Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Bron: Mythic Entertainment

Mythic Entertainment heeft bekendgemaakt dat het binnen afzienbare tijd onderdeel zal worden van Electronic Arts (EA) en dan als EA Mythic verder door het leven zal gaan. De nu door EA overgenomen gamestudio is onder meer de creator van de MMORPG Dark Age of Camelot en op dit moment wordt gewerkt aan het nieuwe online spel Warhammer Online: Age of Reckoning. Hoeveel EA voor Mythic betaald heeft, is door geen der partijen vrijgegeven. MMORPG's zijn voor Electronic Arts geen onbekende games. Zo bracht het bedrijf in 1997 's werelds eerste MMORPG op de markt: Ultima Online. In de jaren die volgden nam het aantal abonnees gestaag toe tot 250.000 in 2003, waarna - ondanks het uitbrengen van uitbreidingen op de game - een daling zich inzette.

In 1999 had Sony Everquest geïntroduceerd, dat in 2004 al ruim 500.000 abonnees kende. Beide spellen vallen echter compleet in het niet bij Blizzards World of Warcraft (WoW), dat in 2004 op de markt kwam en een half jaar na verschijning reeds een half miljoen klanten kende. Op dit moment zijn dat er zelfs 6,5 miljoen. Dark Age of Camelot van Mythic kwam in 2001 online en had in 2004 250.000 betalende gebruikers. Er wordt echter veel verwacht van Warhammer Online, een computerspel dat is gebaseerd op de Warhammer-wereld. Of Electronic Arts hiermee een ware WoW-killer in handen heeft gekregen, is echter nog de vraag. Vele andere online spellen hebben al gepoogd WoW van zijn troon te stoten, maar dat is niet gelukt en of het Warhammer Online wel gaat lukken, zal de toekomst uitwijzen.

Warhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of Reckoning

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

MMORPG's zijn voor Electronic Arts geen onbekende games. Zo bracht het bedrijf in 1997 's werelds eerste MMORPG op de markt: Ultima Online.

Bij mijn weten was de eerste grafische mmorpg Neverwinter Nights ergens rond 1992 ofzo.

Laten we hopen dat ze nu wel het spel afmaken voordat ze het vrijgeven, EA is daar niet de beste in helaas.
Wat wel belangrijk is: Ultima Online is helemaal niet uitgebracht door EA. EA heeft pas later Origin gekocht toen UO al tijden draaide.
ik denk dat hij naar deze verwijst trouwens :
http://en.wikipedia.org/w...ter_Nights_%28AOL_game%29

Dat was dus blijkbaar wel degelijk een mmorpg....

/edit : enne ik denk dat het gemod hier ff aangepast moet worden, want om aan prutser001 een 0 te geven en aan MacWolf een 2 te geven terwijl prutser001 het goed heeft vind ik niet echt net1es ;)
Bij mijn weten was de eerste grafische mmorpg Neverwinter Nights ergens rond 1992 ofzo.
Helaas voor jou, fout. Ultima Online werd gelanceerd in 1997, maar de eerste echte mmorpg ter wereld is een decennium eerder door LucasArts gemaakt genaamd Habitat. :)

En voor de mierenneuqerts, ja Islands of Kesmai was eerder, maar dat was textbased.
Neverwinter Nights is geen MMORPG.

UO was 2D isometrisch dus niet echt super grafisch gezien. Rond dezelfde tijd als UO is ook Everquest uitgekomen. Dit zijn de twee spelen waar alle huidige grafische MMORPG's op zijn gebaseerd.
Everquest is van aardig wat later dan UO (99? ongeveer zelfde tijd als Asheron's Call).
Bij mijn weten was de eerste grafische mmorpg Neverwinter Nights ergens rond 1992 ofzo.
MMORPG: Massive Multiplayer Role Playing Game

Neverwinter Nights is een RPG, maar geen MMORPG. Je kan inderdaad multiplayer spellen spelen over internet, maar het is beperkt tot relatief weinig mensen tegelijkertijd, misschien een stuk of 30.

