Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: Dailytech

Intel heeft een pre-bèta beschikbaar gesteld van een driver voor Windows XP die ervoor zorgt dat de G965-chipsets overweg kunnen met Shader Model 2.0.

De geïntegreerde Intel GMA X3000- en X3100-cores van de G965- en GM965-chipsets zouden in principe geschikt zijn voor Shader Model 3.0. Het ontbreken van drivers hiervoor leidde vorig jaar echter zelfs tot uitstel van de release van de chipsets, meer dan een half jaar later is de driver die dit mogelijk maakt nog steeds niet gereed: de nu uitgebrachte driver met versienummer 14.31 zorgt voor ondersteuning van versie 2.0 van het shader model. Daar komt bij dat er voorlopig alleen een voorloper van een bèta-driver voor Windows XP beschikbaar is en dat deze voor slechts negen spellen gevalideerd is, waaronder Battlefield 2, Call of Duty 2, Age of Empires 3 en Unreal Tournament 2004. Intel belooft echter de Vista-driver voor Shader Model 2.0 in de komende weken gereed te hebben. Eind augustus dit jaar moeten vervolgens de drivers klaar zijn die Shader Model 3.0 ondersteunen voor zowel Windows XP als Windows Vista.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Hardware T&L? Zijn ze daar niet wat laat mee? Want Hardware T&L werd een jaar of 7 geleden geintroduceerd met de eerste Geforce's.

Of mis ik hier iets?
Blijkbaar zat Hardware T&L al in de chip gebakken maar waren de drivers er nog niet voor uitgerust.

Ik moest wat jaartjes geleden gedwongen overstappen van NVIDIA TNT2 naar GeForce 4MX440 om Hardware T&L te ondersteunen. Was nodig voor Battlefield 1942.
Vertexverwerking is prima op de CPU uit te voeren. Zeker nu dual-core de standaard is. De IGP's van de vorige generatie waren toch niet snel genoeg om de CPU bij te houden.
Dat is precies wat mijn macbook(C2D) doet. De vertex shaders worden op de CPU uitgevoerd en de fragment shaders op de IGP.
Pre beta??? Gewoon alpha dus. Weer iets waar jebordje een mooie bsod mee kan maken
touché.
Hoe moeilijk willen we het maken.
Beta == brakke boel, maar interessant want nieuw.
Pre-beta == don't touch unless you have lots of free time on your hands...
IMHO wind ik wel dat de fabrikanten eens deftige drivers voor hun producten mogen maken , ATi /AMD 's drivers voor de x2900 serie is nog niet af , de 8800 series drivers waren pas af zon 6 maand na release , en nu dit van intel....

mja de snelste proberen te zijn tegen elke prijs heeft zijn tol.

[Reactie gewijzigd door successor op 19 juni 2007 16:23]

Voor de geïnteresseerden: de X3100 zou
DirectX 10 en Shader Model 4.0 moeten ondersteunen ergens in Q1 2008.
Waarom loopt Intel zo ver achter met hun videokaarten ???
Ik hoop toch dat ze nog eens High end video kaarten gaan maken.
Omdat Intel voornamelijk een processor en chippen-bakker is, en geen "full-blown" videokaarten fabrikant misschien?

Ze hebben die dingen enkel om de zakelijke markt te kunnen bedienen, om integrated graphics mee te kunnen leveren. (2D).

Echter is de laatste tijd ook wat nadruk te komen liggen op 3D, dus gaan ze e.e.a. wat door ontwikkelen.

En definieer achterlopen? Intel kan waarschijnlijk voor een eurootje of 5-10 integrated graphics leveren. Ik ken geen low-end videokaarten voor dat geld. Achterlopen qua brute kracht dus wel ja, maar niet qua kosten.

[Reactie gewijzigd door Plague op 19 juni 2007 15:37]

4 dollar om precies te zijn (het verschil in inkoop tussen de P965 en de G965)
Het betreft hier onboard chippies en Intel heeft er nooit een geheim van gemaakt zich niet op de mainstream GPU markt te willen storten...
Niet op de mainstream markt ... juist wel! Wat denk je dat ze juist -nu- aan het doen zijn door SM2 en hardware T&L te activeren, ze willen meedoen!

Zometeen nog SM3 en Vista support en qua driver technieken zijn ze een heel eind. Als het Larrabee project dan ook nog aanslaat (en ze krijgen inderdaad x86 multicore werkend voor (GP)GPU berekeningen) moet je ze eens zien gaan :X !

