Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties
Bron: Gizmodo, submitter: SYQ

Majora's EyesHoewel de nachtdieren onder ons er niet heel veel problemen mee zullen hebben, blijkt de sensor van de Wii-controller bezwaar te hebben tegen een gezonde dosis zonlicht. Dit werd voor Nintendo pijnlijk duidelijk toen de showroom waarin de nieuwe console werd gedemonstreerd een uur lang in het zonnetje werd gezet. De invallende lichtstralen zorgden ervoor dat de infraroodontvanger van de Wii de draadloze controllers niet meer detecteerde, waardoor van spelen weinig terecht kwam. Eerder was al bekend geworden dat de Wii bepaalde vormen van halogeenlicht niet kon verdragen en tijdens de ontwikkelfase van de controller was de fabrikant al op de nodige problemen rondom de belichting van de sensor gestuit. Indien onopgelost, zal dit gebrek zeker invloed hebben op de afzetmarkt, gezien het gegeven dat gamers graag 24 uur per dag de mogelijkheid willen hebben om te kunnen genieten van hun videogames. Met een releasedatum van 8 december heeft Nintendo uiterlijk twee maanden de tijd om dit euvel te verhelpen. Lukt dit niet, dan zal dit voor enkele fans van Mario en Zelda betekenen dat ze hun interieur zullen moeten aanpassen of een leven als Simon Belmont moeten overwegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Mijn inziens is dit een teken van een te zwakke zender/receiver. Immers.... je afstandsbediening doet het toch ook in het zonlicht?

Halogeen licht ook niet, dus alles wat maar remotely een IR spectrum heeft mag niet gebruikt worden.. Tijd om in groen en blauw licht te hangen dus =p
afstanbediening is ook niet gemaakt om te gamen... die hoeft maar af en toe een signaal te verzenden. Een controller moet fulltime velen signalen kunnen verzenden. Zodat een gamer alle knoppen tegenlijk kan benutten....dat kost wat meer bandbreedte en vermogen.

Ben verrast dat dit 'probleem' nu pas aan het licht :+ komt, meestal worden die dingen uitvoerig getest. Zeker als het om wireless techniek gaat, mjah. Raar dat in een nieuwe console dit soort technische fouten zitten terwijl de oudere draadloze (bijv. ps2) controllers geen last hiervan hadden.
omdat IR iets heel anders is dan frequentie data op 2.4GHZ zoals die controllers ;)
ik dacht dat de IR alleen voor de positiebepaling gold en dat alle datacommunicatie via radiocommunicatie (Bluetooth) ging?
De afstandsbediening van je TV verstuurt veel minder data. Op die snelheden wil je echt geen games besturen, zelfs voor het bedienen van een menu is het al aan de targe kant.

Het IR-signaal wordt overigens gemoduleerd, het gaat niet om de aanwezigheid van het licht. Maar ik kan me voorstellen dat een ontvanger die kleine verschillen over een groot spectrum moet kunnen detecteren op hoge snelheid, wel eens lastig kan zijn.

Maardan nog... wie zet zijn console nou in de volle zon? daar kan volgens mij alleen een autoradio tegen
Juist, je wil dus een controller die meer IR/warmte afgeeft dan de zon. Fijne vuurstok!
Nu: Wii Star wars nog realistischer, met echte lichtzwaarden!

Ontopic: Als je de eerste reacties leest van de bron zie je dat het geen groot probleem is. Of je moet houden van gamen met je TV direct in het zonlicht.
Een groene en blauwe lamp worden ook warm = infrarood.

Infrarood word ook doorgelaten in kleurenfilters anders zouden die allemaal smelten van de hitte.
Dat is inderdaad lastig maar ook wel weer begrijpelijk, gezien het met infra-rood werkt.

Volgens mij heeft je afstandsbediening van de TV hier ook last van.
Daarom zit die waarschijnlijk ook achter een soort filterplasticglas.

Het probleem zal wel minder zijn want men wil toch ook niet dat de zon reflecterd op het beeld.
Dus wordt het toch in een hoek gezet waar de zon niet komt.
Een filter is leuk maar rechtsreeks zonnelicht is moeilijk te filteren. Daarbij wat wil je filteren. Het filter kan bijv licht op x frequentie doorlaten en ander licht niet.

