Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

De bedenkers van Pong, de Playstation en Black & White vinden dat de besturing van moderne games alleen geschikt is voor hardcore gamers en nieuwe gebruikers afschrikt.

Joystick Atari 2600Phil Harrison, de man die vorige week zijn afscheid aankondigde als directeur van Sony, windt er geen doekjes om dat de besturing van computergames in zijn ogen veel te ingewikkeld is: "Iemand een gamecontroller geven is net zoiets als iemand een handgranaat met de pin eruit geven."

De controller mag dan voor hardcore gamers een vertrouwd apparaat zijn, voor onervaren spelers is het in de ogen van Harrison een grote drempel. Hij ziet de besturing van de Wii als voorbeeld hoe het wél moet. De stellingname van Harrison is opvallend: hij is vijftien jaar lang directeur van Sony geweest en hij was in die tijd verantwoordelijk voor de introductie van alle Playstations.

Nolan Bushnell, de man die ooit Atari oprichtte en Pong tot een succes maakte, doet in een ander interview soortgelijke uitspraken. Volgens Bushnell ging het in de jaren tachtig van de vorige eeuw al fout, toen het spelen van games verhuisde van de speelhal en de huiskamer naar de pc. Ook Bushnell vindt dat de besturing van games te ingewikkeld is. Hij stelt dat de controller van Atari 2600, met slechts een joystick en één drukknop, nog te begrijpen is, maar veel ingewikkelder moet het in zijn ogen niet worden. Ook het toetsenbord van een pc schrikt in zijn ogen veel spelers af. "Het aantal spelers daalt sinds 1983. Toen begonnen games gewelddadig te worden, waardoor de vrouwen afhaakten, en nam de complexiteit van de besturing toe, waardoor de casual gamer afhaakte." Ook Busnhnell noemt de besturing van de Wii een positieve uitzondering.

Peter Molyneux, de man achter Black & White en Fable, blijkt de mening van Harrison eveneens te delen en verklapt dat in Fable 2 de daad bij het woord gevoegd zal worden. "In Fable 2 blijft de helft van de knoppen van de Xbox 360-controller ongebruikt. Ik hoop te bereiken dat het ook voor iemand die nog nooit een computerspel heeft gespeeld, meteen duidelijk is wat hij moet doen als hij de controller oppakt."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Het is gewoon wennen, zoals je aan alles moet wennen, na een paar dagen proberen lukt het al goed, en het probleem met controllers is gewoon dat er wel zoveel knoppen op moeten zitten, vroeger zater er zo weinig knoppen op omdat de hardware gewoon niet meer aankon, en het simpele spelletjes waren, dit is nu al lang niet meer zo, en is het dus wel noodzakelijk.

Maar ik zie het probleem niet hoor, als je al niet kunt wennen aan al die knopjes, dan hoef je sowieso geen xbox360 of ps3 te spelen, want voor het lopen en springen zijn al 3 knopjes nodig.
Maar daarom is de wii ook zo'n succes, de besturing spreekt veel mensen aan, maar daarna blijkt dat het toch niet zo geweldig is als het lijkt, weinig spelaanbod, en het gaat gewoon zeer doen als je 2/3 uur speelt.
@painkill:
Maar ik zie het probleem niet hoor, als je al niet kunt wennen aan al die knopjes, dan hoef je sowieso geen xbox360 of ps3 te spelen
Dat is het verschil tussen jou en een zakenmogul als Phil.
Phil weet dat als je niet eens hoeft te wennen aan al die knopjes, dat de PS3 een idioot grote sloot aan extra spelers (en kopers) bij krijgt. Dat teveel aan knopjes zit de grote verkoop van de PS3 dus gewoon in de weg.
Waarom denk je dat de Wii zo populair is, terwijl de graphics en de meerderheid aan games bagger is?
want voor het lopen en springen zijn al 3 knopjes nodig.
Jij moet ook van die oogkleppen af. De Wii bewijst dat het dus niet met knopjes hoeft.
De Wii aanhangers moeten ook hun oogkleppen afzetten :) Ik heb zelf ook een Wii, en ja ik heb ook mijn ouder laten spelen.

