Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: Lionhead Studios

Logo Lionhead StudiosDe Britse gameontwikkelaar Lionhead Studios meldt te zijn overgenomen door Microsoft Game Studios. Lionhead werd in 1997 opgericht door Peter Molyneux en werkte de afgelopen jaren al samen met MGS. De Britse studio is bekend van titels zoals Black & White, dat sinds de release in 2001 meer dan twee miljoen keer over de toonbank ging, en Fable (Xbox) en Fable: The Lost Chapters (Xbox en pc). De Britten gaan voortaan exclusief spellen ontwikkelen voor Xbox 360-consoles en Windows-pc's. Onder de paraplu van MGS treffen ze collega's aan van onder meer Bungie Studios, Ensemble Studios, Fasa Studios en Rare Ltd. Voor Microsoft lijken er grofweg twee voordelen te behalen met de overname: MGS haalt een aantal talentvolle creatievelingen in huis, en de vergoedingen die betaald moeten worden voor de succesvolle titels komen te vervallen.

Lionhead-brains @ work
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Die meneer op de foto zal snel z'n kleine GameCube moeten verwijderen! :P
Die meneer op de foto zal snel z'n kleine GameCube moeten verwijderen!
verbazingwekend genoeg: ik denk het niet.

Bungie draait nog steeds z'n eigen servers e.d., en dat is allemaal linux :) (en dat terwijl ze hun deel van pand in Redmond delen met de mensen van exchange ;) )

zo bekrompen is Microsoft dus echt niet. :)
Tja ze krijgen hun eigen Hotmail service niet eens volledig gemigreerd naar een platform met hun eigen serversoftware erop..
Linkje waar dat te vinden is ?

Het laatste dat ik ervan gelezen heb is dat hun laatste migratie poging met een redelijke sisser is afgelopen...
HoTMaiL draait op Win2k3.
Hou je vrienden dichtbij, maar je vijanden nog dichterbij..

Oftewel: ken je concurrentie :D
voor MS: koop je concurrentie
@peewee1979:

Teleo
Groove Networks
Giant Company Software Inc. (nu ms anti-spyware)
Connectix (Virtual PC)
Lookout Software LLC
GeCad (antivirus)
Vicinity (navigatie software, nu windows live local?)
Rare (ook een spel-ontwikkelaar)
XDegrees (security software)
Ensemble Studios (ook spelontwikkelaars)
Great Plains (mkb-software)

Dit zijn er nog maar een paar. Zoek ook maar eens op tweakers.net op "microsoft koopt"
concurrenten zei hij.

Toen Microsoft Giant kocht, had Microsoft nog geen eigen anti-spyware product; dus het was geen concurrent.

@Hieronder: Je hebt gelijk, maar die hele lijst is nogal overdreven. Daarbij denk ik niet dat alle spelontwikkelaars concurrenten van elkaar zijn.
Hadden ze nog geen spelonwikkelaars dan?
Zoals gezegd. Ik had het over concurrenten zoals Cavvie zegt.

MS heeft volgens mij nog nooit een concurrent gekocht, zeker de afgelopen 10 jaar niet.
Ow... overnames zoals antivirus bedrijfjes die ook goede Linux mailscanners maken enzo, die tel je ff niet mee ?

Om maar 1 voorbeeld te noemen..

Of verder moet je eens Google'en op "microsoft acquires" om te zien wat ze allemaal hebben overgenomen de laatste jaren...
Elke overname die MS gedaan heeft de laatste jaren is van bedrijven die dingen op de markt brachten waar MS ook vat op wil hebben.

Maw. ze hebben concurrenten overgenomen ja...
Die kunnen bijna niet doordringen omdat ze bedreigingen wegkopen en de rest is versnipperd.

Alleen Google & de linux-community doen nog iets.
Plus dat veel consumenten met wat tegenzin MS gebruiken.
Jij kijkt ook Prison Break :9
of iedere andere willekeurige serie/film waarin deze overbekende Sun-Tzu quote aangehaald wordt...
<Kuch>... rechts van de onderste meneer, tussen het hoofd en het papiertje
Lionhead word de nieuwe Bulfrog "totaal niets".
het ziet er zeer naar uit dat alle developers vertrekken samen met peter molineux :)
Omdat deze eens vertrokken zijn zullen deze weer vertrekken of waaruit trek je deze conclusie?
MGS lijkt me niet zo'n heel verkeerde baas om als game-ontwikkelaar voor te werken aangezien je genoeg budget hebt...
Het maakt mij niet echt uit onder welke studio of eigenaar een ontwikkelaar valt. Als de games maar netzo zijn als dat ze waren vind ik het prima.