Het lijkt me erg leuk / interessant / voordelig voor ons tweakers als consument zijnde dat Intel zich ook hier eens mee ging bemoeien. Ze zijn al marktleider voor de geïntegreerde markt en bedienen daarmee de meeste pc's al met beeld. De sterke merknaam telt ook gigantisch mee en je hebt zo een formule om voor uit te kijken :) !
Daarin heb je wel een beetje gelijk. Maar ze positioneren zich hiermee absoluut niet in de GPU markt voor gamers. Het is meer een leuke optie voor mensen die dit hebben. Ik heb het even getest op oude HP bak hier. Werkt wel geinig maar alleen op 640.480 ;)
Omdat intel zich richt op de budgetmarkt en dus op onboard-video. Dit is ook de grootste en winstgevende markt aangezien high-end videokaarten maar een nichemarkt is.

edit: te laat

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 19 juni 2007 15:37]

Komen ze lekker op tijd mee! Ik gebruikte de X3000 eerst een maandje toen ik een nieuwe PC had gekocht. Ik kon Battlefield 2 niet eens opstarten en in Far Cry had ik zeg maar allemaal wit-doorzichtige textures. Nu heb ik net een 8800GTS in m'n bezit en komen ze nu met zo'n driver voor de X3000 :( Maar goed die risico's heb je nou eenmaal.. Kan nu Battlefield 2 op max spelen met de 8800GTS :*) En als die het ooit begeeft of ik zit tijdelijk zonder PCI-e videokaart, heb ik m'n X3000 nog waar ik met deze driver wel BF2 en Far Cry kan spelen :)
Met een IGP kun je die games echt amper spelen het is niet eens te vergelijken met een 8800 of HD2900 kaart.

Die dingen zijn grappig om iets in 3d weer te geven maar als je echt games gaat spelen minimaal een midrage kaart zoals de HD2600 en GF8600 kaartjes.
Dat is waarschijnlijk wel zo, maar hoe weet je zo zeker dat je die spellen niet kunt spelen?
De X3000 en X3100 zijn naar mijn weten de eerste IGP's die een beetje ondersteuning bieden voor deze geavanceerdere functies.
X1250 van AMD kan dit ook. En de wat oudere IGP's volgens mij ook. Alleen die dingen zijn gewoon veel te traag voor dat soort games.

Ik hen op een AMD 690G laatst wow gespeeld ging wel aardig voor een IGP maar alles stond op laag. En dat is op dit moment een van de snelste IGP's.

Die dingen zijn IMO niet geschikt om games op te spelen. Dat zijn Low end kaarten nog niet eens.
Achja, je zegt dat...
Maar ik heb hier een mediacenter staan met een IGP, een Intel Graphic Media Accelerator 950. En daar game ik toch soms eens op, die grapghics moeten zeker niet onderdoen voor de eerste PS2 games.
Je onboard video doet het niet (terwijl je wel de intentie had om die te gebruiken) en dus koop je maar een dure 8800GTS, een van de duurdere en high-end videokaarten??

Beetje tegenstrijdig niet? Alsof er geen goedkopere PCI-E kaartjes op de markt zijn. :P

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 19 juni 2007 15:32]

Ik had paar maanden geleden zelf een PC samengesteld met alleen onboard X3000 omdat ik nog even ging doorsparen voor een 8600GTS of 8800GTS. Kon in mijn tijd met mijn onboard video dus geen BF2 of Far Cry spelen door het ontbreken van Hardware T&L (in de drivers blijkt dus). Een maand later een 8800GTS 320MB gekocht en nou is het alweer een maand later en brengen ze nu pas een driver uit om Hardware T&L mogelijk te maken... :/ Anders kon ik dus gelijk aan het begin van me nieuwe PC genieten van BF2 en Far Cry..

[Reactie gewijzigd door Steve_0 op 19 juni 2007 15:36]

dang, voor een paar tientjes trek je uit de PW een kaartje wat meer dan onboard performance geeft. man voor ¤15 had ik je mn reserve 6200 toegestuurd, die doet dat ook. daar had je jezelf erg goedkoop omheen kunnen werken...
Wat heb ik nou aan een 6200 als ik graag op maximale kwaliteit wil gamen en ook voorbereid wil zijn op toekomstige games? ;) Ik denk toch dat ik dan veel beter af ben met m'n 8800GTS! ik Gebruikte de X3000 eerst om nog even door te sparen voor de 8800GTS! En omdat de X3000 best wel wat in zich heeft, dacht ik ermee tijdelijk spellen als BF2 en Far Cry te kunnen spelen tot ik m'n 8800GTS kocht, maar helaas wil Intel NU PAS hun Hardware T&L activeren met deze drivers wat ze imo wel eerder hadden mogen bedenken :)
Ik hoop dat ze ook meer op de high end markt gaan begeven. Hoe meer merken hoe meer competitie :).
Nu kan je eigenlijk alleen maar kiezen tussen ATI en Nvidia. Zou er toch meer willen zien.
met die snelheden mag je toch echt wel blij zijn als je DX 9 spellen aan de praat krijgt, laat staan DX10, :+ het is net als de Geforce 8500, de techniek is er wel, maar geen snelheid om het te ondersteunen :P
Alle genoemde spellen draaien zonder Shader Model 2.0...
alsnog loopt het voor geen meter volgens mij op die onboard chips

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True