Zonlicht bevat echter het volle spectrum aan frequenties in tegenstelling tot bijv halogeen of andere kunstmatige verlichting.

Het enige dat zou kunnen werken is dat het filter heel erg sterk filtert waardoor zelfs ir licht er moeilijk doorkomt maar dat de hoeveelheid licht waarmee jij zend groter in vermogen is als de hoeveelheid licht op dat spectrum dat de zon afgeeft. Alleen op die manier kun je dus overtreffen.
Een filter kan zoals een polaroid.
Zeg maar een lamellenstructuur.

Daarmee kun je de hoek waaronder licht bij de ontvanger komt beperken.
zou je dat niet kunnen behelpen door een sticker/filter/plaat te plaatsen voor de raam, zodat er schaduw valt op de wii?

en dan gewoon wat verplaatsen vanaf de zon zich weer een paar uur verder heeft verplaatst
Ze liepen voor, dus ze hebben nog de tijd om dit te corrigeren.

Edit: Geven zonnestralen eigenlijk permanente schade of ziet hij het tijdelijk gewoon even niet?
Maar de Wii lag al ver voor op schema qua productie, dus dat zal voor de eerste lichting Wii's niet opgaan
Zonlicht geeft ook infrarood (en zichtbaar, en uv), dus het zal gewoon interferentie zijn, geen schade (anders zou er wel "beschadigen" in het artikel staan, natuurlijk).
Het signaal word door verstoring even niet goed opgevangen, er zal geen blijvende schade zijn. Maar blijft toch vervelend.
Gelukkig komen de koude winter maanden eraan dan is het vroeg donker, en hoef je aan dit euvel voorlopig niet te ergeren
Snap niet warom ze nu nog infrarood gebruiken.
Dat is toch al weer achterhaald, muis toetsenboard telefoon.
tegenwoordig is da allemaal 2.4Ghz BT ofzo.
Vond persoonlijk infrarood op mijn telefoon en MS muis nu ook niet bijzonder lekker werken.
grapjas :+. Het infrarood wordt gebruikt om de positie van de controller te gebruiken. Volgens mij wordt daarbij nog een andere wel draadloze techniek gebruikt om de singalen van de knoppen te verzenden.
Bluetooth wordt ook gebruikt, maar dan voor de controllerdata door te sturen naar de Wii(Beweging, toetsdrukken enzovoort)

IR wordt alleen gebruikt voor de pointerfunctionaliteit, en zelfs die wordt niet door alle spellen gebruikt. ExciteTruck bijvoorbeeld maakt alleen gebruik van de bewegingssensors in de Wiimote zelf, en niet van IR.

Vind trouwens zelf dat het artikel een beetje overdreven klinkt. Het probleem treedt alleen op wanneer de sensorbar in de volle zon staat, en dan zie je je TV ook zo slecht.

Ook is in een van de interviews met Iwata op de Wii-site hier een opmerking over gemaakt, dat het een eenvoudig probleem was wat toch lastig was op te lossen.

Misschien dat het nog niet in de Demo-units is opgelost maar wel in de uiteindelijke versies die nu al klaar staan.
Dit is voor mij geen probleem ik speel toch altijd met mijn gordijnen dicht.
Ik vind het namelijk alleen maar vervelend al dat licht.
Dat willen we niet eens weten :+
Volgens mij gamen de mensen meestal binnen met de gordijnen dicht zodat ze geen last van de zon hebben.
Zelf game ik zowiezo meestal met de gordijnen dicht ivm met invallend licht.
precies. Als de zon schijnt kan ik het tv-beeld ook niet zien, dus doe ik de gordijnen dicht.

probleem opgelost! :P
Ja en speel jij dan ook 's avonds hellemaal in het donker zonder een lichtje aan?
Kamer licht is geen zonlicht dat UV straling heeft.
Eerder was al bekend geworden dat de Wii bepaalde vormen van halogeenlicht niet kon verdragen...
Ik zie er niet bij staan dat dit probleem al opgelost aleen:
Indien onopgelost, zal dit gebrek zeker invloed hebben...
Kan best zijn hoor dat ze dat al opgelost hebben maar zou wel fijn zijn als ze dat ook in het artikel zetten ;)
Ja, veel fijner :).

