anniversary edition. 1.2.3.4.5....10
UO Expansions.. zo veel en weinig nieuws.

[Reactie gewijzigd door bbr op 12 oktober 2007 10:42]

Slechter nieuws had ik bijna niet kunnen lezen deze morgen.

Dit zal betekenen dat de toekomst van Dragon Age (volgens Bioware de "echte" opvolger van de BG series) zeer onzeker is en minmaal zal worden "geconsoled"

Fans van (echte) RPGs hebben nu zowat nog maar 1 (grote) game dev over en die hing een beetje samen met Bioware dus wat er met Obsidian Entertainment gaat gebeuren vraag ik me ook af.

:(
God, die game was ik helemaal vergeten :o. Maar daar zijn ze inmiddels al zo ver mee gevordered, dat de toekomst niet echt onzeker lijkt hoor. Maar idd grote kans dat er nu ook een console versie komt. Hopelijk gebeurt dan niet hetzelfde als bij een Oblivion, dat die versie als uitgangspunt wordt genomen. Had een afgrijselijke hekel aan al die versimpelde console menuutjes en gameplay elementen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True