Games als Wii Sport zijn prima te doen. Zodra je echter iets meer wilt gaan doen met de controller, is het net zo lastig als met de PS3/360 controller.

De Wii mote is alleen makkelijk voor simplistische games. Wil je meer, dan is dat zonder meer mogelijk, maar is de leercurve voor niet gamers net zo stijl.
De Wii mote is alleen makkelijk voor simplistische games. Wil je meer, dan is dat zonder meer mogelijk, maar is de leercurve voor niet gamers net zo stijl.
Misschien, maar de Wii remote spreekt kennelijk meer tot de verbeelding dan de traditionele controler. Het feit dat zoveel voormalige non-gamers een Wii aanschaffen zegt al genoeg. Kennelijk komt de Wii remote veel minder bedreigend over dan de traditionele controlers van de 360 en de PS3.
De PS3 moet zich ook helemaal niet profileren als casual console, het is een hardcore console.
Maar beide de xbox360 en PS3 bieden wel ook spelletjes voor de minder begaafden die enkel een spel aankunnen waar je links/rechts kan en moet springen.
En ja ik noem het minder begaafden als je zoiets niet kan of wil aanleren. Een afstandsbediening heeft meer knoppen, zelfs een telefoon heeft meer knoppen.
Wel meer knoppen, maar geen knoppen die je perse tegelijkertijd of in een bepaalde volgorde met een vantevoren bepaalde tijd ertussen moet indrukken (vgl combos in Mortal Kombat oid).

Daarbij komt nog dat op een telefoon/ afstandsbediening meestal (als hij niet te oud is) de knoppen icoontjes hebben die precies laten zien wat die knop doet.

Ik weet van mezelf dat ik op een XBOX controller ga rammen als ik niet meer precies weet welke volgordes/knoppen ook alweer nodig waren voor die ene combo/ beweging.

Op de PC heb ik hier stukken minder problemen mee, doordat je toch al de hele dag (bij wijze van) zit te muizen/ typen, dan heb je toch wat sneller door hoe een muis/ toetsenbord werkt.
Ik weet niet of je het hebt gezicht maar den Phil zegt de een toetsenbord ook veel te ingewikkeld is.

En controller moet een joystick hebben en een knopje. De games moeten dus bestaan uit 4richtingen en springen of schieten.

Het is het spel die bepaald hoe gemakkelijk een controller speelt. Assasin's creed tot tretris is gemakkelijk op xbox en ps3. Op een Wii zijn enkel de gemakkelijke games praktisch terwijl games met meer opties heel ongemakkelijk spelen.
Minder begaafd omdat je je vrije tijd verkiest te besteden aan iets anders dan leren gamen met een controler?

Nou ja, het is wel de reden dat ik geen PS3 heb, maar dat ik daarom ook meteen minder begaafd ben is nieuw voor me. Logisch dat ik dat niet wist, want ik ben dus niet zo slim. Hoor ik net.
offtopic:
Blijkbaar ken jij alleen de betekenis begaafd als in hoogbegaafd ofzo en dan ook nog alleen in combinatie met intelligentie. Alleen vergeet je even dat je onder begaafd moet verstaan het (zeer) goed zijn in iets (oftewel kundig zijn).
Hoeft helemaal niet te slaan op intelligentie, kan ook muzikaal, sport, creativiteit of zoals hier gamen.


Maarja, niveau van de controller is inderdaad wel flink gegroeid sinds de NES. Maar om te zeggen dat het daarmee moeilijker is geworden, nee. Het blijft een kwestie van oog/hand coordinatie en reflexen. Of je nu 2 of 10 knoppen moet indrukken.
Wel zal het moeilijker lijken als er 10 knoppen zijn en dus mensen afschrikken.
Je weet toch dat er op de ps3 games zijn waar je ook maar enkele knopjes nodig hebt of dat er op de Wii games zijn waar je alle knoppen moet gebruiken?

