Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De Duitse uitgever dtp Entertainment heeft ontwikkelaar Real U opgericht om de mmo Otherland te ontwikkelen. De studio maakt gebruik van Unreal Engine 3 en hoopt het spel in 2010 op de markt te brengen.

Uitgever dtp Entertainment heeft voor Otherland samenwerking gezocht met de Amerikaanse schrijver Tad Williams, die een serie fantasyboeken onder dezelfde naam schreef. Williams is vanaf het begin bij de ontwikkeling van het spel betrokken. Net als in de boeken speelt virtual reality een grote rol in het spel. De speler vertrekt vanuit de Lambda Mall, een centrale lobby, naar virtuele werelden met verschillende thema's van mythologisch of sciencefiction tot fantasy, historisch, hedendaags of cartoonesk. De makers beloven bovendien dat de spelwereld tijdens het spelen kan veranderen. Spelers kunnen in het spel stukjes code verzamelen en die gebruiken om het uiterlijk en de mogelijkheden van hun avatar aan te passen.

Het spel wordt gemaakt door Real U, een studio uit Singapore die uitgever dtp Entertainment speciaal voor dit project heeft opgericht. De kern van het 80 man sterke bedrijf wordt gevormd door voormalige werknemers van de Australische ontwikkelaar Melbourne House, dat halverwege de jaren tachtig verantwoordelijk was voor de klassieker The Way of the Exploding Fist. Real U kan bij de ontwikkeling van het spel gebruik maken van Unreal Engine 3. De game zou in 2010 op de pc moeten verschijnen.

Otherland Otherland Otherland Otherland Otherland Otherland Otherland Otherland Otherland Otherland
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

aangezien ze hier al screenshots hebben zullen ze ook wel al een techdemo hebben ik denk dat het zeker te doen is op een jaar tijd zeker met een unreal engine zeer gebruiksvriendelijk om op verder te programmeren maar ze mogen inderdaad wel een betere 2D/3D graphic artists gaan zoeke want het trekt echt op de balle :p nuja het is en blijft een techdemo dus kan nog zeer veel verandering in komen
Niet om lullig te doen. Maar andere bedrijven trekken er 3-5 jaar voor uit om een mmo te maken. En zelfs dan is de content op de release datum niet af. Nu denkt dit bedrijf in net iets meer dan een jaar een volledige mmo neer te zetten? Dat kan qua gameplay nooit erg diep gaan.
Daar het spel op een boek gebaseerd is, is er al een ruime weg afgelegd zonder iets te hoeven doen.
nl. diepgang van het verhaal.
Verder is er blijkbaar ook al een film van gemaakt, dus ook weer (als ze zich daarop baseren tenminste) een hoop concept stadia die men kan overslaan.
De core van de engine hebben ze ook al.

verder zou ik het ook net echt zo basis aanpakken dat je als beginnen character vast komt te zitten in een VR dat je zelf ook nauwelijks vorm hebt, en ook moeilijk vorm kan onderscheiden.
dus mogen ze best beginnen met een wereld waaraan jij vorm moet geven.
Naarmate je code vind zou je bijvoorbeeld betere textures van je omgeving kunnen onderscheiden, of je avatar beginnen op te bouwen.
dus als jij dan de cartoon skin activeert, dan zie je je omgeving ook zo :)
Vind je de fantasy skin, dan kan je als een draken van mensen tegenkomen :D

extra voordeel is, zeker bij een mmo(rpg) dat je constant verder kan ontwikkelen en vrijgeven voor gebruik.

Het aantal jaar dat een bedrijf uit trekt om een game te ontwikkelen zegt niets.
Het ene bedrijf werkt er misschien met 2 aan en doet er ondertussen al 12 jaar over.
Het andere bedrijf deelt de brokken beter op en doet hetzelfde werk op een jaar tijd met 120 man.
Dit kan je niet onbeperkt den natuurlijk, maar toch.
Engine team, verhaal team, skinning team(s)
Daar het spel op een boek gebaseerd is, is er al een ruime weg afgelegd zonder iets te hoeven doen.
nl. diepgang van het verhaal.
Verder is er blijkbaar ook al een film van gemaakt, dus ook weer (als ze zich daarop baseren tenminste) een hoop concept stadia die men kan overslaan.
Dat hebben de meeste MMO's ook, denk aan de Warcraft lore, maar ook aan Conan the Barbarian, beide verhalen vertaald naar MMO's toch hebben beide games een langere ontwikkeltijd gehad.
extra voordeel is, zeker bij een mmo(rpg) dat je constant verder kan ontwikkelen en vrijgeven voor gebruik.
Dat is waar, maar je moet wel erg veel content hebben voordat je begint met lanceren van je game. Ik denk aan Age of Conan waarbij er te weinig content was en mensen te snel niks meer te doen hadden. Het is waar dat niet alles per se af hoeft, maar toch wel het over grote deel.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Witchhammer op 1 oktober 2008 18:48]

Anderland, gave serie is dat.
Korte samenvatting over de boekenserie.

Internet is gegroeit tot een interactief 3d medium, waar je met een speciaal pak op kunt inloggen. ( iets alla secondlive, maar dan nog een paar stappen verder )
Het is ook mogelijk om mbv een implantaat rechstreeks in te pluggen, je beleeft internet dan net zoals neo het matrix beleeft.

Uiterraard zijn er wat slechterikken, gaat er wat mis, en lukt het niet meer om terug te keren naar het echte leven.


