Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Submitter: bobwarley

Ontwikkelaar Mythic Entertainment gaat flink in Warhammer Online snijden, zodat het mmo-spel in de herfst van 2008 kan worden gelanceerd. Zo wordt een aantal classes en grote steden uit het spel geschrapt.

General manager Mark Jacobs van Mythic geeft in een interview met website mmorpg.com toe dat de ontwikkelaar flink moet snijden in het spel, omdat anders de geplande release niet wordt gehaald. Zo was het de bedoeling dat ieder van de zes rassen in het spel een eigen hoofdstad zou krijgen, maar daar heeft Mythic er inmiddels vier van geschrapt. De twee steden die overblijven zijn Altdorf van het Human Empire en de Inevitable City van de Chaos. Geschrapt zijn de steden van de Greenskins, de Dark Elves, de Dwarfs en de High Elves. Net als in World of Warcraft zijn de rassen verdeeld in twee kampen, Order en Destruction, en elk kamp heeft nu dus nog maar één stad over. Juist de steden moeten een belangrijke rol spelen in Warhammer Online, omdat het mogelijk wordt om ze te veroveren. Bovendien is elke stad een centrum waar spelers van een bepaald ras samenkomen en quests krijgen toegewezen.

Ook ingrijpend is de keuze om vier classes uit het spel te schrappen. De Greenskins moeten het stellen zonder de Choppa, de Dwarfs zonder Hammerer, de Dark Elves kunnen niet langer gebruik maken van de Blackguard en het Human Empire moet het stellen zonder Knight of the Blazing Sun. Met name het schrappen van de Blackguard en de Knight of the Blazing Sun is opvallend, want beide zijn de 'tank' van hun ras.

Ondanks dat Mythic belangrijke onderdelen uit het spel moet schrappen, heeft het ook nog tijd om iets toe te voegen. Zo zal Warhammer Online gebruik gaan maken van Punkbuster, de anti-cheatsoftware die al jaren series als Quake, Battlefield, Call of Duty en Rainbow Six beschermt tegen online vals spelen. Warhammer Online wordt de eerste mmo die met Punkbuster zal worden beschermd.

Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online Warhammer Online
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Dit lijkt me enigszins de doodsteek voor een mogelijk succesvolle MMORPG: een incompleet spel.

Aangezien Warhammer tegen het al gevestigde World of Warcraft moet opboksen, kunnen ze zich dit simpelweg niet veroorloven, waar WoW dit bij de launch wel kon maken, omdat er op dat moment geen noemenswaardige concurrentie was in de vorm van een toegankelijke MMORPG.

De reden hiervoor zal waarschijnlijk zijn dat de belangrijkste concurrent, WoW, binnenkort een tweede expansion pack uitbrengt dat weer vele gamers aan zich zal weten te binden en dus een behoorlijk kleiner deel van de markt overlaat voor Warhammer. Hoe dan ook, Mythic/EA bevindt zich in een lastig parket.

[Reactie gewijzigd door spone op 14 juli 2008 11:41]

Dat de 2de expansion van wow voor meer spelers zal zorgen weet ik zo net nog niet. Er zullen ook genoeg spelers zijn die door de expansion er mee stoppen. Guilds die uit elkaar vallen, mensen die geen zin hebben om weer opnieuw te beginnen met hun gear (je lvl 70 gear is ineens waardeloos), etc. Ik denk ook niet dat een extra expansion een reden voor nieuwe spelers is om te beginnen. Zo'n expansion is eigenlijk meer om bestaande spelers tevreden te houden, die het gezien hebben met het huidige aanbod en iets nieuws willen.
Persoonlijk vind ik het wel leuk om nieuwe gebieden te verkennen en quests te doen, maar de hele gear-grind overnieuw zie ik tegenop (ik heb 3 lvl 70's op t moment...). Maarja, we zullen wel zien wat de nieuwe expansion gaat doen....
Opzich is het juist goed, aan de ene kant stoppen in wow gearminded spelers omdat er een gear reset komt (dat soort mensen wil je het liefste niet in je guild hebben als je raid) en andere de andere kant krijg je mensen terug uit (nieuwe en er komen heel wat mensen terug uit bijv aoc of raidingguilds die nu vanwege de zomer op hun gat liggen)

