Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Submitter: KrKr

Halo Wars-ontwikkelaar Ensemble Studio's heeft een massively multiplayer online-versie van Halo in ontwikkeling gehad. Nu de studio de deuren gaat sluiten komt er informatie over de geannuleerde mmo boven water.

Ensemble werkte aan drie projecten, waarvan er inmiddels twee zijn geannuleerd. Een daarvan is een mmorpg die zich zou afspelen in het Halo-universum, zo meldt Gamasutra. De site heeft een aantal screenshots van het spel geplaatst, waaruit blijkt dat onder meer de user interface al voor een groot deel is ontwikkeld. De interface toont veel gelijkenissen met die van populaire mmo's zoals World of Warcraft en The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar. Op screenshots zijn verder herkenbare elementen zichtbaar, zoals een kapotte Warthog en een stukje van een van de Halo-ringen.

Dat Ensemble niet meer aan de mmo werkt wil niet zeggen dat de Halo-mmo volledig van de baan is. Mogelijk zijn er ook nog meer onaangekondigde Halo-projecten in ontwikkeling. Microsoft Game Studios-topman Phil Spencer liet onlangs doorschemeren dat 'meer dan twee of drie teams' momenteel aan Halo-spellen werken.

Halo mmo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Ensemble Studio's gaat zijn deuren sluiten?
Ik heb nog ergens wat Age of Empires spellen liggen.
Heel af en toe vind ik het ook nog grappig om online Age of Mythology te doen.
Kunnen we nou bij die spellen niet meer online spelen?
Volgens mij gebruiken die een server van Ensemble.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 september 2008 22:33]

Westwood studios is indertijd overgenomen door EA, en nu na al die jaren kan ik nog steeds Dune2000 (spel uit 1999!) online spelen, dus die servers zijn ook up gebleven. Ik heb dus goede hoop dat er ook wel iets wordt verzonnen voor die servers van Ensemble Studios :)
Ik hoop het, ik zou het erg jammer vinden anders.
Ik heb ook nog wel wat klasgenoten trouwens die ook nog steeds Age of Mythology erg leuk vinden.
Volgens mij gebruikt Age of Empires 3 ook een server van Ensemble Studios, en dat is toch al een wat nieuwer spel.
Zou stom zijn om daar nu al de stekker uit te trekken.
Lijkt wel WoW met een HALO mannetje erin gesoept.

Zeker als je kijkt naar dit soort screenshots, lijkt het wel of ze de textures van WoW een-op-een overgenomen hebben:

http://www.flickr.com/pho...in/set-72157607452469273/
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157607452469273/

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 24 september 2008 11:14]

Die eerste screenshot is duidelijk Feralas en de andere lijkt wel heel erg op het start punt vlak bij Ogrimar. Volgens mij is het allemaal fake.
Waarom zou het fake zijn? Het is een gecanceld spel, dus ook nog lang niet af. De UI van WoW werkt, en is goed. Waarom zou je in je dev omgeving niet dat overnemen totdat de eigen UI af is? Het is gewoon goed gejat, maar ik ga er vanuit met de bedoeling dit later te veranderen.
En (bijna) alle UI's van mmo's hebben grote overeenkomsten. Maar dat is niet erg, veel betere manieren kan ik me ook niet bedenken.
Geef nou eerlijk toe, als zie je die screens ziet geeft het je niet echt een halo gevoel...
Ik vind de levels en karakters wel een soort van Blizzard style hebben (ik zeg dit omdat ik WOW niet heb gespeeld maar veel andere blizzard games wel) en niet de vertrouwde Halo style

Dus eigenlijk niet gek dat hij is gecanceld hah

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 september 2008 15:06]

Zet i.p.v. de Spartan een Night Elf neer en je ziet WoW :) De interface toont wel erg veel gelijken nis, je zou bijna zeggen dat het een mod / skini is voor WoW. Zelfs de knopjes voor opties en bags zitten precies hetzelfde.
Dat inderdaad zo, dit lijkt wel HEEL erg op WoW. Mapscherm is hetzelfde, icon voor dag/nacht lijkt erop, tekst erboven ook. Kijk ook eens naar de onderkant, het gedeelte waar je jouw Character screen kunt selecteren lijkt wel erg op die van WoW, maar dan nog zonder talents/ keys bar. Ook de omgeving lijkt qua rendering erg op die van WoW.