Bij een MMORPG kunnen vaak honderden, misschien wel duizenden mensen tegelijkertijd op dezelfde server spelen.
Ultima Online is niet uitgebracht door Electronic Artists. Het bedrijf achter UO was namelijk Origin. Pas jaren later is Origin door EA overgenomen. Dit resulteerde in een onmiddelijke stop zetting van alle nieuwe ontwikkelingen. EA teerde liever op de bestaande abonnementen.

Verder was UO was niet de eerste MMORPG op de markt. Er was één spel eerder op de markt. Jammer genoeg kan ik mij de naam niet meer herinneren. Ik weet nog wel dat er een getal in de naam zat.
Neem aan dat je Meridian 59 bedoelt. Dat was iig de eerste 3D MMORPG en ook de eerste waarvoor je maandelijks een vast bedrag moest betalen om het te kunnen spelen.
Inderdaad erg grappig dat iedereen zegt dat een het schaamteloze rip off is van WOW, zoals eerder gemeld was warhammer er veel eerder bij, net als vele andere spellen in dit genre en met deze personages..

Het is gewoon fantasy en daar passen dit soort beelden en karakters gewoon goed bij. Verder ben ik wel erg benieuwd, wow heb ik een maandje geprobeerd, maar kon me niet echt boeien, wie weet is dit wel wat.
Iedereen die dat zegt hebben misschien nog nooit naar de makers geluisterd, ze hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze veel dingen over hebben genomen uit Lord of the Rings en Warhammer, dat was gewoon inspiratie.

Want zeg nou zelf, in WoW lijkt Valley of the Kings wel heel erg veel op de Argonath ;)
1 maand gespeeld, zeker nooit in de 40 man instances geweest, trust me dat is niet voor "casual' gamers. dat is geen instap plek. dat is in het begin 15 uur per week raiden om verder te komen.

Met 1 maand ervaring in een spel als WoW heb je naar mijn mening geen recht om WoW zo te beoordelen. Het spel gaat niet om die eerste 60 levels(die btw erg leuk zijn om te doen) maar wat er gebeurt als je 60 bent, met een groep goede mensen proberen die ene boss dood te krijgen en daar 3 weken aan proberen, en dan eindelijk die boss dood, je weet niet wat voor gevoel dat geeft.

*edit*

bah aan het verkeerde bericht gehangen, was een reply op vorige reactie van Steffy
Dat je de eerste 60 levels door moet komen om bij het 'echte' spel te komen is natuurlijk een totaal non-argument. Je betaalt niet maanden voor een spel om pas na 3 maanden op het niveau te komen dat het spel 'echt' begint.

Bovendien is het op level 60 nog steeds meer van het hetzelfde: zorg dat je de beste spullen hebt en hak de beestjes. Daarna is het een kwestie van ontdekken hoe de eindbaas moet worden gesloopt.

Dat jij tientallen euro's per jaar betaald voor die ene eindbaas die je er per half jaar bij krijgt is jouw keuze.
uit mijn wow raid ervaringen. nadat ik molten core en BWL tig keren heb "geraid" . en ik eindelijk de meeste epic troep had. in m'n endgame. dacht ik. leuk, klaar, en nu ?, hm.. even het PvP gedeelte bekijken. kom ik derachter nadat ik "teveel"had gepvped. ik PvE items kreeg.. ( armor etc). ok .. en nu ?. antwoord van blizzard.. nog meer raiding.. en aangezien ik een pvp speler ben. schoot het eigenlijk ( niet alleen bij mij) in het verkeerde keelgat. en gestopt met wow.

puur omdat PvE het hoofddoel is bij blizzard en pvp een bijzaak ( het is eigenlijk een incompleet iets)
Bovendien is het op level 60 nog steeds meer van het hetzelfde: zorg dat je de beste spullen hebt en hak de beestjes. Daarna is het een kwestie van ontdekken hoe de eindbaas moet worden gesloopt.
idd, praktisch eender aan de rest van de MMORPG's dus
praktisch eender als elke RPG/FPS/RTS/wat dan ook. idd niet echt een valid point
Nee dus. Mythic, die DAOC op het moment exploiteert, heeft het spel DAOC dusdanig geschreven dat niet het 'eindeloos farmen van mobs de end-game is.

