Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Ontwikkelaar Lionhead voorziet zijn rpg-game Fable 2 van een co-op-modus. Hierdoor kan de speler de spelwereld van de game samen met andere gamers verkennen.

Het betreft een co-op-modus voor twee personen die zowel offline als online te spelen is, aldus Gamepro. Eerder deden geruchten de ronde over de mogelijkheid om met vier personen tegelijk te spelen. Volgens spelontwikkelaar Peter Molyneux ontwikkelt de spelwereld van elke speler zich afzonderlijk aan de hand van de gemaakte keuzes in de game. In een speldemo toonde Molyneux dat gamers ook invloed hebben op de spelwereld die een andere speler heeft opgebouwd.

Molyneux is voor Fable 2 afgestapt van een traditionele interface waarbij een radar de locatie van eventuele vijanden verraadt. In Fable 2 wordt deze functie overgenomen door een hond die de speler bijstaat. De viervoeter probeert de speler naar bepaalde missies of belangrijke karakters te leiden. Zodra een vijand nadert, kijkt de viervoeter in de richting van de tegenstander en gromt hij. Volgens Molyneux bevat het spel de 'beste kunstmatige intelligentie in een spel ooit', meldt gamesite IGN.

Nog voor de release van Fable 2 komt er een minigame beschikbaar via Xbox Live Arcade Game. In dit gokspelletje is geld te verdienen dat in Fable 2 te gebruiken is. Het spel moet in het derde kwartaal van 2008 op de Xbox 360 verschijnen. Er is nog niets bekend over een pc-versie.

Video (remote_wrap.php?mid=30763)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Quote van IGN over waarom er maar een hond aanwezig is zodra er een co-op sessie wordt gestart:

"The only thing he won't have is his own dog. In part because the team at Lionhead didn't want to create a butt-sniffing animation, but mainly due to framerate issues."

Geniale toevoeging aan het spel lijkt me, dat hele co-op gebeuren. Hopelijk ook echt over Live, want daar zijn de meningen verdeeld over!!

Edit:

IGN denkt trouwens toch anders over online/offline co-op:

"Co-op is a simple setup where, at any time and at any point in the adventure, a friend can plug in a controller, hit start, and join your game world."

Dit suggereert toch offline co-op. Laten we hopen op "goed nieuws" voor de Xbox Live co-op fans (like me)

[Reactie gewijzigd door Bo-oz op 21 februari 2008 12:45]

Sinds ik Fable 1 heb uitgespeeld op de XBox wachtte ik al op een opvolger. Fable was goed, maar niet fantastisch; het was iets te kort en had niet zoveel herspeelbaarheid als beloofd maar de sfeer zat goed. Het spel had zoveel meer kunnen zijn.

Dus hoop ik dat Lionhead deze keer de tijd krijgt om helemaal af te maken. Hopelijk blijft de sfeer behouden en zullen de "innovatieve features" de moeite zijn. Co-op modus kan een geweldige toevoeging zijn en de hond lijkt mij ook nog ok.

Graphics zien er by the way fantastisch uit; rijke kleuren, HDR en veel detail. En de mogelijkheid om nu ook met een vrouw te spelen voegt iets extra toe.
De vrijheid om als henchman vriendelijke npc's te doden zegt ook veel over de algemene vrijheid van het spel die dan wel zeer groot moet zijn.
Kan niets anders zeggen dan dat ik het spel helemaal door heb gespeeld zónder te cheaten (als ik niet cheat in een game betekent het gewoon dat ik me niet heb verveeld) en dat heb ik met extreem weinig games gehad. Hoop alleen dat er wel een PC versie uitgebracht gaat worden..
Het lijkt me wel een leuk spel, maar ben ik soms de enige die de hoeveelheid bloom gewoon 'too much' vind? Een beetje bloom is mooi, maar om nou zoveel bloom te gebruiken dat sommige objecten spier en spierwit worden, zodat je alleen nog aan de contouren kunt zien wat het ongeveer is, vind ik gewoon lelijk. Het is dan wel bedoeld voor meer realisme, maar overmatig gebruik van bloom maakt het eerder juist onrealistischer.

