Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Onderzoekers van de Carnegie Mellon-universiteit gaan hun magnetisch zwevende joystick-technologie delen met andere universiteiten in het land. Met behulp van een gift heeft men de technologie verfijnd.

De magnetisch zwevende joystick bestaat als prototype al sinds 1997, maar met behulp van een gift van 300.000 dollar van de National Science Foundation hebben de onderzoekers het concept verfijnd en goedkoper gemaakt, waardoor tien extra prototypes gebouwd kunnen worden. Zes daarvan zullen hun weg vinden naar de universiteiten van Harvard, Stanford, Purdue, Cornell, Utah en British Columbia.

Volgens Ralph Hollis, professor bij Carnegie Mellon en bedenker van de maglev-joystick, is het nodig om het instrument in de handen van andere wetenschappers te krijgen om vorderingen te kunnen maken in het haptische vakgebied. Mogelijke toepassingen zijn het op afstand ontschadelijk maken van een bom of snijtraining voor chirurgen in spé.

Magnetic Levitation joystick Carnagie Mellon groterDe basis van de zwevende joystick met forcefeedback wordt gevormd door een greep die vastzit aan een omgekeerde 'kom' voorzien van magnetische spoelen. Deze assemblage wordt door magneten in de basis van het apparaat bewogen en op zijn plaats gehouden onder invloed van Lorentz-kracht. Optische sensoren meten de bewegingen. Het systeem heeft geen mechanisch bewegende delen zoals snaren of tandwielen en de bewegingen zijn daardoor preciezer. Zelfs de textuur van een virtueel oppervlak kan zo afgetast worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Mooi dat er ook op de inputzijde van de virtual reality user experience niet stil gestaan wordt (of tenminste, niet meer). Het is lang geleden dat we de laatste échte doorbraak in dit veld mochten begroeten, als je het mij vraagt. Denk dat forcefeedback (en dan bedoel ik de vrij realistische versie in sommige joysticks en stuurtjes) de laatste was voor de Wiimote.
Waarom is het eerste waar mensen aan denken bij dit soort dingen altijd games. :?

Het zal nog wel jaren duren voordat we dit soor apperatuur in een huiskamer aantreffen, het heeft niet voor niets meer dan 10 jaar geduurd voordat er na het 1e prototype een aantal extra zijn gemaakt.

En daarbij gaat dit een totaal andere kant uit als de Wii-mote. Dit gaat de kant uit van supergevoeilge Force-feeback. En heeft niets te maken met de 3D - bewegingsherkening van de Wii.

@Hieronder:

Ik dacht dat dit tweakers.net was en niet gamers.net. ;)

Men legt ook weer de verkeerde associaties. Er wordt meteen gedacht aan 3D, terwijl deze joystick daar niets meer te maken heeft. Het doel van dit apparaat is de ultime force feedback te krijgen, in dit geval is het ook gewoon een 2D joystick.
In die zin is het idd wel VR, maar dan wel in de allerbreedste zin van de betekenis.

En daarmee verdwijnt ook het hele nut van het goedkoop produceren voor de thuisgebruiker. Als je zo'n ding in elkaar flanst met goedkope sensoren en goekope spelen etc, dan is het resultaat neit beter als wat er nu al beschikbaar is op de markt.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 6 maart 2008 10:55]

Ik had het dan ook niet over "dit werkt zoals de wii" en zelfs niet in de eerste plaats over games. Ik had het over éénder welke vorm van user interface vooruitgang die zijn weg gevonden heeft naar de doorsnee bureau/huiskamer setting. Ik muis nog steed EXACT op dezelfde manier als toen ik begon (alleen zijn er nu meer knopjes) en ik input nog steeds op exact dezelfde manier als toen ik begon. Muis, keyboard, pentablet.

Ik begrijp uiteraard dat dit in eerste plaats interessant zal zijn voor professionele 3D toepassingen, maar ook daar heb ik niet de indruk (van wat ik ervan weet, ben zelf niet in dat veld werkzaam) dat er niet éch schokkende dingen zijn bijgekomen die je dagelijkse manier van interageren met de computer veranderd hebben sinds 20 jaar geleden.
Gelukkig zijn er wel dergelijke schokkende dingen bijgekomen in de professionele 3D-wereld. Zo kwam 3D Connexion al tig jaar geleden met de eerste 3D-muis en zo langzamerhand zie je dit steeds meer te voorschijn komen in de industrie omdat het steeds betaalbaardere technologie wordt.

Mijn broer (productontwerper van beroep) kocht een jaar of twee geleden een SpacePilot en claimed ongeveer 30% efficienter te zijn in SolidWorks. Het idee komt aardig overeen met deze 3D-joystick, het enige verschil is dat bij een 3D-muis de 'muis' ergens aan vastzit. :)

Daarbij kost een beetje 3D-muis onderhand < ¤500,- terwijl de technologie voor deze 3D-joystick waarschijnlijk nog wel even nodig heeft voordat je over dat soort prijzen praat.

