Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt dat Halo Wars het laatste spel zal zijn dat door Ensemble Studios wordt ontwikkeld. De ontwikkelaar van onder meer Age of Empires maakt Halo Wars nog af, maar zal daarna de deuren sluiten.

Ensemble StudiosAls de ontwikkeling van de Xbox 360-titel Halo Wars is afgerond, houdt de interne studio van Microsoft op te bestaan. De leiding van het ontwikkelteam blijft onder de vlag van Microsoft Game Studios opereren en zal een nieuwe studio opzetten. Die studio zal nieuwe games maken en ondertussen belast blijven met de ondersteuning van Halo Wars. Microsoft wil zoveel mogelijk Ensemble-personeel onderbrengen bij de nieuwe studio en waar mogelijk ook bij andere Microsoft-studio's. Het Ensemble-personeel dat bij de ontwikkeling van Halo Wars is betrokken, maakt deze game nu af; de overige werknemers zijn inmiddels uit de studio vertrokken, zo meldt Shacknews.

Ensemble Studios is vooral bekend geworden door de in 1997 gestarte Age of Empires-serie. Deze serie bleek zo succesvol, dat de studio de aandacht van Microsoft trok en vervolgens in 2001 werd ingelijfd. Ensemble maakte daarop Age of Mythology en Age of Empires III, en ging vervolgens in samenwerking met Halo-ontwikkelaar Bungie aan de slag met de strategiegame Halo Wars. Dat spel moet in de lente van 2009 op de markt komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik snap veel bovenstaande opmerkingen niet,

Microsoft 'doekt' niets op, maar verschuift de medewerkers naar het grote geheel i.p.v. de huidige naam als klein eilandje te behouden binnen het bedrijf.

Voordelen kunnen o.a. zijn synergy binnen de diverse ontwikkel groepen van Microsoft Game Studios en zullen onder die naam aan nieuwe projecten gaan werken, gesteund door andere disciplines.

Het zou zelfs zo kunnen worden dat het binnen Microsoft Game Studios gewoon het project AoE IV krijgt, en daarbij kan putten uit veel meer resources dan ze normaliter als 'kleine studio' zouden hebben doordat ze aan kleinere budgetten gebonden zijn.

Het enige wat merkbaar zal zijn is dat wij de namen van Ensemble Studios medewerkers nu zullen zien prijken onder nog te komen releases en de naam Ensemble Studios zelf niet meer zullen vinden in toekomstige release van deze studio hun IP.

Ik kan mij voorstellen dat sommige medewerkers dit niet leuk zullen vinden, en deze zullen zoals bij elk bedrijf een andere plek zoeken bij een andere studio, maar dat is iets van elke dag en niet specifiek voor deze 'MS praktijken'
Ik ben het compleet met je eens! Het is puur organisatorisch (eigenlijk snap ik zelfs de nieuwswaarde niet). Ensemble is immers al sinds Age of Empires 1 van Microsoft, nu 8jr later wordt er een beetje organisatorisch gesleuteld en een naam verderanderd(weggehaald) en nu krijgen we allemaal rare replies met "microsoft/EA praktijken"

Mensen hebben jullie wel enig besef waar jullie het over hebben, en hebben jullie het artikel uberhaupt wel geleen of zagen jullie alleen "MS sluit Ensemble" staan en vonden jullie dat je op recht daarvan meteen maar een reactie mocht plaatsen?
Het klinkt meer als een reorganisatie waarbij alle medewerkers worden verdeeld over andere Microsoft afdelingen. Dit soort reorganisaties kunnen een positief effect hebben maar ook zeer zeker een negatief effect. Uiteindelijk splitsen ze een compleet team op dat net een mega game heeft ontwikkeld. En die moeten dan aansluiting vinden bij andere teams. Maar Microsoft heeft hier vast over nagedacht.

