Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Japanse onderzoekers zeggen de productie van ultrageluid zodanig te kunnen fijnstemmen dat voelbare virtuele objecten in de lucht mogelijk zouden zijn. Een voor de hand liggende toepassing is gebruik in games.

Ultrasoon geluid, gedefinieerd als geluid tussen de 20KHz en de 500KHz, wordt niet door het menselijk oor waargenomen, behalve de ondergrens die nog door kinderen en jongvolwassenen kan worden gehoord. Bij productie met een voldoende hoge amplitude onstaan er drukgolven die gevoeld kunnen worden. Japanse wetenschappers van de universiteit van Tokyo zeggen ultrageluid nu zo te kunnen richten dat er een verticale barriŤre kan worden gemaakt, die door middel van cameratracking met de hand kan worden meegestuurd. Dit wordt bereikt door golfinterferentiepatronen te benutten, die ontstaan wanneer er vanaf verscheidene bronnen ultrageluid wordt geproduceerd. De interferentie leidt vervolgens tot focuspunten die kunnen worden gevoeld, schrijft BBC News.

De onderzoekers werken momenteel aan het verfijnen van de techniek, zodat er niet enkel randen kunnen worden gevoeld maar ook de contouren van complexere objecten. Het team van onderzoeksleider Takayuki Iwamoto zou daar al ver genoeg mee zijn om de interesse te hebben gewekt van diverse industriŽle spelers, na een demonstratie op een conferentie in de VS. Het zou om het eerste haptische product gaan, of althans de aanzet ertoe, waarbij geen zaken zoals handschoenen nodig zijn om virtuele objecten te kunnen 'voelen' en manipuleren. Wanneer er verwacht mag worden dat de techniek daadwerkelijk commercialiseerbaar is, is echter onduidelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

stukje uit: [Bron: Schadelijk geluid op de arbeidsplaats, Nieuwsmagazine Veiligheid, december 1999 en AI blad nummer 4 ‘Lawaai op de arbeidsplaats’]

Ultrasoon geluid
Ultrasoon geluid wordt op laboratoriumschaal gebruikt om cellen te kraken of los te weken, of voor het versneld oplossen van stoffen. Over het effect van lage intensiteit ultrasoon geluid is nog niet voldoende bekend. Intens ultrasoon geluid kan echter cellen van elkaar lostrillen. Bij voldoende intensiteit kan dit bijvoorbeeld leiden tot het loslaten van het netvlies van de oogbol. Voor ultrasoon geluid wordt momenteel een limiet van 140 dB gehanteerd. Ultrasoon geluid is door de mens niet waar te nemen. Mensen die zonder gehoorbescherming ruimten betreden waar met deze apparatuur gewerkt wordt, kunnen blootgesteld worden aan te hoge geluidssterktes.

edit: zal in het vervolg deze post wel bij mijn vraag zetten, was even te enthousiast met posten

[Reactie gewijzigd door defiler1974 op 2 september 2008 19:45]

Klopt, in het lab gebruik ik het vaak om cellen (die ik al behandelt heb, dus zoooo sterk is het effect ook weer niet) kapot te maken. Ooorbeschermers op, net als iedereen in het lab. Maar dan hebben we het wel over iets sterkers dan wat hier wordt getoond. Hier gaat het om focussing van de golven op 1 bepaalde plek, gewone ultrasone apparaten zoals ik gebruik zenden trillingen alle kanten op. Men zal er vast wel bij stilstaan hoe men de veiligheid kan garanderen (ik kan bijv. al bedenken dat men het systeem laat uitschakelen wanneer iemand te dichtbij het focus-punt komt met den oren).
Ik denk dat ze zelf ook wel hebben gecheckt dat het niet schadelijk voor mensen moet zijn.
Daarbij wordt ook vermeld dat de apparatuur het mogelijk maakt om de golven te 'localizen' dus de exacte plaats en richting te bepalen. Dus als je daar dan niet op die specifieke plaats bent zal je (waarschijnlijk) geen schade oplopen.
Je moet er niet zomaar vanuitgaan dat ze daar rekening mee houden, uit het artikel is het niet op te maken. En hoe wil je deze trilligen voelen als je niet op die specifieke plaats bent?
Cellen losweken he? Dan denk ik dat deze techniek i.p.v. voor spelletjes wel eens in een heel andere sector zou kunnen gebruikt worden. De boel instellen op een frequentie die vetcellen losweekt... Lijkt me dan minder invasief als het wegzuigen. Blijft wel de vraag waar al dat losgeweekt vet heen moet en of je daar dan niet stante pede een hartaanval van krijgt. Ik weet niet of vet uit bloed filteren lukt met een nierdialysetoestel. Dan laat je je ultrasoon behandelen als je te dik bent en je houdt er slechts twee gaatjes aan over...
Spijtig genoeg zijn ze je daar al in voor geweest:
http://en.wikipedia.org/w...ted_liposuction_.28UAL.29
Gal- en nierstenen worden ook al ultrasoon verpulverd tot een bepaalde grootte.
Ik dacht meteen aan hetzelfde toen ik het artikel las. Bovendien kunnen ook onhoorbare geluiden schade veroorzaken aan het gehoor. Als we dit soort geintjes gaan doen dan moeten eerst de lange termijn effecten goed bekeken worden. Niemand zit te wachten op de zoveelste potentiele oorzaak van dingen zoals Tinnitus (oorsuizen) die kunnen voortvloeien uit schade aan het gehoor.
Je gaat ook last krijgen van hoofdpijn. Je hersenen krijgen het signaal niet door dat je het hoort, maar je hoort het wel degelijk. Het lijkt me geen goed plan iig.
Ultrasoon is toch boven 18Khz, 2Khz is toch een aardig verschil vind ik zelf...?