Aoc had hetzelfde, half af, ontbrekende content, dan krijg je misschien redelijk wat initiele verkopen maar je houd mensen niet vast voor een langere tijd.
Mee eens, en WoW is niet de enige concurrent. Lord Of The Rings Online (binnenkort Mines of Moria uitbreiding) en Age of Conan - Hyborian Adventures (binnenkort bugvrij?) hebben ook heel wat MMORPG spelers aan zich weten te binden en ze vissen toch allemaal een beetje in dezelfde fantasy vijver die steeds leger raakt.
WoW is niet de enigste concurrent dat klopt. Het is DE concurrent.
WoW heeft een maatstaaf voor mmorpg neergezet en het uit de geeksfeer gehaald.
LOTRO vond ik qua gameplay toch wat tegenvallen, en tja AoC wat zullen we daar van zeggen. Denk dat "betaalde beta" de liefste omschrijving is die ik voor dat spel kan vinden. Niet voor niks zijn hun aandelen gekelderd in samenhang met het aantal mensen wat het speelt. First impressions last, en AoC heeft die grondig vernaggeld en krijgt dus nooit het aantal spelers terug wat nu na de eerste maand afhaakt.
En helaas lijkt dit spel dezelfde kant op te gaan.
Mythic (voordat het MythicEA werd) heeft hetzelfde gedaan met Dark Age of Camelot. Toen het spel oorspronkelijk gelaunced werd miste er veel content. Het was gewoon nog niet af toen het live ging. De meeste missende content is in de loop van het jaar erna door middel van patches toegevoegd.

Zo had alleen Midgard had op het moment van release een high-level dungeon waar daarwerkelijk high level items gevonden konden worden (Twilight weapons, bright pink... >_<). Albion en Hibernia hadden geen items boven level 35.

Gewoon afwachten. Als het een succes lijkt te worden met de steden dan verschijnen er vast wel meer. Tot nu toe is het spel zeker wel vermakelijk. Als je DAOC gespeelt hebt, voel je je ook wel thuis in WAR. :)
De steden zijn er maar ze hebben nog niet genoeg content!

Als je weet dat de steden die er wil ingaan meer dan 200Quests bevat 10 public quests en 3 dungeons + RVR part. Dan kunnen ze er niet 4 andere steden in gaan steken die slechts een paar quests bevatten.

Ook gaan ze alle feedback van de eerste 2 steden gebruiken om de andere steden te updaten.

I.v.m. de classes die verdwijnen er zijn al 20 unique classes die volledig uitgewerkt balanced moeten worden. Dit gebeurt momenteel in de beta, omdat de 4 andere classes niet special/gebalanced genoeg gemaakt konden worden werden ze gescrapt. Ze willen gewoon niet doen zoals in AoC dat tijdens de launch volledige characters hergebalanceerd moeten worden! In Doac was dit ook goed. Balance veranderingen waren minimaal na de onmiddelijke launch.

Ik heb er eigenlijk een goed oog op dat ze geen MMO willen launchen die half af is. Dus ze konden twee dingen doen oftwel uitstellen, of de extra content later unlocken.
Misschien moeten we allemaal gewoon lekker wachten todat ie uitkomt en daarna meningen neer gaan zetten als feiten. Er is idd een hoop weggelaten. Maar dit zegt niets over de beschikbare content (level gebieden, Quests, Items) Alleen dat er classes en hoofdsteden weggelaten worden ( wat overigens wel jammer is ) Daarnaast werd aan het begin van WoW ook alleen maar IronForge en Ogrimmar gebruikt als hoofdstad omdat de rest van de steden geen auction hall hadden :)
wat tweakers vergeet te melden en wat wel in de bron staat is dat hoewel er 4 van de 6 steden worden geschrapt de 2 overblijvende steden beter uitgewerkt met meer mogelijkheden, dungeons, quests enzo zullen zijn dan oorspronkelijke gepland. wat de geschrapte classes betreft: ze zeggen dat ze eruit gehaald zijn omdat ze geen goede balans voor die classes vonden en ze er niet aan willen prutsen eens het spel gereleased is, dus waarschijnlijk zullen die bij een update er bijgevoegd worden
ik vind dit juist een goed idee vooral het verminderen van de hoofd steden.