Wandelen en ademen is moeilijker dan controls leren. Zelfs simpel slapen vraagt miljarden keer meer inspanning van onze hersenen! Je moet niet beschaamd zijn om ze te testen hoor.
Ik heb het over de xbox360 en de ps3 als ik het over 3 knopjes heb, ik weet ook wel dat de wii dat zonder knopjes doet, maar dat dat uiteindelijk er toe leid dat je niet gewoon rustig iets vast kunt houden, want niet iedereen wil ook zoveel bewegen, en zijn al lang blij dat ze alleen maar met de duim wat hoeven te doen.
Precies het probleem, het kost je DAGEN in plaats van een kwartiertje om jezelf de motorische vaardigheden aan te leren om als je wilt dat je mannetje iets doet dat je dan semi-automatisch de goede knoppen indrukt.

Aan WASD voor PC besturing heb ik ook enorm moeten wennen en ik heb geen console meer staan omdat ik qua coordinatie dingen die op een PC eitje zijn niet voor elkaar krijg met een controller. En ik geen zin heb heel wat uurtjes te investeren om dat aan te leren. Dan loop ik wel naar de PC, waar ik die vaardigheden al voor beheers.
laatste stuk, idem dito, daarbij is een muis nou eenmaal preciezer dan een klein paddestoel vormig knuppeltje,
(en in veel games is dit terug te vinden onder het motto, laten we het wat makkelijker maken, auto-aim op de console..)

dan heb ik zo iets van.. eerst een controller maken die nodeloos lastig en handicapped is door onprecisie, en dan de spellen maar makkelijker maken.
pc gaming met tobo+muis is gewoon het meeste effectieve, beheersbare en precieze, (uitgezonderd misschien een 3d handschoen ofzo) en zijn de functies vaak maar een enkele toets (omdat je op een toetsenbord toch al lekker veel toetsen hebt) ipv een hele reeks aan combo moves op een console (want dat vind ik dan weer zo ingewikkeld, spellen waarbij je echt 50 combo moves hebt ofzo, en als je dan als beginnen binnenkomt weet je helemaal niet meer waar je aan toe bent...
@painkill
Ik ben het met je eens dat minder mogelijkheden qua besturing ook kunnen leiden tot minder diepgang (zie Wii sports) en ik zie Super Mario Galaxy als een voorbeeld waarbij zelfs met die mindere knoppen, maar diverse combinaties inderdaad de minder geoefende gamer afschrikt.

Maar de uitspraak dat de controls van de Wii pijn doen na 2 a 3 uur spelen is onzin en waarschijnlijk gebaseerd op je tekort aan ervaring met de Wii. Super Mario Galaxy en Metroid Prime zijn voorbeelden waarbij de uitwerking van de controls niet fysiek zwaarder zijn dan 2 a 3 uur fraggen in Unreal UT.
Volgens snappen velen hier niet aan wie het verhaaltje van Phil Harrison gericht is. Het is niet gericht aan de hard core gamers maar meer aan de makers van spellen/consoles.

Denk je dat Microsoft of Sony blij zijn met reacties als een PS3 en XBOX is ook helemaal niet voor de casual gamer maar voor de hardcore gamer. Of als mensen een controller te moeilijk vinden moeten ze maar geen spellen spelen.

Als mensen echt afhaken vanwege deze redenen dan zijn het misgelopen klanten. Dus ook minder inkomsten die misschien als ze het anders aangepakt hadden wel geld hadden opgebracht.

Voor de bedrijven gaat het helemaal niet om hardcore gamers. Deze waren de markt en zijn voor een groot deel nog steeds de markt maar de Wii heeft een verschuiving laten zien. En geloof maar dat als de casual gamer veel meer geld gaat opbrengen dan de hardcore gamers dat Microsoft en Sony rustig hun consoles en games er op gaan aanpassen.