Jammer dat ze pas zo laat achter dit probleem zijn gekomen. Ik hoop dat ze het kunnen maken, gun Nintendo het meer dan Ms met de xbox of sony met hun PS3, alleen om dat Wii met iets echt vernieuwends komt, xbox en PS3 is maar weer gewoon een graphic update.
Reactie op trix0r:
Als alle gamecube spellen back-wards compatible zijn met de Wii, zal de Wii ook waarschijnlijk ook gewoon een graphics update zijn. Alhowel die zg. update dan dezelfde kracht heeft als de originele xbox. Het enige vooruitstrefende is de controller en wat aansluitingen denk ik.
niet iedereen doet dat, ik zit zomers wel eens met TV en PS2 buiten in de tuin te gran turismo spelen, maarja ik ben gewoon raar natuurlijk :9~
Ik denk dat je zowiezo wel even de gordijntjes dicht doet voordat je met dat ding voor de tv allerlei rare bewegingen gaat doen... Moet er best leuk uitzien voor mensen vanaf de straat :+
Is het niet zo dat infrarood licht door gewoon (dubbel)glas tegen gehouden wordt?
Nee, dat is UV licht wat grotendeels geblokkeerd wordt. Als IR er niet door kwam zou het hele idee van een broeikas niet werken.
Onjuist...

UV-licht wordt amper geblokkeerd, IR juist wel (>90%).

Zo werkt een broeikas juist:
- UV/zichtbaar licht komt binnen.
- wordt geabsorbeerd door objecten
- objecten zenden IR uit (warmtestraling)
- IR kan niet meer door het glas
- de broeikas wordt warmer

Het probleem bij die controller is dus de resterende IR die er net doorheen komt.

Edit: hehe... +4 informatief voor iemand die onzin verkoopt, en mijn post is overbodig :)
En ik sluit mij (gedeeltelijk) aan bij ttiger en Countess. Even Wikipedia checken kan natuurlijk geen kwaad:
Ordinary glass partially blocks UVA (wavelength between 400 and 300 nm) and totally blocks UVC and UVB (wavelengths shorter than 300 nm) due to the addition of compounds such as soda ash (sodium carbonate).
Zoals Countess aangeeft kun je de IR straling door glas met je huid al voelen, maar glas kan ook IR absorberen:
Large amounts of iron are used in glass that absorbs infrared energy, such as heat absorbing filters for movie projectors, while cerium(IV) oxide can be used for glass that absorbs UV wavelengths (biologically damaging ionizing radiation).
Dus we moeten onze ramen van hetzelfde glas maken als CRT monitoren, vol met lood! :P
Edit: hehe... +4 informatief voor iemand die onzin verkoopt, en mijn post is overbodig
Komt waarschijnlijk door jouw onjuiste informatie...

Voor normaal glas geld dat UV licht bijna totaal geblokkeerd wordt. Er komt nog een beetje UVA door (>315nm) maar geen UVB of UVC (<315nm).

Je hebt quartz glas nodig om UV door te laten.
En niet te vergeten het glas van de zonnebank/hemel.
zonlicht bestaat uit ongeveer 3 percent UV en 42 percent zichtbare straling 0,38 tot 0,78 en 55 percent KORTgolvige IR met golflengte van 0,78 tot 2,15 micron.

Als zon warmte afgeeft op materialen, wordt deze warmte geabsorbeerd en heruitstraling vind plaats door LANGgolvige IR straling, die meestal een golflengte heeft van meer dan 2,5 micron.

Daar werkt principe broeikas dus op, je wilt de kortgolvige IR van zonlicht erdoorheen hebben en de langgolfige wil je binnenhouden, zodat je de warmte niet verliest en laat die kortgolvige IR nou net makkelijker door glas komen dan de langgolfige IR

Bij HR++ glas zitten er dus coatings aan binnenzijde van 1 van de glasbladen, waardoor de langgolfige IR straling beter wordt tegengehouden, maar de kortgolfige IR wordt doorgelaten.