Maar goed waar het echt om draait....

1. Leuk en aardig maar ze raakt alleen maar de bovenkant aan... Naar mijn idee kan je niks aan de onderkant voelen van het object
2. Mijn gedachte gingen gelijk door naar Ultrasoon reinigers, deze maken schoon bij een frequentie van 35Khz. Als dampen uit deze reinigers komen en je hangt er boven is de kans groot dat de trillingen doortrillen in je ogen ter gevolg permanente oogschade...
Hoe veilig is dit dan? Een kind die daar met zijn hoofd gaat hangen? Is dit Łberhaupt wel goed voor je hand?

Er zal heus wel over nagedacht zijn maar dit zijn zomaar vragen die dan in me op komen.....
De bovenwaarde van het menselijk gehoor verschilt van persoon tot persoon. 18kHz tot 20kHz is geluidstechnisch veel minder significant dan bijvoorbeeld 1 kHz tot 3 kHz. Veel oudere mensen nemen tonen boven 10 kHz niet eens meer waar en jonge kinderen willen ook nog wel eens boven de 20k kunnen horen. De heren ontwikkelaars kan worden aangeraden pas te starten bij 40k, ook in het belang van de huisdieren :)
Volgens mij is het idee dat het geluid als het ware wordt gericht, dus tenzij je je huisdieren ermee gaat pesten zouden ze niks moeten kunnen horen.
woohoo, combineer dit met 3d projectietechnieken en star trek holo deck here we come!
maar wat is de 'draag' kracht van deze techniek ? m.a.w. Kan het ook een trap simuleren zodat je daadwerklijk op lucht kan lopen ?
Lijkt me dus niet, je ziet namelijk in het filmpje dat je een camera nodig hebt om de hand te kunnen zien en op die manier het 'veld' welke zorgt voor de feedback aan en uit te zetten. Je zult dus niet de hoogte van het 'veld' kunnen sturen, om zo bijvoorbeeld onzichtbare wandelpaden in de lucht te creŽren. (Althans zo zie ik het) Maar wie weet komt het er nog wel van, het ziet er in ieder geval erg leuk uit :P
Je hoeft natuurlijk zelf niet de lucht in te gaan. Als de illusie gewekt wordt dat je de trap omhoog gaat is het al voldoende. Je ogen zorgen voor de invulling van het plaatje.

Als ze dus onder je voeten voldoende weerstand kunnen genereren zodat je de indruk hebt dat je een trap oploopt zijn ze al klaar.
Nee hoor. Als je wel de weerstand voelt, maar niet daadwerkelijk omhoog stapt, merkt je brein de discrepantie en zal het niet dezelfde ervaring opleveren als een echte trap oplopen, ook al zie je dat op het scherm wel gebeuren en ervaar je een kracht onder je voeten.
In het artikel staat dat bij voldoende grote amplitude de drukgolven sterk genoeg zijn om dit te kunnen voelen. Dus bij grotere amplitude is de druk groot en bij kleine amplitude is de druk klein.