Er zijn honderden (oude) games zijn die bakken met sfeer uitademen, zonder dit Dash witter dan wit-gebeuren.

/end rant

=)
Ik geef je wel gelijk dat in de huidige spellen heel veel effecten 'over de top' worden toegepast. De kunst zit hem er juist in om de effecten op zo'n subtiele wijze te gebruiken dat het er realistisch en gedetailleerd door wordt. Dit zie je eigenlijk al vanaf het begin van de 3d kaartjes, alles in het extreme, want anders valt het misschien niet genoeg op?

Er zijn maar enkele game ontwikkelaars die deze subtiele wijze hanteren, de rest denkt, hoe meer hoe beter. Nou is fable niet zo'n realistisch ogend spel, maar neigt meer naar cartoonish. Dan vind ik die overmaat aan bloom niet eens zo heel erg. En om het daarom gelijk lelijk te noemen gaat me ook te ver. De irritatie snap ik echter wel. Door het overmatig gebruik van visuele effecten wordt het minder overzichtelijk waarbij je je best mag afvragen waarom het toch telkens zo over de top moet... Schijnbaar omdat het aanspreekt, de meeste casual gamers in ieder geval. Conceptueel dus wel geoorloofd, want het verkoopt. Die paar mensen die zich er aan storen, tjah... ik kan me er ook aan storen, maar het is meer uit principe dan dat het nou werkelijk storend is.

Ik zou het ook anders gemaakt hebben, want ik stoor me aan volledig witte vlakken, als je fotografeert probeer je ook overbelichting te voorkomen. Wat ze doen in dit spel is overbelichting aanmoedigen. Ik zou inplaats van overmatige bloom en HDR aanpak wel eens een wat meer realistischer beeld willen zien. Wat meer in de vorm van wat je met veel films ziet, zeker in de bioscoop. Daar wordt het dynamische bereik veel beter toegepast dan in spellen. Zeker met beeldschermen met een hoge brightness/contrast verhouding kan dit veel betere resultaten geven. Als ik mijn beeldscherm bijvoorbeeld helemaal vol open zou zetten is wit VEEL te wit, oogverblindend om de heletijd naar te moeten kijken. Bij Fable2 zou dat belachelijke gaten in je ogen branden :P
Maar je kan het ook anders doen. Zorg dat een spel van een groter bereik gebruik maakt door neutrale omgevingen en donkere plaatsen ook ECHT donker weer te geven, en het enige wat mogelijkerwijs van volledig witte pixels gebruik maakt is de zon! Wat nu gebeurt is dat in een donkere omgeving het spectrum weer opgerekt wordt en in een lichte omgeving de boel compressed wordt zodat het weergegeven beeld constant binnen de maximaal haalbare regionen van je monitor blijft, dit zie je sinds HDR regelmatig in games en was aanvankelijk een prima initiatief, maar ik ben er toch niet zo over te spreken. Uiteraard kan een beeldscherm nooit voldoen aan het echte licht wat we van de zon gewend zijn, maar ik vind HDR een TE radicale oplossing. Alles compressen betekend niet dat het halve beeld maar spierwit moet worden.

Met de huidige bakken licht die uit TFT's worden geperst heb ik mijn beeldscherm op 0% contrast en 40% brightness gezet omdat anders mijn brein gaat koken.
Mij lijkt het dan veel leuker als games hun brightness even met 50% verlagen, en de echt velle objecten pas in de buurt van wit komen. Dan kan ik mijn beeldscherm op 100% zetten zonder dat alles overbelicht raakt en krijg je zowat het gevoel echt buiten of binnen te zijn in een spel en dat ik maar beter niet in de zon kan kijken omdat die dan toch vrij vel te noemen is ;) Dit lijkt mij een leukere aanpak als je een beeldscherm hebt die supergoed contrast heeft en een belachelijke hoeveelheid licht kan uitstoten. In de Bioscoop zie je dat hier wel meer gebruik van gemaakt wordt. Je compressed je dynamische bereik niet maar geeft het weer in zijn volle glorie. Net als met het geluid gedaan wordt, stemmen zijn relatief zacht, of 'neutraal', een explosie is
een oorverdovend kabaal. Daarom hebben ze voor thuisbioscoopjes de dynamic range compression uitgevonden zodat de buren het ook nog overleven en je 's avonds laat de stemmen ook nog kan horen zonder de volumeknop helemaal open te moeten draaien.
Dit neemt allemaal niet weg, dat het zonder compressie VEEL echter klinkt, en dat het beeld zonder range compressie ook veel realistischer oogt. Maar we willen niet allemaal met het beeld op zijn velst in het pikkendonker zitten en daarom zijn games ook nooit op deze manier gemaakt, ik zou wel willen dat ze dat nou eens deden!, als een optie. "full range" oid :D plz plz