Normaal blank isolerend dubbelglas laat trouwens rond de 77 percent van de kortgolvige IR door. ZTAN-waarde is 0.77 (ztan waarde is totale percentage zonnewarmte die wordt doorgelaten)

U-waarde is trouwens dan 3,0W/m2K, dus die houd absoluut geen 90 percent IR tegen.
Bovenstaande wordt bij woning/utiliteitsbouw niet veel toegepast, daar zit je vaker met U waardes van 1,3 a 1,2 tegenwoordig, maar heb je dus wel coatings op de glasbladen.


Blank dubbelglas laat ongeveer trouwens 50 percent UV door.
idd, daarom kost het zoveel geld als je een kuvetje laat vallen bij je UV-absorbtie meetapperatuur, das allemaal kwartsglas want gewoon glas laat bijna geen UV door
Ik moet me aansluiten bij superskippy. ttiger en Countess hebben het in dezen fout.
Zichtbaar licht wordt natuurlijk niet 100% door de huid gereflecteerd, maar voor een groot deel opgenomen waarbij dan energie vrij komt. Dát voel je, niet zozeer de direct binnenkomende IR straling, al is die er ook wel. (de 10% van superskippy...)
als jij achter het raam staat met de zon op je gezicht voelt het toch nogsteeds warm aan.
infrarood gaat dus nog gewoon door het glas heen.
Dat is niet alleen infrarood wat je voelt.
Neem maar eens een flinke lamp en zet hem achter een blauwe filter.
Je zult zien dat je het toch behoorlijk heet krijgt ...

Kleuren die je huid absorberen (niet of slecht reflecteren) worden ook warm.
Vandaar dus dat een zwart oppervlak nu eenmaal warmer wordt dan welke kleur dan ook.

En je hoeft niet echt zwaar te filteren.
Je zou een afschermkap voor de sensor kunnen maken en evt. de sensor vrij laten bewegen.
Zodat je niet de hele kamer hoeft af te sluiten van licht.

Ook vraag ik me nu af wat het nou niet deed.
De besturing, of de detectie van de bewegingen van de hele controller?
Ik denk zelf het laatste.
Misschien een rare vraag:
Maar kan dit probleem zich ook voor doen bij WIFI?
Dus als je je Linksys in de vensterbank laat genieten van het zonnetje?
WIFI gebruikt geen infrarood, dus dat mag in principe geen probleem zijn. De Linksys kan wel veel te heet worden en daardoor uitvallen. Het beste is dus een plekje uit de zon.
Nee, WIFI werkt toch niet via IR? WIFI werkt via 2,4 GHz. Je kunt wel problemen krijgen emt je magnetron, die zit op dezelfde frequentie ;)
Linksys heeft vaak problemen met warmte.
Duurdere merken als 3com ook, maar dan veel minder.
Dat heeft niets met het licht te maken, maar met de warmte ...

Aan te raden is dan ook om ruimte rondom het apparaat vrij te houden en op een koele donkere plek.
Zeker met de snelheidsduivels van de 1e generatie (1e modellen van 10mbit, 100 mbit, 1gbit, ...), want daar wordt het uiterste uit de kast gehaald.
WIFI is net als een radio een antenne en zent signaal uit.

IR is een licht soort IR moet ook tegenover elkaar staan. is dit niet het geval zal IR ook niet werken
lekker belangrijk die sensor bar staat op je tv als er zonlicht op die bar schijnt schijnt het ook op je tv en kan je je spel niet zien.

maar dit euvel had nintendo al opgelost met een nieuwe versie van de sensor bar alleen de hele oude demo modellen hebben hier last van (zonlicht i.i.g.)

de wii die je in de winkel koopt niet
de wii die je in de winkel koopt niet

Bronvermelding?
Bron?

Dat zou namelijk zo'n beetje dit hele nieuws bericht overbodig maken :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True