M.a.w. je kunt de druk variŽren door de amplitude te variŽren. Bij hogere druk is de opwaartse kracht groter en zou je dus iets omhoog kunnen liften. Met een camera zou je dan de positie van je voeten (of je al je lichaamsdelen voor mijn part) kunnen tracken en met die gegevens de precieze positie en benodigde kracht kunnen regelen.

Denk dat dit nog wel even gaat duren trouwens, de golven zijn nog maar net voelbaar en meteen komen er al ideeŽn om te kunnen vliegen :+

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op 2 september 2008 22:49]

Gas ondervind zeer weinig weerstand onder je voeten dus het zal verdomde glibberig zijn.
Ik denk dat als je zulke hoeveelheden energie overbrengt met geluid, je je eerder druk moet maken om je gezondeheid :X

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 2 september 2008 22:52]

Ik denk dat het probleem is dat je enorme druk moet genereren om "erop te kunnen lopen", verder beweegt deze druk zich uiteraard voort dus is het vrij lastig om dat veilig door de ruimte te blazen (denk aan je oren e.d.), men focussed hier blijkbaar zodat alleen op bepaalde punten de druk het grootst is en zo "randen" kunnen worden gevoeld, echter bij enorme druk zijn ook de niet in focus zijnde trillingen nogal groot. Verder zal het wel meevallen denk ik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 september 2008 08:41]

als dat zou kunnen, zou het wel ontzettend, echt onzettend vet zijn. Ik vrees alleen dat het niet kan. Of je zou een enorme sterkte moeten kunnen bereiken.
Vet? ik vind 't niet vet..

niemand denkt aan honden en/of vleermuizen... deze 'beam' is gelokaliseerd, maar je gaat mij niet vertellen dat honden en/of vleermuizen dit (of resonantie en/of interferentie frequenties) niet kunnen waarnemen en hier mogelijk gehoorschade hier aan overhouden...
Gelukkig zitten er nog een heleboel onderzoeksbureau's tussen voordat het bij onze huisdieren in de buurt zal komen.
Er is hier sprake van een prototype en een soort proof of concept. Laten zien wat er kan, daarna verder uitwerken hoe het veilig en gezond toegepast kan worden.
dat was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht: "wij kunnen het misschien hier horen maar die arme hond wel!" :P beest zou er gek van worden volgens mij als je dit de hele dag had aanstaan.

verder tja erg leuke uitvinding die eventueel (als ze het goed doen) een goed element in games kan zijn. maar het zou ook eventueel applicaties kunnen hebben voor blinde en slechtziende die dan dingen kunnen "voelen"
Wat denk je van GSM / UMTS /WIFI en andere draadloze technieken.
Het is aangetoond dat er insecten/dieren zijn die hier wel degelijk op reageren. Wanneer er een markt voor is wordt het verkocht.
Een mooie combinatie zou Hypersonic sound zijn : http://nl.youtube.com/watch?v=5imaJwfJMZ8
Dan val je er ook geen dieren mee lastig, of ze moeten in de straal staan. Dit was toevallig gisteren op Discovery Channel. Mocht je er toch last van hebben gooi je er een EMP bom op :+

[Reactie gewijzigd door Ramon156 op 3 september 2008 12:00]

Gesteld dat de mogelijkheid tot schade bij dieren er is, dan vind ik persoonlijk dat de verantwoordelijkheid voor gebruik hiervan, bij de consument ligt. Het moet natuurlijk niet zo zijn, dat huisdieren hiervan bij bosjes neervallen. Dat zou te ver gaan, en m.i. aanleiding tot een verbod zijn. Maar met een "dieren kunnen er last van hebben", kun je naar mijn bescheiden mening geen producten gaan verbieden. Ik vind dat 'wij', als mensen met onze eigen 'speeltjes' en dergelijke een bepaalde eigen verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van onze omgeving. Dat betekend dus dat ik het mijn (en jouw) recht vindt, om apparatuur of andere objecten in bezit te hebben die potentieel 'gevaarlijk' zijn voor de omgeving. Maar, mits goed (en wijs) gebruikt, dit gevaar niet kent, of tot een minimum beperkt.

Mensen die niet om kunnen gaan met deze verantwoordelijkheid, die het bijvoorbeeld grappig vinden om de hond te laten lijden, omdat ie dan zo grappig jankt, kunnen overduidelijk (nog) niet met deze verantwoordelijkheden omgaan. De nog is hier overigens bovenal voor kinderen, maar deze kinderen moeten dan ook worden opgevoed en 'bijgeschoold' door hun ouders, zodat ze wel deze verantwoordelijkheden kunnen dragen.