De end-game is in principe RvR (Player versus Player; maar dan 'Realm vs Realm') waarin je tegen echte spelers vecht, met als doel relics en keeps te bemachtigen. Een veel dynamischere end-game en omdat je tegen echte spelers speelt, en niet tegen mobs, is het compleet anders.

Natuurlijk kunnen de scripts van een monster uitgebreid worden zodat ze moeilijker, challenger ed. worden. Maar het kan niet tippen aan een gevecht tegen een echte speler.
zo heeft ieder zijn smaak, de vraag is is er bij DAoC endgame PvE is?

Bij World of Warcraft kan ik tenminste kiezen wat ik wil, tegen spelers of tegen mobs. WoW wordt binnekort waarschijnlijk ook zo ingesteld dat alleen bepaalde ranks tegen dezelfde ranks kunnen spelen. om het hersenloze slachten van mensen met weinig PvP talent tog een beetje te remmen zodat zij ook een kans hebben om skill te ontwikkelen.

Het ding dat WoW trouwens zo leuk maakt voor heeeeel veel mensen is de Lore die erachter zit van de 3 delen van warcraft. Wie kent de verhalen niet van Frostmourne (ok, een heleboel mensen waarschijnlijk niet ;))
mijn post was bedoeld op het feit dat je een spel als World of Warcraft niet kan beoordelen op 1 maand spelen.

en ja, je hebt gelijk dat het een totaal non argument is. ik moet dan ook eigenlijk een onderscheid maken tussen 2 groepen gamers in WoW, de hardcore gamers die er 4/5/6/7/8/9/10 uur per dag achter zitten en de gamers die er max 2 uurtjes per dag achter zitten. voor de hardcore gamer gaat het totaal niet om die eerste 60 levels, en de casual gamer haalt daar juist de meeste lol uit.

het uitvinden hoe je een boss moet slopen is het leukste onderdeel van het spel naar mijn mening. wat voor leuks is er aan om een boss op farmstatus te hebben en precies te weten wat je moet doen om hem dood te krijgen. jeej kerels (en dames), we gaan weer ff Nefarion mollen. Het blijven proberen en de moed niet opgeven en dan eindelijk die kill te pakken krijgen is fenomenaal. Als je onze teamspeak had gehoord tijdens onze eerste Ragnaros kill had je het gesnapt ;)

en ja ik betaal tientallen euro's per jaar ervoor, ik betaal het liever dan 1 bioscoopkaartje per maand.
1 maandje spelen en dan je oordeel klaarhebben. Ik geef toe... het levelen vond ik zelf niks aan. En het kost toch gemiddeld 386 uur om lvl 60 te worden. En als je het dan eenmaal bent... dan begint het spel.

Items kopen? No way, de beste items kun je alleen na maanden op elkaar inspelen bemachtigen door middel van bosses downen in 40 man raid dungeons. Elke boss is anders, elk guild heeft zijn eigen tactieken.

40 man zover krijgen om uberhaupt te raiden is al iets waarvoor je skills en doorzettingsvermogen voor nodig hebt. Daarnaast zijn de dungeon pittig en heeft blizzard er tot nu toe voor gezorgt dat er nieuwe en moeilijkere instances bij blijven komen.

Ik speel nu 1,5 jaar en ben nog lang niet uitgekeken op WoW. Sterker nog, ik ben er van overtuigt dat het aantal betalende abonnee's zometeen na de launch van de Burning Dinges nog groter zal worden.