[Reactie gewijzigd door Huppie op 6 maart 2008 09:41]

Er is inderdaad niet al te veel veranderd de afgelopen jaren.

Eind jaren 80 (volgens mij) was er een hele VR hype, maar dat lijkt langzaam dood
te bloeden, terwijl de techniek er wel op vooruit gaat.

Ik hoop nogsteeds op een paar forse ontwikkelingen op dat gebied.

Zou het niet gewellig zijn om je in elke willekeurige, visueel (vrijwel) realistische omgeving te kunnen bevinden, waarbij alle vormen haptische waarneming mogelijk
zijn.

De toepassingen zijn legio. Niet alleen op het gebied van gaming
@yzf1k: Ehm dat is niet het eerste waar mensen aan denken, maar de doelgroep van deze website wel.

Ik vind het een mooie ontwikkeling en ben benieuwd naar de uitkomsten van het verdere onderzoek van de andere universiteiten.

Wellicht is dit het de stap die nodig is om het onderzoek naar VR .e.d weer nieuw leven in te blazen.
Een paar optische sensoren, een paar magneten en een algoritme om alles te besturen.
Dit kun je heel goedkoop in massa maken (waarbij de nauwkeurigheid misschien iets minder wordt, maar nog altijd leuk is voor mensen thuis!)
Yeah right. Maar dan zijn we wel 10 jaar verder, zie het feit dat het prototype in '97 al het licht heeft gezien. Blijkbaar is het toch ietsjes ingewikkelder dan dat je hier doet voorkomen en het onderzoek naar een oplossing zal toch door iemand moeten worden betaald. Dat zijn meestal de fabrikanten van de producten (licenties/patenten) en dus indirect de consumenten. Het begrip 'goedkoop' lijkt mij de komende jaren dan ook nog niet op zijn plaats.
Ik gok dat ze daar als eerste aan denken doordat ze een grote affiniteit met games hebben. Ik meende dat ze bij Carnegie Mellon ook nogal veel met gaming doen ( natuurlijk ook zat andere dingen ) Maar als je tegen mij Carnegie Mellon zegt denk ik aan gaming. Als je dan Carnegie Mellon + Joystick tegen me zegt denk ik aan, je raad het al.. gaming.
@hierboven: natuurlijk komt de gedachte aan 3D op, want juist door een zwevende ophanging kan je dat makkelijker realiseren.
Nog al een groot log ding. Wel grappic idee natuurlijk.
Maar, hoe groot is de kans dat iemand binnenkort gaat onderzoeken of overmatig gebruik van deze joystick gekoppelt gaat worden aan kanker onderzoek of rsi in de handen?

Ergonomische vormgeving van het object kan nog wel iets beter, maar dat is nog niet echt relevant.
Ik vraag me af of dit voor de standaard computer gebruiker is, of dat ze hiermee de wetenschap willen bevorderen. Ik zie namelijk nog niet zo'n "kom" die tamelijk massief is op mijn bureau staan maar zoiets past veel beter in de industrie, waar apparaten ook de voordelen van kunnen krijgen.
Voor 300.000 dollar hebben ze er 10 extra kunnen maken, dus tenzij jij $ 30.000 voor een joystick over hebt, denk ik niet dat deze snel bij de thuisgebruiker te vinden is. ;) Dit zal vast wel verder doorontwikkeld worden zodat het voor thuis ook leuk wordt, maar in de eerste instantie is dit voor onderzoeksinstellingen en daarna voor bedrijven. :)
zijn er ook al zweef spellen voor de zweef joystick?
neej er zijn wel veel mensen met zweverige gedachten over de mogelijkheden van het apparaat (including me!) :D
Ik vraag me af in hoeverre dit de functionaliteit van de hedendaagse joysticks gaat verbeteren. Volgens mij is het gewoon een technisch hoogstandje ipv een verbetering van de functionaliteit.
Volgens mij is dit soort hardware het best toepasbaar in de medische en chip-productie wereld. Zo een joystick kan heel goed de handschoen-hoezen vervangen, die in diverse laboratoria worden gebruikt voor manipulaties in kiemvrije ofte steriele bakken.

Die bakken worden nu beperkt in grootte door de geringe armlengte.

Verder kunnen binnen bepaalde, eveneens steriele, productieprocessen menselijke interventies worden vervangen door niet voorgeprogrammeerde robot-armen, bestuurd door zulke verfijnde joysticks...
in dat ding zitten magneten, en ik heb mn pc op mn bureau staan, alsk dat ding dan op mn bureau zet gaat dan keihard mn HD dood? of zie ik dit nu verkeerd? :S
De invloed die de magneten hebben op de HD zal zeer beperkt zijn en zijn ook goed af te schermen. De oplossing voor dit probleem zit al jaren in de PC speakers vanwege de CRT schermen die ook gevoelig voor magnetisme zijn.
Ben ik de enige die hier de vervanger van de muis bij first person shooters in ziet ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True