Het is, vind ik, dan ook totale onzin om dingen die gevaarlijk kunnen zijn, maar verder een nuttig doel hebben (wapens vallen hier dus per definitie niet onder), te verbieden. Om het op het dierenwelzijn te blijven betrekken; we kunnen moeilijk iemands' benen vastbinden totdat vast staat dat deze persoon zijn of haar hond niet zal schoppen. Ook al zijn er voldoende mensen die juist dat graag zouden willen hebben. Preventie is goed, maar doe dat dan middels voorlichting! Verder moeten excessen, overtredingen et cetera, gewoon worden afgestraft. Zo blijft het voor ons allen een beetje leefbaarder, dacht ik zo.
Het is, vind ik, dan ook totale onzin om dingen die gevaarlijk kunnen zijn, maar verder een nuttig doel hebben (wapens vallen hier dus per definitie niet onder), te verbieden. Om het op het dierenwelzijn te blijven betrekken; we kunnen moeilijk iemands' benen vastbinden totdat vast staat dat deze persoon zijn of haar hond niet zal schoppen.

Ik vind de voorbeelden die jij hier geeft nogal vreemd. Een toepassing als beschreven in het artikel heb je niet "nodig", in tegenstelling tot een stel benen.

Dat je zelf de verantwoording draagt over je eigen huishouden en dus ook je eigen huisdier ben ik met je eens. Dat je je eigen hond niet laat lijden voor je eigen vermaak lijkt me vanzelfsprekend, maar er is ook nog iets als je omgeving. Wat als het gevaarlijk is voor de hond van je buren? Het is in onze maatschappij ook normaal dat de overheid je mag verbieden om je stereo keihard te zetten als je buren hier last van hebben, of dat je je boom niet onnodig de tuin van de buren. Nu kun je een hi-fi set en een boom op zich niet verbieden maar daarbij is het 'gebruik' ervan dan ook niet inherent aan het bezorgen van overlast, in tegenstelling tot de toepassing beschreven in het artikel.
Ik heb het dan ook met opzet in het extreme getrokken, puur om mijn punt duidelijk te maken.

Verder onderschrijf jij mijn punt; De stereo mag niet zo hard dat deze overlast veroorzaakt bij anderen (in jouw voorbeeld de buren). Een boom kun je inderdaad ook niet zomaar 'half in de tuin' van de buren poten. Echter, in beide gevallen kun je in (goed) overleg als burger zijnde overlast voorkomen. Zo kun je een feest met eventueel geluidsoverlast van muziek best vooraankondigen bij de buren, en een boom in samenspraak poten is ook iets wat vaak gebeurt: samen genieten van de schaduw van ťťn boom is ook een mogelijkheid :).

Overigens staat er niet vast dat het gebruik van het genoemde, inherent is aan overlast. Dat is, zover ik weet, een aanname van jouw kant. Daarnaast is overlast altijd subjectief, en in dit geval ook nog onderhevig aan allerhande omgevingsvariabelen. Zo gaat niemand last hebben van dit apparaat, wanneer deze in een geluidsdichte ruimte staat, om maar even wat te noemen.

Ik zie vooralsnog geen redenen voor een verbod. Want ik zie geen onoverkomelijke veroorzakers van (eventuele) overlast. Er zijn onnoemelijk veel zaken te bedenken die al in gebruik zijn, waarbij het overlastpotentieel vele malen hoger ligt. Gezien we daarmee blijkbaar ook om kunnen gaan, is mijn aanname dat het hiermee ook wel moet lukken.

Mocht het overigens zo zijn, dat er daadwerkelijk direct ernstige gevolgen voor de (volks)gezondheid aan het normale gebruik van het apparaat vastzitten, dan is een verbod natuurlijk logisch. Onder (volks)gezondheid, mag men wat mij betreft ook dierenwelzijn scharen, maar dat vind ik stukken minder interessant, omdat het apparaat bovenal en primair door mensen gaat worden gebruikt, en juist zij zijn het die er in dat geval zorg voor moeten dragen dat het welzijn van dieren wordt bewaakt.
irritatie voor dieren licht eraan hoe hoog de frequentie is. 20khz zal zeker irritant zijn is al zo bij kleine kinderen en sommige wat oudere mensen die het nog steeds kunnen horen (alhoewel ik het zelf niet hoor krijg ik wel koppijn bij tonen van 20khz).