Zeker als je niet een uberguild joint (Dan kun je in een maand al je items wel vergaren met een beetje geluk, maar dan nog.. er blijven nieuwe uitdagingen komen), maar met vrienden je eigen weg gaat. Zelf iets opbouwd... dan kun je je egt maanden vermaken met dit spel.

En het hele PvP gebeuren is zo slecht nog niet. Jammer alleen dat World PvP is verdwenen op de meeste servers.

WoW is voor mij het spel waar ik voor het uitkomen ervan al 10 jaar over droomde.
Gebruiken ze de zelfde Engine als WoW .Want toen ik die screenshot zag daarboven dacht ik toch echt dat ik een Dwarf uit WoW voor me zag.

Ziet er op zich niet zo slecht uit ik denk dat EA niet WoW zal over treffen. Ze hadden Blizzard gewoon beter moeten kopen. Dan een risico lopen met iets nieuws.
Nee EA moet Blizz niet kopen. Blizz heerscht en op een of andere manier sloopt EA alles wat ze aanraken.

Screenshot is wel een schaamteloze imitatie van WoW ja... En eigenlijk ook van Lord of the Rings...
Gelukkig dat Warhammer al wat langer dan beide bestaat die je noemt ;) dus je zou WoW/LotR de rip offs mogen noemen
Uhm... het boek "Lord of the Rings" verscheen voor het eerst in 1954. En is eigenlijk wel de grondlegger van de fantasy zoals die in spellen als WoW, Warcraft, etc te zien is.
Ik denk niet dat Blizzard snel zal worden overgekocht! (niet met 6 miljoen subscribers x op zn minst ¤10 per maand :D )
Nou Warhammer AoR moet al met een heel goede papieren komen willen spelende WoW members overstappen.

Ben bang dat dit weer een gevalletje word van leuk maar net niet.
Dat zal niet snel gebeuren denk ik, WoW is heel Basic, weinig diepgang, het is een soort Instap MMO, als je eenmaal beter bekend bent in de Online RPG wereld wil je al vrij snel wat anders. Ik was na 1 maand al op het spel uitgekeken, daartegen spelen ik Bv Guild Wars als sinds de release begin 2005, het spel vraagt gewoon meer inzicht om bepaalde dingen te bereiken, bij WoW is het alles het beste kopen en klaar, bij games als GW gaat het juist om de skills van de speler zelf.

Daarom is WoW ook een groot succes, het is voor de Casual gamer heel behapbaar, je hoeft geen lange guides te volgen, echte builds zijn er ook niet zoals je dat bij GW kent. Het spel is zeker redelijk maar een echt heel goeie game kan ik het niet noemen, er zijn MMO's met veel betere gameplay in de markt alleen vraagt de gewone gamer niet om speciale gameplay maar gewoon spelen voor de lol en dat is met WoW heel goed gelukt, wat dat betreft is de game gemaakt waar de markt om vraagt.
Het mooie van WoW is juist dat het voor idereen toegankelijk is. Ook voor de hardcore gamer. Jij zegt dat je het na een maand al had gezien, maar voor de 'hardcore' gamer begint WoW pas op level 60. Dan krijg je de mogelijkheid om met 40 man raids end game content te doen.
En het lijkt me sterk dat je in die maand level 60 bent geworden en ook maar iets van de end game content hebt gezien (40 man raids e.d.)
of terwijl PvE . en dat is meestal wat de "harcore" gamers niet willen. die willen PvP gaan. en jammer genoeg komt WoW op dat gedeelte tekort. aangezien de "rewards" in WoW pvp, zijn eigenlijk pve rewards ( armor etc)
als WoW nu speciale ability's ofzo derin had. werd het pvp op die manier meer aangemoedigd.

daarom was DAoC in z'n tijd een groot success. wanwegen hun endgame. dit was RvR(mass pvp eigenlijk, waren 3 facties/realms ipv 2 zoals met wow) en van de kills die je hiermee kreeg, kreeg je rp's, daarmee kon je hogere realm level halen, en van die punten kon je dan weer realm ability's kopen.

