Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gametrak Fusion: universele Wiimote

Twee jaar geleden presenteerde In2Games de Gametrak. Dit invoersysteem bestond uit twee handschoenen en een ontvanger die de bewegingen van de handen detecteerde en doorgaf aan de spelcomputer. Mede door de beperkte ondersteuning werd de Gametrak echter nooit een succes, maar met de introductie van Nintendo's Wii hoopt In2Games het principe nieuw leven in te blazen. Een van de meest geroemde features van de Wii is immers de bewegingsdetector die een nieuwe spelervaring moet bieden en In2Games is er als de kippen bij om deze ervaring ook op andere platforms beschikbaar te maken.

Met de GameTrak Fusion krijgen pc-, Xbox 360- en Playstation 3-gamers beschikking over een bewegingssensor voor hun spelcomputer. De Gametrak Fusion wordt in de zomer of herfst van volgend jaar verwacht en moet 45 euro gaan kosten. Bovendien zullen extensies beschikbaar zijn, zodat de standaardcontroller vervangen kan worden door een tennisracket, een golfclub of een bowlingbal. In tegenstelling tot de Wiimote, gebruikt de Gametrak Fusion accelerometers en radiogolven om zijn positie te bepalen. Dit betekent dat bewegingen exact omgezet worden naar bewegingen in het spel, in tegenstelling tot de Wiimote die basisbewegingen omzet naar een bepaalde invoer. Dit heeft tot gevolg dat de bewegingen met de GameTrak Fusion veel intensiever moeten zijn om effect te hebben.

GameTrak Fusion-render

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

24-10-2006 • 15:23

53 Linkedin Google+

Submitter: x Gotcha x

Bron: NG-Gamer

Reacties (53)

Wijzig sortering
tennisracket, een golfclub of een bowlingbal
Moet je wel de ruimte voor hebben, maar ik snap het principe niet helemaal.

Moet je dan die bowlingbal door je huiskamer smijten, waardoor de beweging gedetecteerd wordt en overgebracht in het spel?

Sta je dan als een gek te smashen met een virtueel tennisracket?
http://www.in2games.uk.co.../press-item.php?pressid=5
Die filmpjes daar bekijken om een betere indruk te krijgen hoe het nu werkt
Je doet ondertussen wel aan lichaamsbeweging.
Of zou je rugklachten of dergelijke krijgen omdat je te veel gebukt staat door een te kleine golfstick?
Nee je krijgt een nin-tennisarm en RS-WII.
Dan kun je beter voor dat geld een lidmaatschap bij de sportclub, is een stuk makkelijker en beter voor je.
De vraag is natuurlijk hoeveel gameproducenten dit gaan ondersteunen, bij de Wii is het de standaardbediening, bij PC/X360/PS3 is het een aanvulling.
De vraag is of je voor alle games daadwerkelijk ondersteuning nodig hebt. Bij (bijna) alle joysticks, stuurtjes e.d. kan je gebruik maken van een "half" command. Half gas geven, half sturen, niet zo hard naar voren lopen, etc. Datzelfde principe kan je nu dus ook toepassen. Zachte zwaai, is mindere respons e.d. Misschien dat game ondersteuning de boel wat kan verfijnen en de game ervaring nog beter wordt, maar volgens mij moet het met gewoon goede windowsdrivers ook prima werken.
Bent het volledig met je eens, spellenfabrikanten zullen er niet zonder meer vanuit gaan dat iedereen zo'n controller heeft, en zullen hun spellen hier dus ook niet voor optimaliseren. Alleen bij de Wii, waar deze controller standaard is, zullen spellenmakers, om in de smaak te vallen van de consument, hier optimaal op inspelen.
In tegenstelling tot de Wiimote, gebruikt de Gametrak Fusion accelerometers en radiogolven om zijn positie te bepalen.
Volgens mij is dat exact wat de Wiimote ook doet...

De PS3 heeft alleen accelerometers (en tilt?), maar geen positiebepaling.
Wiimote gebruikt geen radiogolven voor positiebepaling maar een soort van IR: Lens die de LEDjes van de sensorbar lezen.

Het doorgeven van deze info gaat trouwens met Bluetooth.

Nog meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Wiimote
...gebruikt de Gametrak Fusion accelerometers en radiogolven om zijn positie te bepalen.
Aangezien dit mij erg sterk leek heb ik even in het bronartikel gekeken, en daar staat
geluid/radiogolven
. Dit lijkt een klein verschil, maar de radiogolf is alleen om de klok op zender en ontvanger te starten, en vervolgens word de tijd die het (ultrasoon) geluid erover doet gemeten.
Zou wel cool zijn als ze ook een gun, en een zwaard (WOW) ervoor zouden uitbrengen.
@Wh0ppert : 25 jaar geleden riepen mensen hetzelfde over een walkman met koptelefoon. Ach, en boerengolf is ook een hit, waarom cybergolf dan niet :+
zie je t voor je? kan je binnekort halters kopen voor de console... ik zie me al liggen fitnessen voor de TV :/.

ff serieus ; ik hoop dat dit nog maar het begin is. Alleen een tennisracket (oid) valt me tegen.
Dit zou ideaal zijn voor mensen die te dik zijn, zeker voor amerka.
Ik denk dat ik op deze manier geen 2 uur gamen volhou in vergelijking met de oude manier met de normale controller.

