Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Bron: Dailytech

Het Amerikaanse bedrijf Novint heeft de Falcon geďntroduceerd: een nieuw soort gamecontroller voor de pc. Volgens het bedrijf biedt de touch van deze controller een enorme vooruitgang ten opzichte van gewone force feedback.

Novint vergelijkt het toevoegen van tast aan pc-games met het toevoegen van geluid aan stomme films eind jaren '20. De komst van de Nintendo Wii met zijn revolutionaire interface bewijst dat gamers klaar zijn voor nieuwe vormen van spelbesturing. Gamers kunnen de Falcon vastpakken bij de verwisselbare grip. Deze kan net als een joystick vooruit en achteruit bewogen worden evenals naar links en rechts. De Falcon voegt hier echter een derde as aan toe door ook omhoog en omlaag beweegbaar te zijn. Wanneer de grip bewogen wordt, houdt de computer de beweging van een 3D-cursor in de gaten en geeft de juiste tegendruk als de cursor in aanraking komt met een object. De positie wordt duizend keer per seconde berekend en de krachten kunnen even frequent worden aangepast. Op deze manier kan een 3D-object betast worden in de virtuele haptische ruimte. Dat object kan dan bovendien worden voorzien van een structuur op het oppervlak of een bepaalde hardheid, maar ook dynamische effecten als een stuiterende bal kunnen via force feedback worden doorgegeven.

Novint Falcon

Bij een revolutionaire controller horen uiteraard spellen die de game-interface tot zijn recht laten komen. De Falcon wordt gebundeld met Newton’s Monkey Business, dat bestaat uit vierentwintig minispelletjes, en Feeling It: Sports Pack, dat de gamer onder andere laat tafeltennissen, golfen of bowlen. Verder worden de in het Wilde Westen gesitueerde shooter Mad Sam's Shootout en het honkbalspel Homerun Smashout meegeleverd. Novint heeft ook een mod voor Half-Life 2 ontwikkeld, Haptics-Life 2 genaamd. Dankzij een speciale driver wordt tast toegevoegd aan het first person shooterspel waardoor wapens bijvoorbeeld een terugslag genereren. De Novint Falcon is momenteel alleen beschikbaar voor inwoners van de Verenigde Staten voor een prijs van 189 dollar. Op de CES 2007-beurs had CNet al de mogelijkheid de Falcon te testen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Hebben we deze een paar jaar geleden ook al niet voorbij zien komen als een nieuw product? Afgestoft en opnieuw onder de aandacht proberen te brengen?

edit: 2 jaar geleden, even gegraven http://news.com.com/Getti.../2100-1041_3-5577757.html

[Reactie gewijzigd door mvoosten op 26 juni 2007 16:02]

Hier een video demonstratie:
Video op Youtube
OMg wat geweldig is dit, stop er een soort van stuur op en eindelijk goed racen :D

ook de half-life demo vind ik impressive, het is realistischer richten (recht naar voren) en terugslag van geweren! :D omg Ik wil er één hebben! Liever een vidkaart van 300¤ en dit apparaat dan 1 vidkaart van 500¤

:D Kopen dit!
Heb al met vele van dit soort apparaten zitten rommelen en ik moet zeggen dat je er echt helemaal niets aan hebt. Niet voor 3D modeling, niet voor 3D games, nergens voor. Het is een leuke gadget en daar houdt het mee op. De vraag is of er uberhaupt wel een markt is voor force feedback devices. Voor de meeste toepassingen is een rumble wel genoeg en verder is er nog de high-end VR markt waarbij force feedback wel belangrijk kan zijn, maar vaak ook gewoon een gimmick en het werkt net niet goed genoeg dat je echt de illusie krijgt van tastbare objecten.