En wat dat betreft geef ik Mr Harrison ook gelijk. De drempel is vrij hoog voor de controllers van de PS3 en XBOX360. Zelfde geld voor de moeilijkheids graad van veel spellen. En het zou me niet verbazen als het veel casual gamers tegenhoud. Het onverwachte grote succes van de Wii heeft dit wel laten zien.

De game wereld draait "helaas" niet meer alleen om de hardcore gamer. Zie ook het succes van de Sims, het best verkochte spel aller tijden.

Zelf zal ik wel een old school PC gamer blijven. Ook al heb ik sinds kort een console. Merendeel omdat daar toch wel erg leuke spellen voor uitkomen maar ook omdat ik het zat was ik maar moeilijk met de controller kon omgaan als ik eens bij vrienden achter een XBOX360 of PS3 zat. Enja als echte gamer wil je natuurlijk een game ook fatsoenlijk spelen:)
Prachtig. Maar we moeten ons concentreren op de huidge gamers, grotendeels die-hard. Ik zelf heb tog liever 30 knoppen, dan 2. Waarom? Je went er vanzelf aan.. mensen moeten zich niet zo aanstellen, je went vanzelf aan de besturing van een spel als je het een paar keer gespeelt hebt.

Overigens vind ik persoonlijk een spel makkelijker te besturen met meerdere knoppen (als je maar weet hoe het moet) en dat leer je vanzelf.
Het lijkt erop dat veel mensen hier het punt missen: het gaat er niet om dat mensen het niet kunnen uitvogelen, maar dat ze er niet eens aan beginnen. Een apparaat met tig onduidelijke knoppen nodigt ze niet uit om mee te spelen, waardoor ze de moeite niet eens nemen.

Daarnaast heeft de moeilijkheidsgraad van een goede game niks te maken met de complexiteit van de besturing. In het NES/SNES tijdperk waren er meer dan zat moeilijke/uitdagende games terwijl de besturing eenvoudig was. Als een game wel uitdagender gemaakt wordt door de besturing minder gebruiksvriendelijk te maken, dan is dat in mijn ogen juist een zwakte.

Ik zelf zie het trouwens ook op feestjes waar een console erbij wordt gehaald. Je kan niet zomaar ff tegen/met een non-gamer op de Playstation/Xbox spelen zonder eerst een uitgebreide uitleg te geven over het driehoekje/rondje/vierkantje/kruisje/vier schouderbuttons. En zelfs dan hebben ze er nog moeite mee. De Wii is wat dat betreft veel leuker aangezien iedereen gelijk kan meespelen.
Dat is gewoon bs dat een Wii controller gemakkelijker is. Op de xbox360 en de ps3 is het even gemakkelijk pakweg tetris te spelen als op een Wii.

Een Wii controller ziet er even ingewikkeld uit als een andere controller. Er zijn gewoon tig meer spelletjes voor gemaakt waar je geen intellectie voor nodig hebt.

Het is anderzijds wel zo dat een spel met veel mogelijkheden onprettig is op de Wii. Als ik in een iets beter spel op de Wii ook nog eens de Dpad of 1&2 moet gebruiken wordt ik onnozel hoe fel ik m'n hand moet rekken. De andere controllers lukt het wel om alle knoppen in handbereik te houden.
Een groot deel van de gamers is net niet 'die-hard', maar mensen die gewoon eens een spelletje willen spelen.

Vroeger kon je in een voetbalspel op doel trappen en een pass geven. Dat was makkelijk uit te leggen aan iemand die op bezoek was - lekker snel even een wedstrijdje spelen. Tegenwoordig moet je eerst een hele controller vanbuiten leren en dat doet afbreuk aan het spelplezier.

Het hoeft niet altijd super-eenvoudig te zijn, maar op een gegeven moment wordt de leercurve gewoon te steil en dan haken mensen logischerwijze af. Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar met het feit dat een game ontspanning zou moeten zijn en geen cursus knoppen uit je hoofd leren.
Ik vind het zelf nogal een vreemde opmerking die Brushell plaatst.

Uiteraard worden games steeds ingewikkelder, en zijn er meer controls nodig om de games te kunnen spelen.