Strax wordt het misschien nog wel door dokters aangeraden om actief te gamen
Strax wordt het misschien nog wel door dokters aangeraden om actief te gamen
Lijkt me wel wat, een Wii op recept :)
in tegenstelling tot de Wiimote die basisbewegingen omzet naar een bepaalde invoer.
Dit klopt toch niet helemaal :?
Nee dit is onzin, de wiimote heeft ook accelerometers en gebruikt het ook radiogolven om deze informatie te verzenden, maar heeft tevens als extra een optisch positioneringssysteem om dingen aan te wijzen wat deze gametrak fusion niet heeft. Iemand is blijkbaar slecht geinformeerd. Met de nunchucks heeft de wii zelfs accelerometers per hand! Het nadeel van accelerometers is alleen dat je eigenlijk bewegingen detecteert en niet de absolute positie. Dit kan de wii dus wel met dank aan zijn optische positionering. Hiermee bepaalt het zelfs de afstand tot de tv. De optische positionering word niet gebruikt voor gebaren herkennen zoals de slag beweging in tennis of honkbal of bewegingen zoals golfen, dit gebeurt ook in de wii puur met de accelerometers via de radiogolven. Deze gametrak fusion biedt niks extras tov de wii! Wie verzint dit??
Volgens mij hoef je geen IR of radiogolven te hebben om positie te bepalen.
Ik heb altijd met natuurkunde geleerd dat als:
x = plaats
v = snelheid
a = versnelling(geregistreerd door de accelerometers)
dt = stapgrootte van de tijd
en je neemt aan dat x=0 m en v = 0 m/s bij het starten van een spel.
dan geldt:
x(nieuw) = x(oud) + v*dt
v(nieuw) = v(oud) + a*dt
a = geregistreerd door de accelerometers
Hiermee kan je dan je positie bepalen mbv accelerometers als je de beginwaarden weet(als je die niet weet neem je aan dat ze 0 zijn en je hoopt dan dat alles goed gaat).
Dit geldt dan voor 1 dimensie, maar dit kan je heel makkelijk uitbreiden naar 3 dimensies. Waarschijnlijk zijn er dan ook 3 accelerometers per controller voor de x, y en z componenten van de acceleratie.
En daar ligt het probleem nou juist, je weet de startpositie en richting niet... :+
Deze controller biedt exacte positiebepaling dmv radiogolven, niet door IR. Voordeel hiervan is dat het ook werkt als je niet op de tv/sensor bar richt.
Wat ze bedoelen is denk ik dat bij de Wiimote je niet per se 1 op 1 bewegingen met de werkelijkheid hoeft te maken, maar dat het in te stellen valt hoe je bewegingsinvoer wordt omgezet naar het scherm.

Ik zie alleen niet waarom dat niet zou kunnen met dit systeem?
waar blijft de trackball voor een console? mooi geintegreerd in de gamepad op de plek van de rightstick, dat is imho de toekomst voor de console.
Mij lijkt iets dat je in je hand houdt en over een plat horizontaal vlak beweegt om de crosshair te richten nou echt revolutionair!
dat heet een muis....ik heb het over een console controller wijsneus
Ja dat dacht ik dus ook al lang, een gamepad met aan trackball aan de rechterkant en een thumbpad (analoog of digitaal) aan de linkerkant, en een zwik buttons. Dan kan ik eindelijk ook eens fps game fatsoenlijk spelen op de console..
Ik wil er een voor RTCW / ET :)
Hmm dat gaat moeilijk met een 2 Lugers, hoe ga jij lopen :Y)
in tegenstelling tot de Wiimote die basisbewegingen omzet naar een bepaalde invoer.
Dat veel spellen er niet zo nauwkeurig gebruik van maken wil niet zeggen dat de Wiimote niet perfect de acceleratie, helling/hoek registreerd |:(
zelfs de orientatie ten opzichte van de TV wordt met behulp van de IR sensor geregisteerd. :Y)

Verder begint het concept met de attachments wel heel erg op dat van de Wii te lijken, ik vraag me af of ze hier geen patentproblemen mee gaan krijgen...
Inderdaad, voordat je zoiets schrijft, wel even alles controleren, dit is namelijk totaal niet waar, games als bijvoorbeeld metroid en red steel gebruiken precieze positiebepaling om de locatie van de crosshair te bepalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True