z'n soort systeem ( iig wat ik heb gelezen door de dev's van mythic) willen ze ook in W.A.R. plaatsen
of terwijl PvE . en dat is meestal wat de "harcore" gamers niet willen. die willen PvP gaan. en jammer genoeg komt WoW op dat gedeelte tekort. aangezien de "rewards" in WoW pvp, zijn eigenlijk pve rewards ( armor etc)
Ik denk dat het wel meevalt, bij wow zitten imho de echte "hardcore" gamers in end-game pve, op een paar fantiekelingen na die tijd genoeg hebben om eindeloos de battelgrounds in wow te farmen (gek genoeg stoppen ze ook nog vaak als ze eenmaal de hoogste rank hebben)

een maand is idd compleet onvoldoende om ook maar iets van de echt uitdagende end-game content te zien (het spel begint wat dat betreft op lvl 60)

patch 1.12 voor wow brengt iig vernieuwde world pvp en cross-realm bg's ;)
Sterker nog, DAOC heeft nog steeds de beste end-game van alle MMORPGS die momenteel beschikbaar zijn... Als je tegen andere mensen wilt spelen en niet tegen de computer. =)
Dan hoop ik echt met harte dat het niet zal gaan verlopen en eindigen zoals het met Westwood het geval was.
Zeg dat niet te hard, Westwood (of wat westwoord was) Lijk bezig te zijn met Command & Conquer 3, en het ziet er zeer veel belovend wat ik er tot nu van gezien heb :9~
Het eerste wat EA gedaan heeft is Earth & Beyond offline halen toen ze Westwood overgenomen had. Erg jammer, dat was een MMORPG van formaat die zijn tijd erg ver vooruit was...
Wat vroeger Westwood was, is nu Petroglyph, eventueel bekend van Star Wars: Empire at War.

Er zijn nog maar heeeel weinig mensen van Westwood die nu nog bij EA zitten.
Hier C&C 3 voor xbox 360 :)


C&C:3 Tiberium wars?.

C&C:3


echt fucking gruwelijk !!
Wat je ervan gezien hebt zijn een filmpje en wat screenshots. Het ziet er leuk uit, maar dat zag General ook. Helaas was de kwaliteit van dat spel ver onder de maat.

Mijn advies: negeer screenshots en dergelijke en wacht op demo's en reviews :)
Nou lekker dan, dan kan je dus Punkbuster binnenkort in die spellen verwachten...

http://uo.stratics.com/ne....shtml#newsitem1150763772,70934,

Ze hebben al een contract lopen voor UO en gaan dit later dit jaar implementeren (alle kritiek naast zich neerleggend uiteraard).
Ik ben niet echt thuis in mmorpg wereld, maar wat is precies het probleem? Over het algemeen zijn mensen juist kwaad als bij shooters als PB er niet in zit want dan zit het vol met cheaters. Nou is PB op een mmorpg niet standaard, maar wat is het probleem?
PunkBuster heeft de reputatie dat het mensen onrechtmatig van cheaten beschuldigt. Nu heeft Mythic al z'n eigen tools om cheaters op te sporen, hopelijk kan PunkBuster dan bij DAoC achterwege blijven.
waarom niet een keer een momorpg in een andere tijdsgeest of een ander thema. al dat sprookjes gedoe heb ik zo langzamerhand wel gezien :S..
EVE Online ?
of Anarchy Online (gratis te spelen trouwens zonder expansions) is een sci-fi mmorpg. Geen magie maar nanobots! ;)
Ik heb AO jaren gespeeld en dat blijft toch met afstand mijn favoriete MMORPG. Geen enkele andere komt in de buurt als het gaat om het customizen van je karakter met alle skills en items.