De jeugd groeit nu zowat op met computers, en weet de games dan ook zeker te vinden. En het zijn vooral de oudere mensen (40+´ers) die willen beginnen met gamen die er veel moeite mee hebben. Kinderen en jongeren hebben de controls zo door.

De meeste consoles (de Wii daargelaten) zijn niet geschikt om als familie game centre gebruikt te worden. De meeste games zijn er ook niet geschikt voor. (Alsof we met het hele gezin gezellig een potje gaan Quaken ofzow :+) Dit zorgt er ook uiteraard voor dat de oudere mensen (en daar komen er alleen maar meer van) niet gamen, of stoppen met gamen, of niet eens beginnen met gamen. En dat is jammer.

Als Nolan het op deze manier bedoelt zal hij gelijk hebben, maar zoals het in het artikel staat heeft Nolan het toch wel fout, en de schuld ligt niet bij de controllers, maar meer bij de games. Als de conrollers een andere (simplere) indeling zou hebben voor de controls, dan zouden meer mensen gaan gamen. Daarin is de Wii duidelijk geslaagd, maar de rest van de consoles niet.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door alteredwazzup op 28 februari 2008 15:01]

Kijnk, ik ben dus 40+, en ik heb er nooit een probleem van gemaakt om een potje te gamen met mijn kinderen (zoon van 8 en 4, en dochter van 12) op hun computer, en dat lukte nog goed ook. Na veel aandringen heb ik kerstmis laatstleden voor hen een console gekocht, en een tiental spelletjes. En echt moet echt bekennen dat ik met al die knopjes op die controllers echt niet meer meekan, want ik heb ook geen tijd om daar veel mee bezig te zijn.

Mijn punt echter, en iets wat hier in de reacties niet veel tegenkom : het is IK die de spelletjes koop, en als ik er niet veel aan vind of te moeilijk vind om te spelen dan zal ik ook minder geneigd zijn die 'moeilijke' spelletjes voor mijn kinderen te kopen. En ik denk dat daar een veel grotere markt ligt (ouders die spelletjes voor hun kinderen kopen) dan oudere kinderen of volwassenen die hun eigen spelletjes kopen. En dat is zeker een markt die de gamestudio's niet kunnen blijven negeren.
Als ik eens een uurtje kan vrijmaken om met mijn oudste zoon een potje te gamen, dan wil ik echt niet dat ik mij een uur zit te ergeren aan de controls, want daar heb ik noch mijn zoon iets aan.

[Reactie gewijzigd door francisp op 29 februari 2008 09:41]

Zit wat in wat ze zeggen, maar doordat de gebruikers wel steeds meer functies willen hebben zul je toch flink wat knoppen moeten hebben om die allemaal te kunnen gebruiken. Anders gaan de mensen weer klagen dat de gameplay te simpel is en je te weinig opties en mogelijkheden hebt in een game. Ik denk dan ook dat het aan de maker van de game is om te kijken wie de doelgroep is, en op basis daarvan te kijken welke knoppen er gebruikt moeten worden en hoeveel.

Een game als Wiisports (of dingen die daarop lijken) hebben relatief weinig knoppen nodig, omdat het grotendeels gaat om de beweging. Zet je daar CoD4 tegenover zul je toch wel iets meer knopjes moeten hebben voor alle functies.
Inderdaad, bij pc-games gebruik ik meestal heel m'n keybord. Zo moet je lopen, wapens kiezen, communiceren etc.. Heb je toch aardig wat knoppen voor nodig imo :) Gamen vereist wel een beetje handigheid ("skills"). Door het allemaal simpeler te maken vinden de hardcore gamers het veel minder leuk. Als het spel moeilijker is komt het meer tot uiting als jij wel al die controle op het spel kan uitoefenen en iemand anders niet.
lopen doe ik (in FPS) met het keyboard, maar verder zit zo'n beetje alles aan mn muis gebind. voice activation voor communicatie is ook heel handig
Pc gamen is een stijl apart natuurlijk. Daar zijn de functies en mogelijkheden eindeloos. speel homeworld2 maar eens. Das voor veel emnsen een uitdaging om door te krijgen en een klassiek voorbeeld van een spel waarbij de besturing niet simpeler kan vanwege de complexiteit van het spel. CoD4 past in hetzelfde rijtje.
Harrison heeft gelijk en heeft al eerder aangegeven dat hij wilde dat de Playstation ging doen wat de Wii nu doet. Hij heeft van Sony Japan te weinig mogelijkheden gekregen en daar is hij terecht teleurgesteld over.