Het hebben van slechts 1 hoofdstad per kant betekend dat iedereen in die stad zal beginnen en het dus makkelijker zal zijn op groepen te maken.
een nadeel van het hebben van 3 grote steden per kant is dat je na een tijdje een concentratie van mensen zult krijgen in 1 of 2 van die steden en dat die 3e stad dan bijna een spook stad zal worden met nauwelijks mensen erin.

Ik speel nu WoW en daar is het precies hetzelfde. Thunder Bluff is een spookstad waar geen hond komt. Iedereen zit in Ogg. UC is ook grotendeels een spookstad met hoogstens soms een paar mensen die er zijn om quests in te leveren.

het verminderen van het aantal classes is het enige wat ik niet begrijp.
Misschien dat die classes teveel begonnen te lijken op andere classes en dat ze ze daarom eruit halen. Dit om eerst te kijken hoe de mensen de andere classes gebruiken en dan deze ontbrekende classes aan te passen aan wat nodig is en dan weer toe te voegen.

Enige echte slechte nieuws wat ik zie is het toevoegen van punkbuster.
City's in Warhammer is de eind level content :-)

De city is van lvl 30 tot 40 + de eind sieges

Je hebt
Tier 1 1-10 Start cities RvR + PvE
Tier 2 11-20 RvR + PvE
Tier 3 21-30 RvR + PvE
Tier 4 31-40 RvR + PvE
Capital City bestaande uit RvR & PvE

Om de capital city van de andere zijde te kunnen aanvallen moet je in alle Tiers
de overwinnining halen in zowel PvE als RvR. Dus voor alle quests, monsters dat je killed en RvR krijgt u zijde punten. Zodra je een bepaald overwicht hebt op de andere zijde rukt de oorlog op voor elke Tier een stuk verder naar de Capital city

U reactie op de classes is correct. Ze waren niet uniek genoeg zoals de andere en daarom dat ze eruit gehaald waren.

[Reactie gewijzigd door Mightybunny op 14 juli 2008 16:09]

Dan heb ik liever de werkwijze van Blizzard = Release van het spel is pas als het spel af is. Waarschijnlijk is het budget berekend op een release in 2008 en willen ze geld binnenhalen via de maandelijkse bijdrage. Maar dit zal natuurlijk geen reclame opleveren voor het spel.
Idd, dat werkt beter voor producten als WoW. Maar EA ziet dat blijkbaar niet, en/of moet de verwachtingen van de markt waarmaken. EA is ook gewoon te groot, te log. Zo missen zij bepaalde inzichten in specifieke marktsegmenten, waar dit het resultaat van is.
Dit is niet een beslissing van EA, maar van Mythic zelf denk ik. Ze hebben 3 keuzes in principe:
- spel uitbrengen met 4 capital cities die half af zijn en 4 classes die unbalanced/niet leuk zijn
- spel voor de 3de keer vertragen (en daarmee gegarandeerd on track zitten om samen met wotlk (wow expansion) te releasen)
- de content waar je niet tevreden over bent eruit halen en later bijpatchen (gratis)

Alle 3 die opties zijn marketing technisch ronduit slecht, veel mensen zullen ontevreden zijn, maar ik denk dat ze met optie 3 toch een redelijk goede keuze gemaakt hebben. Tabula Rasa is namelijk schoolvoorbeeld voor nummer 1, groot opgezette open beta (de phase waarin de game grotendeels af is), met een game die nog lang niet klaar is -> gevolg, een na release goede game die bijna geen spelers meer krijgt door de slechte ervaringen in open beta.
Optie 2 is echt geen mogelijkheid, MMO releasen naast ook maar iets dat Blizzard doet met WoW (zeker een expansion) is een doodsteek. Meeste spelers van WAR zullen van WoW komen en expansions zorgen vaak voor heractivatie en het gevoel van: toch eens ff kijken of het niet toch interessant is.