bij 500khz (de andere grens) zal niet waarneembaar zijn door enig bekend beest. zie wikipedia bij ultrasound. van een haringsoort (de elft? nooit van gehoord) schijnt tonen van 180khz te kunnen detecteren. dus als de tonen daarboven zijn ... lijkt me voor irritatie niet een issue... volgende is dan gezondheid.. zoals ik al zei ik krijg koppijn van 20khz ondanks dat ik het niet hoor. kan niet gezond zijn.
leuk als de stroom uitvalt |:( Dan val je uit de lucht!!! ;)
De Star Trek oplossing gebruiken. Holodekken op een apart stroomnet. En dan gaat het mis op het holodeck en dan kunnen ze de stroom niet afsluiten wat leidt tot vele ST episodes.
natuurlijk niet. Je kan immers niet op een gas lopen. Alleen op vaste stoffen. Dus tenzij je van die lucht een vaste stof kan maken dat blijft zweven in de lucht, kan het niet.
Is dit niet reuze dieronvriendelijk, aangezien deze nog wel een bepaald bereik boven 20KHz kunnen horen? Sta je lekker te gamen en vraag je je maar af waarom dat beest zo onrustig is. :+
Precies hetzelfde als ik ook al dacht!
Honden die horen nog een stuk beter, alles dus harder dan mensen dus die kunnen hier hele erge last van krijgen, niet kijkend naar andere dieren binnenshuis.
Ik vind dat ze dit eerst beter moeten testen met dieren en hun reactie hierop want ik het niet kunnen dat mensen hiermee hun huisdier verpesten.
Het idee is dat het geluid als het ware gericht wordt.
Die hond zou niets moeten kunnen horen, tenzij jij heel gemeen bent...
Het idee is dat het geluid als het ware gericht wordt.
Ook gericht geluid weerkaatst, net als licht. En reflecties kun je niet beheersen (wel afschermen), tenzij je het systeem alleen in een geluidsdichte kamers gebruikt. Maar dat is niet praktisch.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 september 2008 11:15]

Erg vet, dan kan je wanneer het mogelijk is om holografisch te projecteren, over een tijdje je wapens aanraken en optillen in games :)

Een tracking systeem wat bijhoud waar je hand zit, en dan word het helemaal vet :)
Punt is, als je het wapen vasthoud, komt het geluid vast niet door je hand heen. Je kan hiermee wel tegen dingen aanvoelen maar echt vasthouden zal moeilijk worden zonder speakers uit vrijwel alle richtingen.
Surround geluid zou kunnen.

Maar denk eraan, dit is een eerste keer dat het Łberhaupt lukt om iets tastbaars met geluid te produceren.

Wie weet hoe het over 10 jaar ervoor staat met de verdere ontwikkeling.
Nu nog beeld erbij en we leven helemaal in de toekomst. Op deze manier zou men tastbare 3D projectie's kunnen maken. Niet alleen voor games opent dit perspectieven, maar voor alles eigenlijk. Wetenschappers zouden zo bijvoorbeeld objecten kunnen bestuderen & aanvoelen zonder te moeten beschikken over echt test-materiaal. Of stel je voor, dat je een tastbase 3D projectie hebt van een patiŽnt, en dat een chirurg hier op kan oefenen :)
Lijkt me wel leuk in combinatie met een boks game. wel gebitbeschermer in doen natuurlijk!
Maar is ultrasoongeluid op deze manier gebruikt niet schadelijk ?
Ik moet wel lachen met het filmpje... Op dat papierstrookje na, zegt het nu werkelijk niets!
Maargoed, iets voelen uitdrukken in een filmpje is natuurlijk niet echt makkelijk...
iets voelen uitdrukken in een filmpje is natuurlijk niet echt makkelijk...
Er zijn anders genoeg vrouwen die er een boel geld mee verdienen :P
Ziet er grappig uit (weet niet of ik het moet geloven).
Ik denk alleen niet dat het zo'n groot succes zal worden bij games.
Ik zie mijzelf er niet op counterstriken.
Misschien iets voor CAD e.d.?
Wauw! Ik ben ontzettend benieuwd hoe dat voelt!
Net zoiets als de bass uit je subwoofer?
Maar dan in 1 punt, dus iets intenser in het algemeen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True