×

Halo Wars

Door , 37 reacties

Met het oog op Halo-fans

In het najaar van 2007 completeerde Microsoft de Halo-trilogie met Halo 3, dat in Nederland met een grote première in Pathé Tuschinski werd gelanceerd. Hoewel  de trilogie daarmee werd voltooid, betekende het absoluut niet het einde van de franchise. Zo was er al sprake van een Halo-film, er was een massively multiplayer online-game in ontwikkeling en ondertussen werd het achtergrondverhaal in verschillende boeken uitgediept. Met betrekking tot dat laatste doet de game die Microsoft deze week uitbrengt ook een duit in het zakje. Halo Wars speelt zich namelijk twintig jaar voor de gebeurtenissen in Halo af.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Anders dan de games in de Halo-trilogie is Halo Wars geen schietspel, maar een strategiegame. De ingrediënten voor een succesnummer zijn aanwezig; het spel werd gemaakt door Ensemble Studios, dat ooit verantwoordelijk was voor de Age of Empires-serie, en kan putten uit de rijke setting van het Halo-universum. Bovendien is het genre waarin het spel uitkomt - strategiegames op consoles - nog weinig gecultiveerd. Microsoft heeft dus alle kans om te scoren met Halo Wars.

Om dat te doen richt de uitgever zich met name op de Halo-fan. "We hebben niet de illusie de hardcore rts-gamer weg te trekken achter de pc om Halo Wars te gaan spelen", stelt Paul Naber, algemeen manager van Xbox Nederland. "Met Halo Wars mikken we allereerst op de Halo-speler. Heb je Halo-games in huis, dan is Halo Wars in onze ogen een must-have. Daarnaast is er ook een segment gamers dat de gemiddelde rts door de jaren heen te ingewikkeld is gaan vinden. Tot die groep behoor ik zelf ook. Voor die gamers is een wat simpeler strategiegame zeer welkom, en Halo Wars is die rts."

*Gemaakt voor de 360

Die gamers moeten dan wel een Xbox 360 in huis hebben, want het spel verschijnt exclusief voor de console van Microsoft en niet op de pc, hoewel niet valt uit te sluiten dat het spel ooit alsnog naar de pc wordt overgezet. In de keuze voor de Xbox 360 ligt meteen de grootste uitdaging; hoe bestuur je immers een strategiespel, zonder gebruik te maken van toetsenbord en muis? Spellen als Red Alert 3 en Battle for Middle-Earth II kwamen al in de buurt, maar Ensemble Studios beloofde meerdere keren dat Halo Wars in dat opzicht een nieuw hoofdstuk zou betekenen. Die andere strategiegames kennen een pc-versie waar de consoleversies van zijn overgezet, terwijl Halo Wars specifiek voor een console is ontworpen, zo redeneerde Ensemble.

*