Momenteel speel ik A Tale in the Desert. Als je iets anders zoekt is dit misschien wat. Je kunt het misschien nog het beste vergelijken met een RTS: dingen bouwen, nieuwe skills leren, betere dingen bouwen. Maar dan zonder combat. Erg origineel.
Huxley iets voor jouw dan?

En inderdaad, voor Warhammer zijn er echt voor een gigantische game aan verhaallijnen en informatie te verkrijgen, het enige wat ze moeten doen is de gameplay en PvP goed maken. Maar in DaoC was dat echt super, dus dan zal dat wel meegenomen worden.

En ik speel nu 1,5 jaar WoW, maar als Warhammer er is, dan stap ik over :) (sowieso proberen)
Misschien Project Entropia?
Kun je ook nog van leven ook, als je het goed speelt.
Veel andere spelen hebben geprobeerd wow van de troon te stoten? Ze zouden het wel willen, maar geprobeerd??

Kan er net 2 bedenken, die het misschien wilden proberen.
Zover ik weet is dark and light nog maar net uit en ik dacht dat die al aan het ontwikkelen waren voor wow, maar is zelfs nu nog niet klaar, die mogen hopen, dat ze het uberthaupt overleven.

Hmm misschien Coh van NCsoft, maar die hebben heel andere strategy dan blizzard en bieden tig verschillende spelen aan, waarbij ze niet mikken op supergrote aantallen klanten, zoals blizzard. Hebben geloof ik iets van 3 a 4 spelen lopen en hebben paar in ontwikkeling.

Maar kan niet echt een ander mmo bedenken, dat wow van de troon wou stoten, de rest zat al in de markt en hebben echt niet superveel spelers verloren. De andere spelen die het eventueel willen proberen, zijn nog niet uit.
Beetje rare opmerking van de auteur van bericht.
Guild Wars misschien?
http://www.mmogchart.com/...iptions_8846_image001.gif

De tweede MMORPG komt niet eens in de buurt van WoW!
(voor meer grafieken, zie http://www.mmogchart.com/)
Guildwars pas niet echt in dat rijtje.
Daar betaal je eenmalig voor de game en later misschien voor updates als je dat wil.
wel hebben ze al ruim 2 milljoen copies verkocht.
Grootste probleem voor de beetje meer ervaren mmo speler is:

Die prikken door de graphics heen en die gaan voor gameplay.
Wow is te makkelijk zeggen dan de meesten.
Te makkelijk?

Ligt eraan wat je standaarden zijn. Mijn guild is op het moment de topguild op de server en zelfs wij hebben er dagen over gedaan voordat we bepaalde bosses down kregen. Ik kan me er zelfs 1 herinneren waar we bijna 3 weken over hebben gedaan. Als jij dit nog makkelijk wilt noemen dan wil ik niet weten wat jij speelt :P
Zoals "Princess Huhuran" in de Temple of Ahn'Qiraj.... wat een drama om die neer te halen ;) :P Maar uiteindelijk wel gelukt.
Warhammer Online is al heel lang in de maak door Mythic. Het spel komt volgend jaar of begin 2008 uit, en het lijkt misschien een rip-off, maar Mythic heeft de beste MMORPG's op zijn naam...

En jah, ze zullen het spel op tijd leveren, en eventuele bugs fixen, ze hebben dat al aangegeven. En patchen hoort nou eenmaal bij zo een spel... Dus als het spel nog niet helemaal af is, is dat geen probleem.

Trouwens, Mythic weet WEL hoe ze PvP moeten implementeren... Blizzard heeft dat nog(!) niet voor elkaar...
world release voor W.A.R. staat op dit moment op fall 2k7.

en @ bangkirai je denkt misschien dat W.A.R. Wow van de troon wil stoten, maar vergeet niet de 1e Warhammer online. was als ietjes langer in dev. dan WoW. de oude WO is gecanceled. toen er iets van 6/12 maand deroverheen is gegaan. toen pas is de partnership ontstaat tussen mythic en Games Workshop. voor Warhammer Online: Age of Reckoning

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True