En voor de 3de optie: tja, het is jammer, ik vind het knap dat ze deze stap durven te nemen. Echter hebben ze over de 4 overige capital cities nooit wat verteld of laten zien, kortom wat dat betreft weet bijna niemand (afgezien misschien van beta spelers) wat we missen. De classes is een ander verhaal, maar dat is misschien zo slecht nog niet. Meeste mmo's hebben ~10 classes bij release, WAR had er 24 (nu 20). In een PvP based game, is het sowieso al moeilijk om classes te balancen, laat staan dat je 24 ongeveer unieke classes hebt, dat is gewoon bijna niet te doen.
Is Blizzard dan niet groot en log, helemaal nu het met Activison is geffuseerd :? Bij mijn weten is EA altijd al een bedrijf geweest, dat geen geduld heeft met ontwikkelaars. Veel games van EA zijn toch over het algemeen middelmatig van kwaliteit op een uitzondering daar gelaten. Ook sinds ze de C & C reeks hebben overgenomen is het toch allemaal zo, zo.

Blizzard daarentegen brengt dan niet zo veel games uit, maar wat ze uitbrengen is top.

Daarentegen leek Warhammer een serieuze WoW tegenhander te worden, helaas is dit nu door EA om zeep geholpen ;/
Klopt niet, the burning crusade was ook niet af te noemen.
Bvb. die drakenchain stopte gewoon zonder einde.
En nog een deel was niet af.
Het is er gewoon een half jaar later bijgepatcht.

Qua MMORPGs en afzijn denk ik dat LOTRO nog het meeste af was bij de release.
Die drakenchain en bt/mh zijn er echter redelijk snel ingepatched, er ontbrak verder nauwelijks content. (iig niet in die absurde mate waarin warhammer nu gestript lijkt te worden, idem voor aoc)
redelijk snel ingepatched
Tja, het is maar wat je redelijk snel noemt. Een half jaar...
Ik denk dat het bij wow ook voor een stuk is om de meest elite guilds een beetje terug te houden. Zodat ze niet binnen 2 maanden doorheen de content waltzen en dan klagen dat ze meer content willen.

Zoals je ook bij een diner je voorgerecht en hoofdgerecht ook niet direct na je aperitiefje krijgt.

Daarbij komt dat "die drakenchain", bt en mh toch redelijk moeilijk zijn en sowiso nog door bijna niemand kon gedaan worden, en er nog niemand dacht "goch, dat mis ik toch wel". Terwijl classes en startercities wel al zouden gebruikt kunnen worden vanaf de release.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 14 juli 2008 15:23]

Alsof het ontbreken van zoiets als mh/bt (met attunements ed) zon probleem is of vergelijkbaar met aoc, waar quests schaars zijn op t einde en end-game bugged as hell.

Mug olifant gedoe imho

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 14 juli 2008 17:36]

Goed, weer iets wat ik van m'n lijstje schrap.

Ik had wel goede hoop op dit spel, leek allemaal veelbelovend maar ook hier geld weer cash > gameplay. Het feit dat een ontwikkelaar openlijk in het nieuws brengt dat ze liever een onafgemaakt spel uitbrengen zodat ze de kerstrelease kunnen halen ipv door ontwikkelen totdat het af is zegt genoeg.

Ik begrijp dit niet, ze willen allemaal een stukje van Blizzards cake hebben maar dan wel zo goedkoop mogelijk. Het lijkt me dat het ondertussen wel duidelijk is geworden dat de enige manier om dit te bereiken is om een zo goed als perfecte game uit te brengen. Met iets minder word geen genoegen genomen, Blizzard heeft de standaard gezet en als andere ontwikkelaars daar ook maar een graantje van mee willen pikken zullen ze aan die standaard moeten voldoen.