Okay, even naar de screens in de link gekeken, en daar wordt het nog erger.
Dit lijkt qua graphics/looks erg op de cartoon stijl van WoW.
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157607452469273/

Stukje naar de Stonetalon Peak uit Stonetalon Mountains met Halo als "weer" effect
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157607452469273/

Screen uit 2006, die qua UI erg op WoW lijkt(Bags/Chatwindow):
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157607452469273/

Oftewel, erg "close" qua graphics van WoW. Ik zeg niet meteen dat het Fake is, maar het ruikt er wel heel erg naar.
De site heeft een aantal screenshots van het spel geplaatst, waaruit blijkt dat onder meer de user interface al voor een groot deel is ontwikkeld.
Dit klopt volgens mij helemaal niet. Als je namelijk de url volgt naar de 'screenshots' dan zie je dat ze prototypes hebben gemaakt voor de interface.

Ze hebben, denk ik, o.a. de interface van WOW gekopiŽerd om te kijken of het hun stijl is/kan zijn, maar hier zie ik toch echt een andere interface. En op de website van Gamasutra staat weer een andere screenshot.
Hmm alweer een mmo, hopelijk komt er ooit wat meer concurrentie voor World of warcraft.
Kunnen ze die prijzen mooi omlaag helpen enzo.

Het had een leuk idee kunnen worden zoeen Halo mmo, maar naar mijn idee heeft
het wel een hoog Tabula-Rasa gehalte. Space en schieten en aliens, al moet ik zeggen dat Tabula Rasa wel leuk was om te doen opzich.
er zijn al een aantal (gratis) concurrenten van world of warcraft. Alleen blijven de meesten toch betalen voor W.O.W.

ik had dit spel graag eens gespeeld.
Dan heb je weer eens wat afwisseling
Het is ook logisch dat de meeste mensen blijven betalen voor MMO's. Er wordt constant actief door de developers aan gewerkt en het niveau van de game ligt toch wel hoger dan gratis spelen.
dat zie je toch even verkeerd.

Voor Guildwars betaal je alleen de aanschaf (nog nog maar 20 euro) en dan kun je inbeperkt spelen.
Het spel wordt vaak geupdate en er zijn een aantal uitbreidingsdelen.

Het nieveau van Guildwars vind ik zelf beter dan W.O.W. omdat je in Guildwars veel meer teamplay hebt. Je wordt gewoon gedwongen om in een team te spelen.

En Guildwars is ook een gratis game, en ligt toch echt goed op niveau
Uitbreidingsdelen die je toch weer moet kopen. De kosten liggen dan wel lager dan bij WoW, maar gratis is het zeker niet.

Ik ben zelf van mening dat je wow niet met guildwars kan vergelijken, omdat het gewoon 2 totaal verschillende spellen zijn.
Het zijn wel gratis spellen.
Je hebt alleen de aankoopkosten, maar geen hoge maandelijkse kosten zoals bij W.O.W.

enige kosten die je hebt is een internet verbinding.
Het zijn 2 totaal verschillende spellen, maar hebben wel allebei hetzelfde doel.