Ik ben het wel met ze eens, voor een deel althans. Ik ben opgegroeid met games, vanaf 2600 etc games gespeeld. Wat je bij de nes zag was dat iedereen speelde, kinderen, tieners maar ook de ouders. Het was simpel, toegankelijk en leuk. Dat is minder geworden omdat de complexiteit toenam. Moeders die tetris speelden hadden genoeg aan een gameboy. Pas bij de PS2 is dit weer wat veranderd, bijna iedereen vind Buzz, Eyetoy of Singstar leuk. De Wii doet dit ook goed, zelfs mijn moeder vind Wii Sports leuk en dat is voor het eerst in haar leven dat ze een spel leuk vind. En dat terwijl ze mij 20 jaar lang heeft zien spelen.

Een Ps3 of Xbox controller kan voor veel mensen inderdaad ingewikkeld zijn, veel knoppen en twee sticks is lastig. Als je mij een redelijk simpel spel als Fifa laat spelen vind ik dat bijvoorbeeld ook moeilijk om in te komen. Ik weet dat de standaard is dat A passt en B schiet en dan ben je al een eind maar om alles door te hebben ben je wel ff bezig. De handleiding heeft een aantal pagina's met uitleg over alle functies van de knoppen, veel te veel om ineens te onthouden. Kun je nagaan hoe mijn ouders over Fifa denken behalve dat het er verdomd realistisch uitziet.

De Wii kan makkelijk spelen maar de plank wordt veel te vaak misgeslagen. Wii sports is geweldig, het is simpel, leuk en het werkt. Of je het als hardcore gamer nou leuk vind of niet, je kunt daar niet onderuit. Fifa (sorry, alweer als voorbeeld) op de Wii daarentegen is een drama. Ik heb Fifa '08 op de Wii gespeeld en ik kon er niet inkomen, het was veel te ingewikkeld. Een week later speelde ik het bij een vriend op de Xbox en dat was gewoon veel makkelijker! Maar goed, ontwikkelaars moeten er nog aan wennen zullen we maar zeggen.

Wat ik niet snap is de paniek die tegenwoordig heerst als iets te weinig knoppen heeft. De PSP wordt keer op keer verweten dat ie maar 1 stick heeft. Waarom?!?! Kunnen we tegenwoordig geen spellen meer maken die met 1 stick werken ofzo? Ik heb nog nooit klachten gehoord dat de Dreamcast er maar 1 had terwijl de dual shock toen toch al lang uitgevonden was. Alle spellen waren prima speelbaar, ook Quake en dergelijke. Toch maken ontwikkelaars nu spellen die slechter spelen dan toen, waarom? Als het toen werkte kan het nu toch ook?

Eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat we nu 2 systemen hebben. Ik kan nu met m'n vriendin en m'n ouders lol hebben met een Wii. Aan de andere kant kan iemand die meer wil lekker een Xbox kopen en hardcore games spelen. Het lijkt alleen niet zo goed te werken wanneer te moeilijke besturing op de Wii geforceerd wordt of andersom.
Het probleem zit er hem in dat opgeblazen kikkers nu die casual gamers willen leegzuigen en de zwaardere gamers in de steek gaan laten.

Games zitten momenteel op de exacte modellen die ook film en muziek hebben. Betekent dus dat de mensen het niet gaan blijven slikken eens het nieuwe eraf is.