Zolang de games maar geen EA vertoning gaan krijgen van elk jaar een nieuwe game wat gewoon de vorige game is met een ander jasje.
Dus eigenlijk maakt het je wel uit onder welke studio of eigenaar een ontwikkelaar valt, want je wilt niet dat ze onder EA vallen...

handig, jezelf klem lullen :Y)

Anyway, ik hoop dat Lionhead wel hun creativiteit behoudt en dat het niet zoals met Rare wordt... die hebben ook niks interessants meer gereleased sinds Perfect Dark @ N64...
Jawel hoor, Conker's Bad Fur Day. Ook op de N64 weliswaar, maar was een erg grappig spel. Beetje duur alleen.
Alleen jammer dat Microsoft weer eens concurreert door te kopen en niet door de nadruk te leggen op eigen kwaliteitsgames. Marktwerking is duidelijk iets wat MS liever geen kans geeft..
Ik vindt het maar wat jammer dat ik de geplande games van Rare en Silicon Knights voor de Nintendo moet missen, net als de maccers het jammer vonden toen Bungie door MS gekocht werd en Halo ineens geen mulitplatformgame meer werd. Het is met zulke budgetten lekker makkelijk om ontwikkelaars te kopen en ze vervolgens alleen voor MS te laten ontwikkelen, die strategie wordt wel een beetje oud en vooral vals. Ik weet dat de wereld zo in elkaar steekt, maar vind het een beetje dom als mensen het dan prima vinden.
Vergeet eventjes niet dat Nintendo ook gewoon 'nee' had kunnen zeggen toen MS Rare wilde kopen.

Nintendo heeft Rare gewoon in de uitverkoop gedaan.
Nintendo heeft Rare gewoon in de uitverkoop gedaan.
Rare liep gewoon vervelend te doen... Nintendo zat er niet op te wachten een game-toko op te slurpen, dat is niet hun primaire business. Maar Rare moest zo nodig verkocht worden....

Het blijft wel zonde, ik zie niet hoe dit de toch al zo geplaagde game-sector goed zal doen.
ja en als je op zoek gaat naar gamedevelopers, komen ze vaak ook bij dit soort bedrijven vandaan. Nu koop je gewoon de hele club op.
Wat wel uitmaakt is dat ze nu geen PlayStation en/of Nintendo-games meer zullen maken.

(Niet dat Lionhead voor die platformen ontwikkelde... maar Rare bijvoorbeeld wel.)
het lijkt wel een trend te zijn. Meer en meer studio's worden verpest door geld en grootheidswaan. Ik zit nog steeds met smart op een echte nieuwe C&C te wachten, niet eentje zoals generals.
Ik moet nog maar zien wat er van Lionhead komt.
Voor Microsoft lijken er grofweg twee voordelen te behalen met de overname: MGS haalt een aantal talentvolle creatievelingen in huis, en de vergoedingen die betaald moeten worden voor de succesvolle titels komen te vervallen.
vraagje: wat bedoelen ze daar mee, vergoedingen voor succesvolle titels?
De reden van de overnames is dat games steeds duurder worden om te maken, de verwachtingen van gamers zijn niet zo snel meer tevreden te stellen.

Voor kleinere studios betekent dat of een andere markt zoeken met niche games of een overname aangaan met een bedrijf wat het geld en de wil heeft om te investeren in nieuwe, grote games.
De game business is ook inmiddels veel groter dan de film en muziek business...
Een hoop mensen vergeten dat een hoop spellen niet gemaakt worden door EA/Ubisoft or whatever, maar dat deze vaak als uitgever optreed. Het is dan ook wel erg kort door de bocht om te zeggen dat deze firma's slechte spellen leveren.
Uiteindelijk beslist natuurlijk de uitgever wel of het spel wel of niet wordt uitgegeven, dat er nu en dan troep tussen zit kan je natuurlijk verwachten als je een grote uitgever bent. Het enige advies is dan dus reviews lezen en niet kopen.
Er zijn trouwens ook zat kleine uitgevers die troep afleveren...
Een hoop mensen vergeten dat een hoop spellen niet gemaakt worden door EA/Ubisoft or whatever, maar dat deze vaak als uitgever optreed. Het is dan ook wel erg kort door de bocht om te zeggen dat deze firma's slechte spellen leveren.
Je hebt wel een beetje gelijk, maar de (officiele) term 'uitgever' zelf is juist ook wel weer een beetje kort door de bocht. De uitgever is immers ook investeerder, en wil zijn centjes graag meer dan terugzien. Daarom beslist in de gamesindustrie de uitgever in de regel zowat alle globale beslissingen. Als jij als ontwikkelaar graag een origineel spel op de markt wil gooien en jij krijgt je uitgever niet overtuigd, ben je toch overgeleverd aan de zoveelste shooter (als de uitgever dat wil).