MMO"s zijn nu mainstream, mensen weten waar ze op moeten letten als ze er aan beginnen en als je van te voren al weet dat een spel half of slecht is ontwikkeld dan heeft het weinig zin om er heel veel tijd in te gaan steken. Je weet van te voren al dat het zonde is.

Jammer maar helaas, ook Warhammer word een 13 in een dozijn mmo die een snelle dood zal sterven, mark my words. Bij een goede mmo moet de ontwikkelende studio er heart, soul en vooral heel veel geld instoppen en zo te lezen gaat dit hier ook weer ontbreken.
Als ik het me goed kan herinneren was Blizzard al bezig met WoW toen ze Warcraft3 (2002) klaar hadden of eerder zelfs, staat me bij dat ergens gelezen te hebben en ja de beta was ook niet super (emotes doen en dan server crash).

Natuurlijk zaten er bugs in, ook met latere content die toegevoegd was (die ene zep die overal en nergens bleef steken vooral Stonetalon). Denk dat Warhammer meer voor de fans wordt van het genre/lore, ikzelf ben er niet bekend mee waar ik Warcraft 1-2-3 etc gaar gespeeld heb. Ik heb wel een beetje het nieuws gevolgd en afgelopen maand zat er een video bij de PC-Games(duits blad) en ik was totaal niet onder de indruk van wat ik zag, ze schijnen ook pas sinds kort schaduwen en belichting toegevoegd te hebben, ook PVP zag er erg gaar uit.

Nee imho heeft Warhammer te weinig te bieden, een 'orc' renamen naar 'greenskin' doet het voor mij niet. Als je dan met iets 'nieuws' komt moet het wel wat nieuws bieden AOC heeft dan ook zijn bugs maar wel een 'innovatief' combat systeem wat toch wel iets unieks heeft en ja hier mist ook nogsteeds het beloofde siege warfare.

Ik heb zat MMO's (EQ/EQ2/KO/AoC/RO ook minder bekende die afgeladen waren met bugs.) gespeeld en zo had elke MMO wel wat bugs en problemen maar om nou zoveel te schrappen lijkt me geen strak plan, of ze hadden hun mond moeten houden over de plannen en zo ook geen fouten kunnen maken door te zeggen 'stad 2-3-4-5-6' komen met latere content patches, zeker het schrappen van classes die kennelijk veel voor sommige betekenen als ik een aantal posts lees is dan ook weer een minpunt dat het spel steeds minder aantrekkelijk maakt, nee ik wacht wel op WotLK.

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 15 juli 2008 08:00]

Precies, blizzard heeft ook jaren gedaan om mmo klaar te krijgen, wat hun collega's mmo bedrijven dus niet door hebben.
En hoelang denk jij dat er al aan Warhammer Online gewerkt is?

Eerste development is direct gestart NADAT Blizzard voor hun eigen IP gekozen had ipv de GW license te nemen (helaas is dit project om allerlei redenen in 2004 gecancelled). Mythic is sinds 2005 bezig met WAR...

Voor de liefhebbers bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Warhammer_online
Mythic is sinds 2005 bezig en het komt uit Q4 2008, dat is dus 3 jaar.
quote: wiki
Blizzard Entertainment announced World of Warcraft on September 2, 2001.[4] The game was released on November 23, 2004
Blizzard heeft 3 jaar gewerkt tussen announcement en release. Plus die jaren ervoor want op de announcement hadden ze al bakken content om te tonen.

*edit*
Development of the game took about five years with extensive testing done to make sure everything was ready for launch.
Blizzard heeft er dus 5 jaar aan gewerkt.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 14 juli 2008 15:44]

Ze hebben ook niet 'de tijd' die Blizzard had. Ik bedoel dat WoW een van de eerste in zijn soort was. (Andere MMO's zullen niet snel meer in South Park verschijnen als onderwerp, wat WoW wel toekwam.) Ze voelen nu bij Mythic dus de druk om het sneller en sneller op te leveren. Maar ze hadden in eerste instantie nooit een releasedatum bekend moeten maken, totdat ze zeker zouden zijn dat ze het gingen halen. Want welke software ontwikkelaar heeft nu de tijd gekregen (beter gezegd: genomen) om zichzelf te ontwikkelen op het gebied van MMO's? Juist, alleen Blizzard.
Hoezo eerste in hun soort?
Everquest, ultima online etc bestonden al.