Dit zou overeen komen dat ze stoppen met risk en schaken te maken en dat we allemaal maar moeten overstappen op ezeltje-strek-je of Dr. bibber. Moet er niet aan denken dat we in een wereld terechtkomen waar het publiek nog verder dom wordt gemaakt zodat de elitairen zichzelf speciaal kunnen voelen.
Aan de ene kant geef ik ze gelijk, het is waar er zitten tegenwoordig steeds meer knoppen op een controler waardoor het verwarrend kan werken. Aan de andere kant, ik ben geen hardcore gamer en heb geen console, heb ik na een half uurtje met een controler in mn handen wel zon beetje door hoe het werkt. Het punt is dat je als gamer moet bijblijven controlers krijgen meer knoppen omdat spellen steeds meer mogelijkheden bieden en is 1 stick met 1 knop simpel weg niet genoeg.
Het is jammer dat het woord "intuïtief" nergens in dit verhaal (en de reacties) voorkomt. Het grote gemak van de wii is dat het gebruik ervan vrij intuïtief is. Je hebt vrij snel door hoe het werkt, ook al heb je best veel functies.

Ik kan me voorstellen dat er ook voor games waarbij je nu een heel keyboard nodig hebt, controls te bedenken zijn waarbij 1. het aantal "knopjes" gereduceerd en 2. intuïtiever gemaakt kan worden en 3. even speelbaar is zonder daarbij aan functionaliteit in te boeten.
De twee pookjes vindt ik wel prettig, Op de playstation, door de symetrie, wat meer dan de xbox. Hoewel het linker pookjes en het d-pad bijna altijd dezelfde functie hebben. Dat de pookjes ook half opzij geduwd kunnen worden, is iets wat ik niet echt toegevoegde waarde vindt. Dat is op de xbox weer iets beter uitgevoerd dan op de playstation waar ik de pookjes (en de triggers) erg gevoelig vindt. En waar wordt er gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de pookjes in te drukken? De toegevoegde waarde van de drukgevoeligheid van de X, Y, A en B knoppen ontgaat mij geheel.
Dus het had zeker eenvoudiger en met minder gekund.

Natuurlijk, voor een enkele game heb je al die mogelijkheden ook echt nodig, maar voor het gros zou het allemaal een stuk eenvoudiger en eenduidiger kunnen. En een controller waarvan je de helft van de toetsen niet gebruikt, is ook niet duidelijk.
Natuurlijk kun je zeggen dat je er gewoon even aan moet wennen, maar niet iedereen zit te wachten op games met een complexe besturing, zeker de casual gamer niet.
't Valt allemaal wel mee hoor... 't hangt ook sterk af van het soort spel dat je speelt.

Zo speelt m'n vader (compleet game-analfabeet) prima Fifa op de XBOX360, maar moet ie echt niet proberen om Halo 3, vechtspellen of andersoort shooters te spelen... die toetsencombinaties zijn te vreemd voor 'm.

Ik ben wel van mening dat ze de kleinere spellen (o.a. bedoeld voor kinderen en/of casual gamers) een wat simpelere besturing mogen geven. Steeds meer mensen spelen af en toe wel eens een spelletje, dus zou je de drempel voor het soort games wat ze spelen lager moeten maken.

Maar ik geloof niet dat de controllers "te" moeilijk zijn... ook niet voor casual gamers. Net zoals alle andere apparatuur kost even wat tijd om door te krijgen hoe je ermee om moet gaan. Da's ook zo met een afstandsbediening, mobieltje, Windows, Mac OS, Linux, wasmachine en noem maar op.
De moderne controllers vind ik niet irritant, al heeft het wel even geduurd voordat ik ontdekte dat de analoge sticks op de sixaxis controller ook nog eens als drukknoppen gebruikt konden worden.

Veel vervelender bij consoles is het gebrek aan instelmogelijkheden in de games. Ik wil zelf kunnen bepalen met welke knoppen of sticks ik loop, schiet of de versnelling bedien. In de praktijk wordt je meestal echter opgezadeld met één vaste configuratie die de spelmaker heeft bepaald en die je niet kunt veranderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True