Er zijn trouwens al wel trailers van Halo Wars, de laatste game die nu nog wordt ontwikkeld. De beste trailer kan je hier vinden: http://www.feebs.nl/video/8518261f10d0
Heel erg jammer van Microsoft. Ook al worden delen van het ontwikkelteam overgeheveld naar een nieuwe studio. Ik heb altijd (tot AOE3) met heel veel plezier de spellen van Ensemble Studios gespeeld. Er was een hechte community rond deze spelen. (zelf was ik lid van PAOM/PAOE, bovendien was Ensemble erg bezig met de fans, nog ooit een complete wedstrijd gehouden door hun gesponsord.)

De argumenten hier boven dat het alleen maar organisatorisch is zeggen mij niks. Ensemble houdt gewoon op te bestaan. Ze worden toegevoegd aan een grotere groep ontwikkelaars. (waar niets mis mee is) Toch verlies ik nu iets waar ik me mee kan identificeren. (of waar ik iets mee heb) Mocht er nog een nieuwe AOE komen (wat ik betwijfel aangezien MS Gamestudios meer inzet op hun console) dan is dat toch niet de AOE van Ensemble, maar van Gamestudios. Misschien grotendeels dezelfde mensen maar toch.
Na AoE2 zijn er alleen maar tegen vallende games uit gekomen. Wie weet is het huidige team ook al lang niet meer het geniale team wat met AoE1 en 2 op de proppen kwam. Het is misschien wel beter zo, als ze het idee hebben dat ze het gewoon niet meer waar kunnen heb je als team natuurlijk ook weinig motivatie meer en is het misschien wel beter om met een schone lei te beginnen. Het verleden blijft een bedrijf altijd achtervolgen en als ze keer op keer met een game komen die vergeleken wordt met AoE2 en het is weer niet wat het was zul je alleen maar meer negatieve reacties krijgen.

Het is gewoon beter zo, je kunt wel zeggen, geweldig team, grote naam, enorm winstgevend maar daar weet je allemaal niks van, het kan allemaal wel ingekakt zijn en is het niks meer dan een lege huls, misschien is het al lang niet meer wat het 8 jaar geleden was.
Na AoE2 konden ze het niet meer nuttig perfectioneren, dan zou je een situatie krijgen zoals EA met bijna al hun reeksen doet. Microsoft heeft de goeie beslissing gemaakt met Ensemble om nieuwe dingen te proberen en voor de mensen met het geduld zijn ze er zeer goed in geslaagd met AoE3 en AoM. Zelfde gameplay in de basis maar nieuwe settings en nieuwe elementen.
Voor de mensen die graag aoe1+2 online spelen , en het nog niet weten, na de sluiting van zone.com is er nu http://igzones.com , word nog aardig druk op gespeeld en de zelfde opzet als de oude zone.com.
En wat is dan de reden van de sluiting? Het lijkt me toch niet de slechtste(lees minst winstgevende) studio van Microsoft, maar goed Microsoft-logica :P
Van de games van Ensemble Studios zijn alles bij elkaar zo'n 20 miljoen exemplaren verkocht. Ze waren naast Bungie en het flight sim-team de best presterende studio van MS. Onbegrijpelijk dat ze worden opgedoekt.
Nog vreemder is dat ze worden opgedoekt en daarna weer grotendeels in een nieuwe studio worden ondergebracht? Misschien denkt MS dat er dingen goedkoper of efficienter kunnen op die manier ofzo?
Het zal daar wel iets mee te maken hebben, Microsoft is nog steeds een bedrijf en niet een ngo. Toch vreemd dat men voor een sluiting kiest en niet gewoon voor een naamsverandering.
tsja als je van het management af moet ofzoiets is dit wel een aardige oplossing...
Het is meer een fusie dan een sluiting:
Het ontwikkelteam blijft bestaan, maar door ze ergens anders onder te brengen heb je minder overhead (minder administratiepersoneel nodig)


Edit: herstel, er word een nieuwe studio voor opgericht...
Maargoed, punt is dat de ontwikkelaars bij Microsoft blijven en niet de laan uitgestuurd worden.