Aan de andere kant is er een veel beter alternatief: http://www.sensable.com Dit is gewoon een pen waarmee je kunt beeldhouwen, kleien etc.. en het werkt heel goed. Waarom al die andere fabrikanten niet kijken naar dit product is me een raadsel. De toepassingsmogelijkhededen zijn duidelijk en het werkt ook nog eens heel lekker.
Heb op de cgiX in volgens mij 2002, ook met zo'n pen staan te rommelen, was grappig je kon met de pen bv. de carrosserie van een auto volgen/voelen, of een bal optillen en dan voelde je het gewicht en dat ie er afrolde enzo, voelde erg realistisch.
Ik heb ook eens virtueel mogen kleien met dat sensable apparaat (of misschien was het een ander merk dat weet ik niet meer). Het leek mij toch best nuttig voor het boetseren van dingen waar je dan meteen rapid prototyping mee kan doen. Het alternatief, in echte klei boetseren en dan scannen, is omslachtiger.
Ik kreeg trouwens wel een beetje een vaag gevoel in mijn kop van dat ding.
dat past dus niet op mijn bureau.. en welke spellen behalve descent zou je daar uberhaupt mee willen spelen?
FPS, fight sims, zwaardvecht spellejes, eigenlijk alles behalve RTS games lijkt me.

Het lijkt me zeker wel iets voor mechwarrior achte games, zeker het hele force feedback gebeuren lijkt me prachtig.

Dan heb je trouwens een bijzonder klein bureau, het ziet eruig als ongeveer een voetafdruk ter groote van een A5 papiertje. Tenzij de tester natuurlijk absurd grote handen heeft

Het heeft ongeveer hetzelfde formaat als mijn stuurknuppel of gas hendel.

Net als alle andere force feedback achtige dingen zal het een stuk moeilijker worden om games te spelen. Toen ik voor het eerst overstapte op een force feedback flight stick werd het een stuk moeilijker om die andere vliegtuigen uit de lucht te halen. Ik gok dat het hiermeen alleen nog maar erger zal worden.

[Reactie gewijzigd door Zarkov op 26 juni 2007 15:51]

right... en waarom is de (al jaren bestaande) spaceball nooit doorgebroken als gaming controller?

Voor fps wil je graag absolute besturing, met een joystick kan je alleen de snelheid van draaien bepalen en niet de hoeveelheid in tegenstelling tot een muis.

edit: dit is een link naar de professionele versie. jaren geleden hebben ze 1 uitgebracht als spelcontroller met een veel redelijker prijs.

[Reactie gewijzigd door frogger3d op 26 juni 2007 16:46]

De space-ball is vervangen door nieuwe ontwerpen, en de techniek is goedkoper geworden, waarschijnlijk omdat 3D CAD steeds meer gebruikt wordt.

3D CAD tekenaars waar ik werk gebruiken de space-traveller (Ca ¤ 225,) of de space-explorer (Ca ¤ 350,-) Dit zijn echt topproducten om 3D mee te navigeren.
  • Tillen/induwen voor hoger lager
  • Rechts/links voor links/rechts bewegen
  • Trekken/ drukken voor zoomen
  • 3D kantelen voor het roteren van het model
Een Space-Navigator PE is trouwens al voor onder de ¤ 60,- te koop.

Zo'n apparaat links, en de muis rechts (voor het aanklikken van commando's) is een genot bij 3D CAD design, maar ik kan me ook goed voorstellen dat zo'n apparaat i.c.m. een toetsenbord in een 3D shooter onverslaanbaar is. Je hebt alle mogelijke bewegingen in 1 grip.

Force-Feedback hebben al deze producten uiteraard niet.

Een filmpje: http://cache.vendaria.com...V_SessionID=&BV_EngineID=

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 26 juni 2007 16:55]

Nee in een shooter is het nodig dan je niet alleen de beweging kan doseren maar vooral dat je de afstand perfect kan doseren. Met zo'n Space-Navigator speel je eigelijke met een veredelde joystick. :)
Een normale joystick heeft 2 assen.
- Voor/achter (x)
- Links/rechts (y)
Sommige hebben ook nog een 3e as
- Rotatie om eigen as (rotatie om z)

Een space-navigator heeft 6 assen:
- x, y, z (hoog/laag)
- rotatie om x, y, z.

