Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Bron: CNET

Werelds grootste gamesuitgever ondergaat een reorganisatie waardoor het bedrijf opgesplitst wordt in vier afdelingen: EA Games, EA Sports, EA Casual Entertainment en The Sims.

EA vier delenHet plan werd afgelopen vrijdag bekendgemaakt en volgens Electronic Arts zullen hierdoor geen ontslagen vallen. De reorganisatie moet een geldbesparing opleveren in een tijd waar de kostprijs van de ontwikkeling van een toptitel kan oplopen tot twintig miljoen dollar. De herstructurering speelt ook in op de wens van topman John Riccitiello om mensen beter verantwoordelijk te kunnen stellen. Wanneer een game een deadline mist of slechte kwaliteit biedt, weet Riccitiello wie hij op het matje moet roepen. Er zullen bovendien minder leidinggevenden nodig zijn voor goedkeuring voor ontwikkeling van nieuwe games of het introduceren van een bestaand spel op een nieuw platform of andere regio. De veranderingen zijn gebaseerd op een test die werd gedaan door alle Sims-gerelateerde games in een afdeling onder te brengen. Na de hervorming zal The Sims officieel een divisie zijn. Spelers kunnen meer stadssimulaties en virtuele poppenhuizen verwachten onder de Sims-merknaam. Onder leiding van Nancy Smith zal dit team zich bezig houden met titels als MySims voor de Wii en Nintendo DS, SimCity Societies, en The Sims Castaway Stories.

EA logos

De grootste divisie wordt EA Games; hieronder vallen titels zoals Need for Speed, Medal of Honor, Spore, Battlefield, Burnout en Command & Conquer. Frank Gibeau zal hier de scepter zwaaien. EA Casual Entertainment richt zich op toegankelijke spellen voor families en mensen die net met games beginnen. Het team, onder leiding van Kathy Vrabeck zal zich bezig houden met Harry Potter, Boogie, mobiele games en online games voor Pogo.com. De sportieve titels vallen onder EA Sports. Bekende namen als de FIFA, Madden NFL, NBA Live, Tiger Woods PGA Tour, NHL Hockey en Nascar. Joel Linzner zal de divisie leiden totdat er een permanente opvolger gevonden is. De verandering zal komende maand in gang gezet worden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Snap eigenlijk niet dat zoveel mensen zich zo druk maken omdat EA schijnbaar uitmelkt. Laat ze heen doen zou ik zeggen, ieder bedrijf wil toch winst maken. Als je een goed verkopende franchise hebt, waarom zou je die dan stoppen. Daarnaast, ze leggen je nergens de verplichting de games die ze uitbrengen te kopen. Dus beetje vreemd gebash dat er al jaren aan de gang is tegen EA.
het uitmelken is bijzaak het meeste gebash komt voort uit dat de favorite games niet meer gemaakt worden door de oorspronkelijke makers, maar wordt gemaakt door EA programmeurs welke weinig bugfixes maken na het afraffelen van een game

ik denk dat het moeder gevoel van gamers naar boven komt, hun game (dochter) wordt overgenomen door (wordt voor geld uitgehuwelijkt aan) EA (een man die al meerdere vrouwen op stal heeft staan, die hij na het operatief aanbrengen van een paar flinke uiers aan de kant schuift voor een andere antrekkelijke dochter met veel potencieel om deze de zelfde behandeling te geven)
En hoe zit het met EA BIG? Gaat dat onder EA Sports vallen?
Opmerkelijk dat The Sims een compleet eigen gedeelte krijgt. Zijn binnen EA wel meer grote franchises. Waarschijnlijk ziet men nog voldoende mogelijkheden om de komende jaren nog diverse Sims gerelateerde games uit te brengen, die vele malen meer verkopen (en aandacht vragen) dan andere grote franchises.
Ik dacht dat Big zoiezo al onderdeel was van Sports.
Het introtje was toch altijd 'EA Sports. Big!'
Ze konden beter wat leuke namen bedenken. Zoals bijvoorbeeld: Maxis, Origin, Bullfrog
Waarschijnlijk willen ze het merk EA prominent houden. Ook is het wel handig dat je door de uitgeversnaam grofweg kan zien wat voor een soort spel je hebt.