[Reactie gewijzigd door Maestro.mosjuh op 10 september 2008 11:53]

maar ze worden wel uit elkaar getrokken, waardoor er weer wat collectieve kwaliteit en creativiteit verloren gaat
Microsoft heeft zijn eigen (game)ontwikkel afdeling. Ik neem aan dat het altijd de bedoeling is geweest om Ensemble Studios te laten integreren cq fuseren. Dat scheelt weer overhead...
En weer een grote naam die verdwijnt van het podium. Je moet maar weer afwachten in hoeverre de creativiteit van het team bewaard blijft binnen het grotere MS kader. AoE III was voor mij de eerste tegenvaller van het team, ik heb alle voorgaande delen incl. AoM (door velen gehaat) met veel plezier gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 10 september 2008 10:52]

Ik vind opzich AOE3 geen tegenvaller, hij is wel anders en niet echt passen bij Ensemble Studio's. Ook is goed te zien dat na de overname van microsoft de spellen van Ensemble Studios grote veranderingen met zich meebrengen, kijk maar een naar Age Of Mythology. Ook moet ik er wel bij zeggen, dat ik Age of Mythology een zeer goede game vind!!!
Ik vraag me nu ook af, komen er ooit nog eens zulke goede RTS games van Microsofts kant..? I hope so

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 11 september 2008 10:31]

Ik vraag me nu ook af, komen er ooit nog eens zulke goede RTS games van Microsofts kant..? I hope so
Waarom hoop je dat? Wat maakt het uit of MS ze maakt of iemand anders? Ik zie ze zelfs liever van iemand anders. Van MS weet je zeker dat ze allleen op MS producten zullen draaien (geen linux, mac, ps3, wii, etc).
En zoals het artikel al zei zijn ze bezig met Halo Wars (ondanks de naamgeving geen FPS, maar een RTS).
Persoonlijk vond ik Aoe II geweldig en daarna keek ik erg uit naar age of mythology. Het spel heb ik gekocht en weet ik hoe lang gespeeld. Ik vond het lekker spelen, fijner dan AOE II en AOE III. Dus ik vind het ook jammer, een potentiele AOE IV oid had ik heel erg leuk gevonden, ik houd wel van dat type spel!
AoM en AoE3 waren totaal verschillend van eerdere spelen in de serie dus zijn er altijd mensen die boos zijn om verandering. Ik vind het overheerlijke games die hier regelmatig opnieuw worden geïnstalleerd. Ensemble studios moet nog een slecht spel maken in mijn ogen.
Dat klinkt niet goed voor eventuele patches/updates en ook niet zo best voor de server stabiliteit. Ik betwijfel of het projectteam ooit nog bij elkaar komt om daar iets aan te doen.
De leiding van het ontwikkelteam blijft onder de vlag van Microsoft Game Studios opereren en zal een nieuwe studio opzetten. Die studio zal nieuwe games maken en ondertussen belast blijven met de ondersteuning van Halo Wars.
de nieuwe studio zal daar dus voor zorgen. verder betwijfel ik het of het veel verder gaat dan een andere naam
Jammer! Tot vandaag blijven AOE en vooral AOM men favoriete games :) Een éénvoudige gameplay, leuke graphics & voor iemand zoals mij (af-en-toe-gamer) meer dan geschikt. Hopelijk komen er vanuit ex-medewerkers of dergelijke ooit het iniatief om een nieuwe AO? te beginnen met de zelfde gameplay maar dan met grotere maps, meer groeimogelijkheden en een betere online gameplay (want geef toe, een AOM map speel met je de nodige tact altijd zo uit, veel te klein)
Ben bang van niet, microsoft is in het bezit van alle rechten ;( dus dan moeten ze er een ander microsoft team er op zetten |:(

Ik vind dit echt heel erg jammer dat een goede studio moet opdoeken! :|
daarom dat hij zegt een nieuwe AO en niet AOE of AOM. MS heeft geen rechten op Age Of ... , want er zijn ook al andere games met deze titel (Age Of Myth bvb). Ook niet specifiek in het RTS genre, kijk maar naar alle Tycoon, Sim en Giant spellen die er zijn verschenen
Mogelijk wil Micrsoft alle first party games onder de naam Microsoft games studios uitbrengen.
Een extra merknaam kost ook geld

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True