Hierdoor kan je dus de snelheid in alle richtingen perfect regelen.
misschien omdat ie 500 euro moet kosten? (belachelijk duur voor een controller)
Volgens mij omdat het ding 600 dollar kost. Ik kan verkeerd zijn, maar dat lijkt me een vrij goede reden ;-).
Die spaceballs gebruiken ze bij ons om gehoorstukken en gehoorbescherming te bewerken op de computer. Het is alles behalve fijn voor games.

Ik moet trouwens zeggen dat deze Falcon best lelijk en lomp is, laat staan dat je daar shooters, RTS en RPGs mee wilt spelen. Lijkt me alleen leuk voor Flight Sims eerlijk gezegd...
Ik denk eerder een A4 papier hoor, uitgaande van een normale handgrootte :)

Toch ben ik het met je eens dat dat best op je bureau moet passen, hoewel me dat niet gelukt was met mijn oude 19"CRT monitor :D
je verplaatst gewoon de muis en muis mat want die heb je op dat moment toch niet nodig. ruimte kan men altijd wel maken als je het echt wilt hebben.
Hoor ik hier iemand uit de seventies die niks van een muis wil weten? :+
Inderdaad...DE reden dat de controller van de Wii zo aanslaat, is het feit dat je hem gewoon in je hand kan houden en tegelijk de bewegingen van de echte sporten kan nadoen....

Dit ding staat nog steeds op het bureau...en zal dus niet voor een nieuwe revolutie binnen het controler-wereldje gaan zorgen...
Hoe wil je tafeltennissen/golfen of bowlen met deze controller? Met iets dat op het bureau blijft staan zal dat niet zo snel lukken...Of gebruik je die bal als pingpongbal bij het tafeltennis? ;)

En als ik dit apparaat zo ziet, ben je het snel zat...omdat je continue je arm in de lucht moet houden...daarbij zullen hierdoor mensen nog sneller RSI oplopen

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 27 juni 2007 09:39]

Lijkt me een fors apparaat wat je niet zomaar even op je bureau zet. Hooguit dat het voor echte diehard gamers interessant is, maar voor een gemiddelde gebruiker lijkt het me een beetje té.
Ik zat net even te speculeren, maar met een verwisselbare grip kun je wachten tot er een pistool komt dat je eraan kunt hangen. Misschien dat het voor blinden ook een leuk instrument is, maar ik ben niet blind en weet niet of dit enig nut heeft voor hun :)

Ding is volgens mij trouwens amper groter dan een FFB-racestuurtje voor de PC volgens mij. Dat zijn ook sta-in-de-weg dingen.
dat geld voor de meeste gaming equipment....
sorry maar dit vind ik een beetje kansloos produkt. Zie de meerwaarde niet echt van deze genotsknots. Een force feed back ps2 ripoff controller lijkt me een betere investering om de 'way its meant to play' van je pc games te ervaren
Een ps2 controller heeft geen force feedback, die heeft rumble. :)
er zal vast ook wel een 3rd party dildo opzetstuk voor komen met een stukje software voor de dames
Die natuurlijk via een andere falcon te besturen is via MSN.

Samen met een webcam zou dat een klapper worden ;)
uhm... ik voorzie dat je binne de korste keren dat ding van je bureau afsleurt? als ik zo kijk dan lijkt mij dat die "bewegende armpjes" een beetje kort zijn... zie je het al voor je? tafeltennis met zo'n korte bewegingsruimte?
Ik neem aan dat er aan die bol (war die vent z'n hand op houd) dus bijvoorbeeld een stuur komt ofzo? Ik zie namelijk niet in hoe dit ding als joystick zou fungeren.... care to explain anyone?

Oh w8 kan het filmpje wel checken (leek net dood) eens zien

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 26 juni 2007 15:54]

oh kan niet wachten op een force feed back jumpsuite :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True