WoW heeft alleen meer spelers van niet-mmo spellen naar de mmo wereld gesleept, in de tijd dat internet toegang ook eindelijk betaalbaar was.

Blizzard heeft een bewuste keuze gemaakt door eerst low profile te houden en spel uitgebracht met VEEL content.
Andere bedrijven snappen het nog steeds niet: ze denken allemaal, we moeten releasen anders lopen we geld mis!! En allemaal volgen ze de struisvogelpolitiek, dat ze niet kijken naar de missers in mmo wereld. Al de mmo's die al weg zijn of totaal zijn geflopt door niet genoeg content.
Ze denken allemaal: ach dat gebeurt ons niet.
Alleen blizzard heeft gewoon efficient de tijd genomen om iets kant en klaars af te wikkelen qua content.
Nee man :( ik wilde juist black guard gaan spelen.

waarom wachten ze dan niet ff en brengen ze het later uit :(
Warhammer Online => Mythic Entertainment => EA

Moet je dan nog echt vragen waarom ze het spel niet compleet opleveren voor een deadline? EA kennende (C&C3:KW), kan het ook nog wel even duren voordat er updates uitkomen met de missende content (als die dan al uitkomen).

Ik vind het erg jammer, het zag er leuk uit en het had potentie. Maar als ze al niet de beloofde content op release kunnen leveren, dan heb ik sterk m'n twijfels of ze de voorgestelde potentie van het spel gaan verwerkelen. Daar komt bij dat ik EA rustig de stekker uit zie trekken als het niet zo een succes is als verwacht (>WoW)...
Volgens mij, was het eerste wat EA deed toen ze Warhammer Online kregen er meer geld in pompen en de release date verplaatsen. EA lijkt hierin het juiste te doen...

Verder is het vervelend als zo iets geschrapt word. Maar het is wel weer prettig dat hierdoor het spel weer een aantal maanden eerder gespeeld kan worden met wat het nu heeft.

We kijken wel wat het word. Over die screenshots, dat zijn toch screenshots in low quality vanwege de beta (had ik ergens gelezen dat hij alleen nog maar op low kon).
Ik denk dat ze een deadline hebben.
Dan eventjes wachten met kopen/subscription totdat die class erbij gepatcht is. Lijkt me zowiezo een verstandige zaak een MMO eventjes te laten liggen totdat het spel ontdaan is van kinderziektes en voorzien van een acceptabele hoeveelheid content.
Ik hoor zo vaak dat WoW de standaard heeft gezet qua mmo's maar hoeveel ontwikkelaars hebben het geld om die standaard te evenaren?

In vele artikelen online hebben ze het over een budget van 500 million - 1 billion dollar om het te kunnen evenaren, als er uberhaupt ontwikkelaars zijn die zo'n investering kunnen doen kijken ze nog altijd tegen het risico dat "de crowd" het spel niet moet en het spel alsnog flopt.

Als je fan bent van het genre van Warhammer Online dan zou ik het gewoon proberen en meer letten op de gameplay dan op hoeveel content er in het begin in zit, is de basis van het spel goed dan zal de playerbase altijd groeien en dan komt de content vanzelf wel.
Dit zal inderdaad het zetje kunnen zijn dat mmorpg's zoals lotro en WAR nodig hebben; mensen kennen de ip en weten dus wat ze in de toekomst nog kunnen verwachten. Boeiend dat ik nog niet naar Moria of Lustria kan... dat komt later wel! Als de gameplay in de basis maar goed is (wat ik persoonlijk dus bij AoC gruwelijk miste).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True