Als het spel even uitgebreid word als de boeken, beloofd dat nog wat.
Heb ik toevallig net uitgelezen. (in het engels dan)
Is niet helemaal zoals je beschrijft, maar de gist is er. Het waren zeker flinke boeken, 4 dikke pillen. Goed boek wel, hulde aan de schrijfer.

Basically is otherland een 3d medium / wereld gebaseerd op een organische processor met superieur - bijna niet van echt te onderscheiden weergave en feedback. De hoofdrol spelers waren door een "fout" vast komen te zitten in de wereld en konden niet meer uitloggen. Alles wat met je avatar zou gebeuren geeft ook directe feedback. Dood is dus dood.

Aan de fotos te zien is de grafische kwaliteit zowiezo al nergens in de buurt.

[Reactie gewijzigd door bbr op 1 oktober 2008 16:15]

Als ik zeg in het kort, dan ook echt in het kort he :)
De hoofdrol spelers waren door een "fout" vast komen te zitten in de wereld en konden niet meer uitloggen.
Hey, dat komt bekend voor. Er zijn al aardig wat verhalen met dat concept geschreven. Zo'n concept blijft fascineren.

Oja, "In The Net of Dreams" van Wm. Mark Simmons heeft hetzelfde concept en is errug vermakelijk. Redelijk dun boekje, niet zoveel diepgang maar erg grappig eigenlijk :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 1 oktober 2008 17:15]

Als ik het zo hoor zijn de NetForce-verhalen van Tom Clancy daar een aftreksel van? ;)

@Fiander: http://en.wikipedia.org/wiki/NetForce

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 1 oktober 2008 17:22]

Ik heb geen idee, wie is Tom Clancy ?
Tom Clancy heeft boeken geschreven over Rainbow six en Splinter cell waar vervolgens ook games over zijn gemaakt.

hier nog wat info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Clancy
Otherland was een hele ervaring om te lezen. Erg de moeite waard, maar wel een slordige 5k paginas :)

Ik hoop wel dat het er minder cheesy uit gaat zien dan de voorbeelden, de graphics van tron 2.0 waren al beter, en dat is uit... geen idee, maar al weer een paar jaar oud :)
1980/81 geloof ik. ;) De film in ieder geval, nogal indrukwekkend om te zien voor die tijd.
Ik weet ook niet wat ik van deze plaatjes moet vinden, aan de ene kant ziet het er niet uit, aan de andere kant roept het wel weer een sfeer op, iets wat ik nogal eens mis in spelletjes.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 1 oktober 2008 16:10]

Inderdaad, ik heb er geen spijt van dat ik hem gelezen heb, al zaten er wel een paar eentonige momenten in het boek waar ik op men tanden heb moeten bijten om verder te lezen
Het idee op zich - een X aantal volledig verschillende omgevingen in een virtuele wereld binnen een virtuele wereld - heeft zeker potentie en is ook (vindt ik) aardig origineel. Maar zoals met veel MMO's zal de uitvoer wel niet zo speciaal zijn, en er weer op neerkomen dat je duizenden vijanden dood moet slaan voordat je ook maar ergens bent.
Kan iemand mij vertellen wat het doel is van het spel?

Aangezien het een MMO is lijkt het mij stug dat het doel is om terug te gaan naar de echte wereld (ik heb begrepen dat je vast zit in VR?), aangezien dat een eindig iets is.

En vooral, wat zal er zo massive aan zijn?
In het boek komen ze steeds in andere simulaties terecht. Eentje daarvan is bijv. Het oude Troye, maar met een twist in het verhaal. Ook The wizard of Oss komt terug in de boeken. Maar ook nieuwe simulaties, zoals een hele grote wastafel waarin ze dan drijven. Ze kunnen er vanalles mee doen en ben zee benieuwd.
Dit ziet er in elk geval toch eens een originele mmo uit, niet het zoveelste middeleeuws ridderverhaal.
Vind je...

Ik vind het het zoveelste fantasie verhaal.... Doe mij een "Real Life MMO FPS" (onderhand)
http://www.huxleygame.co.uk/ iets voor jou misschien?

Vind het nog steeds jammer dat Face of Mankind gestopt is :(
Ja dit kwam inderdaad heel erg in de buurt... Massive vond ik het niet echt.
Als dat deze game in 2010 uitkomt hoop ik dat ze iets aan hun graphics gaan doen...

Ik vind het er eigenlijk best goed uitzien, dit is tenminste niet van die concept art die je meestal ziet.
Verder lijkt het me een mooie (maar niet echt uitvoerbare) feature om zelf stukjes code te kunnen schrijven.
Is ook niet het geval, het artikel:
Spelers kunnen in het spel stukjes code verzamelen
dus waarschijnlijk zijn het 'gewoon' powerups / equipment / etc.
Klopt, ik het lijkt me echter een bijzondere feature als je zelf "in game" stukjes code zou kunnen herschrijven/aanpassen die van invloed zijn op je karakter of omgeving.
Dan krijg je een beetje het 2nd Life idee waar met een scripting taal aan de slag kan: http://secondlife.com/whatis/scripting.php
De graphix is dus omdat het zich afspeelt in een virtuele wereld, en daar passen deze graphix perfect bij.. het is sowieso niet mijn smaak, maar goed...
Mja, maar om nou te zeggen dat het een aanprijzing is dat het bedrijf dat nu een nieuwe MMO maakt in de verre verste iets te maken heeft met een bedrijf dat ooit twintig jaar (!) geleden een spelletje voor de Commodore 64 gemaakt heeft... Dat zou net zoiets zijn als dat Sony aankondigt dat ze de Playstation 4 laten ontwikkelen door de makers van Pong.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True