Niet dat het mij ook maar iets uitmaakt. Ik koop heel af en toe een spel als ik denk of heb gelezen dat het echt goed is. Dat daar geen spellen van EA tussen zitten zal wel toeval zijn. ;-)
Is dit niet meer een boekhoudkundige opperatie? EA maakt toch ook al jaren gebruik van het label EA Sports bijvoorbeeld.

En dat je geld/mensen uitspaard betwijfel ik. In het middenkander kan misschien wel wat wegvallen, maar je hebt nu een veel groter topmanagment nodig aangezien elke divisie zichzelf zal gaan beheren.
Boekhoudkundig (of juridisch) verandert er waarschijnlijk niks. Afdelingen zijn geen aparte entiteiten.
Laten we niet vergeten wie de SIMS spelen he.
Het publiek is erg groot, veel dames spelen het en ook oudere mensen spelen het vaak wel even.

Ook niet alle dames weten hoe ze een spel op een minder legale manier moeten verkrijgen, dat bekent dus $$$ voor EA. Ik vind het nog niet zo'n gekke zet :)
Ook niet alle dames weten hoe ze een spel op een minder legale manier moeten verkrijgen
1) Veel jongetjes ook niet hoor
2) als de dames het niet weten, volgens jouw logica hun vriend/broer/neef/klasgenoot/buurman/collega vast wel.
EA sims appart snap ik wel.

Iedereen loopt hier het uitmelken van de sims te bashen, maar vergeet niet dat een hele hoop tiener meiden (en ouder ook) graag de sims spelen.

Mijn vriendin wil zo'n beetje alle nieuwe add-ons daardoor zijn ze vanzelf verzekerd van een grote gebruikersgroep. Maar jah succes wordt hier in Nederland altijd negatief bekeken.

Van mij mogen ze nog tien versies uitbrengen van de sims... zolang mijn meissie er effe stil van wordt vind ik het prima :Y)

Daarnaast snap ik ook wel dat ze opsplitsen, de games zijn zo verschillend van insteek dat ze toch niet echt aan kruisbestuiving kunnen doen. Dus dan is het beter om kleine gespecialiseerdere eenheden te hebben. Komt de ontwikkeling alleen maar ten goede.

Een paar keer per jaar overleg tussen de divisies zou voldoende moeten zijn om grote ontwikkelingen te delen.

Ik juich het alleen maar toe. De drang om te presteren onderling wordt groter en de kwaliteit van de games wordt daardoor groter.
Een speciaal EA team voor de Sims? :-O Hoe ver willen ze dat nog gaan uitmelken?

Anyway, ik hoop dat dit leidt naar kwalitatief betere games, van mij mogen ze wel wat langer support bieden en patches uitbrengen voor hun games.
Geloof me als ik zeg dat de Sims over een jaar of 5 a 6 is geworden tot wat Second Life pretendeert te zijn.

Het concept is werkelijk briljant. De uitbreidingsmogelijkheden zijn enorm (ja, zelfs een hoerenkast bouwen kan met wat 3rd party tools), en EA is nog lang niet klaar met ontwikkelen van de Sims.

Het enige wat zo jammer is is dat de Sims van EA een beetje vrouwelijk karakter gekregen heeft. De standaard games zijn vooral gericht op het onderhouden van een huishouden, wat toch weer vrouwen aantrekt. Misschien met een complete divisie voor alleen de Sims en aanverwante games komt daar langzaam verandering in.
Ze hebben nu hun bedrijf gewoon opgesplitst in een aantal product/markt combinaties. Met het reorganiseren van de organisatie op product/marktcombinaties kun je bedrijven zo inrichten dat bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden goed zijn op te splitsen. Daarnaast kun je ook makkelijker de automatisering voor bepaalde divisies beter organiseren. Dit organisatiemodel zou uiteindelijk kunnen leiden tot een hogere kwaliteit voor een lagere kostprijs met betere service, mits je de juiste mensen op de juiste plaats hebt.
Je verklaring klopt bedrijfttechnisch helemaal. Alleen ......... betwijfel ik of de spellen goed koper zullen worden. :'(
Hopenlijk hebben ze dan ook tijd om een nieuw sim city deel te maken.
Zolang het maar geen the sims wordt met als extra dat je wegen kunt aanlegen.
wat dacht je van sims-city, iedereen gooit zijn beste familie online, en komt zo in een gigantische stad terecht waarbij iedereen zijn ding kan doen, second life style zoals TagForce al zegt :)
sims societies dus :)
SIMS bestaat al een tijdje en het ziet ernaar uit dat het nog wel even zal doorgaan. Ik denk dat die franchise aardig wat dollars in het laatje brengt.