en daarom snap ik ook niet dat mensen W.O.W. zoveel beter vinden dan andere MMORPG's.
Ook ben ik van menig dat W.O.W. geen doel heeft. In guildwars probeer je een bevolkingsgroep te redden van de ondergang.
Bij W.O.W. loop je rond en doe je quests etc. zonder dat er een echt doel is.
Doelloos is WoW niet echt.. veel quests hebben een eigen verhaal.. helaas zijn er veel kill 20 van de ene en 20 van de andere.. Maar dat heb je in Guildwars ook.. Ik heb de eerste 3 delen van GW gespeeld en de reden dat je ze niet met elkaar kan vergelijken is dat WoW gebaseerd is op single player spelervaring en GW meer teamplay(daarom ook NPC's om mee te nemen met quests).. Qua gameplay heeft GW te veel beperkingen is mijn persoonlijke mening(niet kunnen springen, maar 8 skill knoppen, weinig variatie in spells terwijl er heel veel zijn)
dat klopt.
en ik houd meer van teamplay dan van single play.

springen zie ik het nut niet van in, ook bukken etc. is niet nodig.
Er is tegenwoordig wel heel veel skill variatie.
Ik persoonlijk blijf gewoon bij guildwars, teamplay vind ik belangrijker dan mooi grapics en kunnen springen
end game wow is all about teamplay, dus het speelt wel degelijk een significante rol in wow.
Wat ontzettend gaaf zou dat zijn geweest! Alleen begrijp ik niet hoe het met power-ups of spells zou hebben gewerkt.

Jammer, was vast een mooie aanvulling geweest!
Ik heb Halo niet gespeeld, maar dit lijkt niet op het beeld wat ik ervan heb.

Ik had meer het idee dat het er Unreal achtig uitziet, maar dit is te W.O.W. voor woorden.
Halo kan zijn wat het wil aangezien je op duizenden planeten kan zijn. In WoW ga je zelfs van de hel naar de hemel op dezelfde planeet.
Komt omdat dit WoW is, de houding van de characters in die screen duiden er ook op. En de omgeving al helemaal.
Volgens mij is het gewoon een fake...
Als je de screenshots bekijkt op de officiŽle site bekijkt ziet het er wel een pak anders uit

http://halowars.com/Galleries/Screenshots.aspx

Edit: Als je kijkt naar de Demo Level video zie je een heel andere interface

http://halowars.com/Dwnloads/Movies.aspx

[Reactie gewijzigd door flybersite op 24 september 2008 12:38]

Het gaat hier om een in-ontwikkeling (geweest?) zijnde MMORPG in het Halo Universum, niet over de RTS Halo-Wars... ! :)
En gaan game devs nou ook nog eens keertje leren dat ze niet van elk spel een MMO kunnen maken? Al helemaal niet op basis van een first person shooter. RTS of RPG, misschien, maar dit is gewoon alweer een poging om de door WoW gedomineerde MMO markt binnen de breken met een bestaande franchise.

Had het ook niet echt veel origineler verwacht, als je ziet wat er tegenwoordig aan MMOs wordt aangeboden zit je 99% van de tijd toch gewoon naar WoW met een andere naam de staren hoor.
Volgens mij kun Łberhaupt niet een MMO op een andere game baseren. Wat wel kan, en wat ook gedaan is, is het verhaal van een spel pakken. De wereld (als in verhaal) waarbinnen een FPS afspeelt kan perfect dienst doen als omgeving voor een MMO, no problemo!

Zo zie je bij Warcraft ook de 'lore', het eigenlijke verhaal van de wereld waarbinnen Warcraft zich afspeelt. Azeroth, Kalimdor et cetera, zijn voorbeelden van het scheppen van een wereld waarbinnen vrijwel elk genre zich zou kunnen afspelen. WoW gaat veel dieper op de individualistische 'ervaringen' van een personage (jouw character) in, jij bent onderdeel van de wereld. In de Warcraft RTS's was jij 'god', de bestuurder van wereld. 1=meemaken wat anderen beslissen en een kleine rol vrijwel zonder invloed hebben of 2 = zelf beslissen en een grote beslissende rol spelen over wat er in de 'wereld' gebeurt. Duidelijk verschillende perspectieven.

Heck, men kan zelfs overgaan tot het maken van een voetbal game met de Warcraft lore als basis...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True