Of zou dit gewoonweg onmogelijk zijn nog , en moeten we eerst 32bits per kleur hebben om zulks weer te geven... I dunno, maar ik zou het zeer op prijs stellen.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 21 februari 2008 20:07]

Zoals hier boven ook al gezegd is je moet gewoon wat beter zoeken, en t.net mag best ook wat anders posten dan alleen maar IT nieuws, en volgens mij word er nu echt niet in eens minder aandacht besteed aan IT nieuws posts, deze zijn er nog steeds in over vloed.

De co-op lijkt mij echt geweldig, vooral omdat je dan gewoon lekker met vrienden dit kunt gaan doen,

maar ja online zou het natuurlijk nog beter worden aangezien je dan ook co-op kunt spelen zonder dat er een vriend/vriendin bij je moet zijn als je even lekker met z'n tweeen een beetje fable wilt spelen.

[Reactie gewijzigd door Engra op 21 februari 2008 16:23]

Zoals aangekondigd probeert t.net geleidelijk aan een breder publiek aan te spreken. Als het je niet aanstaat kun je naar Core of Pro gaan, waar minder / geen gamenieuws te vinden is.
ik denk idd dat je de enigste bent ja, want dik 90% is nog steeds IT.
En imho zal dat altijd wel zo blijven.
Ik ben juist blij me de game reviews hier op tweakers, de artikelen zijn altijd goed geschreven en van hoog niveau. :)
Het betreft een co-op-modus voor twee personen die zowel offline als online te spelen is, aldus Gamepro.
ik snap het niet... hoe kun je nou met een co-op-modus spelen, als je offline bent? :?
computergestuurd persoon?
Molyneux is voor Fable 2 afgestapt van een traditionele interface waarbij een radar de locatie van eventuele vijanden verraadt.
slik.... dat wordt weer gillen en rennen, net als in Jurrasic Park films :P lol

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 21 februari 2008 13:02]

Ik denk toch dat je het meer moet gaan zien als Diablo 2:
Je loopt in je eentje in een wereld rond, vecht tegen monsters, praat met mensen (singleplayer), maar dit kan ook met meerdere spelers. Dan wel LAN of op Internet. Bij dit laatste word jouw character op een server opgeslagen zodat er niet mee geknoeit kan worden.
ik snap het niet... hoe kun je nou met een co-op-modus spelen, als je offline bent?
computergestuurd persoon?
Nou... gewoon, met z'n tweetjes naast elkaar naar hetzelfde scherm kijken?

Er zijn wel meer games met offline coop... Waarom denk je dat er losse controllers voor consoles verkocht worden?
ik snap het niet... hoe kun je nou met een co-op-modus spelen, als je offline bent? :?
computergestuurd persoon?
Wel eens van vrienden en meerdere controllers gehoord ;)

Edit: Spuit 11 :Y

[Reactie gewijzigd door JanW op 21 februari 2008 14:44]

cool vond fable 1 all geweldig maar dit lijkt me helemaal top !
Ik ook, alleen vond ik het vreemd dat als je maximum level was, je een vet ouwe knar leek die nog geen deuk in een pakje boter kon slaan. :S
Als je 2 koppen boven de bevolking uit komt, en bijna 2x zo breed bent als een bewaker, kan je écht wel een deuk in een pakje boter slaan ;)

Als je als tovenaar door 't leven gaat en geen zin hebt om alles uit te levelen blijf je inderdaad wat zwakker...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True