Ik ben het ook eens wat het patchen betreft, ik speel zelf nog veel BF2 & daar is al geruime tijd geen patch meer van uitgekomen, ondanks dat er nog wat bugs zijn. Er wordt (iig bij BF2) erg slecht/niet geluisterd naar de community, dat vind ik erg jammer. Op dat punt hadden ze liever naar Blizzard kunnen kijken...

Ipv patches uitbrengen, brachten ze gewoon nieuwe "mods" uit, terwijl BF2 eigenlijk nog niet echt af is...

Ondanks alles blijf ik het toch spelen :)
Die langere support kan je vergeten. Het wordt nog eerder korter. Ze kunnen op deze manier ook het uitbrengen van spellen versnellen. Dus die 20 miljoen besparing per toptitel ligt niet alleen in het besparen van het maken, maar ook het versneld uitbrengen en geld binnenhalen, en weer uit de handel halen / online gameservers uitfaseren. Als het aan EA ligt gebeurt dat ook wel denk ik. Graphics zijn vaak top bij EA, patches komen in het begin goed uit, maar op een gegeven moment komen er geen nieuwe patches meer. Dat is soms nog wel een probleem voor mij. Ik heb bijv. simcity 4 rush hour, die crasht zo nu en dan (zonder foutmelding nog wel), maar patches komen niet meer uit :(
Het is niet 20 miljoen besparing per toptitel, dat zou wel heel enthousiast zijn. Het is een ongedefinieŽrde besparing in tijden dat games tot wel 20 miljoen kosten.
Ondanks de aangevoerde argumenten blijf ik het een vreemde strategie vinden. De meeste bedrijven fusseren om geld te besparen. (minder mensen nodig)
en tegelijkertijd gaan bedrijven zich met teams specialiseren in een bepaald marktsigment.
op die manier krijg je in plaats van 1 groot bedrijf welke vanalles wat doet, nu 4 kleinere gespecialiseerde bedrijven welke samen toch de hele markt kunnen bedienen.
Dus NASCAR en F1 vallen onder EA sports En NFS onder GAMES.
Programatorische logica ??
Nee, die 1ste 2 zijn officieel sporten (ook in de echte wereld)

Need for speed is puur een game en niet gebaseerd op een werkelijke race/tournooi etc.
Daarnaast zal het ook te maken hebben met een andere kostenopbouw van beide takken. Bij "sports" gaat veel geld in de licenties zitten die ze moeten kopen, lijkt me zo.
Dacht je dat EA geen geld betaald voor het gebruik van automerken en dergelijke in NFS? ;)
NASCAR en F1 worden officiele sporten genoemd. Alle games die direct uit de sport komen, komen terecht bij EA Sports. Men probeert zoveel mogelijk uit de realiteit te halen en te vertalen in games.

Bij NFS gaat het over heel ver doorgevoerde straatraces, afschudden van politie en dergelijke. Dit kan je niet bepaald een officiele sport noemen. De fun en het creatieve gedeelte zijn erg belangrijk in NFS.
Nascar en F1 zijn gebaseerd op echte sporten. Racen door een stad is in de meeste landen niet legaal noch een sport (of het zou er toch geen mogen zijn).
Nintendo heeft dit toch ook gedaan. Die heeft z'n pokemon afdeling ook afgesplitst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True