Tenzij je 10 miljoen ¤ ergens in een oude sok hebt verstopt, dan heb je het wat makkelijker.
Het is wel EA/Ubisoft die developers pushen om bepaalde deadlines te halen. Dus ook als het spel niet af is moeten ze het verkopen.

Zo werkt het in de wereld van het grote geld.
Mja. Ik vind het jammer dat het zo moet gaan. Lionhead werd oorspronkelijk opgericht door Peter Molyneux en een hoop ex-werknemers van Bullfrog.

En die kennen we wel van Dungeon Keeper, Theme Park, Theme Hospital, Syndicate, etc. Dát waren nog eens goeie spellen!! Uren kon ik daar zoet mee zijn.

Persoonlijk vond ik Lionhead's producten wel goed, maar nooit tippen aan de glorieperiode van Bullfrog.

Jammer, jammer.
En wie heeft Bullfrog opgekocht....


Yup EA...en die hebben het direct vernietigd...waarna Molyneux en de rest zijn vertrokken.

Maar inderdaad Bullfrog was ongelofelijk goed bezig, nouja, weg is weg helaas... :(
dan kunnen we nu de dieren van black and white zeker verwachten als assistenten in windows vista. Afhankelijk van hoe we computeren zullen ze goed of slecht worden en ook taken van je overnemen zoals je mail checken of chatten met contacten waar je even geen tijd voor hebt :)
Nee hoor, ik denk het heel Black & White getrashed wordt.

Waarschijnlijk begon Gates of Ballmer begon een potje B&W "ontdek wie je werkelijk bent" in vol vertouwen op een goede uitkomst. (dom dom)

Zoals iedereen kan raden ontdekten ze waarschijnlijk dat ze niet wit genoeg waren; dus chagrijnig, opkopen en weg ermee. ;)
Of mensen in je MSN lijst ongewenst blocken omdat 'ie zich verveelt? Op belangrijke mailtjes poepen?

Neh, als ik zie hoe ze zich in B&W gedragen, hoef ik ze niet op m'n desktop :)
Maar het beste is natuurlijk, wanneer Vista niet doet wat jij wil, je eindelijk je computer een mep kan geven, en het dan WEL werkt ;)
:? Ik dacht dat Fable van MS zelf was ?? Zo komt het toch een beetje daarop uit :D

Aan de eene kant zonde aan de andere kant logisch : Ze maakten echt spellen voor een beperkt publiek imho.
Dan zit je snel zonder geld !!
Beperkt publiek? Er staat toch echt dat bv. Black & White 2 miljoen keer over de toonbank is gegaan. Vind ik niet echt beperkt.
Jammergenoeg verkopen B&W2 en The Movies veel minder dan men bij Lionhead verwacht had!
Daarom heeft Lionhead Studios onlangs een kleine reorganisatie moeten uitvoeren en enkele medewerkers "laten gaan".
De consoleversies van The Movies worden zelfs geannuleerd. Misschien dat er nu wel nog een XBox variant komt...
Gaat dit bedrijf nu hoofdzakelijk spellen voor de Xbox 360 maken,of word het meer fifty fifty (pc / Xbox360)
En wat voor een soort spellen worden er dan gerealiseerd voor de pc ?

Spellen zoals Fligt Simulator ofzo ? :9
Ik dacht dat Fable van MS zelf was ?? Zo komt het toch een beetje daarop uit
nope, maar op deze manier zou fable wel voor de xbox kunnen betekenen, wat zelda voor nintendo betekent (heb ze allebei, en de look n feel vind ik vergelijkbaar).

hopelijk legt het contract geen restricties op aan lionhead, maar van de andere kant, peter molyneux die zal waarschijnlijk wel vertrekken, heeft ie ook met bullfrog (3x raden aan wie) uiteindelijk gedaan. Slimme actie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True